Το ΜΙΕΤ παρέχει έκπτωση 40% στα βιβλία του για μαθητές, φοιτητές και εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.
Η έκπτωση ισχύει για αγορές από τα βιβλιοπωλεία του ΜΙΕΤ, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Αναγκαία προϋπόθεση η επίδειξη του σχετικού εγγράφου (ταυτότητας ή άλλου) που επιβεβαιώνει την ιδιότητα του κατόχου του.
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΤΟΥ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
30/11/16
22/11/16
ΣΚΕΨΟΥ ΣΑΝ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΣΕ 7 ΗΜΕΡΕΣ
Γκέρχαρντ Έρνστ
Σκέψου σαν φιλόσοφος. Εισαγωγή στη φιλοσοφία σε 7 ημέρες
Μετάφραση: Κωνσταντίνος Σαργέντης
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2016
200 σελ.
ISBN 978-960-524-472-0
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,00 €
Πώς θα ήταν μια εβδομάδα παρέα μ' έναν φιλόσοφο;
Τι θα μπορούσε να μάθει κανείς σε 7 μόλις ημέρες;
Οι περισσότερες εισαγωγές στη φιλοσοφία δίνουν την εντύπωση ότι η φιλοσοφία είναι απλή παράθεση απόψεων. Στο βιβλίο αυτό, αντίθετα, ο Γκέρχαρντ Ερνστ δείχνει ότι η φιλοσοφία είναι πάνω απ' όλα ανταλλαγή επιχειρημάτων.
Ο συγγραφέας καλεί τον αναγνώστη να πάρει μέρος σ' έναν διάλογο μ' έναν δάσκαλο φιλοσοφίας, με αποτέλεσμα 7 συζητήσεις ―μία για κάθε μέρα της εβδομάδας― στο πλαίσιο ενός απλού μαθητικού προγράμματος.
Δευτέρα: Πώς πρέπει να ζω;
Τρίτη: Πώς μπορούμε να ζούμε μαζί με τους υπόλοιπους ανθρώπους;
Τετάρτη: Είναι αντικειμενική η ηθική;
Πέμπτη: Τι μπορούμε να γνωρίσουμε;
Παρασκευή: Τι υπάρχει;
Σάββατο: Τι είναι φιλοσοφία;
Κυριακή: Γιατί να φιλοσοφούμε;
Ο μαθητής-αναγνώστης κάνει μια ερώτηση, ο δάσκαλος-φιλόσοφος απαντά. Και το ανάποδο. Πόσο δύσκολο είναι τελικά να σκεφτεί κανείς σαν φιλόσοφος;
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Θρησκεία και πολιτική
Επιμέλεια: Σταύρος Ζουμπουλάκης
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Άρτος Ζωής 2016
474 σελ.
ISBN 978-960-8053-56-4
Τιμή 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,00 €
Η σχέση θρησκείας και πολιτικής έχει έρθει έντονα και αιματηρά στην επικαιρότητα τα τελευταία χρόνια, λόγω της ανάδυσης και της δράσης των ισλαμιστικών κινημάτων. Το πολιτικό Ισλάμ, σε όλες τις εκδοχές του, αποτελεί ασφαλώς την κυριότερη μορφή πολιτικοποίησης της θρησκείας σήμερα, όχι όμως και τη μόνη.
Το ζήτημα της σχέσης θρησκείας και πολιτικής δεν είναι, βεβαίως, σημερινό. Και ενώ η σχέση αυτή είναι παμπάλαια, η κριτική συζήτηση για την κατανόησή της, στην ιστορική εξέλιξή της, είναι νεότερη, όπως νεότερη είναι και η συζήτηση για τη ρύθμισή της μέσα στο πλαίσιο της σύγχρονης δημοκρατίας.
Το παρόν βιβλίο αποτελεί μια προσπάθεια κατανόησης της σχέσης θρησκείας και πολιτικής, όπως εκφράστηκε στον χριστιανισμό και στην πνευματική ιστορία της Ευρώπης. Στο Ισλάμ αφιερώνονται δύο μελέτες, μία για την κορανική αφετηρία και μία για το φρικτά επίκαιρο Ισλαμικό Κράτος (ISIS). Δεν υπάρχουν κείμενα για την ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία και τη σχέση της με την πολιτική, γιατί, αφενός, το θέμα έχει αρκετά συζητηθεί και, αφετέρου, είναι πνευματικά αδιάφορο να παίρνεις εύκολα εύσημα προοδευτικότητας καταγγέλλοντας τον εθνικισμό των Ορθόδοξων Εκκλησιών.
Η συζήτηση αυτή για τη σχέση θρησκείας και πολιτικής μπορεί σήμερα να είναι κριτική, και όχι απολογητική ή πολεμική, χάρις στην εκκοσμίκευση και την επικράτηση ουσιαστικά παντού στην Ευρώπη του ουδετερόθρησκου κτάτους. Σε αυτόν τον ορίζοντα τοποθετείται και τούτο το βιβλίο και αυτόν ακριβώς υπερασπίζεται.
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ
Το εργαστήριο του καλλιτέχνη
Σειρά: ΑΦΕΛΙΑ 2
Κείμενο: Κώστας Ιωαννίδης
Επιμέλεια: Βασιλική Χατζηγεωργίου, Ματθίλδη Πυρλή
Σχεδιασμός σειράς: Διονύσης Καψάλης
108 σελ. με 78 α/μ εικόνες
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2016
ISBN 978-960-250-672-1
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,00 €
Οι εικόνες του φωτογραφικού αρχείου του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ, που περιλαμβάνει αυτή η έκδοση, δείχνουν τον καλλιτέχνη στον χώρο της δουλειάς του. Όπως σημειώνει στην εισαγωγή του ο Κώστας Ιωαννίδης, στον χώρο του εργαστηρίου και μέσα από την τριβή με σχέδια, υλικά, εργαλεία, ιδέες και ανθρώπους, κυοφορείται και συμβαίνει το θαύμα της καλλιτεχνικής δημιουργίας. «Εκεί έρχονται οι λίγοι εκλεκτοί, φίλοι, καλλιτέχνες, πάτρονες, για να παραστούν σε μέρος της διαδικασίας ή να δουν πρώτοι απ’ όλους το τελικό αποτέλεσμα». Το εργαστήρι δεν είναι μόνον χώρος δημιουργίας αλλά και συνάντησης καλλιτεχνών, αξιολόγησης, ανταγωνισμού ή αλληλοαναγνώρισης. Το εργαστήρι είναι επίσης χώρος συγκέντρωσης, μόνωσης, περισυλλογής ή ακόμη και χώρος διδασκαλίας. Είναι ένας χώρος κλειστός για τους πολλούς, στον οποίο κινούνται κυρίως οι ειδικοί, οι ζωγράφοι, οι γλύπτες και οι βοηθοί τους. Οι επιφανείς παραγγελιοδότες εκμεταλλεύονται ενίοτε τη θέση τους για να διεισδύσουν στο άδυτο. Ανθρώπινες σχέσεις αναπτύσσονται με αφετηρία έναν κόσμο αναπαραστάσεων. Οι φωτογραφίες του αρχείου του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ καλύπτουν μια μεγάλη χρονική περίοδο και απαθανατίζουν στιγμιότυπα από τις σπάνιες επισκέψεις φωτογράφων στα άδυτα του εργαστηρίου ζωγράφων ή γλυπτών. Μπροστά στον φωτογραφικό φακό ποζάρουν οι Φρίξος Αριστεύς, Νικηφόρος Λύτρας, Θωμάς Θωμόπουλος, Γεώργιος Ροϊλός, Κώστας Δημητριάδης, Κωστής Παρθένης, Γιάννης Κεφαλληνός, Γεώργιος Ιακωβίδης, Θάλεια Φλωρά-Καραβία, Φωκίων Ρωκ, Μιχάλης Τόμπρος, Γιώργος Γουναρόπουλος, Θωμάς Φανουράκης, Γιώργος Σικελιώτης, Γιάννης Μιγάδης, Γιάννης Τσαρούχης, Σπύρος Βασιλείου, Γιώργος Μανουσάκης, Μίνως Αργυράκης, Γιάννης Μόραλης, Γιώργος Μαυροΐδης, Χρήστος Καπράλος, Μανώλης Νουκάκης, Ανδρέας Νομικός, Ναταλία Μελά, Κώστας Τσόκλης και Θόδωρος.
ΝΥΦΕΣ
Νύφες
Σειρά: ΑΦΕΛΙΑ 1
Κείμενο: Ελιάνα Χουρμουζιάδου
Επιμέλεια: Βασιλική Χατζηγεωργίου, Ματθίλδη Πυρλή
Σχεδιασμός σειράς: Διονύσης Καψάλης
87 σελ. με 66 α/μ εικόνες
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2016
ISBN 978-960-250-669-1
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,00 €
Η σειρά ΑΦΕΛΙΑ έχει ως στόχο να παρουσιάσει θεματικές ενότητες από το Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ. Η επιλογή των θεμάτων και των φωτογραφιών αντικατοπτρίζει το χαρακτήρα της συλλογής, που εκτείνεται χρονικά από τα μέσα του 19ου μέχρι τα τέλη του 20ού αιώνα και έχει στον πυρήνα της οικογενειακά και προσωπικά αρχεία. Από αυτόν το θησαυρό της καθημερινής και εφήμερης φωτογραφίας αναδύονται όλες οι πτυχές του οικείου ή δημόσιου βίου, με άλλα λόγια της ζωής του ανθρώπου. Στην εισαγωγή της, η Ελιάνα Χουρμουζιάδου σημειώνει μεταξύ άλλων ότι ορισμένες από τις φωτογραφίες που περιλαμβάνονται σε αυτή την έκδοση «ανήκουν στο αρχείο του ίδιου του φωτογράφου, άλλες βρέθηκαν σε οικογενειακά αρχεία, και άλλες είχαν αγοραστεί από συλλέκτες (όπως ο Διονύσης Φωτόπουλος). Η επιλογή έγινε κυρίως με αισθητικά ή ανθρωπολογικά κριτήρια και με προφανή στόχο να συνθέσει έναν όσο το δυνατόν πιο απολαυστικό οδηγό στους τρόπους με τους οποίους οι νύφες πόζαραν στον φακό, σχεδόν από την πρώτη στιγμή που η φωτογράφηση έγινε προσιτή στο ευρύ κοινό. Ανάμεσα στην παλαιότερη φωτογραφία, που χρονολογείται γύρω στο 1870, και την πιο πρόσφατη, που μας έρχεται από τη δεκαετία του 1960, μεσολαβεί περίπου ένας αιώνας. Η διασπορά τους ανά την υφήλιο είναι εντυπωσιακή. Από τους γάμους για τους οποίους γνωρίζουμε τον τόπο τέλεσης οι μισοί έγιναν εκτός ελλαδικού χώρου: Κωνσταντινούπολη, Ικόνιο, Αλεξάνδρεια, Κάιρο, Βηρυττός, Λευκωσία, Παρίσι, Λονδίνο, ΗΠΑ, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Κεϋλάνη (γάμος αυτοχθόνων στο κτήμα της ελληνικής οικογένειας Ζαρίφη). Οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους έλαβαν χώρα στην Αθήνα, ενώ από έναν γάμο έχουμε στη Θεσσαλονίκη, την Καβάλα, τον Βόλο, τον Μούδρο της Λήμνου (όπου το μυστήριο τελείται επί του θωρηκτού “Αβέρωφ”) και σε ένα αταύτιστο χωριό της Μακεδονίας (γάμο τον οποίο απαθανάτισε ένας άγνωστος Γάλλος αξιωματικός ή στρατιώτης την περίοδο του Α´ Παγκοσμίου Πολέμου). Τέλος, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, αλλά και τη διαίσθησή μας, αποκομίζουμε την εντύπωση ότι οι φωτογραφίες αυτές συνθέτουν ένα –ατελές σίγουρα- κοινωνικό μωσαϊκό: λαϊκά στρώματα, ολόκληρο το φάσμα της αστικής τάξης, προσωπικότητες, όπως ο Αλεξάντερ και η Αμαλία Φλέμινγκ ή η Διδώ Σωτηρίου, πολιτικοί, όπως ο Ανδρέας Μιχαλακόπουλος, γόνοι γνωστών οικογενειών, όπως η Δέσποινα Γεωργίου Στρέιτ, που παντρεύτηκε τον Ιωάννη Μαρίνου Γερουλάνο, μέχρι εστεμμένοι, όπως ο πρίγκιπας Γεώργιος της Ελλάδος και η Γαλλίδα πριγκίπισσα Μαρία Βοναπάρτη. Συνήθως οι νεόνυμφοι στέκονται απέναντι στον φακό φορώντας σαν μάσκα τη σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζουν την προοπτική του έγγαμου βίου. Κάτω από τη μάσκα αυτή κρύβονται ακόμη και οι πλέον επιφανειακές σκέψεις τους, πολύ περισσότερο όμως οι ειδικές συνθήκες της εκάστοτε γαμήλιας ένωσης: οι χαρές αλλά και οι δυσκολίες, οι προσδοκίες αλλά και οι βιοτικές μέριμνες στις οποίες ο γάμος δεν θα δώσει λύση. Πρόκειται για κατεξοχήν αινιγματικές φωτογραφίες. […]
Η γαμήλια φωτογραφία καταγράφει και διασώζει μια εντελώς ειδική στιγμή στη ζωή του ανθρώπου. Είναι κατεξοχήν η φωτογραφία όπου φοράμε τα καλά μας και παραμερίζουμε την καθημερινότητα –η δημόσια εικόνα ενός ιδιωτικού γεγονότος. Έτσι, μπορεί να λειτουργήσει μόνο συμπληρωματικά στα τεκμήρια για την ιστορική συγκυρία και την καθημερινή διαβίωση».
ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗΣ « Η ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΩΝ ΕΞΟΧΩΝ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 1885-1912»
ΝΕΑ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
Η συνοικία των Εξοχών στη Θεσσαλονίκη, 1885-1912
στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108
Λόγω του μεγάλου αριθμού επισκεπτών παρατείνεται έως και 30 Δεκεμβρίου 2016 η έκθεση «Η συνοικία των Εξοχών στη Θεσσαλονίκη, 1885-1912» που παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108), σε συνεργασία με το University Studio Press και επιμέλεια του Βασίλη Κολώνα, καθηγητή του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Η έκθεση θα λειτουργεί με χειμερινό ωράριο:
Τρίτη έως και Κυριακή 10:00-18:00Δευτέρα κλειστά
Ξεναγήσεις στην έκθεση θα πραγματοποιούνται Κυριακή πρωί στις 12:00 από τον Βασίλη Κολώνα επιμελητή της έκθεσης και Τετάρτη απόγευμα στις 17:00 από τον Γιάννη Επαμεινώνδα, διευθυντή του Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ.
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό αλλά, λόγω της παλαιότητας του κτιρίου και της στενότητας του χώρου, ο αριθμός των επισκεπτών σε κάθε περιήγηση θα είναι συγκεκριμένος. Για να δηλώσετε συμμετοχή, παρακαλούμε να επικοινωνήσετε με τη γραμματεία του Κέντρου, καθημερινές 9:00-14:30, στα τηλέφωνα: 2310 295.171 και 2310 295.170.
Η ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΩΝ ΕΞΟΧΩΝ ΞΑΝΑΖΩΝΤΑΝΕΥΕΙ ΣΤΗ ΒΙΛΑ ΚΑΠΑΝΤΖΗ
Τα κενά στην ιστορία της αρχιτεκτονικής μιας πόλης δημιουργούν κενά στην ίδια την ιστορία της πόλης. Στη Θεσσαλονίκη η καταστροφή της νεότερης αρχιτεκτονικής –είτε οφειλόταν σε τυχαία αίτια, είτε σε φυσιολογική γήρανση και αντικατάσταση είτε, κυρίως, σε κατεδαφίσεις με στόχο την οικονομική εκμετάλλευση του ακινήτου– είχε ως αποτέλεσμα την απουσία μαρτυριών για την, αμέσως προηγούμενη από τη σημερινή, εικόνα της πόλης και επομένως για την ιστορία της σε μια εποχή πολιτικών και κοινωνικών μεταβολών. Η ιλιγγιώδης ταχύτητα των μεταπολεμικών χρόνων άφησε ελάχιστο χώρο για τις αφανισμένες επαύλεις της λεωφόρου των Εξοχών στην οπτική μνήμη των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, ενώ οι λιγότερο σημαντικές –οι ανώνυμες κατοικίες– χάθηκαν απλά σαν να μην υπήρξαν ποτέ.
H σημερινή εικόνα της συνοικίας αδυνατεί να εξιστορήσει όλο το παρελθόν της. H αφήγησή της είναι ελλιπής, αν και κάποτε ήταν πλούσια σε λεπτομέρειες. Η χάραξη της οδού Bασιλίσσης Όλγας –που όμως δεν ακολουθεί πια από κοντά τη γραμμή της παραλίας όπως παλιότερα– ορισμένα δημόσια κτίρια που λειτουργούν ακόμη, κάποιες κατάκλειστες επαύλεις –"διατηρητέα" μνημεία σήμερα– μερικοί μαντρότοιχοι στα όρια των παλαιών ιδιοκτησιών και ελάχιστα δένδρα –απομεινάρια από τους κήπους των Eξοχών– παραπέμπουν μόνο αποσπασματικά στην προηγούμενη εικόνα της.
H ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός της Θεσσαλονίκης στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, η επέκταση της πόλης εκτός παραδοσιακού πυρήνα, η ραγδαία εξέλιξη ολόκληρης της ανατολικής περιοχής καθώς και η καθοριστική για τη νέα συνοικία αρχιτεκτονική μορφολογία αποτέλεσαν τα δεδομένα εκκίνησης της έρευνας και οδήγησαν στον προσδιορισμό του αντικειμένου της: την εικονογράφηση της συνοικίας των Eξοχών, της πρώτης εκτός των τειχών περιοχής επέκτασης της Θεσσαλονίκης, και τη διαδικασία του μετασχηματισμού μιας ομάδας εξοχικών κατοικιών σε μια συνοικία αυτόνομη, ακμάζουσα, γοητευτική.
Στην έκθεση παρουσιάζονται αδημοσίευτοι χάρτες και σχέδια, καρτποστάλ και άγνωστες φωτογραφίες δρόμων και κτιρίων που δεν υπάρχουν πια, πορτρέτα της κοσμοπολίτικης κοινωνίας της Θεσσαλονίκης. Διακόσιες εξήντα πέντε εικόνες επιχειρούν να αποκαταστήσουν την εικόνα της συνοικίας που χάθηκε και να τεκμηριώσουν την ιστορία των κτιρίων και των ενοίκων τους.
INFO – έκθεσης Η συνοικία των Εξοχών, 1885-1912
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22
Παράταση έκθεσης έως και 30 Δεκεμβρίου 2016
Χειμερινό ωράριο λειτουργίας
Τρίτη έως και Κυριακή 10:00-18:00
Δευτέρα κλειστά
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό
Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30
και 2310 295 150 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης
ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)
Η συνοικία των Εξοχών στη Θεσσαλονίκη, 1885-1912
στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108
Λόγω του μεγάλου αριθμού επισκεπτών παρατείνεται έως και 30 Δεκεμβρίου 2016 η έκθεση «Η συνοικία των Εξοχών στη Θεσσαλονίκη, 1885-1912» που παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108), σε συνεργασία με το University Studio Press και επιμέλεια του Βασίλη Κολώνα, καθηγητή του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Η έκθεση θα λειτουργεί με χειμερινό ωράριο:
Τρίτη έως και Κυριακή 10:00-18:00Δευτέρα κλειστά
Ξεναγήσεις στην έκθεση θα πραγματοποιούνται Κυριακή πρωί στις 12:00 από τον Βασίλη Κολώνα επιμελητή της έκθεσης και Τετάρτη απόγευμα στις 17:00 από τον Γιάννη Επαμεινώνδα, διευθυντή του Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ.
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό αλλά, λόγω της παλαιότητας του κτιρίου και της στενότητας του χώρου, ο αριθμός των επισκεπτών σε κάθε περιήγηση θα είναι συγκεκριμένος. Για να δηλώσετε συμμετοχή, παρακαλούμε να επικοινωνήσετε με τη γραμματεία του Κέντρου, καθημερινές 9:00-14:30, στα τηλέφωνα: 2310 295.171 και 2310 295.170.
Η ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΩΝ ΕΞΟΧΩΝ ΞΑΝΑΖΩΝΤΑΝΕΥΕΙ ΣΤΗ ΒΙΛΑ ΚΑΠΑΝΤΖΗ
Τα κενά στην ιστορία της αρχιτεκτονικής μιας πόλης δημιουργούν κενά στην ίδια την ιστορία της πόλης. Στη Θεσσαλονίκη η καταστροφή της νεότερης αρχιτεκτονικής –είτε οφειλόταν σε τυχαία αίτια, είτε σε φυσιολογική γήρανση και αντικατάσταση είτε, κυρίως, σε κατεδαφίσεις με στόχο την οικονομική εκμετάλλευση του ακινήτου– είχε ως αποτέλεσμα την απουσία μαρτυριών για την, αμέσως προηγούμενη από τη σημερινή, εικόνα της πόλης και επομένως για την ιστορία της σε μια εποχή πολιτικών και κοινωνικών μεταβολών. Η ιλιγγιώδης ταχύτητα των μεταπολεμικών χρόνων άφησε ελάχιστο χώρο για τις αφανισμένες επαύλεις της λεωφόρου των Εξοχών στην οπτική μνήμη των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, ενώ οι λιγότερο σημαντικές –οι ανώνυμες κατοικίες– χάθηκαν απλά σαν να μην υπήρξαν ποτέ.
H σημερινή εικόνα της συνοικίας αδυνατεί να εξιστορήσει όλο το παρελθόν της. H αφήγησή της είναι ελλιπής, αν και κάποτε ήταν πλούσια σε λεπτομέρειες. Η χάραξη της οδού Bασιλίσσης Όλγας –που όμως δεν ακολουθεί πια από κοντά τη γραμμή της παραλίας όπως παλιότερα– ορισμένα δημόσια κτίρια που λειτουργούν ακόμη, κάποιες κατάκλειστες επαύλεις –"διατηρητέα" μνημεία σήμερα– μερικοί μαντρότοιχοι στα όρια των παλαιών ιδιοκτησιών και ελάχιστα δένδρα –απομεινάρια από τους κήπους των Eξοχών– παραπέμπουν μόνο αποσπασματικά στην προηγούμενη εικόνα της.
H ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός της Θεσσαλονίκης στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, η επέκταση της πόλης εκτός παραδοσιακού πυρήνα, η ραγδαία εξέλιξη ολόκληρης της ανατολικής περιοχής καθώς και η καθοριστική για τη νέα συνοικία αρχιτεκτονική μορφολογία αποτέλεσαν τα δεδομένα εκκίνησης της έρευνας και οδήγησαν στον προσδιορισμό του αντικειμένου της: την εικονογράφηση της συνοικίας των Eξοχών, της πρώτης εκτός των τειχών περιοχής επέκτασης της Θεσσαλονίκης, και τη διαδικασία του μετασχηματισμού μιας ομάδας εξοχικών κατοικιών σε μια συνοικία αυτόνομη, ακμάζουσα, γοητευτική.
Στην έκθεση παρουσιάζονται αδημοσίευτοι χάρτες και σχέδια, καρτποστάλ και άγνωστες φωτογραφίες δρόμων και κτιρίων που δεν υπάρχουν πια, πορτρέτα της κοσμοπολίτικης κοινωνίας της Θεσσαλονίκης. Διακόσιες εξήντα πέντε εικόνες επιχειρούν να αποκαταστήσουν την εικόνα της συνοικίας που χάθηκε και να τεκμηριώσουν την ιστορία των κτιρίων και των ενοίκων τους.
INFO – έκθεσης Η συνοικία των Εξοχών, 1885-1912
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22
Παράταση έκθεσης έως και 30 Δεκεμβρίου 2016
Χειμερινό ωράριο λειτουργίας
Τρίτη έως και Κυριακή 10:00-18:00
Δευτέρα κλειστά
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό
Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30
και 2310 295 150 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης
ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)
15/11/16
ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΝΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΜΙΕΤ ΣΤΗ ΒΙΛΑ ΚΑΠΑΝΤΖΗ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης γιορτάζει τα 50 χρόνια του και οργανώνει δύο συναυλίες στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, στη Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108, Θεσσαλονίκη.
Η είσοδος είναι ελεύθερη αλλά λόγω του περιορισμένου χώρου θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας με κρατήσεις στα τηλέφωνα 2310 295 170-1.
Α΄ ΣΥΝΑΥΛΙΑ
Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος
Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016, ώρα 20:00
Σουίτα για βιολοντσέλο αρ. 1 σε σολ μείζονα BWV 1007
Ζοζέφ Μαρί Κλεμάν Νταλάμπακο
Καπρίτσιο για βιολοντσέλο
Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ
Σουίτα για βιολοντσέλο αρ. 2 σε ρε ελάσσονα BWV 1008
Ντομένικο Γκαμπριέλι
Ριτσερκάρ για βιολοντσέλο αρ. 1
Βιογραφικό Αλέξη Καραϊσκάκη-Νάστου
Η καλλιτεχνική παρουσία του Αλέξη Καραϊσκάκη-Νάστου στην Ελλάδα του χάρισε τη βράβευση του «καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου καλλιτέχνη της χρονιάς» από την Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής το 2011. Απέσπασε δύο πρώτα βραβεία στους Πανελλήνιους Καλλιτεχνικούς Αγώνες βιολοντσέλου του Υπουργείου Παιδείας στην Α΄ και Β΄ κατηγορία. Το 2003 έκανε το ντεμπούτο του ως σολίστ με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων στο πλαίσιο της σειράς συναυλιών «Μουσικά Σύνολα – Νέοι Σολίστ».
Ξεκινώντας το βιολοντσέλο στην τάξη της Αναστασίας Κατοχιανού, συνέχισε τις σπουδές του στο Conservatoire National de Région de Boulogne-Billancourt στο Παρίσι αποφοιτώντας με άριστα και δύο πρώτα βραβεία (Μουσικής δωματίου και Βιολοντσέλου). Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Hochschule der Künste της Ζυρίχης, αποσπώντας πτυχία BA και MA. Καθηγητές του ήταν οι Xavier Gagnepain, Raphaël Chrétien και Roel Dieltiens στο βιολοντσέλο και η Hortense Cartier-Bresson στη μουσική δωματίου. Έχει παρακολουθήσει ενεργά σεμινάρια με τους Anner Bylsma, Philippe Müller και Jérôme Pernoo.
Παίζει με την ίδια άνεση και ενθουσιασμό τόσο μπαρόκ όσο και μοντέρνο τσέλο, με το ρεπερτόριο του να εκτείνεται από την πρώιμη μπαρόκ μέχρι και την σύγχρονη μουσική δημιουργία του 20ού και 21ου αιώνα. Η ενεργός δράση του στη μουσική δωματίου περιλαμβάνει εμφανίσεις σε σημαντικούς χώρους συναυλιών της Ελλάδας και της Ευρώπης. Από το 2014 συμπράττει με την ορχήστρα Καμεράτα-Armonia Atenea και από το 2016 με το KYKLOS ensemble.
Είναι καθηγητής βιολοντσέλου και μουσικής δωματίου στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας. Παίζει σε ένα τσέλο που κατασκευάστηκε ειδικά γι’ αυτόν από τον οργανοποιό Frank Ravatin το 2010.
Β΄ ΣΥΝΑΥΛΙΑ
Σύνολο παλαιάς μουσικής Ex Silentio
Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2016, ώρα 20:00
ΜΝΗΜΗ - Μεσαιωνική μουσική από τη Μεσόγειο
- Έργα από την Ισπανία και την Ιταλία (Καστίλλη, Προβηγκία, Τοσκάνη) του 13ου αιώνα (κώδικες Rossi, Escorial)
- Ενόργανη και φωνητική μουσική παραδόσεων της Ανατολικής Μεσογείου (Θράκη και Κυκλάδες)
Σύνολο Ex Silentio
Θεοδώρα Μπάκα - φωνή
Δημήτρης Κούντουρας - μεσαιωνικά φλάουτα & διεύθυνση
Θύμιος Ατζακάς - ούτι
Ηλέκτρα Μηλιάδου - βιέλα & βιόλα ντα γκάμπα
Νίκος Βαρελάς - κρουστά
Bιογραφικό Ex Silentio
Έχει συνεργαστεί, επίσης, με σημαντικούς σκηνοθέτες και σκηνογράφους σε παραγωγές μουσικού θεάτρου και σύγχρονου χορού στο Φεστιβάλ Αθηνών και στον διεθνή μήνα χορού της Αθήνας, όπως ο Κωνσταντίνος Ρήγος (ΟΚΤΑΝΑ), η Λίλα Ζαφειροπούλου (ΕΛΔΩΡ) και η Λένα Κιτσοπούλου.
Έχει εμφανιστεί σε φεστιβάλ και σε σειρές μουσικής δωματίου στην Ελλάδα καθώς και σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ άλλων στο Μεσογειακό Φεστιβάλ Παλαιάς Μουσικής του Μπάρι, στο μιλανέζικο φεστιβάλ Marco Fodella, στο Ελληνικό Ινστιτούτο του Βερολίνου, στη σειρά Musica Antiqua da Camera της Χάγης, στο θερινό φεστιβάλ Alte Musik in Sankt Ruprecht της Βιέννης, στο Mozaik Project της Αλβανίας, στο 1ο φεστιβάλ παλαιάς μουσικής της Λευκωσίας, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο Αναγεννησιακό Φεστιβάλ του Ρεθύμνου, στο φεστιβάλ Guitar Plus, στις Ημέρες Μουσικής της Ρόδου κ.ά.
Έχει ηχογραφήσει για τις γερμανικές εταιρείας Talanton (κοσμική μουσική του 15ου αιώνα) και Carpe Diem (ΜΝΗΜΗ – Μεσαιωνική μουσική από τη Μεσόγειο), δίσκο ο οποίος απέσπασε το βραβείο Supersonic του περιοδικού Pizzicato και προτάθηκε για τα βραβεία της International Classical Music Awards.
To Ex Silentio είναι «Ensemble in residence» στο Ωδείο Αθηνών ενώ μέλη του συνόλου διδάσκουν στη διεθνή μουσική κοινότητα «Μουσικό χωριό» του Πηλίου. Στις προσεχείς συναυλίες του συνόλου για το 2016 περιλαμβάνονται εμφανίσεις στο σουηδικό φεστιβάλ παλαιάς μουσικής Tidig Musik - dagar καθώς και στο διεθνές φεστιβάλ του Γκρατς Styriarte και στη σειρά «Παλαιά μουσική στον Άγιο Παύλο».
INFO – συναυλιών για τα 50 χρόνια του
ΜΙΕΤ
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος
Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014
Θεσσαλονίκης 22
Α΄ Συναυλία: Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος.
25 Νοεμβρίου 2016, 20:00
Β΄ Συναυλία: Ex Silentio. 8
Δεκεμβρίου 2016, 20:00
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο
κοινό - σειρά προτεραιότητας με κρατήσεις
Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές
9.00-14.30
ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5,
6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα
νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)
12/11/16
ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΜΝΗΜΕΣ. Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 19ο ΑΙΩΝΑ.
Μνημείων Μνήμες. Η φωτογραφική απεικόνιση των αρχαίων μνημείων της Αθήνας κατά τον 19ο αιώνα.
Συγγραφή-Μελέτη-Τεκμηρίωση: Μαρία Φαρμάκη
Θεσσαλονίκη, Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» Δήμου Καλαμαριάς 2016
299 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN978-960-87946-3-4
Τιμή 42,40 € / στο βιβλιοπωλείο μας 33,92 €
«...Επιλέχθηκαν προς μελέτη οι φωτογραφίες των αρχαιοτήτων της πόλης της Αθήνας, γιατί αμέσως μετά την εφεύρεση της νέας τέχνης, η Αθήνα ως νέα πρωτεύουσα, φωτογραφήθηκε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη περιοχή της Ελλάδας και γιατί οι αρχαιότητές της και μάλιστα αυτές του ιστορικού κέντρου, αποτέλεσαν το έμβλημα του νέου κράτους. Καθοριστικής σημασίας στάθηκε το γεγονός ότι η μελέτη των φωτογραφιών αυτών, αποκάλυψε μια άλλη διάσταση της φωτογραφικής τέχνης, μία διαφορετική αισθητική προσέγγιση τέτοιων (αρχαιολογικών) εικόνων και ταυτόχρονα αποτέλεσε μία τεκμηρίωση της αρχαιολογικής έρευνας.
[...] Βασικός στόχος της παρούσας έκδοσης, ήταν αρχικά η συγκέντρωση, οργάνωση, επιλογή και ανάδειξη του υλικού, η μελέτη των φωτογραφιών, η αισθητική αποτίμηση του ύφους των δημιουργών τους και η τεκμηρίωση της αρχαιολογικής έρευνας, των αναστηλωτικών προσπαθειών αλλά και η καταγραφή στιγμιοτύπων από την καθημερινότητα των ανθρώπων. Παράλληλα η εργασία αυτή φιλοδοξεί να αποτελέσει μία συμβολή στην έρευνα γύρω από την ελληνική αρχαιολογική φωτογραφία αλλά και στην ιστορία της αρχαιολογικής έρευνας στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η παρούσα μελέτη, επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο απεικονίστηκαν φωτογραφικά οι αθηναϊκές αρχαιότητες και συγκεκριμένα οι αρχαιότητες του αποκαλούμενου σήμερα ιστορικού κέντρου της ελληνικής πρωτεύουσας, κατά τον 19ο αιώνα...»
Συγγραφή-Μελέτη-Τεκμηρίωση: Μαρία Φαρμάκη
Θεσσαλονίκη, Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» Δήμου Καλαμαριάς 2016
299 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN978-960-87946-3-4
Τιμή 42,40 € / στο βιβλιοπωλείο μας 33,92 €
«...Επιλέχθηκαν προς μελέτη οι φωτογραφίες των αρχαιοτήτων της πόλης της Αθήνας, γιατί αμέσως μετά την εφεύρεση της νέας τέχνης, η Αθήνα ως νέα πρωτεύουσα, φωτογραφήθηκε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη περιοχή της Ελλάδας και γιατί οι αρχαιότητές της και μάλιστα αυτές του ιστορικού κέντρου, αποτέλεσαν το έμβλημα του νέου κράτους. Καθοριστικής σημασίας στάθηκε το γεγονός ότι η μελέτη των φωτογραφιών αυτών, αποκάλυψε μια άλλη διάσταση της φωτογραφικής τέχνης, μία διαφορετική αισθητική προσέγγιση τέτοιων (αρχαιολογικών) εικόνων και ταυτόχρονα αποτέλεσε μία τεκμηρίωση της αρχαιολογικής έρευνας.
[...] Βασικός στόχος της παρούσας έκδοσης, ήταν αρχικά η συγκέντρωση, οργάνωση, επιλογή και ανάδειξη του υλικού, η μελέτη των φωτογραφιών, η αισθητική αποτίμηση του ύφους των δημιουργών τους και η τεκμηρίωση της αρχαιολογικής έρευνας, των αναστηλωτικών προσπαθειών αλλά και η καταγραφή στιγμιοτύπων από την καθημερινότητα των ανθρώπων. Παράλληλα η εργασία αυτή φιλοδοξεί να αποτελέσει μία συμβολή στην έρευνα γύρω από την ελληνική αρχαιολογική φωτογραφία αλλά και στην ιστορία της αρχαιολογικής έρευνας στην Ελλάδα. Ειδικότερα, η παρούσα μελέτη, επικεντρώνεται στον τρόπο με τον οποίο απεικονίστηκαν φωτογραφικά οι αθηναϊκές αρχαιότητες και συγκεκριμένα οι αρχαιότητες του αποκαλούμενου σήμερα ιστορικού κέντρου της ελληνικής πρωτεύουσας, κατά τον 19ο αιώνα...»
Μαρία Φαρμάκη
(από τον πρόλογο του βιβλίου)
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΖΩΩΝ. ΔΙΗΓΗΣΙΣ ΤΩΝ ΤΕΤΡΑΠΟΔΩΝ ΖΩΩΝ & ΠΟΥΛΟΛΟΓΟΣ
Μεσαιωνικές ιστορίες ζώων. Διήγησις των Τετραπόδων Ζώων & Πουλολόγος
Κριτική έκδοση: Hans Eideneier
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2016
332 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-524-453-8
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 22,50 €
Η Διήγησις των Τετραπόδων Ζώων και ο Πουλολόγος είναι έμμετρες δημώδεις ιστορίες με ήρωες ζώα και πτηνά, που γράφτηκαν πιθανότατα στην Κωνσταντινούπολη τον 14ο αιώνα, από ανώνυμους ποιητές.
Στη Διήγηση, οι προσπάθειες του βασιλιά Λέοντα να επιτύχει συμφωνία ειρήνης μεταξύ των φυτοφάγων και των σαρκοβόρων ζώων, τα οποία έχει συγκαλέσει σε γενική συνέλευση, αποτυγχάνουν παταγωδώς, επειδή αντιβαίνουν στους φυσικούς νόμους που διέπουν την κοινωνία. Η συνέλευση καταλήγει σε άγριο μακελειό· όλα παραμένουν όπως ήταν πάντα και θα είναι εις τους αιώνας των αιώνων! Οι διάλογοι που ξεδιπλώνονται είναι εντονότατοι και αθυρόστομοι, οι έριδες παρουσιάζονται με καταπληκτική μαεστρία, ενώ δεν λείπει η ειρωνεία και το τραχύ χιούμορ.
Στον Πουλολόγο, καβγάδες, ψόγοι και ύβρεις εκτοξεύονται μεταξύ άγριων και ήμερων πουλιών κατά τη διάρκεια της γαμήλιας δεξίωσης που έχει οργανώσει ο βασιλιάς Αετός για τον γιο του. Ο ίδιος θα επέμβει και θα βάλει τέλος στις λογομαχίες συμφιλιώνοντας τους υπηκόους του βασιλείου του.
Κείμενα με ψυχαγωγικό κυρίως αλλά και διδακτικό χαρακτήρα, που μαρτυρούν βαθιά γνώση της φυσιολογίας των ζώων και αποτυπώνουν αλληγορικά όψεις της πολυπολιτισμικής βυζαντινής κοινωνίας και του υλικού πολιτισμού της, έγιναν πολύ αγαπητά και γνώρισαν μεγάλη διάδοση.
Η παρούσα κριτική έκδοση ακολουθεί τον εικονογραφημένο ελληνικό κώδικα της Βιβλιοθήκης του Σεραγίου Κωνσταντινουπόλεως (Constantinopolitanus Seragliensis 35), ο οποίος παραδίδει την καλύτερη μορφή των δύο έργων. Η εκτενής εισαγωγή και τα σχόλια που συνοδεύουν την έκδοση εισδύουν στο λογοτεχνικό είδος στο οποίο εντάσσονται τα κείμενα, τη μεσαιωνική δημώδη ψυχωφελή γραμματεία, ενώ οι πενήντα δύο έγχρωμες εικόνες που περιλαμβάνονται στο χειρόγραφο-οδηγό αναπαράγονται εδώ και ζωντανεύουν τον λόγο των κειμένων.
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
11/11/16
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. ΣΤΙΓΜΕΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Θεσσαλονίκη. Στιγμές ιστορίας
Κείμενα: Ιωάννης Κ. Μαζαράκης-Αινιάν, Αντώνης Δ. Σατραζάνης
Αθήνα, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος 2016
442 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-6812-57-6
Τιμή 80,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 68,00 €
«Η Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος σε συνεργασία με το Κέντρο Ιστορίας του Δήμου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει σήμερα τον τόμο-λεύκωμα με τίτλο «Θεσσαλονίκη. Στιγμές ιστορίας».
Το πλούσιο φωτογραφικό υλικό που επί σειρά ετών από την ίδρυση της η Εταιρεία, έχει συγκεντρώσει στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο και ο συνεχής εμπλουτισμός του, μας παρακίνησε να παρουσιάσουμε μεγάλα θεματικά σύνολα, ωστέ να δοθεί στο ευρύτερο κοινό. Αρχικά καταρτίστηκε και εκδόθηκε ο τόμος «Αθήνα. Η πόλη-οι άνθρωποι-τα γεγονότα». Σήμερα έρχεται η σειρά της Θεσσαλονίκης.
Για την Αθήνα κυριάρχησε η ιδέα μιας πόλης που συνεχώς αναπτύσσεται και μεταμορφώνεται μέσα στο χρόνο. Η κάθε περιοχή της έχει έναν ιδιαίτερο παλμό και τα δικά της γνωρίσματα, τα οποία διαμορφώνονται από την επίδραση που ασκούν σε αυτή οι άνθρωποι και τα γεγονότα. Αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε χρονικής στιγμής αποθανατίζουν οι φωτογραφίες.
Για τη Θεσσαλονίκη φάνηκε αμέσως η έντονη παρουσία σημαντικών γεγονότων που σημάδεψαν την ζωή της πόλης ιδιαίτερα τα πρώτα είκοσι χρόνια του 1900. Έτσι, μορφώθηκε ένα διαφορετικό σκεπτικό, μια άλλη δομή παρουσίασης με γνώμονα τη διαδοχική και πυκνή παρουσία σημαντικών ιστορικών γεγονότων.
Αρχίσαμε φυσικά με την εμβληματική πια παρουσία του Λευκού Πύργου και των τειχών. Σημειώνουμε την έντονη παρουσία της Θεσσαλονίκης τα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα με κέντρο το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας, τα χρόνια του Μακεδονικού Αγώνα. Γίνεται αναφορά στην εκπαίδευση και τα σχολεία της πόλης. Σημειώνουμε το Νεοτουρκικό Κίνημα, το οποιό
έφερε σημαντικές αλλαγές και δημιούργησε τις προϋποθέσεις για τους Βαλκανικούς Πολέμους και την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας γενικότερα. Ακολουθεί, η παρουσίαση του Μεγάλου Πολέμου με την παρουσία των Αγγλο-Γάλλων στην πόλη και το Κίνημα της Εθνικής Άμυνας. Συνεχίζουμε με τη μαγάλη πυρκαγιά του 1917, η οποία σημάδεψε και άλλαξε τη μορφή της πόλης με το νέο πολεοδομικό σχέδιο που τη γνωρίζουμε σήμερα. Κλείνουμε την έκδοση με κάποιες σκηνές από την καθημερινή ζωή στην πόλη εκείνη την εποχή...»
Ιωάννης Κ. Μαζαράκης Αινιάν
(από τον πρόλογο του βιβλίου)
Η ΡΟΤΟΝΤΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ ΤΗΣ
Bente Kiilerich, Hjalmar Torp
Η Ροτόντα της Θεσσαλονίκης και τα ψηφιδωτά της
Μετάφραση: Καρίνα Λάμψα
Επιστημονική επιμέλεια: Τζένη Αλμπάνη
Αθήνα, Εκδόσεις Καπόν 2016
64 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Γλώσσες: ελληνική, αγγλική
ISBN 978-618-5209-10-0
Τιμή 13,76 € / στο βιβλιοπωλείο μας 11,02 €
Tα ψηφιδωτά της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη αποτελούν τον σημαντικότερο διάκοσμο που διατηρείται από την πρώιμη βυζαντινή περίοδο. Το βιβλίο αυτό, με την πλούσια εικονογράφηση, καλεί τον αναγνώστη να εισέλθει στο κτίριο και να βιώσει τα χρυσά και ασημένια ψηφιδωτά που καλύπτουν τον ημισφαιρικό θόλο και τις καμάρες. Μετά την εισαγωγή στην αρχιτεκτονική της Ροτόντας, οι συγγραφείς επικεντρώνονται στα ψηφιδωτά, εξετάζοντας θέματα όπως την αυτοκρατορική χορηγία, τα πορτρέτα των μαρτύρων, το εικονογραφικό πρόγραμμα, αλλά και την τεχνική των ψηφιδωτών και τις αισθητικές ιδιότητες των πολύχρωμων εικόνων. Το σύντομο και περιεκτικό κείμενο προσφέρει μια εμπεριστατωμένη εισαγωγή στα ψηφιδωτά. Περιλαμβάνει επίσης ένα χρονολόγιο και έναν κατάλογο πρόσφατων εκδόσεων για το μνημείο. Έγχρωμες φωτογραφίες, πολλές από τις οποίες ελήφθησαν ειδικά γι’ αυτή την έκδοση, τεκμηριώνουν τις εντυπωσιακές ιδιότητες των έξοχων ψηφιδωτών.
Η Ροτόντα της Θεσσαλονίκης και τα ψηφιδωτά της
Μετάφραση: Καρίνα Λάμψα
Επιστημονική επιμέλεια: Τζένη Αλμπάνη
Αθήνα, Εκδόσεις Καπόν 2016
64 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Γλώσσες: ελληνική, αγγλική
ISBN 978-618-5209-10-0
Τιμή 13,76 € / στο βιβλιοπωλείο μας 11,02 €
Tα ψηφιδωτά της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη αποτελούν τον σημαντικότερο διάκοσμο που διατηρείται από την πρώιμη βυζαντινή περίοδο. Το βιβλίο αυτό, με την πλούσια εικονογράφηση, καλεί τον αναγνώστη να εισέλθει στο κτίριο και να βιώσει τα χρυσά και ασημένια ψηφιδωτά που καλύπτουν τον ημισφαιρικό θόλο και τις καμάρες. Μετά την εισαγωγή στην αρχιτεκτονική της Ροτόντας, οι συγγραφείς επικεντρώνονται στα ψηφιδωτά, εξετάζοντας θέματα όπως την αυτοκρατορική χορηγία, τα πορτρέτα των μαρτύρων, το εικονογραφικό πρόγραμμα, αλλά και την τεχνική των ψηφιδωτών και τις αισθητικές ιδιότητες των πολύχρωμων εικόνων. Το σύντομο και περιεκτικό κείμενο προσφέρει μια εμπεριστατωμένη εισαγωγή στα ψηφιδωτά. Περιλαμβάνει επίσης ένα χρονολόγιο και έναν κατάλογο πρόσφατων εκδόσεων για το μνημείο. Έγχρωμες φωτογραφίες, πολλές από τις οποίες ελήφθησαν ειδικά γι’ αυτή την έκδοση, τεκμηριώνουν τις εντυπωσιακές ιδιότητες των έξοχων ψηφιδωτών.
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Ετικέτες
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΜΙΕΤ,
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΠΟΝ,
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ,
ΡΟΤΟΝΤΑ,
ΨΗΦΙΔΩΤΑ,
BENTE KIILERICH,
HJALMAR TORP
9/11/16
«ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑΡΙΑ» ΑΡΓΥΡΗΣ ΛΙΑΠΟΠΟΥΛΟΣ
Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
παρουσιάζει τη φωτογραφική έκθεση
παρουσιάζει τη φωτογραφική έκθεση
του Αργύρη Λιαπόπουλου
ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑΡΙΑ
την Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2016 στις 20.00
στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ, Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως το Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2016.
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00,
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00.
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό.
την Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2016 στις 20.00
στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ, Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως το Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2016.
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00,
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00.
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό.
Η έκθεση αποτελεί μια μετα-φωτογραφική σπουδή πάνω στο διάλογο φωτογραφίας και λογοτεχνίας. Τρεις λογοτέχνες της Θεσσαλονίκης επεμβαίνουν στις ήδη τυπωμένες φωτογραφίες, σχολιάζοντας και «παραποιώντας» το τελικό έργο. Η έκθεση αρθρώνεται σε τρεις ενότητες:
- Λόγος (Μάρκος Μέσκος)
- Οι φωνές του φωτός (Δημήτρης Δημητριάδης)
- Προβλήτες (Γιώργος Αλισάνογλου).
«Τα Σημειωματάρια είναι μία ενότητα εργασιών σε εξέλιξη. Πρόκειται για τον διάλογο μεταξύ ενός φωτογράφου και αριστοτεχνών του λόγου – ποιητών και πεζογράφων. Ξεκινά από την αντιστροφή του πασίγνωστου “μια φωτογραφία ίσον χίλιες λέξεις”. Τυπώνω φωτογραφίες μ' ένα συγκεκριμένο θέμα, με τέτοιον τρόπο ώστε το περιθώριο της εικόνας να είναι μεγαλύτερο απ' αυτήν: ένα πακέτο φύλλων, το οποίο θυμίζει περιποιημένο μπλοκ σημειώσεων σε μεγάλες διαστάσεις. Δίνω αυτό το μπλοκ στον λογοτέχνη με τον οποίο θα συνδιαλεχθώ για να “γράψει” στο περιθώριο της εικόνας. Δεν επιζητώ κριτική πάνω στις φωτογραφίες – ο “συνοδοιπόρος” μου είναι ελεύθερος να χρησιμοποιήσει τη φωτογραφία όπως αυτός κρίνει. Το τελικό έργο είναι αυτό που θα μου επιστραφεί. Μέχρι εκείνη τη στιγμή εγώ θα απουσιάζω από την εξέλιξή του. Δεν έχω παρά μόνο μια πρώτη εντύπωση, δεν γνωρίζω όμως το αποτέλεσμα. Κάποιος “άλλος”, ο λογοτέχνης, θα παρέμβει και θα καθορίσει αποφασιστικά την τελική μορφή. Σ' αυτή τη νέα ταυτότητα θέλω να ικανοποιείται η αρχική πρόθεση: ο λόγος να είναι κυρίαρχος με οποιοδήποτε τρόπο. Τα θέματα των φωτογραφιών επιλέγονται πάντα σε διάλογο με τον συνοδοιπόρο μου. Ο διάλογος αυτός κρατάει καιρό: από τις πρώτες συζητήσεις και συναντήσεις, μέχρι την παράδοση των τελικών έργων και μέχρι την ανάρτησή τους. Τότε κλείνει ο κύκλος (ή μήπως δεν κλείνει παρά συνεχίζεται;)» Α.Λ.
Ο Αργύρης Λιαπόπουλος γεννήθηκε το 1959 στο Κλειδί Ημαθίας. Σπούδασε οικονομικά στην Ανώτατη Βιομηχανική Σχολή Θεσσαλονίκης. Με τη φωτογραφία ασχολείται συστηματικά από το 1988, όταν έγινε μέλος της Φωτογραφικής ομάδας Τριανδρίας. Ανέπτυξε πλούσια δράση με εκθέσεις, επιμέλειες εκθέσεων, happenings. Ιδρυτικό και ενεργό μέλος του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Φωτογραφίες και εργασίες του αποτέλεσαν εξώφυλλα και υλικό βιβλίων, δημοσιεύτηκαν σε περιοδικά και περιλήφθηκαν σε αφιερώματα στον ημερήσιο τύπο και στα ΜΜΕ. Έχει πάρει μέρος σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.
INFO – Έκθεση Αργύρη Λιαπόπουλου «ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑΡΙΑ»
Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2016 στις 20.00
Διάρκεια
Τρίτη 15 Νοεμβρίου έως το Σάββατο
17 Δεκεμβρίου 2016
Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο
10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή
10:00-21:00
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο
κοινό
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2310
288.036, fax: 2310 226.460
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)