27/11/13

ΤΑΚΙΤΟΣ

Ιστορίες. Βιβλία I-V

Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια: Νίκος Πετρόχειλος
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2013
543 σελ., Τόμος Γ΄
ISBN 978-960-250-517-4
Τιμή 21,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 18,90


Ο βίος του Ιουλίου Αγρίκολα. Περί καταγωγής και της χώρας των Γερμανών. 
Διάλογος περί ρητόρων

Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια: Νίκος Πετρόχειλος
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2013
247 σελ., Τόμος Δ΄
ISBN 978-960-250-518-2
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 10,80



Το έργο του Τακίτου Ιστορίες αρχίζει από το 69 μ. Χ. και τις τελευταίες μέρες του Γάλβα και καλύπτει τα επόμενα είκοσι οκτώ χρόνια, κατά τα οποία στο θρόνο ανέβηκαν κατά σειρά ο Όθων, ο Βιτέλλιος, ο Βεσπασιανός, ο Τίτος και ο Δομιτιανός. Σώζονται μόνο τέσσερα βιβλία και ένα μέρος του πέμπτου, δίνουν όμως μια περιεκτική εικόνα του εμφυλίου πολέμου και καταπληκτικές περιγραφές φιλόδοξων μηχανορράφων και ανίκανων ηγεμόνων, μεταξύ των οποίων ο Βεσπασιανός αποτελεί φωτεινή εξαίρεση.

Η μονογραφία Ο βίος του Ιουλίου Αγρικόλα δημοσιεύτηκε το 98 μ. Χ. και αφηγείται τη ζωή του πεθερού του Τακίτου. Το μεγαλύτερο μέρος της αναφέρεται στην πιο λαμπρή περίοδο της σταδιοδρομίας του Αγρικόλα, όταν του είχε ανατεθεί η διοίκηση της Βρετανίας. Στην ουσία, το έργο αποτελεί εγκώμιο επιφανούς νεκρού και απολογία ενός διοικητή επαρχίας που υπηρέτησε με νομιμοφροσύνη μια απεχθή τυραννία.

Η μονογραφία Περί της καταγωγής και της χώρας των Γερμανών, η γνωστότερη μονολεκτικά ως Germania, γράφτηκε κατά πάσα πιθανότητα και αυτή το 98 μ. Χ., και αναφέρεται στα διάφορα φύλα που κατοικούσαν βόρεια του Ρήνου και του Δούναβη. Στο βασικό της θέμα, που είναι η περιγραφή του τρόπου ζωής και των εθίμων των Γερμανών, συναρτώνται κάποια δευτερεύοντα ζητήματα, που όμως φαίνεται ότι απασχολούσαν έντονα τον ιστορικό, όπως η αντιπαραβολή του άγριου αλλά ηθικά αγνού γερμανικού λαού με τη διεφθαρμένη Ρώμη, καθώς και η υπόμνηση του μόνιμου κινδύνου που συνιστούσαν για την αυτοκρατορία οι λαοί στα βόρεια σύνορά της.

Ο Διάλογος περί ρητόρων θα πρέπει να είχε γραφτεί γύρω στο 100 μ. Χ. Θεωρήθηκε αποχαιρετισμός του συγγραφέα στο έργο του δημόσιου αγορητή και απολογία του, επειδή εγκατέλειπε τη ρητορική τέχνη προς όφελος της ιστορίας. Ο Τάκιτος, συζητώντας για την παρακμή της ρητορικής τέχνης στη Ρώμη, επιχειρηματολογεί με απαράμιλλο τρόπο και αποκαλύπτει μια σπάνια αίσθηση της ιστορικής προοπτικής, ιδιαίτερα στην παρουσίαση των ποικίλων παραγόντων που επηρεάζουν το αντικείμενό του, όπως η διδακτική θεωρία, οι λογοτεχνικές προτιμήσεις αλλά και οι αναπόφευκτες πολιτικές αλλαγές.

26/11/13

HEAVEN & EARTH

Heaven & Earth. Art of Byzantium from Greek Collections / Τόμος Ι

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Αναστασία Δρανδάκη, Δήμητρα Παπανικόλα-Μπακιρτζή, Αναστασία Τούρτα
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2013
364 σελ. με έγχρωμες εικόνες
Γλώσσα: Αγγλική
ISBN 978-960-476-131-9
Τιμή 40,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 36,00 €



Heaven & Earth. Cities and Countryside in Byzantine Greece / Τόμος II

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Τζένη Αλμπάνη, Ευγενία Χαλκιά
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2013
300 σελ. με έγχρωμες εικόνες
Γλώσσα: Αγγλική
ISBN 978-960-476-133-3
Τιμή 35,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 31,50


Οι δύο τόμοι αποτελούν τον συνοδευτικό κατάλογο της ομότιτλης έκθεσης που πραγματοποιείται στην National Gallery of Art στην Ουάσινγκτον (06/10/2013 - 02/03/2014) και στο J.P. Getty Museum στο Λος Άντζελες (09/04/2014 - 25/08/2014). Ο κατάλογος χωρίζεται σε πέντε μεγάλες θεματικές ενότητες που καλύπτουν τη μετάβαση από την αρχαιότητα στο Βυζάντιο, τη θρησκευτική, πνευματική και καθημερινή ζωή και τις σχέσεις του Βυζαντίου με Ανατολή και Δύση. Οι ενότητες δίνουν τη δυνατότητα στον αναγνώστη να σχηματίσει μια αρκετά ολοκληρωμένη εικόνα για το βυζαντινό πολιτισμό μέσα από εκθέματα που προέρχονται αποκλειστικά από τον ελλαδικό χώρο. Περιέχουν εισαγωγικά κείμενα και λήμματα που υπογράφονται από διακεκριμένους ερευνητές και πλούσιο φωτογραφικό υλικό.

(πηγή: Μουσείο Μπενάκη)

25/11/13

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Κείμενα: συλλογικό
Επιστημονική επιμέλεια: Πλάτων Μαυρομούστακος
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2013
174 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-476-137-1
Τιμή 40,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 36,00 €
 


Η πλούσια έκδοση, που κυκλοφόρησε με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης των εργασιών ανακαίνισης του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, παρουσιάζει ένα αναλυτικό χρονικό των εν λόγω εργασιών, αλλά και παράλληλα αναδεικνύει την ιστορική διαδρομή και την αρχιτεκτονική του κτηρίου, το ιστορικό της κατασκευής του και τις παλαιότερες σωστικές επεμβάσεις.

Η έκδοση συμπληρώνεται από πλούσιο φωτογραφικό υλικό της πορείας των εργασιών, αλλά και της τελικής μορφής του κτηρίου.

(πηγή: Μουσείο Μπενάκη)

23/11/13

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΑΙΩΝΑ

Ιστορίες της τεχνολογίας του εικοστού αιώνα / Ηλεκτρικά αυτοκίνητα ● Ξύλινα αεροπλάνα ● Γαλλικοί αντιδραστήρες ● Γυναίκες υπολογιστές

Επιμέλεια: Τέλης Τύμπας, Ειρήνη Μεργούπη-Σαβαΐδου
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2013
274 σελ.
ISBN 978-960-524-404-0
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 13,50 €


 
Η έννοια της τεχνολογίας εμφανίζεται για πρώτη φορά μετά τη βιομηχανική επανάσταση, διευρύνεται κατά τον μεσοπόλεμο και γενικεύεται στις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες, για να φτάσει μέσα στον 20ό αιώνα να συνδεθεί με τα πάντα –ακόμα και με τη δυνατότητα εξαφάνισής μας μέσω ενός πυρηνικού ολοκαυτώματος ή μιας καταστροφής του περιβάλλοντος. Ο παρών τόμος καλύπτει μια περίοδο κατά την οποία η τεχνολογία όχι μόνο αναπτύχθηκε ραγδαία σε πολλά επίπεδα, αλλά και διαμορφώθηκαν με συγκεκριμένο τρόπο μια σειρά από κρίσιμες τεχνολογίες: τα αυτοκίνητα, τα αεροπλάνα, οι πυρηνικοί αντιδραστήρες και οι υπολογιστές.

Γιατί επικράτησαν τα βενζινοκίνητα οχήματα έναντι των ηλεκτρικών; Ήταν τα ξύλινα αεροπλάνα κατώτερα από τα μεταλλικά; Υπήρχε κάποιο καθολικά ανώτερο σχέδιο πυρηνικού αντιδραστήρα; Η εργασία των ανθρώπων-υπολογιστών εξαλείφθηκε από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή; Ποιος ήταν ο ρόλος του κράτους και της ιδεολογίας στην διαμόρφωση της τεχνολογίας στα παραπάνω παραδείγματα; Ποιος ήταν ο ρόλος των έμφυλων στερεοτύπων;

Οι ιστορικοί της τεχνολογίας που υπογράφουν τις μελέτες του παρόντος τόμου επιχειρούν να αναμετρηθούν τελικά με ένα μείζον ερώτημα: Είναι σωστό να υποθέτουμε ντετερμινιστικά ότι η τεχνολογία εξελίσσεται προς την «πρόοδο», ή μήπως όχι;

(πηγή: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης)

ΜΟΥΣΙΚΗΝ ΠΟΙΕΙ ΚΑΙ ΕΡΓΑΖΟΥ

Μαρία Καΐρη
«Μουσικήν ποίει και εργάζου». Εξήντα χρόνια μουσικής παιδείας και πολιτισμού

Αθήνα, Σύλλογος οι Φίλοι της Μουσικής 2013
304 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-86497-4-3
Τιμή 50,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 45,00 €



«…Η επετειακή αυτή έκδοση φιλοδοξεί να αποτυπώσει την εξηντάχρονη πορεία του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, τη δράση, τη φιλοσοφία και τα οράματά του, τιμώντας το παρελθόν, παρουσιάζοντας το παρόν και σηματοδοτώντας το μέλλον. Προσφέρει, επίσης, στοιχεία σύγχρονης και πρωτογενούς έρευνας, μοναδικά και άγνωστα μέχρι σήμερα, για μια ολόκληρη εποχή: ανθρώπων ξεχωριστών και πολιτισμού υψηλής στάθμης, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έτσι, θα κριθεί, τελικά, και ο απολογισμός του δικού μας έργου, δηλαδή, το εάν «εποιήσαμεν μουσικήν» και το πόσο «ηργάσθημεν» προς τη σωστή κατεύθυνση.»

(απόσπασμα από το κείμενο του Πάνου Δημαρά, 
Προέδρου του ΔΣ του συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής)

22/11/13

ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΥΜΕΩΝ. ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ

Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη
Ανδρέας Συμεών. Από τη ζωή και το έργο του

Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2013
118 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-476-139-5
Τιμή 18,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,20 €



Έχω υποστηρίξει με πολλές αφορμές ότι η Ελλάδα είναι η χώρα των ποιητών, όσο κι αν ο ισχυρισμός μου προσκρούει στη στυγνή πραγματικότητα των σημερινών καιρών. Θα μπορούσα βεβαίως, θα όφειλα μάλλον να προσθέσω, πως είναι και η χώρα των αρχιτεκτόνων. Χωρίς να μου διαφεύγει ότι μια τέτοια άποψη θα ηχούσε εξωφρενική στους καταδικασμένους να βιώνουν καθημερινά το αισθητικά τερατώδες και οικιστικά χαοτικό περιβάλλον του τόπου μας. Και δεν εννοώ μόνο εκείνους που είναι υποχρεωμένοι να κατοικούν την πρωτεύουσα ή τη συμπρωτεύουσα της ελληνικής επικράτειας, μα και όλους τους άλλους. Τους υφιστάμενους αδιαμαρτύρητα την επίσης καταθλιπτική ατμόσφαιρα των μεγάλων και των μικρών πόλεων μιας χώρας την οποία ευλόγησαν οι θεοί, την καταράστηκαν όμως οι άνθρωποι.

Για του λόγου το αληθές θα επικαλεστώ, ωστόσο, την Ιστορία. Με τη δική της συνδρομή επέλεξα άλλωστε τους αρχιτέκτονες, τους πολεοδόμους, τους οραματιστές θα έλεγα, που θεώρησα ότι έπρεπε να εκπροσωπηθούν στην πινακοθήκη του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα και στο νεογέννητο Μουσείο της γενιάς του Μεσοπολέμου. Αναφέρομαι συγκεκριμένα στον Δημήτρη Πικιώνη και τον Γιώργο Κοντολέοντα, τον Νίκο Μητσάκη και τον Κυριακούλη Παναγιωτάκο, τον Ντίνο Δοξιάδη και τον Άρη Κωνσταντινίδη. Κι αυτό επειδή ο πνευματικός τους κόσμος σηματοδότησε τη μαθητεία του Ανδρέα Συμεών, γονιμοποιώντας με τη γνωστική εποπτεία του έναν δικό του έμφυτο συνδυασμό ταλέντου και φαντασίας. Ένα σπάνιο υπόδειγμα πειθαρχίας, υπευθυνότητας και συναίσθησης του χρέους, μια ακατάβλητη πίστη και μια εξίσου ακατάβλητη αντοχή στην υπηρεσία του επιτελούμενου έργου. Κυρίως, όμως, επειδή φτέρωσαν την ποιητική διάσταση των εκάστοτε στοχεύσεων μιας δραστηριότητας αφιερωμένης στις πιεστικές ανάγκες του κοινωνικού συνόλου.

Η ποίηση, τόσο με την τρέχουσα όσο και με τη μεταφορική έννοια του περιεχομένου της, συγκαταλέγεται ούτως ή άλλως στις βασικές συνιστώσες κάθε σημαντικής δημιουργίας. Όπως συγκαταλέγεται και το ήθος, εξάλλου, που αναδύεται μέσα από την καταγραφή της προσφοράς του Συμεών.

 Άγγελος Δεληβορριάς
Διευθυντής Μουσείου Μπενάκη
(από τον πρόλογο της έκδοσης)

21/11/13

ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ 101

Εντευκτήριο
Λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό περιοδικό. Τόμος 26ος. Τεύχος 101

Κείμενα: συλλογικό
Εκδότης-Διευθυντής: Γιώργος Κορδομενίδης
Ζωγραφική: Απόστολος Βέττας
Φωτογραφία: Ingo Dünnebier
Θεσσαλονίκη, Μακεδονική Εταιρεία Τεχνών και Πολιτισμού 2013
178 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISSN 1105-4190
Τιμή 10,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,00 €



