Το βιβλίο αυτό αποτελεί καρπό πολύχρονης έρευνας του εθνομουσικολόγου Λάμπρου Λιάβα για την ιστορική και λειτουργική εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού από την Επανάσταση του 1821 έως και τη δεκαετία του 1950. Ο συγγραφέας καταγράφει την πορεία του ελληνικού τραγουδιού σε σχέση με τα ιστορικά γεγονότα και τις κοινωνικές συνθήκες κάθε εποχής. Ανατρέχοντας σε αρχειακές πηγές και αξιοποιώντας ένα πλούσιο εικονογραφικό υλικό που προέρχεται από το Ε.Λ.Ι.Α. καθώς και από άλλα ιδιωτικά και δημόσια αρχεία, αναδεικνύει τα επιμέρους μουσικά είδη και τους δημιουργούς τους και μας ταξιδεύει με λόγο μεστό και τεκμηριωμένο στα μουσικά μονοπάτια της νεώτερης ελληνικής ιστορίας.
Καλό σου ταξείδι, από τις μεγαλύτερες μεταπολεμικές επιτυχίες
του Κώστα Γιαννίδη, με τη Σοφία Βέμπο
στο απόγειο της καριέρας της, 1947
Ο συγγραφέας ξεκινάει από την περίοδο της τουρκοκρατίας και τη διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα όπου το ελληνικό τραγούδι ταυτίζεται κυρίως με το δημοτικό. Βασικό χαρακτηριστικό του η συλλογικότητα, η προφορική δημιουργία και αναμετάδοση, η επανεπεξεργασία. Ο ρόλος που έπαιζε αποτυπώνεται σ’ ένα απ’ τα αποσπάσματα από τα Απομνημονεύματα του Στρατηγού Μακρυγιάννη: φάγαμεν ψωμί, τραγουδήσαμεν κ’ εγλεντήσαμεν.
Με την άφιξη του Οθωνα στην Αθήνα είχαμε τις πρώτες μουσικές εσπερίδες σε σπίτια ξένων και νεόκτιστα πλουσίων Ελλήνων, ενώ με τα χρόνια ως επισφράγισμα κάθε ανακτορικής εσπερίδας καθιερώνεται ο γραφικός καλαματιανός. Εποχή που οι ευρωπαϊκοί χοροί σκανδάλιζαν τους Αθηναίους που θεωρούσαν ανυπόφορο το ανακάτωμα ανδρών και γυναικών και ιδίως το αγκάλιασμα στον χορό. Κάποιοι βέβαια διδάσκονταν σε σχολές πολωνέζα, βαλς, φρανσέζ και καντρίλιες.Η Ρόζα Εσκενάζι, με τον Λάμπρο Λεονταρίδη στη λύρα
και άλλους Μικρασιάτες μουσικούς, 1936. Αρχείο Ν. Ε. Τόλη
Οι επτανησιακές επιρροές και το πρώτο ελληνικό κουιντέτο (1855) ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο που συνδέεται με την ενθρόνιση του Γεωργίου Α΄ και την ενσωμάτωση των Επτανήσων, ενώ λίγο αργότερα ο Αλέξανδρος Κατακουζηνός, άσκησε ιδιαίτερη επιρροή στα μουσικά πράγματα ανοίγοντας τον κύκλο συζητήσεων και αντεγκλήσεων για το βυζαντινό ζήτημα.
Η περίοδος της ακμής του αθηναϊκού τραγουδιού συνδέεται με την ενσωμάτωση των νησιών του Ιονίου στο ελληνικό κράτος, ενώ στον αντίποδα, η αθηναϊκή επιθεώρηση βρήκε ανταπόκριση στις λαϊκές μάζες.
Ο εθνομουσικολόγος Λ. Λιάβας στέκεται και στα τραγούδια του πολέμου, εκείνα του θεάτρου σκιών, το ελαφρύ τραγούδι, τον ναό της τέχνης του Αττίκ, τους: Xρήστο Χαιρόπουλο, Κώστα Γιαννίδη, Μιχάλη Σουγιούλ, τη σχολή της Σμύρνης, τους ρεμπέτες, τη λογοκρισία της δικτατορίας του Μεταξά που πήγε πίσω το τραγούδι.
Βασίλης Τσιτσάνης – Μαρίκα Νίνου. Αρχές δεκαετίας 1950
Στην Αμερική όμως το ελληνικό τραγούδι άνθησε στη ζωή της ομογένειας, ενώ στην Ελλάδα από την Κατοχή ώς τον Εμφύλιο δημιουργεί άλλες βάσεις. Η έκδοση σταματάει με τον τελευταίο Μέγα Ανατολικό, όπως χαρακτηρίζει ο Λ. Λιάβας τον Στέλιο Καζαντζίδη, την περίοδο που δύουν οι δίσκοι των 78 στροφών και γεννιέται μια καινούργια σημαντική εποχή».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου