9/3/10

ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ

ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ
ΣΤΟ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΑΡΧΕΣ ΩΣ ΤΗ ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Πρακτικά του Γ΄ Πανελληνίου Θεατρολογικού Συνεδρίου
ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ ΣΤΟΝ ΘΟΔΩΡΟ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗ

Επιμέλεια: Αντώνης Γλυτζουρής, Κωνσταντίνα Γεωργιάδη
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2010
685 σελ., τιμή 35.00 €, έκπτωση 10%
Τελική τιμή 31.50


Ο τόμος αποτελείται από τις ανακοινώσεις του Γ΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου (Ρέθυμνο, Οκτώβριος 2008) που διοργάνωσαν το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, προς τιμήν του ομότιμου καθηγητή Θόδωρου Χατζηπανταζή. Εξήντα καταξιωμένοι και νεότεροι ερευνητές από πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Ευρώπης και της Αμερικής παρουσιάζουν τα πιο πρόσφατα δείγματα της έρευνας για την ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου (από την κρητική δραματουργία του 17ου αιώνα έως την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004) γύρω από ένα κεντρικό άξονα προβληματισμού: Παράδοση και εκσυγχρονισμός στο νεοελληνικό θέατρο.

Ακόμα και από αυτήν τη σταδιακή (και διόλου απρόσκοπτη) εισαγωγή της ίδιας της θεατρικής τέχνης στο νοτιοανατολικό άκρο της Βαλκανικής Χερσονήσου στα χρόνια της Κρητικής Αναγέννησης, ή δυο αιώνες αργότερα, την εποχή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, έως τις ποικίλες εκσυγχρονιστικές απόπειρες που ακολούθησαν μέχρι την αυγή του 21ου αιώνα, το νεοελληνικό θέατρο διαμόρφωσε, τελικά, μια ιδιαίτερη φυσιογνωμία μέσα από ένα δυναμικό και εξελισσόμενο πλέγμα συνεχών ανανεώσεων και αντιστάσεων.

Οι ανακοινώσεις διερευνούν με δημιουργικό τρόπο αυτή τη σχέση παράδοσης και νεοτερικότητας μέσα από ποικίλες οπτικές και μεθόδους. Οι θεματικές ενότητες του τόμου καλύπτουν τις προσπάθειες ανανέωσης της δραματουργίας, την επαγγελματική κατάσταση του νεοελληνικού θεάτρου, την τέχνη του ηθοποιού, την τέχνη του σκηνοθέτη, τη σκηνική αναβίωση του αρχαίου δράματος, τη σχέση του θεάτρου με τις άλλες τέχνες και την πρόσληψη του θεάτρου από το κοινό και την κριτική.

Ευριπίδη, Ιππόλυτος, Κ.Θ.Β.Ε., 1964, αρχαίο θέατρο Φιλίππων, σκηνοθεσία: Σωκράτης Καραντινός, σκηνικά-κοστούμια: Νίκος Εγγονόπουλος, φωτογραφία: Σωκράτης Ιορδανίδης.
Aρχείο Κ.Θ.Β.Ε.

Το βιβλίο περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:

Ενότητα Α΄. ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑΣ
Μαρίνα Ροδοσθένους-Μπαλάφα, Αρετή Βασιλείου, Ιωάννα Παπαγεωργίου, Παναναγιώτης Μουλλάς, Άννα Σταυρακοπούλου, Κωνσταντίνα Ριτσάτου, Peter Bien, Σταμάτης Ν. Φιλιππίδης, Γιάννης Κιουρτσάκης, Θανάσης Καραγιάννης, Ηρακλής Χατζηιωαννίδης, Κέλη Δασκαλά, Κωνσταντίνος Κυριακός, Αγγέλα Καστρινάκη, Αλίκη Μπακοπούλου-Χωλς, Εύη Προύσαλη, Έφη Βαφειάδη, Φίλιππος Χάγερ, Αφροδίτη Σιβετίδου, Έλση Σακελλαρίδου, Ρέα Γρηγορίου.

Ενότητα Β΄. Η ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
Κωνσταντίνα Γεωργιάδη, Αντώνης Γλυτζουρής, Τίνα Κροντήρη, Μαρία Φραγκή.

Ενότητα Γ΄. Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ
Ανδρέας Δημητριάδης, Ηρώ Κατσιώτη, Μαρία Μαυρογένη, Μανώλης Σειραγάκης, Κλειώ Φανουράκη.

Ενότητα Δ΄. Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Δημήτρης Σπάθης, Λίλα Μαράκα, Αλέξανδρος Ευκλείδης, Γιάννα Τσόκου, Άντρη Χ. Κωνσταντίνου, Κάτια Αρφαρά, Μαριλένα Ζαρούλια.

Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της (1977). Νίκος Χαραλάμπους (ιεροκήρυκας), Δέσποινα Μπεμπεδέλη (Μάνα Κουράγιο).
Φώτο Σινέ

Ενότητα Ε΄. Η ΣΚΗΝΙΚΗ ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ
Αλέξης Πολίτης, Βάνια Παπανικολάου, Πλάτων Μαυρομούστακος, Δηώ Καγγελάρη, Άννα Μισοπολινού, Νατάσα Σιουζουλή, Ελευθερία Ιωαννίδου.

Ενότητα ΣΤ΄. ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
Τασούλα Μαρκομιχελάκη, Έρη Σταυροπούλου, Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Μαρία Χναράκη, Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, Νατάσσα Χασιώτη, Παναγιώτα Μήνη, Άννα Πούπου.

Ενότητα Ζ΄. Η ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ
Θόδωρος Γραμματάς, Ιουλία Πιπινιά, Στάθης Γεωργιάδης, Χριστίνα Ντουνιά, Κωνσταντίνα Ζηροπούλου, Γεωργία Λαδογιάννη, Γιώργος Σαμπατακάκης, Θόδωρος Χατζηπανταζής.

Δεν υπάρχουν σχόλια: