29/10/13

ΑΓΑΠΗΤΕ ΜΟΥ ΠΡΟΥΣΤ. ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ ΑΝΤΡΕ ΖΙΝΤ & ΜΑΡΣΕΛ ΠΡΟΥΣΤ

Αγαπητέ μου Προυστ. Αλληλογραφία Αντρέ Ζιντ & Μαρσέλ Προυστ

Μετάφραση: Νάσος Δετζώρτζης
Εισαγωγή – Επιμέλεια: Αντιγόνη Βλαβιανού
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2013
48 σελ.
ISBN 978-960-250-584-7
Τιμή 5,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 4,50 €



Το 1988 ο λόγιος Νάσος Δετζώρτζης (1911-2003), περιπαθής αναγνώστης και μεταφραστής του Μαρσέλ Προυστ από το 1933, καταπιάνεται να μεταφράσει τρεις ολιγοσέλιδες επιστολές που αντάλλαξαν –εν είδει θερμής χειραψίας- ο Αντρέ Ζιντ και ο Μαρσέλ Προυστ τον Ιανουάριο του 1914. Τι καθιστά αυτή την πρώτη ανταλλαγή επιστολών μεταξύ Ζιντ και Προυστ τόσο σημαντική ως προς το έργο του Μαρσέλ Προυστ, έλκοντας συγχρόνως το ενδιαφέρον του Νάσου Δετζώρτζη, σε βαθμό να μεταφράσει την εν λόγω βραχύλογη επιστολογραφία;

Στην επίμονη και επίπονη προσπάθεια εύρεσης εκδότη για τον πρώτο τόμο του μνημειώδους έργου του Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο, ο Προυστ, τον Δεκέμβριο του 1912, προσέκρουσε στην απορριπτική κρίση της εκδοτικής επιτροπής της Nouvelle Revue Française. Αυτή η βιαστική και άδικη ετυμηγορία αποδίδεται στον Αντρέ Ζιντ (θα μείνει στην ιστορία των γραμμάτων ως «το λάθος του Ζιντ») και βασίστηκε λιγότερο στην ανάγνωση του χειρογράφου και περισσότερο στην ανάμνηση φευγαλέων συναντήσεων με τον Προυστ σε κοσμικούς κύκλους. Και είναι προς τιμήν του Ζιντ ότι, ένα χρόνο σχεδόν μετά από αυτή την αρχική του άρνηση, θα στραφεί προς τον Προυστ καταθέτοντας με συντριβή τη mea culpa του. Τη στιγμή ακριβώς που κορυφώνεται η λογοτεχνική μοναξιά του Προυστ, ο αναγνωρισμένος ήδη στον χώρο των γραμμάτων Αντρέ Ζιντ νιώθει την αδήριτη ανάγκη να στείλει και ο ίδιος μιαν επιστολή συγνώμης στον Προυστ, προτού καν ολοκληρώσει τη δεύτερη ανάγνωση του βιβλίου. Η επιστολή του Ζιντ σηματοδοτεί την ανατροπή της συγγραφικής μοίρας του Προυστ, καθώς στη συνέχεια με ομόφωνη απόφασή της η εκδοτική επιτροπή της Nouvelle Revue Française θα αναλάβει την έκδοση και των δύο επόμενων τόμων του έργου του.
 (πηγή: ΜΙΕΤ)

23/10/13

ΑΘΗΝΑΪΚΕΣ ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΡΝΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ


Αθηναϊκές κατοικίες του μοντέρνου κινήματος / Athenian houses of the modern movement

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια έκδοσης: Καίτη Δημητσάντου- Κρεμέζη, Άρης Ζαμπίκος, Κατερίνα Χατζηκωνσταντίνου
Αθήνα, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού 2013
160 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-99550-4-1
Τιμή 28,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 25,20 €



Το βιβλίο περιλαμβάνει χαρακτηριστικά δείγματα της νεότερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της πρωτεύουσας, τα οποία κτίστηκαν στη δεκαετία του 1930 και σώζονται, σποραδικά, στο κέντρο και τις συνοικίες. Η έκδοση αποτελεί ταυτόχρονα βιβλίο αναφοράς, με το φωτογραφικό υλικό και τα σχετικά διευκρινιστικά κείμενα, και οδηγό επίσκεψης σε χαρακτηριστικά δείγματα του μοντερνισμού στην Αθήνα.

Μια από τις δυσκολίες του εγχειρήματος ήταν η διάκριση κτισμάτων του μοντερνισμού από μεταγενέστερα κτήρια που δέχθηκαν την επίδρασή του. Η έρευνα αυτή πιθανόν να αποτελεί και τη μόνη συστηματική προσπάθεια καταγραφής τω κτηρίων του μοντέρνου κινήματος. Σε κάθε περίπτωση, ελάχιστα μόνο κτήρια από αυτά έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα.

(πηγη: Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού)


22/10/13

ΙΩΑΝΝΙΝΑ [1913-2013]: ΕΝΑΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ


Ιωάννινα  [1913-2013]: Ένας ιστορικός περίπατος στην πόλη / Ioannina [1913-2013]:Walks into the past

Κατάλογος έκθεσης
Επιμέλεια και συντονισμός έκδοσης: Τάκης Αναγνωστόπουλος
Επιμέλεια κειμένων και μεταφράσεις: Δημήτρης Π. Δάλλας
Αθήνα, Ριζάρειο  Ίδρυμα 2013
152 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-6856-04-4
Τιμή 20,00 €



Το φωτογραφικό λεύκωμα «Ιωάννινα, 1913-2013, ένα ιστορικός περίπατος στην πόλη» εκδόθηκε με αφορμή την έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο Ριζάρειο Εκθεσιακό Κέντρο Μονοδενδρίου για την εκατοστή επέτειο από την Απελευθέρωση της πόλης των Ιωαννίνων.

«...Περιλαμβάνει έργα σημαντικών δημιουργών, που περιπλανήθηκαν στους δρόμους και τα σοκάκια των Ιωαννίνων, εμπνεύσθηκαν και μας χάρισαν πλούσιο υλικό γύρω από τη φύση και το αστικό περιβάλλον, τα πρόσωπα και τις ενδυμασίες, τα ήθη και τα έθιμα, σκιαγραφώντας το προφίλ της πόλης την τελευταία εκατονταετία.
Αρμένισμα στη Παμβώτιδα, Ιωάννινα δεκαετία του '40
Αρχείο Μουσείου Μπενάκη

Σε αυτόν το φωτογραφικό περίπατο στο χρόνο οι 16 φωτογράφοι μας παρουσιάζουν τοπία και στιγμές που αγάπησαν, τους συγκίνησαν και απαθανάτισαν με τα μέσα που τους παρείχε η τεχνολογία της εποχής τους. Από τις γυάλινες πλάκες 18×24 εκ. του Boissonnas τον Ιούλιο του 1913 και τις 10×15 εκ. του Κουτσαβέλη λίγο αργότερα, τα μεσαίου φορμά αρνητικά των Βερτόδουλου, Μελετζή, Nelly’s, Παπαϊωάννου, Χαρισιάδη, Μπαλάφα, Καλογερίδη, McCabe, της Παπούλια και του Μουζακίτη, τα πανοραμικά φιλμ 135 mm του Κόντου και τα ψηφιακά αρχεία του Ζήση, του Μάκκα και της Ζώτου τον Μάρτιο του 2013, ξεπροβάλλουν εικόνες μαγικές και αποκαλύπτουν την κοινή αγάπη των δημιουργών για την πόλη, την τέχνη και τον Άνθρωπο…».

Τάκης Αναγνωστόπουλος 
(από την εισαγωγή του βιβλίου)

21/10/13

ΑΛΜΠΡΕΧΤ ΝΤΥΡΕΡ (1471-1528)


Χρύσανθος Χρήστου
Άλμπερχτ Ντύρερ (1471-1528). Η γερμανική φωνή στην ευρωπαϊκή τέχνη

Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών-Γραφείο Έρευνας Νεοελληνικής Τέχνης 2013
170 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-404-266-1
Τιμή 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €



Ο Άλμπρεχτ Ντύρερ γεννήθηκε στη Νυρεμβέργη το 1471 και πέθανε στην ίδια πόλη το 1528. Είναι σχεδόν σύγχρονος με τον Λεονάρδο ντα Βίντσι και τον Ραφαήλ, τον Τζιορτζιόνε και τον Τιτσιάνο. Συχνά συγκρίνεται με τον Λεονάρδο, αφού και ο ίδιος δεν ήταν μόνο ζωγράφος, αλλά και χαράκτης και επιστήμων με ιδιαίτερες επιδόσεις και ενδιαφέροντα για τα μαθηματικά, τη γεωμετρία και τις κατασκευές.

Με τον Ντύρερ έχουμε όχι απλώς τον μεγαλύτερο δημιουργό της Αναγέννησης στη βόρεια Ευρώπη, αλλά μια πραγματική μεγαλοφυΐα με καθοριστικές επιδόσεις όχι μόνο για την εποχή του αλλά και για το μέλλον. Με τη ζωγραφική του και έργα σαν τη Γιορτή του Στεφανιού των Ρόδων, την Προσκύνηση της Αγίας Τριάδος, τους Τέσσερις Αποστόλους, αλλά πολύ περισσότερο με την ξυλογραφία και τη χαρακτική, τη χαλκογραφία και την οξυγραφία, άνοιξε νέους δρόμους για το μέλλον. Με σειρές όπως την Αποκάλυψη, τη Ζωή της Μαρίας, τα Πάθη - Μεγάλα Πάθη, Μικρά Πάθη, Πράσινα Πάθη - κατόρθωσε να συνδυάσει παράδοση και ανανέωση σε μια νέα ενότητα. Μάλιστα είναι και ο πρώτος καλλιτέχνης που εξέδωσε βιβλία εικονογραφημένα με τα δικά του χαρακτικά και τις ξυλογραφίες του.

Σπουδή για τα χέρια Αποστόλου (Δεόμενα Χέρια), περ. 1508, σχέδιο με πινέλο σε γαλάζιο χαρτί, 
29 x 19,7 εκ., Βιέννη, Αλμπερτίνα, Συλλογή Σχεδίων και Χαρακτικών

Ακόμη είναι ένας από τους λίγους καλλιτέχνες που είχε τόσο στενές σχέσεις με ανθρώπους της πολιτικής και της εξουσίας, όπως τον αυτοκράτορα Μαξιμιλιανό Α΄ και τον Εκλέκτορα της Σαξωνίας Φρειδερίκο τον Σοφό, της εκκλησίας, όπως τους πρωτεργάτες της Μεταρρύθμισης Λούθηρο και Σβίγγλιο, καθώς και με ανθρωπιστές όπως τον Έρασμο, τον Μελάγχθονα και τον Καμεράριο τον Πρεσβύτερο. Πρόκειται για τον καλλιτέχνη που κατόρθωσε να δώσει νέες κατευθύνσεις στην τέχνη της Αναγέννησης και ο οποίος χαρακτηρίστηκε ως "νέος Απελλής" από τους συγχρόνους του.

(σύντομη περίληψη από την ομιλία του ακαδημαϊκού Χρύσανθου Χρήστου
με θεμα «Albrecht Dürer. Η γερμανική φωνή στην ευρωπαϊκή τέχνη». / 3.4.2012
πηγή: Ακαδημία Αθηνών)

20/10/13

Η ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΑΙΩΝΑ


Η λογοτεχνική θεωρία του εικοστού αιώνα. Ανθολόγιο κειμένων

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: K. M. Newton
Μετάφραση: Αθανάσιος Κατσικερός, Κώστας Σπαθαράκης
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2013
532 σελ.
ISBN 978-960-524-386-9
Τιμή 18,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,20 €



Η υπερπαραγωγή θεωρητικού λόγου για τη λογοτεχνία και τις γραμματολογικές σπουδές, ιδίως από τη δεκαετία του 1960 και εξής, προσέφερε μεν μεγάλη ποικιλία προσεγγίσεων, διαμόρφωσε όμως ένα τοπίο όπου δεν μπορεί κανείς να προσανατολιστεί αν αγνοεί τους βασικούς οδοδείκτες, τα κείμενα δηλαδή που αποτέλεσαν την αφετηρία των περισσότερων θεωρητικών αναζητήσεων.

Το παρόν Ανθολόγιο του K. M. Newton αποτελεί μια συλλογή τέτοιων θεμελιωδών κειμένων: ξεκινώντας από τις συμβολές του Ρωσικού Φορμαλισμού, της Νέας Κριτικής και της Ερμηνευτικής, ο Newton παρακολουθεί την επίδραση που άσκησαν στην παραγωγή και την προσέγγιση της λογοτεχνίας ρεύματα όπως ο Δομισμός και ο Μεταδομισμός, η Ψυχανάλυση, η Μαρξιστική Κριτική και ο Φεμινισμός, μέσα από τα κείμενα των κορυφαίων εκπροσώπων τους. Ανθολογεί επιπλέον αντιπροσωπευτικά δοκίμια από τα ρεύματα της Θεωρίας της Πρόσληψης, του Νέου Ιστορισμού, του Νέου Πραγματισμού και της Μετααποικιακής Κριτικής.

Τα κείμενα αυτά, με τη βοήθεια των μικρών εισαγωγικών σημειωμάτων που τα συνοδεύουν, επιτρέπουν στον αναγνώστη να κατανοήσει τις καθοριστικές έννοιες και τα κύρια προβλήματα της θεωρίας της λογοτεχνίας, και να προσεγγίσει τα ερωτήματα που τίθενται στη διαρκή συζήτηση που διεξάγεται στον χώρο της λογοτεχνικής θεωρίας και κριτικής ως προς την εγκυρότητα της ερμηνείας και τη δυνατότητα ύπαρξης επιστήμης του λογοτεχνικού κειμένου.

Ο K. M. Newton είναι ομότιμος καθηγητής Αγγλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου του Νταντή (Μ. Βρετανία).

(πηγή: ΠΕΚ)

19/10/13

ΣΠΥΡΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ (1861-1917)


Γιώργος Λεωτσάκος
Σπύρος Σαμάρας (1861-1917). Ο μεγάλος αδικημένος της έντεχνης ελληνικής μουσικής. Δοκιμή Βιογραφίας

Δισκογραφία: Στάθης Αρφάνης
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2013         
998 σελ.
ISBN 978-960-476-129-6
Τιμή 55,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 49,50 €




O ογκώδης τόμος, προϊόν πολύχρονης έρευνας του μουσικολόγου και μουσικοκριτικού Γιώργου Λεωτσάκου σε Αρχεία και Βιβλιοθήκες της Ελλάδας, αλλά και του εξωτερικού (Ιταλία, Γαλλία και Ηνωμένες Πολιτείες), αποτελεί μία σημαντικότατη συμβολή στη μελέτη της ζωής και του έργου του σπουδαίου κερκυραίου συνθέτη Σπύρου Σαμάρα. Ο μελετητής, επικεντρωνόμενος στην καλλιτεχνική παραγωγή και τη σταδιοδρομία του Σαμάρα, σκιαγραφεί παράλληλα την ιστορία της συνέχειας της επτανησιακής παράδοσης του λυρικού θεάτρου και ιχνηλατεί τη σύνδεσή του με την ευρωπαϊκή μουσική, κυρίως την ιταλική.

Ο τόμος ολοκληρώνεται με αναλυτικά ευρετήρια, κατάλογο έργων και χειρογράφων του συνθέτη, λεπτομερές παραστασιολόγιο των λυρικών έργων του, εκτενή αποσπάσματα κριτικών, καθώς και τη «Δισκογραφία» του συνθέτη, συνταγμένη από τον Στάθη Αρφάνη.

(πηγή: Μουσείο Μπενάκη)

18/10/13

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ


G. E. R. Lloyd
Αρχαία ελληνική επιστήμη

Απόδοση στα ελληνικά: Πόπη Καρλέτσα
Επιστημονική επιμέλεια: Γιάννης Χριστιανίδης
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2013
488 σελ. με α/μ σχέδια και εικόνες
ISBN 978-960-524-406-4
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 22,50 €



Παρόλο που στην αρχαία ελληνική γλώσσα δεν υπάρχει ακριβές αντίστοιχο του σύγχρονου όρου «επιστήµη», µπορεί εντούτοις να υποστηριχθεί ότι η δυτική επιστήµη άρχισε µε τους αρχαίους Έλληνες, καθώς ήταν οι πρώτοι που επιχείρησαν µε συνέπεια να εξηγήσουν τα φυσικά φαινόµενα µε φυσιοκρατικούς όρους και εκείνοι που καθιέρωσαν την πρακτική της ορθολογικής κριτικής των επιστηµονικών θεω­ριών.

Το βιβλίο παρακολουθεί την πορεία της αρχαίας ελληνικής επιστήµης µέσα από το έργο των Πυθαγορείων, των προσωκρατικών φυσικών φιλοσόφων, των συγγραφέων της Ιπποκρατικής συλλογής, του Πλάτωνα, και του Αριστοτέλη, ενώ αφιερώνει ξεχωριστά κεφάλαια στα µαθηµατικά, την αστρονοµία και τη βιολογία, ασχολείται εκτενώς µε το έργο του Πτολεµαίου και του Γαληνού και κλείνει αναφερόµενος στους µεταγενέστερους συγγραφείς και στα προβλήµατα που εγείρει το ζήτηµα της παρακµής της αρχαίας επιστήµης. Παράλληλα, ο συγγραφέας εξετάζει τη σχέση µεταξύ επιστήµης και φιλοσοφίας καθώς και µεταξύ επιστήµης και ιατρικής, και περιγράφει το κοινωνικό και οικονοµικό πλαίσιο της πρώιµης αρχαίας ελληνικής επιστήµης και τους λόγους που οδήγησαν στην παρακµή της.

(πηγή: ΠΕΚ)

17/10/13

ΛΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΝΤΕΧΝΟΣ ΛΟΓΟΣ (ΠΟΙΗΣΗ - ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ - ΘΕΑΤΡΟ)


Λαϊκός πολιτισμός και έντεχνος λόγος (ποίηση – πεζογραφία – θέατρο). Πρακτικά διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου (Αθήνα, 8-12 Δεκεμβρίου 2010). Τόμοι Α, Β, Γ
Κείμενα: συλλογικό
Υπεύθυνη έκδοσης – Γενική επιστημονική επιμέλεια: Αικατερίνη Πολυμέρη-Καμηλάκη
Επιμέλεια ύλης – Επιστημονική επιμέλεια: Γιώργος Βοζίκας
Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών-Δημοσιεύματα του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας – 30, 2013
1660 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-404-260-9 (set)
Τιμή 45,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 40,50 €

 
Η ελληνική λαογραφία είχε πάντοτε στενές σχέσεις με τη λογοτεχνία. Ξεκινούν επίσημα από το διαγωνισμό της «Εστίας» (1883) «προς συγγραφήν ελληνικού διηγήματος» με «αγωνόδικο επιτροπή» αποτελούμενη από τους Εμμ. Ροΐδη, Σπυρ. Λάμπρου, Ν. Γ. Πολίτη. Ο ίδιος ο Ν. Γ. Πολίτης έλεγε πως «το έργον του ποιητού και του καλλιτέχνου είναι τελειότερον και μονιμώτερον, όταν τας ρίζας έχη εις το πάτριον έδαφος». Η πολυσχιδής και ισχυρή προσωπικότητα του Ν. Γ. Πολίτη συνετέλεσε ώστε να συγκεντρωθεί γύρω του ένας μεγάλος αριθμός λογοτεχνών. Συνιδρυτές της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας (1908) ήταν μεγάλα ονόματα λογοτεχνών της εποχής εκείνης. Στους Εταίρους της Εταιρείας την ίδια εποχή βρίσκουμε γνωστά ονόματα λογοτεχνών (Παύλος Νιρβάνας, Γιάννης Βλαχογιάννης, Γ. Δροσίνης, Α. Καρκαβίτσας, Κ. Παλαμάς, Σίμος Δ. Μπαλάνος, Γρ. Ξενόπουλος, Αριστομ. Προβελέγγιος, Κ. Βάρναλης, Α. Πάλλης, Κ. Θεοτόκης).

Η πραγματοποίηση του συγκεκριμένου συνεδρίου είχε ως στόχο την ανάδειξη και μελέτη των σχέσεων του λαϊκού πολιτισμού με την έντεχνη δημιουργία. Απώτερος σκοπός είναι, μέσα από μια συνολική προσέγγιση του λαϊκού πολιτισμού (προφορική παράδοση, ήθη-έθιμα, κοινωνική οργάνωση, κοσμοθεωρία), η πρόκληση ενός ανανεωμένου ενδιαφέροντος για την επικοινωνία της Λαογραφίας με τη Λογοτεχνία και τις μεταξύ τους οφειλές.

Υπό το φως των θεωρητικών εξελίξεων στις πολιτισμικές σπουδές και με την επέκταση της έννοιας της "αφήγησης" και του "κειμένου" πέρα από τα στενά όρια της φιλολογίας η σχέση λαϊκού πολιτισμού και έντεχνου λόγου έρχεται σήμερα ξανά στο προσκήνιο, επιτρέποντας νέες προσεγγίσεις που εμπλουτίζουν και ανανεώνουν τις παλιές.

(πηγή: Ακαδημία Αθηνών)

16/10/13

ΞΑΝΑΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΑΛΒΟ


Μιχαήλ Πασχάλης
Ξαναδιαβάζοντας τον Κάλβο. Ο Ανδρέας Κάλβος, η Ιταλία, και η Αρχαιότητα

Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2013
306 σελ.
ISBN 978-960-524-403-3
Τιμή 14,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,60



Στις καλβικές σπουδές η έρευνα και η κριτική των Ωδών ακολουθεί μέχρι σήμερα κυρίως ελληνοκεντρική κατεύθυνση. Στη συντριπτική τους πλειονότητα οι μελετητές αποδίδουν στον Ανδρέα Κάλβο θαυμαστή σε εύρος και ποιότητα γνώση και αξιοποίηση της αρχαιοελληνικής γραμματείας και απαράμιλλη φιλολογική εμβρίθεια, ενώ ερμηνεύουν ως εκδήλωση ποιητικής τόλμης τη συχνή απόκλιση του καλβικού ιδιώματος από την ελληνική ως προς τις σημασίες των λέξεων και τους γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες.

Στο βιβλίο αμφισβητείται η κρατούσα αντίληψη και τίθεται σε νέες βάσεις η έρευνα γύρω από τη γλώσσα, την ποιητική και τις φιλολογικές επιδόσεις του Κάλβου. Η επισήμανση μεγάλου αριθμού ιταλισμών στη γλώσσα του Ζακύνθιου ποιητή, η εξακρίβωση των ιταλικών προτύπων του και η ανάδειξη των σοβαρών αδυναμιών της γλωσσικής και φιλολογικής του κατάρτισης τεκμηριώνουν την κεντρική θέση του βιβλίου, ότι η ποίηση του Κάλβου αναπτύσσει πρωτογενή διακειμενικό διάλογο μόνο με την ιταλική ποίηση, μέσω της οποίας προσλαμβάνεται η αρχαιοελληνική και λατινική γραμματεία. Η προσέγγιση των Ωδών υπό το πρίσμα αυτό δεν μειώνει τη σημασία και την αισθητική τους αξία, υποδεικνύει όμως την ανάγκη να αναπροσανατολιστεί η έρευνα ως προς τις πηγές και τις προϋποθέσεις της δημιουργίας τους. Γιατί, όσο περισσότερα γνωρίζουμε για την ποίηση αυτή, τόσο καλύτερα την κατανοούμε.

 (πηγή: ΠΕΚ)


15/10/13

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ


Ελληνικές Θάλασσες. Ένα φωτογραφικό ταξίδι στον χρόνο 
Greek Seas. A photographic journey in time 

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Γενική επιμέλεια: Αλίκη Τσίργιαλου
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη, Εκδοτικός Οίκος Μέλισσα 2013
324 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-204-328-8
Τιμή 65,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 58,50   



Στον τόμο αυτό παρουσιάζεται μια επιλογή από θέματα ελλήνων και ξένων φωτογράφων που καλύπτουν την περίοδο από το 1850 έως σήμερα: μια διαδρομή στη φωτογραφική αναπαράσταση του ελληνικού θαλασσινού τοπίου μέσα από εικόνες με καλλιτεχνικές αξιώσεις, άλλες σκηνοθετημένες με σκοπό να εξυπηρετήσουν συγκεκριμένες ιδεολογίες, άλλες προορισμένες για μαζική επικοινωνία.

Oι πρώτοι ξένοι περιηγητές-φωτογράφοι, οι οποίοι από το 1839 έφταναν στη χώρα, και οι λιγοστοί έλληνες συνάδελφοί τους ταύτισαν το ελληνικό τοπίο με τις κλασικές αρχαιότητες. Η θεματογραφία των ελληνικών φωτογραφικών εικόνων διευρύνθηκε από το 1880 λόγω της διάδοσης της φωτογραφικής μηχανής και την τεχνική εξέλιξη του μέσου.

Charles Avezou, Δήλος, 1914

Κατά τον Μεσοπόλεμο, το τοπίο προσλαμβάνεται ως μήτρα εθνικής ταυτότητας, και το Αιγαίο αναδύεται ιδιαίτερα ως διαχρονικό σύμβολο. Στις δεκαετίες του 1950 και 1960, γνωστοί φωτογράφοι συνεργάζονται με τον Ε.Ο.Τ και εικονογραφούν τα έντυπα και τις αφίσες του. Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρείται μια υποκειμενική προσέγγιση του θαλασσινού τοπίου με τη χρήση ποικίλων τεχνικών, αφαιρετικών τάσεων και διεθνών φορμαλιστικών κανόνων, έως την εμφάνιση της ψηφιακής εικόνας που καταργεί τον φωτογραφικό ρεαλισμό.

(πηγή: Εκδοτικός Οίκος Μέλισσα)

Δημήτρης Χαρισιάδης, Καθέλκυση του πλοίου «Παγκόσμιος Χάρις»,
Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, 1962

14/10/13

ΔΩΡΕΕΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ 1910-2012


Δωρεές Ελλήνων Καλλιτεχνών προς την Εθνική Πινακοθήκη 1910-2012
Greek Artists’ Donations to the Greek National Gallery 1910-2012

 Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα, επιμέλεια: Λίνα Τσίκουτα-Δεϊμέζη
Αθήνα, Εθνική Πινακοθήκη Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου 2013
88 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-7791-54-2
Τιμή 10,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,00 € 



«Οι δωρεές αποτέλεσαν το θεμέλιο της Εθνικής Πινακοθήκης από την ίδρυση της το 1900. Γενναιόδωροι ευπατρίδες συλλέκτες και διορατικοί εικαστικοί δημιουργοί πρόσφεραν τα έργα τους για να αποτελέσουν το προζύμι της καλλιτεχνικής παιδείας του έθνους. Οι αγορές, που βασίζονται στις κρατικές επιχορηγήσεις, συναγωνίζονται και συνοδοιπορούν με τις δωρεές, για να φτάσει σήμερα η Εθνική Πινακοθήκη να αριθμεί στις συλλογές της σχεδόν 20.000 έργα. 

Με τις τελευταίες μας εκθέσεις ( «Στα άδυτα της Εθνικής Πινακοθήκης» και «Δωρεές Ελλήνων Καλλιτεχνών») θελήσαμε να φέρουμε στο φως άγνωστα έργα των συλλογών μας, που δεν αξίζουν λιγότερο της προσοχής μας και του θαυμασμού μας από εκείνα που εκτίθενται στις μόνιμες συλλογές.

Γεώργιος Γουναρόπουλος (Σωζόπολη Βουλγαρίας 1890-Αθήνα 1977)
Ρεσιτάλ, 1951. Μικτή τεχνική, 148 x 200 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη, 1976, αρ. έργου 4887

 [...] Παράλληλα, η αποκάλυψη κρυμμένων θησαυρών, που σήμερα λόγω έλλειψης χώρου φυλάσσονται στις αποθήκες, μας δίνει μια πρόγευση της εμπλουτισμένης νέας παρουσίασης των μονίμων συλλογών στις νέες αίθουσες του μουσείου όταν θα ολοκληρωθούν  οι εργασίες…» 

Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα
Ομ. Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης
Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης 
(από  την εισαγωγή του βιβλίου)
 

11/10/13

COLLABORATIVE MINIATURE PROJECT

Το Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ παρουσιάζει τη μουσική εκδήλωση 

Collaborative Miniature Project 
111 μουσικές μινιατούρες απ’ όλο τον κόσμο

 στο πλαίσιο των 48ων Δημητρίων
 
Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013, στις 21.00 
                                            (Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108)

Η είσοδος είναι ελεύθερη. Κατά την προσέλευση θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας για την επιλογή αίθουσας και μέχρι τον συνολικό αριθμό θεατών.

Την ερχόμενη Δευτέρα, στο Πολιτιστικό Κέντρο του ΜΙΕΤ, στη Βίλα Καπαντζή (Βασ. Όλγας 108) παρουσιάζεται η μουσική εκδήλωση Collaborative Miniature Project, 111 μουσικής μινιατούρες απ’ όλο τον κόσμο, μια άκρως πρωτοποριακή ιδέα, ειδικά σχεδιασμένη για τα 48α Δημήτρια: ο γύρος του κόσμου μέσα από τη μουσική. Οι ευρηματικοί Θεσσαλονικείς dissonArt ensemble έχουν, από καιρό, απευθύνει διαδικτυακή πρόσκληση σε όλους τους μουσικούς του κόσμου, να στείλουν τις μουσικές τους μινιατούρες. Μέσα απ’ αυτήν την ιδιότυπη συνεργασία, θα προκύψει το πιο παγκόσμιο κονσέρτο που έγινε ποτέ στη Θεσσαλονίκη - μια πανελλαδική πρωτιά. Οι dissonArt ensemble επιλέγουν και επεξεργάζονται, το υλικό που φτάνει στα χέρια τους: 111 μουσικές μινιατούρες από ολόκληρο τον πλανήτη, τις οποίες θα παρουσιάσουν σε μιαν απρόσμενη συναυλία.

Η συναυλία θα είναι κατανεμημένη στις έξι αίθουσες του 2ου ορόφου της Βίλας Καπαντζή, με έναν μουσικό ανά αίθουσα. Οι θεατές θα κάθονται επίσης μοιρασμένοι στους έξι χώρους: θα έχουν άμεση, ζωντανή επαφή με έναν μουσικό, ενώ τους υπόλοιπους θα τους παρακολουθούν μέσω μόνιτορ εγκαταστημένων σε κάθε αίθουσα. Έτσι, η συναυλιακή εμπειρία, αν και μουσικά ενιαία, θα έχει έξι διαφορετικές χωρικές εναλλακτικές επιλογές.



dissonArt ensemble

Με έναν πυρήνα εννιά βασικών μελών, εξωτερικούς συνεργάτες και ευέλικτη εσωτερική δομή, ...dissonArt ensemble είναι οι: Γιάννης Ανισέγκος, Αλέξανδρος Σταυρίδης, Χαρά Σειρά, Λενιώ Λιάτσου, Θοδωρής Πατσαλίδης, Γκρέτα Παπά, Βασίλης Σαΐτης, Γιάννης Χατζής, Δημήτρης Παπαγεωργίου.

Συνθέτουν, καινοτομούν και δημιουργούν νέους μουσικούς πλανήτες, συνδυάζοντας το χθες και το σήμερα. Στις αρχές του 2005, στη Θεσσαλονίκη, ένας πυρήνας φίλων και μουσικών, αποφασίζουν να κάνουν ένα καινούργιο ξεκίνημα, ιδρύοντας το σύνολο dissonArt ensemble. Στόχος τους; Η διάδοση της μουσικής πρωτοπορίας, μέσα κι έξω από τα Ελληνικά σύνορα, ακολουθώντας ένα σύγχρονο μοντέλο οργάνωσης ορχηστρικών σχηματισμών. Το ρεπερτόριό τους περιλαμβάνει έργα καταξιωμένων συνθετών - από τον Arnold Shoenberg και τον Morton Feldman ως τον Ιάννη Ξενάκη και το Γιώργο Κουμεντάκη - καθώς και έργα μουσικών, οι οποίοι δεν ανήκουν σ’ αυτό που όλοι αναγνωρίζουμε ως «πρώτη γραμμή», ξεχωρίζουν όμως για τη δυναμική, το πάθος και την προσωπική τους άποψη. Στο ρεπερτόριο τους, υπάρχουν όλες οι πτυχές της μουσικής δημιουργίας, από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα ως σήμερα, με μια ιδιαίτερη προσοχή και σημασία, στην προβολή του έργου Ελλήνων συνθετών. Συνεργάζονται με φορείς και ομάδες άλλων μορφών τέχνης, εφόσον αυτές οι συνέργειες οδηγούν στη δημιουργία νέων και πρωτότυπων έργων.

Παράλληλα, έχουν αναπτύξει εκπαιδευτική δραστηριότητα, συνεργαζόμενοι με φοιτητές σύνθεσης στα Εργαστήρια Σύγχρονης Μουσικής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και διοργανώνοντας σεμινάρια για μουσικούς που θέλουν να εντρυφήσουν στις σύγχρονες εκτελεστικές πρακτικές. Τα τρία τελευταία χρόνια έχουν σταθερή συνεργασία με το Εργαστήρι Σύνθεσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το 2011 οι dissonArt ensemble ήταν «ensemble in residence» του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Το 2012, η dissonance records, σε συμπαραγωγή με την WDR Cologne Broadcasts, κυκλοφορούν το άλμπουμ, «dissonArt Live in Koeln», με έργα ελλήνων και ξένων συνθετών. Έχουν συνεργαστεί με συνθέτες διεθνούς βεληνεκούς όπως οι: Beat Furrer, Γιώργος Απέργης, Manos Tsangaris, Αugustino di Scipio. Ιδιαιτέρως τιμητική, ήταν η επιλογή των dissonArt ανάμεσα σε 35 σύνολα, από το Darmstadt Ιnternational Μusic Courses, τον Ιούλιο 2012.

Μετράνε τέλος, πολλές συμμετοχές και όμορφες αναμνήσεις, από τα φεστιβάλ του κόσμου. Από το Klangspuren (Innsbruck, 2007) και το Milano incontra la Grecia (Μιλάνο, 2009) ως το 4020.mehr als Musik (Linz, 2008), το Φεστιβάλ Αθηνών (2007) και πολλά ακόμη μουσικά ταξίδια.

Το σύνθημά τους; «Αναζητούμε ακροατές που αντιλαμβάνονται τη μουσική ως περιπετειώδη αναζήτηση και όχι ως παθητική συναισθηματική ανταπόκριση».

http://www.dissonart.gr/

Πληροφορίες 
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30

ΟΑΣΘ 

αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη) 
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)

5/10/13

ENTER VIEWS ON CRISIS


Πρώτη δημόσια παρουσίαση του project

Enter Views on Crisis

στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ – Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη


Το project Enter Views on Crisis παρουσιάζεται για πρώτη φορά δημόσια την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2013, στις 19:00, στον εκθεσιακό χώρο του Βιβλιοπωλείου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Τσιμισκή 11), στο πλαίσιο των προ-εκδηλώσεων της 2ης Διεθνούς Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Θεσσαλονίκης (2014).

TO PROJECT
Το Enter Views on Crisis είναι ένα παράλληλο πρόγραμμα της 2ης Διεθνούς Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, είναι ένα τριετές πρόγραμμα με γενικό στόχο να αποκωδικοποιήσει, να αναλύσει και να χαρτογραφήσει την κρίση. Εστιάζει στις απόψεις διανοουμένων, επιστημόνων και καλλιτεχνών σχετικά με την Κρίση και την Δημιουργικότητα.

Πρόκειται για μια συνεργασία φορέων παιδείας και πολιτισμού από την Ελλάδα, την Ελβετία, τη Γερμανία, την Αυστρία, τη Δανία, τη Φινλανδία, τη Γαλλία και την Τουρκία. Κεντρικό εργαλείο του project είναι η συνέντευξη ως μορφή τέχνης, μέσο επικοινωνίας και πηγή πληροφόρησης. Το πρόγραμμα επιδιώκει να ερμηνεύσει, να προτείνει λύσεις και να πολλαπλασιάσει τα ερωτήματα γύρω από την κρίση και μέσα από την κριτική να προτείνει την παραγωγή νέας επιστημονικής και καλλιτεχνικής γνώσης και δημιουργικότητας.

Το Enter Views on Crisis έχει ήδη οργανώσει τρία εργαστήρια προετοιμασίας, με τη συμμετοχή φοιτητών και καθηγητών από Πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Ελβετίας και της Αυστρίας. Επίσης, έχει συμμετάσχει στην Art Athina 2013, μαζί με την παρουσίαση της 2ης Διεθνούς Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Θεσσαλονίκης.


Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Στην πρώτη δημόσια παρουσίασή του, που θα εγκαινιαστεί την ερχόμενη Παρασκευή στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη, θα πραγματοποιηθούν οι πρώτες συνεντεύξεις με προσωπικότητες της πόλης που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικούς τομείς –πολιτική, οικονομία, πολιτισμό, εκπαίδευση, καθώς και έργα των φοιτητών που συμμετέχουν.

Οι συνεντεύξεις θα γίνουν από τους φοιτητές –κατόπιν σχετικού προπαρασκευαστικού εργαστηρίου– και από την δημοσιογράφο Αννίτα Μορδεχάι. Θα πραγματοποιούνται καθόλη τη διάρκεια της έκθεσης, η οποία θα εμπλουτίζεται με το ανάλογο υλικό. Το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να καταθέσει τις δικές του ερωτήσεις και απόψεις.

Το πρωί της ημέρας των εγκαινίων του project (Παρασκευή 11 Οκτωβρίου, από τις 10.30 ως τις 14.00) στο Αμφιθέατρο του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, εκπρόσωποι των φορέων διοργάνωσης θα παρουσιάσουν το πρόγραμμα και την κεντρική ιδέα της Μπιενάλε καθώς και το παράλληλο πρόγραμμα Enter Views on Crisis. Επίσης, ο Αντιπρύτανης του Αρχιτεκτονικού Ινστιτούτου Μόσχας (Moscow Architectural Institute) MARCHI, Καθηγητής Valery Bgashev, θα αναφερθεί στο παράλληλο πρόγραμμα - αφιέρωμα στην Μόσχα.


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗ ΒΑΣΙΛΕΙΑ
Το Enter Views on Crisis συμμετέχει επίσης στην εκδήλωση Summit of Cheap Laser Graphics που διοργανώνεται από το Μουσείο Tinguely στη Βασιλεία, στο πλαίσιο των εγκαινίων της έκθεσης “Metamatic Reloaded. New art projects in dialogue with Tinguely’s drawing machines”, στην οποία συμμετέχουν γνωστοί καλλιτέχνες, ανάμεσα τους οι Marina Abramovic, Thomas Hirschhorn και Jon Kessler (Βασιλεία, Μουσείο Tinguely, 25-27 Οκτωβρίου). Ελληνική συμμετοχή: Joulia Strauss, Αδριανός Αγγελόπουλος, Μανώλης Δασκαλάκης-Λεμός, Χρήστος Δεληδήμος, Ράνια Εμμανουηλίδου – Απόστολος Ρίζος, Ηλίας Καφούρος, Γεωργία Κοτρέτσου, Μαρία Κριαρά, Γιώργος Μαραζιώτης, Νίκος Παπαδόπουλος, Τούλα Πλούμη, Άρτεμις Ποταμιάνου, Βασιλεία Στυλιανίδου.


Οι φωτογραφίες που συνοδεύουν το κείμενο είναι έργα φοιτητών από το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βιέννης, που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια προπαρασκευαστικού εργαστηρίου.


INFO – project “Enter Views on Crisis”

To project θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2013 στις 19:00

Διάρκεια
Σάββατο 12 Οκτωβρίου έως και 17 Νοεμβρίου 2013

Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2310 288.036, fax: 2310 226.460

bookstore-thessaloniki@miet.gr
http://www.miettsimiski11.blogspot.com


Περισσότερες πληροφορίες για το Enter Views on Crisis
ArtBOX.gr | Creative Arts Management
T. 2310 22 46 26
Ε. info@artbox.gr
W. www.enterviewsoncrisis.org

ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ
Το Enter Views on Crisis είναι πρωτοβουλία των:
GRenter.org
Ινστιτούτου Hyperwerk της Ακαδημίας Art & Design του Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών της Βορειοδυτικής Ελβετίας
Τμήματος Αρχιτεκτόνων του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Συνεργαζόμενοι φορείς:
FH Joanneum - University of Applied Sciences (Γκρατς)
University of Applied Arts (Βιέννη)
Τμήμα Κινηματογράφου, Σχολή Καλών Τεχνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
University of Lapland (Ροβανιέμι)
Architecture and Vision - Andreas Vogler (Μπομάρτσο, Ιταλία / Μόναχο, Γερμανία)
Deutsches Kinemathek (Βερολίνο)

Σύντομα θα ενταχθούν στο project περισσότεροι συνεργάτες από την Ευρώπη που με την εξιδίκευσή τους θα συμβάλουν καθοριστικά στην άρτια εκτέλεση του project.

Project management

ArtBOX.gr | Creative Arts Management(GR)

Σύμβουλος Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων & Χρηματοδοτήσεων
Dorte Hundahl

Επιστημονικός Σύμβουλος
Δρ. Σωτήριος Μπαχτσετζής

Δημοσιογραφική υποστήριξη
Αννίτα Μορδεχάι

Η παρουσίαση στην Θεσσαλονίκη πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.

Στο πλαίσιο των προ-εκδηλώσεων της 2ης Διεθνούς Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Θεσσαλονίκης (Μάιος-Ιούνιος 2014, www.skgarch.org).



2/10/13

Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗΣ, «ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΑ», 40 ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ

Κ. Π. Καβάφης,  «Ζωγραφισμένα»,  40 Σύγχρονοι Έλληνες Δημιουργοί 
C. P. Cavafy, “Pictured”, 40 Contemporary Greek Creators

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια έκθεσης-έκδοσης: Τάκης Μαυρωτάς
Αθήνα, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη 2013
160 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-618-80324-3-9
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 22,50 €


Πρόκειται για τον κατάλογο της ομότιτλης έκθεσης που παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη (25 Σεπτεμβρίου 2013 έως 8 Δεκεμβρίου 2013).

«...Η Έκθεση Ζωγραφισμένα περιλαμβάνει έργα 40 σύγχρονων καλλιτεχνών αποκαλύπτοντας την οικουμενική διάσταση της ποίησης του Κ.Π. Καβάφη, όπως αυτή αναδύεται μέσα από σημαντικά έργα και σχέδια των Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994) και Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989) μαζί με 38 εικαστικούς δημιουργούς, οι οποίοι επέλεξαν ποιήματα του Αλεξανδρινού για την απόδοση του οραματικού τους κόσμου.

[...] Για τους Έλληνες το κάθε τι είναι μορφή. Οι 40 σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί ιστορούν, καθένας με το προσωπικό του ιδίωμα, τη διαχρονική ποίηση του Αλεξανδρινού, κατακτώντας μέσα από το έργο τους τη στερεότητα και τη διάρκεια. Η πολυπρόσωπη και πολυφωνική συνύπαρξη όλων αυτών των καλλιτεχνών επιβεβαιώνει ότι η ποίηση και η εικαστική δημιουργία εκφράζουν μια αίσθηση ολότητας, μια κοινή αναζήτηση.

Αλέξανδρος Ίσαρης, Πορτρέτο Κ. Π. Καβαφη, 1983 
Μολύβι σε χαρτί, 35 x 28 εκ.
Συλλογή Δημήτρη Σαββίδη 

Οι ιδέες, σε αρκετές περιπτώσεις, όπως σε αυτή τη θεματική έκθεση, μπορεί να είναι ταυτόσημες, η προσέγγισή τους όμως απο τον καθένα καλλιτέχνη είναι ξεχωριστή, καθώς σε αυτή αποτυπώνεται η προσωπική του ανάγνωση. Ας μνημονεύσουμε την εξομολογητική κατάθεση του ίδιου του ποιητή: Ας μην προσπαθήσουν να βρουν ποιος ήμουν απο τα όσα έκαμα και είπα. Αξίζει να υπογραμμίσουμε το γεγονός ότι αρκετοί από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες είναι και ποιητές, όπως οι Τσαρούχης, Φασιανός, Τσόκλης, Ίσαρης και Μυταράς, δηλώνοντας εμφατικά, αυτην τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε, ότι η ποίηση παραμένει η αλήθεια μας...». 

Τάκης Μαυρώτας 
Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος 
Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής 
Β. & Μ. Θεοχαράκη
 (από την εισαγωγή)