9/3/09

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΝ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟΝ «Δ. Α. ΧΑΡΙΣΙΑΔΗΣ»

Φωτογραφικόν Πρακτορείον «Δ. Α. ΧΑΡΙΣΙΑΔΗΣ»

Επιμέλεια: Γεωργία Ιμσιρίδου
Επιστημονικός σύμβουλος: Κωστής Α. Λιόντης
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2009
336 σελ. με 206 α/μ φωτογραφίες
Τιμή: 50.00 / στο βιβλιοπωλείο μας 42.50 €

Μεγάλη αναδρομική παρουσίαση του έργου του φωτογράφου Δημήτρη Χαρισιάδη (1911-1993) γίνεται σε αυτόν τον κατάλογο, ο οποίος εκδόθηκε με αφορμή την ομότιτλη έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη (18 Φεβρουαρίου - 19 Απριλίου 2009).

«Το φωτογραφικό έργο του Δημήτρη Χαρισιάδη είναι το μεγαλύτερο σε αριθμό αρνητικών αρχείο που βρίσκεται στις συλλογές του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη. Αποτελεί, αναλογικά, περίπου το ένα έκτο του γενικού αρχειακού συνόλου. Συνεπώς, δεν θα μπορούσε στην έκδοση αυτή λόγω του όγκου του να διευθετηθεί με άλλον τρόπο, παρά με τον θεματικό του καταμερισμό, έτσι ώστε να παρουσιαστεί μια σφαιρική εικόνα της δουλειάς του σημαντικού αυτού Έλληνα καλλιτέχνη, αλλά και του πρακτορείου του, που δραστηριοποιήθηκε από τις αρχές της δεκαετίας του 1940 έως τα τέλη του 1990 και να δοθεί το ερέθισμα για μετέπειτα λεπτομερείς παρουσιάσεις των πολυάριθμων θεμάτων που προσφέρονται.

Μετεωρα, Μαρτιος 1960

Το αρχείο του Δημήτρη Χαρισιάδη περιήλθε στο Μουσείο Μπενάκη τον Ιανουάριο του 1997, από τον επί πολλά χρόνια στενό συνεργάτη του Στέργιο Σβάρνα. Οι κτιριακές συνθήκες του Φωτογραφικού Αρχείου εκείνη την περίοδο δεν επέτρεψαν την άμεση αξιοποίηση και την ορθή φύλαξή του, κάτι που έγινε εφικτό με τη μεταφορά και εγκατάσταση του Τμήματος σε νέο, ειδικά ανακατασκευασμένο χώρο, τους πρώτους μήνες του 2000. Έκτοτε, εικόνες του παρουσιάστηκαν αποσπασματικά, σε ομαδικές κυρίως εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ οργανώθηκε μόνο μία θεματική, με φωτογραφίες του Εθνικού Θεάτρου στο χώρο της Επιδαύρου.

Σίφνος, Μάϊος 1956

Ο ίδιος παρουσίασε τις εικόνες του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ συμμετείχε με επιτυχία σε ανάλογους ελληνικούς και διεθνείς φωτογραφικούς διαγωνισμούς. Από τη στιγμή ωστόσο που σταμάτησε την ενεργή ενασχόληση με τη φωτογραφία, δεν επεδίωξε την συνολική προβολή του έργου του σε έκθεση ή έκδοση που ο ίδιος θα μπορούσε να έχει επιμεληθεί. Λόγω σεμνότητας και θεωρώντας ότι πρόσθεσε στο χώρο της φωτογραφίας τη δική του γραφή, το απέφευγε, παρά τις προτροπές του στενού οικογενειακού του περιβάλλοντος. Το Μουσείο Μπενάκη και οι συντελεστές της παρούσας έκδοσης καταθέτουν στον συνοδευτικό κατάλογο της αναδρομικής έκθεσης του Δημήτρη Χαρισιάδη την προσωπική τους άποψη, με την ελπίδα το αποτέλεσμα να πλησιάζει τις επιλογές του σπουδαίου αυτού δημιουργού…»

Γεωργία Ιμσιρίδου
«Βιώνοντας τον Δημήτρη Χαρισιάδη»
(Από την εισαγωγή του βιβλίου)


Ο Δημήτρης Χαρισιάδης υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους Έλληνες φωτογράφους της εποχής του, με ιδιαίτερη μόρφωση, αισθητική και πνευματική καλλιέργεια. Αφετηρία της φωτογραφικής του πορείας αποτέλεσε το αλβανικό μέτωπο (1940), όπου, ως έφεδρος αξιωματικός και επίσημος φωτογράφος του στρατού, απαθανάτισε τη ζωή των στρατιωτών και την επέλαση της ελληνικής στρατιάς. Το 1949 ίδρυσε το φωτογραφικό πρακτορείο «Δ. Α. Χαρισιάδης», με συνέταιρο τον Διονύση Ταμαρέση, το οποίο διατήρησε ως το 1985. Στο πλαίσιο της εμπορικής φωτογράφησης, ειδικεύτηκε στη βιομηχανική φωτογραφία και τη διαφήμιση. Ως φωτογράφος του Εθνικού Θεάτρου, αποτύπωσε μεγάλες στιγμές της ιστορίας του.
Παράλληλα, δεν σταμάτησε να φωτογραφίζει για προσωπική του ευχαρίστηση και να συμμετέχει σε εκθέσεις στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Ήταν ο μόνος Έλληνας φωτογράφος που έλαβε μέρος στην έκθεση «The family of Man» στη Νέα Υόρκη το 1955. Ιδρυτικό μέλος της «Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας», δραστηριοποιήθηκε σε όλους τους τομείς του σωματείου. Φωτογραφίες του έχουν βραβευθεί και δημοσιευτεί σε πλήθος βιβλίων, περιοδικών και εφημερίδων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: