Moυσική από τα Δωδεκάνησα
Επιστημονική επιμέλεια: Λάμπρος Λιάβας
Αθήνα, Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων 2007
86 σελ., τιμή 25.00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 21.25 €


Χορός σε πανηγύρι
«Τα νησιά και τα παράλια του Αιγαίου, στο σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης, αν και στην αρχαιότητα ήταν η γέφυρα ανάμεσα στον μουσικό κόσμο της αρχαίας Ελλάδας και την Ανατολή, από τον 13ο αιώνα στάθηκαν η πύλη εισόδου για τις επιδράσεις της Δύσης. Οι Φράγκοι ─δηλαδή Γάλλοι, Γενοβέζοι, και Βενετσιάνοι─, καταλαμβάνοντας το Αιγαίο μετά τις Σταυροφορίες, έφεραν μαζί τους και μελωδίες, μουσικές και ποιητικές φόρμες (ρίμα), χορούς (μπάλος) καθως και μουσικά όργανα (βιολί).
Ιδιαίτερη σημασία έχει η επικράτηση της ρίμας, με μορφή ομοιοκατάληκτων δίστιχων που πρωτοεμφανίστηκαν στην έντεχνη ποίηση της Κρήτης στα τέλη του 14ου αιώνα, για να επεκταθούν σταδιακά σε όλα τα νησιωτικά τραγούδια. Η ποιητική φόρμα της ρίμας αποτελεί σημαντικό στοιχείο διάκρισης ανάμεσα στη μουσική της στεριανής και της θαλασσινής Ελλάδας. Όπως μάλιστα σημειώνει ο Samuel Baud - Bovy, στην ηπειρωτική Ελλάδα ακόμη και τα τραγούδια που αναφέρονται στο Β' Παγκόσμιο πόλεμο και την Αντίσταση παραμένουν ανομοιοκατάληκτα με τριημίστιχη στροφή, ενώ στη νησιωτική Ελλάδα τα περισσότερα είναι δίστιχα ομοιοκατάληκτα...»

δεκαετία 1920
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου