24/6/16

ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ

Έζρα Πάουντ  
Ποιητική τέχνη  

Μετάφραση: Ελένη Πιπίνη 
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2016 
342 σελ. 
ISBN 978-960-524-462-0 
Τιμή 16,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,80 € 



Το έθνος που δεν αποκοµίζει το µέγιστο από τα καλύτερα έργα των καλλιτεχνών του είναι εξ ορισµού ανόητο. Ο καλλιτέχνης είναι ένας από τους ελάχιστους που παράγουν. Ο καλλιτέχνης, ο αγρότης και ο τεχνίτης παράγουν πλούτο. Οι υπόλοιποι είναι απλοί µεταπράτες και τον καταναλώνουν. Η καθαρή αξία της καλής τέχνης για τον τόπο στον οποίο παράγεται έχει υπολογιστεί λογαριθµικά. […] Όταν γινόταν η συζήτηση για την πώληση του έργου τού Χολµπάιν Η δούκισσα του Μιλάνου σε έναν Αµερικανό, η Αγγλία αγόρασε τον πίνακα έναντι τριακοσίων πενήντα χιλιάδων δολαρίων. Υπολόγισαν ότι πολλοί θα επισκέπτονταν το Λονδίνο για να δουν τον πίνακα, ότι τα έσοδα από τα εισιτήρια των ντόπιων επισκεπτών ήταν υψηλότερα από τους τόκους των χρηµάτων. […] Οι πίνακες, η γλυπτική και η αρχιτεκτονική αποδίδουν χρήµα. Το ίδιο θα µπορούσε να πει κανείς και για τη λογοτεχνία και για την ποίηση, δεδοµένου ότι, όπου υπάρχουν οι πνευµατικές προϋποθέσεις για την παραγωγή και τη διατήρηση της καλής γραφής, εκεί η κοινωνία είναι ευχάριστη και η αξία των ακινήτων ανεβαίνει. Ο κ. Φ. Μ. Χιούφερ έχει πει ότι η διαφορά ανάµεσα στο Λονδίνο και σε άλλες πόλεις βρίσκεται στο ότι «δεν υπάρχει κανένας που ζει στο Λονδίνο µόνο και µόνο επειδή θέλει να κάνει αρκετά χρήµατα για να µπορέσει να ζήσει κάπου αλλού».
ΕΖΡΑ ΠΑΟΥΝΤ         
               (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου) 





21/6/16

ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ «Η ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΩΝ ΕΞΟΧΩΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 1885-1912»

Αγαπητοί φίλοι,

Σας ενημερώνουμε ότι παρατείνεται έως και την Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2016 η έκθεση «Η συνοικία των Εξοχών στη Θεσσαλονίκη, 1885-1912» που παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108), σε συνεργασία με το University Studio Press και επιμέλεια του Βασίλη Κολώνα, καθηγητή του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Η περιοχή του Γενί Τζαμί.
Αρχείο Άγγελου Παπαϊωάννου, ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ

Η έκθεση θα παραμείνει κλειστή τη Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016
και από την Τρίτη 28 Ιουνίου 2016 θα λειτουργεί με το θερινό ωράριο:
Δευτέρα & Τρίτη 14:00-21:00
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 09:00-16:00
Σάββατο & Κυριακή κλειστά.

Ξεναγήσεις στην έκθεση θα πραγματοποιούνται κάθε Τρίτη απόγευμα στις 17:00 από τον Γιάννη Επαμεινώνδα, διευθυντή του Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό αλλά, λόγω της παλαιότητας του κτιρίου και της στενότητας του χώρου, ο αριθμός των επισκεπτών σε κάθε περιήγηση θα είναι συγκεκριμένος. Για να δηλώσετε συμμετοχή, παρακαλούμε να επικοινωνήσετε με τη γραμματεία του Κέντρου, καθημερινές 9:00-14:30, στα τηλέφωνα: 2310 295.171 και 2310 295.170.



20/6/16

ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΞΥΛΑ 2010-2016

Σωτήρης Σόρογκας  
Θαλάσσια ξύλα 2010-2016

Κατάλογος έκθεσης 

Κείμενα: συλλογικό 
Αθήνα, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη 2016 
127 σελ. με έγχρωμες εικόνες 
ISBN 978-618-5201-02-9  
Τιμή 17,08 € / στο βιβλιοπωλείο μας 13,66 €  



«...Τα Θαλάσσια ξύλα του Σόρογκα, ζωγραφισμένα με ευαισθησία, δίνουν προβάδισμα στην αισθητική τους τελείωση. Με επιμονή, σεμνότητα και αφοσίωση, στερέωσε και στερεώνει το ύφος της στοχαστικής του ζωγραφικής αντιστεκόμενος με πείσμα απέναντι στο Μηδέν και το Άπειρο. Προσπερνώντας την πνιγερή καθημερινότητα, επίμονα στρέφει το βλέμμα του στο χθες, τη σιωπή, την ακινησία, το σωρό από τις πέτρες, το σωρό των ερειπίων. Εκείνο που τον ενδιαφέρει είναι η ουσία της ζωής και να αντιλαμβάνεται τον κόσμο ως ένα περιορισμένο όλο. Οι ερημότοποί του, σε αρκετά του έργα, άλλοτε συνδιαλέγονται με ένα αγριολούλουδο, αντανακλώντας την ελπίδα και την ευφροσύνη του για τη ζωή. Η μνήμη, που τον ενώνει με το παρελθόν και με τις αισθήσεις του, φωτίζει το παρόν. Ο ίδιος συνεχίζει να μας ξαφνιάζει με την ιδιότυπη νατουραλιστική απεικόνιση της φθοράς του ξύλου και την εξαιρετική ικανότητά του  στην καθαρότητα του σχεδίου. Τα έργα του αποπνέουν μια λεπτή αίσθηση μοναξιάς και συναισθηματικής θλίψης. Αναπτύσσει ένα ιδιαίτερο τύπο συνθέσεων, με ένα απλό ανεπιτήδευτο ύφος, με έμφαση στην απόδοση της πλαστικότητας. Εκείνο που αποτελεί ιδιαίτερο γνώρισμα στο έργο του είναι η σταθερή κατάλευκη επιφάνεια που κυριαρχεί και στην  πρόσφατη δουλειά του...».

Τάκης Μαυρωτάς
(από το βιβλίο)








19/6/16

ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ. ΡΑΨΩΔΙΕΣ Α-Ω

Ομήρου Οδύσσεια
Ραψωδίες Α-Ω


Εισαγωγή-Κείμενο-Μετάφραση-Σχόλια: Μανόλης Κ. Χατζηγιακουμής
Αθήνα, Κέντρο Ερευνών και Εκδόσεων 2015
829 σελ.
ISBN 978-960-8009-46-2
Τιμή 35,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 28,00 € 




«...Η μετάφραση στο νεοελληνικό ιδίωμα ενός αρχαίου ποιητικού κειμένου είναι, αναμφισβήτητα, μια αυτόνομη δημιουργική, και εξίσου ποιητική, πράξη. Η οποία και αποτελεί, στην ουσία, προέκταση του πρωτοτύπου. Η προνομιακή ηχητική, ρυθμική και εκφραστική συγγένεια των δύο ιδιωμάτων, αρχαίου και νεοελληνικού, καθιστά ικανή μια τέτοια μετάφραση να υπερβαίνει, κατά πολύ, την απλή νοηματική απόδοση. Στην πράξη, γίνεται ένα δραστικό εργαλείο, με το οποίο μπορούν να γίνουν ορατοί, ευκολότερα, οι ποικίλοι εκφραστικοί και ποιητικοί τρόποι του πρωτοτύπου. Ωστόσο, οποιοδήποτε κι αν είναι το εκφραστικό νεοελληνικό αποτύπωμα, η αντικατάσταση του πρωτοτύπου παραμένει ανέφικτη. Μια μετάφραση αρχαίου ποιητικού κειμένου υπάρχει μόνο δίπλα στο πρωτότυπο. Όχι επειδή έτσι δοκιμάζεται η αντοχή της, αλλά και επειδή έτσι λειτουργεί ως πραγματική προέκτασή του. Ο αρχαίος ποιητικός λόγος δεν είναι μόνο διδακτικός, είναι πρωτίστως λογοτεχνικός. Και όπως σε κάθε καλλιτεχνικό αποτύπωμα η οποιαδήποτε μεταφορά ή αναδημιουργία δεν αναιρεί, ούτε αντικαθιστά, και συνήθως δεν υπερβαίνει ποτέ την πρωτότυπη μορφή, ετσι και εδώ. Όσο αποτελεσματική και αν είναι μια μετάφραση, το πρωτότυπο, το αρχαίο πρωτότυπο, παραμένει πάντοτε μοναδικό και αναντικατάστατο˙ στην ουσία δεν "μεταφράζεται".»

(από τα προλεγόμενα του βιβλίου) 





18/6/16

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΛΑΜΑ. ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ

Εισαγωγή στην ποίηση του Παλαμά. Επιλογή κριτικών κειμένων

Επιμέλεια: Ευριπίδης Γαραντούδης
Κείμενα: συλλογικό 

Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2016 
452 σελ.
ISBN 978-960-524-465-1 

Τιμή 27,98 € / στο βιβλιοπωλείο μας 22,38 € 



Ο  παρών τόμος λειτουργεί ως μια χρηστική εισαγωγή στη μελέτη της ποίησης του Κωστή Παλαμά. Στην εκτενή εισαγωγή του φιλολογικού επιμελητή, «Ο Παλαμάς και η κριτική της ποίησής του», περιγράφεται και αποτιμάται η κριτική πρόσληψη του παλαμικού ποιητικού έργου, στο χρονικό ανάπτυγμα από τις αρχές της μέχρι σήμερα. Το πρώτο από τα ανθολογημένα κείμενα, «Χρονολόγιο Κωστή Παλαμά [1859-1943]» του Κ. Γ. Κασίνη, καλύπτει τις ανάγκες ενός γενικού κατατοπιστικού οδηγού με εργοβιογραφικές πληροφορίες για τον άνθρωπο και τον συγγραφέα Παλαμά. Τα υπόλοιπα τριάντα ένα κείμενα κατατάσσονται κατά χρονολογική σειρά, από το παλαιότερο (1910) μέχρι το νεότερο (2012). Ακολουθεί  ο κατάλογος της εργογραφίας του Παλαμά και επιλογή από τη βιβλιογραφία του.

Τα ανθολογημένα κριτικά-φιλολογικά κείμενα επικεντρώνονται στο ποιητικό έργο του Παλαμά. Κατά συνέπεια στον τόμο δεν περιλαμβάνονται γραπτά για τις άλλες, εκτός της ποίησης, όψεις του παλαμικού συγγραφικού έργου (την κριτική, το δοκίμιο, την πεζογραφία, το θέατρο, την αλληλογραφία). Προκειμένου να αναδειχθεί η ποικιλία των εκδοχών στην πρόσληψη της ποίησης του Παλαμά, επιλέχθηκαν κείμενα που καλύπτουν το ευρύ φάσμα των υποειδών της κριτικής, τόσο της λογοτεχνικής όσο και της φιλολογικής (βιβλιοκρισίες, σύντομα άρθρα, αποσπάσματα από ευρύτερες μελέτες, κεφάλαια μονογραφιών). Έτσι στον τόμο συνυπάρχουν ευρύτερες θεωρήσεις της παλαμικής ποίησης, που στο επίκεντρό τους έχουν την αισθητική της αποτίμηση, είτε τη θετική είτε την αρνητική, και καθαρά φιλολογικές αναλύσεις, ακόμα και προσεγγίσεις εστιασμένες σε εξειδικευμένες όψεις. Η αλληλοδιαδοχή ανόμοιων και διαφορετικού είδους κριτικών κειμένων δίνει στον αναγνώστη τη δυνατότητα να επιλέξει εκείνα που επιθυμεί να διαβάσει περισσότερο, είτε τις γενικές, αισθητικά προσανατολισμένες, θεωρήσεις της ποίησης του Παλαμά, είτε τις εξειδικευμένες, φιλολογικές αναλύσεις ειδικών πλευρών της. Σε γενικές γραμμές, τα κείμενα λειτουργούν ως αντιπροσωπευτικά δείγματα των διαφόρων τάσεων της κριτικής για την παλαμική ποίηση στη διάρκεια ενός σχεδόν αιώνα. Mέσα από τη συνανάγνωσή τους αναδεικνύονται διαμάχες και συγκρούσεις αισθητικής και ιδεολογικής φύσεως, διαμάχες σύμφυτες με την εξέλιξη της κριτικής σκέψης γύρω από την ποίηση στη διάρκεια του 20ού αιώνα.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)







17/6/16

ΕΠΙΤΗΡΟΥΜΕΝΕΣ ΖΩΕΣ. ΜΟΥΣΙΚΗ, ΧΟΡΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Μαρίκα Ρόμπου-Λεβίδη  
Επιτηρούμενες ζωές. Μουσική, χορός και διαμόρφωση της υποκειμενικότητας στη Μακεδονία

Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2016 

325 σελ. 
ISBN 978-960-221-680-4 
Τιμή 18,02 € / στο βιβλιοπωλείο μας 14,42 € 



Ένα βιβλίο για τη ζωή στο σύνορο. Για την «Επιτηρούμενη Ζώνη» —το ζοφερό και συστηματικά αποσιωπημένο καθεστώς επιτήρησης που εφαρμόστηκε κατά μήκος των προς βορρά συνόρων της ελληνικής επικράτειας από το 1936 μέχρι τη Μεταπολίτευση. Συγχρόνως, ένα βιβλίο για τη μουσική, το τραγούδι, τον χορό στην Ανατολική και Κεντρική Μακεδονία και για τη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στις πολιτισμικές πρακτικές και τη διαμόρφωση της υποκειμενικότητας στο πλαίσιο του εθνικού κράτους. Τελικά, μια μουσική εθνογραφία των σλαβόφωνων «ντόπιων» της περιοχής της Δράμας και των Σερρών, που αντλεί από μακρόχρονη επιτόπια έρευνα σε εικοσιπέντε κοινότητες της Μακεδονίας και διερευνά τη διατομή του πολιτισμικού με το πολιτικό.

Εκκινώντας από τη θέση ότι το πολιτισμικό πεδίο παράγει λόγο, το βιβλίο εστιάζει στο «από τα κάτω» επίπεδο και δίνει βάρος στην ανθρώπινη δράση. Η επιτέλεση τοποθετείται στο προσκήνιο και οι πολιτισμικές πρακτικές αναδεικνύονται σε αναλυτική κατηγορία. Ωστόσο, ο μουσικός και χορευτικός πολιτισμός δεν προσεγγίζεται με όρους μουσικολογίας. Αντιμετωπίζεται ως πρίσμα που επιτρέπει την ευρύτερη ανθρωπολογική κατανόηση της τοπικής κοινωνίας. Η συγγραφέας διερευνά σημερινές πρακτικές των ντόπιων που προς τα έξω παρουσιάζονται σαν «δεδομένες» και «αδιαμφισβήτητες» και, μέσα από την ερμηνεία του εθνογραφικού υλικού, υποστηρίζει ότι ουσιαστικά αυτές αποτελούν στρατηγικές διαχείρισης της εθνοτικής και πολιτισμικής διαφοράς. Ως τέτοιες, φέρουν καίρια στοιχεία μετασχηματισμού και συχνά παραπέμπουν σε συνθήκες αυτολογοκρισίας. Με δυο λόγια, συνεπάγονται εμπρόθετη δράση που συνδέεται με την υπόθεση της εθνικής ένταξης. Η μετάφραση των στίχων των τραγουδιών από τη σλαβική γλώσσα στην ελληνική, μια πρωτοβουλία των ντόπιων γυναικών που ξεκίνησε στη διάρκεια του Εμφυλίου, και η σταδιακή αντικατάσταση των εθνοτικά στιγματισμένων μουσικών οργάνων των ντόπιων από τον ζουρνά και το νταούλι των Ρομά που κατοικούν στην κοιλάδα του Στρυμόνα αποτελούν σημαντικές περιπτώσεις τέτοιων στρατηγικών.

Η παρουσίαση και κριτική ανάλυση του εθνογραφικού υλικού πλαισιώνεται από συζήτηση των κοινωνικών και πολιτισμικών μετασχηματισμών με όρους τμηματικής αντίθεσης καθώς και από λεπτομερή σχολιασμό της ανθρωπολογικής βιβλιογραφίας για τη Μακεδονία. Έτσι, η εθνογραφία θέτει νέες θεματικές και ερωτήματα για τον χώρο της ανθρωπολογίας της μουσικής στην Ελλάδα ενώ παράλληλα τροφοδοτεί την συζήτηση του Μακεδονικού από τη σκοπιά της ανθρωπολογίας.










16/6/16

Η ΑΓΝΩΣΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ. ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

Γ. Α. Πίκουλας
Η άγνωστη Μικρά Ασία. Ταξιδιωτικές σημειώσεις

Αθήνα, Εκδόσεις Ανάβαση 2016
589 σελ.
ISBN 978-960-9412-54-4
Τιμή 26,50 € / στο βιβλιοπωλείο μας 21,20 €



Ένας διαφορετικός ταξιδιωτικός οδηγός για τη δυτική Μικρά Ασία κατά την αρχαιότητα,από τον Ελλήσποντο και την Προποντίδα έως τη ΝΑ Μεσόγειο, τα όρια Παμφυλίας και Κιλικίας στα ανατολικά της Alanya/ Αλάγια, χώρο που κατείχαν 500 ελληνικές πόλεις.

Υπόβαθρό του τα ταξίδια μιας δωδεκαετίας και βιβλιογραφικά ενήμερος έως την άνοιξη του 2016, ώστε να αποτελέσει ταυτόχρονα πανεπιστημιακό εγχειρίδιο και έγκυρο ταξιδιωτικό οδηγό. Διάρθρωση, γράψιμο και εικονογράφηση τον καθιστούν εύχρηστο και εύληπτο σε κάθε τύπο ταξιδιώτη: 592 σελίδες, 1148 έγχρωμες φωτογραφίες (η πλειονότητα του πονήσαντος), σχέδια και νέοι χάρτες, αναλυτική εισαγωγή (γεωγραφία και ιστορία), περισσότερες από 120 πόλεις και θέσεις (οι πλέον άγνωστοι και αξιοθέατοι ερειπιώνες), 15 μουσεία, στέμματα δυναστειών, πλήρης βιβλιογραφία, λεξιλόγιο και ευρετήριο.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)






15/6/16

CHINA REDISCOVERED

China Rediscovered. The Benaki Museum Collection of Chinese Ceramics  

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: Γιώργος Μαγγίνης
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη / Λονδίνο, Haus Publishing Ltd 2016 
144 σελ. με έγχρωμες εικόνες 
ISBN 978-960-476-1937 / 978 1 910376 58 4
Τιμή 35,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 28,00 €



Η έκδοση κυκλοφόρησε με την ευκαιρία της έκθεσης «Κεραμική από την Κίνα», (Μουσείο Μπενάκη, Ιούνιος-Σεπτεμβριος 2016). Ο τόμος, με πλούσια εικονογράφηση, παρουσιάζει στο ελληνικό και στο διεθνές κοινό μία επιλογή αριστουργημάτων κινεζικής κεραμικής, που προέρχονται από τη συλλογή του Γεωργίου Ευμορφόπουλου, εξέχουσα μορφή στην ανάδειξη της Ασιατικής τέχνης, η οποία συγκροτήθηκε στις αρχές του εικοστού αιώνα και δωρήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη τη δεκαετία του 1930. 

Τα ενενήντα αντικείμενα που παρουσιάζονται στην έκδοση, καθώς και τα επιστημονικά και κατατοπιστικά κείμενα που τα συνοδεύουν, ανιχνεύουν την παγκόσμια προσφορά του κινεζικού πολιτισμού, φωτίζουν την ιστορία των επαφών της Κίνας με τη Δύση και αναδεικνύουν το όραμα του δωρητή.






ΠΑΡΑΔΟΞΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ

π. Ευάγγελος Γκανάς
Παράδοξος Βασιλιάς


Αθήνα, Εκδόσεις Άρτος Ζωής 2016
399 σελ.
ISBN 978-960-8053-50-2
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,00 €


Ο αναγνώστης των κηρυγμάτων αυτού του βιβλίου είναι πολύ πιθανό να δυσκολευτεί περισσότερο στην πρόσληψη των τελευταίων παραγράφων τους. Όταν δηλαδή ο ομιλητής, έχοντας αποπειραθεί την ερμηνεία της ευαγγελικής περικοπής και την επικαιροποίησή της στο εδώ και τώρα της κοινότητας, φτάνει στην κλήση, το κάλεσμα για ανταπόκριση στην αναγγελία των καλών νέων της Βασιλείας του Θεού, στο ευαγγέλιο. Αυτό είναι το μέρος του κηρύγματος που έχει δώσει το κακό όνομα σε αυτή τη λέξη. Είναι πράγματι δυσπρόσληπτο για μια κοινωνία ηθικού σχετικισμού και ηδονοθηρικού καταναλωτισμού, όπως η δική μας. Συνιστά όμως ταυτόχρονα και σάρκα εκ της σαρκός του, την ειδοποιό διαφορά του κηρύγματος και την απαραίτητη συνθήκη της ύπαρξής του. Το αυθεντικό κήρυγμα δεν αποβλέπει στη μελέτη του σπουδαστηρίου, αλλά σε τίποτε λιγότερο από μια καινούργια ζωή.

 (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

14/6/16

Ο ΣΤΕΝΑΓΜΟΣ ΤΩΝ ΠΕΝΗΤΩΝ. ΔΟΚΙΜΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ

Σταύρος Ζουμπουλάκης   
Ο στεναγμός των πενήτων. Δοκίμιο για τον Παπαδιαμάντη

Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2016
187 σελ.
ISBN 978-960-524-467-5
Τιμή 14,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 11,20 € 




Ο κόσμος των πενήτων, των φτωχών και κατατρεγμένων, των αδύναμων και ευάλωτων ανθρώπων, είναι ο κόσμος του Παπαδιαμάντη. Ο αλάλητος στεναγμός τους αντηχεί μέσα στα διηγήματά του. Οι καημοί τους δεν έχουν μόνο κοινωνικά αίτια και γι’ αυτό είναι χωρίς τελειωμό. Από τα διηγήματα του Παπαδιαμάντη απουσιάζει η δράση, τα εξωτερικά μεγάλα γεγονότα, η περιπέτεια. Μεγαλώνουν ασύμμετρα όπως το δέντρο, χωρίς αυστηρό σχέδιο, χωρίς ανέλιξη συχνά, και τελειώνουν αθόρυβα. Είναι ρευστά, λυρικά, μια λεπτή πινελιά, ένα αλαφρύ πάτημα, με οξυμμένη αίσθηση και συμμερισμό του ανθρώπινου πόνου, με ειρωνεία που δεν συνθλίβει αλλά συμπαθεί.

Τα δοκίμια του παρόντος βιβλίου προσπαθούν να απαντήσουν στο αδιατύπωτο ερώτημα ποιους λόγους έχουμε να διαβάζουμε σήμερα τον Παπαδιαμάντη. Επιπλέον, συζητούν τον τρόπο του χριστιανισμού του, το μεταφραστικό έργο του, το κατά πόσον η γλώσσα του αποτελεί εμπόδιο για τον σημερινό αναγνώστη, και, τέλος, την πρόσληψή του από εχθρούς και φίλους.

 (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)







13/6/16

ΒΕΡΟΛΙΝΕΖΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1920-1933

Joseph Roth
Βερολινέζικα χρονικά 1920-1933

Μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου
Αθήνα, Άγρα 2016
277 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-505-218-8
Τιμή 16,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,80 € 




Το 1920, ο Γιόζεφ Ροτ, ο πιο διάσημος γερμανόφωνος ανταποκριτής της εποχής του, έφτασε στο Βερολίνο. Τα άρθρα του για αυτό επηρέασαν μια ολόκληρη γενιά συγγραφέων, ανάμεσά τους και τον Τόμας Μανν. Αντηχούν τους βίαιους κοινωνικούς και πολιτικούς παροξυσμούς που αδιάκοπα απειλούσαν την εύθραυστη Δημοκρατία της Βαϊμάρης.

Ο Ροτ κινήθηκε πίσω από το παραπέτασμα της πιο ξακουστής μητρόπο­λης της εποχής της τζαζ, όπως δεν έκανε κανένας άλλος Γερμανός συγγρα­φέας της εποχής του. Έγινε ο χρονικογράφος της ζωής των κατοίκων της που ήταν ξεχασμένοι από όλους: ανάπηροι του Πρώτου Παγκόσμιου πολέ­μου, Εβραίοι μετανάστες από την Ανατολική Ευρώπη που κατέκλυζαν την πόλη, άστεγοι στα άσυλα, αστοί στα δημόσια λουτρά, όλα τα ανώνυμα πτώ­ματα στα νεκροτομεία, ενώ ταυτόχρονα περιέγραψε τις πιο φαντασμαγορικές όψεις της πρωτεύουσας, τους δημόσιους κήπους και τις μεικτές πισίνες, τα τρένα και τα τραμ, τους ουρανοξύστες και την αναδυόμενη βιομηχανία του θεάματος. Αντιλήφθηκε από τους πρώτους τη διαφαινόμενη απειλή του ναζιστικού κόμματος, που τελικά θα τον οδηγήσει στην αναγκαστική υπερορία. Γι’ αυτό είχε βαλθεί να χαρτογραφήσει το τοπίο της ηθικής χρεοκοπίας και της απατηλής ομορφιάς της πόλης και να μας δώσει ένα απαράμιλλο πορ­τραίτο της σε μια στιγμή κομβική για την ιστορία της.

Ο Ροτ έπιασε το σφυγμό της Ευρώπης αυτών των αβέβαιων ημερών που προηγήθηκαν της μεγάλης κατάρρευσης μιας ηπείρου και του χαμού ενός ολόκληρου πολιτισμού.

Το τελευταίο συγκλονιστικό κείμενο, «Το Auto-da-fé του πνεύματος», γραμμένο το 1933, μιλάει ακριβώς για το κάψιμο των βιβλίων από τους Ναζί έξω από το Ράιχσταγκ και την τραγική θέση των συγγραφέων που καταργήθηκε το έργο τους στη μητρική τους γλώσσα.


Το βιβλίο αυτό προσφέρει μεγάλη απόλαυση χωρίς να καταφεύγει σε ψευ­δείς εντυπώσεις ή προκατασκευασμένες σκέψεις. Θα μπορούσα να παρα­θέσω ξεχωριστά κάθε φράση του για να εκθειάσω την αστείρευτη διαύγειά του, την ακαταμάχητη γοητεία του και την αδιατάραχτη συνοχή του.
̶ JEFFREY EUGENIDES, New York Times

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)






7/6/16

ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ, «ΣΧΕΔΙΑ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΣ»

Δημοσθένης Κοκκινίδης
Σχέδια και Μνήμες

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: Δημοσθένης Κοκκινίδης, Κωνσταντίνος Φιολάκης
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2016
ISBN 978-960-250-663-9
Τιμή 65,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 58,50 €




Η έκδοση αυτή πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ομώνυμης έκθεσης που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης στον εκθεσιακό χώρο του Μεγάρου Εϋνάρδου (1 Ιουνίου έως 30 Ιουλίου 2016). Ο Δημοσθένης Κοκκινίδης, ζωγράφος του χρώματος ή αλλιώς κολορίστας, όπως αισθάνεται ο ίδιος, πιστεύει ότι το σχέδιο είναι ο γεννήτορας της ζωγραφικής, πρωτογενές στοιχείο ικανό να μεταδώσει από μόνο του μια πληροφορία αισθητική, καλλιτεχνική. Ο Κοκκινίδης άρχισε να ζωγραφίζει από 10 χρονών, μαθητής ακόμη του δημοτικού, και συνέχισε βέβαια και στο γυμνάσιο, φτιάχνοντας σκίτσα των καθηγητών του που τα χάριζε όλα στους συμμαθητές του. Τα τελευταία χρόνια ο Κοκκινίδης έχει αφήσει στην άκρη τα πινέλα του. Η έρευνα ωστόσο σε κάθε γωνιά του εργαστηρίου του απέδωσε πλούσιους καρπούς: μέχρι σήμερα έχουν βρεθεί και καταγραφεί περί τα 2.500 σχέδια.

Εδώ παρουσιάζονται έργα των τελευταίων έξι δεκαετιών, επομένως σχέδια από όλες τις ζωγραφικές του ενότητες αλλά και από τα νεανικά του χρόνια, δηλαδή την περίοδο από το 1947, οπότε τελειώνει το γυμνάσιο, μέχρι το 1952, όταν εγκαταλείπει την ΑΣΟΕΕ και αποφασίζει οριστικά να γίνει ζωγράφος. Περιλαμβάνονται έτσι πολλά από τα σχέδια που είχε κάνει κατά τη διάρκεια των σπουδών του στην ΑΣΚΤ, καθώς και αρκετά από όσα έκανε την περίοδο 1952-1958 στις εξορμήσεις του στην ύπαιθρο. Ακολουθούν τα σχέδια που έκανε αμέσως μετά την αποφοίτησή του από την ΑΣΚΤ, όταν ταξίδεψε στη Λέσβο το 1958 και στο Άγιον Όρος το 1959, μελετώντας πτυχές της λαϊκής και της βυζαντινής παράδοσης. Ήδη προς το τέλος των σπουδών του, το 1957-58, εμφανίζονται σχέδια που θα μεταπλαστούν στην πρώτη του ζωγραφική ενότητα τις «Συνοικίες», όπου απεικονίζονται από μνήμης οι προσφυγικές κατοικίες της προπολεμικής Δραπετσώνας, δηλαδή της γειτονιάς των παιδικών του χρόνων, καθώς και τα Σφαγεία της οδού Πειραιώς αλλά και οι παράγκες στις όχθες του Ιλισού, στο ύψος του Νέου Κόσμου.

Ακολουθούν τα σχέδια μέχρι το 1967, εμπνευσμένα από μαύρες σελίδες της ιστορίας: τη δολοφονία του Λαμπράκη αλλά και του Κέννεντυ, τον «βρώμικο» πόλεμο του Βιετνάμ. Την περίοδο της δικτατορίας εντείνει την κοινωνική κριτική που ασκεί μέσω της ζωγραφικής του. Στα χρόνια της μεταπολίτευσης (1974-1981) τα έργα του απεικονίζουν τις αναταράξεις της εποχής. Ύστερα στρέφεται στην ποίηση της φύσης, τη θάλασσα, το τοπίο της Μήλου. Κατά τα τέλη της δεκαετίας του 1980 αρχίζει η εικονογράφηση της ομηρικής Οδύσσειας, που με διάφορες παραλλαγές θα τον απασχολήσει έως το 2010. Παράλληλα φιλοτεχνεί μια σειρά έργων που καταγράφουν τους προβληματισμούς και την ευαισθησία του για τα κοινωνικά και πολιτικά τεκταινόμενα. Την έρευνα στο εργαστήριο του Κοκκινίδη την πλαισιώνει η αφήγηση του ίδιου του καλλιτέχνη. Βλέποντας παλαιότερα έργα του ύστερα από χρόνια, ο Κοκκινίδης τα ανακαλύπτει εκ νέου και τα σχολιάζει, μιλά για τους δασκάλους του και τις πηγές έμπνευσής του, και η μνήμη του κυριολεκτικά κατακλύζεται από πρόσωπα και γεγονότα εκείνου του καιρού.

Ο Δημοσθένης Κοκκινιδης γεννήθηκε στον Πειραιά το 1929. Για δύο χρόνια φοίτησε στην τότε Ανωτάτη Εμπορική Σχολή. Από το 1952 ως το 1957 σπουδάζει στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Ακολουθεί δίμηνη παραμονή στο Άγιον Όρος (1958), όπου μελετά βυζαντινούς εικονογραφημένους κώδικες. Λαμβάνει διετή υποτροφία από την ιταλική κυβέρνηση (1958). Από το 1959 ως το 1961 είναι υπεύθυνος του καλλιτεχνικού τμήματος του νεοϊδρυθέντος Εθνικού Οργανισμού Ελληνικής Χειροτεχνίας. Κατά τη δεκαετία του 1960, παράλληλα με τη ζωγραφική, ασχολείται με το design για βιοποριστικούς λόγους. Σχεδιάζει αντικείμενα για την εγχώρια και ξένη αγορά. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της «Ομάδας τέχνης α» (1961-67) και της «Ομάδας για την Επικοινωνία και την Εκπαίδευση μέσω της Τέχνης» (1976-81). Το 1975 είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.). Εκλέγεται καθηγητής (1976) στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Διετέλεσε πρύτανης της Α.Σ.Κ.Τ. την περίοδο 1979-1982. Από το 1981 ως το 1983 ήταν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Θεάτρου της Αθήνας. Σήμερα είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (από το 1995) και μέλος του Δ.Σ. της Εταιρείας Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας της Σχολής Μωραΐτη (από το 1997). Έχει πραγματοποιήσει 23 ατομικές εκθέσεις, από τις οποίες οι 14 παρουσιάστηκαν στην περιοχή της Αθήνας.


6/6/16

ΒΑΛΚΑΝΙΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ. ΕΝΑ ΠΟΛΥΧΡΩΜΟ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΥ

Θάνος Βερέμης
Βαλκάνια: ιστορία και κοινωνία. Ένα πολύχρωμο υπόδειγμα εθνικισμού

Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2016
223 σελ.
ISBN 978-960-221-676-7
Τιμή 14,84 € / στο βιβλιοπωλείο μας 11,87 €




Εκτός από μια ενιαία θρησκευτική παράδοση, υπάρχουν και άλλα κοινά στοιχεία στην ιστορία μεταξύ των εθνών-κρατών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης του 19ου και του 20ού αιώνα. Ο εθνικισμός, ένα σημαντικό, εισαγόμενο από τη Δύση προϊόν, αποδείχθηκε επιρροή με διάρκεια στα νεαρά έθνη-κράτη της Βαλκανικής, και θα υποστεί ποικίλες μεταλλάξεις, ώσπου να προκαλέσει τον εμφύλιο στη Γιουγκοσλαβία, περί το τέλος του 20ού αιώνα.

Πρόθεση στο βιβλίο αυτό είναι η κατάδειξη του υβριδικού χαρακτήρα των εθνών-κρατών, τόσο των προνεωτερικών, όσο και των νεωτερικών, μέσα από εμβληματικές στιγμές της ιστορίας των Βαλκανίων. O Θάνος Βερέμης δεν επαναλαμβάνει την παραδοσιακή σοφία για τα Βαλκάνια και τη «βαλκανοποίηση», αλλά επιχειρεί νέες ερμηνείες, οι οποίες έρχονται συχνά σε αντίθεση με τις κρατούσες δυτικές απόψεις.

«Το σημαντικό αυτό βιβλίο αποτελεί ιστορική αναδίφηση των Βαλκανίων από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα. Αρχίζει με τη σύγκληση θραυσμάτων από παλιές αυτοκρατορίες για τη δημιουργία εθνών-κρατών και καταλήγει στην αποδόμηση ορισμένων κρατών σε νέες οντότητες.

Το έργο αποτελείται από τρία μέρη: Στο πρώτο, το ιστορικό, περιγράφεται η διαδικασία της δημιουργίας νέων κρατών. Το δεύτερο ασχολείται με την ανάλυση τοπικών θεσμών και ιδεολογιών και τη σχέση των Βαλκανίων με τον υπόλοιπο ευρωπαϊκό χώρο. Πραγματοποιείται ακόμα η σύζευξη του εθνικισμού και της εθνικής ταυτότητας με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές. Στο τρίτο μέρος ανιχνεύονται οι βαλκανικές εκκρεμότητες: (1) το όνομα της Μακεδονίας, (2) η ανεξαρτησία για το Κοσοβο, (3) το πρόβλημα της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης και (4) η μετάβαση από τον υπαρκτό σοσιαλισμό στη νέα εποχή.»

Kevin Featherstone, καθηγητής,
Επικεφαλής του Ερευνητικού Κέντρου
για την Νοτιοανατολική Ευρώπη στο LSE 
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)



 


 

Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ«ΠΟΛΕΜΟΥ ΤΩΝ ΧΑΡΑΚΩΜΑΤΩΝ». ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ-ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Μαρία Καμπούρη-Βαμβούκου
Η τέχνη στα χρόνια του «Πολέμου των χαρακωμάτων». Στρατιώτες-ζωγράφοι της Στρατιάς της Ανατολής στη Θεσσαλονίκη

Θεσσαλονίκη, University Studio Press 2016
110 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-12-2265-3
Τιμή 11,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,80 €




Το έργο ιχνηλατεί τη συνεισφορά των ξένων στρατιωτών στην ιστορική και κοινωνική ζωή της πόλης και αναζητεί να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο βίωναν και προσλάμβαναν τον πόλεμο οι ξένοι μαχητές στο Μακεδονικό Μέτωπο. Αποτυπώνει την εικόνα της Θεσσαλονίκης στα μάτια των ξένων στρατιωτών μέσα από τα γεγονότα, μικρά και μεγάλα της Στρατιάς της Ανατολής, που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην έκβαση του πολέμου που μοιάζει να αποκτά ζωντανή όψη και έντονη δράση για το διάστημα από το 1915 έως το 1918. Εξωτική και συγχρόνως κοσμοπολίτικη, παραδοσιακή και συνάμα πολύγλωσση με θρησκευτικές και πολιτισμικές αντιθέσεις, η Θεσσαλονίκη θα αποτελέσει αντικείμενο καλλιτεχνικής και πνευματικής δημιουργίας για ζωγράφους, φωτογράφους, ποιητές και λογοτέχνες. Η εικονογράφηση της έκδοσης έγινε στη συντριπτική της πλειοψηφία με υλικό από το αρχείο του Γιάννη Μέγα.

(πηγή: University Studio Press) 


4/6/16

ΜΕΤΑΞΥ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΛΗΘΗΣ, 1915-1918. ΜΝΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ

Βλάσης Βλασίδης
Μεταξύ μνήμης και λήθης, 1915-1918. Μνημεία και κοιμητήρια του Μακεδονικού Μετώπου

Θεσσαλονίκη, Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα 2016
227 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-618-80328-7-3
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 20,00 € 




«...Η έκδοση αυτή του Ιδρύματος του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα παρουσιάζει την πολεμική τοπογραφία και την αποτύπωση της ιστορικής μνήμης του Μακεδονικού Μετώπου, μέσα από τα μνημειακά κατάλοιπα, τα κοιμητήρια και τα ηρώα. Πρόκειται για καρπό πολυετούς μόχθου, που τον οφείλουμε στον επιστημονικό συνεργάτη του Ιδρύματος και επίκουρο καθηγητή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κ. Βλάση Βλασίδη. Με την έρευνά του ο κ. Βλασίδης μας προσφέρει μιαν κατά το δυνατόν πλήρη ιστορική και τοπογραφική καταγραφή των στρατιωτικών κοιμητηρίων και των πολεμικών μνημείων του Μακεδονικού Μετώπου, τα οποία σώθηκαν (με τον ένα ή τον άλλο τρόπο) στην ευρύτερη περιοχή της ελληνικής Μακεδονίας, τη Θράκη, τη Λήμνο, τη Σύρο και την Κέρκυρα, αλλά και σε περιοχές των Σκοπίων, της Βουλγαρίας, της νότιας Σερβίας και της Αλβανίας. Την αναλυτική παράθεση για κάθε μνημείο, κατά εθνότητα και κατά θέμα, συμπληρώνουν παλιές και σύγχρονες φωτογραφίες των πολεμικών επιχειρήσεων και των τόπων μνήμης, καθώς και χάρτες με τις θέσεις των μνημείων. Το έργο κλείνει η ειδική βιβλιογραφία και το ευρετήριο κύριων ονομάτων...».

Χρίστος Ζαφείρης
(από τον πρόλογο του βιβλίου)


ΤΕΤΡΑΔΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Τετράδια Μακεδονικής Ιστορίας και Πολιτισμού

Εξαμηνιαία περιοδική έκδοση του Κέντρου Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης / Τεύχος 1 ● Ιανουάριος 2016
Θεσσαλονίκη, Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα 2016
Κείμενα: συλλογικό
ISSN 2459-3915
Τιμή 4,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 4,00 €


 

«Το Κέντρο Έρευνας Μακεδονικής Ιστορίας και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΙΤ) του Ιδρύματος του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα (ΙΜΜΑ), παράλληλα με τις δράσεις του, προχωρεί σήμερα στην έκδοση του πρώτου τεύχους του εξαμηνιαίου επιστημονικού του δελτίου. Οι υπεύθυνοι υων Τετραδίων δεν έχουν την φιλοδοξία (ή και την αυταπάτη) να υποκαταστήσουν άλλες περιοδικές εκδόσεις με συναφή θεματολογία> ουσιαστικά αποβλέπουν στην ευρύτερη προβολή μερικών σημαντικών κεφαλαίων της ιστορίας και του πολιτισμού της νεότερης και σύγχρονης Μακεδονίας, κατά κανόνα εκείνων που συνδέονατι με το έργο του Ιδρύματος...»

(από το εκδοτικό σημείωμα του βιβλίου)




3/6/16

Η ΚΟΙΝΗ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΡΕΛΑΣ. ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΣΧΙΖΟΦΡΕΝΕΙΑ

Ιωάννης Βαρτζόπουλος
Η κοινή προέλευση λογικής και τρέλας. Ψυχανάλυση και σχιζοφρένεια
 

Αθήνα, Εκδόσεις Ποταμός
237 σελ.
ISBN 978-960-545-065-6
Τιμή 19,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 15,20 €




Το παραλήρημα και οι ψευδαισθήσεις έχουν μόνο παρόν, δεν έχουν ούτε παρελθόν ούτε μέλλον. Οι άνθρωποι που είχαν την εμπειρία της ψύχωσης και κάποια στιγμή ελευθερώνεται ένα μέρος των βιωμάτων τους απ' αυτήν, δεν είναι σε θέση, σε αντίθεση με τη νεύρωση, να αναγνωρίσουν την περίοδο εκείνη ως ένα οργανικό στοιχείο της προσωπικότητάς τους και της ζωής τους. Όταν βρίσκονται εντός αυτής, τους δεσμεύει πλήρως· όταν είναι εκτός αυτής, δεν την αναγνωρίζουν, ενώ συγχρόνως δεν μπορούν και να την ξεχάσουν, ξέρουν πως είναι παρελθόν τους χωρίς όμως να τη βιώνουν έτσι, αλλά ούτε μπορούν να τη φανταστούν ως μέλλον τους.

Αυτό που είναι ασύμβατο μ' εμάς, ίσως είναι ζωτικό γι' αυτούς, το δικό τους σημείο αναφοράς και αφετηρίας. Και τελικά, η έσχατη υπόθεση, ότι αυτό είναι ασύμβατο μ' εμάς διότι η φυσική και αυτονόητη αυτογνωσία μας προκύπτει από την πλήρη αναστροφή αυτού που δεν φανταζόμαστε ότι υπήρχε στη βάση της ψυχονοητικής μας συγκρότησης: το βίωμα χωρίς παρελθόν και μέλλον, ο χρόνος που δεν συγκροτείται και ο συμβατικός χαρακτήρας της λογικής. Είναι μια εσχατολογική προσέγγιση της σχιζοφρένειας, γνωρίζοντας ότι το έσχατο δεν προσδιορίζεται, και η παραδοξότητα αυτή μας δίνει την αίσθηση ότι προσεγγίζουμε τη σχιζοφρένεια στο μέγιστο βαθμό που μπορεί ο άνθρωπος.

 (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


 


ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ, ΣΤΡΩΜΑΤΑ STATUS ΚΑΙ ΠΡΟΤΥΠΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΥΛΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Κοινωνικές τάξεις και κατανάλωση. Οικονομικές τάξεις, στρώματα status και πρότυπα πολιτιστικής και υλικής κατανάλωσης στην Αθήνα

Επιμέλεια: Δημήτρης Εμμανουήλ
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2016
340 σελ.
ISBN 978-960-221-677-4
Τιμή 21,20 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,96 €




Δύο μείζονες κοινωνιολογικές προσεγγίσεις έχουν κυριαρχήσει στη διερεύνηση της σχέσης μεταξύ κοινωνικών τάξεων και καταναλωτικών προτύπων τις τελευταίες δεκαετίες: το στιβαρό σχήμα ταξικού προσδιορισμού, που κωδικοποίησε και κληροδότησε η Διάκριση του Pierre Bourdieu, με τις προσπάθειες κριτικής εφαρμογής ή αναθεώρησης που το ακολούθησαν, και, στο άλλο άκρο, οι ρευστές μετανεωτερικές προσεγγίσεις που απέρριψαν την ταξική κατανόηση της σύγχρονης κατανάλωσης και τις «θετικιστικές» απόπειρες περιγραφής και ερμηνείας της. Έξω από τα όρια του στενού χώρου των κοινωνιολογικών προβληματισμών επικρατούσε βέβαια η σύγχρονη νεοκλασική ωφελιμιστική οικονομική σκέψη, για την οποία οι κοινωνικές λειτουργίες και οι πολυδιάστατες ταξικότητες της κατανάλωσης αποτελούσαν απαγορευμένα θέματα.

Το ερευνητικό πρόγραμμα για την Αθήνα από το οποίο προέκυψαν τα άρθρα του παρόντος τόμου διαμορφώθηκε με βάση το θεωρητικό αυτό περιβάλλον. Ωστόσο, ευνοήθηκε από μια ιδιαίτερη κοινωνιολογική συγκυρία: μια διεθνή άνθηση προβληματισμού και αρθρογραφίας τα τελευταία χρόνια τόσο σχετικά με τις διαστάσεις της κοινωνικής διαστρωμάτωσης, όπως οι οικονομικές τάξεις και τα στρώματα status, όσο και σχετικά με την προσέγγιση της κατανάλωσης, και ιδιαίτερα των πολιτιστικών μορφών της, που εμπλούτισε σημαντικά την εμβέλεια και τα θεωρητικά και μεθοδολογικά εργαλεία της έρευνας.
Τα κεφάλαια του τόμου εξετάζουν την κοινωνική διαστρωμάτωση στην Αθήνα και τη σχέση της με όψεις της πολιτιστικής (μουσική, κινηματογράφος) αλλά και της υλικής (κατοικία, έξοδος για βραδινό) κατανάλωσης. Τον τόμο συμπληρώνουν κεφάλαια για τις χωρικές όψεις της σχέσης κοινωνικών τάξεων και κατανάλωσης, την κοινωνική σημασία της εξοχικής κατοικίας, καθώς και τους μετασχηματισμούς της κατανάλωσης και την κρίση status στον καιρό της κρίσης.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)





2/6/16

ΓΙΑΤΡΟΙ ΚΑΙ ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

Λάζαρος Ε. Βλαδίμηρος
Γιατροί και ιατρική στην Επανάσταση του 1821

Γλύφα Βαρθολομιού Ηλείας, Εκδόσεις Μπαλτά 2014
427 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-99532-7-6
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,00 € 




▪ Πως ήταν η ιατρική επιστήμη στις αρχές του 19ου αιώνα;
▪ Τι χρήση είχαν στον Αγώνα το αυγό, το κρασί, το λάδι, η ρακή;
▪ Πως αντιμετωπίστηκαν οι χιλιάδες τραυματίες στην Επανάσταση;
▪ Έραβαν τα τραύματα με κεφάλια μυρμηγκιών;
▪ Ποιος ήταν ο ρόλος των μοναστηριών;
▪ Τι ιατρική ασκούσαν οι εμπειρικοί γιατροί τότε;

"Μια προσφορά που ξεφεύγει από την απλή εξιστόρηση των γεγονότων, διεισδύει και αναλύει εις βάθος τα υγειονομικά προβλήματα του Αγώνα. Εντυπωσιακή καταγραφή και εξιστόρηση της ιατρικής παραμέτρου εκείνης της χρονικής περιόδου... Πρόκειται για μια εκτεταμένη και πολύχρονη συλλογή ιατρικών πληροφοριών, η οποία ξεπερνά κάθε προηγούμενη μελέτη".

Στέφανος Γερουλάνος
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

 

ΤΑ ΒΟΥΡΛΑ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ / ΜΕΡΟΣ Α'-ΙΣΤΟΡΙΚΑ, ΜΕΡΟΣ Β'-ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ

Νίκος Ε. Μηλιώρης
Τα Βουρλά της Μικράς Ασίας / Μέρος Α΄-Ιστορικά, Μέρος Β΄- Λαογραφικά

Επιμέλεια: Θοδωρής Κοντάρας
Γλύφα Βαρθολομιού Ηλείας , Εκδόσεις Μπλτά 2015
Μέρος Α΄/ Α΄ έκδοση 1957
409 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-99532-4-5
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,00 €
Μέρος Β΄/ Α΄ έκδοση 1965
397 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-99532-5-2
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,00 €




Από την Ένωση Βουρλιωτών Μικράς Ασίας και τις Εκδόσεις Μπαλτά ανατυπώθηκε το δίτομο έργο του Μικρασιάτη λαογράφου και λογοτέχνη Νίκου Μηλιώρη Τα Βουρλά της Μικράς Ασίας που πρωτοκυκλοφόρησε το 1957 (Μέρος Α': Ιστορικά) και το 1965 (Μέρος Β': Λαογραφικά). Η ταυτόχρονη επανέκδοση των δυο τόμων, με νέα εξώφυλλα-καλύμματα των παλαιών βιβλίων, απαντά σε ένα όλο και αυξανόμενο τα τελευταία χρόνια αίτημα της επιστημονικής κοινότητας, αλλά και πολλών ενδιαφερομένων γενικότερα για τον Ελληνισμό της Μικράς Ασίας.

Τα Βουρλά, οι αρχαίες Κλαζομενές, μια γειτονική πόλη της Σμύρνης και του λιμένος του Τσεσμέ, κέντρο καλλιέργειας και εμπορίας σταφίδας κατά τις τελευταίες δεκαετίες προ της Μικρασιατικής Καταστροφής, απογυμνώθηκε από τους Έλληνες κατοίκους της με το διωγμό του 1922 και τελικά παραδόθηκε στις φλόγες. Τη μακραίωνη ιστορία των Βουρλών, της πατρίδας του Ίωνα φιλοσόφου Αναξαγόρα, μελέτησε με ενάργεια και αφηγήθηκε με ακρίβεια ο Μικρασιάτης λόγιος Νίκος Μηλιώρης (1896-1983), εκδίδοντας πρώτα τον τόμο Ιστορικά. Λίγο αργότερα, στον τόμο Λαογραφικά, φιλοξένησε και ουσιαστικά διέσωσε στην εθνική μνήμη την κοινωνική οργάνωση, τα έθιμα, τη γλώσσα, την πνευματική και υλική ζωή, την αστική καθημερινότητα, καθώς και την αγροτική δραστηριότητα των αμπελουργών, όπως τα είχε καταγράψει, μελετώντας επί σαράντα χρόνια τα δύσκολα διασωθέντα ντοκουμέντα και "ανακρίνοντας" τους επιζήσαντες της καταστροφής πρόσφυγες Βουρλιώτες.

Το έργο παραδίδεται στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία από τους απογόνους εκείνων των προσφύγων που αναφέρονται στην πόλη του Αναξαγόρα ως «τα Βουρλά της καρδιάς μας». Παραδίδεται σε όλους τους ερευνητές, ιστορικούς, λαογράφους, κοινωνιολόγους και εν γένει μελετητές των αξέχαστων πατρίδων της Ανατολής, ως πολύτιμη πηγή των εργασιών τους.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


1/6/16

ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ 109

Εντευκτήριο
Λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό περιοδικό. Τόμος 28ος, τεύχος 109
 

Εκδότης-Διευθυντής: Γιώργος Κορδομενίδης
Κείμενα: συλλογικό
Θεσσαλονίκη, Μακεδονική Εταιρεία Τεχνών και Πολιτισμού 2016
192 σελ. με έγχρωμες και α/ εικόνες
ISSN 1105-4190
Τιμή € 10,00 / στο βιβλιοπωλείο μας 9,00 €




ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ / ΠΟΙΗΣΗ / ΔΟΚΙΜΙΟ ΜΕΛΕΤΗ
- Φρανκ Μπίνταρτ Ποιήματα.
Παρουσίαση - μετάφραση: Μαρία Μουσαφίρη
- Χάρης Βλαβιανός Τρία ποιήματα
- Σπύρος Βούγιας Σχεδόν σονέτο
- Μοχάμαντ Μπασίρ Αλ-Άνι Ποιήματα. Μετάφραση: Χαλέντ Ραούφ. Παρουσίαση - ποιητική απόδοση: Χρίστος Γ. Παπαδόπουλος
- Ιάκωβος Ανυφαντάκης Η μαμά και η πουτάνα
- Σταύρος Ζαφειρίου Δεν πάει έτσι, Όσκαρ
- Χρήστος Δήμας Οι φωτιές του Άη-Γιάννη
- Άννα Ηλιάδου Δύο ποιήματα
- Γ. Χ. Ώντεν Βγήκα να περπατήσω ένα βράδυ. Σημείωμα και μετάφραση: Ερρίκος Σοφράς
- Αλεξάνδρα Πλαστήρα Για τον μεταφραστή
- Νέναντ Μιλόσεβιτς Ποιήματα. Παρουσίαση - μετάφραση: Κλεοπάτρα Λυμπέρη
- Γκιουργκέντς Κορκμάζελ Ποιήματα. Απόδοση: Λευτέρης Καβαλιέρος
- Ξενοφών Α. Μπρουντζάκης Η προσφορά
- Γιώργος Βότσης Δύο ποιήματα
- Γιώργος Σαράτσης Τρία ποιήματα
- Γιάννης Βαϊτσαράς Ο πίνακας
- Γιώργος Μαρκόπουλος Για την Αγγελική Ελευθερίου
- Παντελής Βουτουρής Ξαναδιαβάζοντας τον "Τελευταίο σταθμό" του Γιώργου Σεφέρη
- Τζένη Μαστοράκη Ημερολόγιο μιας τυπογραφικής διόρθωσης

ΣΕΛΙΔΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΡΙΑ ΚΕΝΤΡΟΥ-ΑΓΑΘΟΠΟΥΛΟΥ
- Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου Η τελευταία επίσκεψη
- Γιώργος Κορδομενίδης Χρονολόγιο Μαρίας Κέντρου-Αγαθοπούλου
- Κική Δημουλά Γράμμα στη Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου
- Θανάσης Μαρκόπουλος Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου: Η γόνιμη ανάγκη του συγκεκριμένου
- Τιτίκα Δημητρούλια Το "αντιθαλασσινό μάτι" της Μαρίας Κέντρου-Αγαθοπούλου
- Μαρία Κουγιουμτζή Μαρία Κέντρου-Αγαθοπούλου: Η ορμή και ο αισθησιασμός της ματαιότητας
- Αρετή Γκανίδου Συντεταγμένες στην ποίηση της Μαρίας Κέντρου-Αγαθοπούλου
- Μάριος Μώρος Η παρήχηση του γήρατος
- Τάσος Καλούτσας Η επαφή με τους ανθρώπους και τα πράγματα
- Δημήτρης Δασκαλόπουλος Η καθημερινότητα με σουρντίνα
- Κούλα Αδαλόγλου Ας πούμε για "καταδύσεις" Χλόη Κουτσουμπέλη, Ανοιχτό πακέτο
- Χρίστος Μιχαηλίδης Η μνήμη παίζει περίεργα παιχνίδια
- [ Αρχείο ] - Γιώργος Ιωάννου Ελένη Βακαλό, Καίη Τσιτσέλη, Ντίνος Χριστιανόπουλος,
Ηλίας Πετρόπουλος

CAMERA OBSCURA
- Αντρέας Σκρέλη Καλημέρα Οστάνδη! Κείμενο Ηρακλής Παπαϊωάννου

ΚΑΠΝΙΣΤΗΡΙΟ
- Ζωή Βερβεροπούλου Οι θετικές συνέπειες του καπνού. Κριτική Θεάτρου

ΑΠΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟ
- Αντώνης Κωτίδης Παναγιώτης Τέτσης
- Κατερίνα Ζαρόκωστα Μικρός αποχαιρετισμός στη Μαρία Κυρτζάκη

ΒΙΒΛΙΟκριτικές & παρουσιάσεις
- Βαγγέλης Χατζηβασιλείου Επτά αδέλφια απέναντι στην κρίση (Ιωάννα Καρυστιάνη: Το φαράγγι)
- Μαρία Στασινοπούλου Προσπάθεια για αγάπη (Ηρώ Νικοπούλου: Ασφαλής πόλη)
- Γλυκερία Μπασδέκη Το χρυσόμαλλο δέρας της Σοφίας (Σοφία Νικολαΐδου: Καλά και σήμερα)
- Αριέλλα Ασέρ Από το πουθενά Ή αυτό δεν είναι μια ψυχανάλυση (Μισέλ Φάις: Από το πουθενά)
- Θωμάς Κοροβίνης Μια "μεταφυσικά ρεαλιστική" λογοτεχνία (Θοδωρής Ρακόπουλος: Νυχτερίδα στην τσέπη)
- Παντελής Μπουκάλας Οι άνεμοι της μνήμης στα πεζά του Γιάννη Ατζακά (Γιάννης Ατζακάς: Λίγη φλόγα, πολλή στάχτη)
- Κώστας Καλημέρης Λαθραίο μουσείο αναμνήσεων (Κατερίνα Δασκαλάκη: Τριάντα αποσιωπήσεις και μία κραυγή)
- Θανάσης Μαρκόπουλος Η ιδέα και η λέξη (Δημήτρης Κόκορης: Φιλοσοφία και νεοελληνική λογοτεχνία)
- Λευτέρης Παπαλεοντίου Λογοτεχνική αυτοβιογραφία (Ντίνος Χριστιανόπουλος: Θεσσαλονίκην, ου μ' εθέσπισεν) / Επιγράμματα για λαϊκά είδωλα (Γαβρήλος Χατζησταυρίδης: Λαϊκοί ήρωες)
- Λίνα Πανταλέων Το μυστήριο του ανθρώπινου προσώπου (Σταύρος Ζουμπουλάκης: Υπό το φως του μυθιστορήματος)
- Λάμπρος Σκουζάκης Με αποσκευές τα ίδια τα βιβλία (Βάνα Χαραλαμπίδου: Μια κουκίδα στον χάρτη)
- Γιάννης Η. Ιωάννου Η δίκαιη λύπη του ποιητή (Κυριάκος Ευθυμίου: Κυρτός αλατοπώλης)
-Μαίρη Κλιγκάτση Τρύπα στη γλώσσα: αυτό το δύσκολο τραύμα (Κατερίνα Χανδρινού: Συμπαθές αγρίμι)
- Παναγιώτης Βούζης Η ανθρωπιστική προσέγγιση (Αλέξιος Μάινας: Το ξυράφι του Όκαμ)

ΕΙΣ ΤΟΝ ΤΥΠΟΝ ΤΩΝ ΣΕΛΙΔΩΝ
- Γιάννης Σκαραγκάς Γραμματοσειρές
- Γιώργος Κορδομενίδης, Τέλλος Φίλης, Αθηνά Καλαϊτζόγλου, Άννα Μανούκα Βιβλία στο κομοδίνο