5/12/08

CLOSE TO HOME [ΟΨΕΙΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ]

Ιδιαίτερα ευαίσθητες και ανθρώπινες πτυχές της μετανάστευσης που σχετίζονται με την πολιτισμική ταυτότητα, το sex trafficking, τις μετακινήσεις πληθυσμών και την προσ­φυ­γιά αναδεικνύει η έκθεση «Close to Home» που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2008, ώρα 20:00, στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ), Βασ. Όλγας 108.

Yuval Yairi, «Βαλίτσες γεμάτες μνήμες»

Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφικά και οπτικοακουστικά έργα μιας ομάδας οκτώ καλλιτεχνών οι οποίοι δραστηριοποιούνται κυρίως στην ευρύτερη περιοχή της νοτιο-ανατολικής Ευρώπης. Πρόκειται για μια παραγωγή του Βρετανικού Συμβουλίου (στο πλαίσιο του ευρύτερου προγράμματός του «Living Together», με αντικείμενο τη μετανάστευση και τον Διαπολιτισμικό Διάλογο στην Ευρώπη), που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Συμβουλίου της Ευρώπης και στο θεματικό περιθώριο του Ευρωπαϊκού Έτους Διαπολιτισμικού Διαλόγου.

Επιμελήτρια της έκθεσης είναι η Harjeet Kaur, που θα παρίσταται στα εγκαίνια, μαζί με τον Ισραηλινό φωτογράφο Yuval Yairi.

Ένας από τους βασικούς στόχους της έκθεσης είναι να αποτελέσει την αρχή μιας έρευνας πάνω στην επίδραση που έχουν συγκεκριμένες μεταναστευτικές κοινότητες σε μια σύγχρονη κοινωνία που εξακολουθεί να παραμένει ανυποψίαστη για την ύπαρξή τους, εξετάζοντας παράλληλα τον τρόπο με τον οποίο οι μεταναστευτικές αυτές κοινότητες προσαρμόζονται και εξελίσσονται στις κοινωνικές δομές και στις συνθήκες του νέου τους περιβάλλοντος.

Η πρώτη παρουσίασή της έγινε στο Λονδίνο, ενώ η περιοδεία της ξεκίνησε από το Μπέλφαστ τον Μάιο του 2008, ακολουθώντας μια πορεία οκτώ διαφορετικών σταθμών στους οποίους, εκτός από τη Θεσσαλονίκη, περιλαμβάνονται η Σόφια, η Τυφλίδα, η Λευκωσία, η Γιερεβάν, το Βουκουρέστι και ο τελικός προορισμός της έκθεσης, η Κρακοβία.

Η έκθεση παρουσιάζει έργα των: David Creedon (Ιρλανδία), Yuval Yairi (Ισραήλ), Dana Popa (Μολδαβία), Γιώργο Γεωργίου (Κύπρος), Gülsün Karamustafa (Τουρκία), Ivor Prickett (Ουαλία), Piruza Khalapyan (Αρμενία) και Sejla Kameric (Βοσνία-Ερζεγοβίνη).

Dana Popa, «Όχι Natasha»

«Έχουμε συνηθίσει να αντικρίζουμε εικόνες σεξουαλικών σκλάβων στο χώρο εργασίας τους, σε οίκους ανοχής ή στους δρόμους. Η σειρά αυτή φωτογραφιών απεικονίζει μια διαφορετική ιστορία για θύματα εμπορίου πορνείας, που κατάφεραν να επιστρέψουν στα σπίτια τους και επιχειρεί να ανακαλύψει πώς αυτές οι γυναίκες διαχειρίζονται τα τραύματά τους σε έναν κόσμο που δεν γνωρίζει τι έχουν υποφέρει και πώς ζουν με το φόβο ότι η μητέρα ή ο σύζυγός τους μπορεί να μάθουν τι έχει συμβεί.»
Dana Popa, φωτογράφος, Μολδαβία

«Θέματα εθνικότητας κυριαρχούν, διαχωρίζοντας ανθρώπους με βάση τη φυλή, τη γλώσσα ή τη θρησκεία.­ Έτσι η σημασία της διαφοράς εντείνεται και οδηγεί στο φόβο και στην έλλειψη εμπιστοσύνης. Στην Κύπρο η διαμάχη κατέληξε σε απόλυτη διαίρεση, αναγκάζοντας μια ολόκληρη γενιά να μεγαλώσει χωρίς καμία επαφή με την άλλη κοινότητα, η οποία δαιμονοποιήθηκε μέσω αφηγήσεων και ιστοριών.»


Γιώργος Γεωργίου, φωτογράφος, Κύπρος

 George Georgiou, «Κύπρος: Ανάμεσα στις διαχωριστικές γραμμές»

«Περισσότεροι από 300.000 Σέρβοι έφυγαν από την Κροατία από το 1991 μέχρι το 1995, κατά τη διάρκεια του πολέμου της Κροατίας για ανεξαρτησία. Περίπου 200.000 από αυτούς ξεριζώθηκαν προς το τέλος του πολέμου στη στρατιωτική επιχείρηση της Κροατίας που είναι γνωστή ως Επιχείρηση Καταιγίδα. Αυτή ήταν η μεγαλύτερη μετακίνηση πληθυσμού στην Ευρώπη από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Δώδεκα χρόνια αργότερα, και παρά τις αντιξοότητες, κάποιοι επιστρέφουν δειλά για να ξαναχτίσουν τις ζωές τους στην πατρίδα τους. Μέχρι σήμερα μόνο 120.000 Σερβοκροάτες έχουν επιστρέψει στην Κροατία, και από αυτούς, μόνο οι μισοί έχουν επιστρέψει για πάντα…»
Ivor Prickett, φωτογράφος, Ουαλία

«…Σε κάθε διαμάχη, οι υποχρεωτικές ανταλλαγές πληθυσμών ανάγκασαν χιλιάδες ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και να επανεγκατασταθούν σε περιοχές που θεωρήθηκαν κατάλληλες - ωστόσο εντελώς ξένες σε αυτούς. Πολλοί γνώριζαν μόνο τη μητρική τους γλώσσα και δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν στο νέο τους περιβάλλον. Οι άνθρωποι αυτοί είχαν δώσει το κλειδί του σπιτιού τους σε γείτονες, με την ελπίδα ότι θα επέστρεφαν σύντομα, πράγμα που δεν έγινε ποτέ…»
Gülsün Karamustafa, καλλιτέχνης, Τουρκία

Gülsün Karamustafa,
«Ο Άποικος» (οπτικοακουστική εγκατάσταση διπλής οθόνης)

Η νέα αυτή διοργάνωση αποτελεί συνέχεια της προηγούμενης συνεργασίας μεταξύ Βρετανικού Συμβουλίου και ΜΙΕΤ για την ενίσχυση του διαπολιτισμικού διαλόγου, με την οργάνωση και παρου­σίαση, πριν από μερικούς μήνες στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, της πολυσυζητημένης έκθεσης φωτογραφίας «City streets / Οι Δρόμοι της Πόλης».

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30 Δεκεμβρίου 2008 και θα λειτουργήσει κανονικά την περίοδο των εορτών, με το εξής ωράριο: Τρίτη έως Πέμπτη, Σάββατο, Κυριακή 10:00 - 18:00, Παρασκευή 10:00 - 14:00 και 18:00 - 21:00, με ελεύθερη είσο­δο για το κοινό. Για ομαδικές επισκέψεις πρέπει να προηγείται συνεννόηση με το ΜΙΕΤ, τηλ. 2310 295.170-1.

Το πωλητήριο του Κέντρου θα λειτουργεί με το ακόλουθο ωράριο:
Δευτέρα έως Παρασκευή 09:00 - 14:30
25/12/2008, 26/12/2008, 1/1/2009 και 6/1/2009 κλειστά.

Ivor Prickett,
«Η Ηρεμία μετά την Καταιγίδα: Οι εκτοπισμένοι Σέρβοι της Κροατίας»

Παράλληλη εκδήλωση
Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου, ώρα
19:00
Στο πλαίσιο της έκθεσης «Close to Home» οργανώνεται ανοιχτή συζήτηση σχετικά με τους διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης του Διαπολιτισμικού Διαλόγου μέσα από τη φωτογραφία, τη δημιουργική γραφή και τη δημιουργία ψηφιακών ιστοριών, με τη συμμετοχή ενός πάνελ ειδικών από τον χώρο της φωτογραφίας και των ΜΜΕ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: