26/2/09

ΔΕΣΜΟΙ ΥΛΗΣ


Qiu Zhijie, Yannan Mountain,
2006-7, 120x160 εκ.

«Δεσμοί ύλης» τιτλοφορείται η εικαστική έκθεση που εγκαινιάζεται στις 6 Μαρτίου 2009, ώρα 19:00 στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη), και ώρα 20:00 στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι).

Η έκθεση, που συνδιοργάνωσαν το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης MoCA Σαγκάης, το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και η «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων, παρουσιάστηκε αρχικά στη Σαγκάη κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου και κατόπιν στην «Τεχνόπολι». Τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και της Πρεσβείας της Ελλάδας στην Κίνα και εντάσσεται στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Έτους (2008) της Ελλάδας στην Κίνα.

Δημήτρης Ξόνογλου, Logos, 1991,καμμένα βιβλία,
ακρυλικά και φύλλα χρυσού, 220x270x5 εκ.

«Η έκθεση Δεσμοί Ύλης έχει την πρόθεση να λειτουργήσει ως ένα καλειδοσκόπιο πυκνών εικόνων που προέρχονται από τη δημιουργική εικαστική συνομιλία δύο λαών με υψηλή πολιτισμική παράδοση», αναφέρει ο Πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού Αθανάσιος Οικονόμου, στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση, επισημαίνοντας τη χρονική συγκυρία των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου και των ρυθμών διαμόρφωσης νέων γεωγραφικών και οικονομικών διεθνών διαύλων επικοινωνίας και συνεργασίας. Η δημιουργική συνομιλία μεταξύ διαφορετικών, αλλά εξίσου σημαντικών έργων τέχνης, μας οδηγεί σε καινούριους κάθε φορά δρόμους.

Το Πολιτιστικό Έτος της Ελλάδας στην Κίνα στάθηκε αφορμή να έρθουν σε επαφή δύο πολιτισμοί με μακραίωνη παράδοση. Με την ευκαιρία των ελληνο-κινεζικών πολιτιστικών ανταλλαγών, το κοινό ήρθε σε επαφή με το έργο σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών από την Ελλάδα και την Κίνα, καλλιτεχνών με διαφορετική γεωγραφική αφετηρία και διαφορετικά πρότυπα, που επιλέγουν να εργαστούν με το χρώμα, τη μελάνη, το μέταλλο, τον πηλό, το ύφασμα, το χαρτί ή την «εικόνα» ως πρώτη ύλη, οδηγώντας τον θεατή σε αυτόνομες ενότητες που αφηγούνται ξεχωριστές συναρπαστικές ιστορίες και οδηγούνται σε ένα νέο, ελεύθερο και συναπάντεχο σχεδιαστικό πεδίο.
Ειρήνη Γκόνου, Περι Φύσεως, 2008, Ύφασμα, Μελάνι, Καλάμι,
Σπόροι, Σπάγγος, 195x20 εκ. (το καθένα)

«Στη διαμόρφωση της πρωτότυπης αυτής εικαστικής συνεύρεσης των Ελλήνων και των Κινέζων συμμετεχόντων καλλιτεχνών, σημαντικό ρόλο έπαιξε η απόπειρα μιας παράλληλης ανάγνωσης της ελληνικής και της κινεζικής παράδοσης, όπως αυτή αντανακλάται στη σύγχρονη εικαστική μεταγραφή της, που εγγράφεται σε ένα ευρύ φάσμα μεθόδων, τεχνικών και πρωτότυπων υλικών, που συχνά συγκλίνουν, καθώς η συνομιλία αυτή τρέπεται σε μια σπάνια ευκαιρία συσχέτισης και αντιπαραβολής διαχρονικών «υλικών» εικαστικών στοιχείων δύο πολιτισμών με μακρόχρονη παράδοση, που και οι δύο υπόκεινται σήμερα σε ραγδαίες εξελίξεις.

Αρχική αφετηρία και επάλληλους άξονες της έκθεσης αποτελούν οι ίδιες πρώτες ύλες μιας εύθραυστης και διαχρονικής δημιουργίας, μέσα από την οποία ανιχνεύονται οι εκλεκτικές συγγένειες των υλικών, των μέσων έκφρασης του λεξιλογίου και των επί μέρους εφευρημάτων εικαστικών δημιουργών με διαφορετική γεωγραφική προέλευση, ιστορικά και οπτικά πρότυπα, που εξερευνούν την ποιητική της ύλης συγκλίνοντας κατά τόπους», σημειώνει στον κατάλογο η επιμελήτρια της έκθεσης Ίρις Κρητικού.

Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση αποσκοπούν στην εξερεύνηση της σχέσης μεταξύ της χρήσης παραδοσιακών υλικών των δύο πολιτισμών και της ταυτόχρονης αναγνώρισης της αξίας τους ως πηγές έμπνευσης στο πλαίσιο μιας νέας προσέγγισης της δημιουργικότητας και των εναλλακτικών τεχνικών μέσω των οποίων θίγονται και εξερευνώνται ζητήματα αισθητικής στη σύγχρονη ζωγραφική, τη γλυπτική, τη φωτογραφία, το video κ.ά.

Κωνσταντίνος Ξενάκης , Le voyage, 2000,
Μικτή τεχνική, 59x43x12 εκ. (Ιδιωτική Συλλογή ARTLS)

«Τα έργα αυτά, υπογραμμίζουν τη μοναδικότητα του Κινεζικού και του Ελληνικού πολιτισμού, εξετάζοντας τα διαφορετικά στυλ και τα επιμέρους χαρακτηριστικά της τέχνης τους, που συχνά είναι διαχρονικά, επιτρέποντας με τον τρόπο αυτό το γόνιμο διάλογο σε συνάρτηση τόσο με την ιστορική διάσταση του Κινεζικού και του Ελληνικού πολιτισμού, όσο και την κρατούσα συνθήκη της σύγχρονης τέχνης σε κάθε μια από τις δύο αυτές χώρες», παρατηρούν οι Diana Freundi και Mati Cuenca, επιμελητές των Κινέζων καλλιτεχνών.

Σχετικά με τη συνεργασία αυτή η διευθύντρια του Κ.Σ.Τ.Θ. Συραγώ Τσιάρα εξηγεί: «Η έκθεση Δεσμοί Ύλης αποτυπώνει μια πολυσυλλεκτική και ενδελεχή εκδοχή της σύγχρονης Κινεζικής και Ελληνικής εικαστικής δημιουργίας. Η συνύπαρξη και ο δημιουργικός διάλογος των καλλιτεχνών πραγματοποιείται στο επίπεδο των μέσων, των τεχνικών, αλλά κυρίως της υποκειμενικής επανερμηνείας στοιχείων της παραδοσιακής κουλτούρας των δύο χωρών μέσα από τη σύγχρονη τεχνολογία.

Τα τελευταία χρόνια αρκετοί Κινέζοι καλλιτέχνες εισέρχονται δυναμικά στο παγκόσμιο σκηνικό διεκδικώντας μία θέση αντίστοιχη της ανερχόμενης οικονομίας και του πλούσιου πολιτισμικού τους αποθέματος, συνδιαλλεγόμενοι κριτικά τόσο με τις αρχαίες τους παραδόσεις, όσο και με την πρόσφατη ακαδημαϊκή τάση που επικεντρώθηκε στο ύφος του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Οι μεταβαλλόμενες κοινωνικές και οικονομικές δομές της χώρας επιτρέπουν σε ορισμένο βαθμό την κινητικότητα των καλλιτεχνών και την “εξαγωγή” των δράσεών τους.

Για τους Έλληνες καλλιτέχνες, η συμμετοχή σε διεθνείς διοργανώσεις και η προβολή του έργου τους “εκτός των τειχών” χωρίς γραφικές τοπικιστικές αναφορές αποτελεί ζητούμενο τόσο για τους θεσμικούς φορείς όσο και για τους επαγγελματίες που επιδιώκουν τη διασύνδεση της καλλιτεχνικής δημιουργίας με την αγορά».

Αλέκος Φασιανός, Πουλιά & Μέλισσες, Παραβάν, 1999,
Ακρυλικό σε χαρτόνι, 175x168 εκ. (Ιδιωτική Συλλογή ARTLS)


Γενική επιµέλεια έκθεσης: Ίρις Κρητικού
Επιµέλεια Ελλήνων καλλιτεχνών: Ίρις Κρητικού
Επιµέλεια Κινέζων καλλιτεχνών: Diana Freundl,
Mati Cuenca
Συντονισµός Ελλήνων καλλιτεχνών: Δέσποινα Γαµβρούδη
Συντονισµός Κινέζων καλλιτεχνών: Cao Muxia
Οργάνωση & συντονισµός έκθεσης: Λιάνα Σκουρλή,
Art-LS
Συνδιοργανωτές: MoCA Σαγκάη, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης & «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων

Κατάλογος
Χορηγός έκδοσης: Ίδρυµα για τη Συνεργασία και
Κατανόηση Ανατολής - Δύσης
Έκδοση καταλόγου: Εκδοτική Εταιρεία Έλιξ
Επιµέλεια καταλόγου - κειµένων: Ίρις Κρητικού,
Cao Muxia, Λιάνα Σκουρλή

ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αποθήκη Β1, Λιμάνι
T.: +30 2310 546683, 2310 593270
F: +30 2310 593271
info@cact.gr, www.cact.gr, www.myspace.com/cact

ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη
T.: +30 2310 288036
F: +30 2310 226460
bookstore-thessaloniki@miet.gr, www.miettsimiski11.blogspot.com

Διάρκεια έκθεσης: 3 Μαρτίου-12 Απριλίου 2009

Χώρος και ώρες λειτουργίας έκθεσης:
α)
Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης
Δευτέρα-Κυριακή 10:00-22:00

β) Βιβλιοπωλείο ΜΙΕΤ, Τσιμισκή 11
Δευτέρα-Τετάρτη-Σάββατο 10:00-15:00
Τρίτη-Πέμπτη-Παρασκευή 10:00-21:00

Γραφείο Τύπου Κ.Μ.Σ.Τ.Γιώτα Σωτηροπούλου,
κιν. 6972336261, Τ.2310589152, F: 2310589210
press@greekstatemuseum.com

18/2/09

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΓΡΑΦΙΚΗ

Margherita Guarducci
Η Ελληνική επιγραφική από τις απαρχές
ως την ύστερη ρωμαϊκή αυτοκρατορική περίοδο

Μετάφραση: Κώστας Κουρεμένος
Εποπτεία: Σ. Ανεζίρη, Χ. Κριτζάς, Κ. Μπουραζέλης
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2008
669 σελ. με 153 α/μ και 12 έγχρωμες εικόνες,
1 έγχρωμο χάρτη και 2 α/μ πίνακες
Τιμή πανόδετου 56.05 €, τιμή χαρτόδετου 45.86 €
Στο βιβλιοπωλείο μας τιμή πανόδετου 44.84 €, τιμή χαρτόδετου 36.68 €


Το βιβλίο αυτό καθιστά προσιτό, όχι μόνο στους επιγραφολόγους αλλά σε όλους γενικά τους θεράποντες των κλασικών σπουδών και στο ευρύτερο ενδιαφερόμενο κοινό, τον ανεκτίμητο θησαυρό πληροφοριών και ιδεών που έχουν διασώσει οι αρχαιοελληνικές επιγραφές. Λειτουργεί ταυτόχρονα ως μια εμπεριστατωμένη εισαγωγή στην επιγραφική επιστήμη, καλύπτοντας ένα κενό της ελληνικής βιβλιογραφίας.

Το επίτομο έργο «Η ελληνική επιγραφική από τις απαρχές ως την ύστερη ρωμαϊκή αυτοκρατορική περίοδο» εκδόθηκε αρχικά στη Ρώμη το 1987 και αποτελεί σύνοψη και συγχρόνως απόσταγμα της τετράτομης «Epigrafia greca», που η Γκουαρντούτσι είχε εκδώσει στη διάρκεια των ετών 1967-1968. Η συγγραφέας συνέλαβε και συγκρότησε αυτό το βιβλίο, όχι ως απλή περιληπτική απόδοση των τόμων που προηγήθηκαν, αλλά ως νέο αυτοτελές πόνημα, στο οποίο θέλησε να περιλάβει τα ουσιωδέστερα στοιχεία της επιγραφικής επιστήμης.

Μικρό πήλινο «Αγγείο των Χορευτών» με ζωγραφιστή επιγραφή,
έπαθλο αγώνα, Κόρινθος, περίπου 580 π. Χ.

Ο τόμος περιλαμβάνει επιγραφές μόνο του ειδωλολατρικού ελληνικού κόσμου, αφήνοντας κατά μέρος τις χριστιανικές. Αρχίζει από την αρχαιότερη μορφή γραφής της ελληνικής γλώσσας, την κρητική Γραμμική Β, και τα τοπικά αλφάβητα του αρχαϊκού κόσμου, και φτάνει ως τις ελληνικές επιγραφές που συναντούμε στην υστερορωμαϊκή εποχή, δηλαδή από τον 14ο αιώνα π.Χ. έως τον 7ο αιώνα μ.Χ. Στη γεωγραφική έκταση που περιλαμβάνει η παρουσίαση των επιγραφών συνυπολογίζονται, πλάι στην καθαυτό Ελλάδα, οι ελληνικές ζώνες αποικισμού και πολιτισμικής επιρροής, δηλαδή όλη η λεκάνη της Μεσογείου. Στην ποικιλία των θεμάτων που περιέχουν οι επιγραφές καθρεφτίζονται όλες οι όψεις του δημόσιου και ιδιωτικού βίου των αρχαίων Ελλήνων, καθώς και οι επαφές τους με άλλους λαούς, κυρίως τους Ρωμαίους.

 Μικρός ζωγραφιστός ξύλινος πίνακας με αφιέρωση στις Νύμφες,
σπήλαιο των Πιτσών (κοντά στη Σικυώνα), περίπου μέσα 6ου αι. π. Χ.

Από αυτά τα κείμενα προκύπτει με σαφήνεια ότι η ελληνική επιγραφική σχετίζεται στην πράξη με πολλούς άλλους επιστημονικούς κλάδους, όπως η αρχαιολογία, η νομισματική, η πολιτική ιστορία, η ιστορία του δικαίου, η ιστορία της θρησκείας, η γλωσσολογία, η φιλολογία. Σκοπός της συγγραφέως είναι η ολοκληρωμένη μελέτη των επιγραφών και η σύνδεσή τους με το γεωγραφικό, ιστορικό και μνημειακό περιβάλλον που τις παρήγαγε, ώστε, χάρη στην ευκολότερη προσέγγισή τους, «να ξαναζήσουν οι άνθρωποι το βίο των αρχαίων, και, ξαναζώντας τον, να προκόψουν στο δρόμο της αλήθειας».

17/2/09

Η ΧΩΡΑ ΜΟΥ

Κώστας Μπαλάφας
Η χώρα μου

Επιμέλεια: Φανή Κωνσταντίνου, Γεωργία Ιμσιρίδου,
Αναστασία Λαμπρία
Αθήνα, Ποταμός-Μουσείο Μπενάκη 2008
261 σελ. με 190 περίπου α/μ φωτογραφίες
Τιμή 63,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 53.55 €

Η παρούσα έκδοση πραγματοποιήθηκε με αφορμή τη δωρεά του φωτογραφικού αρχείου του Κώστα Μπαλάφα προς το Μουσείο Μπενάκη.

Πρόκειται για μία αναδρομική παρουσίαση του έργου του μεγάλου αυτού Έλληνα φωτογράφου και περιλαμβάνει 190 περίπου θέματα που ο ίδιος επέλεξε, ένα απάνθισμα από την πολύχρονη φωτογραφική πορεία του στη χώρα που αγάπησε.

Την έκδοση συνοδεύει προλογικό σημείωμα του συγγραφέα Αντώνη Σουρούνη, εισαγωγή της επιμελήτριας του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη Φανής Κωνσταντίνου, καθώς και εκτενές κείμενο του Κώστα Μπαλάφα σχετικό με τη ζωή και το έργο του.


Στο δρόμο για το μεροκάματο. Ήπειρος, 1965

Στον πρόλογο του βιβλίου ο Αντώνης Σουρούνης γράφει μεταξύ άλλων:
Την ίδια μέρα πήγα και πήρα όλα τα βιβλία που ανέφερε η Αναστασία και τα άπλωσα στο πάτωμα. Είχα δει φωτογραφίες του Μπαλάφα και τις θαύμαζα, αλλά τώρα το πράμα άλλαζε. Εδώ έβλεπα όλη την Ελλάδα μπροστά μου. Όχι πώς είναι ─ πώς ήταν. Γυναίκες και άντρες, παιδιά μικρά και μεγάλα, εκκλησιές και μοναστήρια, μοναχούς και παπάδες, ζώα κάθε λογής, σπαρτά, βουνά, ποτάμια, δάση, σπηλιές, λίμνες και θάλασσες. Έλληνες όπως στην πραγματικότητα ήταν και όχι όπως θέλουν να τους κάνουν σήμερα κάποιοι, ούτε κι όπως θέλουν να φαίνονται οι ίδιοι. Άνθρωποι αληθινοί, που δεν μπορούν να πουν ψέμα στο ζώο τους, ούτε στο δέντρο, ούτε στη βροχή, ούτε στο χιόνι, ούτε ο ένας στον άλλο.

Κορωνησία Άρτας

Εποχές που οι καλοί και οι ντόμπροι ήταν περισσότεροι από τους κακούς, τους ψεύτες και τους άρπαγες. Άνθρωποι που δουλεύουν, που βρέχονται, που κρυώνουν, που γελάνε, που κλαίνε, που γλεντάνε, που παίζουν όργανα πάνω από φρέσκα μνήματα. Άντρες που χαμογελάνε στη γυναίκα τους και μάνες στα παιδιά τους. Άνθρωποι που πρόλαβαν και πέθαναν προτού κυριεύσουν τον κόσμο οι μπίζνες, οι μίζες, τα εξοχικά, τα κότερα και οι πισίνες.
Όλες οι φωτογραφίες σε μαύρο-άσπρο έτσι όπως είμαστε οι άνθρωποι και με το βλέμμα, την έκφραση, την κίνηση όπως το ̓’πιασε
το μάτι του Μπαλάφα και όπως το είχε πρωτοπιάσει το μάτι του Θεού.

 Για το σχολείο. Γιάννενα, 1960


«Ποτέ δεν έβγαλε λεφτά από τις φωτογραφίες», με πληροφόρησε η Αναστασία. «Και γιατί αυτό;» «Γιατί δεν θέλησε ποτέ να πουλήσει καμία. Πίστευε πως έτσι θα πουλούσε μαζί και τον αθώο άνθρωπο που φωτογράφιζε».Τότε θυμήθηκα τα λόγια εκείνα που είπε ο Κώστας Μπαλάφας προτού χαθεί από την οθόνη. «Δεν είμαστε έθνος περαστικό, ήρθαμε για να μείνουμε». Αυτός θα μείνει σίγουρα.
Αντώνης Σουρούνης
«Μερόνυχτα Σαββάτου, Κώστας Μπαλάφας»
Ελευθεροτυπία, 6.9.2008


 Λαγκαδάς Θεσσαλονίκης, δεκαετία 1980



Ο Κώστας Μπαλάφας γεννήθηκε το 1920 στην Κυψέλη της Άρτας, ορεινό χωριό της Ηπείρου, από γονείς αγρότες. Στο χώρο της φωτογραφίας τον συναντούμε το 1939 στα Γιάννενα, όπου έζησε τον πόλεμο του 1940 και πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση 1941-44. Φωτογράφισε τον ένοπλο αντάρτικο αγώνα κατά των κατακτητών και τον αποτύπωσε στο φωτογραφικό λεύκωμα «Το Αντάρτικο στην Ήπειρο». Από το 1951 εργάστηκε στη ΔΕΗ και τον περισσότερο ελεύθερο χρόνο του τον διέθεσε στη φωτογραφία. Οι σκληρές συνθήκες ζωής των παιδικών του χρόνων και οι αγώνες του ελληνικού λαού εκείνο τον καιρό για ανεξαρτησία και αξιοπρέπεια επέδρασαν στον ευρύτερο ψυχισμό του και διαμόρφωσαν το ύφος της φωτογραφικής του δουλειάς, ιδίως σε θέματα κοινωνικού προβληματισμού, τα οποία κυρίως τον απασχόλησαν. Κατά καιρούς περπάτησε όλη σχεδόν την Ελλάδα και την απέδωσε με τον δικό του τρόπο σε φωτογραφική εικόνα.

12/2/09

ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΣΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ

«Το πράσινο στις πόλεις» τιτλοφορείται η έκθεση φωτογραφίας που εγκαινιάζεται την Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2009, ώρα 19.00, στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη).
Η έκθεση είναι παραγωγή του Βοτανικού Κήπου Δήμου Σταυρούπολης και του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και διοργανώνεται σε συνεργασία με το σωματείο «Φίλοι Πράσινου Θεσσαλονίκης» και την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού-Παράρτημα Θεσσαλονίκης.

Αθηνά Χατζηαθανασιάδου, θεματικό πάρκο Πόσνταμ, Γερμανία

Η ανάδειξη θεμάτων σχετικά με το πράσινο θίγει ένα τεράστιο πρόβλημα της εποχής και ιδιαίτερα της πόλης της Θεσσαλονίκης, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τις προσπάθειες που αποσκοπούν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Όπως σημειώνει η Αθηνά Χατζηαθανασιάδου, υπεύθυνη του Βοτανικού Κήπου Σταυρούπολης, στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση, «το πράσινο στις πόλεις είναι αλληλένδετο με την ποιότητα ζωής των ανθρώπων των πόλεων. Ο ευεργετικός του ρόλος αποτελεί σήμερα επιτακτική ανάγκη επιβίωσης. Ασφαλώς, όλοι αντιληφθήκαμε ότι οι κλιματικές συνθήκες αλλάζουν, η μόλυνση πήρε ανεξέλεγκτες διαστάσεις, οι πνεύμονες πρασίνου στις πόλεις είναι ελάχιστοι, το οικοσύστημα που ζούμε βάρυνε επικίνδυνα υπέρ του τσιμέντου, οι πόλεις μας είναι αφιλόξενες και απάνθρωπες».

Βαγγέλης Γιωτόπουλος, Πρέβεζα

Αντίθετα από ό,τι θα περίμενε κανείς, το πράσινο στις πόλεις δεν είναι συνηθισμένο θέμα στη βιβλιογραφία της φωτογραφίας. «Ακόμη και στους ιμπρεσιονιστές», παρατηρεί το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, «η έξοδος των αστών στα πάρκα και οι γιορτές τους σε αυτά, δεν είχαν θέμα το ίδιο το πράσινο αλλά την ανακάλυψη του φωτός και το θρίαμβο του υφάσματος και του στυλ του αστού της εποχής, που έβρισκε χρόνο και έπαιρνε θέση και στους δημόσιους χώρους πρασίνου, τα βουλεβάρτα, τους τακτοποιημένους κήπους, τις καλοχτενισμένες δενδροστοιχίες. Ακόμη και στις μέρες μας μοιάζει να απασχολεί τους δημιουργούς περισσότερο η απουσία πρασίνου παρά το ίδιο το πράσινο, οι σκιές των δέντρων στους τοίχους παρά τα ίδια τα δέντρα».
Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 30 φωτογραφίες, που δεν εστιάζουν μόνο στην έλλειψη πρασίνου από τις σύγχρονες πόλεις αλλά αναδεικνύουν έναν πλούτο φωτογραφικών και θεωρητικών προσεγγίσεων.

Βασίλης Καρκατσέλης, Sandiago de Cuba, Κούβα 2007



Διάρκεια της έκθεσης: 16-25 Φεβρουαρίου 2009.
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10.00-15.00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10.00-21.00.

Τηλέφωνα επικοινωνίας:
Βιβλιοπωλείο ΜΙΕΤ (Τσιμισκή 11): 2310 288.036, φαξ: 2310 226.460
Φίλοι του Πράσινου Θεσσαλονίκης: 2310 272.062
Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού - Παράρτημα Θεσσαλονίκης: 2310 260.268
Βοτανικός Κήπος Δήμου Σταυρούπολης: 2313 302.961

5/2/09

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Το ελληνικό παιχνίδι Διαδρομές στην ιστορία του

Επιμέλεια: Κλειώ Γκουγκουλή, Δέσποινα Καρακατσάνη
Κείμενα: Ηλίας Αναγνωστάκης, Μαρία Αργυριάδη,
Κλειώ Γκουγκουλή, Δέσποινα Καρακατσάνη,
Σπύρος Κυπριώτης, Άννα Λαμπροπούλου,
Χρήστος Μπουλιώτης, Βίκυ Πάτσιου, Μάνος Χαριτάτος.
Αθήνα, Μορφωτικο Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης-Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο 2008, 359 σελ. με 372 έγχρωμες και α/μ εικόνες, τιμή: 66.24 € / στο βιβλιοπωλείο μας 52.99 € 


Ειδικοί ερευνητές αρχαιολόγοι, βυζαντινολόγοι, επιμελητές μουσειακών συλλογών, συλλέκτες, ιστορικοί της λογοτεχνίας, ανθρωπολόγοι και ιστορικοί παρουσιάζουν στο βιβλίο αυτό μερικές από τις κοινωνικές και πολιτισμικές όψεις των παιχνιδιών στην Ελλάδα, φωτίζοντας παράλληλα ορισμένες ιστορικές τους διαδρομές. Οι σταθμοί που αναδεικνύονται στην περιήγηση των παιχνιδιών στο χρόνο, ως αποτέλεσμα των ειδικών ενδιαφερόντων των συγγραφέων, είναι η αρχαιότητα, οι πρώιμοι και μέσοι βυζαντινοί χρόνοι και η νεότερη εποχή από τα τέλη του 18ου αιώνα μέχρι σήμερα, με έμφαση στους δύο τελευταίους αιώνες. Καταγράφονται τα πρώτα βήματα της εγχώριας βιοτεχνικής και βιομηχανικής παραγωγής αλλά και οι ραγδαίες εξελίξεις της τελευταίας δεκαπενταετίας στην ελληνική αγορά παιχνιδιών.


Πήλινες αρθρωτές κούκλες (πλαγγόνες) κορινθιακού τύπου,
5ος και 4ος αι. π.Χ., Λονδίνο, British Museum

Αποφεύγοντας ιδεολογικά στερεότυπα και αγκυλώσεις περί της αδιάσπαστης συνέχειας του ελληνικού πολιτισμού ανά τους αιώνες, οι μελετητές θέτουν ερωτήματα για τις ομοιότητες και διαφορές των παιχνιδιών σε διαφορετικές εποχές αλλά και σε διαφορετικές κοινωνικές ομάδες μιας συγκεκριμένης εποχής, τονίζοντας το γεγονός ότι τα αντικείμενα του παιχνιδιού είναι φορείς και αντικαθρέφτισμα αλλά και συνδημιουργοί κοινωνικών σχέσεων, ισορροπιών και μετασχηματισμών.


Τρίκυκλο της εταιρείας των Αφών Νικολαΐδη, Θεσσαλονίκη, δεκαετία 1950

Καθώς τα παιχνίδια ταξιδεύουν στο χρόνο, μας ταξιδεύουν παράλληλα και στον κόσμο της παιδικής ηλικίας με τον οποίο είναι πολύ συχνά ταυτισμένα: οι μελέτες του τόμου προβάλλουν τις ποικίλες διαστάσεις που αποκτούν τα παιχνίδια στην καθημερινή ζωή και την ευρύτερη κοινωνία ως μέσα εκπαίδευσης και αγωγής των παιδιών, ως δώρα των ενηλίκων προς τα παιδιά αλλά και ως μέσα συγκρότησης της ταυτότητας.

Τσίγκινα πανηγυριώτικα μικροπαιχνίδια, όπως τρομπέτα,
καραβάκι, καθιστό καρότσι και η πάπια σε βάση με ρόδες,
Αθήνα, 1930-1960, Μουσείο Μπενάκη

Η εφήμερη διάσταση των παιχνιδιών, ως αντικειμένων που συνδέονται με τα πρώιμα χρόνια του κύκλου της ανθρώπινης ζωής, συχνά δίνει το έναυσμα για καλλιτεχνική και λογοτεχνική δημιουργία ή κρύβεται πίσω από τη συγκρότηση μιας συλλογής, ως «σήμα λαλούν» των παιδικών χρόνων του συλλέκτη, του καλλιτέχνη ή του συγγραφέα.

Παιχνίδια παιδιών και παιχνιδίσματα ενηλίκων με το χρόνο και την ταυτότητα συναντιούνται στην τελευταία ενότητα, όπου εμφανίζονται τα παιχνίδια ως συλλεκτικά αντικείμενα. Χάρη στην προσεκτικά επιλεγμένη και φροντισμένη εικονογράφηση, παρουσιάζονται στον τόμο για πρώτη φορά και αναδεικνύονται πλήθος παιχνίδια που βρίσκονται σήμερα σε ιδιωτικές και μουσειακές συλλογές.

Τσίγκινο συρόμενο παιχνίδι
από την συλλογή του Μάνου Χαριτάτου, 1950-1960

4/2/09

Ο ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ, ΜΗΝΑΣ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ ΣΤΑ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ ΜΙΕΤ


Για όγδοη χρονιά το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης συνεχίζει την προσπάθεια να κάνει γνωστό το εκδοτικό του έργο στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό. Γι’ αυτό το λόγο και φέτος, όπως και κάθε χρόνο, ο Φεβρουάριος είναι μήνας προσφορών και μεγάλων εκπτώσεων στο σύνολο των εκδόσεων του Ιδρύματος.
Το ΜΙΕΤ καλεί τους βιβλιόφιλους να αποκτήσουν τίτλους-κοσμήματα της παγκόσμιας πνευματικής παραγωγής σε ιδιαίτερα προσιτές τιμές.
Τριάντα δύο χρόνια εκδοτικής δραστηριότητας, περισσότεροι από τριακόσιοι τίτλοι για την Ιστορία, τη Φιλοσοφία, την Επιστήμη, τις τέχνες – ένα εκδοτικό πρόγραμμα που σχεδιάστηκε για τις ανάγκες της παιδείας και στην πορεία συναντήθηκε με το ευρύτερο αναγνωστικό κοινό.
Τα τέσσερα βιβλιοπωλεία του Ιδρύματος, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, περιμένουν τους παλιούς και νέους φίλους με μεγάλες εκπτώσεις (έως 40%), ειδικές προσφορές σε σειρές και όλες τις πληροφορίες για τους τίτλους και το εκδοτικό πρόγραμμα του ΜΙΕΤ.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις δραστηριότητες και τις εκδόσεις του ΜΙΕΤ επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας στο διαδίκτυο http://www.miet.gr



ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΑ

ΑΘΗΝΑ
1. Πεσμαζόγλου 5 (Στοά του Βιβλίου), τηλ. 210 3215 606
2. Αμερικής 13, τηλ. 210 3614 143

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
1. Βασιλίσσης Όλγας 108, τηλ. 2310 295 149
2. Τσιμισκή 11, τηλ. 2310 288 036