25/6/15

ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ» ΣΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΟΥ ΜΙΕΤ

Παρατείνεται η έκθεση 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ

στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
Βίλα Καπαντζή (Βασ. Όλγας 108)

έως και την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2015.

 
Χωρίς Τίτλο 2015, Xαρτί και σπάγκος,
Διαστάσεις μεταβλητές

 Το ωράριο λειτουργίας της έκθεσης διαμορφώνεται ως εξής:

μέχρι την Παρασκευή 19 Ιουνίου, χειμερινό ωράριο:
Τρίτη 9:00-16:00. Τετάρτη, Πέμπτη 14:00-21:00
Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10:00-18:00
(Δευτέρα κλειστά)

από τη Δευτέρα 22 Ιουνίου και εξής, θερινό ωράριο:
Δευτέρα, Τρίτη 14:00-21:00
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9:00-16:00
(Σαββατοκύριακο κλειστά)

Χωρίς Τίτλο 2015, Xαρτί και σπάγκος,
Διαστάσεις μεταβλητές

Μια ομάδα μαθητών από το 1ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας Χορτιάτη, ένα σχολείο ειδικής αγωγής στο Πανόραμα, με την καθοδήγηση και εποπτεία της εικαστικού Ευαγγελίας Παπαδοπούλου, δημιουργεί. Παίζοντας με στερεοτυπικά καταγεγραμμένες κινήσεις συνθέτει μια εγκατάσταση από ανακυκλωμένο χαρτί.

Χωρίς Τίτλο 2015, Xαρτί και σπάγκος,
Διαστάσεις μεταβλητές

Το χαρτί σκίζεται με διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με τη βούληση του κάθε παιδιού, και στη συνέχεια τα σκισμένα προϊόντα που προκύπτουν γίνονται το συνδετικό υλικό για να κατασκευαστούν, ανάλογα με τις δεξιότητες των παιδιών, πουλιά σε πτήση, φωλιές, νεφελώματα και μια ενεργειακή σπείρα.

Δημήτρης Αμελαδιώτης, Χωρίς Τίτλο, 2010,
Μεικτή τεχνική, 9x5x3cm 

Η εμμονή αποτελεί ένα βασικό και αποφασιστικό στοιχείο, τόσο για τη διαχείριση του υλικού όσο και για τις επικαλύψεις σε επάλληλες στρώσεις με τις οποίες προκύπτουν οι διάφορες μορφές. Η δημιουργική διαδικασία ολοκληρώνεται με το ανάπτυγμα αυτών των μορφών στο χώρο: μια εγκατάσταση που παραπέμπει στη φύση, αλλά κυρίως μια εγκατάσταση που φανερώνει την απόλαυση της χειρονομίας και τον ιδιαίτερο και ενεργειακά φορτισμένο κόπο που έχει αναλωθεί για τη σύνθεση.

 Ευαγγελία Παπαδοπούλου, Χωρίς Τίτλο, 2008, 
Ακρυλικό σε ξύλο, 27x27cm

Παράλληλα, μια ομάδα καλλιτεχνών που έχουν βασικό χαρακτηριστικό την εμμονή στη χειρονομία και στον ετερόκλητο τρόπο χρήσης των υλικών αναπτύσσουν ένα διάλογο στο χώρο της βίλας Καπαντζή με τη χάρτινη εγκατάσταση των μαθητών. Τη συνολική επιμέλεια της έκθεσης ανέλαβε ο εικαστικός Βασίλης Ζωγράφος.

Ιωάννα Στρατόγλου, Χωρίς τίτλο 2009, 
φύκια, επεξεργασμένο ξύλο, 160x40x48 cm 

"Συμπερίληψη" θα μπορούσαμε να ονομάσουμε την ιδέα που κρύβεται πίσω από αυτόν τον διάλογο.

Τα ερωτήματα, που εύλογα δημιουργούνται, πολλά: πόσο αποκαλυπτική μπορεί να είναι η εγκατάσταση των παιδιών για τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε σχέση με τις στερεοτυπικές διαδικασίες παραγωγής έργου; Πόσο ουσιαστική μπορεί να είναι η συμβολή των καλλιτεχνών στην κατανόηση της δημιουργικής πράξης για τους μαθητές; Ή ακόμη, ένας τέτοιος διάλογος έργων σε αυτή την εγκατάσταση πόσο απελευθερώνει το βλέμμα του θεατή σε σχέση με το ποιος κάνει τι;

 Πόπη Βουλγάρουδη, Μαίανδρος,
Ακρυλικό σε ξύλο

Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες

Ομάδα μαθητών: Σταύρος Αναστασιάδης, Βασίλης Γιακουμής, Ηλίας Κιουρτζίδης, Δήμητρα Κολοκοτρώνη, Λωξάνδρα Λούκας, Γιώργος Παντζαρτζής, Ντίνος Φαφούτης, Χαρούλα Χαϊδοπούλου.

Εικαστικοί: Δημήτρης Αμελαδιώτης, Πόπη Βουλγαρούδη, Ευαγγελία Παπαδοπούλου, Ιωάννα Στρατόγλου.

Επιμέλεια: Βασίλης Ζωγράφος.

INFO – έκθεσης «Δημιουργικά στερεότυπα»


ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης

Βίλα Καπαντζή – Λεωφ. Βασ. Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22



Διάρκεια
27 Μαΐου – 11 Σεπτεμβρίου 2015

Ωράριο λειτουργίας
Μέχρι την Παρασκευή 19 Ιουνίου, χειμερινό ωράριο: Τρίτη 9:00-16:00, Τετάρτη & Πέμπτη 14:00-21:00, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή 10:00-18:00 (Δευτέρα κλειστά)

Από τη Δευτέρα 22 Ιουνίου και εξής, θερινό ωράριο: Δευτέρα & Τρίτη 14:00-21:00, Τετάρτη, Πέμπτη & Παρασκευή 9:00-16:00 (Σαββατοκύριακο κλειστά)

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό


Πληροφορίες
Τ. 2310 295 170-1 (καθημερινές 9.00 – 14.30) 

ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νότια: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)

16/6/15

ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΚΛΟΝΑΡΗΣ. ΠΡΩΤΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ. ΑΠΟ ΤΟ ΟΡΕΙΝΟ ΛΙΑΣΚΟΒΕΤΣΙ ΖΑΓΟΡΙΟΥ ΣΤΗ ΔΙΝΗ ΤΗΣ ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΑΣ

Σαράντης Κ. Ορφανουδάκης
Χριστόδουλος Κλονάρης. Πρώτος Πρόεδρος του Αρείου Πάγου. Από το ορεινό Λιασκοβέτσι Ζαγορίου στη δίνη της Εθνεγερσίας

Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2015
320 σελ.
ISBN 978-960-524-443-9
Τιμή 18,00 / στο βιβλιοπωλείο μας 14,40 €




Στηριγμένο σε αρχειακό υλικό και στη βιβλιογραφία της ελληνικής επαναστατικής περιόδου, της διακυβέρνησης του Ιωάννη Καποδίστρια, της Αντιβασιλείας και της βασιλείας του Όθωνα, το βιβλίο επιχειρεί να παρουσιάσει τη συμβολή του Χριστόδουλου Κλονάρη στη συνταγματική ιστορία της Ελλάδας. Το έργο του Κλονάρη, πρώτου Προέδρου του Αρείου Πάγου, δεν έτυχε της επεξεργασίας που αρμόζει σε μια τέτοια σημαντική προσωπικότητα. Γεννημένος το 1788 στο ορεινό Λιασκοβέτσι Ζαγορίου, διακρίθηκε από τη νεότητά του με επιλογές παιδείας που εμπνέονταν από τα προτάγματα του Διαφωτισμού. Η λαμπρή παιδεία του ολοκληρώθηκε με τις νομικές σπουδές του στη Σορβόνη, ενώ το 1825 επέστρεψε στην Ελλάδα, όπου, συμμετέχοντας στην ομάδα των εκσυγχρονιστών, υπήρξε εκ των εισηγητών του Συντάγματος της Τροιζήνας, κειμένου που αναγνωρίζεται ως η κορυφαία στιγμή του ελληνικού συνταγματισμού. Η προσφορά, άλλωστε, του Κλονάρη στη δικαιοπαραγωγική διαδικασία ήταν σημαντική, ενώ η θητεία του ως πρώτου Εισαγγελέα (Δημοσίου Συνηγόρου) και η μετέπειτα υπηρεσία του ως Προέδρου του Αρείου Πάγου (από το 1835 έως τον αιφνίδιο θάνατό του, τον Μάρτιο του 1849), ανέδειξε τα προσόντα του στην τέχνη της καλής νομοθέτησης και της ορθής απονομής της δικαιοσύνης.


Ο Σαράντης Κ. Ορφανουδάκης είναι Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)






15/6/15

ΕΝΑΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ

Tom J. Dunbabin
An Archaeologist at War / Ένας αρχαιολόγος στον πόλεμο

Επιμέλεια: Tom Dunbabin
Μετάφραση: Ρόζμαρι Τζανάκη
Ηράκλειον, Εταιρεία Κρητικών Ιστορικών Μελετών 2015
293 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-9480-31-4
Τιμή 9,95 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,95 €




«Ο ήχος της μηχανής άλλαξε. Ανέβηκα στο κατάστρωμα και στάθηκα με τους αξιωματικούς στη γέφυρα. Ένα αμυδρό περίγραμμα ξεπρόβαλλε μπροστά μας, πιο μαύρο κι από τη μαύρη νύχτα. Το διαπερνούσε ένα φωτεινό στίγμα που εμφανιζόταν και εξαφανιζόταν με αναλαμπές. Ένα ζεστό αεράκι μας έφερε τη μυρωδιά της στεριάς. Μερικά λεπτά αργότερα πατούσαμε στη στεριά, με τα κυματάκια να βρέχουν τα πόδια μας… Για μένα αυτό ήταν το τέλος ενός ταξιδιού από την άλλη άκρη του κόσμου και η αρχή μιας καινούριας ζωής.»

Με αυτά τα λόγια αφηγείται το ξεκίνημα της περιπέτειας του στην Κρήτη ο Βρετανός αξιωματικός Tom J. Dunbabin, όταν μια ανοιξιάτικη νύχτα του 1942 αποβιβάστηκε σε κάποια νότια παραλία του νησιού. Άνθρωπος οξυδερκής, γενναίος και εργατικός, ο «κύριος Tom» έγινε σύντομα πολύ αγαπητός στους κρητικούς και αναδείχθηκε λίγο αργότερα σε επικεφαλής της βρετανικής αποστολής στο νησί.

Γεννημένος στην Τασμανία, με σπουδές στο Σύδνεϋ της Αυστραλίας και την Οξφόρδη της Βρετανίας, ο Dunbabin υπήρξε αξιόλογος αρχαιολόγος και ιστορικός με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την αρχαία Ελλάδα. Με το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου κατατάχθηκε στο Βρετανικό στρατό και στη συνέχεια, με την ιδιότητα του αξιωματικού της Βρετανικής Στρατιωτικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, βρέθηκε στην κατεχόμενη Κρήτη. Τις αναμνήσεις του από την τριετή παρουσία του στο νησί κατέγραψε ο ίδιος μεταπολεμικά, όμως ο πρόωρος θάνατός του το 1955, δεν του επέτρεψε να τις ολοκληρώσει και ίσως να τις εκδώσει. Το χειρόγραφο του βρέθηκε στα χέρια του ανιψιού και συνονόματου του Tom Dunbabin, ο οποίος σε συνεργασία με την Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών, επιμελήθηκε την έκδοσή του στο πλαίσιο της εκδοτικής σειράς Μαρτυρίες της ΕΚΙΜ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ο συγγραφέας δεν εστιάζει στη στρατιωτική του δράση, αλλά στη γνωριμία και τη σχέση του με τους κατοίκους του νησιού. Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε σε μεταπολεμική του επιστολή: «Απόλαυσα τον πόλεμο περισσότερο απ’ ό,τι μου άξιζε – πέρασα το μεγαλύτερο μέρος του στα βουνά της Κρήτης, ανάμεσα σε ανθρώπους από τους πιο φιλόξενους που γνωρίζω».



13/6/15

ΤΟ «ΣΥΝΤΑΓΜΑ» ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ. ΣΗΜΑ ΑΡΧΗΣ

Αλέξανδρος Παπαγεωργίου – Βενετάς
Το «Σύνταγμα» της Αθήνας. Σήμα αρχής

Αθήνα, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος 2015
102 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες και σχέδια
ISBN 978-960-6812-47-7
Τιμή 30,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 25,50 €




«...Η πλατεία αυτή –η μεγαλύτερη της Αθήνας αλλά και της Ελλάδος [έκταση περίπου 4 εκταρίων] – παραμένει ωστόσο, παρ’ όλες τις επιμέρους αλλοιώσεις στο διάβα των χρόνων, ο κατ΄εξοχήν «μνημειακός τόπος» της νέας πόλεως, που αποτελεί εξ’ άλλου και κομβικό στοιχείο του σχεδιασμού της. Ιδιαίτερα συμβάλλει στην καθιέρωσή της ως τοποσήμου της πόλεως η επιλογή της θέσης της, στο μεταίχμιο παλαιάς και νέας πόλεως και σε άμεση διασύνδεση με τους μνημειακούς ελεύθερους χώρους της Αθήνας (Εθνικός Κήπος, Ζάππειον, Ολυμπιείον, Στάδιον).

Είναι αξιοσημείωτον ότι εκτός από σποραδικές αναφορές της πλατείας συντάγματος σε πολεοδομικά μελετήματα αλλά και σε κείμενα της νεοελληνικής πεζογραφίας, ο χώρος αυτός δεν απετέλεσε μέχρι σήμερα αντικείμενο πιο επισταμένης έρευνας. Η συνολική θεώρηση του θέματος είναι έργον του μέλλοντος και θα πρέπει να περιλάβει εκτός από την ιστορία ιδρύσεως του δημοσίου αυτού χώρου, που θα διαπραγματευτούμε εδώ, πληθώρα άλλων πτυχών της εξελίξεώς του, όπως η τεκμηρίωση των περιμετρικών αρχιτεκτονημάτων που την περιέγραφαν άλλοτε αλλά και τώρα και η παρουσίαση των κατά καιρούς προτάσεων για ανάπλαση της αδομήτου επιφανείας του. Αλλά και ο τεχνικός και κοινωνικός εξοπλισμός του χώρου, η διακόσμησή του, ο φωτισμός του και η σήμανσή του, τα υπόγεια και επίγεια κυκλοφοριακά έργα σε συνδυασμό με τις λειτουργίες που εξυπηρέτησε η ίδια η πλατεία και την χρήση που εστέγασαν διαδοχικά τα κτίσματα που την περιβάλλουν, αποτελούν απαραίτητο αντικείμενο μελλοντικής μελέτης για την κατανόηση του ρόλου της στην κοινωνική ζωή της πόλεως.

Η προκείμενη μελέτη δεν υπηρετεί τόσον ευρείς στόχους. Όπως το σημαίνει και ο τίτλος της περιορίζεται σε ένα καίριο θέμα. Θεωρεί το «Σύνταγμα», τον εστιακό αυτό χώρο της νέας Αθήνας σαν «σήμα αρχής»: «σήμα», δηλαδή ορατό σημάδι στον χώρο της πόλεως, αλλά και «σήμα», δηλαδή ιδεατό σημαίνον στην ζωή της. «Σήμα» που σηματοδοτεί «αρχή», την «αρχή» στην διττή της σημασία: ως πολεοδομικό έναυσμα και ως παρουσία της εξουσίας, σύμβολο ενός εθνικού συμβολαίου...».


(από το βιβλίο)


12/6/15

Π. ΤΕΤΣΗΣ. Η ΑΠΟΘΕΩΣΗ ΤΟΥ ΤΟΠΙΟΥ. ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ 2010-2014

Π. Τέτσης / Η αποθέωση του τοπίου. Ζωγραφική 2010-2014
 

Κείμενα: Κική Δημουλά, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, Τάκης Μαυρωτάς, Ν. Π. Παΐσιος
Αθήνα, Ίδρυμα Εικαστικών τεχνών και Μουσικής Β & Μ Θεοχαράκη 2015
143 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-618-80324-7-7
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 22,50 €




«...Ο Τέτσης με την πρόσφατη δουλειά του, της περιόδου 2010-2014, συνεχίζει να ενσωματώνει την πολυμάθεια στην ευαισθησία του, και να εστιάζει τη δράση του στη ζωγραφική απόδοση του καταιγιστικού, σκληρού, αλλά και λυτρωτικού ελληνικού φωτός. Ο Σαρωνικός και η Ύδρα, για άλλη μια φορά, αποτελούν εναύσματα της δημιουργικής του ενάργειας. Οι τόποι αυτοί γεμίζουν την ψυχή του και πυροδοτούν με ένταση τις εικόνες του. Ξεκινάει πάντα με ένα πρωταρχικό, λιτό σχέδιο στη λευκή επιφάνεια του μουσαμά, με τη μνήμη και το πνεύμα του ελεύθερα στην προσέγγιση και την απόδοση του οράματός του. Έμπειρος μύστης της τέχνης, τολμά να ακροβατεί ανάμεσα στην ηδονικότητα των χρωμάτων και τη στοχαστική σιωπή του μαύρου χρώματος. Πολλές φορές ζωγραφίζει με ζεστές ώχρες ή με όλες τις αποχρώσεις του γκρίζου, με έντονη διάθεση απλοποίησης, δίνοντας έμφαση στην ελευθερία της χειρονομιακής του έκφρασης και στο βάθος της έντασης των χρωμάτων και των αντιπαραθέσεών τους. Παθιασμένα υπηρετεί την αισθητική αρμονία της ζωγραφικής και τα χρώματά του ξεχωρίζουν με τη λάμψη, τη ζωντάνια και την αυθεντικότητά τους. Ο οίστρος της πινελιάς του με την ανάγλυφη υφή και την κινητικά φωτεινότητα αποκαλύπτει τη χθόνια ενέργεια και καθηλώνει το βλέμμα του θεατή με την τολμηρότητα του χρωστήρα και τους δυνατούς του τόνους. Όπως στις θαλασσογραφίες με τα άπεφθα χρώματα, που απλώνονται έως τα ακρότατα όρια του ορίζοντα. Εάν, όμως, σταθούμε αντιμέτωποι με το μνημειακό του πεντάπτυχο ( Ζάστανι Ι, ΙΙ, ΙΙΙ, ΙV,V, λάδια σε μουσαμά, 2011-2014) όπου ο απόκρημνος βράχος της Ύδρας, με την αιώνια σκληράδα, ορθώνεται πάνω από τη θάλασσα και υψώνεται προς τον ουρανό, μέσα από την κυρίαρχη συμφωνία των γκρι τόνων, θαρρείς ότι τα χρώματά του μας παραπέμπουν στη θλίψη της τέφρας. Ο βράχος αυτός, όπως και τα βουνά στο έργο του Τέτση, αποπνέει μια διαφορετική σημειολογική φόρτιση, παίζοντας με την έννοια του χρόνου, της στιγμής και του τέλους. Η ζωγραφική του πάντα διακρίνεται για την καθαρότητα, τη διαύγεια, την τάξη και απλώνεται στον χώρο και τον χρόνο...»

Τάκης Μαυρωτάς
Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος
Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη
(από το βιβλίο)


ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΑΠΟ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Ημερολόγιο από το ταξίδι μου στην Ελλάδα / του Dr. Jacob Roeser
 

Μετάφραση: Χρίστος Μ. Οικονόμου
Αθήνα, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος 2015
127 σελ.
ISBN 978-960-6812-46-0
Τιμή 10,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,50 €

 


«Με την έλευση του Όθωνα στην Ελλάδα το 1833, πολλοί ξένοι, κυρίως Γερμανοί έσπευσαν στην Ελλάδα, είτε προσκεκλημένοι από την Κυβέρνηση, είτε από δική τους πρωτοβουλία, για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο νεοσύστατο κράτος ή για προσωπικούς λόγους.

Ένας απ΄αυτούς ήταν ο Jacob Roecer, γιατρός στο επάγγελμα και αδελφός του Bernhard Roecer, προσωπικού γιατρού του βασιλέα Όθωνα. Ήρθε στην Ελλάδα και στη συνέχεια πήγε στη Μέση Ανατολή για να μελετήσει τις υγειονομικές συνθήκες και συγχρόνως να δει τις καινούργιες χώρες. Ο Roecer κράτησε ένα λεπτομερές ημερολόγιο για να ξαναζήσει, όπως λέει, όταν θα αποσυρόταν από το επάγγελμα, ό,τι είχε δει και θαυμάσει στο ταξίδι αυτό. Η αφήγησή του όμως, ύστερα από επίμονη παράκληση πολλών φίλων, δημοσιεύτηκε τελικά το 1876.

Η διήγησή του, όσον αφορά την Ελλάδα, δεν έχει απλώς το ενδιαφέρον ενός τουριστικού οδηγού, αλλά μας δίνει μια εικόνα της Ελλάδας της εποχής εκείνης και ιδιαίτερα των αρχαιολογικών της χώρων, δηλαδή ουσιαστικά μετά την τουρκική κυριαρχία ή λίγο αργότερα…».

(από την εισαγωγή του μεταφραστή)






ΕΝΑΣ ΔΑΝΟΣ ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΗΣ ΔΙΑΔΙΔΕΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Αριστέα Παπανικολάου-Κρίστενσεν
Ένας Δανός κοσμοπολίτης διαδίδει τα ελληνικά γράμματα

Αθήνα, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος 2015
119 σελ.
ISBN 978-960-6812-50-7
Τιμή 10,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,50 €





«Είναι απορίας άξιον το πώς παρέμεινε στο περιθώριο της ιστορικής μνήμης, ο Δανός ιστορικός και γεωγράφος Adolph Ludvig Koeppen, έχοντας επιδείξει μια ευρεία και γόνιμη ελληνοκεντρική δραστηριότητα, στη διάρκεια μιας σημαντικής, σε πολιτικές εξελίξεις, περιόδου του 19ου αι. Στην Αθήνα έφθασε το 1834 ως επισκέπτης όπως πολλοί σύγχρονοί του. Σύντομα ανέλαβε καθήκοντα διδασκαλίας της ιστορίας και των γερμανικών στη Σχολή Ευελπίδων, 1835-1843. Τα χρόνια που ακολούθησαν, 1846-1851, δίδαξε ελληνική ιστορία των αρχαίων και νεοτέρων χρόνων στο Κολλέγιο Franklin and Marshall, στο Lancaster της Πενσυλβανίας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Το 1863 διετέλεσε διερμηνέας της ελληνικής αποστολής στη Δανία για την παράδοση του στέμματος της Ελλάδος στον πρίγκιπα Γεώργιο. Προσλαμβάνεται από τον νεαρό μονάρχη ως δάσκαλος των ελληνικών του ιδίου, της βασίλισσας Όλγας και των μελών της Αυλής. Παράλληλα αναλαμβάνει και καθήκοντα βιβλιοθηκαρίου της ιδιωτικής βιβλιοθήκης του Γεωργίου. Τα φιλολογικά του ενδιαφέροντα και η αγάπη του για την αξία του βιβλίου, αποτυπώνονται στις άοκνες ενέργειές του και στην αγαστή συνεργασία του με τον πνευματικό κόσμο της Ελλάδος για την ανταλλαγή βιβλίων μεταξύ της Βασιλικής Βιβλιοθήκης της Δανίας και των τότε δύο ελληνικών βιβλιοθηκών, του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Δημοτικής Βιβλιοθήκης. Η αρχαιολογία κατέχει σημαντική θέση στα ενδιαφέροντά του. Λαμβάνει μέρος σε ανασκαφές στην Ελλάδα, είναι μέλος της Ελληνικής Αρχαιολογικής Εταιρείας και αλληλογραφεί με τα μέλη της αρχαιολογικής Εταιρείας της Δανίας. Ο Κέππεν είχε γίνει ένα αναπόσπαστο μέλος της αθηναϊκής αστικής κοινωνίας. Με τους παλαιούς συναδέλφους του στην Κοπεγχάγη διατηρούσε συνεχή αλληλογραφία, ανταλλάσσοντας απόψεις φιλολογικού κυρίως περιεχομένου. Το ταξίδι του το 1834 με σκοπό να επισκεφθεί την Ελλάδα, τον είχε κρατήσει για πάντα, μακριά από τη γενέτειρά του.

Η Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος με την έκδοση αυτή, θέλει να παρουσιάσει την άγνωστη προσωπικότητα αυτού του Δανού κοσμοπολίτη και τη συμβολή του στη διάδοση των ελληνικών γραμμάτων...»

Αριστέα Παπανικολάου-Κρίστενσεν
(από τον πρόλογο του βιβλίου)





 

11/6/15

ΛΙΘΙΝΕΣ ΤΟΞΩΤΕΣ ΓΕΦΥΡΕΣ ΤΗΣ ΑΝΔΡΟΥ

Αικατερίνη Ρεβιθιάδου-Τσότσου
Λίθινες τοξωτές γέφυρες της Άνδρου

Άνδρος, Καΐρειος Βιβλιοθήκη 2015
151 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-456-435-4
Τιμή 25,35 € / στο βιβλιοπωλείο μας 22,81 €




Οι επισκέπτες της Άνδρου, του βορειότερου και δεύτερου σε μέγεθος από τα Κυκλαδονήσια, ιδιαίτερα όσοι αγαπούν την πεζοπορεία και τις περιήγησεις στο υπάρχον εκτεταμένο δίκτυο παλιών πλακόστρωτων μονοπατιών, διαπιστώνουν την διάσπαρτη παρουσία πολλών μικρού ανοίγματος μονότοξων λιθόκτιστων γεφυριών. Με αυτό ως αρχικό ερέθισμα, η συγγραφέας του παρόντος μαζί με μια μικρή ομάδα αρχιτεκτόνων, περιηγήθηκε στο νησί της καταγωγής της, αναζητώντας και καταγράφοντας έναν απρόβλεπτα μεγάλο αριθμό (55) παλιών πέτρινων γεφυριών.

Στο κύριο μέρος του βιβλίου, γίνεται αναφορά ξεχωριστά σε κάθε γέφυρα. Σε ορισμένες περιπτώσεις με αφορμή το ιστορικό της κατασκευής της γέφυρας, αναφέρονται θέματα της μακράς ιστορίας της Άνδρου, μερικές φορές συμπληρούμενα με ποικίλα μικρά αλλά χαρακτηριστικά περιστατικά.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)




ΤΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ

Νίκος Π. Κορδόσης
Το Μεσολόγγι που έφυγε

Μεσολόγγι, Κέντρο Λόγου και Τέχνης «Διέξοδος»
167 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-98239-5-1
Τιμή 29,82 € / στο βιβλιοπωλείο μας 26,84 €





«Το Μεσολόγγι που έφυγε, του Νίκου Κορδόση, μία ακόμη από τις πολές εκδόσεις της "Διεξόδου", συνιστά ιστορική πραγματεία και ταυτόχρονα λεύκωμα με σπάνιες και αθησαύριστες φωτογραφίες του απώτερου παρελθόντος του Μεσολογγίου. Το Μεσολόγγι τίθεται στο πεδίο έρευνας του συγγραφέα και μάλιστα, αυτό που έφυγε, αυτό που "εξέπεμπε κύρος και εισέπραττε σεβασμό", κατά τα λεγόμενά του στην μικρή εισαγωγή του.

[...] Πολεοδομικά, η πόλη έχει αλλάξει παντελώς. Το σημερινό Μεσολόγγι είναι αγνώριστο, με τις ψυχρές και άχαρες πολυκατοικίες, όπου δεν γνωρίζει ο ένας τον ένοικο της διπλανής πόρτας. Σχεδόν κανένα μπαλκόνι δεν έχει γλάστρες και λουλούδια. Τότε μπορεί να υπήρχε η μπαράκα της κυρα-Μαριόσας και πολλά μικρά σπιτάκια, αλλά όλα ήταν με αυλές και ολάνθιστους κήπους. Τα περισσότερα ήταν πετρόχτιστα με ισομεγέθεις άσπρες, δικές μας, νταμαριστές πέτρες και πάντα αρμολογημένες.

[...] Το ανά χείρας βιβλίο με έντεχνο τρόπο στα λόγια και τις φωτογραφίες μας κατατοπίζει πολλαπλά για το Μεσολόγγι εκείνο που έζησα και εγώ. Ο αναγνώστης μπορεί να διαβάσει γαι τους συγγραφείς, τους ποιητές και τους ζωγράφους, για τη λιμνοθάλασσα και τις αμπολιές της, για τις αποκριές και τις μπούλες, για τους ασύγκριτους κωμικούς αυτοσχεδιασμούς, για τα καρναβάλια, για, για, για...».

Β. Χ. Βλαχόπουλος
(από το βιβλίο)




 

10/6/15

ΑΔΕΛΦΑ ΕΘΝΗ ΕΝ ΜΕΣΩ ΘΥΕΛΛΗΣ. ΑΡΜΕΝΙΟΙ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΚΡΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ (1856-1914)

Ι. Κ. Χασιώτης
Αδελφά έθνη εν μέσω θυέλλης. Αρμένιοι και Έλληνες στις μεγάλες κρίσεις του Ανατολικού Ζητήματος (1856-1914)

Θεσσαλονίκη, University Studio Press 2015
671 σελ.
ISBN 978-960-12-2216-5
Τιμή 40,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 36,00 €




Το Αρμενικό Ζήτημα αναδύθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα, διεθνοποιήθηκε στα 1877-1878, κορυφώθηκε στην αιματηρή δεκαετία του 1890, αναθερμάνθηκε διπλωματικά στο τέλος των βαλκανικών πολέμων (1913) και «λύθηκε» με τρόπο φρικαλέο στη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Η τελευταία περίοδος απασχόλησε το μέγιστο τμήμα της σχετικής βιβλιογραφίας: όσα γράφτηκαν για τα προγενέστερα συνιστούν μάλλον εισαγωγικά κεφάλαια στην εξιστόρηση της Γενοκτονίας του 1915-1916. Ήταν εύλογο οι ερευνητές, Αρμένιοι και ξένοι, να στραφούν στα γεγονότα του Μεγάλου Πολέμου όχι μόνο επειδή αυτά είχαν μεγαλύτερη και δραματικότερη κλίμακα, αλλά και επειδή άφησαν σημάδια ανεξίτηλα στη μετέπειτα τύχη τόσο –κατά κύριο λόγο– του αρμενικού έθνους όσο και των άλλων συνοίκων λαών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, χριστιανικών και μουσουλμανικών. Στο συγκριτικό πεδίο η σχετική με τους Έλληνες και τους Αρμενίους ιστοριογραφία χαρακτηρίζεται από προκλητική μονομέρεια: οι μελετητές που προσεγγίζουν τη μια πλευρά αγνοούν επιδεικτικά την άλλη ή περιορίζονται σε περιστασιακές και επιφανειακές αναφορές στην κοινή μοίρα των δυο «αδελφών» λαών και μάλιστα μόνο κατά την έσχατη, καταστροφική και για τους δυο, μικρασιατική φάση του Ανατολικού Ζητήματος. Ωστόσο η αλληλεπίδραση στα αρμενικά και ελληνικά εθνικά προβλήματα, που ήταν και μακροχρόνια και πολυεπίπεδη, δεν είναι δυνατόν να εκτιμηθεί με γενικόλογες αναφορές. Φιλοδοξία του παρόντος βιβλίου είναι να «σπάσει» την ιδιόμορφη αυτή ιστοριογραφική εσωστρέφεια, με την καταγραφή των θεμελιωδών τουλάχιστον ιστορικών παραγόντων που διασύνδεσαν την ανέλιξη του αρμενικού με το ελληνικό εθνικό φαινόμενο σε μιαν από τις κρισιμότερες και για τις δυο εθνότητες περιόδους της ιστορίας τους.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


9/6/15

ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΜΕ ΠΛΟΗΓΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

Ταξίδια στο Αιγαίο με πλοηγό την Ιστορία
 

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Ευγενία Δρακοπούλου, Δημήτρης Δημητρόπουλος
Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών / Ινστιτούτο ιστορικών Ερευνών / Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς 2015
255 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-9538-30-5 / 978-618-81781-0-6
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 10,80 €




Δεκαοκτώ πραγματικές ιστορίες ή μυθοπλασίες για τα λιμάνια του Αιγαίου, τους χώρους υποδοχής των ταξιδιωτών στη σύγχρονη εποχή, τις ανοικτές πύλες εισόδου στις φυσικές ομορφιές, στα προϊόντα, στον πολιτισμό, στην ιστορία του τόπου. Στόχος του βιβλίου δεν είναι τόσο να πλουτίσει ο αναγνώστης τις εγκυκλοπαιδικές του γνώσεις, όσο να οσμιστεί «ζωντανές» στιγμές του παρελθόντος, να πάρει κάτι από την αύρα μιας εποχής, ιδιαίτερα μάλιστα αν ο τόμος αυτός τον συνοδεύει σε μια φανταστική ή πραγματική περιήγηση στο Αιγαίο.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου) 






ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟ ΙΟΝΙΟ ΜΕ ΠΛΟΗΓΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

Ταξίδια στο Ιόνιο με πλοηγό την Ιστορία

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Ευγενία Δρακοπούλου, Δημήτρης Δημητρόπουλος
Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών / Ινστιτούτο ιστορικών Ερευνών / Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς 2015
245 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-9538-32-9 / 978-618-81781-2-0
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 10,80 €




Δεκαοκτώ πραγματικές ιστορίες ή μυθοπλασίες για τα λιμάνια του Ιονίου, τους χώρους υποδοχής των ταξιδιωτών στη σύγχρονη εποχή, τις ανοικτές πύλες εισόδου στις φυσικές ομορφιές, στα προϊόντα, στον πολιτισμό, στην ιστορία του τόπου. Στόχος του βιβλίου δεν είναι τόσο να πλουτίσει ο αναγνώστης τις εγκυκλοπαιδικές του γνώσεις, όσο να οσμιστεί «ζωντανές» στιγμές του παρελθόντος, να πάρει κάτι από την αύρα μιας εποχής, ιδιαίτερα μάλιστα αν ο τόμος αυτός τον συνοδεύει σε μια φανταστική ή πραγματική περιήγηση στο Ιόνιο.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)





8/6/15

UNE HISTOIRE COMPAREE DES RUNES EST-ELLE POSSIBLE? / ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΗ ΜΙΑ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΕΡΕΙΠΙΩΝ;

Ετήσια Διάλεξη Κ. Θ. Δημαρά, 2012
Alain Schnapp
Une histoire comparée des ruines est-elle possible? / Είναι δυνατή μια συγκριτική Ιστορία των ερειπίων;

Μετάφραση: Ανδρέας Παππάς
Αθήνα, Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών / ΕΙΕ 2014
303 σελ.
ISBN 978-960-9538-29-9
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 10,80 €




Δεν υπάρχει πολιτισμός χωρίς μνήμη, δεν υπάρχει κοινωνία χωρίς ερείπια, υπογραμμίζει ο Alain Schnapp από το βήμα της 17ης διάλεξης αφιερωμένης στη μνήμη του Κ.Θ. Δημαρά, για να αναρωτηθεί ποιος είναι ο ρόλος των μνημονικών καταλοίπων των αρχαίων, και κατά πόσο συγκλίνουν οι στάσεις διαφορετικών πολιτισμών απέναντι στην υλική κληρονομιά των προγόνων.

Από την αρχαία Αίγυπτο έως την Κίνα, περνώντας από τους λαούς της Μεσοποταμίας και τον ελληνορωμαϊκό κόσμο, ο Alain Schnapp εξερευνά τους διαφορετικούς τύπους υλικών μνημονικών καταλοίπων, συγκρίνοντας τις ποικίλες στρατηγικές συγκρότησης της συλλογικής μνήμης. Αρχαιογνωσία και αρχαιοδιφία εμφανίζονται ως διαρκή, διηνεκή συστατικά κάθε πολιτισμού καθώς όλοι καλούνται να διαχειριστούν μια αρχαία κληρονομιά, να συγκροτήσουν γενεαλογίες, να ερμηνεύσουν συνέχειες και δυναμικές. Παράλληλα, επισημαίνεται και ένα δεύτερο, εξίσου κεντρικό χαρακτηριστικό: προϊόντα και συντελεστές της προβολής κάθε πολιτισμού στο μέλλον, τα μνημεία ενέχουν τη μελλοντική τους αναγνώριση. Με την παρουσία τους λειτουργούν ως τόποι συνομιλίας μεταξύ των γενεών, όπου η αναζήτηση του παρελθόντος συναντάται με τη διεκδίκηση κάθε πολιτισμού να διατηρηθεί στη μνήμη των ανθρώπων.

Η εύθραυστη ποιητική των ερειπίων είναι ταυτόχρονα και μια ποιητική της αιωνιότητας. Η συγκριτική ιστορία των ερειπίων που προτείνει ο Alain Schnapp αγγίζει την ανθρωπολογική βάση των φαινομένων. Τα σημάδια που άφησαν στον χώρο οι κοινωνίες του παρελθόντος, συγκροτούν έναν οικουμενικό και διαρκώς ανανεωνόμενο πολιτισμικό τόπο. Άνθρωποι της πίστης, της εξουσίας και της γνώσης, αλλά και τυποποιημένες και συμβατικές μνημονικές πρακτικές της καθημερινότητας, συντηρούν ζωντανό, μέσα σε κάθε πολιτισμό, το συμβολικό κεφάλαιο της συνέχειας.


Καθηγητής ελληνικής αρχαιολογίας στη Σορβόννη και ερευνητής στο Maison de l’archéologie et de l’ethnologie, ο Alain Schnapp υπήρξε Γενικός Διευθυντής του Εθνικού Ινστιτούτου Ιστορίας της Τέχνης (INHA). Ενεργός αρχαιολόγος, έχει διδάξει σε πολλά πανεπιστήμια της Ευρώπης και των
Ηνωμένων Πολιτειών. Οι ερευνητικές του δραστηριότητες αρθρώνονται γύρω από τρεις αλληλένδετες θεματικές: τη μελέτη του οικισμένου χώρου στην ελληνική αρχαιότητα, την ανθρωπολογία της εικόνας στην αρχαία Ελλάδα, και την ιστορία της αρχαιολογίας. Τα τελευταία χρόνια ετοιμάζει μια μελέτη αφιερωμένη στην παγκόσμια ιστορία των ερειπίων, που προγραμματίζεται να κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Seuil, το 2016, προδημοσίευση της οποίας  αποτελεί η παρούσα έκδοση.




ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ (18ος-19ος ΑΙΩΝΑΣ). ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ ΤΟΥ ΑΛΕΞΗ ΠΟΛΙΤΗ

Λόγος και χρόνος στη νεοελληνική γραμματεία (18ος-19ος αιώνας). Πρακτικά συνεδρίου προς τιμήν του Αλέξη Πολίτη

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Στέφανος Κακλαμάνης, Αλέξης Καλοκαιρινός, Δημήτρης Πολυχρονάκης
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2015
842 σελ.
ISBN 978-960-524-422-4
Τιμή 50,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 45,00 €



 
Ο τόμος απαρτίζεται από 32 κείμενα που έχουν την αφετηρία τους στις ανακοινώσεις του ομότιτλου συνεδρίου νεοελληνικών σπουδών που οργάνωσε το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης το 2013 προς τιμήν του Αλέξη Πολίτη, κορυφαίου μελετητή του νεοελληνικού πολιτισμού. Με κεντρικούς άξονες τις διάφορες μορφές και λειτουργίες του λόγου και του χρόνου από την εποχή του Διαφωτισμού ώς τις παραμονές των Βαλκανικών πολέμων ανιχνεύονται οι δράσεις, οι ιδέες και οι πραγματώσεις της ελληνικής κοινωνίας και χαρτογραφούνται οι σημαντικότεροι αναβαθμοί που οδήγησαν στη διαμόρφωσή της. Μέσα από ένα πλήθος πηγών και μεθόδων προσέγγισης συζητιούνται καίρια και δυσεπίλυτα προβλήματα της πνευματικής ιστορίας του τόπου μας, ανασυντίθενται οι σημαντικότερες ατομικές και συλλογικές πρωτοβουλίες που καταγράφηκαν στον ελλαδικό κόσμο και στα μεγάλα κέντρα του απόδημου Ελληνισμού, και αναδεικνύονται τα νοητικά, αισθητικά και κοινωνικά ρεύματα και η έκφραση των ατομικών συνειδήσεων. Το δημοτικό (κλέφτικο) τραγούδι στα ιστορικά του συμφραζόμενα, ο λαϊκότροπος έντυπος και χειρόγραφος λόγος, οι γλωσσικές, αισθητικές και ιδεολογικές αναζητήσεις πριν και μετά τον Αγώνα της Παλιγγενεσίας, η κληρονομιά αλλά και οι καινούργιες πραγματικότητες και ανάγκες του νεοσύστατου κράτους, η επικοινωνία και τα δίκτυα λογίων του ελλαδικού και του ευρωπαϊκού κόσμου στα χρόνια της Μεγάλης Ιδέας, οι αποτυπώσεις του Ρομαντισμού στη λογοτεχνία του 19ου αιώνα, η σχέση του δημιουργού με την ιστορική και λογοτεχνική συγκυρία, οι μύθοι και οι φαντασιακές κατασκευές σε μια εποχή που διέπεται από τα μεγάλα εθνικά και ιδεολογικά προτάγματα, αποτελούν μερικά μόνο από τα ζητήματα που οι συγγραφείς του τόμου πραγματεύονται με περισσή φροντίδα και γνώση στις μελέτες τους. Ο τόμος κλείνει με την εργογραφία του Αλέξη Πολίτη, και Ευρετήριο.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


6/6/15

Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ. ΒΙΩΜΑ, ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΣΥΝ-ΚΙΝΗΣΗ

Γιάννης Χαμηλάκης
Η αρχαιολογία και οι αισθήσεις. Βίωμα, μνήμη και συν-κίνηση

Μετάφραση: Νίκος Κούρκουλος
Αθήνα, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου
267 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-618-5118-08-2
Τιμή 22,37 € / στο βιβλιοπωλείο μας 20,13 €




Η αρχαιολογία θα μπορούσε να προσφέρει μια πλουσιότερη ματιά στην ανθρώπινη αισθητηριακή εμπειρία, ξεπερνώντας την έως τώρα περιορισμένη και βασικά προβληματική αντιμετώπιση των σωματικών αισθήσεων. Ο Γιάννης Χαμηλάκης προτείνει μια αισθητηριακή αρχαιολογία που μπορεί να ανακαλύψει τις χαμένες, καταπνιγμένες και ξεχασμένες αισθητηριακές και συν-κινητικές τροπικότητες των ανθρώπων. Χρησιμοποιώντας την Κρήτη της Εποχής του Χαλκού σαν μελέτη περίπτωσης, δείχνει πως μπορεί να μας βοηθήσει η αισθητηριακή μνήμη για να επανεξετάσουμε προβλήματα που εκτείνονται από την παραγωγή της προγονικής κληρονομιάς έως την μεγάλης κλίμακας κοινωνική αλλαγή και την πολιτισμική σημασία των μνημείων.



«Πλούσιο σε αναφορές, θεωρητικά καινοτόμο και γραμμένο από μια κορυφαία προσωπικότητα του κλάδου, το βιβλίο Η αρχαιολογία και οι αισθήσεις χαράζει νέους δρόμους στην ανθρωπολογία των αισθήσεων. Χάρη στη σαφήνειά του, θα γίνει σημείο αναφοράς για ερευνητές και σπουδαστές που ενδιαφέρονται για νέες προσεγγίσεις στην ερμηνεία των υλικών αντικειμένων.»

David Sutton, Southern Illinois University

«[...] μια πολύτιμη μελέτη στην πολιτισμική σκέψη - και πολύ ευχάριστο ανάγνωσμα συνάμα.»

Δημήτρης Πλάντζος, Historein

«Παρά την περίπλοκη φιλοσοφική και ιστορική ανάλυση στο πρώτο μέρος του βιβλίου, είναι ένα προσιτό έργο που δεν απαιτεί ειδικές γνώσεις για να αποκρυπτογραφηθεί, κάτι για το οποίο ο συγγραφέας μπορεί να είναι υπερήφανος.»

Kayt Armstrong, Antike Weit

«Όσοι είναι εξοικειωμένοι με το έργο του Χαμηλάκη, θα αναγνωρίσουν θέματα που επανέρχονται και σ' αυτό το βιβλίο: μνήμη, διάσταση του προσώπου, συμποσιακότητα, αναστοχαστικότητα, πολιτική και, φυσικά, αισθήσεις. Συνδυάζοντας τα θέματα αυτά, το βιβλίο αποτελεί μια βαρύνουσα πρόταση από έναν κορυφαίο στοχαστή στο χώρο της αρχαιολογίας.»

Jo Day, Antiquity

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


ΔΙΟΝ. ΤΟ ΙΕΡΟ ΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΣ

Σεμέλη Πινγιάτογλου
Δίον. Το Ιερό της Δήμητρος

Θεσσαλονίκη, University Studio Press
271 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-12-22-15-8
Τιμή 33,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 29,70 €




Στον παρόντα τόμο δημοσιεύεται η ανασκαφή του ιερού της Δήμητρος στο Δίον. Η συστηματική ανασκαφή του Δίου, ένα μακρόπνοο έργο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, αποκάλυψε την ιερή πόλη των Μακεδόνων, και αργότερα ρωμαϊκή αποικία, εκεί όπου η πιερική πεδιάδα συναντά τα πρώτα υψώματα του πολύπτυχου ορεινού όγκου του Ολύμπου, σε μια περιοχή κατάφυτη, με άφθονα νερά. Η ανασκαφή του ιερού της Δήμητρος άρχισε το 1973 και διήρκεσε με μικρά διαλείμματα ως το 2003. Το τέμενος βρίσκεται ανατολικά της κύριας οδού που οδηγούσε από την αρχαία πόλη του Δίου στην περιοχή των ιερών, έξω από τον νότιο περίβολό της. Κατά την πολυετή έρευνα αποκαλύφθηκε μια εντυπωσιακή σειρά ναών, βωμών, στοών και βοηθητικών κτισμάτων και ήλθαν στο φως χιλιάδες αφιερωμάτων, από τα οποία προκύπτει ότι το συγκεκριμένο ιερό είναι το αρχαιότερο από όσα ιερά της Δήμητρος έχουν ανασκαφεί ως τώρα στον βορειοελλαδικό χώρο. Τα ευρήματα «μιλούν» για μια γονιμική και καρποδότειρα θεά που λατρευόταν σύμφωνα με τις γνωστές σε όλο τον αρχαίο ελληνικό κόσμο πρακτικές, από τους υστεροαρχαϊκούς χρόνους ως την όψιμη αρχαιότητα.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

 

5/6/15

ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΣ. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ,«ΠΟΛΙΤΙΚΗ» ΚΑΙ ΝΕΟΤΗΤΑ

Βασίλειος Α. Μπόκολας
Παιδεία και Πόλις. Ελληνική παιδεία, «πολιτική» και νεότητα

Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2015
311 σελ.
ISBN 978-960-221-650-7
Τιμή 17,04 € / στο βιβλιοπωλείο μας 15,37 €



Οι ειδικοί κάνουν λόγο για μια εποχή διευρυμένης πολυπολιτισμικότητας. Είναι μια περίοδος μεταναστεύσεων και μεγάλων μετακινήσεων ανθρώπων και ιδεών. Ταχύτατες εξελίξεις συντελούνται στον τεχνολογικό τομέα, ενώ οι ανθρώπινες κατασκευές χαρακτηρίζονται μνημειώδεις. Μεγάλες δυνάμεις ανταγωνίζονται στο δίπολο Δύση-Ανατολή, ενώ σημαντικές πολεμικές αναμετρήσεις ξεσπούν στην περιοχή της Μέσης Ανατολής. Στο επίπεδο της επικοινωνίας των λαών κυριαρχούν μία ή δύο γλώσσες, ενώ στα μεγάλα παιδευτικά ιδρύματα σπουδάζουν οι ηγέτες όλου του κόσμου. Οι ζωές ανθρώπων και οι ιστορίες κρατών συνδέονται στενά και αλληλοεπηρεάζονται με πρωτόγνωρη ταχύτητα. Οι Έλληνες, δέσμιοι ενός λαμπρού παρελθόντος, προσανατολισμένοι στην ιστορική-πολιτισμική τους ιδιαιτερότητα και στην παιδεία των νέων γενεών, βλέπουν τις ελευθερίες τους να περιορίζονται σημαντικά· σ’ αυτό συντείνουν αφενός οι εξαρτήσεις από τις «μεγάλες δυνάμεις» της εποχής και αφετέρου η αλλοτρίωση των δημοκρατικών τους θεσμών.

Εάν υπάρχει μια εποχή στην ιστορία του ανθρώπου την οποία έγκριτοι επιστήμονες συγκρίνουν με τον σύγχρονο κόσμο, αυτή είναι η ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδος του μεσογειακού χώρου (κυρίως της ανατολικής Μεσογείου). Αυτό που δεν έχει αναδειχθεί αρκετά είναι η θέση της παιδείας εκείνη την εποχή. Το παρόν βιβλίο επιχειρεί να μας παρουσιάσει με μια συγχρονική ματιά τόσο την κεντρική θέση της παιδείας και της νεότητας στην πολιτική και κοινωνική κουλτούρα των ελληνικών πόλεων της περιόδου, όσο και τις ιδέες και πρακτικές των αρχαίων Ελλήνων για τη γνώση και την εκπαίδευση.


Ο Βασίλης Μπόκολας γεννήθηκε στο Λαύριο Αττικής το 1975. Έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης από το Πανεπιστήμιο Κρήτης το 2007, με υποτροφία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα ενδιαφέροντά του επικεντρώνονται στην έρευνα και τη διδακτική της ιστορίας και του πολιτισμού, με έμφαση στη διαπολιτισμική προσέγγιση καθώς και στη λειτουργική ενσωμάτωση των «νέων μέσων» στη διδασκαλία.






ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ ΚΑΙ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΕΣ ΠΟΛΕΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Δέσποινα-Γεωργία Κωνσταντινάκου
Πολεμικές οφειλές και εγκληματίες πολέμου στην Ελλάδα. Ψάχνοντας την ηθική και υλική δικαίωση μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2015
558 σελ.
ISBN 978-960-221-651-4
Τιμή 26,63 € / στο βιβλιοπωλείο μας 23,97 €




Η λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου σήμανε την ώρα της απόδοσης ευθυνών για τις τεράστιες ανθρώπινες απώλειες και τις υλικές καταστροφές. Ήδη άλλωστε μεσούντος του πολέμου οι Σύμμαχοι διεκήρυσσαν την ακλόνητη αποφασιστικότητά τους για την παραδειγματική τιμωρία των εγκληματιών πολέμου και την καταβολή της δέουσας επανόρθωσης στις χώρες που συμμετείχαν στον κοινό αγώνα. Η Ελλάδα, που συγκαταλεγόταν μεταξύ των νικητών, υπέστη μια εξαιρετικά σκληρή τριπλή κατοχή, με μεγάλες απώλειες σε έμψυχο και άψυχο δυναμικό, και προσπάθησε κι αυτή με τη σειρά της να προβάλει τις διεκδικήσεις της.

Έκαναν άραγε οι ελληνικές κυβερνήσεις όλα τα απαραίτητα βήματα προκειμένου να εξασφαλίσουν την ηθική και υλική δικαίωση; Αναγνώρισαν οι πρώην κατακτητές την ευθύνη τους, αποδεχόμενοι να συμβάλουν στην εκκαθάριση των συνεπειών που προκάλεσε ο πόλεμος; Αποδόθηκε η πρέπουσα τιμωρία σε αυτούς που διενήργησαν τόσο εκτεταμένα εγκλήματα πολέμου; Τα θύματα αυτών των εγκλημάτων έλαβαν την αποζημίωση που δικαιούνταν; Η ελληνική πολιτεία έλαβε την κατάλληλη επανόρθωση προκειμένου να οργανώσει εκ νέου τις δομές της και να ανασυγκροτήσει την κατεστραμμένη οικονομία της;

Το βιβλίο, στηριγμένο σχεδόν εξολοκλήρου σε αρχειακές πηγές της Ελλάδας και του εξωτερικού, αποτελεί την πρώτη συγκριτική επιστημονική μελέτη που επιχειρεί να παρουσιάσει στην ολότητά της την πολιτική που ακολουθήθηκε στη διεκδίκηση των πολεμικών οφειλών και την ποινική δίωξη των εγκληματιών πολέμου, εστιάζοντας όχι μόνο στη Γερμανία αλλά και στις δύο άλλες δυνάμεις κατοχής, την Ιταλία και τη Βουλγαρία.


Η Δέσποινα-Γεωργία Κωνσταντινάκου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Το 2012 αναγορεύτηκε διδάκτορας Νεότερης Ιστορίας του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει λάβει μέρος σε ερευνητικά προγράμματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει συμμετάσχει στη διδασκαλία μεταπτυχιακών σεμιναρίων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει δημοσιεύσει σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Εκπροσώπησε την Ελλάδα σε διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα για το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στη δεκαετία του ’40, τη μεταπολεμική ιστορία της Ελλάδας και την «κληρονομιά» του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Είναι μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Έρευνας και Κατάρτισης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και Ανθρωπιστικής Δράσης.



 

4/6/15

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΡΧΕΙΩΝ, 9 ΙΟΥΝΙΟΥ 2015

 

ΒΑΣ. ΟΛΓΑΣ 108 * Τ.Θ. 50 742 * 540 14 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 22
108 VAS. OLGAS AVE. * P.O. BOX 50 742 * GR 540 14 THESSALONIKI 22
2310 295176 * ΦΑΞ 2310 853380


ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΡΧΕΙΩΝ, 9 ΙΟΥΝΙΟΥ 2015

Το ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αρχείων στις 9 Ιουνίου σας καλεί σε μια πρώτη γνωριμία με τον κόσμο των αρχείων. Χειρόγραφα ποιήματα, επιστολές λογοτεχνών, υπομνήματα πολιτικών, φωτογραφίες και καρτ-ποστάλ, τεκμήρια, τεκμήρια, τεκμήρια. Ελάτε να συζητήσουμε για τη σημασία των αρχείων, το παρόν και το μέλλον τους, την αξία τους. Περιηγηθείτε στις συλλογές μας, ρωτήστε μας για το πώς μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε και μάθετε γιατί δεν πρέπει να πετάξετε εκείνα τα παλιά χαρτιά του παππού.


Το ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη, ένα από τα ελάχιστα ιδιωτικά αρχεία της πόλης, στεγάζεται εδώ και τέσσερα χρόνια στη Βίλα Καπαντζή, στην οδό Βασιλίσσης Όλγας 108. Διαθέτει τμήμα αρχείων, βιβλιοθήκη και αναγνωστήριο. Στις συλλογές του βρίσκονται λογοτεχνικά, ιστορικά, οικονομικά και φωτογραφικά αρχεία, καθώς και αρχείο προφορικών μαρτυριών, τα περισσότερα με σημείο αναφοράς τον βορειοελλαδικό χώρο. Το ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη διαθέτει ακόμη μία πλούσια ερευνητική βιβλιοθήκη και μία μεγάλη συλλογή ψηφιοποιημένου τύπου.


Το φθινόπωρο του 2007 το Διεθνές Συμβούλιο Αρχείων καθιέρωσε την 9η Ιουνίου ως Παγκόσμια Ημέρα Αρχείων. Ο εορτασμός της ημέρας αυτής έχει ως βασική στόχευση να ευαισθητοποιήσει το κοινό για τη σημασία και τον ρόλο των αρχείων, να προβάλει το έργο των αρχειακών φορέων καθώς και τον πλούτο των συλλογών τους και να καλλιεργήσει την αρχειακή κουλτούρα.


Το ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ, την Τρίτη 9 Ιουνίου 2015, θα είναι ανοιχτό για το κοινό από τις 10:00 έως τις 19:00. Σας περιμένουμε να δείτε από κοντά τον χώρο μας και τη δουλειά μας.


Λεωφορεία ΟΑΣΘ (από κέντρο) 5, 6, 8, 33 – στάση Πέτρου Συνδίκα
                               (από ανατολικά) 3, 5, 6, 8 – στάση Ανάληψη.
Υπάρχει χώρος στάθμευσης για το κοινό.