31/3/21

ΧΡΗΜΑ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ. ΟΜΗΡΟΣ, ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, ΤΡΑΓΩΔΙΑ

Ρίτσαρντ Σήφορντ
Χρήμα και σκέψη στην αρχαία Ελλάδα. Όμηρος, φιλοσοφία, τραγωδία

Μετάφραση: Βάιος Λιαπής
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2021 (Φεβρουάριος)
Σελίδες: 534
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-250-777-3
Τιμή: 28,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 25,20 €

 


Πώς εξηγείται η εμφάνιση της φιλοσοφίας και της τραγωδίας στην Ελλάδα του 6ου αιώνα π.Χ.; Στο Χρήμα και σκέψη στην αρχαία Ελλάδα, ο Ρίτσαρντ Σήφορντ υποστηρίζει ότι, για να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ένα κορυφαίας σημασίας ιστορικό γεγονός: την εφεύρεση και τη ραγδαία εξάπλωση του νομίσματος. Η καθολική διάδοση του χρήματος στην ελληνική κοινωνία οδήγησε σε ριζικό μετασχηματισμό των κοινωνικών σχέσεων και συνέβαλε στη σύλληψη του σύμπαντος ως απρόσωπου συστήματος (στην προσωκρατική φιλοσοφία) και στην παρουσίαση του ανθρώπου ως ατόμου αποξενωμένου τόσο από τους συνανθρώπους του όσο και από τους θεούς (στην αρχαία τραγωδία). Ο Σήφορντ υποστηρίζει ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την καθολική διάδοση του χρήματος στην ελληνική κοινωνία υπήρξε η τελετουργία της θυσίας, ιδίως στη μορφή στην οποία την απεικονίζουν τα ομηρικά έπη, αντανακλώντας μια κοινωνία στα πρόθυρα του εκχρηματισμού. Το Χρήμα και σκέψη στην αρχαία Ελλάδα συνιστά μια καινοτόμο διεπιστημονική προσέγγιση, καθώς συνδυάζει την κοινωνική ιστορία, την οικονομική ανθρωπολογία και τη νομισματική με την προσεκτική ανάγνωση φιλολογικών, επιγραφικών και φιλοσοφικών πηγών.

Ο RICHARD SEAFORD υπηρέτησε ως καθηγητὴς Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στο Πανεπιστήμιο του Έξετερ από το 1995 έως το 2014. Στο πλούσιο συγγραφικό έργο του περιλαμβάνονται ερμηνευτικά υπομνήματα στον Κύκλωπα (1984) και στις Βάκχες (1996) του Ευριπίδη, καθώς και οι μονογραφίες Reciprocity and Ritual: Homer and Tragedy in the Developing City-State (Ανταπόδοση και τελετουργία: ο Όμηρος και η τραγωδία στην αναπτυσσόμενη πόλη-κράτος, ΜΙΕΤ 2003)· Dionysos (2006)· Cosmology and the Polis: The Social Construction of Space and Time in the Tragedies of Aeschylus (2012)· The Origins of Philosophy in Ancient Greece and Ancient India (2019). Επιλογή από τα επιστημονικά άρθρα του εκδόθηκε το 2018 με τον τίτλο Tragedy, Ritual, and Money in Ancient Greece.

Ο ΒΑΪΟΣ ΛΙΑΠΗΣ είναι καθηγητής του Αρχαίου Δράματος και της Πρόσληψής του στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Έχει διδάξει στα Πανεπιστήμια Κύπρου, Μοντρεάλ και Πατρών, και ως επισκέπτης καθηγητής στην École normale supérieure (Παρίσι). Έχει διατελέσει μέλος του Institute for Advanced Study (Πρίνστον) και επισκέπτης ερευνητής σε πανεπιστήμια των ΗΠΑ και του Καναδά. Έχει δημοσιεύσει μονογραφίες και άρθρα για την αρχαία ελληνική τραγωδία και την επιβίωσή της στους νεότερους χρόνους, την αρχαία σοφιολογική γραμματεία, την αρχαία ελληνική θρησκεία κτλ. Το 2018 τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Απόδοσης Έργου της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας στα Νέα Ελληνικά για τη μετάφραση του Κύκλωπα του Ευριπίδη.

(πηγή: ΜΙΕΤ)

 

 


30/3/21

ΛΟΥΚΡΗΤΙΟΥ. «ΠΕΡΙ ΦΥΣΕΩΣ». Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΜΟΝΟΥ ΚΗΠΟΥΡΟΥ

Λουκρητίου
Περί φύσεως. Η κληρονομιά ενός επίμονου κηπουρού

Προλεγόμενα-Μετάφραση-Σημειώσεις: Θεόδωρος Δ. Παπαγγελής
Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, 2021 (Φεβρουάριος)
Σελίδες: 648
Διαστάσεις: 16 x 24,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-01-2207-7
Τιμή: 35,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 31,50 €



Ένα σύμπαν κατάστικτο από άπειρους κόσμους που γεννιούνται, ακμάζουν και πεθαίνουν· μια θεωρία για την εξέλιξη των ειδών που προαναγγέλλει τον Δαρβίνο· μια θεολογία που ιχνογραφεί την Περί Θεού αυταπάτη, κατηχεί την ανθρωπότητα στην αμέριμνη μακαριότητα θεών που ούτε τιμωρούν ούτε αμείβουν και εορτάζει τη θνητότητα της ψυχής· μια προτροπή για σεξ χωρίς ρομαντικές προσμείξεις· ένας Οδηγός Ευτυχίας που δεν καταδέχεται μεταφυσικές παρηγοριές. Μπορούν αυτά τα ζητήματα να γεννήσουν μεγάλη ποίηση; 

Την απάντηση τη δίνει ο ρωμαίος Λουκρήτιος, ο πιο πιστός των πιστών της υλιστικής και θεραπευτικής φιλοσοφίας του Επίκουρου, στο Περί Φύσεως, που γράφτηκε τον 1ο αιώνα π.Χ. Η έμμετρη μετάφραση του έπους συνοδεύεται από μια εκτεταμένη μελέτη για την επίμονη παρουσία του Λουκρήτιου στον χριστιανικό Μεσαίωνα, στην Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό μέχρι τους γκουρού της μετανεωτερικότητας και τον ακτιβισμό της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα - και από τον Μακιαβέλι και τον Βολταίρο μέχρι τον Παλαμά και τον Καρυωτάκη.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

 

 

 

29/3/21

«ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΡΩΤΙΚΗ, ΗΤΟΙ ΕΡΩΤΑΣ ΣΦΟΔΡΟΣ ΕΝΟΣ ΝΕΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΛΙΤΟΥ»

Γεώργιος Λαπάτης (Σταθάς)
Ιστορία ερωτική, ήτοι έρωτας σφοδρός ενός νέου, Κωνσταντινοπολίτου

Επιμέλεια: Γιώργος Κεχαγιόγλου
Θεσσαλονίκη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης / Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη], 2020 (Δεκέμβριος)
Σελίδες: 340, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 15,5 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-231-200-1
Τιμή: 21,20 € // στο βιβλιοπωλείο μας 19,08 €



Η Ιστορία ερωτική, ήτοι έρωτας σφοδρός ενός νέου, Κωνσταντινοπολίτου είναι το πρώτο γνωστό νεοελληνικό λογοτεχνικό πεζό ερωτικό αφήγημα που ξεπερνά την έκταση ενός διηγήματος και φτάνει τα όρια της νουβέλας ή και μικρού μυθιστορήματος. Γραμμένο στα 1793, πιθανότατα από τον Γεώργιο/Γεωργάκη Λαπάτη (Σταθά), λόγιο «γραμματικό» του ηγεμόνα της Βλαχίας Κωνσταντίνου Χα(ν)τζερ(λ)ή, σώθηκε ακέφαλο, χασματικό και κολοβό σε ένα και μόνο χειρόγραφο αντίγραφο, του 1806. Το αφήγημα, εμπλουτισμένο με αρκετά (άγνωστα ώς τώρα) «φαναριώτικα» ερωτικά ποιήματα‑τραγούδια και με μερικές πεζές ερωτικές επιστολές, ακολουθεί την ερωτογραφική παράδοση της έντυπης συλλογής μεταφρασμένων από τα γαλλικά διηγημάτων του Ρήγα Βελεστινλή Σχολείον των ντελικάτων εραστών…, καθώς και της πρώτης, κυρίως, «ιστορίας» από τα έντυπα Έρωτος αποτελέσματα…, και διηγείται την ειδυλλιακή και με «ευτυχές τέλος» ιστορία του έρωτα του Γεωργάκη και της Μαριορίτσας, δύο πλούσιων, μοντέρνων και προικισμένων με πολλά προσωπικά χαρίσματα, κωνσταντινουπολιτών νέων της εποχής. Το βιβλίο δίνει την πρώτη φιλολογική έκδοση ολόκληρου του σωζόμενου τμήματος του έργου.

Η Ιστορία ερωτική…, με επιμέλεια του Γ. Κεχαγιόγλου, εγκαινιάζει την καινούργια εκδοτική σειρά του Ι.Ν.Σ. «Κείμενα της Νεότερης Ελληνικής Λογοτεχνίας» («ΚΝΕΛ»), που συνεχίζει, χρονικά, τη σειρά «Παλιότερα Κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» («ΠΚΝΛ») και απευθύνεται επίσης σε σπουδαστές, εκπαιδευτικούς, και στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό. Η σειρά έχει στόχο να δώσει χρηστικές φιλολογικές εκδόσεις κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνίας γραμμένων από το τελευταίο τέταρτο του 18ου αιώνα έως και το τέλος του Μεσοπολέμου (1940). Προτεραιότητα δίνεται σε έργα ανέκδοτα, είτε γνωστά μόνον από παλιότερες μη φιλολογικές εκδόσεις, είτε ανεπαρκώς εκδομένα ως τώρα. Κάθε (εικονογραφημένη με σχετικό εικαστικό υλικό) έκδοση της σειράς περιλαμβάνει Εισαγωγή, το Κείμενο του έργου, Γλωσσάρι και πίνακα κύριων ονομάτων, και Επίμετρο με συναφή κείμενα. 

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)



 

 

26/3/21

ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΙΚΑ ΜΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ

Πραγματολογικά μόρια στην ελληνική και άλλες γλώσσες

Σειρά: Μελέτες για τον προφορικό λόγο, αρ. 5
Επιμέλεια: Θ.-Σ. Παυλίδου
Κείμενα: συλλογικό
Θεσσαλονίκη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης /Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών [Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη], 2020 (Δεκέμβριος)
Σελίδες: 320, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 15,5 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-231-201-8
Τιμή: 26,50 € // στο βιβλιοπωλείο μας 23,85 €



Ο πέμπτος τόμος της σειράς Μελέτες για τον Προφορικό Λόγο του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών έχει ως αντικείμενο τα πραγματολογικά μόρια, ένα θέμα το οποίο, με τη στροφή της γλωσσολογίας στη χρήση της γλώσσας και τη διερεύνησή της με εμπειρικά δεδομένα φυσικού προφορικού λόγου, κατακτά ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον των ειδικών. Πρόκειται για στοιχεία κυρίως του (ανεπίσημου) προφορικού λόγου, την ύπαρξη των οποίων η ‘κλασική’ γλωσσολογία του 20ού αιώνα αγνόησε ή/και απαξίωσε και τα οποία αντιστέκονται στην τακτοποίησή τους σε μια ομοιογενή κατηγορία.

Πρωτοτυπικά, τα στοιχεία αυτά εμφανίζουν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά, που όμως στην πράξη δεν αποδεικνύονται εξίσου καθοριστικά για όλα τα μέλη μιας υποψήφιας κατηγορίας ‘πραγματολογικό μόριο’ (και μάλιστα με αξιώσεις καθολικότητας). Το γεγονός αυτό ευνοεί τον διαχωρισμό τους σε διάφορες (υπο)κατηγορίες και την αποσπασματική προσέγγισή τους. Εν μέρει εξηγεί και την τεράστια ποικιλία των ονομασιών που έχουν χρησιμοποιηθεί διεθνώς από ερευνήτριες και ερευνητές, προκειμένου να αναφερθούν στα ίδια ή σε παρεμφερή φαινόμενα.

Ο όρος πραγματολογικά μόρια που προκρίθηκε εδώ (πρβ. και Ostman 1995, Foolen 1996, Fried & Ostman 2005) φέρνει στο προσκήνιο γλωσσικά στοιχεία και δομές με δεικτικό και μεταεπικοινωνιακό χαρακτήρα, χωρίς δεσμεύσεις ως προς επιμέρους οριοθετήσεις και κατηγοριοποιήσεις των υπό εξέταση φαινομένων. Με άλλα λόγια, τα μόρια εκλαμβάνονται πρωταρχικά ως μια λειτουργική κατηγορία, το πλήρες εύρος της οποίας και η διαφοροποίησή της από άλλες μένει να στοιχειοθετηθούν. Στόχος του παρόντος τόμου είναι ακριβώς να προσδιοριστούν (μερικά από) τα προαπαιτούμενα για μια συνεκτική διερεύνηση του θέματος, στη βάση του ελληνικού προφορικού λόγου. 

Θ.-Σ. Παυλίδου
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
 
 
 
 
 


25/3/21

ΜΙΧΑΗΛ ΨΕΛΛΟΣ. Η ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ

Στρατής Παπαϊωάννου
Μιχαήλ Ψελλός. Η ρητορική και ο λογοτέχνης

Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2021 (Ιανουάριος)
Σελίδες: 360
Διαστάσεις: 15 x 23 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-584-9
Τιμή: 20,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €




Ο ρήτορας και φιλόσοφος Μιχαήλ Ψελλός (Κωνσταντινούπολη, 1018-1078) είναι μια εμβληματική προσωπικότητα στην ιστορία της λόγιας βυζαντινής λογοτεχνίας και ένας από τους πιο πολυδιαβασμένους Έλληνες συγγραφείς του Μεσαίωνα. Η απήχησή του δεν είναι τυχαία. Ἐγραψε σχεδόν για τα πάντα, καλλιεργώντας περίπου όλα τα βυζαντινἀ λογοτεχνικά είδη και παρέχοντάς μας όχι απλώς μια μοναδική ματιά στο Βυζάντιο του ενδέκατου αιώνα, αλλά και μια πολυτυπία προσωπογραφιών που ακροβατούν ανάμεσα στην εξιδανίκευση, την ειρωνεία και την ευαισθησία. 

Η μορφή που ξεχωρίζει στις προσωπογραφήσεις του Ψελλού είναι αναμφισβήτητα εκείνη του εαυτού του, το εγώ του συγγραφέα. Το βιβλίο προσπαθεί να αποδομήσει αλλά και να ανασυνθέσει τον αυτοαναφορικό λόγο του Ψελλού, εντοπίζοντας τις εμμονές και τις σιωπές του. Πώς ορίζει τον λογοτέχνη και την αυτοπαρουσίαση; Πώς χειρίζεται τη σχέση ανάμεσα στο κείμενο και το πρόσωπο; Με ποιούς τρόπους σκιαγραφεί και πραγματώνει το πορτρέτο του; Τι ρόλο προσδίδει στο σώμα και στα συναισθήματα, στο εγώ που γοητεύει αλλά και πάσχει; Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, ποιο ήταν το κύρος ενός ρήτορα, όπως ο Ψελλός, στη βυζαντινή κοινωνία; Ποιο το ακροατήριο και οι προσδοκίες του; Ποια η θέση των κειμένων του στην ιστορία της ρητορικής και της αυτοπαρουσίασης στον ελληνικό έντεχνο λόγο, από τους κλασικούς έως το Βυζάντιο της μέσης περιόδου; Τι ήταν εντέλει η βυζαντινή ρητορική; Και ποια η σχέση της με αυτό που εμείς αντιλαμβανόμαστε ως λογοτεχνία; Στις απαντήσεις που προτείνονται, αναδύεται μια λογοτεχνία που παραμένει άγνωστη και παρεξηγημένη, ένας λόγος ίσως ξένος, αλλά και τόσο οικείος.


(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)






24/3/21

Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ ΚΑΙ Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ

Gunnar Hering
Ο αγώνας των Ελλήνων για την ανεξαρτησία και ο φιλελληνισμός

Μετάφραση: Αγαθοκλής Αζέλης
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2021 (Μάρτιος)
Σελίδες: 120
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-606-8
Τιμή: 9,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 8,10 €





Η ελληνική επάνασταση του 1821 υπήρξε γεγονός με ισχυρότατο αντίκτυπο στον ευρωπαϊκό χώρο αλλά και στην Αμερική, προκαλώντας ένα κύμα συμπάθειας που ανάλογό του δεν εκδηλώθηκε προς κανέναν άλλο λαό κατά την προσπάθεια της εθνικής του χειραφέτησης. Η εξοικείωση με τον πολιτισμό της ελληνικής Αρχαιότητας, οι ιδέες του Διαφωτισμού, αλλά και η αυθόρμητη στήριξη προς έναν χριστιανικό λαό που εξεγέρθηκε εναντίον των αλλόπιστων δυναστών του, ήταν προφανή κίνητρα για να διαμορφωθεί εξ αρχής μια στάση αλληλεγγύης προς τους επαναστατημένους Έλληνες. Την ίδια στιγμή, ο αγώνας των Ελλήνων για την ανεξαρτησία επηρέαζε τις γεωπολιτικές ισορροπίες και εντασσόταν στο διεθνές διπλωματικό παίγνιο της εποχής.

Για το ευρύ φάσμα των εκδηλώσεων συμπαράστασης προς τους Έλληνες πολιτογραφήθηκε ο όρος φιλελληνισμός. Η μελέτη του Gunnar Hering, που αποτέλεσε την κατακλείδα της επιστημονικής συνεισφοράς του μεγάλου Γερμανού ιστορικού και ελληνιστή, αλλά και γνήσιου φιλέλληνα, αποτελεί μια γενική επισκόπηση της φιλελληνικής κίνησης στην Ευρώπη και την Αμερική. Με μια συνθετική προσέγγιση, σήμα κατατεθέν του συνολικού ερευνητικού του έργου, ο Hering, ορίζοντας αρχικά τα ιστορικά συμφραζόμενα, επιχειρεί την απογραφή των στόχων και των ιδεολογικών θέσεων που συνδιαμόρφωσαν τη βάση του φιλελληνισμού, εξετάζει την οργάνωση και τις μορφές καθοδήγησής του, αναλύει τις κοινωνικές καταβολές όλων αυτών των ανθρώπων που στρατεύτηκαν στη φιλελληνική κίνηση και επισκοπεί τα ιστορικά, λογοτεχνικά και καλλιτεχνικά έργα που συνδέονται με τη φιλελληνική δράση. Στόχος του είναι να αναδείξει τον πολυδιάστατο χαρακτήρα του κινήματος, ανασκευάζοντας μονοδιάστατες ερμηνείες, με χαρακτηριστική εκείνη που το συνδέει με μια απλοϊκή αρχαιολατρία.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


23/3/21

1821. ΔΙΑΚΟΣΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ. Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ. 14 + 1 ΚΕΙΜΕΝΑ

1821. Διακόσια χρόνια ιστορίας. Η δημοκρατική παράδοση. 14 + 1 κείμενα

Επιμέλεια: Αντώνης Λιάκος
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, εκδόσεις Θεμέλιο, 2021 (Μάρτιος)
Σελίδες: 144
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-310-425-4
Τιμή: 10,60 € // στο βιβλιοπωλείο μας 9,54 €



«...Το 1821 ήταν επανάσταση γιατί δημιούργησε ένα διαφορετικό τύπο πολιτείας από όσες είχαν υπάρξει όλους τους προηγούμενους αιώνες, γιατί μεταμόρφωσε ένα λαό σε έθνος, γιατί γέννησε πολίτες, γιατί δημιούργησε ένα καινούργιο κόσμο στον οποίο η λαϊκότητα, η ισότητα και η δημοκρατία συγκροτούσαν τον πιο φωτεινό αστερισμό στο στερέωμα, παρά τις κατά καιρούς νεφώσεις. Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες που ιδρύθηκαν μέσα από επαναστάσεις. Ποιες συνέπειες είχε αυτό για την πολιτική συγκρότηση και εξέλιξη της χώρας; Σε πολλές επίσης χώρες, η γενέθλια πράξη αμφισβητήθηκε αργότερα ή θεωρήθηκε πηγή παραμορφώσεων και δεινών. Στην Ελλάδα όμως ουδείς το διανοήθηκε. Τι σημαίνει αυτό για τη συνείδηση των πολιτών αλλά και για την πολιτική κουλτούρα;

Τα κείμενα χωρίζονται σε δυο μέρη: στο πρώτο η ίδια η Επανάσταση και τα προβλήματα που μας θέτει, στο δεύτερο οι δημοκρατικές υποθήκες. Στα κείμενα αυτά προστέθηκε και ένας διάλογος που αφορά την πρώτη στιγμή που η ίδια η Γαλλική Επανάσταση φτάνει στις ελληνικές ακτές ανάβοντας πυρκαγιές...».

Αντώνης Λιάκος
(από τον πρόλογο του βιβλίου)

 




22/3/21

ΑΘΗΡΗΛΟΙΓΟΣ. ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΟΜΗΡΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ

Αθηρηλοιγός. Σύγχρονες προσεγγίσεις στις ομηρικές σπουδές

Επιστημονική επιμέλεια: Χρήστος Κ. Τσαγγάλης, Ανδρέας Γ. Μαρκαντωνάτος
Κείμενα: συλλογικό
Μετάφραση: Κατερίνα Δημοπούλου
Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, 2021 (Μάρτιος)
Σελίδες: 496
Διαστάσεις: 17 x 24,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-01-2214-5
Τιμή: 28,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 25,20 €




Η παρούσα συλλογή μελετών, γραμμένων από μια χορεία έγκριτων κλασικών φιλολόγων, που πραγματεύονται κάποια ιδιαίτερα περίπλοκα και σαφώς δυσεπίλυτα ομηρικά ζητήματα, στοχεύει να αποτίσει τον οφειλόμενο φόρο τιμής σε έναν εξόχως οξυδερκή ερευνητή της επικής ποίησης, τον Αντώνη Ρεγκάκο, Ακαδημαϊκό και Καθηγητή της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, και να εορτάσει έτσι την ευφρόσυνη επέτειο των 60ών γενεθλίων του. Οι επιμελητές, ευτυχείς αποδέκτες της σοφίας και της φιλίας του τιμωμένου, θεωρούν ότι η παρούσα είναι η κατάλληλη ευκαιρία για να τονιστεί η πολύτιμη και αξιομνημόνευτη επίδραση του Αντώνη Ρεγκάκου στον τομέα της μελέτης της αρχαιοελληνικής γραμματείας παγκοσμίως.





19/3/21

ΕΙΚΟΣΙ ΔΥΟ ΜΕΛΕΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ

Είκοσι δύο μελέτες για τον Ξενοφώντα

Επιμέλεια: Michael A. Flower
Επιμέλεια ελληνικής έκδοσης: Γιώργος Βασίλαρος
Μετάφραση: Αντωνία Γουναροπούλου
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, 2021 (Φεβρουάριος)
Σελίδες: 816
Διαστάσεις: 17 x 24,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-01-2212-1
Τιμή: 45,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 40,50 €





Το παρόν βιβλίο βοηθά τους αναγνώστες να κατανοήσουν γιατί ο Ξενοφώντας κατέχει τόσο διαπρεπή θέση στον λογοτεχνικό και πολιτικό μας πολιτισμό από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας και γιατί υπήρξε αγαπημένος συγγραφέας ανθρώπων τόσο διαφορετικών όπως ο Μακιαβέλλι, ο Τόμας Τζέφερσον και ο Λέων Τολστόι. Εκθέτει, επίσης, τα μείζονα προβλήματα και ζητήματα που ανακύπτουν κατά τη μελέτη των γραπτών του, δείχνοντας παράλληλα τον δρόμο για τις πιο νέες μεθοδολογίες, για νέα θέματα και ερωτήματα προς συζήτηση. Παρόλο που τα ιστορικά, φιλοσοφικά και τεχνικά έργα του Ξενοφώντα συνήθως μελετώνται ξεχωριστά, επειδή στις μέρες μας ανήκουν σε διαφορετικά είδη, εδώ δίνεται έμφαση σε θέματα που απαντώνται σε όλο το εκτενές και ποικιλόμορφο σώμα των γραπτών του. Αυτός ο τόμος είναι προσιτός σε φοιτητές και στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό, συμπεριλαμβανομένων όσων δεν είναι ήδη εξοικειωμένοι με τον Ξενοφώντα, ενώ ταυτόχρονα απευθύνεται και σε ακαδημαϊκούς διάφορων επιστημονικών κλάδων.










18/3/21

ΨΑΛΜΟΙ

Ψαλμοί

Μετάφραση: Ανθή Λεούση
Αθήνα, εκδόσεις Άρτος Ζωής, 2021 (Φεβρουάριος)
Σελίδες: 564
Διαστάσεις: 11 x 18 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-8053-75-5
Τιμή: 20,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €




Το βιβλίο των Ψαλμών αποτελεί συλλογή 150 θρησκευτικών ποιημάτων του Ισραήλ, η οποία συγκροτήθηκε με τη συνένωση μικρότερων συλλογών κατά τη διάρκεια μιας μακροχρόνιας εξέλιξης, που ολοκληρώθηκε πιθανώς τον 3ο αιώνα π.Χ.

Έργο με μεγάλη ποιητική δύναμη και εξαιρετική ευρύτητα περιεχομένου, οι Ψαλμοί υπήρξαν ένα από τα πιο αγαπητά και διαδεδομένα κείμενα της βιβλικής γραμματείας τόσο για τους Εβραίους όσο και για τους χριστιανούς. Οι Ψαλμοί εντάχθηκαν στη χριστιανική λατρεία ήδη από την πρωτοχριστιανική περίοδο και αποτέλεσαν τη βάση της υμνολογίας της Εκκλησίας.

Η ξεχωριστή σημασία της νέας μετάφρασης της Ανθής Λεούση βρίσκεται ακριβώς στην προσπάθεια απόδοσης της ποιητικής δύναμης του κειμένου.






17/3/21

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ. 19ος - 20ός

Νίκος Μπελαβίλας
Ιστορία της πόλης του Πειραιά. 19ος – 20ός

Αθήνα, εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2021 (Μάρτιος)
Σελίδες: 600, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-221-895-2
Τιμή: 26,50 € // στο βιβλιοπωλείο μας 23,85 €




Για όλον αυτόν τον Πειραιά επιχειρεί να μιλήσει το παρόν βιβλίο. Για την πόλη-λιμάνι που ξεκίνησε να κτίζεται στις αρχές του 19ου αιώνα επάνω σε έρημα αρχαία ερείπια, ωρίμασε, έφτασε στην ακμή της και παράκμασε οδεύοντας προς το τέλος του 20ού αιώνα. Τα επόμενα χρόνια θα δείξουν αν συνεχίζει να παρακμάζει ή αν περνάει σε φάση ανάκαμψης.

Ο σύγχρονος Πειραιάς δεν θα υπήρχε αν δεν διέθετε το μεγάλο φυσικό αγκυροβόλιο σε αυτή τη θέση της ελληνικής χερσονήσου και της ανατολικής Μεσογείου και αν δεν είχε χωροθετηθεί η πρωτεύουσα του νέου μετεπαναστατικού κράτους στην Αθήνα. Οι πρώτοι πυρήνες όσων διοίκησαν και σχεδίασαν την πόλη, παρότι από την πρώτη στιγμή στράφηκαν στο εμπόριο, συνειδητοποίησαν νωρίς, μετά το μέσο του 19ου αιώνα, ότι συντελείτο στην Ευρώπη μια κοσμογονική αλλαγή, η εκβιομηχάνιση, και έσπρωξαν την πόλη προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτό που κανείς δεν πρόβλεψε ποτέ ήταν τα μεγέθη της πληθυσμιακής ανάπτυξης. Ό,τι συνέβη στον Μεσοπόλεμο, η αλληλουχία πολέμων και η εκδίωξη πληθυσμών με αποτέλεσμα τη συνεχή ροή προσφύγων, ήταν ένα άλμα, όχι πάντα προς τα εμπρός.

Η πόλη μέσα στους δύο αιώνες της ιστορίας της, απλώθηκε σε όλο το μήκος της ακτής από το Φάληρο ώς το Πέραμα, και ώς τις παρυφές του Αιγάλεω, με μισό εκατομμύριο κατοίκους και μια ταυτότητα ιδιαίτερη. Η ζωή και η εξέλιξη της είναι και θα είναι δεμένη διαχρονικά με το λιμάνι της. Από τις πλούσιες συνοικίες των αστών του 19ου αιώνα ώς τις ταλαιπωρημένες από τη φτώχεια και τη βιομηχανική ρύπανση γειτονιές των κάθε λογής πολεμικών προσφύγων και οικονομικών μεταναστών, από την πρώτη στιγμή της ίδρυσής του ώς σήμερα, ο Πειραιάς είναι συγκροτημένος ως μία ενιαία πόλη, παρά τις συγκλονιστικές ταξικές αντιθέσεις που χωρίζουν την κοινωνία του.









16/3/21

ΑΨΑΛΟΣ ΑΛΜΩΠΙΑΣ. Ο ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΥΣΤΕΡΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ

Αναστασία Γεωργιάδου
Άψαλος Αλμωπίας. Ο οικισμός της ύστερης εποχής του χαλκού

Θεσσαλονίκη, εκδόσεις University Studio Press, 2021 (Φεβρουάριος)
Σελίδες: 200, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 21 x 29 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-12-2512-8
Τιμή: 26,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 23,40 €



Η παρούσα μονογραφία παρουσιάζει τη σωστική ανασκαφή του οικισμού ύστερης εποχής χαλκού στην Άψαλο Αλμωπίας, μετά από μελέτη του συνόλου του αρχαιολογικού υλικού που ήρθε στο φως. Γίνεται έτσι γνωστή μία θέση της Αλμωπίας, που πιθανότατα κατείχε κομβικό ρόλο στην περιοχή. Αναλυτικότερα, περιλαμβάνεται η μελέτη της αρχιτεκτονικής του κυκλικού οικήματος του οικισμού, οι οικοδομικοί πηλοί του οποίου «ψήθηκαν» διατηρώντας αρκετές πληροφορίες των ξύλινων δομικών στοιχείων. Επιχειρήθηκε η ανασύνθεση της μορφής του, των βασικών χαρακτηριστικών της τοιχοποιίας του και της χρήσης του. Παρουσιάζονται τα οικοδομικά κατάλοιπα, τα υπόλοιπα σύνολα (λάκκοι, στρώσεις κεραμικής, κατασκευές) και τέλος τα ανασκαφικά δεδομένα ανά τομή. Επιπλέον, παρουσιάζεται η μελέτη της κεραμικής, ενός μεγάλου ομοιογενούς συνόλου χειροποίητων αγγείων καθημερινής χρήσης. Προηγούνται τα αγγεία πόσης και τροφής, και έπονται τα μεγάλα αποθηκευτικά και μαγειρικά σκεύη. Η μελέτη της κεραμικής περιλαμβάνει προσδιορισμό της μορφολογίας και των τεχνολογικών χαρακτηριστικών της, περιγραφή των τεχνικών διακόσμησης, παρουσίαση του υλικού, οργανωμένο ανά σχήμα και επιμέρους τύπους, και τέλος τη σύγκριση με την κεραμική γειτονικών θέσεων, αποσκοπώντας όχι μόνο στην επιβεβαίωση της χρονολόγησης του οικισμού της Αψάλου, αλλά και στην ένταξη της στο ευρύτερο πολιτισμικό και χρονολογικό πλαίσιο. Ο οικισμός της Αψάλου είναι ο μοναδικός στην Αλμωπία και ο δεύτερος μετά το Αρχοντικό, συστηματικά ερευνημένος οικισμός ύστερης εποχής χαλκού στην Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας.








15/3/21

ΟΙ ΕΛΛΗΝΟΚΙΝΕΖΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 1972-1997

Εμμανουήλ Αντ. Εμμανουηλίδης
Οι ελληνοκινεζικές σχέσεις κατά την περίοδο 1972-1997

Θεσσαλονίκη, εκδόσεις University Studio Press, 2020 (Δεκέμβριος)
Σελίδες: 288
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-12-2513-5
Τιμή: 20,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €

 

Οι διμερείς σχέσεις με την Κίνα αποτελούν έναν ιδιαίτερο τομέα της ελληνικής διπλωματίας. Οι δύο χώρες επιδιώκουν την εμβάθυνση των επαφών τους, ιδίως ενόψει αμοιβαίων οικονομικών ωφελειών. Ωστόσο πρόκειται για μια χώρα με την οποία οι σχέσεις χαρακτηρίζονται «νεαρές» λόγω της ανυπαρξίας τους ως το 1972. Όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις, είτε η αυταρχική της δικτατορικής περιόδου είτε οι μεταπολιτευτικές συντηρητικές και σοσιαλδημοκρατικές, επεδίωκαν την αύξηση των επαφών. Αυτό γιατί διέβλεπαν την άνοδο της Κίνας στο παγκόσμιο περιβάλλον και είχαν σκοπό να βελτιώσουν τις ελληνοκινεζικές σχέσεις.

Η υπό έρευνα περίοδος ξεκινά με την αποκατάσταση των διπλωματικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών το 1972. Το πρώτο μέρος μελετά τις ελληνοκινεζικές επαφές υπό το πρίσμα της πολυδιάστατης ελληνικής πολιτικής και των επαφών με τα κομμουνιστικά κράτη, την περίοδο 1974-1981. Μεγάλη σημασία είχε η επίσκεψη Καραμανλή στο Πεκίνο. Στο δεύτερο μέρος, για την περίοδο των κυβερνήσεων Παπανδρέου, οι επαφές συνεχίστηκαν με τη σύναψη συμφωνιών, (παρότι η επίσκεψη του Παπανδρέου στην Κίνα το 1986 διακόπηκε πρόωρα), ενώ αξιοπρόσεκτη ήταν η πρώτη επίσκεψη Έλληνα προέδρου Δημοκρατίας στη ΛΔΚ, το 1988. Μετά την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού και τη στροφή του κινεζικού καθεστώτος σε καπιταλιστικές δράσεις, οι επαφές συνεχίστηκαν σε επίπεδο σύναψης συμφωνιών, ενώ το 1994 ο αντιπρόεδρος της Κίνας μετέβη στην Αθήνα. Η μελέτη ολοκληρώνεται το 1997, όπου η επιστροφή του Χονγκ Κονγκ στην Κίνα σηματοδότησε την έναρξη της ανόδου της κινεζικής ισχύος στο σύγχρονο διεθνές γίγνεσθαι.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)






12/3/21

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΕΩΝ ΠΟΛΙΣ, ΤΕΥΧΟΣ 75

Θεσσαλονικέων Πόλις. Ιστορία, Γράμματα, Τέχνες, Ιδέες

Περιοδικό, τεύχος 75
Θεσσαλονίκη, Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος, 2021 (Μάρτιος)
Κείμενα: συλλογικό
Σελίδες: 120, με α/μ και έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 21 x 28 εκ.
ISSN χαρτόδετου: 1108-5452
Τιμή: 8,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 7,20 €



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
EDITORIAL
Πού πηγαίνουμε και τι γιορτάζουμε;
Κώστας Μπλιάτκας

ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Πλάνα αποθηκών
Γιώργος Σκαμπαρδώνης
Ήταν ένα παρατημένο σαλούν
Σοφία Νικολαΐδου
Σινεμά «κατ’ οίκον»
Στελλίνα Τρωιάνου
Στην αγαπημένη μου Φώφη, 11-4-’43
Άρις Γεωργίου

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΔΥΟ ΑΙΩΝΕΣ (1821-2021)
Ανώλεθρη και περίβλεπτη
Γιώργος Σκαμπαρδώνης
Η κατασκευή της Νεοελληνικής Θεσσαλονίκης: Εκλεκτικές νεοβυζαντινές αναβιώσεις
Νίκος Καλογήρου
H Θεσσαλονίκη στη φωτογραφία του 20ου αιώνα. Οι πολλαπλές εικόνες μιας πόλης στη σκιά της ιστορίας.
Βασίλης Κολώνας

ΘΕΜΑ
Μια συνάντηση στο «μέσον της οδού» – Η ιδεολογική προπαρασκευή της Επανάστασης
Γιάννης Επαμεινώνδας

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Delacroix – «Ελλάδα»-«Ελευθερία» (Salon 1824, 1827)
Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Σοφία Νικολαΐδου: «Ο συγγραφέας είναι αυτός που ακούει»
Συνέντευξη στην Μαίρη Καιρίδη

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΗ ΠΟΛΗ
Ένα παιδί που δεν έμεινε στη Θεσσαλονίκη
Ευάγγελος Χεκίμογλου

ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ
Θωμάς Μακινατζής: Ως αρχειοθέτης σκορπιών εικόνων…
Συνέντευξη στη Χιονία Βλάχου

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Anthropause II
Ηρακλής Παπαϊωάννου
Μια επταετία μέσα στα σέβεντιζ
Άρις Γεωργίου

ΦΩΤΟ/ΑΠΟΡΙΑ
Πηγάζει από την αβεβαιότητα η ομορφιά;
Μανόλης Ξεξάκης

ΣΤΙΓΜΕΣ
Η λαϊκή. Επίθετο και ουσιαστικό
Ηρακλής Παπαϊωάννου

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ
Ένα κουτάλι στον βυθό
Σάκης Σερέφας

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΤΟΠΟΣΗΜΑ
Ο Κήπος του Μπες Τσινάρ κι εγώ
Παρασκευάς Σαββαϊδης

ΜΟΥΣΙΚΗ
Μάγισσα Θεσσαλονίκη, «Σαλονίκη παινεμένη». Τα υμνητικά τραγούδια της πόλης
Χρίστος Ζαφείρης

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ
Το Πλατάνι της Ακρόπολης είδε
Σάκης Σερέφας

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΝΕΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Διεθνής Εμποροπανήγυρη Θεσσαλονίκης
Άρις Γεωργίου
Γιάννης Επαμεινώνδας

ΒΙΒΛΙΟ/ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Ρένα Κύρκα – Χρυσούλα Βαρδαλή: Μια αρχαία πήλινη πινακίδα αφηγείται ιστορία 25 αιώνων… Συνέντευξη στη Χριστίνα Χαλεπλίδου

ΒΙΒΛΙΟ
I REMEMBER. ΘΥΜΑΜΑΙ
Γράφει ο Λέων Νάρ

ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ
Η μανιβέλα
Λίζα Μαμακούκα
Χέρια ακάματα, τα χέρια της
Αλεξάνδρα Μυλωνά

FRAGMENTA
Από το Εντευκτήριο
Γιώργος Κορδομενίδης

 

 

2/3/21

ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΕΙΑ ΚΑΙ ΦΙΛΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ. ΣΥΛΛΟΓΗ ΘΑΝΑΣΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΝΑΣ ΜΑΡΤΙΝΟΥ

Αρχαιολατρεία και Φιλελληνισμός. Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου

Κείμενα: Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδης, Φανή-Μαρία Τσιγκάκου
Αθήνα, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, 2020 (Δεκέμβριος)
Δίγλωσση έκδοση (ελληνικά / αγγλικά)
Μεταφράσεις: Αλεξάνδρα Ντούμα (στην αγγλική γλώσσα), Valentina Di Napoli (από την ιταλική γλώσσα)
Σελίδες: 438, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 24 x 28 εκ.
ISBN σκληρόδετου: 978-618-5060-38-1
Τιμή: 50,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 45,00 €

 

 «Η αρχαιολατρική διανοητική διαδικασία «γεννά» τον φιλελληνισμό τουλάχιστον σε μια μερίδα της Ευρωπαϊκής διανόησης καθώς ταυτίζει τον γεωγραφικό χώρο όπου η αρχαιότητα, η μυθολογία και η ιστορία συμπλέκονται και αποτελούν τη ρίζα της κληρονομιάς του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Έτσι, η ανάγκη της αποτίναξης του βάρβαρου ζυγού των Τούρκων, που οι Έλληνες της Επανάστασης ονομάζουν Περσιάνους, ανάγοντας την ονομασία τους στους θεωρούμενους βάρβαρους Πέρσες της αρχαιότητας, είναι προϋπόθεση για τη δημιουργία της σύγχρονης Ελλάδας.

Η εικόνα της προσωποποιημένης Ελλάδας, ως γυναίκας αλυσοδεμένης που κάθεται στα ταφικά μνημεία του Περικλή, του Θεμιστοκλή, του Λυκούργου, του Μιλτιάδη...και ακουμπά στον τάφο του Λεωνίδα, είναι ίσως η πρώτη από μια σειρά έργων που εικονογραφούν αυτό το προεπαναστατικό, φιλελληνικό πνεύμα. Πίσω από τη γυναικεία μορφή απεικονίζεται η στήλη με το επίγραμμα για τους 300 που έπεσαν στις Θερμοπύλες. Οι λέξεις "exoriare aliquis" που είναι χαραγμένες στον βράχο παραπέμπουν στα λόγια της Αινειάδας του Βιργιλίου: exoriare aliquis nostris ex ossibus ultor (ας βγει από τα κόκκαλά μας ο εκδικητής), που εμπεριέχει όχι μόνον τη δύναμη της εκδίκησης για την καταπίεση της σκλαβιάς αιώνων αλλά και τη λύτρωση της χώρας που γέννησε όλους αυτούς τους μεγάλους άνδρες και το πνεύμα τους και αναγεννά τη σύγχρονη Ελλάδα. Η ανάλογη φράση υπάρχει στη δεύτερη στροφή του Εθνικού Ύμνου, του Ύμνου εις την Ελευθερία, που γράφτηκε από τον Διονύσιο Σολωμό στη Ζάκυνθο, δυο χρόνια μετά την έναρξη της Επανάστασης του ΄21: απ΄τα κόκκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά...»
 
Καθηγητής Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδης
Διευθυντής Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
 
(από το βιβλίο)

 
 
 
 
 
 

 

1/3/21

THE LATE BYZANTINE PALACE OF MISTRAS AND ITS RESTORATION

Stefanos Sinos
The late Byzantine Palace Of Mistras and its restoration

Αθήνα, εκδόσεις Καπόν, 2021 (Φεβρουάριος)
Σελίδες: 408, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Γλώσσα: αγγλική
Διαστάσεις: 21 x 28 εκ.
ISBN σκληρόδετου: 978-618-5209-72-8
Τιμή: 65,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 58,50 €

 

Το βιβλίο παρουσιάζει την ιστορία του Βυζαντινού Παλατιού του Μυστρά, που δημιουργήθηκε στα μέσα του 13ου αιώνα και αργότερα επεκτάθηκε, για να γίνει η έδρα των βυζαντινών διοικητών και, από τα μέσα του 14ου αιώνα, η έδρα των Δεσποτών του Μυστρά και το διοικητικό κέντρο, που γύρω του άνθισαν το εμπόριο και τα γράμματα. Αυτή ήταν και η εποχή της τελευταίας αναλαμπής του βυζαντινού πολιτισμού. Η μορφή του ολοκληρώθηκε με τις επεκτάσεις των αρχών του 15ου αιώνα. Εγκαταλείφθηκε τον 18ο αιώνα και έγινε ένα τριώροφο ερείπιο μέχρι την εποχή μας. Το ερείπιο του παλατιού, που περιγράφεται αναλυτικά, μελετήθηκε και τεκμηριώθηκε σε ένα πλούσιο φωτογραφικό αρχείο, οδηγώντας σε ένα σχέδιο αναστήλωσης σύμφωνα με την αρχική του μορφή. Επιπλέον, η οργάνωση των αναστηλωτικών εργασιών, οι τεχνικές που εφαρμόσθηκαν και οι κατασκευαστικές λεπτομέρειες αναλύονται διεξοδικά, αποκαλύπτοντάς μας τη δημιουργία της αναστηλωμένης μορφής του Παλατιού.

 (πηγή: εκδόσεις Καπόν)