10/7/15

Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ

Χρύσανθος Χρήστου
Η ευρωπαϊκή ζωγραφική του 16ου αιώνα

Αθήνα, Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων 2015
486 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-8351-71-4
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 20,00 €




«...Και στον τόμο αυτό επιχειρείται η παρουσίαση της ευρωπαϊκής ζωγραφικής του 16ου αιώνα στις πιο ουσιαστικές και χαρακτηριστικές προσπάθειές της. Μάλιστα την περίοδο αυτή έχουμε και μια ουσιαστική διαφορά. Και αυτή κοντά στα άλλα είναι και η μεταφορά του κέντρου βάρους της ευρωπαϊκής καλλιτεχνικής δημιουργίας από τις Κάτω Χώρες και ειδικά από την Φλάνδρα, με τις μεγάλες ανακαλύψεις της ελαιογραφίας και τους αναμφίβολα πρωτοποριακούς δημιουργούς, τους αδελφούς βαν Άϊκ, τον Ρογήρ βαν ντερ Βάϊντεν, τους δημιουργούς της Γάνδης και της Μπρυζ, στον γερμανόφωνο χώρο. Πιο ειδικά στον νοτιογερμανικό, με μεγάλους δημιουργούς σαν τον Γκρύνεβαλντ και τον Ντύρερ, την Σχολή του Δούναβη και κάπως αργότερα της Κολωνίας και του Ρήνου, στο κέντρο της χώρας. Μάλιστα από τον γερμανικό χώρο θα περάσει στις Κάτω Χώρες, όπου σε συνδυασμό με τις γνωριμίες και τις επιδράσεις θα προχωρήσει σε μια νέα ενότητα. Και στην συνέχεια με μεγάλους δημιουργούς σαν τον Πάτινιρ και την τοπιογραφία του, τον Πίτερ Μπρέγκελ τον Πρεσβύτερο, με τις σκηνές της καθημερινής ζωής και τα φανταστικά θέματα, τους Λούκας βαν Λέϊντεν και Γιάν Σκορέλ με τις επιδόσεις των και στην χαρακτική θα φτάσει και σε νέες διατυπώσεις. Για να προχωρήσει στην Γαλλία, η οποία βρίσκεται κάτω από την σκιά των κατακτήσεων της ιταλικής ζωγραφικής και ιδιαίτερα μεγάλων δασκάλων του μανιερισμού σαν τον Ρόσσο Φιορεντίνο και τον Πριματίτσιο, όπου θα μας δώσει χαρακτηριστικά δείγματα νέων πειραματισμών. Στη συνέχεια θα περάσει, με μεγάλους δημιουργούς σαν τους Κλουέ με την ιδιαίτερη επίδοση στην μικρογραφία και τον Κορνέϊγ ντε Λυών, σε δικές της ουσιαστικότερες διατυπώσεις. Όσο για την Ισπανία εδώ τις πραγματικά ουσιαστικές προσπάθειες κοντά στους καλλιτεχνες, ξένους - Ιταλούς, που θα εργαστούν στο Εσκοριάλ, αυτό το φρούριο, ανάκτορο, ναό και τάφο, κάνει ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, ένας Κρητικός με σπουδές στην Κρήτη αλλά και στην Ιταλία (Βενετία-Ρώμη), που θα πει τον μεγάλο λόγο. Και θα δώσει μια ζωγραφική, στην οποία συνδυάζονται θαυμάσια ο βυζαντινός υπερβατισμός με την βενετσιάνικη χρωματικότητα, τον ρωμαϊκό μανιερισμό και ισπανικό μυστικισμό, μια νέα και προσωπική σύνθεση, που θα επηρεάσει ακόμη και δημιουργούς του εικοστού αιώνα...»

Χρύσανθος Χρήστου
(από τον πρόλογο του βιβλίου)




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου