28/3/19

ΤΟ ΕΘΝΟΣ. ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΔΙΕΘΝΙΣΜΟΣ. ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΙΣΜΟΥ

Marcel Mauss
Το έθνος. Το έθνος και ο διεθνισμός. Μια κοινωνιολογική αποτίμηση του μπολσεβικισμού 
 
Μετάφραση – Εισαγωγή: Θεόδωρος Παραδέλλης 

Αθήνα, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, 2019 
Σελίδες: 219 
Διαστάσεις: 14 x 20,5 εκ. 
ISBN χαρτόδετου: 978-618-5118-43-3 
Τιμή: 15,90 // στο βιβλιοπωλείο μας 14,31 € 


Το έργο του Mauss για το έθνος αποτελεί ουσιαστικά την πρώτη γαλλική κοινωνιολογική θεωρητική προσέγγιση στο ζήτημα του έθνους και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι άρχισε να γράφεται μετά το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και τη Συνθήκη των Βερσαλλιών, μια περίοδο παράλογης αιματοχυσίας και παράλληλης συγκέντρωσης όλων των εξουσιών στο κράτος. [...] Το έθνος για τον Mauss αποτελεί ένα περίπλοκο κοινωνικό γεγονός, μια αναδυόμενη ιστορική μορφή κοινωνικής οργάνωσης, που απαιτεί έρευνα, αλλά ταυτόχρονα και ένα πολιτικό όραμα, μια πολιτική αξία. Το έθνος δεν αποτελεί στατική οντότητα, αλλά μια ιστορική διαδικασία πύκνωσης του κοινωνικού ιστού, έναν ορίζοντα προς τον οποίο τείνουν τα σύγχρονα κράτη.

Το ανολοκλήρωτο αυτό έργο, όπως το είχε συλλάβει και όπως αποτυπώνεται στα χειρόγραφά του, περιλαμβάνει και κάποια κεφάλαια για το ρόλο του σοσιαλισμού στην υλοποίηση του ανολοκλήρωτου εισέτι προτάγματος του έθνους. Θεωρεί, ωστόσο, ότι τα κεφάλαια που πραγματεύονται το έθνος αποτελούν προϊόν επιστημονικής ανάλυσης, ενώ τα κεφάλαια περί σοσιαλισμού (όπως άλλωστε και το δοκίμιο για τον μπολσεβικισμό) αποτελούν πολιτικές θέσεις οι οποίες στηρίζονται σε επιστημονική, εμπειρική και ιστορική ανάλυση των δεδομένων, σε μια προσπάθεια συγκρότησης μιας πολιτικής κοινωνιολογίας.

Οι εκτιμήσεις του Mauss για την Οκτωβριανή Επανάσταση συμπίπτουν εν μέρει και με άλλες εκτιμήσεις της εποχής, διαφέρουν, ωστόσο, κατά το ότι επισημαίνει ορισμένα θετικά στοιχεία στο όλο πρόγραμμα των μπολσεβίκων, τα οποία δεν μπορούν να κριθούν με τα κριτήρια των δυτικών κοινωνιών, αλλά με βάση τα ρωσικά ιστορικά και κοινωνικά συμφραζόμενα, με βάση μια ιδιαίτερα καθυστερημένη πολιτικά, οικονομικά και εκπαιδευτικά κοινωνία, καθημαγμένη από τους εσωτερικούς και εξωτερικούς πολέμους, τους λιμούς και τη χαοτική καθημερινότητα. Από αυτή την άποψη, όσα συνέβησαν στην μπολσεβικική επανάσταση «ούτε επιβεβαιώνουν ούτε διαψεύδουν το σοσιαλισμό», αλλά ούτε μπορεί να γενικευτούν και να αποτελέσουν πρότυπο και εξαγώγιμο επαναστατικό μοντέλο.

Θ. Παραδέλλης 
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου) 





27/3/19

ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗ ΡΩΜΑΪΚΗ ΕΛΛΑΔΑ: ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Γλυπτική και κοινωνία στη ρωμαϊκή Ελλάδα: καλλιτεχνικά προϊόντα, κοινωνικές προβολές
 

Επιμέλεια: Παυλίνα Καραναστάση, Θεοδοσία Στεφανίδου-Τιβερίου, Δημήτρης Δαμάσκος
Κείμενα: συλλογικό
Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2018
Σελίδες: 404, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 20,5 x 28 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-960-12-2414-5
Τιμή: 45,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 40,50 €





Ο παρών τόμος, με τίτλο «Γλυπτική και κοινωνία στη ρωμαϊκή Ελλάδα: καλλιτεχνικά προϊόντα, κοινωνικές προβολές», περιλαμβάνει τις τριάντα ανακοινώσεις ελλήνων και ξένων ομιλητών του δεύτερου κατά σειρά σχετικού συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο τον Σεπτέμβριο του 2014, υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Κρήτης. Το πρώτο συνέδριο με θέμα «Κλασική παράδοση και νεωτερικά στοιχεία στην πλαστική της ρωμαϊκής Ελλάδας», διοργανώθηκε στη Θεσσαλονίκη το 2009, [Θ. Τιβερίου, Π. Καραναστάση, Δ. Δαμάσκος (επιμ.) «Κλασική παράδοση και νεωτερικά στοιχεία στην πλαστική της ρωμαϊκής Ελλάδας», 2012, University Studio Press].

Η έκδοση έτυχε θετικής υποδοχής και κατέδειξε την αναγκαιότητα συστηματικής ενασχόλησης με τη γλυπτική της συγκεκριμένης περιόδου. Επιπρόσθετα, ο ολοένα αυξανόμενος αριθμός διδακτορικών διατριβών, συνεδρίων και δημοσιεύσεων με θεματικό άξονα τη ρωμαϊκή Ελλάδα που προέκυψε στο μεσοδιάστημα, ενέτεινε τη σημασία περαιτέρω μελέτης. Θεματικός άξονας των ανακοινώσεων που περιλαμβάνονται στον τόμο αφορούν κυρίως τη σχέση της γλυπτικής με την κοινωνία και τις εργαστηριακές δραστηριότητες στη ρωμαϊκή Ελλάδα. Οι μελέτες ακολουθούν γεωγραφική κατάταξη (Αθήνα, Αττική, Θεσσαλία, Μακεδονία, Ήπειρος, Κρήτη, Μικρά Ασία), ενώ στο τέλος έχουν ενταχθεί μελέτες γενικού και υπερτονικού χαρακτήρα. Η εσωτερική τους κατάταξη γίνεται με βάση το είδος των γλυπτών. «Ταφικά ανάγλυφα με “προτομές” από τη Θεσσαλονίκη και την περιοχή της», «Η πλαστική της αρχαίας Ορεστίδας τα ρωμαϊκά χρόνια», «Ανάγλυφο Θεού Θεοδαίμονος», είναι ορισμένοι από τους τίτλους των παρουσιάσεων.





Ο ΠΟΝΤΟΣ ΣΤΗΝ ΥΣΤΕΡΗ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ (1774-1908). ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Πόντος στην ύστερη Οθωμανική Αυτοκρατορία (1774-1908). Κοινωνία και Οικονομία 

Πρακτικά 3ου Διεθνούς Συνεδρίου Ποντιακών Ερευνών
Επιμέλεια: Θεοδόσιος Αρ. Κυριακίδης, Κυριάκος Στ. Χατζηκυριακίδης
Κείμενα: συλλογικό
Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2018
Σελίδες: 280
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-960-12-2422-0
Τιμή: 22,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 19,80 €




Ο τόμος περιλαμβάνει τα πρακτικά του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου Ποντιακών Ερευνών με τίτλο: «Ο Πόντος στην ύστερη Οθωμανική Αυτοκρατορία (1774-1908). Κοινωνία και Οικονομία», μια συνδιοργάνωση της Φιλοσοφικής και της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, που προσείλκυσε το ενδιαφέρον έγκριτων και έμπειρων μελετητών του Πόντου της Ελλάδας και του εξωτερικού. Πορίσματα πολυετών ερευνών συμβάλλουν στη χαρτογράφηση του πεδίου της ανθρωπογεωγραφίας διεθνώς γύρω από το συγκεκριμένο επιστημονικό θέμα. Τα ιστορικά γεγονότα της εποχής με την οικονομικο-πολιτική διείσδυση των Ευρωπαίων, τη σταδιακή κάθοδο της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα και τον Καύκασο, τα επαναστατικά κινήματα στις ευρωπαϊκές κτήσεις της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας οδήγησαν στην υιοθέτηση μεταρρυθμίσεων και στον εκσυγχρονισμό των ποικίλων θεσμών της. 
Στο βιβλίο παρουσιάζονται θέσεις αλλά και προβληματισμοί γύρω από τα αποτελέσματα αυτών των αλλαγών όπως λ.χ. η αναζήτηση νέων εμπορικών δρόμων, η διαμόρφωση συνθηκών κατάλληλων για τις εμπορικές ανταλλαγές, οι αλλαγές στη σύνθεση του πληθυσμού στα υπό διαμόρφωση αστικά κέντρα του παράλιου Πόντου και η πολιτισμική τους έκφραση, η διευκόλυνση της ιεραποστολικής δράσης της καθολικής και της προτεσταντικής Εκκλησίας, οι σημαντικές για τη ζωή των οικισμών του Πόντου πληθυσμιακές ανακατατάξεις κ.ά.





26/3/19

ΤΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ ΜΟΥ

Στέλιος Νέστωρ 
Το συναξάρι μου

Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 2019
Σελίδες: 523, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-16-8077-4
Τιμή: 18,80 € // στο βιβλιοπωλείο μας 16,92 €




To βιβλίο αυτό είναι η σύνοψη της πολύχρονης εµπειρίας ενός ανθρώπου που είχε την τύχη να ζήσει µεγάλες στιγµές και κρίσιµες φάσεις της ιστορίας αυτού του τόπου. Γέννηµα θρέµµα της Θεσσαλονίκης, ο Στέλιος Νέστωρ βίωσε τον µεσοπόλεµο και τη δικτατορία του Μεταξά, τον πόλεµο, την Κατοχή, την απελευθέρωση και τον Εµφύλιο, τη χωλή µετεµφυλιακή δηµοκρατία, τη δικτατορία των συνταγµαταρχών και όλα όσα ακολούθησαν µετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο και την περίοδο που εξακολουθούµε να αποκαλούµε «µεταπολίτευση».

Όµως το Συναξάρι δεν είναι ιστορικό βιβλίο, ούτε συστηµατική βιογραφία. Είναι µια καταγραφή διάσπαρτων γεγονότων, που έµειναν χαραγµένα στη µνήµη του γράφοντος και σηµάδεψαν τη ζωή του. Πολλά από αυτά ζωντανεύουν την ατµόσφαιρα άλλων εποχών και δίνουν την ευκαιρία στον αναγνώστη να αναλογιστεί και να εκτιµήσει, ανατρέχοντας στο παρελθόν, τις µεγάλες αλλαγές που συντελέστηκαν σε αυτό το µακρύ χρονικό διάστηµα. Άλλα πάλι αποτελούν ψηφίδες της µεγάλης Ιστορίας, όταν το έφεραν οι συγκυρίες ο συγγραφέας να βρίσκεται στο κέντρο των εξελίξεων. Οι αναφορές στην αντιδικτατορική αντίσταση, στη «Δηµοκρατική Άµυνα» και στη δοκιµασία των χουντικών φυλακών, στην περιπέτεια στο νεοσύστατο ΠΑΣΟΚ κι αργότερα στο πείραµα επανένωσης της Αριστεράς στη Θεσσαλονίκη και στον «Συνασπισµό της Αριστεράς και της Προόδου» αποτελούν προσωπικές µαρτυρίες, οι οποίες δεν έχουν άλλο σκοπό παρά να ρίξουν φως σε πολιτικές διαδροµές και νοοτροπίες που τις χαρακτηρίζει η έλλειψη φαντασίας και προοπτικής. Αυτές που κράτησαν την Αριστερά δέσµια παρωχηµένων αντιλήψεων και την εµπόδισαν να αξιοποιήσει το ευνοϊκό κλίµα της µεταπολίτευσης.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)






25/3/19

«ΝΤΟΥΛΑΜΑΣ» Ο ΜΕΓΑΛΟΠΡΕΠΗΣ. ΕΝΑ ΠΑΝΩΦΟΡΙ ΑΛΛΙΩΤΙΚΟ ΑΠΟ Τ' ΑΛΛΑ

Ιωάννα Παπαντωνίου
«Ντουλαμάς» ο μεγαλοπρεπής. Ένα πανωφόρι αλλιώτικο από τ΄άλλα
 

Κατάλογος έκθεσης
Ναύπλιο, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα «Β. Παπαντωνίου», 2019
Δίγλωσση έκδοση (ελληνικά / αγγλικά)
Μεταφράσεις: Timothy Cullen, Keith Sturgess
Σελίδες: 96, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 21 x 26,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-9722-06-3
Τιμή: 20,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €




«...Το γεγονός ότι ο ντουλαμάς και το πιρπιρί αναγνωρίζονται ως βαλκανικό ένδυμα από τους Οθωμανούς, δεν εξηγεί την προέλευση ή τη συμπτωματική παρουσία του αχναριού του στη Γεωργία και το Ιράν, όπου υπάρχει και χωριό με το όνομα Dulama. Στην τουρκική γλώσσα "dolama" σημαίνει επενδυτής.

Ο τουρκικός "dolama robe" ή "dolama kaftan" είναι όρος εμπνευσμένος από τα ουγγρικά στρατιωτικά σακάκια, που είναι γνωστά ως "dolman" και που περιστασιακά επηρέασαν και άλλες στολές ή τη μόδα...»

«...Ντουλαμάς ο μεγαλοπρεπής. Γιατί;
Ο λόγος που αποκαλώ τον ντουλαμά μεγαλοπρεπή, είναι εξαιτίας της διαφορετικότητας που παρουσιάζει το αχνάρι του. Η χρήση δύο ημικυκλικών πλαϊνών δημιουργεί μια απίστευτη ποικιλία από εφέ. Η επιλογή των υλικών, της διακόσμησης, η τοποθέτηση των ημικυκλίων, συμμετρικών ή ασύμμετρων, μπορούν να δημιουργήσουν άπειρες μοναδικές παραλλαγές όπως τα δακτυλικά αποτυπώματα ακόμα και στο λευκό χρώμα... »

Ιωάννα Παπαντωνίου
(από τον κατάλογο)

22/3/19

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΥ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ. ΒΙΒΛΙΑ - ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ, 1798-1923

Λήδα Ιστικοπούλου 
Βιβλιογραφία των εκδόσεων του Πατριαρχικού τυπογραφείου Κωνσταντινουπόλεως. Βιβλία – Περιοδικά, 1798-1923

Αθήνα, Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, 2018
Σελίδες: 364
Διαστάσεις: 16,5 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-8351-81-3
Τιμή: 14,92 € // στο βιβλιοπωλείο μας 13,49 €




«Ο κατάλογος αυτός περιέχει βιβλιογραφία των εκδόσεων του Πατριαρχικού Τυπογραφείου Κωνσταντινουπόλεως, δηλ. του τυπογραφείου εκείνου που ιδρύθηκε με την επωνυμία «Πατριαρχικό» ως επίσημο όργανο της Μεγάλης του Χριστού εκκλησίας το 1798 και λειτούργησε έως το 1923, έτος κατά το οποίο θα διακοπεί η λειτουργία του. Δεν περιλαμβάνονται, αντιθέτως, τα έντυπα που εκδόθηκαν κατά την τελευταία περίοδο λειτουργίας του, από το 1951 μέχρι το 1964, όταν οι εργασίες του διακόπηκαν οριστικά με απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης της εποχής.

Η βιβλιογραφία αυτή περιλαμβάνει: i) βιβλία -αποκλείστηκαν τα μονόφυλλα/δίφυλλα και οι χάρτες- και ii) περιοδικά. Οι εκδόσεις αυτές έγιναν στην εκάστοτε γλώσσα -και με τους αντίστοιχους, βέβαια, χαρακτήρες-, δηλ. α΄) ελληνική, β΄) βουλγαρική με κυριλλικούς χαρακτήρες, γ΄) εκκλησιαστική σλαβωνική με κυριλλικούς χαρακτήρες, δ΄) τουρκική με ελληνικούς χαρακτήρες, τα λεγόμενα δηλ. καραμανλίδικα, και ε΄) τουρκική με κυριλλικούς χαρακτήρες. Επιπλέον, υπάρχουν και εκδόσεις στη γαλλική, αγγλική και γερμανική γλώσσα, κυρίως για τις περιπτώσεις εκείνες που το Οικουμενικό Πατριαρχείο χρειάστηκε να απευθυνθεί στην Ευρώπη...».

(από την εισαγωγή του βιβλίου)

6/3/19

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: «ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΝ "ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ" ΚΑΙ ΤΗ "ΜΟΡΦΗ": ΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ»

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
διοργανώνει σεμινάριο για το αρχαίο θέατρο, με τίτλο

Ανάμεσα στον «χαρακτήρα» και τη «μορφή»:
το τραγικό υποκείμενο

την Τετάρτη 20 και την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019, στις 18:00
στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη, Τσιμισκή 11


Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης διοργανώνει δύο τρίωρες διαλέξεις για το αρχαίο θέατρο με ομιλήτρια την αναπληρώτρια καθηγήτρια Αρχαίου Δράματος στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ, κυρία Ελένη Παπάζογλου στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 11), στις 20 και 27 Μαρτίου 2019, στις 18.00.

Το σεμινάριο εστιάζει στο ζήτημα της φύσης του τραγικού υποκειμένου, ένα θέμα που έχει προκαλέσει έντονες επιστημονικές αντιπαραθέσεις, χωρίζοντας τους μελετητές σε δύο αντίπαλα επιστημονικά στρατόπεδα: από τη μια μεριά τους «ψυχολογιστές», οι οποίοι βλέπουν στο τραγικό υποκείμενο ένα οργανικά ψυχογραφημένο πρόσωπο, από την άλλη τους «αντι-ψυχολογιστές», που θεωρούν τον ψυχολογικό ρεαλισμό ξένο προς το τραγικό θέατρο αλλά και προς την αρχαία αντίληψη του ανθρώπινου υποκειμένου της «πραγματικής» ζωής.

Η πρώτη από τις δύο τρίωρες διαλέξεις, θα προσφέρει μια συνοπτική θεώρηση του ερμηνευτικού τοπίου που καταγράφουν οι αρχαιογνωστικές σπουδές πάνω στο θέμα, προκειμένου να διαπιστωθεί η εντυπωσιακή πολυφωνία που το διέπει. Η δεύτερη συνεδρία εστιάζει στη δραματουργική ταυτότητα των σοφόκλειων ηρώων, σε μια προσπάθεια να αποτυπωθεί μια χαρακτηρολογική προοπτική, που το θέατρο του Σοφοκλή, για πολλούς μελετητές, καλλιεργεί σε εντυπωσιακό ψυχολογικό «βάθος». Με σημεία αναφοράς δύο σοφόκλειες ηρωίδες, τη Δηιάνειρα και την Ηλέκτρα, θα διερευνηθεί η δραματουργική συγκρότηση των προσώπων τους, συγκεράζοντας την ανθρωπολογική και τη χαρακτηρολογική προσέγγιση – ένας μεθοδολογικός συνδυασμός που, αν και θεωρητικά μοιάζει παράδοξος, ωστόσο στην πράξη μπορεί να αποδειχθεί παραγωγικός.

Οι διαλέξεις θα ολοκληρωθούν σε δύο (2) τρίωρες συναντήσεις, που θα πραγματοποιηθούν στον χώρο του Βιβλιοπωλείου του ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 11) την Τετάρτη 20 και την Τετάρτη 27 Μαρτίου 2019, στις 18:00.

Ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος, και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Το κόστος παρακολούθησης των διαλέξεων ανέρχεται στα 30 ευρώ.

Η εγγραφή μπορεί να γίνει με τους εξής τρόπους:

Μέσω του viva.gr
Στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ (Τσιμισκή 11), εντός του ωραρίου λειτουργίας.

Το ΜΙΕΤ θα χορηγήσει βεβαίωση παρακολούθησης του σεμιναρίου σε όλους τους συμμετέχοντες.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
τηλ. 2310 288.036 & email: bookstore-thessaloniki@miet.gr

Ωράριο λειτουργίας Βιβλιοπωλείου για κρατήσεις
Δευτέρα, Τετάρτη 09:00-15:30
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 09:00-20:00
Σάββατο 09:30-16:00

www.miet.gr
bookstore-thessaloniki@miet.gr
http://www.miettsimiski11.blogspot.com

5/3/19

ΜΙΑ ΑΤΕΛΕΙΩΤΗ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΗ. Η ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΒΡΑΪΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ

Άννα Μαρία Δρουμπούκη
Μια ατέλειωτη διαπραγμάτευση. Η ανασυγκρότηση των ελληνικών εβραϊκών κοινοτήτων και οι γερμανικές αποζημιώσεις, 1945-1961

Πρόλογος: Γιώργος Κόκκινος
Αθήνα, Εκδόσεις Ποταμός, 2019
Σελίδες: 347
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-545-114-1
Τιμή: 16,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 14,40 €




Μετά το τέλος του Β´ Παγκοσμίου Πολέμου οι εβραϊκές κοινότητες στην Ελλάδα ήρθαν αντιμέτωπες με τεράστιες δυσκολίες. Δεν ήταν μόνο το τραύμα που άφησε η Καταστροφή και οι αμέτρητες ανθρώπινες απώλειες τις οποίες έπρεπε να διαχειριστούν όσοι επέζησαν και οι οικογένειές τους. Υπήρχε ανάγκη για τη δημιουργία νέων υποδομών για όσους επέστρεφαν από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ ήταν επιτακτική η εύρεση σπιτιών και χώρων κοινοτικής και θρησκευτικής δράσης. Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, συνέδραμαν –όχι χωρίς προβλήματα– διεθνείς ανθρωπιστικοί οργανισμοί, όπως ο Jewish Material Claims Against Germany και η Joint Distribution Committee. Ωστόσο, αυτή η «μηχανική της βοήθειας» συνδέεται πιο πολύ με τις γερμανικές αποζημιώσεις. Η άγονη αλληλεπίδραση με τη γερμανική γραφειοκρατία δημιούργησε έναν πάγιο κύκλο δίκαιων αιτημάτων που αν δεν ικανοποιούνταν θα προκαλούσαν βαριά πλήγματα στις εβραϊκές κοινότητες της Ελλάδας. Ο πατερναλιστικός τρόπος διαχείρισης των αιτημάτων και η πολύπλοκη, απρόσωπη γραφειοκρατία συνάντησαν την αντίδραση των κοινοτήτων, οι οποίες δεν αντιλαμβάνονταν αυτή την οικονομική βοήθεια ως «ελεημοσύνη» αλλά ως στοιχειώδη και απαραίτητη ανθρωπιστική βοήθεια, όπως γινόταν, και με μεγαλύτερα ποσά, σε άλλα κράτη της Ευρώπης. Στο βιβλίο αυτό παρατίθεται η ιστορία της ανασυγκρότησης των Ελλήνων Εβραίων και το πολυετές μπρα-ντε-φερ με τους Γερμανούς γραφειοκράτες για να υποστηριχθεί το βασικό επιχείρημα ότι η ζωή απ’ την αρχή, το χτίσιμο των κοινοτήτων σε νέες βάσεις μετά την οριακή εμπειρία της Καταστροφής, η ανάκτηση των ελπίδων και της αισιοδοξίας, όλα αυτά προϋπέθεταν μια διαρκή αγωνία και έναν αγώνα που δεν είχε πάντοτε αυτονόητα αποτελέσματα.








Η ΑΜΕΡΙΚΗ ΣΕ 78 ΣΤΡΟΦΕΣ. ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ 1978

Άρις Γεωργίου  
Η Αμερική σε 78 στροφές. Οδοιπορικό 1978

Κατάλογος έκθεσης 

Κείμενα: Άρις Γεωργίου, Γιώργος Χουλιάρας 
Θεσσαλονίκη, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2019 
Σελίδες: 221, με 199 α/μ εικόνες 
Διαστάσεις: 16,5 x 24 εκ. 
ISBN χαρτόδετου: 978-960-250-737-7 
Τιμή: 16,67 € // στο βιβλιοπωλείο μας 15,00 €


 Η έκδοση αυτή πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της έκθεσης «Άρις Γεωργίου. Αμερική-Ρωσία: Ισοπαλία» που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (7 Φεβρουαρίου έως 7 Απριλίου 2019), στο πλαίσιο της δωρεάς του αρχείου του Άρι Γεωργίου στο ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ.

Η "Αμερική του 1978" υπήρξε ίσως η πλέον θεμελιακή ενότητα του φωτογραφικού έργου του Άρι Γεωργίου. Προϊόν του πρώτου μεγάλου ταξιδιού σε αυτή τη χώρα, αποτέλεσε το υλικό της πρώτης του ατομικής έκθεσης με τίτλο "Φωτογραφίες απ' την Αμερική". Η στιγμή για να γίνει αντικείμενο μονογραφίας ήρθε το 2018, 40 ολόκληρα χρόνια μετά από εκείνο το πρώτο ταξίδι στη μυθική χώρα της εφηβείας του, όταν αποφασίστηκε από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης να αποτελέσει μια "δίδυμη" εκδοτική χειρονομία ταυτόχρονα με την παράλληλη έκδοση για τη Ρωσία του 1998.

Ο ίδιος ο φωτογράφος γράφει στο εισαγωγικό κείμενο του βιβλίου “Aμέρικα, Αμέρικα, σαράντα χρόνια αργότερα”:

«Διασχίζω την Αμερική από τη Δύση στην Ανατολή σε ένα δίμηνο ταξίδι εν είδει προσκυνηματικού οδοιπορικού σε έναν τόπο που με στοιχειώνει από τα γεννοφάσκια μου, μέσω του μύθου που έχει οικοδομήσει με την ακτινοβολία του, αλλά και μέσω της αποδόμησης που έχει υποστεί από την αναψηλάφηση του μύθου...

»...Κόσμος μυθικός, μυθολογία αμύθητη, Αμέρικα, Αμέρικα. Όσο δεν τον έχεις δει με τα ίδια σου τα μάτια δεν είναι δυνατόν να πάρεις θέση απέναντί του. Δυο μήνες, εξήντα μέρες και νύχτες. Πόλεις, χωριά και «γκραντ» λαγκάδια, δρόμοι προς πάσα κατεύθυνση, άνθρωποι, μηχανήματα και μουσική. Μίλια αμέτρητα μπροστά μου. Ιδού το εγχείρημα...

»...Όχι, αλήθεια τώρα, αρχιτέκτων δεν το πιστεύω ακόμη πως έχω γίνει, παρ’ όλες τις ευτράπελες συμπεριφορές με αφορμή το αρχιτεκτόνημα του Ράιτ. Τρόμος εξάλλου με καταλαμβάνει στην ιδέα πως “τέρμα οι σπουδές, από δω και πέρα σε περιμένει ο βιοπορισμός με τα τόσο λίγα που οι σπουδές σού έμαθαν, σε έναν κόσμο που τόσο πολλά περιμένει από σένα και όπου βεβαίως δεν θα είσαι ποτέ Φρανκ Λόυντ Ράιτ”.

»...Μάλλον όμως, αντίθετα, πιστεύω πως είμαι ήδη φωτογράφος. Διέξοδος της ευθυνοφοβίας απέναντι στην αναμέτρηση με το επάγγελμα του επίδοξου αρχιτέκτονα η φωτογραφία. Την ασκώ ήδη αρκετά χρόνια, αρχικά για να ανταποκριθώ στις ανάγκες των σπουδών αρχιτεκτονικής, αλλά σύντομα όλο και σοβαρότερα, σε σημείο που προοδευτικά να πείθομαι για την υπεύθυνη και συνεπή στάση μου απέναντί της. Η φωτογραφική μου παιδεία είναι ―και πρόκειται να παραμείνει― ελλιπής· δεν είναι πάντως ακριβώς ρηχή. Και το ταξίδι μου στην Αμερική ήταν από την αρχή σχεδιασμένο έτσι ώστε να την υποβάλει στον φακό μου και στα τριάντα δύο φιλμ που είχα τυλίξει ως εφόδιο εφόρμησης. Πολύτιμη αποσκευή επίσης οι εικόνες μνημεία της Αμερικής, που τις γνώριζα από την άναρχη φωτογραφική μου μόρφωση: του Ανρί Καρτιέ-Μπρεσσόν, του Ουώκερ Έβανς, του Έλλιοτ Έργουιτ, του Μπρους Ντέιβιντσον, του Μπερκ Άζελ, της Ντιάν Άρμπους, του Λη Φρηντλάντερ και, πάνω απ’ όλες, του Ρόμπερτ Φρανκ. Αντί να αναστείλουν τη βέβηλη παρόρμησή μου να δοκιμαστώ στο πεδίο μάχης που εκείνοι όργωσαν πρώτοι, λειτούργησαν πιο πολύ ως θρυαλλίδες μιας διεγερμένης εγρήγορσης, υπαγορεύοντας κανόνες ενός συντακτικού και ευαισθησίες μιας γραμματικής.

»...Από την πρώτη κιόλας μέρα της προσγείωσης στο Λος Άντζελες, και την αποτύπωση των χεριών του Τζην Κέλλυ στο τσιμέντο του Chinese Theatre στο Χόλλυγουντ, μέχρι την τελευταία, δυο μήνες αργότερα στη Νέα Υόρκη —όπου το «Φάντασμα της Ελευθερίας» στοχεύει ευθύβολα το Μανχάτταν και τους Δίδυμους Πύργους—, συγκρατώ εικόνες που σκαλώνουν στην αμερικανική μυθολογία μου, αλλά και άλλες, που συνυφαίνουν τον σχολιασμό και την αφήγησή μου. Όλες μαζί συγκροτούν την πρώτη μου έκθεση πίσω στην Ελλάδα, με τίτλο «Φωτογραφίες απ’ την Αμερική». Έκτοτε αποθηκεύονται στη μνήμη και στο αρχείο.

»...Μέχρι την ανασκαφή τους, σαράντα χρόνια αργότερα. Για να μου υπενθυμίσουν τις επιτόπιες συγκινήσεις, να με ξαναεμβαπτίσουν στο κλίμα, να με ξανατυλίξουν με το αίσθημα της παρθενικής μου αμερικανικής εμπειρίας, σημαδιακής για το σύνολο της φωτογραφικής μου πορείας· να με παρασύρουν να δώσω ζωή σε άλλες φωτογραφίες, που δεν τις είχα εκτιμήσει ως σημαίνουσες ανάμεσα στα αρνητικά μου, και οι οποίες μου επέτρεψαν να «ολοκληρώσω» το έργο τέσσερις δεκαετίες αργότερα· να μου υποδείξουν με το πλήθος τους να δανειστώ ως τίτλο του παρόντος πονήματος το Η Αμερική σε 78 στροφές, τον οποίο, πολύ πιο εύστροφα, εφηύρε για το δικό του καταιγιστικό κείμενο ο Γιώργος Χουλιάρας· να με κάνουν ωσαύτως να «ανακαλύψω» τη μέχρι στιγμής μη δημοσιοποιημένη αυτοσαρκαστική μου αυτο-απεικόνιση ως «επιδόξου οσίου αρχιτέκτονος» στο ιερό αρχιτεκτόνημα του Ράιτ στο Μάντισον· και, σαράντα χρόνια αργότερα, να συνειδητοποιήσω για τα καλά πως ως τέτοιος, αρχιτέκτων δηλαδή, είμαι πλέον συνταξιούχος.

Ως φωτογράφος παραμένω μάχιμος».
  (πηγή: ΜΙΕΤ)