31/5/18

«Ν' ΑΝΑΨΗ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ». ΜΕΓΑΛΗ ΙΔΕΑ & ΣΤΡΑΤΟΣ ΤΟΝ 19Ο ΑΙΩΝΑ

Δημήτρης Μαλέσης
«…ν΄ ανάψη η επανάστασις»
Μεγάλη Ιδέα & Στρατός τον 19ο αιώνα


Αθήνα, Εκδόσεις Ασίνη 2018
Σελίδες: 494
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN 978-618-5346-02-7
Τιμή: 21,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,80 €




Από τον προεπαναστατικό κλεφταρματολισμό έως τις αρχές του 20ού αιώνα ο ελληνικός στρατός υπήρξε ένας κομβικής σημασίας θεσμός. Είτε ως ο κύριος μηχανισμός για τη διεξαγωγή των πολεμικών επιχειρήσεων κατά τη δεκαετία του 1820 είτε ως το κύριο μέσο για την επιβολή της κεντρικής εξουσίας στο νεοσύστατο κράτος, η οργανωτική δομή του στρατεύματος και ο ρόλος του βρίσκονταν στο επίκεντρο των συζητήσεων, των αντεγκλήσεων και των πολιτικών αποφάσεων. Πολύ δε περισσότερο, όταν τέθηκε δι’ επισήμων χειλέων το 1844 το ζήτημα της Μεγάλης Ιδέας. Η αποτελεσματική συγκρότηση του στρατιωτικού μηχανισμού συνιστούσε απαραίτητο όρο για την υλοποίηση του εθνικού οράματος. Αλλά αν σε αυτό συμφωνούσαν όλοι -πολιτειακή, πολιτική ηγεσία, κοινή γνώμη- η εφαρμογή ενός πειστικού προγράμματος προσέκρουε στην αδήριτη οικονομική, πολιτική και διπλωματική πραγματικότητα.

Η επαναστατική εμπειρία απέδειξε ότι ήταν αδύνατο να σχηματιστεί τακτικός στρατός για τη διεξαγωγή των πολεμικών επιχειρήσεων. Το ευφυές σχέδιο του Καποδίστρια της περιόδου 1828-1831 έγινε γρήγορα ανάλωμα των εμφυλίων συρράξεων που ακολούθησαν. Κατά την τριακονταετία της οθωνικής βασιλείας επιτεύχθηκε η οργάνωση στρατού, προορισμένου όμως να στηρίξει τις επιλογές της κεντρικής εξουσίας. Τι κι αν η καλοπροαίρετη και ρομαντική αλλά ανίκανη να ερμηνεύσει την πραγματικότητα βασίλισσα Αμαλία καλούσε "ν’ ανάψη η επανάστασις" μέσα στον φιλοπόλεμο οίστρο του 1854. Η υιοθέτηση της μεγαλοϊδεατικής πολιτικής στα μέσα του αιώνα εγκαινίαζε έναν αδιέξοδο κύκλο στρατιωτικών κινητοποιήσεων, οι οποίες έως το "ατυχές" 1897 υπογράμμισαν μια αναμφίλεκτη πραγματικότητα: η οποιαδήποτε απόπειρα αλυτρωτικής πολιτικής εξυπηρετούσε εύπεπτες και εφήμερες πολιτικές μεγαλοστομίες, συνήθως προεκλογικού χαρακτήρα, ικανές να συσκοτίσουν την πραγματικότητα. Η οικονομική καχεξία, η διπλωματική συνήθως απομόνωση και η απουσία μακροπρόθεσμου σχεδιασμού κατέστησαν τη Μεγάλη Ιδέα μια εθνική χίμαιρα και τον στρατιωτικό μηχανισμό έρμαιο των κομματικών αντεγκλήσεων και πειραματισμών. Οι ισχυροί κόλαφοι της τελευταίας δεκαετίας του 1890 -η πτώχευση, ο ελληνοτουρκικός πόλεμος και ο αναπόφευκτος Διεθνής Οικονομικός Έλεγχος- αποτυπώνουν με ενάργεια την αλληλεπίδραση των οικονομικών, πολιτικών και εθνικών δεδομένων, σε μια σπειροειδούς χαρακτήρα αδιέξοδη κατάληξη.

Η εσωστρέφεια που ακολούθησε γονιμοποίησε έναν ενδιαφέροντα προβληματισμό και μια επανατοποθέτηση του εθνικού ζητήματος. Και η τομή του 1909 υπήρξε "επαναστατική" κατά τούτο: έγινε η αφετηρία για έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, στηριγμένο στον αναγκαίο αστικό θεσμικό εκσυγχρονισμό, μακριά από τυχοδιωκτικές και δονκιχωτικού χαρακτήρα επιδιώξεις.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)




30/5/18

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ 1866-67. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΠΟΛΕΜΟΥ

Giovanni Pasculli
Αποστολή στην Κρήτη 1866-67. Ημερολόγιο Πολέμου

Επιμέλεια ιταλικού πρωτοτύπου: Raffaele Pasculli
Μετάφραση: Κατερίνα Παπαδάκη
Εισαγωγή: Νίκος Ανδριώτης
Ηράκλειο, Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών 2018
Σελίδες: 271, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 23,5 x 16,5 εκ.
ISBN 978-960-7970-81-7
Τιμή: 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,00 €





«Το ημερολόγιο του Pasculli έρχεται να προστεθεί σε μία μεγάλη σειρά πρωτογενών πηγών για την επανάσταση του 1866: ανώνυμοι και επώνυμοι Κρητικοί ή Έλληνες που έλαβαν μέρος σ' αυτήν, ξένοι εθελοντές, δημοσιογράφοι ή ταξιδιώτες άφησαν χειρόγραφα ή έντυπα κείμενα για την εποχή. Για καμία άλλη επανάσταση στην Κρήτη δεν γράφτηκαν τόσα πολλά. Αυτό δεν είναι τυχαίο, καθώς η επανάσταση του 1866 αποτέλεσε την εμβληματική εξέγερση για την κυρίαρχη ιδεολογία της Μεγάλης Ιδέας στην Ελλάδα του 19ου αι., αλλά συγχρόνως είχε σημαντική απήχηση, και λόγω της καταστροφής του Αρκαδίου τον Νοέμβριο του 1866, στους Ευρωπαίους, οι οποίοι συγκινούνταν από τα φιλελεύθερα και εθνικά κινήματα που είχαν πυκνώσει στα μέσα του αιώνα.

[...] Ο Pasculli αναφέρεται –για ορισμένους αναλυτικότερα– στους αρχηγούς των επαναστατών, γηγενείς (Κωσταρός Βολουδάκης, Μιχαήλ Κόρακας, Κωνσταντίνος Κριάρης, Παρθένιος Περίδης) και εθελοντές (Κορωναίος, Βυζάντιος, Πετροπουλάκης). Όπως είναι φυσικό, επικεντρώνεται περισσότερο σε αυτούς με τους οποίους είχε άμεση σχέση, τον αντισυνταγματάρχη Γενήσαρλη και τον λοχαγό Τριτάκη. Σκιαγραφείται επίσης η ιδιαίτερη προσωπικότητα του Μουσταφά πασά, που επανήλθε ως διοικητής στις 30 Αυγούστου 1866 και του οποίου το όνομα συνδέθηκε με την ιστορία της Κρήτης. Στο ημερολόγιο του Pasculli παρουσιάζεται και ο «πολυεθνικός» χαρακτήρας των αντίπαλων στρατών: στο στρατόπεδο των επαναστατών δεν μετείχαν μόνο Κρητικοί και Έλληνες, όπως και στο αντίπαλο στρατόπεδο δεν βρίσκονταν μόνο Τούρκοι και Αιγύπτιοι, αλλά Γάλλοι αξιωματικοί στον αιγυπτιακό στρατό και Άγγλοι αξιωματικοί στο οθωμανικό ναυτικο...».

Νίκος Ανδριώτης
(από το βιβλίο)



29/5/18

ΕΛΛΑΔΑ–ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ. ΤΡΙΑ ΛΑΘΗ ΚΑΙ ΠΕΝΤΕ ΜΥΘΟΙ

Π. Κ. Ιωακειμίδης
Ελλάδα – Ευρωπαϊκή Ένωση
Τρία λάθη και πέντε μύθοι. Μια νέα ερμηνεία για την κρίση της Ελλάδας στην Ε.Ε.


Αθήνα, Εκδόσεις Θεμέλιο 2018
Σελίδες: 156
Διαστάσεις: 14 x 20,5 εκ.
ISBN 978-960-310-399-8
Τιμή: 11,66 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,39 €





Η σύντομη αυτή μελέτη επιχειρεί με μια νέα προσέγγιση να εντοπίσει, φωτίσει και ερμηνεύσει τους βαθύτερους λόγους για την κρίση και την αποτυχία της Ελλάδας, ως κράτους-μέλους στην Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.), να εισαγάγει τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και προσαρμογές που απαιτούσε η συμμετοχή της σε αυτήν. Η αποτυχία αυτή οδήγησε στην πολύπλευρη κρίση του 2010 και στην εποχή των προγραμμάτων διάσωσης (Μνημόνια).

Η μελέτη εντοπίζει τρία βασικά, αφετηριακά λάθη και πέντε μύθους που κυριάρχησαν και λειτούργησαν ως βασικά εμπόδια στη διαδικασία προσαρμογής και τα οποία θα πρέπει να υπερκερασθούν, προκειμένου η χώρα να προωθήσει τις μεταρρυθμίσεις και προσαρμογές για να καταστεί κανονικό κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


 

28/5/18

ΑΙ ΗΜΕΡΑΙ ΤΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΕΩΣ ΕΝ ΡΕΘΥΜΝΗ

Χρίστος Αετού Τζιφάκης
Αι ημέραι της απελευθερώσεως εν Ρεθύμνη / Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 1944

Σειρά: Μαρτυρίες 9
Επιμέλεια κειμένου: Κλαίρη Μιτσοτάκη, Κωστής Μαμαλάκης
Ηράκλειο, Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών 2018
Σελίδες: 286
Διαστάσεις: 12 x 17 εκ.
ISBN 978-960-9480-41-3
Τιμή: 10,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,00 €




Ο τόμος αποτελεί τμήμα του αρχείου του Χ.Α. Τζιφάκη, που καλύπτει το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου του 1944, δηλαδή την περίοδο σύμπτυξης του γερμανικού στρατού σε μια περιορισμένη περιοχή των Χανίων, όπου θα παραμείνουν μέχρι τον Απρίλιο του 1945. Το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου είναι, ταυτόχρονα, περίοδος κινητοποίησης όλων των ένοπλων δυνάμεων της αντίστασης οι οποίες, παρά τους ανταγωνισμούς και τις συγκρουόμενες επιδιώξεις τους, καταφέρνουν να συντονίσουν τη δράση τους και να παρακολουθούν στενά τις γερμανικές δυνάμεις ώστε να είναι πάντοτε σε ετοιμότητα, παρά τα πενιχρά μέσα τους, να αποκρούσουν οποιεσδήποτε επιθετικές κινήσεις των κατοχικών δυνάμεων. Ο ρόλος του Χ.Α. Τζιφάκη υπήρξε καθοριστικός τόσο για τη συνεργασία όλων των αντιστασιακών οργανώσεων όσο και για τη δημιουργία των απαραίτητων συνθηκών ώστε να συντελεστεί ειρηνικά η διαφαινόμενη απελευθέρωση.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)




26/5/18

ΜΙΚΡΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ MARIO VITTI

Μικρό αφιέρωμα στον Mario Vitti

Σειρά: Τιμής Ένεκεν 6
Επιμέλεια: Δημήτρης Αρβανιτάκης
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2018
Σελίδες: 182
Διατάσεις: 14 x 20 εκ.
ISBN 978-960-476-228-6
Τιμή: 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,60 €




Η έκδοση περιλαμβάνει τα κείμενα που εκφωνήθηκαν κατά την εκδήλωση προς τιμήν του μεγάλου νεοελληνιστή φιλολόγου Mario Vitti, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη, τον Δεκέμβριο του 2016, υπό την αιγίδα του Πρόεδρου της Δημοκρατίας κ. Πρ. Παυλόπουλου και με τη συνεργασία της Ιταλικής πρεσβείας.

Στα κείμενα επισημαίνονται οι καίριες συμβολές του Vitti στην ελληνική φιλολογία, αναδεικνύεται η σημασία της Ιστορίας της νεοελληνικής λογοτεχνίας του, μέσα από την παράλληλη “ανάγνωσή” της με εκείνες του Κ.Θ. Δημαρά και του Λίνου Πολίτη, εντάσσεται η Ιστορία του στη ροή της μακράς παράδοσης των Ιστοριών της ελληνικής λογοτεχνίας στην Ιταλία και υπογραμμίζεται ο ρόλος του στη διάδοση της ελληνικής λογοτεχνίας και ιδίως της Γενιάς του Τριάντα στην Ιταλία.[...]



25/5/18

ΘΕΣΕΙΣ & ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ. ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ»

Χρίστος Λ. Τσολάκης
Θέσεις & Σημειώματα. Κείμενα από το περιοδικό «Φιλόλογος
»
Θεσσαλονίκη, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη]
Σελίδες: 630
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN 978-960-231-187-5
Τιμή: 31,80 € / στο βιβλιοπωλείο μας 25,44 €





Πόση αξία για τη σημερινή εκπαίδευση μπορεί να έχουν οι προβληματισμοί, τα ερωτήματα και οι απόψεις που κατέθετε από το 1996 ως το 2012 ο Χρίστος Τσολάκης στη στήλη «Θέσεις και Σημειώματα» μιας περιοδικής έκδοσης όπου περιμένει κανείς να βρει σχόλια που αφορούν την επικαιρότητα; Ποια η χρησιμότητα της συγκέντρωσης και συμπερίληψής τους σε έναν τόμο που εκδίδεται το 2018;

Δάσκαλοι, φιλόλογοι, φοιτητές και μαθητές, θα βρουν γρήγορα την απάντηση, ξεφυλλίζοντας τις σελίδες του βιβλίου. Και θα διαπιστώσουν ότι τα κείμενα του Τσολάκη παραμένουν χρήσιμα και ζωντανά για τρεις τουλάχιστον λόγους. Πρώτον, γιατί την εκπαίδευσή μας την ταλαιπωρούν ακόμη, ίδιες κι απαράλλαχτες, οι καταστάσεις που τον οδήγησαν στη σύνταξη των Σημειωμάτων. Δεύτερον, γιατί ο Τσολάκης έχει ως αρωγό του στα κείμενα αυτά τον λόγο ποιητών, πεζογράφων, φιλολόγων, γλωσσολόγων, φιλοσόφων, ιστορικών, παιδαγωγών και άλλων πολλών, από τον Όμηρο μέχρι σήμερα. Και τρίτον, γιατί το κύριο ζητούμενο για τον συντάκτη τους δεν είναι η εκπαίδευση αλλά η παιδεία· και το αίτημα για παιδεία, ειδικά όπως το θέτει ο Τσολάκης, αγκυρώνοντάς το στην αρχαία Ελλάδα και ακολουθώντας το ως σήμερα, εξακολουθεί να είναι φλέγον. Να γιατί τα κείμενα αυτά, ακόμη κι όταν αναφέρονται σε γεγονότα ή καταστάσεις της εποχής που συντέθηκαν, έχουν έντονα διαχρονικό χαρακτήρα, που με την πένα του Τσολάκη γίνεται σχεδόν αχρονικός.

Ειδικά όσοι γνώρισαν από κοντά τον συγγραφέα θα συμφωνήσουν ότι σε αυτά ακριβώς τα κείμενα, που ο ίδιος δεν έμπαινε καν στον κόπο να υπογράψει (!), ο Χρίστος Τσολάκης προβάλλει ολοζώντανος. Κι όσοι δεν τον γνώρισαν, θα έχουν μια μοναδική ευκαιρία να τον ψηλαφήσουν.

Ο συγκεκριμένος τόμος δεν είναι μόνο ένα οφειλόμενο τιμητικό αφιέρωμα του Ινστιτούτου προς έναν ειλικρινή, πιστό και αγαπητό φίλο. Είναι ταυτόχρονα αφιερωμένος από τον ίδιο τον Χρίστο Τσολάκη προς κάθε εμπλεκόμενο με τη νεοελληνική εκπαίδευση: ξεκινώντας από τον εκάστοτε Υπουργό Παιδείας, στον οποίο κάποια από τα κείμενα αυτά απευθύνονται, και φτάνοντας στον εκκολαπτόμενο δάσκαλο ή φιλόλογο, στον κάθε φοιτητή ή μαθητή, και τελικά στον καθένα που θέλει να αγωνιά και επιθυμεί να αγωνίζεται για παιδεία.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)





24/5/18

Η ΕΞΩΤΕΙΧΟΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ν. Χόρμπος, Α. Καραθανάσης
Η εξώτειχος ανατολική Θεσσαλονίκη

Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Κυριακίδη 2018
Δίγλωσση έκδοση (ελληνικά / αγγλικά)
Σελίδες: 329, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 24 x 22 εκ.
ISBN 978-960-599-229-3

Τιμή: 49,90 € / στο βιβλιοπωλείο μας 39,92 €





Το 2013 κυκλοφόρησε το Λεύκωμα των δύο συγγραφέων τιτλοφορούμενο Εικόνες της παλιάς Θεσσαλονίκης που περιλάμβανε την Εγνατία οδό, το ιστορικό κέντρο με τους περιώνυμους βυζαντινούς ναούς, την Άνω Πόλη, το Επταπύργιο.

Η παρούσα έκδοση αποτελεί συνέχειά του και έχει αντικείμενό της την Εξώτειχο Ανατολική Θεσσαλονίκη, όπως αυτή αναπτύσσεται μετά τα μέσα του 19ου αι., μετά δηλαδή τις Μεταρρυθμίσεις της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας κατά τις οποίες προοδευτικοί Οθωμανοί δήμαρχοι της Θεσσαλονίκης, με τις πρωτοβουλίες τους, άλλαξαν την όψη της πόλης, δίδοντάς της όψη ευρωπαϊκή. Και τούτο είναι εμφανές στις δημοσιευμένες στο παρόν φωτογραφίες με τον απαραίτητο σχολιασμό.

Το Λεύκωμα είναι διαιρεμένο σε τρεις ενότητες. Στην πρώτη ανεικονίζονται οι περιοχές από την Εθνικής Αμύνης, τότε boulevard Hamidije, με τα "σουλτανικά" λεγόμενα κτήρια, τον Λευκό Πύργο, το Πεδίον του Άρεως με τους Στρατώνες, το Συντριβάνι και τα πέριξ αυτού, το Πανεπιστήμιο, τον Ευαγγελισμό και την συνοικία του Αγίου Παύλου. Εννοείται ότι οι παραπάνω περιοχές δεν ήσαν όλες εκτός των τειχών, κρίθηκε, όμως, αναγκαίο να συμπεριληφθούν σ` αυτήν για την συγκρότηση της ενότητας. Εξώτειχος, ασφαλώς, είναι η Λεωφόρος Β. Όλγας με τα κτήριά της που σημάδεψαν την εποχή τους και που αστοχίες επισήμων και ιδιωτών εξαφάνισαν τα περισσότερα και στέρησαν την Θεσσαλονίκη από ένα τμήμα της ιστορίας της, που αν έμενε όρθιο θα της έδινε μία περισσή γοητεία. Όσα πεισματικά παρέμειναν ως τις μέρες μας απείραχτα γεμίζουν νοσταλγία τους παλαιούς κατοίκους της αλλά και προκαλούν τον θαυμασμό των νεωτέρων. Στην τρίτη ενότητα παρουσιάζεται ένα μέγα τμήμα της ανατολικής Θεσσαλονίκης από τους μύλους Αλλατίνι και τα κοντινά τους Καραμπουρνάκι και Αρετσού, η συνοικία Χαριλάου, η Καπουτζήδα, νυν Πυλαία, και λιγότερα για τον Χορτιάτη και το Σέδες.

Όλα τούτα στην μορφή που είχαν λίγο πριν ή λίγο μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης που γεγονότα και πρόσωπα, ημέτερα και ξένα, συνέθεσαν σ` αυτά τα μέρη μέρος της ιστορίας της.
Και είναι φυσικό το Λεύκωμα να προβληματίσει για τα αίτια της χαμένης ομορφιάς, που διατηρούμενη θα της προσέθετε μία πολύτιμη γοητεία στο εξαίσιο όραμα, το μέγα όραμα αυτής της πόλης, που αγάπησες τόσο πολύ, που ελάτρεψες με πάθος. (Γ. Βαφόπουλος)

 (από το λεύκωμα)







23/5/18

ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ. ΖΩΝΤΑΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ

Ιωάννης Μακρυγιάννης. Ζωντανή Έκφραση 


Κατάλογος έκθεσης
Επιστημονική επιμέλεια: Μαρία Γεωργοπούλου
Κείμενα: συλλογικό
Μετάφραση: Μαίρη Κιτρόεφ
Αθήνα, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη - Αμερικάνικη Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα / Καπόν 2018
Σελίδες: 190, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 28 x 23 εκ.
ISBN 978-618-5209-32-2 / 978-618-5209-33-9
Τιμή: 35,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 28,00 €
Ο κατάλογος κυκλοφορεί και στα αγγλικά



Ο Ιωάννης Μακρυγιάννης αποτελεί έναν ισχυρό εθνικό μύθο, και σύμφωνα με τον ποιητή Γιώργο Σεφέρη, έναν «μεγάλο διδάσκαλο της γλώσσας μας». Τα Αποµνηµονεύµατά του γοήτευσαν την αισθητική και τις πολιτικές ανησυχίες μιας ολόκληρης γενιάς. Εκτός όμως από αυτή τη συμβολή, οφείλουμε σε αυτόν μια σειρά από 24 εμβληματικούς πίνακες, σύμφωνα με τις περιγραφές του ιδίου, που «εξιστορούν» επεισόδια από την Επανάσταση του 1821.

Οι υδατογραφίες αυτές, που αρχικά ανήκαν στον βασιλιά Όθωνα, αγοράστηκαν από τον Ιωάννη Γεννάδιο στη Ρώμη το 1909 και εικονογραφούν με ζωντανό τρόπο επεισόδια από τα Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη διά χειρός των Παναγιώτη και Δημητρίου Ζωγράφου, δύο ζωγράφων από τη Σπάρτη.

Στην παρούσα έκδοση, προϊόν συνεργασίας της Γενναδείου Βιβλιοθήκης και των εκδόσεων Καπόν, ο αναγνώστης θα ανακαλύψει αυτά τα ιστορικά τεκμήρια μαζί με κείμενα που αναλύουν τον ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης, ενώ επίσης φωτίζεται και μια ακόμη μεγάλη μορφή, ο Ιωάννης Γεννάδιος, που φρόντισε να διασώσει τους πίνακες.





22/5/18

«...ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΤΑΥΤΗΣ ΙΔΕΑΣ...»

Βίκυ Καραφουλίδου
«…της μεγάλης ταύτης ιδέας…»
Όψεις της εθνικής ιδεολογίας 1770-1854


Αθήνα, Πόλις 2018
Σελίδες: 411
Διαστάσεις: 14 x 20,5 εκ.
ISBN 978-960-435-588-4
Τιμή: 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 17,00 €




Το βιβλίο εξετάζει τις καθιερωμένες παραδοχές μας στην ιστορία των ιδεών, θέτοντας ερωτήματα και αναζητώντας απαντήσεις. Η Μεγάλη Ιδέα, ταυτισμένη συνήθως με τον Ιωάννη Κωλέττη και τη ρομαντική εποχή του ελληνικού Βασιλείου, εκκινεί πράγματι το 1844 ή διαθέτει ένα αξιομνημόνευτο παρελθόν πριν από την επίσημη διακήρυξή της; Μπορούν να ανιχνευτούν οι ευρωπαϊκές της οφειλές σε κρίσιμα μοτίβα, παραδοχές και προσδοκίες που ανακυκλώνει ο φιλελληνικός λόγος της δεκαετίας του 1820 για την "Ελλάδα" και τους Έλληνες; Διαθέτει ερείσματα στην προεπαναστατική φωτισμένη σκέψη; Μήπως ο νεοελληνικός Διαφωτισμός συνιστά ένα πνευματικό φαινόμενο με σχετική μόνο ιδεολογική συνοχή και καθαρότητα, περισσότερο σύνθετο από ό,τι συνήθως τείνουμε να το προσλαμβάνουμε; Ποιον πολιτικό προσανατολισμό έχουν τα ποικίλα σχέδια περί ελληνικής αυτοκρατορίας που επαναλαμβάνονται σε διαφορετικές ιστορικές στιγμές; Είναι όλα τα αυτοκρατορικά οράματα ταυτόσημα μεταξύ τους;

Σε μια μακρά διαδρομή, η οποία ξεκινά από τις τελευταίες δεκαετίες του 18ου και συνεχίζει μέχρι την κριμαϊκή σύγκρουση των μέσων του 19ου αιώνα, εικονογραφούνται οι κρισιμότερες όψεις της ελληνικής εθνικής ιδεολογίας. Επισημαίνονται οι καταστατικές αντιφάσεις της, υπογραμμίζονται οι συνέχειες και εξετάζονται οι αλλοιώσεις που επέρχονται στο πέρασμα του χρόνου. Τα χαρακτηριστικότερα κείμενα της ευρύτερης περιόδου φωτίζονται υπό νέο πρίσμα, προκειμένου η Μεγάλη Ιδέα να κατανοηθεί ιστορικά μέσα στην εποχή της και να συσχετισθεί με τη γενικότερη κίνηση των ευρωπαϊκών εθνικισμών στη μακρύτερή τους διάρκεια.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)



21/5/18

«ΡΩΜΑΙΙΚΟΣ ΣΥΒΟΛΙΣΜΟΣ»

Θόδωρος Χατζηπανταζής
«Ρωμαίικος Συβολισμός»
Διασταύρωση εγχώριας λαϊκής παράδοσης και ευρωπαϊκής πρωτοπορίας στο νεοελληνικό θέατρο ή Θέατρο και εθνική ταυτότητα στην Ελλάδα


Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2018
Σελίδες: 533
Διαστάσεις: 14 x 20 εκ.
ISBN 978-960-524-514-6
Τιμή: 18,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 14,40 €




Ο όρος «ρωμαίικος συβολισμός» επινοήθηκε από τον πολυσυζητημένο γλωσσικό αναμορφωτή Γιάννη Ψυχάρη στο γύρισμα του 19ου προς τον 20ό αιώνα, προκειμένου να δοθεί όνομα στο ορμητικό ρεύμα της εποχής για τη διασταύρωση εγχώριων λαϊκών παραδοσιακών στοιχείων και ευρωπαϊκών πρωτοποριακών αναζητήσεων κατά τη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας των Νεοελλήνων.

Η παρούσα μελέτη επιχειρεί να παρακολουθήσει την ανάπτυξη ακριβώς της τάσης αυτής, όπως διαγράφεται επίμονα μέσα στον αποκαλυπτικό καθρέφτη του θεάτρου, από την εποχή της πρώτης αφύπνισης των σχετικών ανησυχιών, στα χρόνια του Διαφωτισμού, ως τη μεταπολεμική και μετεμφυλιακή περίοδο της επίσημης ένταξης της χώρας στους θεσμούς μιας επιφυλακτικά ενοποιημένης Ευρώπης. Οι εξελίξεις, όλο αυτό το διάστημα, εμφανίζονται καταιγιστικές, καθώς η ντόπια συνείδηση αγωνίζεται να συμβιβάσει μια σειρά από αλληλοαναιρούμενες έννοιες: την προδιαφωτισμική της παράδοση με τον αστικό εκσυγχρονισμό, το ρομαντισμό με τον κλασικισμό, τον εθνικισμό με τον κοσμοπολιτισμό· καθώς προσπαθεί να συνδέσει το δημοτικό «κλέφτικο» τραγούδι με τη σύγχρονη παραλογοτεχνία ληστρικών μυθιστορημάτων.

Οι συγκρούσεις και τα σχετικά αδιέξοδα θα γίνουν ίσως καλύτερα αντιληπτά στην περίπτωση του Καραγκιόζη, που από παραδοσιακό θέατρο λαϊκού προφορικού αυτοσχεδιασμού κατάληξε σε βιομηχανία παραγωγής τυποποιημένων φυλλαδίων, έντυπων ψυχαγωγικών αναγνωσμάτων για τις περιορισμένης εγγραμματοσύνης μικροαστικές μάζες.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)



19/5/18

F. BOISSONNAS, D. BAUD-BOVY. ΔΥΟ ΤΑΞΙΔΙΑ. 1913-1919

F. Boissonnas, D. Baud-Bovy
Δύο ταξίδια. 1913 & 1919

Σειρά: ΑΦΕΛΙΑ 6
Κείμενα: Ματθίλδη Πυρλή
Επιμέλεια: Βασιλική Χατζηγεωργίου, Ματθίλδη Πυρλή
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2018
Σελίδες: 78, με 49 α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 14 x 20 εκ.
ISBN 978-960-250-720-9
Τιμή: 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,40 €





Στο παρόν βιβλίο εκδίδονται φωτογραφίες του Φρεντερίκ Μπουασσοννά από δύο ταξίδια που πραγματοποίησε στη Βόρειο Ελλάδα το 1913 και το 1919 μαζί με τον φίλο, συνοδοιπόρο και συνεργάτη στις εξορμήσεις του Ντανιέλ Μπω-Μποβύ. Ήδη από την πρώτη δεκαετία του 20ού αιώνα οι δύο φυσιολάτρες και φιλέλληνες Ελβετοί ταξιδεύουν στην ελληνική ύπαιθρο και φωτογραφίζουν τοπία και σκηνές με σκοπό να συστήσουν εκ νέου την Ελλάδα στο ευρωπαϊκό κοινό. Οι φωτογραφίες της Ηπείρου και της Μακεδονίας ελήφθησαν μάλιστα κατόπιν επίσημης συμφωνίας του φωτογράφου με την ελληνική κυβέρνηση για την προβολή της ελληνικότητας των νέων εδαφών. Ωστόσο οι τεχνικές δυσκολίες μιας τέτοιας αποστολής κάθε άλλο παρά αμελητέες ήταν. Σκιαγραφώντας τα γεγονότα γύρω από αυτά τα ταξίδια, η Ματθίλδη Πυρλή δεν παραλείπει να περιγράψει την –αφανή, ηρωική και αδιανόητη για τα σημερινά δεδομένα– προσπάθεια που συνεπαγόταν η λήψη φωτογραφιών σε εξωτερικό χώρο, και μάλιστα ορεινό, εκείνη την εποχή.

Απλωμένη μπουγάδα προσφύγων από τη Θράκη 
στο προαύλιο του ναού της Αχειροποιήτου. Θεσσαλονίκη, 1919

Η παραμονή των δύο συνεργατών και φίλων στη Θεσσαλονίκη υπήρξε γόνιμη: ο φακός του Μπουασσοννά αποτυπώνει όψεις της πόλης σε δύο καθοριστικές στιγμές της ιστορίας της, δηλαδή την απελευθέρωση και την καταστροφή της από τη σαρωτική πυρκαγιά. Οι φωτογραφίες αναδεικνύουν το πολύπλοκο και σαγηνευτικό ψηφιδωτό της πολυπολιτισμικής Θεσσαλονίκης: τις ρωμαϊκές αρχαιότητες, τον βυζαντινό πλούτο της και το αρχιτεκτονικό αποτύπωμα των Οθωμανών. Πανοραμικές λήψεις και στιγμές καθημερινού βίου συνθέτουν την εικόνα της πόλης όπως την πρωτοαντίκρισαν οι δύο ταξιδιώτες. Από την άλλη, η περιήγησή τους στην ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας και η ανάβασή τους στα χωριά του Ολύμπου έφερε ενώπιον τους «έναν ακόμη πολιτισμό σκαλωμένο στα δίχτυα του χρόνου που αρνείται να κυλήσει», όπως γράφει η Ματθίλδη Πυρλή: Σαρακατσάνες που γνέθουν, βοϊδήλατες άμαξες, λασπωμένοι χωματόδρομοι και ανηφορικά καλντερίμια χωριών συγκροτούν την όψη εκείνης της πρωτόγνωρης για την Ευρώπη Ελλάδας.

Κάρα με βουβάλια. Κοιλάδα Στρυμώνα, 1919

Οι φωτογραφίες που παρουσιάζονται εδώ προέρχονται από το αρχείο του ιστορικού Νίκου Γουλανδρή, το οποίο περιήλθε στο ΜΙΕΤ το 2017 με δωρεά της συντρόφου του Αλεξάνδρας Πουρνάρα. Πρόκειται για μια σειρά πρωτότυπων γυάλινων διαφανειών του οίκου Φρεντερίκ Μπουασσοννά, οι οποίες προορίζονταν για προβολή σε διαλέξεις. Οι εικόνες αυτές ανανεώνουν το ενδιαφέρον μας για την απαράμιλλη ματιά του Φρεντερίκ Μπουασσοννά, στον οποίο οφείλουμε ένα σημαντικό σώμα φωτογραφιών από την Ελλάδα των αρχών του 20ού αιώνα.

(πηγή: ΜΙΕΤ)



18/5/18

ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ. FLORA FILOPAPPOU. ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΩΝ ΒΡΑΧΩΝ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ

Νίκος Παπαδόπουλος. Flora Filopappou. Ένα ταξίδι από την πόλη των βράχων στον κήπο

Κείμενα: Κώστας Χριστόπουλος, Νίκος Παπαδόπουλος, Φαίη Ζήκα
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2018
Σελίδες: 80, με 6 α/μ φωτογραφίες και 28 έγχρωμα σχέδια
Διαστάσεις: 12 x 17 εκ.
ISBN 978-960-250-717-9
Τιμή: 7,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 7,00 €





Η παρούσα έκδοση συνοδεύει την ομότιτλη έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Εϋνάρδου στην Αθήνα (9 Μαΐου–28 Ιουλίου 2018) και αποτέλεσε καρπό οκταετούς έρευνας, εστιασμένης στο τοπίο του Λόφου Φιλοπάππου.

Οι καθημερινοί περίπατοι του Ν. Παπαδόπουλου με τον σκύλο του στον λόφο έδωσαν το έναυσμα για την αναζήτηση αυτή, που μετουσιώθηκε σε διεπιστημονικό εικαστικό εγχείρημα, στο οποίο συνέβαλαν με τις γνώσεις τους βοτανικοί, αρχαιολόγοι και θεωρητικοί. Το εγχείρημα οδήγησε τον καλλιτέχνη σε μια ιστορική αναδρομή που φτάνει μέχρι την ανακάλυψη της Αμερικής από τον Χριστόφορο Κολόμβο, και αυτό επειδή τότε ήρθαν στο φως νέα είδη φυτών, τα οποία μεταφέρθηκαν με διάφορους τρόπους στη γηραιά Ευρώπη και μετέβαλαν αντίστοιχα τη χλωρίδα της. Έτσι η έννοια της παγκοσμιοποίησης αποκτά μια νέα διάσταση καθώς περνά στο φυτικό βασίλειο, με τις εκούσιες ή ακούσιες μετακινήσεις των φυτών από τόπο σε τόπο και από ήπειρο σε ήπειρο. Παράλληλα η έρευνα αποκάλυψε ότι μέχρι τον 19ο αιώνα ο λόφος ήταν γυμνός από βλάστηση, και μάλιστα, λόγω της εικόνας που παρουσίαζε, είχε κερδίσει την προσωνυμία «Πόλη των Βράχων». Η εισαγωγή της ξενόφερτης χλωρίδας, η οποία σταδιακά πρασίνισε τον λόφο, υπήρξε απόρροια αποκλειστικά των ανθρώπινων παρεμβάσεων στο αττικό τοπίο και ήταν ακριβώς αυτή που του προσέδωσε την εικόνα ενός τεράστιου, ανοιχτού κήπου μέσα στη φύση.

Ο κήπος αποτελεί μια πανάρχαια επινόηση του ανθρώπου, που ανέκαθεν αποσκοπούσε τόσο στην αισθητική απόλαυση όσο και στη συμβολική λειτουργία του ως χώρου περίκλειστου, ασφαλούς και τρόπον τινά ιερού. Στην καλλιέργειά του βρέθηκαν αναλογίες με την καλλιέργεια του πνεύματος, ενώ παράλληλα αναπτύχθηκε ένας προβληματισμός σχετικά με τον σεβασμό που οφείλει ο άνθρωπος όταν επιχειρεί να εξημερώσει τη φύση. Η ζωτική σημασία που απέκτησε ο ιδιότυπος κήπος του λόφου για τους ανθρώπους που ζουν κοντά του αλλά και για την Αθήνα που διαρκώς μεγαλώνει γύρω του αποδεικνύεται από τη μέριμνα αρχικά των περιοίκων, οι οποίοι φύτευαν και περιποιούνταν τα φυτά, και αργότερα της πολιτείας, η οποία πρόσθεσε σε αυτόν την απαραίτητη μόνιμη υποδομή.
Το όλο εγχείρημα αποτελεί ένα φόρο τιμής στον ίδιο τον λόφο, που παραμένει ένας από τους λιγοστούς πράσινους πνεύμονες στην καρδιά αυτής της τσιμεντένιας πόλης.

(πηγή: ΜΙΕΤ)



17/5/18

ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ. Ο HOMO UNIVERSALIS ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

Ευγένιος Βούλγαρης. Ο homo universalis του Νέου Ελληνισμού. 300 χρόνια από τη γέννηση του Ευγένιου Βούλγαρη (1716-2016)

Επιμέλεια: Χαρίτων Καρανάσιος
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών / Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου 2018
Σελίδες: 635, με έγχρωμε και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN 978-618-5314-05-7
Τιμή: 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,00 €





Πολύπλευρη προσωπικότητα, θεολόγος, φιλόσοφος, φιλόλογος, θετικός επιστήμονας, ο Ευγένιος Βούλγαρις υπήρξε αναμφίβολα κορυφαίος διδάσκαλος του Γένους. Με τη σοφία και την ευρυμάθειά του, με τη διδασκαλική δραστηριότητα και το έργο του, εγκαινίασε νέα εποχή στην πνευματική ιστορία του νέου Ελληνισμού. Επέτυχε να μπολιάσει την ελληνική παιδεία με νεωτερικά ρεύματα σκέψης και ακόμη, ισορροπώντας ανάμεσα στη λογιοσύνη και την πίστη, να γεφυρώσει την πνευματική παράδοση της Ορθοδοξίας με αυτήν της κλασικής παιδείας. Ο Ευγένιος Βούλγαρις υπήρξε ο κατεξοχήν διανοούμενος ιερωμένος του 18ου αιώνα που αγωνίστηκε μακριά από την πατρίδα του για την ωφέλεια της υπόδουλης Ελλάδας και υποστήριξε με πάθος την αξία της ανώτατης παιδείας.

Στην ανήσυχη και ταραγμένη εποχή που ζούμε, όταν σε όλο τον κόσμο η ανεξιθρησκεία (ελληνικός όρος που ο ίδιος ο Βούλγαρις έπλασε) και η πολιτική ανοχή που ο ίδιος πρέσβευε συνεχώς τραυματίζονται ως έννοιες και πράξεις, η πνευματική κληρονομιά του ανδρός, του οποίου τη μνήμη τιμούμε με την έκδοση αυτού του τόμου, εισχωρεί και πάλι δυναμικά, παρά το πέρασμα του χρόνου, στο στόχαστρο της επιστημονικής έρευνας και γίνεται έτσι εξαιρετικά επίκαιρη.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)






16/5/18

TΟ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟ ΜΕΤΩΠΟ ΚΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
παρουσιάζει τη δίγλωσση (ελληνικά-αγγλικά) έκθεση

Το ξεχασμένο Μέτωπο και η ελληνική εμπειρία
The forgotten Front and the Greek experience
1915-1919 

 
Χιονόπτωση στα χαρακώματα

στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108
Εγκαίνια: Τετάρτη 16 Μαΐου 2018, ώρα 20:00
Διάρκεια έκθεσης: έως 29 Ιουνίου και, με θερινό ωράριο, έως 3 Αυγούστου 2018

 
Αγγλογαλλικός στόλος  στον Μούδρο της Λήμνου

Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος είχε ανέκαθεν μια ιδιάζουσα και αμφιλεγόμενη θέση στη νεότερη ελληνική Ιστορία. Αφενός, η σύγκρουση Βενιζέλου-Κωνσταντίνου και ο Εθνικός Διχασμός κυριάρχησαν ως βασικά, αν όχι μοναδικά, στοιχεία θέασης της ιστορίας της περιόδου· αφετέρου, ο ίδιος ο Μεγάλος Πόλεμος θεωρήθηκε ότι δεν άγγιξε την Ελλάδα παρά μόνο στο τέλος του, με την επίσημη συμμετοχή της χώρας στις συγκρούσεις το 1917-1918.

Εξώφυλλο περιοδικού σχετικά με τον συμμαχικό αποκλεισμό

Στην έκθεση αυτή επανατοποθετείται η Ελλάδα στο πλαίσιο του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αναδεικνύονται οι επιπτώσεις του Πολέμου για τη χώρα και επανεντάσσονται οι εξελίξεις του ελληνικού χώρου στο πλαίσιο της παγκόσμιας Ιστορίας. Η σύγκρουση Βενιζέλου-Κωνσταντίνου, ο Εθνικός Διχασμός, η Προσωρινή Κυβέρνηση της Θεσσαλονίκης, η Στρατιά της Ανατολής, τα Νοεμβριανά, ο συμμαχικός αποκλεισμός, η μάχη του Σκρα, και οι υπόλοιπες εξελίξεις αποτέλεσαν αναπόσπαστο μέρος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και επηρέασαν την έκβασή του σε ένα πολεμικό θέατρο, όπου η Ελλάδα, εκ των πραγμάτων, είχε σημαίνοντα ρόλο.

 
 Εφημερίδα της οργάνωσης των Επιστράτων

Παραγνωρισμένες έως σήμερα πτυχές του πολέμου αυτού στην Ελλάδα παρουσιάζονται και φωτίζονται, όπως η αλληλογραφία στρατιωτών, οι νέες τεχνολογίες που χρησιμοποιήθηκαν (υποβρύχια, ζέπελιν και αεροπλάνα, πόλεμος αερίων), η κατασκοπεία, αλλά και οι στρατιωτικοί χάρτες που σχεδιάστηκαν για τον πόλεμο και χρησιμοποιήθηκαν αργότερα για ειρηνικούς σκοπούς.

 
Η τριανδρία Βενιζέλου, Δαγκλή και Κουντουριώτη στο κατάστρωμα του Εσπερία, 
εν πλω για Θεσσαλονίκη (Σεπτέμβριος 1916)

Η έκθεση βασίζεται στο πλούσιο και πολυποίκιλο υλικό των συλλογών του Ελληνικού Λογοτεχνικού και Ιστορικού Αρχείου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ). Τεκμήρια από αρχεία πολιτικών και στρατιωτικών, έντυπα, βιβλία, εφημερίδες, φωτογραφίες και καρτ-ποστάλ, χάρτες και αντικείμενα συνθέτουν μια πολυεπίπεδη και ανοιχτή σε πολλαπλές αναγνώσεις αφήγηση. Χρησιμοποιήθηκε ακόμη υλικό που παραχωρήθηκε από τους εξής φορείς και ιδιώτες:
Imperial War Museum, Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων, Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, Σάββα Δεμερτζή, Βασίλειο Νικόλτσιο, Άγγελο Παπαϊωάννου, Δημήτρη Πόρτολο, Αλεξάνδρα Χαριτάτου, Εταιρεία Δημοπρασιών Α. Καραμήτσος & Σία.

Γάλλοι στρατιώτες στην Ακρόπολη

INFO – έκθεσης «Το ξεχασμένο Μέτωπο και η ελληνική εμπειρία 195-1919 / The forgotten Front and the Greek experience»

ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22 


Η έκθεση θα εγκαινιασθεί την Τετάρτη 16 Μαΐου στις 20:00

Διάρκεια
έως Παρασκευή 29 Ιουνίου 2018 και, με θερινό ωράριο, έως 3 Αυγούστου 2018

Ωράριο λειτουργίας έως 29 Ιουνίου 2018
Από Τρίτη έως και Κυριακή: 10.00-18.00
Δευτέρα: κλειστά

Ωράριο λειτουργίας από 2 Ιουνίου έως 3 Αυγούστου 2018
Δευτέρα & Τρίτη: 14:00-21:00
Τετάρτη, Πέμπτη & Παρασκευή: 09:00-16:00
Σάββατο & Κυριακή: κλειστά

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30
και 2310 295 149 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης

ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)