19/1/12

Δ. ΝΙΚΟΛΑΡΕΪΖΗΣ. «Η ΚΡΙΤΙΚΗ – ΠΡΟΠΑΝΤΩΝ Η ΚΡΙΤΙΚΗ!»

 
Το βιβλίο του Δ. Νικολαρεΐζη Η κριτική – προπάντων η κριτική! Δοκίμια κριτικής & Ούγος Φώσκολος και Ανδρέας Κάλβος, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Άγρα, θα παρουσιαστεί στο Βιβλιοπωλείο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Τσιμισκή 11), την Παρασκευή, 27 Ιανουαρίου 2012, ώρα 19:30.

Θα μιλήσουν η καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας του ΑΠΘ και συγγραφέας Μαίρη Μικέ, η καθηγήτρια Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας του ΑΠΘ Λίζυ Τσιριμώκου, ο καθηγητής Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας του ΑΠΘ Μιχάλης Χρυσανθόπουλος και ο ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ και επιμελητής της έκδοσης Χαράλαμπος Χρυσανθόπουλος και ο ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ και επιμελητής της έκδοσης Χαράλαμπος Καράογλου.


«Από τα μαθητικά θρανία τα Γράμματα στάθηκαν ο μεγάλος μου έρωτας: τα μυθιστορήματα, τα διηγήματα, ο στίχος, η κριτική – προπάντων η κριτική! Προς αυτήν ένιωθα την ισχυρότερη έλξη». – Δ.Ν.

Ο Νικολαρεΐζης υπήρξε ένα από τα φωτεινότερα μυαλά της γενιάς του ’30, κοσμοπολίτης, με ευρύτερο φάσμα γνώσεων γύρω από τη διεθνή και ελληνική ποίηση, την πεζογραφία, το δοκίμιο, την τέχνη. Ήδη από το 1930 τα πρώιμα κείμενά του για τον ηδονισμό και τον λυρισμό στην ποίηση του Καβάφη, οι αναλύσεις και οι κρίσεις του για τον André Gide, τον Valéry, τον Proust, τον Joyce, τον υπερρεαλισμό κι αργότερα τον Malraux και τον Sartre τον καθιστούν μοναδική φωνή στον στοχασμό της γενιάς του. Αν και στην αρχή της διπλωματικής του καριέρας, δεν διστάζει να δημοσιεύσει ένα εξαιρετικό και αιχμηρότατο κείμενο το 1937, στα χρόνια της δικτατορίας Μεταξά, για τον Γκαίμπελς και τη λογοκρισία στην ναζιστική Γερμανία.

Σε τούτο τον τόμο των 592 σελίδων συγκεντρώνεται το σύνολο του κριτικού έργου του Δημήτρη Νικολαρεΐζη, «μιας από τις φωτεινότερες κριτικές συνειδήσεις της γενιάς του». Στον τόμο συμπεριλαμβάνονται δύο, εξαντλημένα από χρόνια, βιβλία του που είχαν εκδοθεί με δική του φροντίδα και που, συνεπώς, εκφράζουν την τελευταία εκδοτική του βούληση: Δοκίμια κριτικής (Φ. Φέξης, 1962) και Ούγος Φώσκολος και Ανδρέας Κάλβος (Ίκαρος, 1961). Σε τούτον τον τόμο προστίθενται δύο ακόμη κείμενά του: ο «Αποχαιρετισμός […]» στον Σεφέρη, και μία απάντησή του σε έρευνα του περιοδικού Μακεδονικές Ημέρες το 1938, που αναδημοσιεύεται πρώτη φορά εδώ.

Η ενότητα Ούγος Φώσκολος και Ανδρέας Κάλβος, πέρα από τα άγνωστα τότε στοιχεία που προσκομίζει για τους δύο μεγάλους ποιητές, έχει μοναδικό ενδιαφέρον γιατί καταγράφει την κριτική διαμάχη του Νικολαρεΐζη με τον καθηγητή Γ. Θ. Ζώρα, που η πολεμική τους δημοσιεύτηκε σε διάφορα φύλλα της Καθημερινής του 1961 πριν συγκεντρωθεί σε τόμο το 1962, εποχή σχεδόν μυθική σήμερα, όπου ο Τύπος μπορούσε να φιλοξενεί και τέτοιου τύπου φιλολογικές διαμάχες.

Ο Αλέξης Ζήρας έγραψε το 1981 για τον Νικολαρεΐζη: “Ένας ανεκδήλωτος ποιητής: Το βέβαιο είναι πως η ποίηση ήταν γι’ αυτόν η υψηλότερη βαθμίδα της τέχνης. Τα δύο μελετήματα που ξεχωρίζουν αμέσως στα Δοκίμια Κριτικής είναι Η διαμόρφωση του καβαφικού λυρισμού (1930) και Η παρουσία του Ομήρου στη νέα ελληνική ποίηση (1947). Δεν είναι τυχαίο ότι η «μέθοδος» με την οποία προσεγγίζει τον Αλεξανδρινό, αλλά και τον Σικελιανό ή τον Σεφέρη, είναι η υπαρξιακή ψυχανάλυση του ύφους, μια μορφή διερεύνησης των καλλιτεχνικών φαινομένων που έχει τις ρίζες της στον συμβολισμό”.

Ο Δ. Νικολαρεΐζης ήταν δευτερότοκος γιός του καπνέμπορου και εφοπλιστή Ιωάννη (Τζων) Νικολαρεΐζη, απογόνου αγωνιστών του 1821, και της Αικατερίνης Βλιάμου. Μετά το τέλος των γυμνασιακών σπουδών του στο Πυθαγόρειο Γυμνάσιο Σάμου, φοίτησε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια παρακολούθησε επί ένα χρόνο μαθήματα ιστορίας της τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας. Τον Φεβρουάριο του 1936, ύστερα από διαγωνισμό, εισήλθε στη διπλωματική υπηρεσία και υπηρέτησε σε διάφορες θέσεις του Υπουργείου Εξωτερικών: υποπρόξενος στο Αργυρόκαστρο (1940-1941), ακολούθησε την εξόριστη ελληνική κυβέρνηση στις 10.5.1941 στη μάχη της Κρήτης, στην Αλεξάνδρεια, στη Ν. Αφρική και στο Λονδίνο. Πρόξενος στο Αμβούργο (1948-1950), επιτετραμμένος στη Βόννη (1950-1952), αναπληρωτής σύμβουλος της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ Παρισίων (1954-1956), επι-τετραμμένος σύμβουλος Πρεσβείας και γενικός πρόξενος στο Λονδίνο (1956-1958), πρεσβευτής στο Βελιγράδι (1960-1964), πρέσβης στο Λονδίνο (1964-1967), διευθυντής Β΄ Πολιτικής Διευθύνσεως Υπουργείου Εξωτερικών (1967-1968). Για τις υπηρεσίες του τιμήθηκε με διάφορα παράσημα (Αργυρό Σταυρό του Σωτήρος, Ταξιάρχη Γεωργίου κ.ά.).

Πρωτοεμφανίστηκε στα γράμματα το 1925, σε ηλικία δεκαεπτά ετών, με μετάφραση ποιήματος του Αλφόνσου Ντωντέ σε λογοτεχνικό περιοδικό της Σάμου. Συνάδελφος και φίλος του Γιώργου Σεφέρη, συνέβαλε στην έκδοση του περιοδικού Νέα Γράμματα, εκφραστικού οργάνου της γενιάς του ’30. Αφού ταλαντεύτηκε μεταξύ λογοτεχνίας και κριτικής, δόθηκε στη δεύτερη, υπηρετώντας τη διακριτικά, «ξένος αυτός προς το θόρυβο και την κραυγαλέα διαφήμιση και αυτοδιαφήμιση», επεσήμανε ο Βάσος Βαρίκας, ενώ ο Σεφέρης έγραφε στον Κατσίμπαλη το 1936 για τον Νικολαρεΐζη ότι «ταλαντεύεται μεταξύ διπλωματίας και τελειότητας».

Από το πρώτο κιόλας δοκίμιό του το 1930, έδειξε τις αρετές του: ευαίσθητος και επαρκής αναγνώστης της λογοτεχνίας, οξυδερκής ως κριτικός της, επεδίωκε να αναδείξει «το ανθρώπινο βάθος» που εκφράζει κάθε συγγραφέας. Μπορεί η παραγωγή του να είναι εντυπωσιακά μικρή, όμως έχει (και σήμερα) αντιστρόφως ανάλογη αξία, ώστε η κρίση του Βαρίκα να παραμένει σε ισχύ: ο Νικολαρεΐζης επιβάλλεται «σαν μια από τις φωτεινότερες κριτικές συνειδήσεις». Όσο ζούσε συγκέντρωσε το δοκιμιακό και κριτικό έργο του σε δύο βιβλία: Ούγος Φώσκολος και Ανδρέας Κάλβος (1961), Δοκίμια κριτικής (1962, 21983) με την εύστοχη επιγραφή «Χρη λέγειν τα καίρια» από τους Επτά επί Θήβας του Αισχύλου. Τα Δοκίμια κριτικής βραβεύτηκαν το 1963 με το βραβείο Λ. Γουλανδρή – ένα από τα βραβεία της Ομάδας των δώδεκα.

18/1/12

ΣΠΟΥΔΗ ΣΤΟΝ ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΜΟ

Έκθεση Φωτογραφίας

Σπουδή στον Σουρεαλισμό

Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
 του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης
Βίλα Καπαντζή – Βασ. Όλγας 108

Γιολάντα Σωτηροπούλου

Μια σύμπραξη φωτογραφικών δυνάμεων με την πρωτοβουλία της φωτογραφικής ομάδας “Φωτοπόροι”, στο πλαίσιο του 2ου Contrast / Αντίθεση: Φεστιβάλ Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Με την έκθεση Σπουδή στον Σουρεαλισμό, που εγκαινιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2012 στις 20:00, ολοκληρώνεται η 2η διοργάνωση του Contrast / Αντίθεση: Φεστιβάλ Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 9 Μαρτίου 2012 και θα λειτουργεί με το εξής ωράριο: Τρίτη 9:00-16:00, Τετάρτη & Πέμπτη 14:00-21:00, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή 10:00-18:00 (Δευτέρα κλειστά), με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Για ομαδικές επισκέψεις παρακαλούμε να προηγείται συνεννόηση με το ΜΙΕΤ, τηλ. 2310 295.170-1.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι φωτογράφοι: Δημοσθένης Άγκος, Σπύρος Γράψας, Ευαγγελία Δημητριάδου, Σπύρος Ζερβουδάκης, Νατάσα Ζησοπούλου, Μάρθα Θεοδωρίδου, Στέλιος Καλογεράκης, Στέλιος Καραθεοδώρου, Δημήτρης Κουμαντζιάς, Ορέστης Κουράκης, Μιχάλης Κωνσταντινίδης, Αναστασία Μιχαήλογλου, Βασίλης Μπακαλούδης, Αθανασία Παλέντζα, Άννα Πεπόνη, Γιώργος Σάρδης, Δήμητρα Σπαθάρα, Σταύρος Σταματίου, Γιολάντα Σωτηροπούλου, Κώστας Τζαραλής, Στέλιος Φιλίππου, Roney Herrera, Τάσος Χίος.

Επιμελητής της έκθεσης είναι ο Τάσος Σχίζας από τη φωτογραφική ομάδα “Φωτοπόροι”.

Στέλιος Φιλίππου


Για την έκθεση
Ο Σουρεαλισμός, ως ιστορικό κίνημα στην τέχνη, συνεχίζει να επηρεάζει το έργο πολλών φωτογράφων. Η φωτογραφία εκφράζεται πολλές φορές μέσω σουρεαλιστικών στοιχείων που εντοπίζονται ακόμη και στις πιο απλές καθημερινές εικόνες, ενώ συχνά εμφανίζονται χωρίς την πρόθεση του δημιουργού.

Ζητούμενο της ομαδικής έκθεσης / παραγωγής είναι η αναζήτηση των σουρεαλιστικών στοιχείων στη δουλειά σύγχρονων φωτογράφων, καθώς και η παραγωγή νέων φωτογραφιών με αναφορές στο σουρεαλιστικό κίνημα και τα χαρακτηριστικά του. Εξερευνήθηκαν θέματα σχετικά με το ασυνείδητο, το όνειρο, τη φαντασία, το παράλογο και το παρανοϊκό.

Στην έκθεση αυτή ο σουρεαλισμός παρουσιάζεται με σκηνοθετημένες λήψεις, ειδικές τεχνικές (light-painting), πειραματικές τεχνικές (καύση φωτοευαίσθητων υλικών), ψηφιακή επεξεργασία (μοντάζ, κολάζ, σολαριζασιόν), αλλά και καθαρές ρεαλιστικές λήψεις που περιέχουν μια δεύτερη σουρεαλιστική ανάγνωση.

Γιώργος Σάρδης

Το Contrast / Αντίθεση: Φεστιβάλ Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στη δεύτερη διοργάνωσή του ανέπτυξε και εξέλιξε την λογική της πρώτης, καθώς και των τεσσάρων διοργανώσεων της Φωτογραφίας στα καφέ-μπαρ της Θεσσαλονίκης που προηγήθηκε του Contrast. Η εμπειρία που αποκτήθηκε στο μεταξύ, η επικοινωνία με το φωτογραφικό κοινό, καθώς και η δυναμική σύνδεση που προέκυψε μεταξύ φωτογράφων και ομάδων, διαμόρφωσαν το φετινό φεστιβάλ. Η ιδέα ήταν η δημιουργία ενός πιο συγκροτημένου και συμπαγούς φεστιβάλ, μοιρασμένου σε επτά μεγάλες ομαδικές εκθέσεις, τις οποίες θα επιμελούνται επώνυμοι φωτογράφοι από διαφορετικές ομάδες. Ζητούμενο αποτέλεσε η πολυφωνία και η ευρύτητα των απόψεων, που δίνει μεγαλύτερο πεδίο δράσης σε περισσότερους φωτογράφους.

Η δεύτερη διοργάνωση του φεστιβάλ επιβεβαιώνει την ανάγκη του φωτογραφικού χώρου για ένα εναλλακτικό φεστιβάλ φωτογραφίας, που να εκφράζει όλες τις τάσεις και τις θέσεις, σε μια από κοινού προσπάθεια όλων των φωτογραφικών δυνάμεων της χώρας.

Δημοσθένης Άγκος

INFO: έκθεση Σπουδή στο σουρεαλισμό:

Επιμέλεια: Τάσος Σχίζας, φωτογραφική ομάδα “Φωτοπόροι”

Καλλιτέχνες: Δημοσθένης Άγκος, Σπύρος Γράψας, Ευαγγελία Δημητριάδου, Σπύρος Ζερβουδάκης, Νατάσα Ζησοπούλου, Μάρθα Θεοδωρίδου, Στέλιος Καλογεράκης, Στέλιος Καραθεοδώρου, Δημήτρης Κουμαντζιάς, Ορέστης Κουράκης, Μιχάλης Κωνσταντινίδης, Αναστασία Μιχαήλογλου, Βασίλης Μπακαλούδης, Αθανασία Παλέντζα, Άννα Πεπόνη, Γιώργος Σάρδης, Δήμητρα Σπαθάρα, Σταύρος Σταματίου, Γιολάντα Σωτηροπούλου, Κώστας Τζαραλής, Στέλιος Φιλίππου, Roney Herrera, Τάσος Χίος.

ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκη

Η έκθεση θα εγκαινιασθεί την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2012, στις 20:00.

Διάρκεια
Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου έως και Παρασκευή 9 Μαρτίου 2012

Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα: κλειστά
Τρίτη: 9.00-16.00
Τετάρτη & Πέμπτη: 14.00-21.00
Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή: 10.00-18.00

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30
2310 295 149 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης

ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)

Σπύρος Ζερβουδάκης

INFO: Contrast / Αντίθεση: φεστιβάλ φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, 2η διοργάνωση

Σύλληψη - σχεδιασμός - συντονισμός:
Φωτογραφική ομάδα “Φωτοπόροι”
Καραβαγγέλη 12, Ελευθέριο Κορδελιό, Τηλ.: +30 2310 770212, 2310 757272
mailto:fotoporoi@gmail.com,www.fotoporoi.gr http://www.fotoporoi.gr/

CONTRAST / ΑΝΤΙΘΕΣΗ: ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
http://www.fotoporoi.gr/CONTRAST/contrast.htm

ΧΟΡΗΓΟΙ

ARX PHOTOLAB
http://www.arxphotolab.gr/

OLYMPIA ELECTRONICS
http://www.olympia-electronics.gr

ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Περιοδικό ΦΩΤΟγραφος
http://www.photo.gr/

fmag - διαδικτυακό περιοδικό
http://www.fmag.gr/

Περιοδικό Φωτογραφικό Είδωλο
http://www.photoeidolo.gr/

16/1/12

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

FRITZ GSCHNITZER
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Μετάφραση: Άγγελος Χανιώτης
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2011
557 σελ.
ISBN: 978-960-250-481-9 χαρτόδετο
         978-960-250-480-2 πανόδετο
Τιμή χαρτόδετου 30.00€, τιμή πανόδετου 40.00 € 
Στο βιβλιοπωλείο μας τιμή χαρτόδετου 27.00 € / τιμή πανόδετου 36.00 €


Το βιβλίο αυτό, παρά τις τρεις δεκαετίες που μεσολάβησαν από τη συγγραφή του, παραμένει ένα μοναδικό εισαγωγικό εγχειρίδιο για την κοινωνική ιστορία της αρχαίας Ελλάδας με αφετηρία τους μυκηναϊκούς χρόνους. Τα άπειρα στοιχεία για την οργάνωση της μυκηναϊκής κοινωνίας που προέκυψαν από την αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής Β επιτρέπουν να αρχίσει η εξέταση της ελληνικής κοινωνικής ιστορίας περίπου μισή χιλιετία πριν από τα ομηρικά έπη. Τα αποτελέσματα των σχετικών μελετών, που ήταν άλλοτε γνωστά μόνο στους κύκλους των ειδικών, αξιοποιούνται εδώ προσφέροντας μια εποπτική εικόνα για την πρωιμότατη φάση της ελληνικής ιστορίας, αλλά και μια πρωτότυπη παρουσίαση της κοινωνικής ιστορίας μέχρι τα τέλη του 4ου π.Χ. αιώνα.

Ο συγγραφέας εξετάζει όλες τις κοινότητες που δημιουργήθηκαν και διαμορφώθηκαν από Έλληνες. Η πραγμάτευση της ιστορίας της ελληνικής κοινωνίας βασίζεται στη συνηθισμένη διαίρεση της ελληνικής ιστορίας σε περιόδους (μυκηναϊκοί χρόνοι, ομηρική, αρχαϊκή και κλασική εποχή). Κάθε περίοδος της γενικής ιστορίας έχει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και σε ό,τι αφορά την ιστορία της κοινωνίας. Η κοινωνία των μυκηναϊκών χρόνων, όπου κυριαρχούσαν τα μεγάλα ανάκτορα, είναι εντελώς διαφορετική από την κοινωνία της ομηρικής εποχής με τις ταπεινές Αυλές των ευγενών και τις μικρές πόλεις. Κι εκείνη πάλι διαφέρει ριζικά από τη λίγο πολύ δημοκρατική κοινωνία της κλασικής εποχής.


Ο Αυστριακός ιστορικός Φρίτς Γκσνίτσερ (1929-2008) διετέλεσε καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης (1961-1997) και μέλος της Ακαδημίας Επιστημών της Χαϊδελβέργης. Απέκτησε διεθνές κύρος ως ιστορικός της κοινωνίας και της πολιτειακής οργάνωσης της αρχαίας Ελλάδας, κυρίως με το βιβλίο του Εξαρτημένοι τόποι στην ελληνική αρχαιότητα (Abhangige Orte im griechischen Altertum, Μόναχο 1958), στο οποίο εξετάζει συστηματικά έναν ιδιαίτερο τύπο εξαρτημένων οικισμών. Ακολούθησε το δίτομο έργο του Μελέτες για την ελληνική ορολογία της δουλείας, (Studien zur griechischen Terminologie der Sklaverei, Wiesbaden 1963-1976) θεμελιώδες βοήθημα για τη μελέτη της δουλείας. Η Ιστορία της αρχαίας ελληνικής κοινωνίας ( 1981) έχει καθιερωθεί ως το κατεξοχήν εγχειρίδιο για τη διδασκαλία της αρχαίας ιστορίας στη Γερμανία. Οι πολυάριθμες μελέτες του σχετικά με την ομηρική κοινωνία, τα κείμενα της Γραμμικής Β, το αρχαίο ελληνικό δίκαιο και την ελληνική επιγραφική είναι συγκεντρωμένες στο δίτομο έργο Μικρά μελετήματα για την ελληνική και ρωμαϊκή αρχαιότητα (Kleine Schriften zur griechischen und romischen Antike, Στουτγάρδη 2001-2003).

Διαβάστε το άρθρο του Σάκη Μαλαβάκη στην ενότητα Πολιτισμός της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ (21/2/2012) εδώ