28/5/15

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΕΡΑ ΟΧΘΗ ΤΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ. ΟΙ ΑΓΝΟΗΜΕΝΟΙ ΥΠΕΡΜΑΧΟΙ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ

Βασίλειος Α. Κύρκος
Από την αντίπερα όχθη του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Οι αγνοημένοι υπέρμαχοι της παιδείας του γένους

Αθήνα, Εκδόσεις Καπόν 2015
256 σελ.
ISBN 978-960-6878-89-3
Τιμή 19,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 17,10 €




Ο νεοελληνικός Διαφωτισμός, όπως εν τέλει επικράτησε στή νεώτερη γραμματεία μας να χαρακτηρίζουμε μία άκρως σημαντική για τον νεώτερο Ελληνισμό περίοδο της πνευματικής μας ιστορίας, είναι ένα σύνθετο και μάλλον δύσκολα προσπελάσιμο πεδίο έρευνας για τους μελετητές της φυσιογνωμίας του σύγχρονου Ελληνισμού. Προεχόντως, βέβαια, η περίοδος αυτή έχει μέγιστη σημασία για τα γράμματά μας και την ιστορία των ιδεών στην πνευματική μας ζωή, επηρέασε ωστόσο στο σύνολο την όλη ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας και εν πολλοίς καθορίζει ακόμα σήμερα τις σκέψεις καὶ τις πράξεις μας. Η πρόσληψη των ιδεών του Διαφωτισμού συναρτάται με την γιγαντιαία προσπάθεια των μεγάλων διανοητών, των μετά την Άλωση και έως τα μέσα του 19ου αιώνα διαλαμψάντων. Από την πλευρά της ιστορίας του πνεύματος αποτελεί συνέχεια και κορύφωση της προσπάθειας των λογίων ανδρών στους δύο τελευταίους αιώνες του εκπνέοντος Βυζαντίου να αφομοιώσουν τις φιλοσοφικές ιδέες των Δυτικών.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)






ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΤΟΥ ΕΛΥΤΗ. ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ ΣΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ (11-13 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2011)

Επιρροές του Ελύτη. Πεπραγμένα επιστημονικού συμποσίου στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης (11-13 Νοεμβρίου 2011)

Κείμενα: συλλογικό
Ηράκλειο, Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών 2014
351 σελ.
ISBN 978-960-9480-27-7

Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 13,50 €



Στο βιβλίο περιέχονται οι εισηγήσεις που παρουσιάστηκαν στο Επιστημονικό Συμπόσιο με τίτλο Επιρροές του Ελύτη (Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, Νοέμβριος 2011).

Οι συγγραφείς του τόμου, Ιουλίτα Ηλιοπούλου, Mario Vitti, Δ.Ν. Μαρωνίτης, Γιώργης Γιατρομανωλάκης, Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Μ.Ζ. Κοπιδάκης, Μιχαήλ Πασχάλης, Χριστίνα Ντουνιά, Χριστόφορος Λιοντάκης, Αγγέλα Γιώτη, Άρης Μπερλής, Μίλτος Φραγκόπουλος, Αντώνης Καρτσάκης, Δημήτρης Ε. Περοδασκαλάκης, Ντέιβιντ Κόνολι, Μαριλίζα Μήτσού, Διονύσης Καψάλης και Γιώργος Κοροπούλης, αναφέρονται στα διαβάσματα του Ελύτη και τα ίχνη τους στην ποίησή του, καθώς και στην επίδρασή του σε συγχρόνους και νεωτέρους του ποιητές.

 





27/5/15

ΤΟ ΝΕΟΛΙΘΙΚΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΣΩΣΑΝΔΡΑΣ

Αναστασία Γεωργιάδου
Το νεολιθικό σπίτι της Σωσάνδρας / The Neolithic house at Sosandra

Θεσσαλονίκη, University Studio Press
167 σελ. με έγχρωμες εικόνες και σχέδια
ISBN 978-960-12-2206-6

Τιμή 24,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 21,60 €



Το νεολιθικό σπίτι της Σωσάνδρας είναι ένα μοναδικό για τα δεδομένα της Προϊστορικής Αρχαιολογίας εύρημα στη Μακεδονία (περιοχή Αλμωπίας) και όχι μόνο. Οι τοίχοι και ο μεγάλος αριθμός αγγείων, λίθινων εργαλείων και κατασκευών, που διασώθηκαν αδιατάρακτα στο εσωτερικό του σπιτιού, επέτρεψαν τη συλλογή πλήθους στοιχείων που αφορούν στην αρχιτεκτονική, στη διαρρύθμιση των χώρων, στην οικοδομική πρακτική, αλλά και στην καθημερινή ζωή του νεολιθικού ανθρώπου. Ιδιαίτερα εντυπωσιακά είναι τα αγγεία ύψους έως και 96 εκ., τα οποία χρησίμευαν για την αποθήκευση προϊόντων τροφής. Με βάση τα αποτελέσματα ραδιοχρονολόγησης το σπίτι της Σωσάνδρας χρονολογείται μεταξύ του 6066 π.Χ. και του 5840 π.Χ. Η Αναστασία Γεωργιάδου υπηρετεί ως αρχαιολόγος στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Πέλλας. Έχει δημοσιεύσει βιβλία και άρθρα για ταφικά έθιμα και κεραμική κλασικής-ελληνιστικής εποχής, ηλειακές ληκύθους, αρχιτεκτονική και κεραμική νεολιθικής-ύστερης εποχής χαλκού και υστερορωμαϊκές αγροικίες της Αλμωπίας.






25/5/15

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΑΛΑΝΗΣ. ΤΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ ΒΙΒΛΙΑ

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και η Alpha Bank
παρουσιάζουν την έκθεση

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΑΛΑΝΗΣ
Τα εικονογραφημένα βιβλία


την Τρίτη 26 Μαΐου 2015, στις 20:00
στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ – Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη

Η έκθεση θα διαρκέσει έως 12 Σεπτεμβρίου 2015.
 
Ωράριο λειτουργίας:
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00.
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό. 


To Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ) και η Alpha Bank, συνεχίζοντας τη συνεργασία τους στο χώρο της καταγραφής της ιστορίας της χαρακτικής και των γραφικών τεχνών στην Ελλάδα, προχώρησαν σε μια από κοινού έρευνα για το έργο του Δημήτρη Γαλάνη στην εικονογράφηση βιβλίων. Μέχρι τώρα το έργο του Γαλάνη στην εικονογράφηση κάθε είδους εντύπου παρέμενε αθησαύριστο. Πρωτογενές υλικό για την έρευνα αποτέλεσαν τα εικονογραφημένα από τον καλλιτέχνη βιβλία που ανήκουν στις πλούσιες συλλογές της Alpha Bank και του ΜΙΕΤ. Αξιοποιήθηκαν επιπλέον τεκμήρια από το Μουσείο της Μονμάρτρης στο Παρίσι, όπου σε μία πτέρυγα του σημερινού μουσείου στεγαζόταν, από το 1910 έως το 1965, το σπίτι και το εργαστήριο του Γαλάνη, και όπου σήμερα απόκειται όλο το προσωπικό αρχείο του. Εντοπίστηκαν τεκμήρια ιδιαίτερου ενδιαφέροντος που συνδέονται με την παραγωγή των εντύπων: προσχέδια, μακέτες, πλάκες χαρακτικής, αλληλογραφία, σημειώσεις.


H έρευνα ξεκίνησε το 2008 στην Αθήνα και το Παρίσι και έως το 2013 είχε ολοκληρωθεί η καταγραφή των 152 τίτλων, δηλαδή των βιβλίων, λευκωμάτων και εντύπων που εικονογράφησε ο καλλιτέχνης στο διάστημα 1904-1962. Αποτέλεσμα αυτής της έρευνας αποτελούν: α) η έκδοση την οποία ανέλαβε το ΜΙΕΤ, ενός αναλυτικού καταλόγου (catalogue raisonné) με τίτλο Δημήτρης Γαλάνης. Τα εικονογραφημένα βιβλία, 1904-1962. Την έκδοση συμπληρώνουν τρία εισαγωγικά κείμενα: η Ειρήνη Οράτη παρουσιάζει για πρώτη φορά αναλυτικά το εικονογραφικό έργο του Γαλάνη, ο Άγγελος Δρακογιώργος προσεγγίζει το γελοιογραφικό έργο του τα πρώτα χρόνια στο Παρίσι, ενώ ο Γιώργος Δ. Ματθιόπουλος γράφει για την τέχνη του βιβλίου στην Ευρώπη την εποχή αυτή και β) η μεγάλη έκθεση που παρουσιάστηκε τον Μάιο του 2014 στην Αθήνα στο Πολιτιστικό Κέντρο του ΜΙΕΤ / Μέγαρο Εϋνάρδου.

Ένα μικρό τμήμα αυτής της έκθεσης θα παρουσιαστεί στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 11). Θα εκτεθούν εκδόσεις που αποτελούν χαρακτηριστικά δείγματα της χαρακτικής τέχνης του Δημήτρη Γαλάνη στην εικονογράφηση βιβλίων όπως, μεταξύ άλλων: Paul Valery, Odes, 1926, G.L.Leclerc de Buffon, Histoire Naturelle, 1939, και Prosper Mérimée, Carmen, 1946. Το υλικό της έκθεσης προέρχεται από τις συλλογές της Alpha Bank και του ΜΙΕΤ.


ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΑΛΑΝΗΣ (1879-1966)

Ο Γαλάνης έφθασε στο Παρίσι με εμπειρία κυρίως στη γελοιογραφία. Η πρώτη δύσκολη δεκαετία (1900-1910) αναλώθηκε κυρίως στο σχεδιασμό γελοιογραφιών, επαγγελματική δραστηριότητα που στήριξε και τις πρώτες του καλλιτεχνικές προσπάθειες. Στο τέλος αυτής της δεκαετίας και στις αρχές της επόμενης χρονολογούνται τα πρώτα του χαρακτικά. Μετά το 1910 συμμετέχει σε εκθέσεις και γνωρίζει καλλιτέχνες που, τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια, τον επηρέασαν ουσιαστικά. Με τη συμμετοχή του στην εμβληματική έκθεση της κυβιστικής ομάδας Section d’or το 1912, βρίσκεται ανάμεσα σε καλλιτέχνες που παρουσιάζουν για πρώτη φορά τον κυβισμό στο ευρύ κοινό. Την περίοδο 1918-1921 δημιούργησε σχέσεις με καλλιτέχνες της γαλλικής πρωτοπορίας: Ματίς, Ντεραίν, Πικάσσο, Ντυφύ, Μπρακ. Έγινε φίλος με τον Ματίς, καθώς μοιράζονταν την αγάπη τους για τη μουσική: συχνά έπαιζαν μαζί μουσική, ο Γαλάνης όργανο, ο Ματίς βιολί. Σε αυτούς θα προστεθεί ο Ντεραίν, παίζοντας φλάουτο. Ο Ματίς φιλοτέχνησε δύο προσωπογραφίες του Γαλάνη το 1914, με τίτλο D. Galanis «paysan» . Η μία από τις δύο αυτές οξυγραφίες ανήκει στη συλλογή της Alpha Bank και είναι το αντίτυπο που χάρισε ο ίδιος ο Ματίς στον Γαλάνη. Παράλληλα, ο Γαλάνης ανακαλύπτει και το έργο του Πικάσσο, ξαφνιάζεται από την τόλμη του, προσπαθεί να κατανοήσει τη ριζοσπαστική οπτική του, και δημιουργεί το σημαντικότατο λεύκωμα Quatre natures-mortes το 1919.


Την περίοδο των πειραματισμών διαδέχονται τα χρόνια της ωριμότητας και της επαγγελματικής καταξίωσης. Έως το 1929 έχει διαμορφώσει το προσωπικό του στίγμα. Πρόκειται για τη δεκαετία της αναγνώρισης (1920-1930) και τη σταδιακή στροφή του σε επιρροές από παρελθόντες αιώνες. Ο Γαλάνης καταστάλαξε σε ένα προσωπικό ύφος με προσεκτικές επιλογές από το παρόν, αλλά περισσότερα στοιχεία από το παρελθόν και ως προς τα μοτίβα και ως προς το σχεδιασμό του βιβλίου.


Η ασχολία του με την εικονογράφηση βιβλίων ήταν ο βασικός βιοπορισμός του και μέσα από αυτά έγινε πολύ γνωστός στους βιβλιόφιλους, αλλά και στο κοινό του Παρισιού, που ακόμα και σήμερα γνωρίζει τον «Galanis» . Συγκαταλέγεται ανάμεσα στους σημαντικότερους αμιγείς χαράκτες του 20ού αιώνα. Για τις εκδόσεις των βιβλίων του συνεργάστηκε με συγγραφείς όπως ο Μαλρώ, ο Νερβάλ, ο Γκαμπορύ, ο Ζίντ, ο Μωρουά, ο Βαλερύ, καθώς και πολλούς σημαντικούς τυπογράφους και εκδοτικούς οίκους του Παρισιού (Éditions de la Nouvelle Revue française / Librairie Gallimard, Éditions Kra, Georges Crès, Éditions de la Pléiade κ.ά). Στην Ελλάδα ο Γαλάνης εξέθεσε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 1928 και δώρισε έργα του στην Εθνική Πινακοθήκη. Έκτοτε οι έλληνες χαράκτες τον θεωρούν «πατέρα και δάσκαλο της νεοελληνικής χαρακτικής», αφού ουσιαστικά μέσα από το δικό του έργο ήρθαν σε επαφή με τη σύγχρονη ευρωπαϊκή χαρακτική.


INFO – Έκθεση
«ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΑΛΑΝΗΣ, Τα εικονογραφημένα βιβλία»
 








Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Τρίτη 26 Μαΐου 2015 στις 20:00

Διάρκεια
Τρίτη 26 Μαΐου έως Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2015

Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2310 288.036, fax: 2310 226.460

bookstore-thessaloniki@miet.gr
http://www.miettsimiski11.blogspot.com

23/5/15

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
παρουσιάζει την έκθεση

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ 
 
την Τετάρτη 27 Μαΐου 2015, ώρα 20:00
στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ, Βίλα Καπαντζή (Βασ. Όλγας 108)

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: 27 Μαΐου – 17 Ιουνίου 2015 

Χωρίς Τίτλο 2015,
Xαρτί και σπάγκος, Διαστάσεις μεταβλητές

Μια ομάδα μαθητών από το 1ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας Χορτιάτη, ένα σχολείο ειδικής αγωγής στο Πανόραμα, με την καθοδήγηση και εποπτεία της εικαστικού Ευαγγελίας Παπαδοπούλου, δημιουργεί. Παίζοντας με στερεοτυπικά καταγεγραμμένες κινήσεις συνθέτει μια εγκατάσταση από ανακυκλωμένο χαρτί.

Χωρίς Τίτλο 2015,
Xαρτί και σπάγκος, Διαστάσεις μεταβλητές

Το χαρτί σκίζεται με διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με τη βούληση του κάθε παιδιού, και στη συνέχεια τα σκισμένα προϊόντα που προκύπτουν γίνονται το συνδετικό υλικό για να κατασκευαστούν, ανάλογα με τις δεξιότητες των παιδιών, πουλιά σε πτήση, φωλιές, νεφελώματα και μια ενεργειακή σπείρα.

Χωρίς Τίτλο 2015,
Xαρτί και σπάγκος, Διαστάσεις μεταβλητές

Η εμμονή αποτελεί ένα βασικό και αποφασιστικό στοιχείο, τόσο για τη διαχείριση του υλικού όσο και για τις επικαλύψεις σε επάλληλες στρώσεις με τις οποίες προκύπτουν οι διάφορες μορφές. Η δημιουργική διαδικασία ολοκληρώνεται με το ανάπτυγμα αυτών των μορφών στο χώρο: μια εγκατάσταση που παραπέμπει στη φύση, αλλά κυρίως μια εγκατάσταση που φανερώνει την απόλαυση της χειρονομίας και τον ιδιαίτερο και ενεργειακά φορτισμένο κόπο που έχει αναλωθεί για τη σύνθεση.

  Δημήτρης Αμελαδιώτης, Χωρίς Τίτλο 2013,
Μεικτή τεχνική, 27x28x26cm.

Παράλληλα, μια ομάδα καλλιτεχνών που έχουν βασικό χαρακτηριστικό την εμμονή στη χειρονομία και στον ετερόκλητο τρόπο χρήσης των υλικών αναπτύσσουν ένα διάλογο στο χώρο της βίλας Καπαντζή με τη χάρτινη εγκατάσταση των μαθητών. Τη συνολική επιμέλεια της έκθεσης ανέλαβε ο εικαστικός Βασίλης Ζωγράφος.

 Ευαγγελία Παπαδοπούλου, Χωρίς Τίτλο 2008,
Ακρυλικό σε ξύλο, 27x27cm.

"Συμπερίληψη" θα μπορούσαμε να ονομάσουμε την ιδέα που κρύβεται πίσω από αυτόν τον διάλογο.

Τα ερωτήματα, που εύλογα δημιουργούνται, πολλά: πόσο αποκαλυπτική μπορεί να είναι η εγκατάσταση των παιδιών για τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε σχέση με τις στερεοτυπικές διαδικασίες παραγωγής έργου; Πόσο ουσιαστική μπορεί να είναι η συμβολή των καλλιτεχνών στην κατανόηση της δημιουργικής πράξης για τους μαθητές; Ή ακόμη, ένας τέτοιος διάλογος έργων σε αυτή την εγκατάσταση πόσο απελευθερώνει το βλέμμα του θεατή σε σχέση με το ποιος κάνει τι;

Πόπη Βουλγαρούδη, Λίμουλος,
Ακρυλικό σε ξύλο

Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες

Ομάδα μαθητών: Σταύρος Αναστασιάδης, Βασίλης Γιακουμής, Ηλίας Κιουρτζίδης, Δήμητρα Κολοκοτρώνη, Λωξάνδρα Λούκας, Γιώργος Παντζαρτζής, Ντίνος Φαφούτης, Χαρούλα Χαϊδοπούλου.

Εικαστικοί: Δημήτρης Αμελαδιώτης, Πόπη Βουλγαρούδη, Ευαγγελία Παπαδοπούλου, Ιωάννα Στρατόγλου.

Επιμέλεια: Βασίλης Ζωγράφος.

INFO – έκθεσης «Δημιουργικά στερεότυπα» 

ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφ. Βασ. Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22



Η έκθεση θα εγκαινιασθεί την Τετάρτη 27 Μαΐου 2015, στις 20:00

Διάρκεια
27 Μαΐου – 17 Ιουνίου 2015

Ωράριο λειτουργίας
Τρίτη: 9.00-16.00 Τετάρτη & Πέμπτη: 14.00-21.00
Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή: 10.00-18.00
Δευτέρα: κλειστά

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Πληροφορίες
Τ. 2310 295 170-1 (καθημερινές 9.00 – 14.30)

ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νότια: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)

21/5/15

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

James Ladyman
Τι είναι η Φιλοσοφία της Επιστήμης

Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2015
504 σελ.
ISBN 978-960-524-440-8
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 22,50 €




Ελάχιστοι μπορούν να φανταστούν έναν κόσμο χωρίς τηλέφωνα και τηλεοράσεις. Οι υπολογιστές και το διαδίκτυο έχουν γίνει απαραίτητα στοιχεία της καθημερινής μας ζωής. Χωρίς την επιστημονική θεωρία, όμως, οι κατακτήσεις αυτές θα ήταν αδύνατες.

Σε αυτή την εξαιρετικά διαυγή και συναρπαστική εισαγωγή στη φιλοσοφία της επιστήμης, ο James Ladyman διερευνά τα φιλοσοφικά ερωτήματα που ανακύπτουν όταν επιχειρούμε να μελετήσουμε τη φύση της επιστημονικής μεθόδου και της γνώσης που η μέθοδος αυτή παράγει. Ο Ladyman εξετάζει αν τα θεμελιώδη φιλοσοφικά ερωτήματα γύρω από τη γνώση και την πραγματικότητα μπορεί να απαντηθούν από την επιστήμη, και μελετά διεξοδικά τη διαμάχη μεταξύ ρεαλιστών και αντιρεαλιστών σχετικά με τα όρια της επιστημονικής γνώσης. Στο βιβλίο εξετάζονται όλα τα κεντρικά θέματα της φιλοσοφίας της επιστήμης, όπως ο διαχωρισμός της επιστήμης από την ψευδοεπιστήμη, η επαγωγή, η επαλήθευση και η διάψευση, η σχέση μεταξύ θεωρίας και παρατήρησης, και ο σχετικισμός. Τέλος, διευκρινίζονται και επεξηγούνται σημαντικές σύγχρονες διαμάχες σχετικά με τον υποκαθορισμό, τη συναγωγή της βέλτιστης εξήγησης και το τι συνεπάγεται μια ριζική αλλαγή θεωρίας.

Με γραφή λιτή και δροσερή, το κείμενο αναδεικνύει τα ουσιώδη ερωτήματα της φιλοσοφίας της επιστήμης. Ιδανικό για κάθε σπουδαστή της φιλοσοφίας ή των επιστημών, το βιβλίο δεν προαπαιτεί κάποιο ειδικό γνωστικό υπόβαθρο. Περιλαμβάνει γλωσσάρι βασικών όρων και εκτενή βιβλιογραφία.


O James Ladyman είναι καθηγητής φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)






ΤΡΥΓΩΝ Η ΦΙΛΕΡΗΜΟΣ

Αρετή Βασιλείου
Τρυγών η φιλέρημος. Το θέατρο του Αλέξανδρου Μωραϊτίδη και η αναζήτηση της καλλιτεχνικής και εθνικοθρησκευτικής ταυτότητας στο τελευταίο τέταρτο του 19ου και το πρώτο του 20ού αιώνα

Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2015
568 σελ.
ISBN 978-960-524-421-7
Τιμή 35,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 31,50 €




Αρκούντως λησμονημένος ως διηγηματογράφος και παντελώς ανεξερεύνητος ως δραματουργός, ο Αλέξανδρος Μωραϊτίδης παραμένει έως και σήμερα ένας εν πολλοίς γνωστός-άγνωστος της νεοελληνικής λογοτεχνίας, καλυμμένος κάτω από τη βαριά σκιά της καλλιτεχνικής δημιουργίας τού τρίτου του εξαδέλφου Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Το βιβλίο δεν φιλοδοξεί να αποκαταστήσει αυτή τη λογοτεχνική αδικία – η οποία άλλωστε έχει επισημανθεί ήδη εδώ και πολλές δεκαετίες από αρκετούς μελετητές του διηγηματογραφικού του έργου˙ επιχειρεί όμως να μελετήσει νηφάλια το έργο του, κυρίως το θεατρικό, εντάσσοντάς το μέσα στο ιστορικό, ιδεολογικό και αισθητικό πλαίσιο της εποχής του, δηλαδή κυρίως του τελευταίου τέταρτου του 19ου αιώνα, αλλά και του πρώτου τέταρτου του 20ού.

Η μελέτη της δραματουργίας του επιχειρεί να ανατρέψει τον αποκλειστικό χαρακτηρισμό του συγγραφέα ως ηθογράφου –χαρακτηρισμός που συνοδεύει μονίμως τη διη­γηματογραφία του– και να τον εισαγάγει στο πεδίο του πολιτικού φαινομένου του ελληνικού εθνικισμού του 19ου αιώνα που επηρεάζει και τις αισθητικές του επιλογές. Η εθνική ιστορία και ο εγχώριος εκκοσμικευμένος πολιτικός αλυτρωτισμός διαπλέκονται στo θέατρο του Μωραϊτίδη με τη μεταφυσική της Ορθοδοξίας, προκειμένου να προσφερθεί το όραμα του μελλοντικού πεπρωμένου της απελευθερωμένης ελληνικής φυλής, της θεϊκής αποστολής του περιούσιου λαού. Στον αισθητικό τομέα, εξετάζεται το ρομαντικό οπλοστάσιο των «σαιξπηριζουσών» τραγωδιών του, αλλά και τα αστικά ηθογραφικά μονοπάτια των κωμωδιών του, ενώ ανιχνεύεται και η «τύχη» των έργων του στους ποιητικούς διαγωνισμούς, αλλά και στη σκηνή του 19ου αιώνα. Το βιβλίο συνοδεύεται από την έκδοση του χειρόγραφου δράματός του Πόλεως άλωσις.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)








20/5/15

ΣΠΟΓΓΑΛΙΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΚΑΛΥΜΝΟΥ (19ος-20ός ΑΙ.)

Ευδοκία Ολυμπίτου
Σπογγαλιευτική δραστηριότητα και κοινωνική συγκρότηση στο νησί της Καλύμνου (19ος-20ός αι.)

Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών 2014
437 σελ.
ISBN 978-960-9538-28-2
Τιμή 18,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,20 €




«...Για τη λαογράφο Εύη Ολυμπίτου η εμφάνιση του σκαφάνδρου στάθηκε το κρίσιμο σημείο του προβληματισμού και της διαπραγμάτευσής της. Είναι το σημείο τομής ανάμεσα στο μακρό χρόνο της λαογραφίας και στον βραχύ χρόνο της ιστορίας, σημείο όπου δοκιμάζονται οι κοινωνίες και εμφανίζονται νέες μορφές σχέσεων και οργάνωσης. Μέσα από αυτή τη δοκιμασία είδε τα πριν και τα μετά της ζωής των σφουγγαράδων, μέσα από τη μετάβαση (την καίρια για την κοινότητα τομή του σκαφάνδρου) "διάβασε", τελικά, τη μακραίωνη σπογγαλιευτική περιπέτεια.

Σε μια νεωτερική αντίληψη της επιστήμης της, προσελκύστηκε ισοτίμως από την αρχέγονη κατάδυση με τη "σκανταλόπετρα" έως τη "νεωτερική" παραβίαση των ορίων ασφαλείας στη χρήση του σκαφάνδρου από "εκκινητές" και πληρώματα, μια εκτεταμένη δηλαδή θεματολογία όπου το πνευματικό θάρρος και η προσωπική ακεραιότητα είναι παρούσα σε όλη τη διαπραγμάτευση...».

(από τον πρόλογο του Βασίλη Παναγιωτόπουλου)





ΚΥΡΙΑΡΧΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ (1880-1920)

Κυριαρχίες και Συνειδήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο (1880-1920)
 

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Σωκράτης Πετμεζάς, Λένα Τζεδάκη-Αποστολάκη
Ηράκλειο, Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών 2014
317 σελ.
ISBN 978-960-9480-28-4
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 13,50 €




Η Αυτόνομη Κρητική Πολιτεία ήταν το επιστέγασμα πολλών δεκαετιών εθνικοπολιτισμικών συγκρούσεων και πολιτικών ζυμώσεων στο νησί και την μελετάμε συνήθως ως το προτελευταίο στάδιο στη μακρά πορεία της Κρήτης προς την ένωση με την Ελλάδα. Η πορεία αυτή, της οποίας οι βασικές φάσεις ήταν αποτέλεσμα πρωτοβουλιών που ελήφθησαν κυρίως στην Κρήτη και όχι στην Αθήνα, είχε την δική της ενδογενή δυναμική. Οι Κρητικοί, όντως, επέβαλαν την Ένωση -ή, ακριβέστερα, διάλεξαν οι ίδιοι τον χρόνο και την μορφή των συγκρούσεων και των εξεγέρσεων- και επέδρασαν αποφασιστικά στις διαπραγματεύσεις και τις παρεμβάσεις των Μεγάλων Δυνάμεων, που αποφάσιζαν κάθε φορά την συμβιβαστική επίλυση κάθε νέας κρίσης του "Κρητικού ζητήματος", εν αναμονή της επόμενης.

Με τον τόμο αυτό, η έρευνα επικεντρώνεται σε τρεις νέες εστίες. Καταρχήν αντιμετωπίζονται οι πολιτικές εξελίξεις και οι διαδοχικές θεσμικές αλλαγές στο νησί ως μια διαδικασία συγκρίσιμη με εκείνη που παρατηρήθηκε σε άλλες περιοχές της αυτοκρατορίας, λαμβανομένου υπόψη ότι αυτές οι εξελίξεις δεν βρίσκονταν κατ' ανάγκη σε μετωπική αντίθεση με τις ευρύτερες επιλογές των Οθωμανών μεταρρυθμιστών του Τανζιμάτ. Στη συνέχεια, τίθεται το ερώτημα της αποτύπωσης των θεσμικών και πολιτικών μεταλλαγών στο πεδίο των συνειδήσεων, του δημόσιου λόγου και των πολιτισμικών πρακτικών. Τέλος, εξετάζονται οι μακροπρόθεσμες γεωοικονομικές αλλαγές κατά την περίοδο της πρώτης παγκοσμιοποίησης και οι γεωπολιτικές ισορροπίες και συγκρούσεις που τις συνόδεψαν. Η Κρητική Πολιτεία, κάτω από την πραγματική συλλογική επικυριαρχία των Μεγάλων Δυνάμεων, κινδύνευσε να μετατραπεί σε αποικία. Η αποτροπή του κινδύνου αυτού και η ένωση με την Ελλάδα αποτέλεσαν ίσως την μεγαλύτερη επιτυχία.

(από το οπισθόφυλλο)




14/5/15

Η ΕΥΡΩΠΗ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

Η Ευρώπη των επιστημών

Κείμενα: συλλογικό
Επιστημονική επιμέλεια: Michel Blay, Ευθύμιος Νικολαΐδης
Μετάφραση: Ελευθερία Ζέη
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2015
511 σελ. με 5 α/μ χάρτες
ISBN 978-960-250-639-4
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 22,50 €



 
Παρότι η βιβλιογραφία της ιστορίας των επιστημών είναι εξαιρετικά πλούσια όσον αφορά την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής επιστημονικής γνώσης, δεν υπήρχε μέχρι σήμερα ένα γενικό έργο που να καταπιάνεται με την επιστημονική Ευρώπη ως πνευματική ενότητα στο πέρασμα των αιώνων. Το κενό αυτό φιλοδοξεί να το καλύψει το συλλογικό έργο Η Ευρώπη των επιστημών. Οι συγγραφείς του ασχολούνται με την ιστορία και την εξέλιξη της επιστημονικής γνώσης στον χώρο καταγωγής της, καθώς και με την επίδραση αυτής της γνώσης στην ομογενοποίηση των κοινωνιών που καταλαμβάνουν αυτόν τον χώρο. Προσπαθούν έτσι να παρουσιάσουν σε μια ενιαία κίνηση την ανάπτυξη της επιστημονικής γνώσης αυτής καθαυτήν, των σχέσεών της με τον χώρο στον οποίο διαδόθηκε, καθώς και τον διάλογο ή τις αντιπαραθέσεις που αυτές οι ποικίλες σχέσεις προκάλεσαν.

Εξετάζουν πρώτα τη γέννηση της «ευρωπαϊκής επιστήμης» κατά την Αρχαιότητα, στους τόπους και τα περιεχόμενά της, έως ότου το σύνολο των ελληνικών και αραβικών μελετών και εργασιών συγκροτήσει ένα ομοιογενές σώμα γνώσεων που θα εξαπλωθεί προοδευτικά μέχρι το τέλος του Μεσαίωνα. Η πραγμάτευση του θέματος μέσα σε αυτή τη μεγάλη ιστορική προοπτική επιτρέπει την καλύτερη κατανόηση της ιδιαιτερότητας αυτού του αυστηρά ευρωπαϊκού φαινομένου, δηλαδή της εμφάνισης μιας καινούριας έννοιας της γνώσης, η οποία ονομάζεται πλέον κλασική επιστήμη και, παρότι διέρρηξε τους δεσμούς της με τις αρχαίες πηγές, αναπτύχθηκε κατά το δεύτερο μισό του 16ου αιώνα με αφετηρία αυτές τις πηγές.

Αυτό είναι και το αντικείμενο του πρώτου μέρους του βιβλίου, που αναπτύσσεται γύρω από δύο μεγάλα θέματα: Από τη μια παρουσιάζει τις κύριες πλευρές της νέας σύλληψης της επιστήμης, ενώ από την άλλη περιγράφει την καινούρια οργάνωση της επιστήμης που εμφανίζεται από το δεύτερο μισό του 17ου αιώνα στις ευρωπαϊκές χώρες των οποίων η οικονομία γνωρίζει μια περίοδο ανάπτυξης (Ιταλία, Γαλλία, Αγγλία, Κάτω Χώρες). Αυτή η καινούρια σύλληψη και οργάνωση της γνώσης θα γνωρίσει, από την τελευταία δεκαετία του 18ου αιώνα, μια ανάπτυξη η οποία, τον 19ο αιώνα, θα εξαπλωθεί στο σύνολο σχεδόν της ηπείρου. Το δεύτερο μέρος του βιβλίου εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους πραγματοποιήθηκε αυτή η ανάπτυξη, τα αίτιά της και τις συγκρούσεις που δημιούργησε σε χώρες οι οποίες, στην αρχή, είχαν διαφορετική επιστημονική κουλτούρα.



13/5/15

ΝΙΚΟΣ ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ, Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ 1874-1933

Νίκος Δραγούμης, ο ζωγράφος 1874-1933

Κείμενα: Μάρκος Φ. Δραγούμης, Φίλιππος Στ. Δραγούμης, Νίκος Π. Παΐσιος
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2015
221 σελ. με 220 έγχρωμες και 42 α/μ εικόνες
ISBN 978-960-250-641-7
Τιμή 35,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 31,50 €



 
Η έκδοση αυτή πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ομώνυμης έκθεσης που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης στον εκθεσιακό χώρο του Μεγάρου Εϋνάρδου (7 Μαΐου έως 18 Ιουλίου 2015). Ο Νίκος Δραγούμης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1874. Ήταν πρωτότοκος γιος του Στέφανου Δραγούμη (ο οποίος έγινε πρωθυπουργός το 1910) και αδελφός του πολιτικού και συγγραφέα Ίωνα Δραγούμη. Αφού ολοκλήρωσε το εξατάξιο γυμνάσιο, πήγε το 1891 στο Παρίσι για να προετοιμαστεί για τις εισιτήριες εξετάσεις στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Τελικά θα αποτύχει στις εξετάσεις, αλλά θα παραμείνει στη Γαλλία (με μικρότερα ή μεγαλύτερα διαλείμματα) για είκοσι χρόνια. Εγγράφεται στη Νομική Σχολή της Σορβόννης, από όπου θα αποφοιτήσει στα τέλη του 1897.

Θα εγκαταλείψει όμως τα νομικά, που ποτέ δεν αγάπησε, για να ασχοληθεί με τη ζωγραφική. Παρακολουθεί μαθήματα στην ιδιωτική σχολή τέχνης Académie Julian για δυο χρόνια (από τον Οκτώβριο του 1899 μέχρι τον Δεκέμβριο του 1901). Στη Julian θα συνδεθεί στενά με τον Ωγκύστ Σαμπώ, ζωγράφο από το Γκραβεζόν της Προβηγκίας, και από τον Σαμπώ, πιθανότατα, θα γνωριστεί με τον άλλο επιστήθιο φίλο του, τον ζωγράφο Ζαν Μπαλτύς. Από το 1903, και μετά από εκτεταμένες πεζοπορικές περιπλανήσεις (θα γυρίσει όλο σχεδόν το νότο της Γαλλίας, και αφού διαβεί τα Πυρηναία μέχρι τη Βαρκελώνη), θα εγκατασταθεί για μεγάλα διαστήματα στο Γκραβεζόν, όπου, κατά περιόδους, θα συμπήξει με τους Μπαλτύς και Σαμπώ ένα ιδιαίτερο εργαστήριο, ένα είδος αδελφότητας ζωγραφικής. Στα χρόνια του Γκραβεζόν ανήκει και ο μεγαλύτερος όγκος των έργων του Δραγούμη που έχουν φτάσει ως εμάς.

Από εκεί θα φύγει τον Οκτώβριο του 1911, βαριά χτυπημένος από την πρώτη κρίση του ψυχικού νοσήματος που θα τον βασανίζει μέχρι το τέλος της ζωής του. Πέθανε το 1933, μετά από εικοσαετή εγκλεισμό σε ψυχιατρεία στη Γενεύη και την Αθήνα. Τον Φεβρουάριο του 1941, ο Ζαν Μπαλτύς σημείωνε στο ημερολόγιό του: «Ο Νίκος Δραγούμης, με τον οποίο είχα την τύχη να συγκατοικήσουμε στο Γκραβεζόν, ήταν ένας από εκείνους τους γνήσιους καλλιτέχνες, τόσο αυθεντικός όσο ο Βαν Γκογκ και ο Γκωγκέν». «Έλληνα Βαν Γκογκ» τον χαρακτήριζε και ο Δημήτρης Πικιώνης το 1963.

Ο αδελφός του Φίλιππος Δραγούμης έγραψε γι’ αυτόν: «Ο Νίκος, άκακος, ευγενικός κι αξιαγάπητος άνθρωπος, αν κι επαναστατικής ιδιοσυγκρασίας –και κάποτε θυμώδης- είναι πιθανόν ο πρώτος που έφερε στην Ελλάδα την ιμπρεσιονιστική τεχνοτροπία και το χωρίς βαθμιαία φωτοσκίαση σχεδόν διακοσμητικό σχεδίασμα με νερόχρωμα και gouache (πηχτό συνήθως άσπρο χρώμα) πάνω σε σκοτεινό αδρό χαρτί (στρατσόχαρτο). […] Ήταν φιλόσοφος, στωικός, κάθε άλλο όμως παρά αυστηρός, αντίθετα χαρούμενος, αμέριμνος και ειρωνικός, χωρίς κακία, που αγαπούσε στο έπακρο την ελευθερία και που μισούσε κάθε συμβιβασμό ηθικό και κοινωνικό, κάθε υποκρισία και κάθε επιτήδευση, που λάτρευε τη φύση κι απεχθανόταν θανάσιμα τις λεγόμενες προόδους της τεχνικής και της μηχανικής. Υπεραγαπούσε την ελεύθερη φύση και προσπαθούσε με μεγάλη ασκητικότητα να προσαρμόζεται στους φυσικούς νόμους. Δεν τον ένοιαζε τι λέγουν ή τι κάνουν οι αστοί, ή μάλλον με τα φερσίματα και το ντύσιμό του περιφρονούσε και κορόιδευε τους συμβατικούς των κανόνες ζωής και τρόπους συμπεριφοράς, αν και πάντα το έκανε με ευγένεια, χωρίς να τους προσβάλλει και χωρίς κακία για κανένα. Αγαπούσε την απλοϊκή κι αβίαστη φυσικότητα των χωρικών, τον εύρωστο κι ανεπηρέαστο από το μηχανικό πολιτισμό τρόπο ζωής των κοντά στην ελεύθερη φύση. […] Ο Νίκος ποτέ δε θέλησε να πουλήσει κανένα του πίνακα, γιατί πίστευε πως η αληθινή τέχνη είναι ιερή και μη εμπορεύσιμη. Επίσης πως δεν είναι σωστό με την τέχνη να επιδιώκεται η απόδειξη καμμιάς ιδέας ή θεωρίας μη αυστηρά καλλιτεχνικής. Ήταν οπαδός της αρχής του L’ art pour l’ art, του ότι δηλαδή η τέχνη αποτελεί απλή έκφραση του ψυχικού αισθητικού κόσμου του καλλιτέχνη και τίποτε περισσότερο».





12/5/15

ΕΚΑΤΟ ΧΡΟΝΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 1912-2012

Εκατό χρόνια έρευνας στην προϊστορική Μακεδονία, 1912-2012 / A century of research in prehistoric Macedonia, 1912-2012

Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης 22-24 Νοεμβρίου 2012
Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Ευαγγελία Στεφανή, Νίκος Μερούσης, Αναστασία Δημουλά
Θεσσαλονίκη, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης 2014
718 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-9621-14-4
Τιμή 30,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 27,00 €




«Τα 100 χρόνια της απελευθερωμένης από τον οθωμανικό ζυγό Θεσσαλονίκης γιορτάστηκαν το 2012 με σειρά εκδηλώσεων, εκθέσεων και πολιτιστικών γεγονότων από πολλούς φορείς σε όλη την πόλη. Στο πλαίσιο του εορτασμού το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης πέρα από την περιοδική έκθεση «Αρχαιολογία στα μετόπισθεν. Στη Θεσσαλονίκη των ταραγμένων χρόνων 1912-1922» και τον σχετικό κατάλογο της, οργάνωσε και το διεθνές συνέδριο για τα 100 χρόνια προϊστορικής έρευνας στη Μακεδονία, η επιτυχία του οποίου επικυρώθηκε με την αθρόα συμμετοχή επιστημόνων από πολλές χώρες και διάφορες ειδικότητες, οι οποίοι έχουν αφοσιωθεί στη μελέτη των πολιτισμικών χαρακτηριστικών του μακεδονικού χώρου κατά την προϊστορική εποχή.

Οι ανακοινώσεις στο συνέδριο κάλυψαν ένα ευρύτατο πεδίο γνωστικών αντικειμένων της προϊστορικής αρχαιότητας και έδειξαν την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στη Μακεδονία σε πολλούς σχετικούς τομείς, ενώ οι ενδιαφέρουσες συζητήσεις που διεξήχθησαν έδωσαν την ευκαιρία ανάδειξης των διαφορετικών απόψεων τόσο για καθαρά επιστημονικά ζητήματα όσο και τη σχέση της αρχαιολογίας με την κοινωνία...».

Πολυξένη Αδάμ-Βελένη
Αρχαιολόγος - Θεατρολόγος
Διεθύντρια ΑΜΘ
(από τον πρόλογο του βιβλίου)


11/5/15

Ο ΠΛΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΕΟ ΩΣ ΝΟΥ

Stephen Menn
Ο Πλάτων για τον Θεό ως Νου
 

Μετάφραση: Παντελής Γκολίτσης
Επιμέλεια: Θάνος Σαμαρτζής
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2015
226 σελ.
ISBN 978-960-524-435-4
Τιμή 22,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 19,80 €




Το βιβλίο αυτό είναι μια συστηματική μελέτη της θεολογίας του Πλάτωνα. Ο συγγραφέας στρέφει την προσοχή του στην όψιμη περίοδο του Πλάτωνα, και συγκεκριμένα στον Τίμαιο, τον Φίληβο, τον Πολιτικό και τους Νόμους. Η βασική θέση του βιβλίου είναι πως τους διαλόγους αυτούς διατρέχει μια διακριτή φιλοσοφική θεολογία θεμελιωμένη στην έννοια του νου.

Κατά τον Πλάτωνα, όπως τον ερμηνεύει εδώ ο Μενν, υπάρχει ένας θεός που ονομάζεται νους. Ο νους δεν είναι ένα είδος ψυχής ούτε ικανότητα κάποιας ψυχής. Ο Μενν υποστηρίζει πως, για τον Πλάτωνα, νους είναι το όνομα μιας αρετής. Ο θεός ως νους είναι ο Λόγος, η αυθυπόστατη αρετή της λογικότητας, η αρετή στην οποία μετέχει ένας σοφός αλλά όχι ένας ανόητος. Η αρετή αυτή ασκεί αιτιώδη δράση πάνω στα πράγματα του κόσμου, και συνέπεια της δράσης αυτής είναι η τάξη που χαρακτηρίζει το φυσικό σύμπαν και που το καθιστά κόσμον.

Ο συγγραφέας εντοπίζει τις ρίζες αυτής της θεολογίας στην προσωκρατική παράδοση. Ταυτόχρονα υποστηρίζει πως η προσέγγιση αυτή αποτελεί το απαραίτητο ερμηνευτικό κλειδί για την κατανόηση των μεταγενέστερων αρχαιοελληνικών φιλοσοφικών θεολογιών: του Αριστοτέλη, των Στωικών και των Νεοπλατωνικών. Ως επίμετρο περιλαμβάνεται μια χωριστή μελέτη του συγγραφέα για τη σχέση της πλατωνικής με την αριστοτελική θεολογία, αναδεικνύοντας πώς και οι δύο θεμελιώνονται, με διαφορετικούς τρόπους, στις έννοιες του νου και του αγαθού.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου) 






9/5/15

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ

Ελένη Μάργαρη
Η γυναίκα στη νεοελληνική γλυπτική

Ιωάννινα, Ίδρυμα Μελετών Ιονίου & Αδριατικού Χώρου 2014
401 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-88081-2-6
Τιμή 15,97 € / στο βιβλιοπωλείο μας 14,37 €




Η αναζήτηση της πραγματικότητας της γυναίκας, της αλήθειας της ζωής της και της πολλαπλότητας της θηλυκότητας πίσω από τις συμβολικές ή μη εικόνες των έργων τέχνης, που πολλές φορές όχι μόνο αγνοούν τις πραγματικότητες αυτές, αλλά και τις διαστρεβλώνουν διαμορφώνοντας ένα φανταστικό και ψευδές πρότυπο γυναίκας, συνιστά ένα εκ των αιτημάτων της έμφυλης ιστορίας της τέχνης. Μέσα στο πλαίσιο αυτό βασικός στόχος της συγκεκριμένης εργασίας αναδεικνύεται η διερεύνηση των διαφορετικών πλευρών της γυναίκας και του τρόπου αντιμετώπισης και απεικόνισής της από τους καλλιτέχνες στα έργα της νεοελληνικής γλυπτικής, τα φιλοτεχνήματα κυρίως τον 20ό αιώνα.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)








8/5/15

ΤΟ ΠΑΡΑΠΟΝΟ ΤΗΣ ΒΡΙΣΗΙΔΑΣ. ΕΡΩΤΑΣ, ΕΠΙΘΥΜΙΑ ΚΑΙ ΕΓΚΡΑΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗ ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ

Δημήτρης Ι. Κυρτάτας
Το παράπονο της Βρισηίδας. Έρωτας, επιθυμία και εγκράτεια στην ελληνική και τη ρωμαϊκή αρχαιότητα

Αθήνα, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου 2015
163 σελ.
ISBN 978-618-5118-07-5
Τιμή 12,78 € / στο βιβλιοπωλείο μας 11,50 €

 


Κεντρικό θέμα του βιβλίου είναι οι έρωτες μεταξύ πολεμικών αρχηγών και αιχμαλώτων γυναικών στην ελληνική και τη ρωμαϊκή αρχαιότητα. Το παράδειγμα του Αχιλλέα και της Βρισηίδας παρέμενε πάντα προσφιλές αλλά και διδακτικό. Ήδη στην κλασική Αθήνα και ιδίως στην κλασική Ρώμη αναπτύχθηκαν διδαχές που προσπαθούσαν να ελέγξουν, να περιορίσουν και να απαγορεύσουν τους παθιασμένους έρωτες μεταξύ κατακτητών και κατακτημένων. Στα διάφορα κεφάλαια του βιβλίου γίνεται επίσης διερεύνηση του θεσμού του γάμου και ευρύτερα των ερωτικών σχέσεων καθώς και της συμμετοχής των γυναικών σε πολεμικές επιχειρήσεις.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)




ΕΚ ΔΥΣΜΩΝ ΤΟ ΦΩΣ; ΕΞΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΡΙΕΝΤΑΛΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ (ΜΕΣΑ 19ου – ΑΡΧΕΣ 20ού)

Χάρης Εξερτζόγλου
Εκ Δυσμών το Φως; Εξελληνισμός και Οριενταλισμός στην Οθωμανική Αυτοκρατορία (μέσα 19ου – αρχές 20ού)

Αθήνα, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου 2015
249 σελ.
ISBN 978-618-5118-06-8
Τιμή 19,17 € / στο βιβλιοπωλείο μας 17,25 €




Στόχος αυτής της μελέτης είναι να διερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους γίνεται νοητή η «Δύση» στους χώρους της «Ανατολής» στο πλαίσιο της συγκυρίας του 19ου αιώνα που επηρεάστηκε από παράγοντες όπως η άνοδος του εθνικισμού και η δημιουργία εθνικών κρατών, η οθωμανική μεταρρυθμιστική πορεία και η οικονομική και πολιτική ισχύς των μεγάλων ευρωπαϊκών δυνάμεων.

Η μελέτη υποστηρίζει ότι η πρόσληψη και υποδοχή της «Δύσης» στην «Ανατολή» υπήρξε μια ενεργητική διαδικασία, η οποία δεν μπορεί να κατανοηθεί με όρους αντίθεσης. Προτείνοντας τον εαυτό της ως πρότυπο, η «Δύση» άσκησε μια συστηματική επίδραση στις κοινωνίες της «Ανατολής», της «καθ’ ημάς Ανατολής» συμπεριλαμβανομένης, επηρεάζοντας άμεσα τον τρόπο με τον οποίο οι διάφορες εθνοθρησκευτικές κοινότητες αντιλαμβάνονταν τον εαυτό τους και τους «άλλους». Η ταυτόχρονη επίδραση του εθνικισμού όμως αναίρεσε τις προϋποθέσεις «μίμησης» της «Δύσης» προβάλλοντας όλα εκείνα τα στοιχεία που θεωρήθηκαν εγγενή στοιχεία της δυτικής νεωτερικότητας και κατ’ επέκταση απειλή για την εθνική ταυτότητα.

Οι αποστάσεις από τη «Δύση» δεν ισοδυναμούσαν με άρνηση των εκσυγχρονιστικών ή «εκπολιτιστικών» προγραμμάτων, τα οποία στην περίπτωση των ελληνορθόδοξων ηγετικών ομάδων της οθωμανικής επικράτειας συνδέθηκαν με προγράμματα γλωσσικού εξελληνισμού και στην πράξη οδήγησαν στην εθνικοποίηση της εκπολιτιστικής διαδικασίας τόσο στα βαλκανικά όσο και τα μικρασιατικά εδάφη. Ο ελληνικός εθνικός λόγος παρουσίασε τους Έλληνες ως κατόχους ενός σημαντικού πλεονεκτήματος έναντι άλλων ανερχόμενων εθνικισμών, αλλά και της μουσουλμανικής κοινωνίας. Το πλεονέκτημα αυτό ήταν μια εξιδανικευμένη ελληνική αρχαιότητα, η οποία είχε τοποθετηθεί στην αφετηρία του ευρωπαϊκού πολιτισμού από το κυρίαρχο ευρωκεντρικό αφήγημα στη Δυτική Ευρώπη. Η οικειοποίηση αυτού του αφηγήματος στην «καθ’ ημάς Ανατολή» από την ελληνική λογιοσύνη διαμόρφωσε τις προϋποθέσεις εκείνες που αναγόρευσαν τους Έλληνες σε αποκλειστικούς εκπροσώπους του πολιτισμού στην Ανατολή παραγνωρίζοντας κάθε άλλη πολιτισμική παράδοση.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)




7/5/15

ΟΖΑ ΡΟΖ

Καίτη Στεφανάκη
Όζα ροζ
 

Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Εντευκτηρίου 2015
87 σελ.
ISBN 978-960-7568-39-7
Τιμή 9.00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,10 €




Τα διηγήματα της Καίτης Στεφανάκη είναι μικροί επίλογοι στην ερωτική ανάμνηση, ιστορίες για δυσδιάκριτα τραύματα και μεγάλες απώλειες αγαπημένων και προδομένων. Οι ήρωές της διαμορφώνουν τα βασικά τους χαρακτηριστικά από μια σχεδόν σωματική μνήμη από τα κομμάτια των ανθρώπινων σχέσεων που μπορούν να αντέξουν και να εξευμενιστούν από τον χρόνο. Πρόκειται για χαρακτήρες που επανέρχονται πάντα σε κάτι ανολοκλήρωτο και ανερμήνευτο, ακροβατώντας ανάμεσα στο υπονοούμενο και το απωθημένο. Η ερωτική απορία δεν αποτελεί μόνο τον ιστό αυτής της συλλογής αλλά κυρίως στιγματίζει την αφήγηση των ηρώων της, την ανάγκη τους για επαφή. Είναι μια σειρά από βαθιά μυστικά και φορτία που πρέπει να βρουν τον δρόμο τους στην αλήθεια, μέσα από μια αφοπλιστική δικαιοσύνη και συγχρόνως με ένα τρυφερό βλέμμα, που διακρίνει όλες τις μεγάλες εξομολογήσεις.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)




ΕΝΑΣ ΑΠΛΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΒΙΝΤΕΟΚΛΑΜΠ & ΑΛΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Τέλλος Φίλης
Ένας απλός υπάλληλος βιντεοκλάμπ & άλλα κείμενα

Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Εντευκτηρίου 2015
75 σελ.
ISBN 978-960-7568-41-0
Τιμή 6,39 € / στο βιβλιοπωλείο μας 5,75 €




Ο Τέλλος Φίλης διασχίζει τη ζωή του βιώνοντας τα ερωτικά του πάθη στο κρεσέντο τους. Μονάχα έτσι συμφιλιώνεται με την αρχετυπική σκιά, με την ιδέα του θανάτου. [...] Μία από τις δυνάμεις και τις συχνότητες με τις οποίες συντονίζεται μπορώ να την περιγράψω ως δημιουργική Μελαγχολία της Γνώσης. Μια μελαγχολία που στην πορεία της ζωής γίνεται τόσο οικεία, λες και ξαφνικά η Ψυχή θυμάται την προέλευσή της αλλά και τον προορισμό της: την Αθανασία. [...] Ο Φίλης [...], γράφοντας, αναγνωρίζει πως η ζωή είναι αδυσώπητη μα όχι απαραίτητα δραματική· δραματική είναι η στάση μας, η άρνησή μας, η παραίτηση και η πλάνη που επιλέγουμε ως απόδειξη της ύπαρξής μας. Ιδιαίτερα όσο με τα χρόνια μεγαλώνουμε και αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει περίπτωση να πεθάνουμε.

Μιχάλης Δέλτα

Είμαι καχύποπτος με τους ποιητές -κακοπαθημένη λέξη- και εκ προοιμίου καχύποπτος με ό,τι χαρακτηρίζεται ποιητικό. Ο Τέλλος Φίλης μου "την έπεσε" δεξιοτεχνικά, με συμπεριέλαβε και με ενσωμάτωσε σε μια συναρπαστική διήγηση γεμάτη εικόνες, γεγονότα, μαγικά φετίχ, αφορισμούς, συναισθηματικές επιθέσεις απ' αυτές που αντέχεις, επιδιώκεις, κυνηγάς και επιτρέπεις. Ή θα δεχθώ λοιπόν ότι το ποιητικό επαναπροσδιορίζεται εδώ ή θα πω πως δε με νοιάζει η ορολογία, ξέρω πως έζησα ως αναγνώστης κι ως θεατής μια διήγηση ανακουφιστική, παρηγορητική κι αναγκαία.

Μενέλαος Καραμαγγιώλης
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)



 

6/5/15

ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΑΙΤΙΟ

Ένο Αγκόλλι
Ποιητικό αίτιο

Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Εντευκτηρίου 2015
64 σελ.
ISBN 978-960-7568-40-3
Τιμή 7,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 6,30 €



 
Ο Ένο Αγκόλλι γεννήθηκε στην Αλβανία το 1994. Τρία χρόνια αργότερα, εγκαταστάθηκε με τους γονείς του στη Θεσσαλονίκη, όπου και μεγάλωσε. Αφού αρίστευσε στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, έγινε δεκτός με ολική υποτροφία στο πρόγραμμα International Baccalaureate του Κολλεγίου Ανατόλια και κατόπιν σε διάφορα πανεπιστήμια του εξωτερικού. Σήμερα σπουδάζει Αναλυτική Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο, στις ΗΠΑ, και στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το Ποιητικό Αίτιο είναι η πρώτη του ποιητική συλλογή.  

(από το βιβλίο)







5/5/15

ΤΟ ΜΙΕΤ ΣΤΗ 12η ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ


Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης σας προσκαλεί στη 12η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιείται στο εκθεσιακό κέντρο HELEXPO. 

Περιμένουμε με χαρά να σας συναντήσουμε στο Περίπτερο 15, stand 13, από την Πέμπτη 7 έως την Κυριακή 10 Μαΐου 2015. 

Η έκθεση θα λειτουργεί, με ελεύθερη είσοδο, ως εξής: 

Πέμπτη 7 Μαΐου: 15.00-21.00
Παρασκευή 8 Μαΐου: 10.00-21.00
Σάββατο 9 Μαΐου: 10.00-22.00
Κυριακή 10 Μαΐου: 10.00-21.00 



Πληροφορίες: Βιβλιοπωλείο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ, τηλ. 2310 288 036


Gustav Adolph Henning, Reading girl, 1828