19/8/11

ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ

Εντευκτήριο
Λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό περιοδικό 
Tεύχος 93, Απρίλιος – Ιούνιος 2011
Αφιέρωμα: ΕΔΟΘΗ ΜΟΙ ΣΚΟΛΟΨ ΤΗ ΣΑΡΚΙ: ΤΟΥ ΚΟΡΜΙΟΥ ΤΑ ΠΑΘΗ (1)

Άρθρα – Βιβλιοκρισίες – Σχόλια –
Ζωγραφική Φωτογραφίες
Θεσσαλονίκη, Μακεδονική Εταιρεία
Τεχνών και Πολιτισμού
Εκδότης  Διευθυντής: Γιώργος Κορδομενίδης
Τιμή: 10.00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9.00 €


Μια “ανοιχτή” σε ερμηνείες φράση του Αποστόλου Παύλου στην Προς Κορινθίους Β´ επιστολή του τιτλοδοτεί το αφιέρωμα που δημοσιεύεται στο καλοκαιρινό τεύχος του περιοδικού Εντευκτήριο, που μόλις κυκλοφόρησε: Εδόθη μοι σκόλοψ τη σαρκί [ίνα μη υπεραίρωμαι], με ενδεικτικό υπότιτλο Του κορμιού τα πάθη.(Κατά το Μέγα Λεξικόν της Ελληνικής Γλώσσης, του Δ. Δημητράκου, σκόλοψ: σώμα επίμηκες εις οξύ απολήγον, ιδίως πάσσαλος, παλούκι, μεταφ. πάθησις, νόσος.)

Η “ανοιχτότητα” ακριβώς της ερμηνείας της αποστολικής φράσης επέτρεψε τις εντυπωσιακά ποικίλες προσεγγίσεις του θέματος από μεγάλο αριθμό πεζογράφων και ποιητών, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν πρόθυμα στην πρόταση του Εντευκτηρίου, σε βαθμό ώστε το αφιέρωμα να παρουσιάζεται σε δύο μέρη (το δεύτερο στο επόμενο τεύχος, Νο 94, που θα κυκλοφορήσει στις αρχές Οκτωβρίου).

Amedeo Modigliani, Ξαπλωμένο γυμνό με ανοιχτά χέρια (Κόκκινο γυμνό), 1917

Σ’ αυτό το πρώτο μέρος του αφιερώματος προτάσσεται η χειρόγραφη μετάφραση ενός ποιήματος του Βερλαίν από τον Γιάννη Βαρβέρη, ο οποίος έστειλε τη συνεργασία του στο Εντευκτήριο λίγες μέρες πριν από τον αδόκητο θάνατό του. Ακολουθούν πεζά και ποιήματα που ξετυλίγουν το νήμα: Σώματα ανθρώπων και ζώων, η υπερηφάνεια που συνδυάζεται με ένα σωματικό κουσούρι, ο αυτοσαρκασμός και η συμφιλίωση με τα τραύματα, το κρυφτό πίσω από σχέσεις, καθρέφτες, αντικατοπτρισμούς. Το σώμα που δεν αντέχει τον εαυτό του και όλο δοκιμάζει ένα καλύτερο δέρμα· που ασφυκτιά μέσα σε δωμάτια, που ερωτεύεται τον ίδιο του τον εαυτό και περιμένει τη βεβαίωση της ομορφιάς του από κάτι ή κάποιον έξω από αυτό. Ο άνθρωπος αντιμέτωπος με τη χειροπιαστή απόδειξη της ύπαρξής του.

Gustav Klimt, Νερόφιδα II, 1904-1907

Τα κείμενα του πρώτου μέρους του αφιερώματος υπογράφουν οι: Δημήτρης Αθηνάκης, Γιώργος Βέλτσος, Νίκος Αδάμ Βουδούρης, Γιοβάννα, Θεόδωρος Γρηγοριάδης, Κατερίνα Δασκαλάκη, Άκης Δήμου, Κώστας Καβανόζης, Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου, Μαίρη Κιτροέφ, Θωμάς Κοροβίνης, Μαρία Κουγιουμτζή, Παναγιώτης Κουσαθανάς, Χρίστος Κυθρεώτης, Μάνος Λουκάκης, ΄Αρης Μαραγκόπουλος, Γιώργος Μαρκόπουλος, Κωνσταντίνος Ματσούκας, Αλεξάνδρα Μέξη, Αλεξάνδρα Μπακονίκα, Γιάννα Μπούκοβα, Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης, Θανάσης Θ. Νιάρχος και Δημήτρης Νόλλας. Ακόμη, δημοσιεύονται ποίημα του Πωλ Ελυάρ (μετ. Οδυσσέα Ελύτη) και πεζά των Χουάν Εδουάρδο Θούνιγα και Χινές Κουτίγιας (σε ομαδική μετάφραση υπό την εποπτεία του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου).

Egon Schiele, Γυμνό (Αυτοπροσωπογραφία), 1910

Το αφιέρωμα στου κορμιού τα πάθη κοσμεί ζωγραφική των John Kirby, Gustav Klimt, Ξενοφώντα Μπήτσικα, Jean Antoine Watteau, Γιάννη Τσαρούχη, Δήμητρας Καμαράκη, Amedeo Modigliani, Γιάννη Μόραλη, Νίκης Καραγάτση, Μάρθας Χριστοφόγλου, Γιώργου Ρόρρη, Διαμαντή Διαμαντόπουλου, Αλέξη Βερούκα, Egon Schiele, Michael Leonard, Giorgio de Chirico, Jenny Saville, Jimmie Durham, Kevin Sinnott, Damien Hirst, Paul Burke - Gayla Chandler, Χρήστου Θ. Μποκόρου.

Από το πορτφόλιο του Άρι Γεωργίου, Homo Erectus

Ακόμη: πλούσια ενότητα με βιβλιοκρισίες και παρουσιάσεις (από τους Β. Χατζηβασιλείου, T. Δημητρούλια, Μ. Στασινοπούλου, Θ. Γρηγοριάδη, Γ. Δ. Παγανό, Μ. Βασιλάκη, Γ. Τριανταφυλλίδου, Λ. Ξανθόπουλο, Δ. Μάνο, Μ. Αναγνωστοπούλου, Λ. Σκουζάκη, Μ. Καραγιάννη, Α. Δανιήλ, Γ. Κορδομενίδη, Β. Χαραλαμπίδου, Δ. Η. Παστουρματζή), συμπλήρωμα στο πρόσφατο αφιέρωμα του περιοδικού στον Πάνο Θασίτη, αποχαιρετισμό στον Γιάννη Βαρβέρη (1955-2011), κριτική θεάτρου και το φωτογραφικό ένθετο Camera Obscura, που σε αυτό το τεύχος είναι ένα πορτφόλιο του Άρι Γεωργίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: