15η Μπιενάλε Νέων Μεσογείου
Θεσσαλονίκη
6 Οκτωβρίου – 30 Οκτωβρίου 2011
Still Life is …still alive
Νεκρή Φύση: είναι ακόμη ζωντανή
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης – Βίλα Καπαντζή
Βασίλης Χατζόπουλος , Dans le nature mort
Διαδραστική κατασκευή, 160 x 60 x 40, 2008-2011
Η 15η Μπιενάλε Νέων Μεσογείου Θεσσαλονίκης ξεκινάει με μια ομαδική εικαστική έκθεση του παράλληλου προγράμματος
Εγκαίνια έκθεσης Still Life is …still alive - Νεκρή Φύση: είναι ακόμη ζωντανή
Σάββατο 1 Οκτωβρίου, ώρα 20:00
(Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108)
Διάρκεια έκθεσης Still Life is …still alive - Νεκρή Φύση: είναι ακόμη ζωντανή
2 Οκτωβρίου – 30 Οκτωβρίου 2011
Η έκθεση Still Life is …still alive στο ΜΙΕΤ
Στο πλαίσιο του παράλληλου προγράμματος της 15ης Μπιενάλε Νέων Μεσογείου, το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, στη Βίλα Καπαντζή, την ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης Still Life is …still alive.
Εύα Θεοδωρίδου , Plastic surgery is a bitch
Video, 2011
Ο εικονογραφικός τύπος της νεκρής φύσης (still-life), ένα θέμα με πλούσια εικαστική παράδοση, ποικίλες ερμηνείες και νοηματοδοτήσεις σχετικά με την επίδραση του χρόνου και του χώρου στη συμβίωση του ανθρώπου με τον υλικό πολιτισμό, αποτελεί για τους καλλιτέχνες και τους επιμελητές της έκθεσης το «επίκεντρο». Τα έργα νεκρής φύσης που παραδοσιακά αφορούσαν μόνο την τέχνη της ζωγραφικής, στην έκθεση Still Life is …still alive ξεφεύγουν από τα περιορισμένα πλαίσια του καμβά, εκτείνονται στο χώρο, δημιουργώντας εφήμερες καταστάσεις που δίνουν διέξοδο σε νέες μορφές σχέσεων. Με αυτό τον τρόπο παρουσιάζεται μια άλλη, διαφορετική εκδοχή της συμβίωσης που αποτελεί, άλλωστε, και το βασικό θέμα της 15ης Μπιενάλε Νέων της Μεσογείου.
Γιώργος Στεφάνου , Τέσσερα σημεία κυμάτων
Ηχοεγκατάσταση, διάρκεια 60΄, 2011
Προεκτείνοντας τη χρήση και τους συμβολισμούς που είχε ο εικονογραφικός τύπος της νεκρής φύσης, οι οκτώ νέοι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση προτείνουν μια κοινοβιακή συνύπαρξη διαφορετικών προσώπων και αντικειμένων που διαμορφώνουν ένα διαδραστικό περιβάλλον στο πλαίσιο ενός σπιτιού, μιας οικίας, στη Βίλα Καπαντζή. Σε κάθε δωμάτιο της Βίλας -κτιρίου με πλούσια ιστορία- έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, video art, kinetic art σε μορφή installation, συνυπάρχουν στο χώρο και αφηγούνται διαφορετικές ιστορίες ανθρώπων, με αφορμή τα υλικά αντικείμενα.
Κώστας Πασχαλίδης , Still life, steel life, steal life
Εγκατάσταση, γλυπτό, σίδερο, 120 x 40, 2011
Τα αντικείμενα που παρουσιάζονται μέσα από τα σύγχρονα έργα, χάνουν την υλική τους υπόσταση και μετατρέπονται σε φορείς μηνυμάτων, κουβαλούν μνήμες, ζωντανεύουν, παρέχοντας τη δυνατότητα πολλαπλών αναγνώσεων μέσα από τη διάδραση με τον κάθε θεατή. Ο άνθρωπος μέσω των αντικειμένων αυτών, συνυπάρχει, συνομιλεί και συμβιώνει με τους άλλους και γίνεται ο ίδιος συντελεστής της υπέρβασης της ματαιότητας (vanitas) του υλικού χαρακτήρα τους.
Χαρακτικό, μικτή τεχνική, 2010-2011
Το σύνολο της έκθεσης, έτσι, δεν λειτουργεί στατικά αλλά σχεδόν «σκηνογραφικά». Με αυτό τον τρόπο το still life αποκτά στην παρούσα έκθεση ένα νέο χαρακτήρα και τα έργα που την αποτελούν, αποκαλύπτουν στοιχεία για τους δημιουργούς τους και λαμβάνουν συμβολικές προεκτάσεις τόσο για τους ίδιους όσο και για τους εν δυνάμει χρήστες τους.
Γιώργος Χλωρός, Face to face
Bιντεο-εγκατάσταση, λούπα, 2008
Στο παρελθόν, από τη ρωμαϊκή εποχή μέχρι τον 15ο αιώνα, οι νεκρές φύσεις χρησιμοποιήθηκαν ως σύμβολα φιλοξενίας ή εορτασμού των εποχών και των αισθήσεων. Με την πάροδο του χρόνου οι νεκρές φύσεις μετατράπηκαν σε απόλυτα συμβολικά έργα που απέκτησαν πλούσιες προεκτάσεις, θρησκευτικές, προσωπικές, χρονικές, τοπικές κα. Συνήθως απεικόνιζαν αντικείμενα που συμβόλιζαν τη θνησιμότητα (κρανίο, κλεψύδρα, κερί, ρολόι, κόκκαλα, πεταλούδες, ζωύφια που καταστρέφουν τα φυτά), υπονοώντας τη σύντομη διάρκεια της επίγειας ζωής και αναφέρονται υπό το μότο omnia mors aequat - ο θάνατος εξισώνει τα πάντα. Ταυτόχρονα οι νεκρές φύσεις έδιναν ένα ηθικό μήνυμα για το εφήμερο των αισθητικών απολαύσεων και ήταν συνδεδεμένες με την αντίληψη ότι τα απεικονιζόμενα αντικείμενα θα μετατρέπονταν σε πραγματικά και θα ήταν διαθέσιμα προς χρήση μετά το θάνατο του κατόχου τους. Χαρακτηριστικό στοιχείο των έργων αυτών ήταν επίσης η εκτενής χρήση της οφθαλμαπάτης - trompe l’oeil.
Ελίζα Μοσχοπούλου , Άτιτλο
Zωγραφική, ακρυλικό σε καμβά, 200 x 150, 2007
Αντιστρέφοντας τη σχέση ανάμεσα στο αντικείμενο και στο χρήστη, μεταφέρουμε το ενδιαφέρον στις ποικίλες σημάνσεις και νοηματοδοτήσεις που μπορεί αυτή να αποκτήσει τόσο από τους ίδιους τους καλλιτέχνες-ενοίκους του σπιτιού όσο και από τους επισκέπτες. Η έννοια της συμβίωσης αποκτάει έναν «πραγματικό» χαρακτήρα, μιας και στον ίδιο χώρο συνυπάρχουν άνθρωποι, αντικείμενα, αναμνήσεις, επισκέπτες, χρήσεις και ερμηνείες. Το παιχνίδι είναι πολλαπλό και στόχος είναι η δημιουργική αμφισβήτηση των ορίων που μπαίνουν ακόμη και από τις λέξεις. Άλλωστε όπως υποδηλώνει και ο τίτλος της έκθεσης: Η Νεκρή Φύση ...είναι ακόμη ζωντανή!
ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Στο πλαίσιο της 15ης Μπιενάλε Νέων Δημιουργών της Μεσογείου θα πραγματοποιηθούν ξεναγήσεις σε όλους τους εκθεσιακούς χώρους από μεταπτυχιακούς φοιτητές του Διαπανεπιστημιακού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Μουσειολογία» – ΑΠΘ & Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Ειδικά για την έκθεση Still Life is …still alive στη Βίλα Καπαντζή, οι ξεναγήσεις πραγματοποιούνται από 4 έως 21 Οκτωβρίου, όλες τις ημέρες λειτουργίας. Ξεκινούν μία ώρα μετά το άνοιγμα της έκθεσης και σταματούν μία ώρα πριν. Οι ξεναγήσεις γίνονται ανά μία ώρα, στις ολόκληρες ώρες (11.00, 12.00, -κοκ), και διαρκούν τριάντα λεπτά.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την έκθεση έχει εκπονηθεί σε συνεργασία των φοιτητών με τους επιμελητές. Αφορά εφήβους 13-18 ετών και θα παρουσιάζεται σε ομάδες των 15 ατόμων ως εξής:
- Τις Παρασκευές 7, 14 & 21 Οκτωβρίου, στις 15.00, 16.00 & 18.00.
- Τα Σάββατα 8, 15 & 22 Οκτωβρίου, στις 11.00, 12.00 & 13.00.
Δηλώστε συμμετοχή στο τηλ. 2310 295 171, καθημερινές 9.00-14.00. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
INFO – έκθεση Still Life is …still alive:
Επιμέλεια: Στέλα Αναστασάκη, Ηρακλής Γκουντάρας, Μάρω Ψύρρα
Καλλιτέχνες: Εύα Θεοδωρίδου, Μάρκος Καρέλλας, Ελίζα Μοσχοπούλου, Κώστας Πασχαλίδης, Αιμιλία Σερδάκη, Γιώργος Στεφάνου, Βασίλης Χατζόπουλος, Γιώργος Χλωρός.
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή - Λεωφ. Βασ. Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22
Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα: κλειστά
Τρίτη: 9.00-16.00
Τετάρτη - Πέμπτη: 14.00-21.00
Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή: 10.00-18.00
Η έκθεση θα παραμείνει κλειστή την Τετάρτη 26 και την Παρασκευή 28η Οκτωβρίου
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό
http://www.miet.gr
Βασικοί διοργανωτές:
Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς
Δήμος Θεσσαλονίκης – Δημήτρια
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
BJCEM (Διεθνής Ένωση της Μπιενάλε των Νέων Δημιουργών της Ευρώπης και της Μεσογείου)
Προεδρείο
Γιάννος Λιβανός (Γενική Γραμματέας Νέας Γενιάς), Γιάννης Μπουτάρης (Δήμαρχος Θεσσαλονίκης), Ξανθίππη Σκαρπιά Χόιπελ (Πρόεδρος ΔΣ ΜΜΣΤ), Γιάννης Μυλόπουλος (Πρύτανης ΑΠΘ), Luigi Ratclif (Πρόεδρος BJCEM)
Οργανωτική Επιτροπή
Τάνια Δημητριάδη (Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς), Σπύρος Πέγκας (Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Δήμου Θεσσαλονίκης), Γιώργος Παπακώστας (ΑΠΘ), Ματούλα Σκαλτσά (ΜΜΣΤ), Emiliano Paoletti (Γενικός Γραμματέας BJCEM)
Οργανωτικός & Καλλιτεχνικός Διευθυντής
Χρήστος Σαββίδης (ΜΜΣΤ)
Διευθυντής (Αρχιτέκτων)
Γιώργος Παπακώστας (ΑΠΘ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου