17/10/13

ΛΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΝΤΕΧΝΟΣ ΛΟΓΟΣ (ΠΟΙΗΣΗ - ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ - ΘΕΑΤΡΟ)


Λαϊκός πολιτισμός και έντεχνος λόγος (ποίηση – πεζογραφία – θέατρο). Πρακτικά διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου (Αθήνα, 8-12 Δεκεμβρίου 2010). Τόμοι Α, Β, Γ
Κείμενα: συλλογικό
Υπεύθυνη έκδοσης – Γενική επιστημονική επιμέλεια: Αικατερίνη Πολυμέρη-Καμηλάκη
Επιμέλεια ύλης – Επιστημονική επιμέλεια: Γιώργος Βοζίκας
Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών-Δημοσιεύματα του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας – 30, 2013
1660 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-404-260-9 (set)
Τιμή 45,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 40,50 €

 
Η ελληνική λαογραφία είχε πάντοτε στενές σχέσεις με τη λογοτεχνία. Ξεκινούν επίσημα από το διαγωνισμό της «Εστίας» (1883) «προς συγγραφήν ελληνικού διηγήματος» με «αγωνόδικο επιτροπή» αποτελούμενη από τους Εμμ. Ροΐδη, Σπυρ. Λάμπρου, Ν. Γ. Πολίτη. Ο ίδιος ο Ν. Γ. Πολίτης έλεγε πως «το έργον του ποιητού και του καλλιτέχνου είναι τελειότερον και μονιμώτερον, όταν τας ρίζας έχη εις το πάτριον έδαφος». Η πολυσχιδής και ισχυρή προσωπικότητα του Ν. Γ. Πολίτη συνετέλεσε ώστε να συγκεντρωθεί γύρω του ένας μεγάλος αριθμός λογοτεχνών. Συνιδρυτές της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας (1908) ήταν μεγάλα ονόματα λογοτεχνών της εποχής εκείνης. Στους Εταίρους της Εταιρείας την ίδια εποχή βρίσκουμε γνωστά ονόματα λογοτεχνών (Παύλος Νιρβάνας, Γιάννης Βλαχογιάννης, Γ. Δροσίνης, Α. Καρκαβίτσας, Κ. Παλαμάς, Σίμος Δ. Μπαλάνος, Γρ. Ξενόπουλος, Αριστομ. Προβελέγγιος, Κ. Βάρναλης, Α. Πάλλης, Κ. Θεοτόκης).

Η πραγματοποίηση του συγκεκριμένου συνεδρίου είχε ως στόχο την ανάδειξη και μελέτη των σχέσεων του λαϊκού πολιτισμού με την έντεχνη δημιουργία. Απώτερος σκοπός είναι, μέσα από μια συνολική προσέγγιση του λαϊκού πολιτισμού (προφορική παράδοση, ήθη-έθιμα, κοινωνική οργάνωση, κοσμοθεωρία), η πρόκληση ενός ανανεωμένου ενδιαφέροντος για την επικοινωνία της Λαογραφίας με τη Λογοτεχνία και τις μεταξύ τους οφειλές.

Υπό το φως των θεωρητικών εξελίξεων στις πολιτισμικές σπουδές και με την επέκταση της έννοιας της "αφήγησης" και του "κειμένου" πέρα από τα στενά όρια της φιλολογίας η σχέση λαϊκού πολιτισμού και έντεχνου λόγου έρχεται σήμερα ξανά στο προσκήνιο, επιτρέποντας νέες προσεγγίσεις που εμπλουτίζουν και ανανεώνουν τις παλιές.

(πηγή: Ακαδημία Αθηνών)

Δεν υπάρχουν σχόλια: