29/6/19

Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΤΟΥ ΑΡΑΚΟΣ

Η εκκλησία της Παναγίας του Άρακος 

Επιμέλεια: Αθανάσιος Παπαγεωργίου, Χαράλαμπος Μπακιρτζής, Χριστόδουλος Χατζηχριστοδούλου
Κείμενα: συλλογικό
Λευκωσία, Ίδρυμα Αναστάσιος Γ. Λεβέντης και Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου, 2018
Σελίδες: 365, με έγχρωμες και α/μ εικόνες, και σχέδια
Διαστάσεις: 25 x 32,5 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-9963-732-35-7 // 978-9963-42-983-7
Τιμή: 90,46 € // στο βιβλιοπωλείο μας 81,41 €





«Η μονή της Παναγίας Αρακιώτισσας ή, όπως είναι πιο γνωστή, Παναγία του Άρακα, κτισμένη κάτω από τη βουνοκορφή της Μαδαρής στην Πιτσιλιά, ανάμεσα στα χωριά Λαγουδερά και Σαράντι, αποτελεί χωρίς αμφιβολία ένα από τα βυζαντινά στολίδια της οροσειράς του Τροόδους. Το Τρόοδος, με μοναδική γεωλογική ιδιομορφία και παγκόσμια φήμη, αποτελεί για την Κύπρο χωρίς υπερβολή και τηρουμένων των αναλογιών, ό,τι ο Νείλος ποταμός για την Αίγυπτο. Εκτός από τις φυσικές ομορφιές, το πλήθος των χωριών που το κοσμούν, τις κοιλάδες, τα ποτάμια και τα δάση, είναι ουσιαστικά το κέντρο της βυζαντινής τέχνης της Κύπρου.

[…] Ξεχωριστή θέση στα βυζαντινά μνημεία του Τροόδους κατέχει η περίφημη μονή της Παναγίας της Αρακιώτισσας ή του Άρακα. Μοναδικό βυζαντινό μνημείο, κατέχει εξέχουσα θέση στην ιστορία της βυζαντινής τέχνης όχι μόνο της Κύπρου, αλλά ολόκληρου του βυζαντινού κόσμου, με παγκόσμια ακτινοβολία. Κτισμένη σε έξοχο φυσικό περιβάλλον, πιθανόν στα τέλη του 12ου αιώνα, συνδέεται με τις κυνηγετικές εξορμήσεις των βυζαντινών αρχόντων στο Τρόοδος, αφού το επίθετο της Παναγίας προέρχεται από τα γεράκια (ιέρακας – άρακας), ενώ άσχετο δεν είναι και το όνομα του χωριού Λαγουδερά, δηλαδή τόπος με πολλούς λαγούς.

Μοναδικά αρχιτεκτονικά στοιχεία χαρακτηρίζουν τον μονόκλιτο τρουλλαίο ναό (καθολικό) της μονής, ο οποίος φέρει δεύτερη ξύλινη στέγη με αγκιστρωτά κεραμίδια και στοά στις τρεις πλευρές. Στολίδι του καθολικού αποτελούν οι ιδιαίτερα καλά διατηρημένες τοιχογραφίες που το κοσμούν και χρονολογούνται στα 1192, ένα δηλαδή χρόνο μετά την κατάληψη της Κύπρου από τον Άγγλο βασιλέα Ριχάρδο τον Λεοντόκαρδο. Οι τοιχογραφίες έχουν αποδοθεί στον βυζαντινό αγιογράφο Θεόδωρο Αψευδή, που εργάστηκε εννέα χρόνια πριν στην Εγκλείστρα του Αγίου Νεοφύτου στην Πάφο, και αποτελούν έξοχο δείγμα της υστεροκομνήνειας ζωγραφικής. Η ολοκλήρωση των τοιχογραφιών το 1192, όταν η Κύπρος είχε περάσει στους Λουζινιανούς, δείχνει τον ρόλο που θα διαδραματίσει η βυζαντινή ζωγραφική στους αιώνες υπό τη διοίκηση ευρωπαιϊκών δυνάμεων, Φράγκων και Βενετών…».

Δρ. Μαρίνα Σολομίδου-Ιερωνυμίδου
Διευθύντρια Τμήματος Αρχαιοτήτων
(από το βιβλίο)





28/6/19

ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΚΑΙ ΝΑΩΝ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ (12ος – 16ος ΑΙΩΝΑΣ)

Ευθύμιος Ν. Τσιγαρίδας
Εικόνες του Βυζαντινού Μουσείου και Ναών της Καστοριάς (12ος – 16ος αιώνας)


Αθήνα, Η εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία, 2019
Σελίδες: 608, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 23,5 x 33 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-618-5047-2
Τιμή: 99,54 € // στο βιβλιοπωλείο μας 89,56 €





«Η Καστοριά είναι από τις πλέον σημαντικές και ακμάζουσες πόλεις του ελλαδικού χώρου κατά τους βυζαντινούς χρόνους και της βαλκανικής χερσονήσου στα χρόνια της τουρκοκρατίας.

[…] Η καλλιτεχνική δημιουργία στην πόλη της Καστοριάς είναι συνεχής από τον 9ο έως τον 19ο αιώνα με ιδιαίτερες κορυφώσεις στον 9ο-10ο αιώνα, στο δεύτερο μισό του 12ου, στο δεύτερο μισό του 14ου, στο τελευταίο τέταρτο του 15ου, στον 16ο αιώνα, αλλά και σε όλη τη διάρκεια της τουρκοκρατίας. Μάλιστα η συνεχής και αξιόλογη, ποσοτικά και ποιοτικά, καλλιτεχνική παραγωγή στον τομέα της ζωγραφικής, τοιχογραφίες και φορητές εικόνες, δεν παρατηρείται σε άλλες πόλεις της περιφέρειας της βυζαντινής αυτοκρατορίας, παρά μόνο στη Βέροια και σε μικρότερο βαθμό στην Αχρίδα.

[…] Ο μεγάλος αριθμός εικόνων με κοινά τεχνικά χαρακτηριστικά και ποικιλία καλλιτεχνικών τρόπων επιβεβαιώνει ότι η πόλη υπήρξε κέντρο ζωγραφικής, στο οποίο δραστηριοποιήθηκαν ανώνυμοι και από τον 16ο αιώνα επώνυμοι ζωγράφοι, οι οποίοι, όπως θα δούμε, από το δεύτερο μισό του 12ου και κυρίως από το δεύτερο μισό του 14ου αιώνα κινούνται παράλληλα στον ευρύτερο γεωγραφικά χώρο της Μακεδονίας.

[…] Τις βυζαντινές και μεταβυζαντινές εικόνες του παρόντος τόμου τις κατατάσσουμε σε τέσσερις ενότητες, τις ακόλουθες: 1. Εικόνες από το δεύτερο μισού του 12ου έως το τέλος του 13ου αιώνα. 2. Εικόνες από το δεύτερο μισό του 14ου έως το τέλος του 15ου αιώνα. 3. Εικόνες της «σχολής» της Καστοριάς (δεύτερο μισό του 15ου αιώνα). 4. Εικόνες του 16ου αιώνα, όπου συμπεριλαμβάνονται τέσσερις υποενότητες. Κάθε ενότητα συνοδεύεται από σύντομο και περιεκτικό εισαγωγικό κείμενο.»

(από τα εισαγωγικά του βιβλίου)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΠΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ
ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ 12ου ΕΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ
ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΙΣΟ ΤΟΥ 14ου ΕΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ
ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ «ΣΧΟΛΗΣ» ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ (δεύτερο μισό 15ου αιώνα)
ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ
Εικόνες κρητικής σχολής
Εικόνες επωνύμων ζωγράφων εργαστηρίων Καστοριάς
Ο ζωγράφος Ιωάννης από τη Γράμμοστα Καστοριάς
Ο ζωγράφος Ευστράτιος ιερομόναχος
Ο ζωγράφος Νικόλαος από το Λινοτόπι
Εικόνες επωνύμων ζωγράφων βορειοελλαδικών εργαστηρίων και μη
Ο ζωγράφος Ονούφριος Αργίτης
Ο ζωγράφος Φράγκος Κατελάνος
Ο ζωγράφος Αντώνιος
Εικόνες ανωνύμων ζωγράφων τοπικών εργαστηρίων του δεύτερου μισού του 16ου αιώνα
SUMMARY
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΑ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΠΩΝ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΚΟ


27/6/19

ΘΕΪΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ. ΠΙΚΑΣΟ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ. ΓΡΑΜΜΗ ΚΑΙ ΠΗΛΟΣ

Θεϊκοί Διάλογοι
Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδης, Olivier Berggruen
Δίγλωσση έκδοση (ελληνικά / αγγλικά)
Μεταφράσεις: Δρ. Μαρία Ξανθοπούλου
Αθήνα, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, 2019
Σελίδες: 335, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 24 x 28 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-618-5060-28-2
Τιμή: 50,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 45,00 €





«Η αρχαία Ελλάδα υπήρξε πηγή έμπνευσης για το έργο του Πικάσο καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. Η διαχρονικότητα της μυθολογίας, η απεικόνιση της ανθρώπινης μοίρας αλλά και η λιτότητα, που δεν αφήνει χώρο για επιτήδευση, καθιστούν την ελληνική τέχνη πάντα επίκαιρη. Εκεί έγκειται και η έλξη που άσκησε στον Πικάσο. Ο ίδιος κράτησε από την ελληνική τέχνη τις κλασικές αναφορές και τις παραδοσιακές φόρμες προκειμένου να τις επαναπροσδιορίσει και να τις μεταφράσει στη δική του γλώσσα, επιστρέφοντας διαρκώς στις βάσεις αυτές μέσα από όλες τις μορφές τέχνης, με τις οποίες καταπιάστηκε, από τη ζωγραφική ως τη γλυπτική και από το θέατρο ως την κεραμική...».

Anunciata von Liechtenstein
(από τον κατάλογο) 



26/6/19

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΡΩΣ

James Davidson
Οι Έλληνες και ο ελληνικός έρως


Μετάφραση: Λύο Καλοβυρνάς
Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2019
Σελίδες: 765
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-221-810-5
Τιμή: 31,80 € // στο βιβλιοπωλείο μας 28,62 €




Μια ριζοσπαστική επανεκτίμηση της ομοερωτικής φιλίας στην αρχαία Ελλάδα.

Το μυστικό της αρχαιοελληνικής ομοφυλοφιλίας παραμένει τέτοιο μόνο για εκείνους που αποφεύγουν να ρωτήσουν. Οι ίδιοι οι Έλληνες δεν το έκρυβαν. Διεκτραγωδούσαν ή αστειεύονταν με τα ομοερωτικά τους πάθη, διαλαλούσαν τον πόθο τους για "σφριγηλούς μηρούς", υμνούσαν στα αγγεία τους το κάλλος των εφήβων, τιμούσαν με αγάλματα το ζεύγος των Τυραννοκτόνων, μεταμόρφωναν τον Δία σε αετό που ανύψωνε τον Γανυμήδη στα ουράνια. Κατάπληκτοι μπροστά σ' αυτό το φαινόμενο, οι Ρωμαίοι επίγονοί τους το ονόμασαν "ελληνικό έθιμο", οι δε νεότεροι λόγιοι και αισθητές, "ελληνικό έρωτα".

Φυσιολογικό πάθος που ολοκληρωνόταν με τη σωματική συνεύρεση ή εξιδανικευμένη πνευματική έλξη – ποιος ήταν ο αληθινό χαρακτήρας του Έρωτα ή της Φιλίας των Ελλήνων; Οι ίδιοι δείχνουν άλλοτε να τον επικροτούν ανεπιφύλακτα κι άλλοτε να τον επικρίνουν – όπως ο Πλάτων, που εμφανίζεται να καταδικάζει στους Νόμους ό,τι εγκωμιάζει ως την πιο αγνή και ανδρεία μορφή αγάπης στο Συμπόσιο.

Οι ελληνικές κοινωνίες μάλλον δεν ήταν ένα γκέι Ελντοράδο, ούτε παράδεισος σοδομανιακών παιδεραστών. Στο ομοερωτικό φάσμα συνυπήρχαν ή αντιμάχονταν οι πιο ακραίες εκδοχές προσφοράς χάριτος: ο πληρωμένος έρωτας του πόρνου και το φλογερό πάθος για μια συμβολική ασώματη συνένωση εραστών και ερωμένων.

Αναψηλαφώντας ένα πλήθος πηγών –από την ποίηση, το θέατρο, την ιστορία και τη φιλοσοφία μέχρι τη μυθολογία και την εικονογραφία– ο Τζέιμς Ντέιβιντσον ζωντανεύει με οίστρο, σ' όλη την πολυπλοκότητα και ποικιλομορφία του, ένα φαινόμενο που δεν έχει πάψει να είναι επίμαχο από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


ΙΝΔΙΑ. ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Thomas R. Trautmann
Ινδία. Σύντομη ιστορία ενός μεγάλου πολιτισμού

Μετάφραση: Μαρία Παπαηλιάδη
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2019
Σελίδες: 398, με α/μ εικόνες και χάρτες
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-548-1
Τιμή: 16,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 14,40 €





Η σύγχρονη Ινδία είναι μια ανερχόμενη οικονομική και στρατιωτική δύναμη που η εμβέλειά της ξεπερνά τα γεωγραφικά όρια της Νότιας Ασίας. Συνάμα, είναι κληρονόμος ενός πανάρχαιου και πολύμορφου πολιτισμού. Στο Μοχέντζο-ντάρο και στη Χαράππα, την 3η χιλιετία π.Χ., εμφανίστηκε ο πρώτος νοτιοασιατικός αστικός πολιτισμός· ακολούθησε τη 2η χιλιετία π.Χ. ο βεδικός ινδοάριος πολιτισμός, και σταδιακά διαμορφώθηκαν χαρακτηριστικά πολιτισμικά σχήματα που έκτοτε θα σφραγίσουν την κουλτούρα και την ιστορία της υποηπείρου.

Με τον πολιτισμό αυτόν η Δύση συνδιαλλέγεται με διάφορους τρόπους ήδη από την Αρχαιότητα, όπως δείχνουν τα ελληνοϊνδικά βασίλεια της βόρειας Ινδίας και του Αφγανιστάν. Το δικό τους ισχυρό αποτύπωμα άφησαν μεταγενέστερα η εμφάνιση του ισλάμ, στους νεότερους χρόνους η έλευση των Ευρωπαίων αποικιοκρατών, και στον 20ό αιώνα η αποαποικιοποίηση και η δημιουργία εθνικών κρατών. Η ινδική υποήπειρος υπήρξε το γιγάντιο πεδίο όπου συναντήθηκαν ποικίλες πληθυσμιακές ομάδες, θρησκείες και κουλτούρες, που η καθεμιά επηρέασε με τον δικό της τρόπο την κοινωνική, πνευματική, επιστημονική και τεχνολογική σφαίρα.

Το βιβλίο του Thomas Trautmann είναι ένας ασφαλής οδηγός σε τούτη την πολυδαίδαλη ιστορική διαδρομή, ένας οδηγός που δεν παρασύρεται σε βιαστικές υπεργενικεύσεις, αλλά βοηθά τον σύγχρονο αναγνώστη να γνωρίσει τις βασικές πτυχές του ινδικού πολιτισμού με τρόπο προσιτό, συνεκτικό και απόλυτα τεκμηριωμένο.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)





25/6/19

Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΟΥ ΖΑΑ

Ο συγγραφέας του Ζαά. Δεκαοχτώ άγνωστα κείμενα των ελληνιστικών χρόνων

Μετάφραση 
– Διασκευή – Σημειώσεις: Γιώργης Γιατρομανωλάκης
Αθήνα, Άγρα, 2019
Σελίδες: 142
Διαστάσεις: 12 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-505-393-2
Τιμή: 13,50 € // στο βιβλιοπωλείο μας 12,15 €




Τα δεκαοκτώ μεταγραμμένα αρχαία ελληνικά κείμενα που εκδίδονται στο παρόν βιβλίο αποδίδονται σε έναν άγνωστο Έλληνα ή ελληνόγλωσσο συγγραφέα, ο οποίος, σύμφωνα με τον παπυρολόγο Stephan Markevil (1938-2012), ζει στις αρχές ή στα μέσα του 3ου μ.Χ. αιώνα στην περιοχή της Οξυρρύγχου. Ο Stephan Markevil αποκαλεί τον συντάκτη αυτών των κειμένων "Συγγραφέα του Ζαά" από το όνομα του Αιγύπτιου εργάτη ο οποίος ανεύρε τον σχετικό κώδικα σε παράνομη ανασκαφή. Η editio princeps του "Συγγραφέα του Ζαά" είχε προγραμματισθεί στη γνωστή σειρά Oxyrhynchus Papyri, όμως ο θάνατος του Markevil ανέστειλε την έκδοση. Αγνοούμε σε ποιο στάδιο ευρίσκεται σήμερα η έκδοση του κώδικος. Η μεταγραφή των δεκαοκτώ κειμένων γίνεται από φωτοτυπία του κώδικος, την οποία ο φίλος Stephan μου είχε αποστείλει παλαιότερα. Μάλιστα σε σχετική επιστολή του ο Stephan μου τονίζει ότι τα κείμενα αυτά πρέπει να δημοσιοποιηθούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Ο ίδιος, άλλωστε, με προέτρεπε να προβώ στη μεταγραφή τους.

Εξ όσων προκύπτει από τα κείμενα, ο άγνωστος Συγγραφέας φαίνεται να είναι ένας από τους πολλούς Έλληνες ή ελληνόγλωσσους literati της Αυτοκρατορικής Εποχής, οι οποίοι διακατέχονται από έμμονες ιδέες για την τέχνη της γραφής και τη λογοτεχνία γενικότερα. Υπό αυτή την έννοια, μπορεί να χαρακτηρισθεί οιονεί "νεωτερικός" συγγραφέας. Τα κείμενά του είναι άκρως προσωπικά και, θα λέγαμε, εγωκεντρικά. Η μεταγραφή των δεκαοκτώ κειμένων προσπαθεί να αποδώσει στα νεοελληνικά τον ασυνήθιστο τρόπο γραφής του. Σχετικές συμπληρώσεις του πρωτοτύπου, διορθώσεις, εικασίες γραφής κ.λπ. οφείλονται στον μεταφραστή.

Τα δεκαοκτώ διασωθέντα κείμενα του άγνωστου Συγγραφέως αποτελούν προσωπικές καταγραφές, το ιδιότυπο σημειωματάριο ενός ανθρώπου εν υπερορία, για τον οποίο δεν διαθέτουμε καμιά σχετική πληροφορία από αλλού. Στα δεκαοκτώ κείμενα περιγράφεται ο αμμώδης τόπος της εξορίας του, αλλά και οι συναντήσεις του με ανθρώπους της περιοχής. Συχνότερα μάλιστα αναφέρεται σε μία γυναίκα πλούσια, ωραία και υψηλής κοινωνικής τάξεως. Δεν υπάρχουν πολιτικές ή θρησκευτικές αναφορές. Τα κύρια θέματα του Συγγραφέως είναι η λογοτεχνία (ειδικά ή ομηρική), η ίδια η διαδικασία της γραφής, ο έρωτας και ο θάνατος.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)



ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ

David Asheri, Aldo Corcella, Alan Lloyd
Ηροδότου Ιστορίαι

Κείμενο και ερμηνευτικό υπόμνημα. Βιβλία Α – Δ

Επιμέλεια: Αντώνης Ρεγκάκος
Μετάφραση: Δημήτρης Σκουρέλλος, Κατερίνα Δημοπούλου, Δημήτρης Μουρατίδης
Θεσσαλονίκη, University Studio Press 2018 (δεύτερη έκδοση)
Σελίδες: 656
Διαστάσεις: 20,5 x 29 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-960-12-2408-4
Τιμή: 60,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 54,00 €





«Οι δύο τόμοι του υπομνήματος στα τέσσερα πρώτα βιβλία των Ιστοριών του Ηροδότου εκδίδονται πλέον σε έναν τόμο, προκειμένου να καταστούν πιο εύχρηστοι. Η ελληνική έκδοση βασίζεται στην αγγλική μετάφραση του ιταλικού πρωτοτύπου, το οποίο είχε κυκλοφορήσει από τον εκδοτικό οίκο Mondadori, επειδή και οι τρεις υπομνηματιστές αναθεώρησαν και εμπλούτισαν ριζικά το αρχικό ιταλικό κείμενο. Όπως και στην πρώτη ελληνική έκδοση, ο παρών τόμος περιλαμβάνει και το αρχαίο κείμενο.

Εντωμεταξύ, από την εποχή της δημοσίευσής του (2008), το παρόν υπόμνημα έχει ομόθυμα κριθεί στην ηροδότεια έρευνα ως μνημειώδης συμβολή στη μελέτη των Ιστοριών, τόσο όσον αφορά τη Γενική Εισαγωγή (μια αυτόνομη, πρωτότυπη και πλήρη πραγματεία με τη γραφίδα του David Asheri όλων των πτυχών του έργου του Πατέρα της Ιστορίας, μεταξύ των οποίων και του ρόλου του Ηροδότου ως αφηγητή, επιστήμονα και δάσκαλου, αλλά και του περίφημου για την ηροδότεια έρευνα ζητήματος της ενότητας του έργου) όσο και τον επιμέρους λεπτομερή υπομνηματισμό των χωρίων.

Οι τρεις υπομνηματιστές, ο David Asheri (συνέταξε τη Γενική Εισαγωγή και το υπόμνημα στο 1ο και το 3ο βιβλίο), ο Alan Lloyd (συνέταξε το υπόμνημα στο 2ο βιβλίο, βασιζόμενος στο αναλυτικό του υπόμνημαπου είχε κυκλοφορήσει προ 20ετίας, A. B. Lloyd, Herodotus Book II, 3 τόμοι, Brill, Leiden, 1975-88) και ο Aldo Corcella (συνέταξε το υπόμνημα στο 4ο βιβλίο), είναι ευφήμως γνωστοί μελετητές του Ηροδότου, ενώ ο επιμελητής (μαζί με τον Alfonso Moreno) της αγγλικής μετάφρασης Oswyn Murray είναι και αυτός από τους επιφανέστερους γνώστες της αρχαίας ελληνικής ιστοριογραφίας. Αναμφίβολα, το υπόμνημα αποτελεί το πλέον σύγχρονο υπόμνημα των ηροδότειων Ιστοριών, που έρχεται να αντικαταστήσει το υπόμνημα των W. W. How και J. Wells των αρχών του 20ού αιώνα (A Commentary on Herodotus, 2 τόμοι, Οξφόρδη, 1912).

Αντώνης Β. Ρεγκάκος
(από το προλογικό σημείωμα του βιβλίου)



ΜΕΣΟΓΕΙΩΝ 14 – 18. Η ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΑΘΗΝΩΝ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑΣ (1971-1974)

Λεωνίδας Καλλιβρετάκης
Μεσογείων 14 – 18. Η Υποδιεύθυνση Γενικής Ασφαλείας Αθηνών στα χρόνια της Δικτατορίας (1971-1974)

Αθήνα, Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας / Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών-Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών, 2019
Σελίδες: 262, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-84138-0-1 / 978-960-9538-78-7
Τιμή: 18,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 16,20 €



«Η παρούσα έκδοση περιλαμβάνει τα πορίσματα μιας ιστορικής έρευνας, η οποία, διεξήχθη με πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας και με επιστημονικό υπεύθυνο τον Δρ. Λεωνίδα Καλλιβρετάκη, Διευθυντή Ερευνών του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών.

Το αντικείμενο της έρευνας είναι η δράση της Γενικής Ασφάλειας Αθηνών κατά τα τελευταία χρόνια της στρατιωτικής δικτατορίας, στο διάστημα 1971-1974...».

(από τον πρόλογο του βιβλίου)





24/6/19

Η ΒΙΛΑ ΚΑΠΑΝΤΖΗ ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΔΡΟΜΕΙΣ ΤΟΥ ΕΞΗΝΤΑ


Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και
η Πολιτιστική Εταιρεία 
σας προσκαλούν στην πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ της Πολιτιστικής Εταιρείας

Η Βίλα Καπαντζή και οι εκδρομείς του Εξήντα
Σκηνοθεσία: Γιάννης Σανιώτης
Σενάριο/αφήγηση: Κώστας Δ. Μπλιάτκας

την Τετάρτη 26 Ιουνίου 2019, στις 21:30
στην αυλή του Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108

Πρόκειται για μια παραγωγή της Πολιτιστικής Εταιρείας που αφορά στην ιστορική πορεία της Βίλας Καπαντζή, από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα, ως κατοικία στη συνοικία των Εξοχών, σχολείο στη δεκαετία του ’50-’60, και έδρα του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης.

Μετά την προβολή θα ακολουθήσει μουσική εκδήλωση και δεξίωση στους κήπους της Βίλας Καπαντζή.

Η εκδήλωση είναι ειδική προσφορά της Πολιτιστικής Εταιρείας.
Είσοδος Ελεύθερη

ΓΙΑ ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

"Η Βίλα Καπαντζή και οι εκδρομείς του Εξήντα"

Το παλιό αρχοντικό και λαμπρό διατηρητέο κτίριο στην περιοχή της Ανάληψης, που στεγάζει σήμερα το Πολιτιστικό Κέντρο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, φιλοξένησε κατά καιρούς προσωπικότητες και σχολεία. Είναι από τα λίγα σωζόμενα οικοδομήματα του τέλους του 19ου αιώνα στην περίφημη Συνοικία των Εξοχών.

Η έπαυλη χτίστηκε την τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα και ήταν ιδιοκτησία του επιχειρηματία και τραπεζίτη Μεχμέτ Καπαντζή, που διετέλεσε και πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης. Μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών, η βίλα αγοράσθηκε από την Εθνική Τράπεζα και δόθηκε κατά καιρούς για διάφορες χρήσεις, ως την υποδειγματική αναστήλωσή του στη δεκαετία του 1980 και τη μετατροπή του σε πολιτιστικό κέντρο.

Η Βίλα Καπαντζή, όπως έμεινε στην ιστορία της πόλης, συνδέθηκε και ταυτίστηκε κυρίως με το Ε΄ Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης, του οποίου υπήρξε φιλόξενη στέγη για πάνω από δυο δεκαετίες –με «διάλειμμα» τη γερμανική κατοχή– από το 1938 ως το 1962 που μεταφέρθηκε στο νέο διδακτήριο, στην οδό Κριεζώτου και Ανθέων.

Το ντοκιμαντέρ καταγράφει τους κυριότερους σταθμούς της ιστορίας του κτιρίου, που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα νεότερα μνημεία της Θεσσαλονίκης, αλλά και διασώζει μοναδικές στιγμές από τη μαθητική ζωή και από τα reunion, πολλές δεκαετίες αργότερα, μιας σημαντικής τάξης. Είναι οι απόφοιτοι του 1962, των οποίων ο συμμαθητής Διονύσης Σαββόπουλος υπήρξε ο βάρδος της νεολαίας εκείνης της εποχής, μέσα από το υπέροχο τραγούδι του "Εμείς, του Εξήντα οι εκδρομείς".

ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

Η Εύη Σιαμαντά, σε μια ειδική εμφάνιση, παρουσιάζει ένα πρόγραμμα που εμπνέεται από την ιστορία της Βίλας Καπαντζή και της πόλης, και ταυτόχρονα αναδεικνύει τη χαρισματική φωνή της. Μαζί με τρεις ακόμα μουσικούς, φέρνει στο σήμερα –με νέα ματιά και τις ενορχηστρώσεις του Σπύρου Ρασσιά– κλασικές μελωδίες του ελληνικού και ξένου ρεπερτορίου που θα πλαισιώσουν με τον καλύτερο τρόπο την ιδιαίτερη αυτή εκδήλωση.

Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-7 καθημερινές 9.00 – 14.30

ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3Κ, 5, 6 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 3Κ, 5, 6 (στάση Πέτρου Συνδίκα)


22/6/19

ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΜΑΝΔΗΛΙΟΝ. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ ΑΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ

Γεώργιος Χρ. Τσιγάρας
Το Άγιον Μανδήλιον. Η ιστορία μιας αχειροποίητης εικόνας
 

Θεσσαλονίκη, University Studio Press, 2019
Σελίδες: 241, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 21 x 29 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-12-2427-5
Τιμή: 33,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 29,70 €




Η έκδοση παρουσιάζει τη μακρά ιστορική διαδρομή του "Αγίου Μανδηλίου", της αχειροποίητης εικόνας του Χριστού, στη φιλολογική γραμματεία και τις εικαστικές τέχνες. Η ιστορία της συγκεκριμένης λατρευτικής εικόνας είναι σύνθετη και πολυδιάστατη. Η διαδρομή της αρχίζει στην Έδεσσα της Συρίας κατά την πρώιμη βυζαντινή περίοδο, συνεχίζεται το 944 στην Κωνσταντινούπολη και καταλήγει μετά το 1204 στη Δύση, στο Παρίσι. Παρά τη μεταφορά του κειμηλίου αυτού στη Δύση και την απώλειά του το 1792 κατά τη Γαλλική Επανάσταση, η παρουσία του στη λατρευτική πράξη και κατά συνέπεια και στην καλλιτεχνική πράξη της Ανατολικής Εκκλησίας, είναι όχι μόνο συνεχής αλλά και πολύ πιο έντονη στο εικονογραφικό πρόγραμμα των μνημείων της εποχής των Παλαιολόγων και της μεταβυζαντινής περιόδου. Το "Άγιο Μανδήλιο" με τη μεταφορά του στην Κωνσταντινούπολη μετατρέπεται από ένα τοπικό λατρευτικό κειμήλιο σε πανορθόδοξο και στη συνέχεια σε πανχριστιανικό. 

Στην παρούσα μονογραφία επιχειρείται η ανάδειξη της πολλαπλής σημασίας της αχειροποίητης εικόνας του Χριστού που σχετίζεται με θεολογικά, καλλιτεχνικά, ιδεολογικά και πολιτικά ζητήματα, τα οποία μορφοποιούν, μέσα από έναν ενδιαφέροντα διάλογο της εικόνας με τον λόγο, τη θρησκευτική συνείδηση των χριστιανικών πληθυσμών όχι μόνο σε περιοχές της ανατολικής Μεσογείου και της δυτικής Ευρώπης, αλλά και του κόσμου των Σλάβων. Η έρευνα για την πράγματι σύνθετη και συχνά «αινιγματική» κυρίως όμως περιπετειώδη πορεία της εικόνας του "Αγίου Μανδηλίου" στην ιστορία, αλλά και στη λατρευτική πράξη της Εκκλησίας, ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης κατά τη διάρκεια των διδακτορικών ερευνών του συγγραφέα σχετικά με την εικονολογία τη Βυζαντινής τέχνης. Τα επόμενα χρόνια η έρευνα συνεχίστηκε στην Ελλάδα όπου άρχισε να συγκεντρώνεται το εικαστικό υλικό, με επιτόπια έρευνα στα μνημεία κυρίως της Ελλάδας (Άγιον Όρος, Αθήνα, Θεσσαλία, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα, Θράκη, Δυτική Μακεδονία). Η συλλογή της σχετικής βιβλιογραφίας και η καταγραφή των πηγών έγινε σε ελληνικές βιβλιοθήκες και το 2015 στη Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου της Βιέννης.

Ο Γεώργιος Χρ. Τσιγάρας είναι αναπληρωτής καθηγητής της Ιστορίας της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης στο Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας της Σχολής Κλασσικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Δ.Π.Θ.






21/6/19

ΒΙΒΛΙΑ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ

Με αφορμή το θερινό ηλιοστάσιο, το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
διοργανώνει καλοκαιρινό Bazaar βιβλίων στην αυλή της Βίλας Καπαντζή 
την Πέμπτη 20 & την Παρασκευή 21 Ιουνίου 2019.

Ώρες λειτουργίας: 
Πέμπτη 20/6: 17:00-21:00 
Παρασκευή 21/6: 11:00-21:00


Στο Παζάρι θα διατεθεί μεγάλο μέρος των εκδόσεων του ΜΙΕΤ και του ΕΛΙΑ με έκπτωση 50% έως 70%. Το κοινό μπορεί να επιλέξει βιβλία από μεγάλη ποικιλία πρωτότυπων και μεταφρασμένων μελετών που καλύπτουν θεματικά όλο σχεδόν το φάσμα των επιστημών του ανθρώπου (ιστορία, αρχαιολογία, φιλοσοφία, κλασική, βυζαντινή και νεότερη φιλολογία, γλωσσολογία, ιστορία των επιστημών, τέχνη κ.λπ.) και όχι μόνο.

Επιπλέον οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να βρουν παλιά βιβλία λογοτεχνίας, ιστορίας και κοινωνικών επιστημών, σπάνια περιοδικά και θεατρικά προγράμματα σημαντικών παραστάσεων σε ιδιαίτερα προσιτές τιμές, που θα ξεκινούν από 1€.

Κατάλογος βιβλίων: https://bit.ly/2MqQY0D

Ελάτε μια βόλτα στον κήπο για έναν χυμό, ένα ποτήρι κρασί κι ένα μικρό κέρασμα.


INFO 

ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22


Ωράριο λειτουργίας
Πέμπτη 17:00–21:00
Παρασκευή 11:00–21:00

Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-7 καθημερινές 9.00 – 14.30

ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3Κ, 5, 6 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 3Κ, 5, 6 (στάση Πέτρου Συνδίκα)

20/6/19

ΠΡΩΤΟΓΟΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ. ΑΡΜΑΤΩΛΟΙ ΚΑΙ ΚΛΕΦΤΕΣ (18ΟΣ-19ΟΣ ΑΙ.)

Σπύρος Ι. Ασδραχάς
Πρωτόγονη Επανάσταση. Αρματολοί και Κλέφτες (18ος -19ος αι.)
 

Επιλογή κειμένων – Πρόλογος: Νίκος Θεοτοκάς
Εκδοτική φροντίδα: Άννα Ματθαίου, Πόπη Πολέμη
Αθήνα, Εκδόσεις Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, 2019
Σελίδες: 322
Διαστάσεις: 14 x 20 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-84272-4-2
Τιμή: 20,14 € // στο βιβλιοπωλείο μας 18,17 €





«Τόσο οι κλέφτες όσο και οι αρματολοί αποτελούν δυο λειτουργίες που ανήκουν στο ίδιο σύνολο, την πρωτόγονη επανάσταση, της οποίας οι δυνατότητες ενσωμάτωσης [...] εκδηλώνονται ιστορικά με το θεσμό του αρματολικιού, όπου ολοκληρώνεται η διαδικασία ενσωμάτωσης και στο ιδεολογικό επίπεδο: η ανταρσία βρίσκει τη δικαίωσή της στο μόρφωμα μιας κοινωνικής αυθεντίας, τον αρματολό, αυθεντίας που εκφράζει ακριβώς τα όρια της πρωτόγονης επανάστασης, δηλαδή την αδυναμία της να αρθεί σε ενεργητική επανάσταση με δική της κοινωνική δυναμική [...] Η πίεση, με τη μέθοδο της ληστείας, για την κατάκτηση του αρματολικιού, ο αγώνας για τη διατήρησή του, που εκδηλώνεται με τη σύγκρουση των αρματολών και των φορέων της κοινοτικής και της κρατικής εξουσίας, συνθέτουν το κλίμα όπου μορφώνεται και αυτονομείται σε αξία η βία απέναντι σ' αυτές τις μορφές εξουσίας».

ΣΠ. ΑΣΔΡΑΧΑΣ


«Ο Ασδραχάς υφαίνει ένα μεγάλο ιστοριογραφικό σχέδιο, που πλέκεται συνομιλώντας με τα μεγάλα ρεύματα σκέψης και τους στοχαστές των κοινωνικών επιστημών [...] Πάσχισε να μας μάθει πως η γραμματική και τα νοήματα των τεκμηρίων παραπέμπουν στον δικό τους καιρό. Και πως χρειάζεται να μεταγραφούν στη γραμματική και τις σημασίες που έχουν οι λέξεις και τα σήματα στο τραπέζι του ερμηνευτή [...] Τούτος είναι ο τρόπος της ερμηνείας και της δια του τεκμηρίου επιχειρηματολογίας· που σ' αυτό το βιβλίο μάς ανοίγει τις πόρτες και μάς προσφέρει τα εργαλεία για να αναμετρηθούμε με τα προβλήματα κατανόησης της πρωτόγονης επανάστασης».

Ν.ΘΕΟΤΟΚΑΣ
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ: ΥΠΑΡΞΗ, ΦΥΣΗ, ΠΡΟΛΗΨΗ, ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Αδαμάντιος Κοραής
Για τις κληρονομικές ασθένειες: ύπαρξη, φύση, πρόληψη, θεραπεία

Εισαγωγή – Μετάφραση: Κωνσταντίνος Ηροδότου 

Αθήνα, Εκδόσεις Ελληνικού ανοικτού Πανεπιστημίου, 2019
Σελίδες: 146
Διαστάσεις: 14 x 20,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-84272-0-4
Τιμή: 13,78 € // στο βιβλιοπωλείο μας 12,40 €





Πριν από επτά χρόνια, η συστηματική αναζήτηση στην περίφημη Bibliotheque de l’Academie Nationale de Medecine (Βιβλιοθήκη της Εθνικής Ακαδημίας Ιατρικής), στο Παρίσι, επιφύλαξε μια ευχάριστη έκπληξη για τους ερευνητές. Ο Κωνσταντίνος Ηροδότου, επικεφαλής επιστημονικής ομάδας, ανακάλυψε ένα άγνωστο χειρόγραφο του Κοραή, γραμμένο στα λατινικά το 1790, με τίτλο De morborum haereditariorum: existentia, natura, prophylaxi et cura (Για τις κληρονομικές ασθένειες: ύπαρξη, φύση, πρόληψη, θεραπεία). Το κείμενο είχε γραφτεί για να υποβληθεί σε διαγωνισμό της Βασιλικής Εταιρείας Ιατρικής των Παρισίων, ενός δυναμικού και νεωτεριστικού θεσμού, που κινούνταν στην τροχιά των Ιδεολόγων του Διαφωτισμού, με φιλόδοξο ιατρικό μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα και πολιτική ατζέντα.

Ο Κοραής επιθυμεί να συνδέσει την ιατρική με την ελληνική αρχαιότητα, την πολιτική, την ηθική και τα πάθη. Έτσι, σε τελευταία ανάλυση, αναδεικνύεται στοχαστής της βιοπολιτικής, σε σχέση με το πνεύμα της εποχής του.

Η έκδοση είναι η πρώτη, σε όλο τον κόσμο, ενώ σύντομα θα ακολουθήσει και η γαλλική.

Το ανέκδοτο μέχρι σήμερα αυτό έργο έρχεται να προσθέσει μια σημαντική ψηφίδα στην εργοβιογραφία του Κοραή, θυμίζοντάς μας μια αγνοημένη όψη του: την ιατρική παιδεία του. Η εισαγωγή και τα σχόλια του Κωνσταντίνου Ηροδότου φωτίζουν αυτή τη διάσταση, σημαντική όχι μόνο για τη διανοητική διαδρομή του μεγάλου στοχαστή, αλλά και για την ιστορία της Ιατρικής, τον Νεοελληνικό Διαφωτισμό και γενικότερα την ιστορία των ιδεών.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)




ΛΑΪΚΙΣΜΟΣ. ΜΥΘΟΙ, ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΙ

Γιάννης Σταυρακάκης
Λαϊκισμός. Μύθοι, στερεότυπα, αναπροσανατολισμοί
 

Αθήνα, Εκδόσεις Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, 2019
Σελίδες: 110
Διαστάσεις: 13 x 19 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-84272-3-5
Τιμή: 9,32 € // στο βιβλιοπωλείο μας 8,39 €




Ο «λαϊκισμός» έχει επιστρέψει για τα καλά στη δημόσια συζήτηση. Η έννοια χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια πληθώρα ετερογενών φαινομένων. Τι ακριβώς είναι, όμως, ο λαϊκισμός; Ποια ελάχιστα κριτήρια και ποιες τυπολογίες είναι δυνατόν να επιστρατεύσουμε για να προσανατολιστούμε σε αυτό το θολό πεδίο; Πώς μπορούμε να διακρίνουμε τον λαϊκισμό από άλλα παράλληλα φαινόμενα;

Τούτη η σύντομη μελέτη επιχειρεί να μας εξοικειώσει με την παγκόσμια ιστορία του λαϊκισμού και με τις προσπάθειες της κοινωνικής και της πολιτικής θεωρίας να τον συλλάβουν και να τον αποτιμήσουν. Εντοπίζει τις αστοχίες των ορθόδοξων προσεγγίσεων. Παρουσιάζει, κατόπιν, τις κριτικές κοινωνικο-επιστημονικές θεωρήσεις που επιχειρούν να υπερβούν τα αντιλαϊκιστικά στερεότυπα της φιλελεύθερης, εκσυγχρονιστικής ορθοδοξίας. Γιατί υπάρχει ο λαϊκισμός; Ποια η σχέση του με την αντιπροσώπευση και τη δημοκρατία; Γιατί δεν θα σταματήσει να υπάρχει; Τι ακριβώς είναι; Τι δεν είναι; Ποιοι είναι οι στόχοι και ποια τα όριά του;

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


19/6/19

ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΛΑΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Νίκος Σαραντάκος
Μύθοι και πλάνες για την ελληνική γλώσσα
 

Αθήνα, Εκδόσεις Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, 2019
Σελίδες: 93
Διαστάσεις: 13 x 19 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-84272-1-1
Τιμή: 9,32 € // στο βιβλιοπωλείο μας 8,39 €




Έχασαν τα ελληνικά για μία ψήφο την ευκαιρία να είναι η επίσημη γλώσσα των ΗΠΑ; Τα κομπιούτερ προγραμματίζονται, με πρωτοβουλία του Μπιλ Γκέιτς, στα αρχαία ελληνικά; Η ινδοευρωπαϊκή θεωρία έχει άραγε ξεπεραστεί; Πώς βέλαζαν τα αρχαία πρόβατα; Είναι η ελληνική μητέρα όλων των γλωσσών; Διαθέτει πέντε εκατομμύρια λέξεις; Το τελικό ν οξυγονώνει άραγε τον εγκέφαλο; Ο άνθρωπος θρώσκει; Οι κεφτέδες είναι ελληνικοί;

Ο Νίκος Σαραντάκος παρουσιάζει είκοσι πέντε εξαιρετικά διαδεδομένους μύθους και πλάνες για την ελληνική γλώσσα, ανιχνεύει την προέλευση και τους λόγους της διάδοσής τους και τους ανασκευάζει. Όλα αυτά με τον γνώριμο, επιστημονικό αλλά και απολαυστικό τρόπο του, με ύφος παιγνιώδες, σαφές και ενίοτε σαρκαστικό.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)





ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σοφία Βιδάλη
Έγκλημα και κοινωνία

Αθήνα, Εκδόσεις Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, 2019
Σελίδες: 119
Διαστάσεις: 13 x 19 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-84272-5-9
Τιμή: 9,32 € // στο βιβλιοπωλείο μας 8,39 €




Το παρόν βιβλίο καταπιάνεται με βασικά ζητήματα της επιστήμης της Εγκληματολογίας: ανατρέχει στις κεντρικές θεωρήσεις για τα αίτια του εγκλήματος και την αντιμετώπισή του, εξετάζει την κοινωνική κατασκευή του εγκλήματος μέσα από τη δημιουργία του ποινικού νόμου και των κοινωνικών πιέσεων, αντικρούει τις βιολογικές και βιογενετικές θεωρίες και προσεγγίζει το έγκλημα και την αντίδραση σε αυτό ως ενιαίο πρόβλημα. Στόχος του δεν είναι να αποτελέσει ένα εγχειρίδιο Εγκληματολογίας. Απευθύνεται σε ειδικούς, κυρίως όμως σε μη ειδικούς αναγνώστες που θέλουν να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα του εγκληματικού φαινομένου ως κοινωνικού και τη συσχέτισή του με ένα ευρύ φάσμα κοινωνικών σχέσεων, περιλαμβανομένων των σχέσεων εξουσίας, και όχι με τις «οντολογικές» ιδιότητες του εγκληματία.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΕ ΕΚΘΕΣΗ. ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

Ιουλία Πεντάζου
Ιστορία σε έκθεση. Πρακτικές ψηφιακού σχεδιασμού

Αθήνα, Εκδόσεις Ελληνικού Aνοικτού Πανεπιστημίου, 2019
Σελίδες: 311
Διαστάσεις: 14 x 20,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-84272-2-8
Τιμή: 18,02 € // στο βιβλιοπωλείο μας 16,22 €





Η Ιστορία μεταπηδά από το βιβλίο στο ψηφιακό περιβάλλον. Μετασχηματίζεται σε ψηφιακή υλικότητα, εκτίθεται στην οθόνη, σε χώρους όπως το μουσείο, η ακαδημία, το αρχείο, η βιβλιοθήκη, το σπίτι.

Η «Ιστορία σε έκθεση», ανοικτή πια στο βλέμμα του χρήστη/επισκέπτη, απαιτεί διαφορετικές από τις συνήθεις πρακτικές εργασίας και έρευνας προκειμένου να αποκτήσει την ψηφιακή μορφή της. Κομβικό ρόλο στις νέες πρακτικές παίζει η διαδικασία του σχεδιασμού, που προσδιορίζει τι είναι η ψηφιακή υλικότητα, πώς συμπεριφέρεται και πώς απεικονίζεται, προκειμένου να μεταδίδει νοήματα.

Το βιβλίο πραγματεύεται ζητήματα που αφορούν στον σχεδίασμό ψηφιακών εφαρμογών με ιστορικό περιεχόμενο, θέτοντας σε διάλογο πρακτικές που απασχολούν επιστήμονες από τον χώρο τόσο των εφαρμοσμένων όσο και των ανθρωπιστικών επιστημών.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)




17/6/19

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΟΥΖΑΛΩΝ. Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ΕΝΟΣ ΛΟΓΙΟΥ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ

Δήμητρα Σαμαρά
Θεόδωρος Μουζάλων. Η ζωή και το συγγραφικό έργο ενός λογίου του 13ου αιώνα

Σειρά: Βυζαντινά Κείμενα και Μελέται, Αρ. 64
Θεσσαλονίκη, Κέντρο Βυζαντινών Ερευνών, 2018
Σελίδες: 256
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-7856-59-3
Τιμή: 20,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €





«Για τον Θεόδωρο Μουζάλωνα, σημαντική προσωπικότητα της πρώιμης παλαιολόγειας εποχής, περιορισμένες και διάσπαρτες είναι οι πληροφορίες στα βυζαντινά κείμενα. Περισσότερο γνωστός για την ανθενωτική του δράση κυρίως στο χρονικό διάστημα μεταξύ 1282-1285 και λιγότερο για το συγγραφικό του έργο, σταδιοδρόμησε σε υψηλά αυλικά αξιώματα δίπλα στον αυτοκράτορα Ανδρόνικο Β΄ Παλαιολόγο, ενώ συνεργάστηκε στενά με τον πατριάρχη Γρηγόριο Β΄ Κύπριο. Τα σωζόμενα έργα του, εν μέρει εκδεδομένα, προέρχονται από τον χώρο της αντιρρητικής θεολογίας και της αγιολογίας, ενώ δεν λείπει και ένας μικρός αριθμός επιστολών του που απευθύνονται στον Γρηγόριο Β’ Κύπριο.

[…] Η μελέτη αποτελείται από δύο μέρη: στο πρώτο μέρος συγκεντρώνονται οι πληροφορίες σχετικά με τον βίο και την δράση του Θεοδώρου Μουζάλωνα, ενώ γίνεται προσπάθεια να σκιαγραφηθεί η προσωπικότητά του και να αποτιμηθεί ο ρόλος του στα πολιτικά και εκκλησιαστικά συμφραζόμενα της περιόδου 1282-1294. Στο δεύτερο μέρος ακολουθεί η κριτική έκδοση των έργων του Θεοδώρου Μουζάλωνα μαζί με παρατηρήσεις και επεξηγηματικά σχόλια που εντάσσουν τα κείμενα στο ιστορικό, πολιτικό και προσωπογραφικό πλαίσιο της εποχής, ενώ παράλληλα παρουσιάζουν τον Μουζάλωνα ως συγγραφέα και λογοτέχνη. Η παρούσα εργασία βέβαια σε σχέση με την αρχική μορφή της διατριβής έχει να παρουσιάσει διαφοροποιήσεις, προσθήκες και αναθεωρήσεις, κυρίως στο κομμάτι της κριτικής έκδοσης.»


(από τον πρόλογο του βιβλίου)