Δύο εκθέσεις φωτογραφίας που αφορούν ιδιαιτέρως τη Θεσσαλονίκη εγκαινιάζονται ταυτόχρονα την Τετάρτη 13 Απριλίου 2011, ώρα 8 μ.μ.
στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή, Βασ. Όλγας 108).
Πρόκειται για τις εκθέσεις
Η Παπαμάρκου και τα πέριξ [1979-2010] του Άρι Γεωργίου
και
και
Ψήγματα μνήμης. Φωτογραφίες 1936-2000 από το αρχείο του Κλείτου Κύρου (πληροφορίες στην επόμενη ανάρτηση).
Άρις Γεωργίου «Η Παπαμάρκου και τα πέριξ [1979-2010]»
Η οδός Παπαμάρκου είναι ένας μικρός δρόμος στην καρδιά της περιοχής που παλαιότερα ήταν γνωστή με το όνομα Μπαζάρ και σήμερα ως Πλατεία Άθωνος, με τα διώροφα κτίσματα της δεκαετίας του '20. Η σχέση του Γεωργίου με την Παπαμάρκου και τα πέριξ ξεκίνησε από τα παιδικά του χρόνια, όταν σε ηλικία δώδεκα χρονών μετακόμισε με την οικογένειά του στην οδό Ερμού 69. Ο ίδιος αναφέρει σχετικά, σε κείμενό του στην ομότιτλη έκδοση, «Η πραγματική μου εξοικείωση επήλθε εξαιτίας της φωτογραφίας. […] Οι επισκέψεις μου στην Παπαμάρκου και στα πέριξ δεν μπορούν καν να θεωρηθούν επισκέψεις. Ο βαθμός της γειτονίας ήταν τέτοιος που δεν απαιτούσε μετακίνηση. Δεν ήταν προορισμός, ήταν καθημερινότητα».
Απόστολος Καβατζίκης, Σταύρος Ευαγγελίδης, κουρείς.
Μπαλάνου 40, Φεβρουάριος 1979
Παναγιώτης Τασούλης, μαγειρείο. Παπαμάρκου 37, Φεβρουάριος 1979
[…] Η επιστροφή αυτή επαναπροσδιόρισε τη σημασία της σειράς για τον Γεωργίου: συγκρότησε τα πορτραίτα σε δίπτυχα ενώ συνέταξε έναν αυτοσχέδιο χάρτη όπου σημείωσε επιμελώς τη θέση και τη χρήση κάθε μαγαζιού, το όνομα κάθε ιδιοκτήτη. Κατά τον ίδιο, άλλωστε, η εργασία στην Άθωνος υπήρξε σταθμός στη φωτογραφική του πορεία• μέχρι τότε, με την επιρροή δημιουργών όπως οι Henri Cartier-Bresson και Ralph Gibson, χρησιμοποιούσε τη φωτογραφία ως ένα μέσο που ακόνιζε την ελεύθερη περιπλάνηση του βλέμματος στην περιπέτεια των μορφών και των νοημάτων του κόσμου. Στην Άθωνος, όμως, λειτούργησε για πρώτη φορά μέσα από ένα πλαίσιο με συντεταγμένες χωρικές και μορφολογικές ορίζουσες. […] Το 1996, έξι χρόνια μετά τη δεύτερη σειρά πορτραίτων, επιστρέφει για να εικονίσει το χώρο με διάθεση σχεδόν τοπογραφική: αποσπώντας το βλέμμα από τις επίπεδες επιφάνειες περιγράφει πλέον την ατμόσφαιρα των δρόμων, τα στενά και τις διασταυρώσεις, ενόσω τα κατεβασμένα ρολά και το χειμωνιάτικο κλίμα αναδίδουν μια αίσθηση τέλους εποχής. […] Η τελευταία φωτογραφική επίσκεψη στην πλατεία είναι μια έγχρωμη περιήγηση το 2009-10, στην οποία ο Γεωργίου ανιχνεύει τα στοιχεία της σύγχρονης εξέλιξης.
Κώστας Καρακώστας, πιεστής και Χριστίνα Καρακώστα, μονοτύπης.
Τυπογραφείο Στουγιαννάκη, Παπαμάρκου 42, Φεβρουάριος 1979
Αλέκος Κοντός, μαγειρείο. Δραγούμη 24, Φεβρουάριος 1979
Η πρόσφατη περιήγηση εγγράφει ευκρινώς, πέρα από την πεζοδρόμηση της περιοχής, την αλλαγή χρήσης των μαγαζιών και επικυρώνει τη νέα, διεθνή συνθήκη της αγοράς στην οποία οι χειρώνακτες τεχνίτες πιέζονται ασφυκτικά από τη θηλιά της μαζικής, βιομηχανικής παραγωγής που απειλεί τα παραδοσιακά, "παλιομοδίτικα" εργαστήρια».
Βαγγέλης Γεωργιάδης, έμπορος σιδηρικών. Εγνατία 86, Φεβρουάριος 1979
Η καθηγήτρια Αλεξάνδρα Καραδήμου-Γερόλυμπου στην ίδια έκδοση γράφει για τους “πρωταγωνιστές” της Παπαμάρκου: «Στις φωτογραφίες των επαγγελματιών της οδού Παπαμάρκου, οι φιγούρες των ανθρώπων μετρούν τον χρόνο που περνάει, και υπαινίσσονται τις δικές τους ιστορίες. […] Οι ασάλευτες μορφές των επαγγελματιών της οδού Παπαμάρκου που γερνούν μαζί με το άμεσο περιβάλλον τους αλλά και αυτών που εξαφανίζονται πίσω από τα κλεισμένα μαγαζιά τους, καταθέτουν την μαρτυρία τους για τις εποχές και τους χρόνους, θρέφουν την κρυμμένη μνήμη της πόλης και μεταγγίζουν στον 21ο αιώνα την μακραίωνη αστική παράδοση των μικροεπαγγελμάτων, την αρχαία εικόνα της ‘κοιλιάς της πόλης’, καθημερινής αρένας των βιοπαλαιστών και των λαϊκών στρωμάτων».
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiSfD1H-DJB5MWG6WswAescBZHr98uwELw-BxtTh0MPzY3F-93KIOwa5W90SYSpeC71UbtODH19qBtVgUTuKhrQVFMwYiMExKkUJwsI1ec0flmhWoIrho5ocqTYo-gGJ_luFHYkRLcHnN0/s200/GEORGIOU.jpg)
Για τις εκθέσεις
Οι δύο παράλληλες εκθέσεις στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης θα διαρκέσουν έως την Κυριακή 29 Μαΐου 2011 και θα λειτουργούν με το εξής ωράριο:
Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο και Κυριακή 10:00 - 18:00, Παρασκευή 10:00 - 14:00 και 18:00 - 21:00, (Δευτέρα κλειστά)
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό.
Από τη Μ. Παρασκευή μέχρι και τη Δευτέρα της Διακαινησίμου (22 - 25 Απριλίου) το Κέντρο θα παραμείνει κλειστό.
Για ομαδικές επισκέψεις παρακαλούμε να προηγείται συνεννόηση με το ΜΙΕΤ, τηλ. 2310 295.170-1.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου