29/12/15

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ. ΕΡΓΑ 1972-2012

Γιάννης Μιχαηλίδης. Έργα 1972-2012
 

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2015
119 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-250-653-0
Τιμή 25,00 € 




«Αυτό που καταρχήν εντυπωσιάζει στα έργα του Γιάννη Μιχαηλίδη, τόσο στους παλαιότερους παραστατικούς του πίνακες όσο και στους πιο πρόσφατους, είναι η φειδώ με την οποία αντιμετωπίζει τα περιγραφικά στοιχεία και η λιτότητα των χρωμάτων του. Ενώ όμως η χρήση των χρωμάτων είναι περιορισμένη, οι τονικότητες τους ήταν κατ΄αντιδιαστολή ανέκαθεν πλούσιες.

Το δεύτερο πράγμα που εντυπωσιάζει είναι ότι, όχι μόνο όταν πρόκειται για παραστατική ζωγραφική, αλλά ίσως ακόμη περισσότερο στις αφηρημένες του συνθέσεις, δημιουργείται μια εντύπωση τοπίων. Ίσως αυτό να οφείλεται στο ότι ο καλλιτέχνης προβάλλει τα δικά του εσωτερικά ζωγραφικά τοπία. Ίσως πάλι να οφείλεται στη σχέση που διατηρεί με τη φύση και στην ανάγκη του να τη μιμηθεί, επεμβαίνοντας στα έργα με μεγαλύτερη ταχύτητα απ’ ό,τι εκείνη, αλλά κατά τον ίδιο τρόπο που αυτή θα τα αλλοίωνε σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Έτσι, η διαδικασία της ζωγραφικής στο έργο του Γιάννη Μιχαηλίδη συνδυάζεται με τις παραξενιές της φύσης και του καιρού, με το στέγνωμα στον ήλιο, με το ξέσχισμα του αέρα , με την υγρασία της βροχής, με τις οξειδώσεις που δημιουργεί το αλάτι της θάλασσας…».

Κατερίνα Κοσκινά
(από τον κατάλογο της έκθεσης Γιάννης Μιχαηλίδης, Ο ήχος της σκουριάς
Γκαλερί Νέες Μορφές, Αθήνα, Μάρτιος 2002)




28/12/15

ΠΟΙΟΣ ΜΟΥ ΧΑΛΑΣΕ ΤΟ ΤΡΑΙΝΟ; 12 ΜΟΥΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Ποιος μου χάλασε το τραίνο; 12 μουσικά παραμύθια

Βιβλίο με CD
Στίχοι: Παρασκευάς Καρασούλος, Γιάννης Βασιλόπουλος
Μουσική: Γιώργος Ανδρέου
Εικονογράφηση: Μαριλίτσα Βλαχάκη
ISBN 978-960-8104-70-9 

Τιμή 16,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,80 €



Ο Παρασκευάς Καρασούλος μαζί με το Γιάννη Βασιλόπουλο (το νεότερο έλληνα στιχουργό, 17 ετών μόλις, που γνωρίσαμε από την 4η Ακρόαση της Μ. Άρκτου) συνυπογράφουν τους στίχους των τραγουδιών του «Τραίνου».

Ο Γιώργος Ανδρέου (και η Δήμητρα Γαλάνη σ’ ένα τραγούδι) ανέλαβαν την μελοποίησή τους, δημιουργώντας έναν παράξενο μουσικό κόσμο φανταστικών ηρώων και ιστοριών. Ένας Ασχημοβάτραχος, ένα σκονισμένο μουσικό κουτί γεμάτο ευχές, το φάντασμα – φίλος της Δανάης, ένα παρατημένο Κουκλόσπιτο, οι τρελαμένες φούσκες, ένα εκνευρισμένο φεγγάρι που γίνεται ολοστρόγγυλο κάθε φορά που κλέβει γλυκά, το μαγικό κάστρο του Κουαντρώ – είναι οι επιβάτες αυτούς του παράξενου Τραίνου.

Όταν χαλά στη διάρκεια του ταξιδιού του το τραίνο, αφήνει ελεύθερα τα παιχνίδια, να αφηγηθούν τις παράλογες ιστορίες τους και να διεκδικήσουν την παρουσία τους στο δικό τους παράλληλο σύμπαν.

Τα τραγούδια ερμηνεύουν η Κορίνα Λεγάκη αλλά και δύο νέοι ερμηνευτές που διακρίθηκαν στην 4η Ακρόαση: η Δήμητρα Σελεμίδου και ο Δημήτρης Βουτσάς. Συνεπιβάτες στο παράξενο αυτό ξεχαρβαλωμένο τραίνο, η Δήμητρα Γαλάνη και ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου.

Την έκδοση κοσμούν έργα της ζωγράφου Μαριλίτσα Βλαχάκη.





26/12/15

ΕΚΑΤΟ ΧΡΟΝΙΑ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ. ΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (1914-2014)

Βασίλης Κολώνας
Εκατό χρόνια φιλοξενίας. Τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης (1914-2014)

Θεσσαλονίκη, University Studio Press 2015
286 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες

Δίγλωσση έκδοση: ελληνικά και αγγλικά
ISBN 978-960-12-2245-5
Τιμή 40,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 32,00 €




Tα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης αποτελούν ένα γοητευτικό θέμα για τον ιστορικό της πόλης. Η ένταξή τους στον χώρο και τον χρόνο των τελευταίων 100 ετών συνεισφέρει στην ίδια την ιστορία της πόλης. Δεν είναι μόνο τα κτίρια που υπάρχουν ακόμη, πολλά από αυτά θα κλείσουν σύντομα έναν αιώνα ζωής, αλλά και η θέση τους στον χώρο της πόλης, ως τόπος δράσης γνωστών και αγνώστων ηρώων, αλλά και ως πλαίσιο πολιτικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων. Η Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης που ιδρύθηκε το 1914 ως «Συντεχνία των Εν Θεσσαλονίκη Ξενοδόχων Ύπνου», αναδεικνύεται στη διάρκεια των 100 χρόνων που μεσολάβησαν σ’ έναν ισχυρό φορέα εκσυγχρονισμού και τουριστικής ανάδειξης της πόλης. Η έκδοση φιλοδοξεί μέσα από σπάνιο εικονογραφικό υλικό να παρουσιάσει τη διαχρονική και σημαίνουσα παρουσία της ξενοδοχίας, σε παράλληλη πορεία με σημαντικούς σταθμούς στην κοινωνική και οικονομική ιστορία της Θεσσαλονίκης, όπως η πυρκαγιά του 1917, ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, η επανίδρυση του ΕΟΤ (1950) και τα αναπτυξιακά προγράμματα για τον τουρισμό της δεκαετίας του 1960 και του 1990.






25/12/15

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ ΑΖΟΦΙΚΗΣ, 18ος – ΑΡΧΕΣ 20ού ΑΙΩΝΑ. ΝΕΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΝΟΤΙΑΣ ΡΩΣΙΑΣ

Οι Έλληνες της Αζοφικής, 18ος – Αρχές 20ού αιώνα. Νέες προσεγγίσεις στην ιστορία των Ελλήνων της νότιας Ρωσίας

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Ευρυδίκη Σιφναίου, Τζελίνα Χαρλαύτη
Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών 2015
607 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-9538-36-7 

Τιμή € 22,00 / στο βιβλιοπωλείο μας 17,60 €



Στα σύνορα Ρωσίας και Ουκρανίας σήμερα, οι πόλεις-λιμάνια της Αζοφικής στη διάρκεια της περιόδου 1774-1917 είχαν αλματώδη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Η δημιουργία πόλεων στις έρημες στέπες, αποτέλεσμα της αποικιοποίησης της περιοχής από την αυτοκρατορική Ρωσία, προσέλκυσαν πληθυσμούς από το Ιόνιο και το Αιγαίο, που εγκαταστάθηκαν εκεί και ανέλαβαν το εξωτερικό εμπόριο και τη ναυτιλία της περιοχής. Η αλυσίδα των πόλεων, το Ταγανρόγ, το "βασίλειο των Ελλήνων" και γενέθλια πόλη του Τσέχωφ, το Ροστόβ πάνω στον "ήρεμο Ντον", στη χώρα των Κοζάκων, η Μαριούπολη, η πόλη των Ελλήνων από την Κριμαία και το Μπερντιάνσκ, αποτέλεσαν εύρωστες παροικίες Κεφαλλήνων, Ιθακήσιων, Μυκονιατών, Σαντορινιών, Ψαριανών και Χιωτών. Ακόμη και ο Γεώργιος Σουρής, στα 17 του χρόνια, τον Ιούλιο του 1870, μετέβη στην Αζοφική για να μαθητεύσει κοντά σε ένα θείο του έμπορο, Χιώτη: "Πώς σ' ενθυμούμαι, ω Αζόφ και Τάναϊ, ακόμη! / κάθε ημέρα κίνησις και νέο πανηγύρι· / από σιτάρι κι' άχυρο εστρώνοντο οι δρόμοι, / και έτρεχαν οι έμποροι, και έτρεχαν κι' οι χοίροι", γράφει για το Ταγανρόγ.

Οι μελέτες του παρόντος τόμου, προϊόντα πολύχρονης έρευνας βασισμένης σε πρωτογενές αχρησιμοποίητο υλικό των ρωσικών και των ουκρανικών αρχείων, είναι αποτέλεσμα μιας πρωτοποριακής συνεργασίας Ρώσων, Ουκρανών και Ελλήνων ιστορικών, και αναδεικνύουν την πολύτιμη συνεισφορά των Ελλήνων στην ευμάρεια των πόλεων και στη σύνδεση της περιοχής με τη Δυτική Ευρώπη και το διεθνές εμπόριο.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


 


24/12/15

ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ. ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΑ ΡΟΛΑ ΖΩΓΤΑΦΙΚΗΣ 1952-1974

Δημοσθένης Κοκκινίδης. Λησμονημένα ρολά ζωγραφικής 1952-1974  

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενο: Κωνσταντίνος Φιολάκης
Επιμέλεια έκδοσης: Κωνσταντίνος Φιολάκης σε συνεργασία με τον καλλιτέχνη
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2015
135 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-476-183-8
Τιμή 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,00 €




«Έχω υποστηρίξει και παλαιότερα ότι η Ελλάδα είναι η χώρα των ποιητών. Ένας τέτοιος όμως ορισμός νομίζω πως θα μπορούσε, θα έπρεπε μάλλον, να ισχύει και για τους ζωγράφους, σε πολλούς από τους οποίους άλλωστε είναι προφανές το ποιητικό ιδίωμα της εικαστικής γραφής. Με το ιδίωμα αυτό πιστεύω ότι εκφράζεται και ο Μίμης Κοκκινίδης, κρίνοντας τόσο από το σχεδιαστικό του υπέδαφος, όσο και από τις χρωματικές εξάρσεις της ζωγραφικής του. Θα τολμούσα μάλιστα να προσθέσω ότι στο έργο του ποιητική δεν είναι μόνον η πρόληψη, ούτε μόνον η επεξεργασία, αλλά και η αποτύπωση του κοινωνικού περίγυρου. Είτε εμπνέεται και αναδεικνύει τις ταπεινές όψεις μιας βιωμένης καθημερινότητας, είτε σχολιάζει κριτικά σκύβοντας πάνω στις σκοτεινές πλευρές. Ό,τι θέλω να πω, έχει να κάνει αμεσότερα με τις επώδυνες, τις σχετικά πρόσφατες ιστορικές εμπειρίες του τόπου μας. Στο έργο ωστόσο του Κοκκινίδη ο χρόνος δεν τεμαχίζεται, αλλά προβάλλει ως ενιαία οντότητα τη συνέπεια μιας αενάως συνεχιζόμενης εξελικτικής διαδρομής. Όπως προβάλλει και τις αξίες ενός ατέρμονου διαλόγου με το ευρύτερο πνευματικό και αισθητικό περιβάλλον των κατά καιρούς ζωγραφικών περιόδων του. Κάτι που, αν δεν γελιέμαι, είναι σύμφυτο με τις θεωρητικές του αναζητήσεις και τους ιδεολογικούς του προσανατολισμούς, μέσα από τους οποίους οι ομηρικές διαφυγές μοιάζουν σαν σανίδες σωτηρίας.»

Άγγελος Δεληβορριάς
(από τον πρόλογο) 





23/12/15

ΕΤΕΡΟΔΟΞΙΑ, ΠΕΙΘΑΡΧΗΣΗ, ΑΠΟΚΡΥΨΗ ΣΤΙΣ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΩΝ ΝΕΟΤΕΡΩΝ ΧΡΟΝΩΝ. ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Αντώνης Μόλχο
Ετεροδοξία, Πειθάρχηση, Απόκρυψη στις απαρχές των Νεότερων χρόνων. Αναστοχασμοί για μια ευρωπαική παράδοση

Ετήσια διάλεξη Κ. Θ. Δημαρά, 2013
Αθήνα, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών / ΕΙΕ 2015
335 σελ.
Δίγλωσση έκδοση: ελληνικά και αγγλικά
ISBN 978-960-9538-40-4
Τιμή € 10,00 / στο βιβλιοπωλείο μας 8,00 €




 «...Στη διάλεξη αυτή ο Αντώνης Μόλχο καλείται να παρουσιάσει το τρίπτυχο Πειθαρχία – Διαφωνία – Απόκρυψη μέσα από οιονεί βιογραφικές μαρτυρίες που προέρχονται από ένα ευρύ εθνοπολιτιστικό ορίζοντα, με στόχο να διερευνήσει την πρώιμη νεωτερικότητα στην Ευρώπη. Μετά τον Διαφωτισμό, και ιδιαίτερα μετά τη Γαλλική Επανάσταση, η διαφάνεια αναδείχτηκε ως βασικό συστατικό των δημοκρατικών κοινωνιών και η απόκρυψη συνδέθηκε με την απολυταρχία. Στην υπόθεση που ερευνά ο Μόλχο στον 16ο και 17ο αιώνα, τα πρόσωπα συχνά διατηρούν την αυθεντική ταυτότητά τους, είτε θρησκευτική είτε φυλετική, μέσω της απόκρυψής της, με τρόπο ώστε η απόκρυψη να λειτουργεί προστατευτικά για τη διαφορετικότητά τους. Ιδού, λοιπόν, η πρόκληση για τον Αντώνη Μόλχο να υπερασπιστεί την τιμή και το επάγγελμα του ιστορικού με τη δική του θεματική επιλογή και αξιοποίηση των τεκμηρίων του.»


Μαρία Χριστίνα Χατζηιωάννου
(από το προοίμιο της έκδοσης)

 



22/12/15

Η ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Karl Barth
Η Προς Ρωμαίους επιστολή

Μετάφραση: Γιώργος Βλαντής
Αθήνα, Άρτος Ζωής 2015

679 σελ.
ISBN 978-960-8053-49-6
Τιμή 30,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 24,00 €




ΑΝ ΕΧΩ ΕΝΑ «ΣΥΣΤΗΜΑ», τότε αυτό συνίσταται στο ότι διατηρώ κατά το δυνατόν επίμονα προ οφθαλμών αυτό που ο Κίρκεγκωρ αποκάλεσε «άπειρη ποιοτική διαφορά» χρόνου και αιωνιότητας, με τη θετική και την αρνητική της σημασία. «Ο Θεός βρίσκεται στον ουρανό και εσύ στη γη». Η σχέση αυτού του Θεού προς αυτόν τον άνθρωπο, η σχέση αυτού του ανθρώπου προς αυτόν τον Θεό είναι για μένα το θέμα της Βίβλου και η σύνοψη της φιλοσοφίας εν ταυτώ. Στο σταυροδρόμι αυτό η Βίβλος βλέπει τον Ιησού Χριστό.

Προσεγγίζοντας τώρα ένα κείμενο όπως η Προς Ρωμαίους επιστολή, ασχολούμαι με αυτό υπό την προσωρινή προϋπόθεση ότι η εξίσου λιτή όσο και απροσμέτρητη σημασία αυτής της σχέσης θα πρέπει να ήταν για τον Παύλο, καθώς οικοδομούσε τις έννοιές του, προ οφθαλμών, και μάλιστα με την ίδια τουλάχιστον οξύτητα που παρουσιάζεται και μπροστά μου, καθώς τώρα καταπιάνομαι με τον προσεκτικό αναστοχασμό πάνω στις έννοιές του.

Το να προϋποθέτω προσωρινά ότι ο Παύλος στην Προς Ρωμαίους επιστολή μίλησε όντως για τον Ιησού Χριστό και όχι για κάτι άλλο είναι κατ’ αρχήν μια παραδοχή τόσο καλή ή τόσο κακή όσο οποιαδήποτε άλλη από τις προσωρινές παραδοχές των ιστορικών. Αν με ρωτούσε βέβαια κανείς για ποιο λόγο προσεγγίζω την Προς Ρωμαίους επιστολή με αυτήν ακριβώς την παραδοχή, θα απαντούσα αντερωτώντας: θα μπορούσε ένας σοβαρός άνθρωπος να προσεγγίσει ένα κείμενο που εκ των προτέρων δεν είναι ανάξιο κάθε σεβασμού με μια άλλη παραδοχή από το να δεχτεί ότι ο Θεός είναι Θεός; Και αν επέμενε κανείς να παραπονιέται για το πόση βία ασκώ στον Παύλο με αυτή την παραδοχή, τότε θα έπρεπε να διατυπώσω το αντίθετο παράπονο, ότι δηλαδή άσκηση βίας στον Παύλο είναι τούτο: όταν κανείς τον κάνει να μιλάει κατ’ επίφασιν για τον Ιησού Χριστό, αλλά στην πραγματικότητα τον παρουσιάζει να ομιλεί για ένα ανθρωποσοφικό χάος από απόλυτες σχετικότητες και σχετικές απολυτότητες. Για το χάος αυτό ο Παύλος σε όλες του τις Επιστολές επιφυλάσσει μόνο εκφράσεις βαθύτατης απέχθειας.

Karl Barth
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου) 






ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ. ΑΠΟ ΤΟΝ «ΛΟΓΟ» ΣΤΗΝ «ΕΚΦΡΑΣΙ»

Φώτης Κόντογλου. Από τον «Λόγο» στην «Έκφρασι»

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Γενική επιμέλεια: Χρήστος Φ. Μαργαρίτης
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2015
286 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-476-182-1
Τιμή 35,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 28,00 €




Πρόκειται για την έκδοση  που συνοδεύει την ομότιτλη έκθεση, (Μουσείο Μπενάκη, Πινακοθήκη Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τις 9 Δεκεμβρίου 2015 μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου 2016) με κύριο θέμα την ανάδειξη βιβλίων που έγραψε ή εικονογράφησε ο Φώτης Κόντογλου. Εκτός από την πλούσια εικονογράφηση, τα κείμενα των ειδικών επιστημόνων που περιλαμβάνονται στην έκδοση αναδεικνύουν ποικίλες πτυχές της καλλιτεχνικής δημιουργίας του ζωγράφου.










21/12/15

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΕ ΤΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ

Συναντήσεις της ελληνικής με τη γαλλική ιστοριογραφία από τη Μεταπολίτευση έως σήμερα
 

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Βαγγέλης Καραμανωλάκης, Maria Couroucli, Τριαντάφυλλος Ε. Σκλαβενίτης
Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών 2015
371 σελ. με
ISBN 978-618-82106-8-8
Τιμή € 17,00 / στο βιβλιοπωλείο μας 13,60 €



 
Η σχέση της ελληνικής με τη γαλλική ιστοριογραφία ενδυναμώθηκε ιδιαίτερα στο β΄ μισό του 20ού αιώνα, όταν και εξ αιτίας των συν­θηκών που επικράτησαν στο εσωτερικό της χώ­ρας (Εμφύλιος, Δικτατορία 1967-1974) ένας μεγάλος αριθμός από Έλληνες διανοούμενους βρέθηκε στη Γαλλία. Ανάμεσά τους και ιστο­ρικοί που σπούδασαν και σταδιοδρόμησαν σε γαλλικά πανεπιστήμια. Οι επιρροές που δέχτη­καν από τη γαλλική ιστοριογραφία και από τη γαλλική κουλτούρα γενικότερα σφράγισαν το έργο τους. Στα χρόνια της Μεταπολίτευσης οι περισσότεροι και περισσότερες από αυτούς επέ­στρεψαν στην Ελλάδα, ίδρυσαν και στελέχωσαν ιστορικούς θεσμούς, κατέλαβαν θέσεις στα νέα πανεπιστήμια της χώρας και συνέβαλαν στη δη­μιουργία μιας «νέας ελληνικής Ιστορίας».

 (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου) 



19/12/15

ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Θάνος Μικρούτσικος, Paul Willes
Στον δρόμο για τις Βρυξέλλες


Βιβλίο με CD
Αθήνα, Μικρή Άρκτος 2015
ISBN 978-960-8104-69-3
Τιμή 16,90 € / στο βιβλιοπωλείο μας 13,52 €




Η πρώτη συνεργασία του Θάνου Μικρούτσικου με τη Μικρή Άρκτο, πραγματοποιείται με την κυκλοφορία σε βιβλίο και ψηφιακό δίσκο δύο έργων του Θάνου Μικρούτσικου, πάνω σε δύο κείμενα του Βέλγου λογοτέχνη Paul Willems. Τα δυο αυτά έργα σε σκηνοθεσία Henri Ronse, διακρίθηκαν ως μεγάλες επιτυχίες στο Εθνικό Θέατρο των Βρυξελλών το 1983 και το 1984.

Το Warna/ Βαρνά (έργο για σοπράνο, κρουστά, πλήκτρα και ορχήστρα εγχόρδων) ερμηνεύεται μοναδικά από τη Σόνια Θεοδωρίδου με τη συμμετοχή της Καμεράτα των Φίλων της Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ ενώ το Nuit avec ombres en couleurs / Νύχτα με σκιές χρωματιστές (σουίτα για μέτζο σοπράνο και κουαρτέτο εγχόρδων) από την αγαπημένη ερμηνεύτρια των σύγχρονων συνθετών της δεκαετίας του ΄70 και του ΄80 Irene Jarsky και το κουαρτέτο εγχόρδων Razumowsky υπό τη διεύθυνση του ίδιου του συνθέτη.

Στην έκδοση που παρουσιάζει στο ελληνικό κοινό η Μικρή Άρκτος, η Τιτίκα Δημητρούλια μετέφρασε τα ποιητικά κείμενα του Paul Willems, κείμενα για τις παραστάσεις και το έργο του Βέλγου λογοτέχνη δημιουργώντας για τον αναγνώστη-ακροατή, μια ολοκληρωμένη αντίληψη του βάρους και της σημασίας της έκδοσης.

Αποκλειστικά για την έκδοση ο Βέλγος ζωγράφος Thierry de Cordier παραχώρησε άδεια χρήσης έξι ζωγραφικών του έργων , που κοσμούν το βιβλίο.




ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ

Ελένη Καραΐνδρου
Μουσική και τραγούδια για το θέατρο

Βιβλίο με CD
Αθήνα, Μικρή Άρκτος 2015
ISBN 978-960-8104-68-6
Τιμή 17,70 € / στο βιβλιοπωλείο μας 14,16 € 




Το βιβλίο περιέχει 2 CD με τις πρωτότυπες ηχογραφήσεις (1983-2012) από ιστορικές παραστάσεις που σκηνοθέτησαν οι Λευτέρης Βογιατζής, Ζυλ Ντασσέν, Μάγια Λυμπεροπούλου, Βασίλης Παπαβασιλείου και Αντώνης Αντύπας (τα τρία τελευταία έργα στο Απλό θέατρο), ενώ συμμετέχουν μερικοί από τους σημαντικότερους Έλληνες ηθοποιούς.

Οι μουσικές αυτές συνθέσεις, που έως σήμερα παρέμεναν ανέκδοτες, αλλά και οι φωνές της Τζένης Καρέζη, της Αρλέτας, του Σίμου Βογιατζή, της Μ. Χατζιάνο, Α. Παρλαπάνου, Ρ. Οικονομίδου και άλλων σπουδαίων καλλιτεχνών δημιουργούν το πλαίσιο μιας ιστορικής έκδοσης.










18/12/15

ΤΟ ΚΑΨΙΜΟ ΤΟΥ ΧΟΡΤΙΑΤΗ. ΣΤΟΝ ΟΥΡΑΝΟ ΠΗΔΟΥΝ ΦΩΤΙΕΣ

Χαρούλα Αποστολίδου
Το Κάψιμο του Χορτιάτη. Στον ουρανό πηδούν φωτιές

Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις «Χορτιάτης 570» 2015
112 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-98141-2-6
Τιμή 11,50 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,20 €




Η έκδοση αυτή θελήσαμε να ξεφύγει από τα στενά πλαίσια ενός εντύπου - προγράμματος που συνοδεύει μια θεατρική παράσταση. Θελήσαμε να είναι ένα λεύκωμα - βιβλίο, που να αποτελεί μια ακόμη πολύτιμή «ψηφίδα» στη συλλογική ιστορική μνήμη του Χορτιάτη και όχι μόνον. Να εμπλουτίσει κατά τι τη βιβλιογραφία εκείνης της ιστορικής περιόδου, της Κατοχής. Μ' αυτό το σκεπτικό γράψαμε και επιλέξαμε απ' το αρχειακό μας υλικό την ύλη. Περιλαμβάνει λοιπόν ιστορικά στοιχεία του τόπου μας, το χρονικό της καταστροφής και μαρτυρίες επιζώντων, ντοκουμέντα και πλούσιο φωτογραφικό υλικό κυρίως του Χορτιάτηλίγο πριν, λίγο μετά το Κάψιμο. Και βέβαια, περιλαμβάνει το θεατρικό έργο και τις σκέψεις των συντελεστών του, αλλά και μια σύντομη παρουσίαση ορισμένων –όχι γνωστών κυρίως– Ολοκαυτωμάτων, χωρίς καμιά αξιολογική επιλογή.

Τέλος, περιλαμβάνει και ορισμένα κείμενα, σημαντικών για μας ανθρώπων, που τους ζητήσαμε να καταθέσουν τις σκέψεις τους για τη μνήμη, τη λήθη και πώς η τέχνη, εν προκειμένω το θέατρο, μπορεί και πρέπει να αποτελεί φορέα διαχείρισης της συλλογικής ιστορικής-κοινωνικής μνήμης. Πώς  –εν τέλει– τα πολιτιστικά αγαθά να γίνονται τεκμήρια που να μαρτυρούν τις διδικασίες για τη διατήρηση αυτής της μνήμης.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)





17/12/15

ΑΡΙΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ / ΩΤΟ-ΜΠΙΟ-ΓΚΡΑΦΙ

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
παρουσιάζει τη φωτογραφική έκθεση

του Άρι Γεωργίου

ΩΤΟ-ΜΠΙΟ-ΓΚΡΑΦΙ
Αυτοκίνητα ενός ανήλικου φαντασιακού
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ 1968-2015


στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108
9 Δεκεμβρίου 2015 έως 7 Φεβρουαρίου 2016

Η φωτογραφική έκθεση του Άρι Γεωργίου με τον τίτλο/λογοπαίγνιο «Ωτο-μπιο-γκραφί» (Auto-bio-graphie) εγκαινιάζεται την Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015 στις 20:00 στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή - Βασιλίσσης Όλγας 108). Διάρκεια έκθεσης έως τις 7 Φεβρουαρίου 2016.

Τις λήψεις αυτής της αυτοβιογραφικής 45ετίας συνοδεύουν «Τα παιχνίδια της Ωτο-μπιο-γκραφί», περίπου πενήντα μινιατούρες αυτοκινήτων: παιδικά παιχνίδια από τη Συλλογή Α. & Λ. Χαΐτογλου, ελάχιστη πρόγευση της οποίας παρουσιαζεται εδώ για πρώτη φορά.

Τέλος, στον κήπο της βίλας θα βρίσκονται σταθμευμένα μερικά ιστορικά αυτοκίνητα, που σημάδεψαν τους δρόμους της Θεσσαλονίκης από τη δεκαετία του 1950: τα πραγματικά «Παιχνίδια για μεγάλους». Πρόκειται για το “φοιτητικό” Triumph Spitfire (1962) του Νίκου Ευθυμιάδη, τη Studebaker Golden Hawk (1957) του Λάζαρου Μιχαηλίδη, τη Studebaker Champion (1955) του Γιάννη Εσκιάδη, τη Jaguar XK 150 (1958) του Νίκου Ευθυμιάδη και τη Mercedes 350 SLC (1972) του Αλέξανδρου Σαμαρά.

Η παρουσίαση του λευκώματος Άρις Γεωργίου: Ωτο-μπιο-γκραφί θα πραγματοποιηθεί στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ, Τσιμισκή 11, την Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου στις 19.00, με ομιλητές τον ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου και τους καθηγητές Πάνο Τζώνο και Κώστα Κωτσάκη.


ΜΙΑ ΑΥΤΟ(κινητιστική) ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ο Άρις Γεωργίου είναι περισσότερο λάτρης της φωτογραφίας ή λάτρης του αυτοκινήτου; Η έκθεση αυτή μαρτυρά πως αυτά τα δύο υπήρξαν αξεχώριστα στη ζωή του ήδη από την εφηβεία, αν όχι από τα άγουρα παιδικά του χρόνια. Κάποια στιγμή, σε ώριμη ηλικία, συνειδητοποιεί ο ίδιος πως, μέσα στο αναρίθμητο των φωτογραφικών του λήψεων, το αυτοκίνητο κατέχει μια ιδιάζουσα θέση. Είναι η ληξιαρχική πράξη γέννησης της συγκεκριμένης φωτογραφικής συλλογής, που θα ψηφοθετηθεί σιγά σιγά μέχρι να πάρει τη μορφή με την οποία αρθρώνεται στην παρούσα έκθεση.

Η έκθεση –και ο 300 σελίδων κατάλογος/λεύκωμα που τη συνοδεύει– δεν αποτελούν βέβαια πλήρη και εξαντλητική καταγραφή των μοντέλων που κυκλοφόρησαν από τη δεκαετία του 1950 – αλλιώς θα ήταν κατάλογος έκθεσης αυτοκινήτων. Οι φωτογραφίες του Γεωργίου δεν αποτελούν απαστράπτοντα διαφημιστικά προώθησης της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αντίθετα, είναι «αυτοβιογραφικές»: προδίδουν τις συνθήκες, το περιβάλλον, την εποχή ή τη μηχανή με την οποία τραβήχτηκαν. Κάποτε είναι σκοτεινές και εσωτερικές, άλλοτε αμήχανες ή ειρωνικές, ενίοτε καυστικές και ανατρεπτικές.

«Το αυτοκίνητο μερικές φορές συνιστά γλαφυρό ταξικό σύμβολο: μπορεί να εκπέμπει μια αίσθηση σπανιότητας και αριστοκρατικότητας ή να ενδύεται τη λαϊκότητα της μαζικής κυκλοφορίας. Διαρκής είναι στις φωτογραφίες η συνομιλία του ύφους των αυτοκινήτων με αυτό του δημόσιου χώρου, η ώσμωση του παλιού με το σύγχρονο, καθώς ο φωτογράφος κινείται από πόλη σε πόλη, από χώρα σε χώρα ή δρασκελίζει τα κατώφλια των δεκαετιών». Βρίσκονται σε αναπόφευκτο και διαρκή διάλογο με το αστικό περιβάλλον, όπου τα αυτοκίνητα «...υπηρετούν ακαταπόνητα την κλιμακούμενη κινητικότητα, την αποκεντρωμένη ζωή μιας σύγχρονης πόλης με περίπλοκα προάστια και δίκτυα εμπορικών και ψυχαγωγικών κέντρων, λειτουργώντας ως μέσο λύτρωσης από τον ασφυκτικό κλοιό και ταυτόχρονα ως κατάρα της ...» (Ηρακλής Παπαϊωάννου).

 Volkswagen 1303, 1977 
Θεσσαλονίκη, Δεκέμβριος 2013


Ο ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ ΑΥΤΟ-ΑΝΑΛΥΕΤΑΙ
«Kοντεύει εικοσαετία, με πατημένα τα σαράντα, κρατώ δοκιμαστικά εκείνη τη χάρτινη και πλαστική μαζί φωτογραφική μηχανή μιας χρήσης της Kodak, εκείνη που σου έβγαζε τη φωτογραφία πανοραμική, σε αναλογίες περίπου ένα προς τρία. Kαι, σκοπεύοντας αδιακρίτως τον Kόσμο γύρω μου, αντιλαμβάνομαι ότι το συγκεκριμένο σχήμα πλαισιώνει ιδανικά σχεδόν τα δέντρα όταν την κρατάς κατακόρυφη και ακόμη ιδανικότερα τα προφίλ των αυτοκινήτων στις οριζόντιες λήψεις.

Αφέθηκα να καταγράφω στο επίμηκες οριζόντιο καρέ τα αυτοκίνητα που μου κινούσαν το ενδιαφέρον ή όσα, μαζί με το περιβάλλον τους, μου συγκροτούσαν μια φωτογραφία με πυγμή. Kαι διαπίστωσα πως το βλέμμα μου σκάλωνε σ’ εκείνα που μου ξυπνούσαν μνήμες από εποχές παρελθούσες, ρόδινες ή και χαλεπές, που κινητοποιούσαν νοσταλγία για απωθημένα ή έστω όψιμη ανοχή, ίσως και αναδρομική περιφρόνηση. Ξεπέρασα κάποια στιγμή την έστω κατ’ ευφημισμόν πανοραμική λήψη και επεκτάθηκα άναρχα σε ό,τι μηχανή ή φιλμ τύχαινε να έχω πρόχειρο όταν συναντούσα το αυτοκινητικό σκίρτημα. Kαι συνειδητοποίησα παράλληλα πως αυτό που πρόσφατα είχα ξεκινήσει ενσυνείδητα, είχε ανέκαθεν αποτελέσει μέρος της φωτογραφικής μου πρακτικής, κυριολεκτικά από τα ξεκινήματα.

Τι με ενδιέφερε λοιπόν περισσότερο; H φωτογραφία ή τα αυτοκίνητα;

Aποδέχθηκα το διττό ενδιαφέρον μου. Kαι χρησιμοποίησα τη φωτογραφία για να αναδιφήσω παιδικές και νεανικές συγκινήσεις όπως και εκείνες αντίστροφα για να εμπλουτίσω με ψηφίδες που έλειπαν από τον ακόμη εν εξελίξει φωτογραφικό μου κόσμο. Άλλη μια φορά πυροδοτήθηκε ο μηχανισμός ανασκαφής της μνήμης με την υποστήριξη των αδιάψευστων φωτογραφικών τεκμηρίων. Όταν, πλειστάκις εξάλλου, η πρόσφατη πραγματικότητα μου αρνήθηκε την οπτική πληροφορία, ή ο δρόμος μου δεν με έφερε κοντά της, η μνήμη αποδύθηκε αστήρικτη σε περιπέτεια χωρίς, ελπίζω, μεγάλο ρίσκο ατοπήματος. Δεν αποζητούσα εξάλλου την ιστορική καταγραφή, να ξαναζήσω τη συγκίνηση με ενδιέφερε περισσότερο. Έτσι το κατάλαβε και ο φίλος μου ο Φιλίπ Ντελακρουά όταν πριν από χρόνια, επινοώντας λογοπαίγνιο στα γαλλικά μού αντιγύρισε γελώντας «Mα εσύ ουσιαστικά ασχολείσαι με την auto-bio-graphie σου!».
Tο κράτησα. Kαι νά ’το ως τίτλος, έστω μετ’ εμποδίων: Ωτο-μπιο-γκραφί.» (Άρις Γεωργίου)
 
Autobianchi Bianchina Convertible, 1965 
 Παρίσι, Φεβρουάριος 2000

ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΧΑΪΤΟΓΛΟΥ
«Ο κόσμος του παιχνιδιού είναι αχανής· θα τολμούσα ―πλέον― να διανοηθώ ότι είναι συμμετρικά ισοδύναμος με τον πραγματικό κόσμο. Τα παιδικά μάτια, η παιδική φαντασία δεν τον χωράει, σίγουρα δεν τον χωρούσε η δική μου. Γι αυτό και, όταν σταδιακά εκτέθηκα στον κόσμο που μου αποκάλυπτε η βαθμιαία επαφή μου με τη συλλογή παιχνιδιών του Αλέκου Χαΐτογλου, εισήλθα σε μια κατάσταση ανάμεσα στο απόλυτο stupor και τη διεγερμένη ονειροπόληση που μόνο ένα παιδικό μυαλό είναι ικανό να βιώνει. Το «θαύμα» επέβαλε τον θαυμασμό που του αναλογούσε. Άφωνος και εκστατικός περιεργάζομαι κάθε φορά το αντικείμενο του πόθου της παιδικής ηλικίας ενώ ταυτόχρονα συνειδητοποιώ το προνόμιο που μού ’λαχε να μπορώ να ονειροπολώ ως ενήλιξ αντιμέτωπος με τα αναπάντεχα κατορθώματα της μικροτεχνίας αλλά και της αισθητικής του σχεδιασμού και της βιομηχανίας.

Το αυτοκίνητο αποτελεί ένα μόνο από τα πεδία που η συλλογή καλύπτει. Αυτή ήταν περισσότερο από άλλες η περιοχή που και εμένα συγκινούσε περισσότερο, σ’ αυτά τα μοντέλα «σκάλωνα» κάθε φορά που η επίβλεψη και η μέριμνα για την ολοκλήρωση του κτιρίου με έφερνε στη θέση του μαγεμένου θεατή. Και ανάμεσα στις εκατοντάδες πιστές αναπαραγωγές πραγματικών μοντέλων, το βλέμμα μου χάιδευε πάντα περισσότερο εκείνες που άγγιζαν τις συγκινησιακές χορδές του δικού μου «φαντασιακού». ­Τα ομοιώματα δηλαδή των αυτοκινήτων που απεικονίστηκαν πιο τρυφερά από άλλα στη δική μου συλλογή εικόνων τους και μάλιστα κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου οικοδόμησης της συλλογής του Αλέκου. Αυτά, ως παιχνίδια της δικής μου «Ωτο-μπιο-γκραφί», επέλεξα εγώ για να συμπράξουν με τη δική μου έκθεση φωτογραφίας. Αυτά, τα πραγματικά πολύ λίγα ανάμεσα στα αμέτρητα που τα συμπεριλαμβάνουν, εικονογραφούν δειγματοληπτικά τη συλλογή Α. & Λ. Χαΐτογλου και μόνο υπαινικτικά παραπέμπουν στον αχανή κόσμο του πραγματωμένου φαντασιακού του Αλέκου. Εκείνος δέχτηκε με χαρά να τους επιτρέψει να συνομιλήσουν με τις απεικονίσεις των γεννητόρων τους.» (Άρις Γεωργίου)


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
O Άρις Γεωργίου γεννήθηκε το 1951 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Μονπελλιέ της Γαλλίας όπου πήρε και το μεταπτυχιακό δίπλωμα DEA πολεοδομίας. Eπέστρεψε στη Θεσσαλονίκη το 1978 και αρχικά ασχολήθηκε με μεταφράσεις, ενώ την εξαετία 1979-1985 υπήρξε συνεργάτης του ραδιοφώνου με προγράμματα για την τέχνη. Aπό το 1977 εκθέτει ζωγραφική και φωτογραφία σε πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων στην Eλλάδα και στο εξωτερικό. Tο 1984 ήταν ιδρυτικό στέλεχος του PARALLAXIS που τον Mάιο του 1985 διοργάνωσε τις πρώτες διεθνείς εκδηλώσεις φωτογραφίας στην Eλλάδα. Tον Φεβρουάριο του 1988 ήταν ο εμπνευστής και έκτοτε επί δεκαπενταετία διοργανωτής της Φωτογραφικής Συγκυρίας, του ετήσιου διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη. Ως συνεργάτης του περιοδικού Eντευκτήριο εγκαινίασε το ένθετο Camera Obscura που έχει παρουσιάσει ως τώρα περισσότερα από 100 πορτφόλιο φωτογράφων. Το διάστημα 1998-2002 διετέλεσε πρώτος διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Δημοσίευσε εργασίες του σε πολλά έντυπα και περιοδικά και σε πλήθος μονογραφιών και καταλόγων. Aντικείμενο της επαγγελματικής του δραστηριότητας αποτελεί η αρχιτεκτονική και, σε σημαντικό βαθμό, οι γραφικές τέχνες, συνήθως όταν άπτονται των πολιτιστικών ενδιαφερόντων. To 2011 το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης εξέδωσε το λεύκωμα του Άρι Γεωργίου «Η Παπαμάρκου και τα πέριξ».


INFO – έκθεσης «Auto-bio-graphie»

ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22 



Η έκθεση θα εγκαινιασθεί την Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015, στις 20:00

Διάρκεια
Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015 έως και Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2016

Ωράριο λειτουργίας
Από Τρίτη έως και Κυριακή: 10.00-18.00
Δευτέρα: κλειστά

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30

και 2310 295 149 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης

ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)

11/12/15

Α. ΤΑΣΣΟΣ. 1914-1985

Α. Τάσσος. 1914-1985

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Alpha Bank 2015
164 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-618-5072-13-1 

Τιμή 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €


 
Η έκδοση Α. Τάσσος 1914-1985 πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της αναδρομικής έκθεσης στο Μουσείο Μπενάκη, Κτήριο οδού Πειραιώς από 30 Νοεμβρίου 2015 έως 31 Ιανουαρίου 2016.   

«...Δύο είναι οι σκοποί αυτής της αναδρομικής έκθεσης: πρώτον, να επανεκτιμηθεί το έργο του Α. Τάσσου από ένα κοινό με διαφορετικό αισθητήριο και κριτήριο από ότι το κοινό της εποχής που δημιουργήθηκαν τα έργα, αλλά και με οπτική διαμορφωμένη μέσα από τις "ευκολίες" των ψηφισκών αναπαραγωγών.

Δεύτερον, να παρουσιαστούν δυσπρόσιτα έργα που αποκάλυψε η έρευνα, δηλαδή έργα γνωστά μόνο από τη βιβλιογραφία ή αφανή έως σήμερα. Η έκθεση διαρθρώνεται γύρω από τα πολύ σημαντικά και χαρακτηριστικά έργα που καθόρισαν την πορεία του και χωρίζεται σε έξι ενότητες. Πολλά από τα έργα πλαισιώνονται από τις αντίστοιχες πλάκες χαρακτικής...».

Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος 
(από τον πρόλογο του βιβλίου)

     

ΑΡΙΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ / ΩΤΟ ΜΠΙΟ ΓΚΡΑΦΙ

Άρις Γεωργίου
Ωτο μπιο γκραφί
 

Φωτογραφίες: Άρις Γεωργίου
Κείμενα: Άρις Γεωργίου, Ηρακλής Παπαϊωάννου
Θεσσαλονίκη, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2015
319 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-250-640-0
Τιμή 42,40 € / στο βιβλιοπωλείο μας 38,16 €

 


Η έκδοση αυτή πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ομώνυμης έκθεσης που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης στον εκθεσιακό χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (9 Δεκεμβρίου 2015 έως 7 Φεβρουαρίου 2016). Το αυτοκίνητο και η φωτογραφία αποτελούν συναρπαστικές τεχνολογίες που απογειώθηκαν στην πορεία του 20ού αιώνα, συμβολίζοντας την ακμή των μητροπόλεων, την καινοτομία της μηχανής, την ιδιότυπη πανταχού παρουσία, συμβάλλοντας στην κατάκτηση του χώρου και τη συρρίκνωση του χρόνου, στην παράξενη σύζευξη του ιδιωτικού με το δημόσιο. Το αυτοκίνητο επιτάχυνε, ως ισχυρός κινητήρας, τον τροχό της νεωτερικότητας απέναντι στη φαινομενικά στατική παράδοση. Ως αγαθό παράγεται μαζικά, φέρει εθνικές, ιστορικές και κοινωνικές συνδηλώσεις, αποτελεί συχνά τεχνούργημα υψηλής αισθητικής και τεχνολογίας. Όμοια, η φωτογραφία συνιστά εκλεκτικό συνδυασμό αισθητικής και τεχνολογίας που ευνοεί μια πληθωρική κυκλοφορία εικόνων, επηρεάζοντας βαθιά τις ιδέες και τις συμπεριφορές.

Τόσο η φωτογραφία όσο και το αυτοκίνητο χάραξαν ανεξίτηλα τη ζωή του Άρι Γεωργίου. Αυτά τα δύο εξάλλου υπήρξαν αξεχώριστα στη ζωή του ήδη από την εφηβεία, αν όχι από τα άγουρα παιδικά του χρόνια. Κάποια στιγμή, σε ώριμη ηλικία, συνειδητοποιεί ο ίδιος πως, μέσα στο αναρίθμητο των φωτογραφικών του λήψεων, το αυτοκίνητο κατέχει μια ξεχωριστή θέση. Γεννιέται έτσι η φωτογραφική συλλογή που παρουσιάζεται με αυτήν την έκδοση. Οι φωτογραφίες του Γεωργίου δεν αποτελούν απαστράπτοντα διαφημιστικά προώθησης της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αντίθετα, είναι «αυτοβιογραφικές»: φωτίζουν τις συνθήκες, το περιβάλλον, την εποχή ή τη μηχανή με την οποία τραβήχτηκαν. Ο φωτογράφος άλλοτε φιλοτεχνεί καλαίσθητα πορτρέτα αυτοκινήτων· άλλοτε πάλι διακρίνει την αντίστιξη με το αστικό ή φυσικό περιβάλλον όπου αυτά σταθμεύουν εφήμερα· συλλαμβάνει πολλαπλότητες αυτοκινήτων ή αφήνεται στη λεπτή ή εκρηκτική χρωματική ατμόσφαιρα που σχηματίζουν. Διαρκής είναι στις φωτογραφίες η συνομιλία του ύφους των αυτοκινήτων με εκείνο του δημόσιου χώρου, η ώσμωση του παλιού με το σύγχρονο, καθώς ο φωτογράφος κινείται από πόλη σε πόλη, από χώρα σε χώρα ή δρασκελίζει τα κατώφλια των δεκαετιών. Το Ωτο μπιο γκραφί χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο ως οδηγό για να περιηγηθεί την ανεξάντλητα περίπλοκη αστική συνθήκη.

 Ο Άρις Γεωργίου γεννήθηκε το 1951 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Μονπελλιέ της Γαλλίας, όπου πήρε και το μεταπτυχιακό δίπλωμα DEA πολεοδομίας. Επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη το 1978 και αρχικά ασχολήθηκε με μεταφράσεις, ενώ την εξαετία 1979-1985 υπήρξε συνεργάτης του ραδιοφώνου με προγράμματα για την τέχνη. Από το 1977 εκθέτει ζωγραφική και φωτογραφία σε πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το 1984 ήταν ιδρυτικό στέλεχος του PARALLAXIS, που τον Μάιο του 1985 διοργάνωσε τις πρώτες διεθνείς εκδηλώσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα. Τον Φεβρουάριο του 1988 ήταν ο εμπνευστής και έκτοτε επί δεκαπενταετία διοργανωτής της Φωτογραφικής Συγκυρίας, του ετήσιου διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη. Ως συνεργάτης του περιοδικού Εντευκτήριο εγκαινίασε το ένθετο Camera Obscura, που έχει παρουσιάσει ως τώρα περισσότερα από 100 πορτφόλιο φωτογράφων. Το διάστημα 1998-2002 διετέλεσε πρώτος διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Δημοσίευσε εργασίες του σε πολλά έντυπα και περιοδικά και σε πλήθος μονογραφιών και καταλόγων. Αντικείμενο της επαγγελματικής του δραστηριότητας αποτελεί η αρχιτεκτονική και, σε σημαντικό βαθμό, οι γραφικές τέχνες, συνήθως όταν άπτονται των πολιτιστικών ενδιαφερόντων. Το 2011 το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης εξέδωσε το λεύκωμα του Άρι Γεωργίου Η Παπαμάρκου και τα πέριξ.





INNER OUT / ΤΟ ΕΣΩΤΕΡΟ ΕΞΩ. ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΓΡΑΝΗ

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
παρουσιάζει την έκθεση φωτογραφίας
του Δημήτρη Γράνη

inner out
το εσωτερο εξω


την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2015, στις 19:30
στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ – Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη

Η έκθεση θα διαρκέσει έως το Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2016.
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00,
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00.
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό.

Οι εικονιζόμενοι στα πορτραίτα του Δημήτρη Γράνη, δημιουργημένα τα τελευταία πέντε χρόνια, προέρχονται από τον κύκλο του φωτογράφου: μέλη της οικογένειας, φίλοι, συνεργάτες. Η γνωριμία μαζί τους προσφέρει την απαραίτητη οικειότητα για να μελετηθεί αθόρυβα το ψυχολογικό περίγραμμα των μορφών. Ο Γράνης επιλέγει τον χώρο, δημόσιο ή ιδιωτικό, που θα φωτογραφηθεί ο καθένας. Η ολίσθηση από μια εξασθενημένη, συγκεντρωτική συλλογικότητα προς μια επιβλητική, φυγόκεντρη ατομικότητα, συνιστά στα πορτραίτα αυτά ένα υπόγειο επίπεδο διαπραγμάτευσης του ερωτήματος της σύγχρονης ταυτότητας, και ένα από τα πιο ακανθώδη κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της εποχής.


ΣΤΙΓΜΕΣ ΜΑΚΡΑΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ
«Το πορτραίτο είναι αδιαμφισβήτητα η δημοφιλέστερη ιστορικά θεματογραφία που απασχόλησε τη φωτογραφία. Ως απρόσμενα ευκρινής και βολικά αναπαραγώγιμη εικόνα συνέβαλε, σε μια εποχή που ερχόταν στο προσκήνιο η έννοια της ατομικότητας, στη νεωτερική αυτοσυνειδησία του μέσου ανθρώπου, στη σταδιακή θεμελίωση από τον 19ο αιώνα της φωτογραφίας ως τέχνης και επαγγελματικής πρακτικής. Η συμβολή αυτή έκτοτε αναβαθμίζεται μάλλον παρά φθίνει, αφού η δίψα αναπαράστασης του ανθρώπου αλλά και θέασης της εικόνας του αυξήθηκε εκθετικά με τον καιρό, είτε αυτό αφορά πρωταγωνιστή στην κεντρική σκηνή, είτε ανώνυμο πολίτη στην πίσω αυλή. Όμοια, η παράδοση του φωτογραφικού πορτραίτου ανανεώνεται και επαναπροσδιορίζεται, καθώς στο πέρασμα του χρόνου μεταβάλλονται οι άνθρωποι, το κοινωνικό περιβάλλον, οι ιδέες για την ίδια την προσωπογραφία και τη φύση της φωτογραφίας.


 Ο August Sander οικοδόμησε, μέσα από μια τομή στην φωτογραφική προσωπογραφία, την αφανή κοινωνική πυραμίδα της Γερμανίας στο ταραγμένο πρώτο τέταρτο του 20ου αιώνα. Μεταπολεμικά, ο Irving Penn, έκανε πορτραίτα επωνύμων και ανωνύμων σε ένα χώρο ανιστορικό, προκλητικά κενό πληροφοριών, στον οποίο ο καθένας καλούνταν να ξεδιπλώσει τη νεωτερική ή νευρωτική του ιδιαιτερότητα. Με τον ίδιο διάχυτο φωτισμό για όλους, πρόκρινε την ασκητική μοναχικότητα, εικονίζοντας ανθρώπους ευδιάκριτα σύγχρονους, χωρίς ρίζες. Η ακαδημαϊκή ζωγραφική ανέδειξε κυρίως σημαίνοντα πρόσωπα στην ευημερούσα συνθήκη τους, ο Sander έφερε στην επιφάνεια την περίπλοκη κοινωνική διαστρωμάτωση ενώ ο Penn την ατομικότητα που φωτίζει τη μορφή πέρα από τα υλικά της ψιμύθια. Ο Γράνης, σε μια εποχή ευδαιμονικά υλιστική, αναδεικνύει τη σύγχρονη υπαρξιακή συνθήκη στην οποία άνθρωποι και χώροι συνδέονται συχνά στενά με ένα μοναδικό αλγόριθμο, σφραγισμένο από ιδιαιτερότητες και εμμονές, περιγράφοντας έτσι στα έργα του περισσότερο βιωματικές, συχνά μοναδικές, σχέσεις ανάμεσα σε ανθρώπους και τόπους. Η μοναχικότητα δηλώνεται εδώ επίσης, καθώς οι άνθρωποι προβάλλουν συνήθως διακριτικά μόνοι ακόμη κι όταν τυπικά δεν είναι. Τα πορτραίτα αυτά αποδεικνύονται, τελικά, περίτεχνες φωτογραφίες ταυτότητας, με την κυριολεκτική σημασία της λέξης, επιχειρώντας να φωτίσουν ιδιαίτερους χαρακτήρες και ιδιοσυγκρασίες. Αναδύονται ακόμη ως στιγμές μακράς διάρκειας. Γιατί τι άλλο είναι ένα καλό φωτογραφικό πορτραίτο από μια ζωτική στιγμή στην οποία οι τροχιές δυο ανθρώπων τέμνονται σε μια ανταλλαγή ρητή και άρρητη, το ίχνος της οποίας εγγράφεται με διάρκεια στον, άυλο πλέον συνήθως, τόπο της εικόνας; Ίσως η μακρά αυτή διάρκεια της στιγμής να συνιστά παραμυθία προς το ευάλωτο της ανθρώπινης φύσης, τη θνητότητα που καραδοκεί. Από άλλη οπτική γωνία, τα πορτραίτα του Γράνη επιτρέπουν να αναλογιστεί κανείς τον κόσμο ως ένα παράξενο άθροισμα ασύμπτωτων μικρόκοσμων, πραγματικών και εννοιακών, που εκτείνονται, οριοθετούνται, αλληλοεισχωρούν. Η ολίσθηση από μια εξασθενημένη, συγκεντρωτική συλλογικότητα προς μια επιβλητική, φυγόκεντρη ατομικότητα, συνιστά στα πορτραίτα αυτά ένα υπόγειο επίπεδο διαπραγμάτευσης του ερωτήματος της σύγχρονης ταυτότητας, και ένα από τα πιο ακανθώδη κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της εποχής».

Ηρακλής Παπαϊωάννου

Ο κατάλογος της έκθεσης κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΑΓΡΑ.


INFO – Έκθεσης Δημήτρη Γράνη «INNER OUT – ΤΟ ΕΣΩΤΕΡΟ ΕΞΩ»



Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2015 στις 19:30

Διάρκεια
Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2015 έως το Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2016

Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2310 288.036, fax: 2310 226.460

www.miet.gr
bookstore-thessaloniki@miet.gr 
http://www.miettsimiski11.blogspot.com

10/12/15

PICASSO - COCTEAU. ΟΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΙ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΥ

Picasso - Cocteau. Οι καινοτόμοι του μοντερνισμού
 

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Βασίλη & Μαρίνας Θεοχαράκη 2015
319 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Δίγλωσση πανόδετη έκδοση: ελληνικά και αγγλικά
ISBN 978-618-5201-00-5
Τιμή 28,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 25,20 €




Η ειλικρινής φιλία και η δύναμη της αντιστικτικής έμπνευσης και αφήγησης όριζε τη σχέση των δύο μεγάλων καινοτόμων του μοντερνισμού, που, με το πολύτροπο έργο τους, σημάδεψαν τον Ευρωπαϊκό πολιτισμό και κατέκτησαν περίοπτη θέση στην ιστορία της τέχνης. Η ποικιλομορφία του έργου τους, στη ζωγραφική, γλυπτική, κεραμική, σκηνογραφία  αλλά και στον γραπτό λόγο, εμπεριέχουν δυναμικά το έλλογο και το άλογο, αντιθέσεις και αντιπαραθέσεις, ανατρεπτικές σχέσεις με τη ζωή και την αναζήτηση του απόλυτου. Μέσα από το αιρετικό τους πνεύμα, αποκαλύπτεται η αυθεντικότητα και η ιδιοφυΐα τους. Το έργο τους, με τις βαθιές και διορατικές αλήθειες, έχει μια πολύπλοκη σχέση με την τέχνη, αφού με την ιδιοφυΐα τους έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην εδραίωση του μοντερνισμού. Κοινό δε σημείο αναφοράς τους είναι η επίδραση του αρχαίου ελληνικού πνεύματος στη δουλειά τους. Πολύτροποι και αισθαντικοί, αγάπησαν την απόλυτη αλήθεια, το αναλοίωτο και το αιώνιο. Έτσι, το έργο τους ανήκει στο αύριο, καθώς θα συνεχίζει να γοητεύει και να διδάσκει τις μελλοντικές γενιές.

Τάκης Μαυρωτάς
(από το οπισθόφυλλο του καταλόγου)