11/12/15

ΑΡΙΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ / ΩΤΟ ΜΠΙΟ ΓΚΡΑΦΙ

Άρις Γεωργίου
Ωτο μπιο γκραφί
 

Φωτογραφίες: Άρις Γεωργίου
Κείμενα: Άρις Γεωργίου, Ηρακλής Παπαϊωάννου
Θεσσαλονίκη, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2015
319 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-250-640-0
Τιμή 42,40 € / στο βιβλιοπωλείο μας 38,16 €

 


Η έκδοση αυτή πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ομώνυμης έκθεσης που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης στον εκθεσιακό χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (9 Δεκεμβρίου 2015 έως 7 Φεβρουαρίου 2016). Το αυτοκίνητο και η φωτογραφία αποτελούν συναρπαστικές τεχνολογίες που απογειώθηκαν στην πορεία του 20ού αιώνα, συμβολίζοντας την ακμή των μητροπόλεων, την καινοτομία της μηχανής, την ιδιότυπη πανταχού παρουσία, συμβάλλοντας στην κατάκτηση του χώρου και τη συρρίκνωση του χρόνου, στην παράξενη σύζευξη του ιδιωτικού με το δημόσιο. Το αυτοκίνητο επιτάχυνε, ως ισχυρός κινητήρας, τον τροχό της νεωτερικότητας απέναντι στη φαινομενικά στατική παράδοση. Ως αγαθό παράγεται μαζικά, φέρει εθνικές, ιστορικές και κοινωνικές συνδηλώσεις, αποτελεί συχνά τεχνούργημα υψηλής αισθητικής και τεχνολογίας. Όμοια, η φωτογραφία συνιστά εκλεκτικό συνδυασμό αισθητικής και τεχνολογίας που ευνοεί μια πληθωρική κυκλοφορία εικόνων, επηρεάζοντας βαθιά τις ιδέες και τις συμπεριφορές.

Τόσο η φωτογραφία όσο και το αυτοκίνητο χάραξαν ανεξίτηλα τη ζωή του Άρι Γεωργίου. Αυτά τα δύο εξάλλου υπήρξαν αξεχώριστα στη ζωή του ήδη από την εφηβεία, αν όχι από τα άγουρα παιδικά του χρόνια. Κάποια στιγμή, σε ώριμη ηλικία, συνειδητοποιεί ο ίδιος πως, μέσα στο αναρίθμητο των φωτογραφικών του λήψεων, το αυτοκίνητο κατέχει μια ξεχωριστή θέση. Γεννιέται έτσι η φωτογραφική συλλογή που παρουσιάζεται με αυτήν την έκδοση. Οι φωτογραφίες του Γεωργίου δεν αποτελούν απαστράπτοντα διαφημιστικά προώθησης της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αντίθετα, είναι «αυτοβιογραφικές»: φωτίζουν τις συνθήκες, το περιβάλλον, την εποχή ή τη μηχανή με την οποία τραβήχτηκαν. Ο φωτογράφος άλλοτε φιλοτεχνεί καλαίσθητα πορτρέτα αυτοκινήτων· άλλοτε πάλι διακρίνει την αντίστιξη με το αστικό ή φυσικό περιβάλλον όπου αυτά σταθμεύουν εφήμερα· συλλαμβάνει πολλαπλότητες αυτοκινήτων ή αφήνεται στη λεπτή ή εκρηκτική χρωματική ατμόσφαιρα που σχηματίζουν. Διαρκής είναι στις φωτογραφίες η συνομιλία του ύφους των αυτοκινήτων με εκείνο του δημόσιου χώρου, η ώσμωση του παλιού με το σύγχρονο, καθώς ο φωτογράφος κινείται από πόλη σε πόλη, από χώρα σε χώρα ή δρασκελίζει τα κατώφλια των δεκαετιών. Το Ωτο μπιο γκραφί χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο ως οδηγό για να περιηγηθεί την ανεξάντλητα περίπλοκη αστική συνθήκη.

 Ο Άρις Γεωργίου γεννήθηκε το 1951 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Μονπελλιέ της Γαλλίας, όπου πήρε και το μεταπτυχιακό δίπλωμα DEA πολεοδομίας. Επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη το 1978 και αρχικά ασχολήθηκε με μεταφράσεις, ενώ την εξαετία 1979-1985 υπήρξε συνεργάτης του ραδιοφώνου με προγράμματα για την τέχνη. Από το 1977 εκθέτει ζωγραφική και φωτογραφία σε πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το 1984 ήταν ιδρυτικό στέλεχος του PARALLAXIS, που τον Μάιο του 1985 διοργάνωσε τις πρώτες διεθνείς εκδηλώσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα. Τον Φεβρουάριο του 1988 ήταν ο εμπνευστής και έκτοτε επί δεκαπενταετία διοργανωτής της Φωτογραφικής Συγκυρίας, του ετήσιου διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη. Ως συνεργάτης του περιοδικού Εντευκτήριο εγκαινίασε το ένθετο Camera Obscura, που έχει παρουσιάσει ως τώρα περισσότερα από 100 πορτφόλιο φωτογράφων. Το διάστημα 1998-2002 διετέλεσε πρώτος διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Δημοσίευσε εργασίες του σε πολλά έντυπα και περιοδικά και σε πλήθος μονογραφιών και καταλόγων. Αντικείμενο της επαγγελματικής του δραστηριότητας αποτελεί η αρχιτεκτονική και, σε σημαντικό βαθμό, οι γραφικές τέχνες, συνήθως όταν άπτονται των πολιτιστικών ενδιαφερόντων. Το 2011 το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης εξέδωσε το λεύκωμα του Άρι Γεωργίου Η Παπαμάρκου και τα πέριξ.





Δεν υπάρχουν σχόλια: