29/11/12

ΤΟ ΘΕΑΜΑ ΤΗΣ ΟΔΥΝΗΣ

Λίλυ Χουλιαράκη
Το θέαμα της οδύνης

Μετάφραση: Κατερίνα Σχινά
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2012
400 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-524-377-7
Τιμή 18.00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16.20 €


H τηλεόραση μας βομβαρδίζει καθημερινά με ειδήσεις για την ανθρώπινη οδύνη. Από τον σεισμό στην Αϊτή ώς τα θύματα της εξέγερσης στη Συρία, μας φέρνει σε επαφή με τον κόσμο που υποφέρει. Μας δίνει όμως τα εφόδια να ερμηνεύσουμε την οδύνη και να συμπάσχουμε μ’ αυτούς που υποφέρουν; Ή μας κρατά περιχαρακωμένους στην ηθική της εγγύτητας, όπου μας ενδιαφέρει μόνο ό,τι συμβαίνει μεταξύ μας; Ίσως σε εποχές κρίσης η εγγύτητα να φαίνεται πιο σημαντική.

Όμως, οι πιο απαιτητικές και αποκαλυπτικές ηθικές σχέσεις είναι εκείνες με τους μακρινούς πάσχοντες. Όχι με τους πάσχοντες τους οποίους αγαπάμε ή στους οποίους έχουμε υποχρέωση αλληλεγγύης, αλλά με τους ξένους, αυτούς που δεν γνωρίζουμε ούτε θα γνωρίσουμε ποτέ. Κι αυτό διότι με αυτούς τους πάσχοντες δεν υπάρχει προηγούμενη ηθική δέσμευση και, στην έκκλησή τους για βοήθεια, καλούμαστε να δράσουμε ως πολίτες του κόσμου, στην κυριολεξία ως κοσμοπολίτες. Με ποιον τρόπο η τηλεόραση ενθαρρύνει τον κοσμοπολιτισμό στην καθημερινή μας ζωή; Ποιες ηθικές πρακτικές συντηρεί απέναντι στους πάσχοντες άλλους, και ποιες σχέσεις εξουσίας αναπαράγει στο «παγκόσμιο χωριό» των σύγχρονων Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας;

«Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το βιβλίο ρίχνει άπλετο φως στον τρόπο με τον οποίο οι ειδήσεις για τις απόμακρες συμφορές παράγονται, καθώς και στις επιπτώσεις που έχουν και στους θεατές και στα θύματα. Η συγγραφέας χειρίζεται το πολύπλοκο αυτό θέμα με ενάργεια, διεισδυτικότητα και φαντασία. [...] Απ’ αυτή τη σκοπιά, το βιβλίο αποτελεί πολύτιμη συμβολή στην επιστημονική μελέτη των σύγχρονων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Συγχρόνως μας βοηθάει να καταλάβουμε μερικούς από τους μηχανισμούς μέσω των οποίων οι μεταεθνικές φαντασιακές κοινότητες δημιουργούνται, αναπαράγονται και μετασχηματίζονται.»
(Από τον πρόλογο του Νίκου Μουζέλη)

28/11/12

ΚΛΙΤΣΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ «ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΤΟΠΙΑ»

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΤΟΥ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ

σας προσκαλεί στα εγκαίνια της έκθεσης

της ΚΛΙΤΣΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΤΟΠΙΑ

την Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2012 στις 19.30
στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108

Επιμελητής: Γαβριήλ Κουρέας

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ
1 Δεκεμβρίου 2012 - 27 Ιανουαρίου 2013

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Τρίτη 9.00-16.00 
Τετάρτη & Πέμπτη 14.00-21.00
Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή 10.00-18.00

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: 2310 295 170 & 2310 295 149


Με αφορμή το βιβλίο του Ορχάν Παμούκ Ιστανμπούλ – Πόλη και Αναμνήσεις, η έκθεση της Κλίτσας Αντωνίου Παραλληλοτοπία αναφέρεται στους μηχανισμούς της μνήμης καθώς και της καταγραφής και αφήγησης της ατομικής και συλλογικής ιστορίας.

Εκκίνηση για τη διαπραγμάτευση αυτή αποτελούν οι αναμνήσεις του Παμούκ από την Κωνσταντινούπολη κατά τη μετάβαση από την οθωμανική στη μετα-οθωμανική πραγματικότητα, την αλλαγή του χαρακτήρα της και την απώλεια της πολυπολιτισμικότητάς της, όπως αυτή αποδίδεται και μέσα από τις φωτογραφίες του Αρμένιου φωτογράφου Ara Güler. Με την τραυματική αυτή εμπειρία είναι, φυσικά, άρρηκτα δεμένη και η Θεσσαλονίκη και πολλές άλλες πόλεις της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Τα έργα που παρουσιάζονται εδώ δημιουργήθηκαν με αφορμή όχι μόνο τη δεδομένη χρονική στιγμή, την επέτειο των 100 χρόνων από την ενσωμάτωση της Θεσσαλονίκης στο σύγχρονο ελληνικό κράτος, αλλά και το ίδιο το κτίριο, τη Βίλα Καπαντζή, η ιστορία του οποίου είναι συνυφασμένη με τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της πόλης στις αρχές του 20ού αιώνα.


«…Την έκθεση ανοίγει η εγκατάσταση Παράλληλες Αφηγήσεις, μια σειρά παλιών σχολικών θρανίων, επάνω στα οποία είναι τοποθετημένα αντίτυπα του βιβλίου του Παμούκ. Ο επισκέπτης καλείται να συμμετάσχει σ’ αυτό που ξεκίνησε ο ίδιος ο συγγραφέας, αποκαλύπτοντας τον πλούτο της πολυπολιτισμικής Οθωμανικής Κωνσταντινούπολης μέσα από τα κατεστραμμένα αρχοντικά και τα σκοτεινά σοκάκια. Ο επισκέπτης καλείται λοιπόν να αφηγηθεί ιστορίες που αποκαλύπτουν τις αναμνήσεις του από την πόλη, δεμένες με την ιστορία της Κωνσταντινούπολης και της μοίρας της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Αυτό το ξαναγράψιμο της μνήμης αποκαλύπτει τις πιθανές καταχρήσεις της μέσα από καθετί που επιλεκτικά προκρίνεται για να διατηρηθεί στη μνήμη ή να ξεχαστεί.

Στο βάθος του χώρου διακρίνει κανείς την εγκατάσταση Η Γραμμή του Ορίζοντα, όπου παρουσιάζονται 70 μοντέλα σπιτιών, χώρων και αρχιτεκτονικών στοιχείων –μια σκάλα, μια τραπεζαρία, μια αυλή... φτιαγμένων από 70 καλλιτέχνες στους οποίους έδωσε η καλλιτέχνις το βιβλίο του Παμούκ ως βασικό υλικό. Τα μοντέλα αυτά αποκαλύπτουν την υλικότητα των στοιχείων που αναπαριστούν ως εργαλείων μνήμης και λειτουργούν παράλληλα με τις φωτογραφίες του βιβλίου. Η εγκατάσταση διαπερνά τους τοίχους του κτιρίου, ενώ πέρα από τον δικό της ορίζοντα διακρίνει κανείς τον ορίζοντα της θάλασσας που έφερε στην πόλη κύματα μεταναστών.


Το βίντεο Ο Ήχος του Χρόνου δεν είναι Τικ-Τακ παρουσιάζει τις φωτογραφίες του Ara Güler ψηφιακά επεξεργασμένες, εμπλουτισμένες με ήχο και φως που αναβοσβήνει. Δημιουργείται έτσι μια παράξενη, ανοίκεια αίσθηση που αποπροσανατολίζει τον θεατή και του επιτρέπει να εισέλθει στον ερμητικά κλειστό χώρο των φωτογραφιών και να υιοθετήσει το βλέμμα του φωτογράφου. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, ο θεατής συμμετέχει στην κατασκευή της χρονικής στιγμής που αποτυπώνει η φωτογραφία, ζωντανεύοντας την ακινησία της εικόνας και τις αναμνήσεις που ανασύρει. Τα φώτα που αναβοσβήνουν και παρεμβάλλονται ανάμεσα στις εικόνες καθώς και οι ήχοι που τις συνοδεύουν υπενθυμίζουν στον επισκέπτη την τραυματική ιστορία της πτώσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και λειτουργούν όπως περίπου μια τραυματική ανάκληση: προκαλούν σωματοποιημένες αναλαμπές του παρελθόντος χωρίς ποτέ να αποκαλύπτουν ολόκληρη την αφήγηση. Ο επισκέπτης οφείλει να επεξεργαστεί τη σωματική του αντίδραση προκειμένου να ολοκληρωθεί η τραυματική ανάκληση του παρελθόντος.

Τελευταίο έργο το Ταξίδι Μετ’ Επιστροφής 2 – μια μπανιέρα γεμάτη με μαύρο μελάνι και μια παλιά γραφομηχανή φέρνουν τον θεατή αντιμέτωπο με μια ακόμη συνάντηση που απευθύνεται σε όλες σχεδόν τις αισθήσεις του. Το μαύρο υγρό ανασύρει εικόνες αβύσσου και η γραφομηχανή-φάντασμα που μοιάζει να επιπλέει ζητά από τον θεατή να φανταστεί, να γίνει μάρτυρας εξ ακοής, όπως τα παιδιά των προσφύγων από τη Μικρά Ασία που επισκέπτονται τις πατρίδες των γονιών τους – επίσκεψη που παρουσιάζει η βίντεο προβολή που συνοδεύει την εγκατάσταση. Αυτή η δευτερεύουσα τραυματική μαρτυρία μετατρέπεται σε συσσωρευτική ανάμνηση για τον επισκέπτη, όπως οι φωτογραφίες στο βιβλίο του Παμούκ».

Γαβριήλ Κουρέας
Birkbeck College, University of London

20/11/12

ΜΑΙΡΗ ΜΙΚΕ «ΕΝΑΡΜΟΝΙΟΝ ΚΡΑΜΑ. ΔΟΚΙΜΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ»






Το βιβλίο της Μαίρης Μικέ Εναρμόνιον κράμα. Δοκίμια για την πεζογραφία, που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Άγρα, θα παρουσιαστεί στο Βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη, την Παρασκευή 23 Νοεμβρίου 2012, στις 19:30. Θα μιλήσουν η επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ Τιτίκα Δημητρούλια, η καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ Λίζυ Τσιριμώκου και η ομότιμη καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ Άντεια Φραντζή.

ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Όλα τα δοκίμια που στεγάζονται σ' αυτόν τον τόμο, δημοσιευμένα και αδημοσίευτα, καρπός ενδιαφερόντων των τελευταίων χρόνων, ακολουθούν κοινούς μεθοδολογικούς δρόμους και περιστρέφονται, μεταξύ άλλων, γύρω από τις έννοιες του κράματος και της υβριδικότητας.

Στα μελετήματα της πρώτης ενότητας, με τον τίτλο Η πολιτική της επιθυμίας, μέσα από τα κείμενα των Α.Ρ. Ραγκαβή, Μ. Καραγάτση, Ν. Καζαντζάκη, και Μ. Δούκα, παρακολουθούμε ένα είδος ακροβασίας ανάμεσα στον εαυτό και στον άλλο (σε ποικίλες παραλλαγές), στον ίδιο και στον ξένο.

Στα μελετήματα της δεύτερης ενότητας, με τον τίτλο Το πένθος της ανά-πλασης, δραματικός πρωταγωνιστής σε κείμενα των Α. Σουρούνη, Μ. Κρανάκη, Ι. Καρυστιάνη και Γ. Κιουρτσάκη αναδεικνύεται ο (εκπατρισμένος) εαυτός στην προσπάθειά του να διαχειριστεί δύο τόπους, με ό,τι μπορεί αυτό το τελευταίο να σημαίνει σε επίπεδο συνηθειών, γλώσσας, μνήμης, χρόνου, πρόσληψης της εικόνας του από διαφορετικό βλέμμα κ.ο.κ.

Τα δοκίμια του τόμου, καθώς παρακολουθούν σε διάστημα ενάμιση περίπου αιώνα (θεαματικές) μετακινήσεις και αλλαγές σε υφολογικά, ιδεολογικά, αισθητικά και άλλα πεδία, φιλοδοξούν να δώσουν απαντήσεις σε ερωτήματα που ήδη τέθηκαν κι επιπλέον να ρίξουν φως στις σχέσεις ανάμεσα στην πεζογραφία και στην ελληνική κοινωνική πραγματικότητα.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Η ΜΑΙΡΗ ΜΙΚΕ (Καβάλα, 1958) είναι καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Έχει γράψει τα βιβλία Η «Βάρδια» του Νίκου Καββαδία, Εικονο-γραφήσεις και μεταμορφώσεις, Άγρα, 1994 ‒ Μέλπω Αξιώτη. Κριτικές περιπλανήσεις, Κέδρος, 1996 ‒ Μεταμφιέσεις στη νεοελληνική πεζογραφία (19ος - 20ος αι.), Κέδρος, 2001 ‒ Έρως (αντ)εθνικός. Ερωτική επιθυμία και εθνική ταυτότητα τον 19ο αιώνα, Πόλις, 2007 ‒ Αλληλογραφία Νίκου Καββαδία-Μ. Καραγάτση (εισαγωγή-επιμέλεια-σχόλια), Άγρα 2010 και έχει συνεπιμεληθεί τους τόμους Ο λόγος της παρουσίας. Τιμητικός τόμος για τον Παν. Μουλλά, Σόκολης, 2005 και Παλίμψηστο Καβάλας, Καστανιώτης - Δημοτική Βιβλιοθήκη Καβάλας, 2009. Μελέτες, άρθρα και δοκίμιά της έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους και πρακτικά συνεδρίων.

13/11/12

Η ΔΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ

 ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

Η ΔΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ 
ο αιώνας που διαμόρφωσε τη Θεσσαλονίκη του 1912 


Λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας (που στον ενάμιση μήνα λειτουργίας ξεπέρασε τα 3.000 άτομα), η έκθεση
Η ΔΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ. Ο αιώνας που διαμόρφωσε τη Θεσσαλονίκη του 2012, στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή, Βασ. Όλγας 108), παρατείνεται έως την Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2013.

Εικόνα αρ. 1*

Πρόκειται για μια έκθεση βασισμένη στις συλλογές καρτποστάλ του Άγγελου Παπαϊωάννου και του Ελληνικού Λογοτεχνικού & Ιστορικού Αρχείου (ΕΛΙΑ), η οποία υφαίνεται πάνω στο διεθνές ιστορικό πλαίσιο του 19ου αιώνα. Στην έκθεση επίσης παρουσιάζεται μια άγνωστη φωτογραφία της Θεσσαλονίκης από τη συλλογή Δέλλιου –η παλιότερη, πιθανόν, φωτογραφία της πόλης– καθώς και ένα δρώμενο, εμπνευσμένο από τις ενδυμασίες των τελών 19ου – αρχών 20ού αιώνα, που θα επαναλαμβάνεται κάθε Τετάρτη. Ο τίτλος Η ΔΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ οφείλεται στο ομότιτλο βιβλίο της Έλλης Σκοπετέα. 

ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ: Ιωάννης Στεφανίδης 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: Γιάννης Επαμεινώνδας 

Η έκθεση λειτουργεί με το εξής ωράριο: Τρίτη 9:00-16:00, Τετάρτη & Πέμπτη 14:00-21:00, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή 10:00-18:00 (Δευτέρα κλειστά), με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, ενώ θα παραμείνει κλειστή στις 25 και 26 Δεκεμβρίου 2012 & στις 1 και 6 Ιανουαρίου 2013. Για ομαδικές επισκέψεις παρακαλούμε να προηγείται συνεννόηση με το ΜΙΕΤ, τηλ. 2310 295.170-1.

Εικόνα αρ. 2*

ΞΕΝΑΓΗΣΕΙΣ 

Κατόπιν του μεγάλου ενδιαφέροντος του κοινού για την έκθεση, έχουν προγραμματιστεί επιπλέον ξεναγήσεις:

Για τον μήνα Νοέμβριο 2012: 
Την Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2012, στις 18:30

Για τον μήνα Δεκέμβριο 2012: 
Τις Κυριακές 2, 9 και 16 Δεκεμβρίου 2012, στις 12:00
Τις Τετάρτες 5, 12 και 19 Δεκεμβρίου 2012, στις 18:30

Για τον μήνα Ιανουάριο 2013: 
Τις Κυριακές 13, 20 και 27 Ιανουαρίου 2012, στις 12:00  
Τις Τετάρτες 9, 16 και 23 Ιανουαρίου 2012, στις 18:30 

Τις ξεναγήσεις πραγματοποιεί ο επιμελητής της έκθεσης. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό αλλά, λόγω της παλαιότητας του κτιρίου, ο αριθμός των επισκεπτών σε κάθε ομάδα είναι περιορισμένος. Για να δηλώσετε συμμετοχή, παρακαλούμε να επικοινωνήσετε με τη γραμματεία του Κέντρου, Δευτέρα έως Παρασκευή 9:00 – 15:00, στα τηλέφωνα: 2310 295.170 και 2310 295.171.

Παράλληλα, συνεχίζεται και το δρώμενο Χαριέστατες, εράσμιες, θελκτικές, το οποίο θα παρουσιαστεί τις Τετάρτες 21 Νοεμβρίου, 5, 12 και 19 Δεκεμβρίου 2012 & 9, 16 και 23 Ιανουαρίου 2013, στις 20:00.

ΙΔΕΑ-ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ: Όλγα Χατζηιακώβου
ΕΡΜΗΝΕΙΑ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Μαρίτα Τσαλκιτζόγλου
ΑΦΗΓΗΣΗ: Δημήτρης Ναζίρης
ΗΧΗΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ-ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: Βασίλης Τζαφέρης
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΟΣΤΟΥΜΙΩΝ: Παρασκευή Ορφανίδου

Εικόνα αρ. 3*

*Ακολουθεί περιγραφή των εικόνων

Εικόνα αρ. 1: Στη Θεσσαλονίκη του 1912 συνυπάρχουν ο παλιός και ο νέος κόσμος. Στη διάρκεια του αιώνα που προηγήθηκε, αναμετρήθηκαν η παράδοση και η νεωτερικότητα. Στην έκθεση του ΜΙΕΤ αυτοί οι δύο κόσμοι αντιπροσωπεύονται σχηματικά από τις δύο εβραίες γυναίκες: τη μάνα με την παραδοσιακή της ενδυμασία και την κόρη ντυμένη με την ευρωπαϊκή μόδα, να βαδίζουν πλάι-πλάι. Ο τίτλος της έκθεσης Η ΔΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ, ο οποίος φέρνει στο νου το ομότιτλο βιβλίο της Έλλης Σκοπετέα, υπονοεί πως η Θεσσαλονίκη γίνεται στις αρχές του εικοστού αιώνα η πιο «δυτική» από τις πόλεις του Λεβάντε και πως ταυτόχρονα ο ανατολίτικος τρόπος ζωής χάνει οριστικά τη μάχη απέναντι στον εκδυτικισμό.

Εικόνα αρ. 2: Δεσπόζουσα θέση στις συλλογές των εκδοτών καρτποστάλ κατέχουν οι απεικονίσεις των διάφορων επαγγελμάτων. Εστιάζουν, όπως είναι αναμενόμενο, στις «παραδοσιακές» δουλειές του Λεβάντε, που προκαλούν το ενδιαφέρον των δυτικών με τον εξωτισμό και τον φολκλορικό τους αέρα. Οι περισσότερες από αυτές είναι φωτογραφίες στούντιο, όπου οι άνθρωποι έχουν ποζάρει μπροστά σε ζωγραφισμένα σκηνικά που συνήθως απεικονίζουν φανταστικά τοπία. Αυτά τα διέθεταν οι φωτογράφοι στα στούντιό τους, αλλά και πλανόδιοι φωτογράφοι τα μετέφεραν όταν απαθανάτιζαν οικογένειες στα χωριά. Ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις φωτογράφισης ζωντανών σκηνών στο δρόμο.

Ο χαμάλης (hamal) είναι από τα επαγγέλματα που στελεχώνονταν κατεξοχήν από φτωχούς Εβραίους. Δεν είναι υπερβολικό να ειπωθεί πως ο χαμάλης ήταν η δύναμη που «κινούσε» το εμπόριο, καθώς χρησιμοποιούνταν για μεταφορά κάθε είδους εμπορευμάτων από και προς το λιμάνι, τις αποθήκες του χονδρεμπορίου, τα καταστήματα λιανικής, τις μετακομίσεις. Ένα αυτοσχέδιο μαλακό «σαμάρι» μεσολαβούσε ανάμεσα στο φορτίο και την πλάτη του αχθοφόρου, που πολλές φορές φορτωνόταν και ξεφορτωνόταν σαν πραγματικό υποζύγιο.

Εικόνα αρ. 3: Η ίδρυση εργοστασίων αλλάζει την οικονομική δυναμική της πόλης, ενίοτε όμως, η άκριτη χωροθέτησή τους οδηγεί σε φαινόμενα όπως αυτό του νηματουργείου (Η)σαΐα, που εγκαταστάθηκε το 1879 μέσα σε πυκνοκατοικημένη περιοχή, πάνω στην παραλιακή λεωφόρο Rıhtım (Προκυμαία) και δίπλα σχεδόν στην Μητρόπολη, το κέντρο της ελληνικής κοινότητας. Με τις χαρακτηριστικές επαναλαμβανόμενες δίρριχτες στέγες και την πανύψηλη καμινάδα του θα κυριαρχήσει στη θαλάσσια εικόνα της Θεσσαλονίκης επί δεκαετίες. Η λειτουργία του στάθηκε ιδιαίτερα θορυβώδης έως και επικίνδυνη για τους περιοίκους, οι οποίοι επανειλημμένα διαμαρτυρήθηκαν. Θα καεί το 1917 και δεν θα λειτουργήσει ξανά.

INFO – έκθεσης «Η ΔΥΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ» 

 
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ 
ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ 
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διεύθυνση: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22 


Λήξη 
Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2013 

Ωράριο λειτουργίας 
Τρίτη: 9.00-16.00 Τετάρτη & Πέμπτη: 14.00-21.00
Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή: 10.00-18.00
Δευτέρα: κλειστά 


Η έκθεση θα παραμείνει κλειστή στις 25, 26 Δεκεμβρίου 2012 & στις 1 και 6 Ιανουαρίου 2013
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό 


Πληροφορίες 
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30
2310 295 149 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης 


ΟΑΣΘ 
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)

8/11/12

ORDET [Ο ΛΟΓΟΣ]









Ομαδική έκθεση φωτογραφίας

ORDET [Ο Λόγος]


Εγκαινιάζεται την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012, στις 20.00', στον εκθεσιακό χώρο του Βιβλιοπωλείου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη) ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο: ORDET [O Λόγος]. Η έκθεση εντάσσεται στη φετινή PhotoΒiennale / 22η Διεθνή Φωτογραφική Συνάντηση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, που εφέτος έχει σαν κεντρικό θέμα τον «Λόγο».

Συμμετέχουν:

J. Diaz Infante, Αναστάσιος Κτίστης, Chloe Lelliott, Pauliana Valente Pimentel, Χλόη Πίσσα, Θανάσης Ράπτης, Απόστολος Ρίζος, Δημήτρης Τριανταφύλλου

Επιμέλεια: Μαρία Κενανίδου, Λυδία Χατζηιακώβου
Παραγωγή: Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης

Αφορμή της έκθεσης είναι η ομώνυμη ταινία ORDET [O Λόγος, Δανία – 1954] του πρωτοπόρου του κινηματογράφου Carl Theodor Dreyer. Κάνοντας άμεση αναφορά στο κεντρικό θέμα της PhotoBiennale, τον «Λόγο», η έκθεση εστιάζει στον κοινό τόπο ταινίας και έκθεσης: πολιτικο-κοινωνικός λόγος, πνευματικότητα και ψυχική δύναμη, όσμωση μορφής-περιεχομένου, ρόλος της εικόνας στη διαμόρφωση της δομής του σύγχρονου Λόγου.


INFO – Έκθεση «ORDET [Ο Λόγος]»

Χώρος: Βιβλιοπωλείο Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη)
Εγκαίνια: Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012, στις 20.00
Διάρκεια: 10-25 Νοεμβρίου 2012
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 10.00-15.00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 10.00-21.00
Κυριακή κλειστά
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
http://freshfkth.blogspot.gr/2012/10/ordet-o-photobiennale-2012-22.html

Βιβλιοπωλείο - τηλ: 2310 288.036, fax: 2310 226.460
bookstore-thessaloniki@miet.gr 
http://www.miettsimiski11.blogspot.com

PhotoBiennale 2012 / 22η Διεθνής Φωτογραφική Συνάντηση
www.photobiennale.gr