ΠΟΙΗΣΗ-ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

«Μπορεί να περάσω μια μέρα γράφοντας και να θεωρώ ότι έχω πάει πολύ καλά· να έχω γράψει περισσότερες σελίδες από συνήθως. Μετά, ξυπνάω το επόμενο πρωί και συνειδητοποιώ ότι δεν θέλω να το ξαναπιάσω. Όταν με πιάνει μια τρομερή άρνηση να πλησιάσω κάτι, όταν πρέπει να πιεστώ για να συνεχίσω, γενικά ξέρω πως κάτι δεν πάει καθόλου καλά. Συχνά, περίπου στα ¾ αυτού που κάνω, φτάνω σε ένα σημείο, σχετικά νωρίς, που σκέφτομαι να παρατήσω το συγκεκριμένο διήγημα. Περνάω μια-δυο μέρες κατάθλιψης, όλο γκρίνια. Και σκέφτομαι να γράψω κάτι άλλο. Είναι σαν ερωτική σχέση: ξεπερνάς την απογοήτευση και τη θλίψη βγαίνοντας με έναν άλλον άνδρα που δεν σου αρέσει καθόλου, αλλά δεν το έχεις καταλάβει ακόμη. Μετά, ξαφνικά, θα σκεφτώ κάτι για το διήγημα που μόλις παράτησα, θα καταλάβω τι πρέπει να κάνω. Αυτό όμως γίνεται μόνο αφού πω “Αυτό δεν πρόκειται να προχωρήσει ποτέ, ας το ξεχάσω”» εξομολογείται η Άλις Μονρό, βραβείο Νομπέλ Λογοτεχνίας 2013, στην εκτενή συνέντευξη που παραχώρησε πριν από λίγα χρόνια στο αμερικανικό περιοδικό Paris Review, μιλώντας για την τέχνη της γραφής ― τη δική της τέχνη (μετ: Αλεξάνδρα Σαμοθράκη).

Οι σελίδες για τη Μονρό συμπληρώνονται με επίσης εκτενές, προφητικό θα έλεγε κανείς, άρθρο του Τζόναθαν Φράνζεν για τον τρόπο με τον οποίο δομεί τα διηγήματά της η φετινή νομπελίστα (μετ.: Χρίστος Κρεμνιώτης).

Το τεύχος “ανοίγει” με τρία νέα ποιήματα του Μάρκου Μέσκου. Δημοσιεύονται ακόμη ποιήματα της Δήμητρας Χριστοδούλου, της Γλυκερίας Μπασδέκη, του Γιάννη Γκούμα, του Χρίστου Κρημνιώτη, του Δημήτρη Λεοντζάκου, του Γιώργου Κουτούβελα, του Μηνά Βλάχου και του πρωτοεμφανιζόμενου Αναστάσιου Θεοτόκη. Επίσης, της Βουλγάρας Νάντια Ραντούλοβα (μετ.: Ζντράβκα Μιχάιλοβα), του Ιταλού Φραντσέσκο Γκρατσιάνο (μετ.: Κρεσέντσιο Σαντζίλιο) και του Γάλλου Ερβέ Καρν (μετ.: Δημήτρης Νόλλας).

Στο ίδιο τεύχος, πεζά του του Γιώργου Συμπάρδη, του Γιάννη Σκαραγκά, της Μάρτυς Λάμπρου, του Νίκου Αδάμ Βουδούρη, της Χρύσας Φάντη, της Καίτης Στεφανάκη και των Τομπάιας Γουλφ (μετ.: Γιάννης Παλαβός), Νικ Παπαδημητρίου (μετ.: Γιάννης Θεοδοσίου).

Ακόμη, ο Νάσος Βαγενάς γράφει για την ειρωνική μεταφορά στην ποίηση της Δημουλά, ο Γιώργος Βέλτσος για τον Γιάννη Τσαρούχη, ο Πάνος Θεοδωρίδης για την αλληλογραφία Φόρστερ-Καβάφη και ο Απόστολος Ζιώγας για τη Χέρτα Μύλλερ.

ΚΡΙΤΙΚΗ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ – ZΩΓΡΑΦΙΚΗ

Τέλος, κριτική θεάτρου της Ζωής Βερβεροπούλου, πληθωρική ενότητα με βιβλιοκρισίες (τις υπογράφουν οι: Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Μαρία Στασινοπούλου, Λίνα Πανταλέων, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Λάμπρος Σκουζάκης, Θωμάς Λιναράς, Άλκηστις Σουλογιάννη, Τέλλος Φίλης, Χρήστος Παρίδης και Μιχ. Γ. Μπακογιάννης, για βιβλία των Κάρολου Τσίζεκ, Γιώργου Λίλλη, Σάκη Σερέφα, Δημήτρη Καλοκύρη, Άκη Δήμου, Αμος Οζ, Κώστα Γ. Παπαγεωργίου, Μαργκερίτ Ντυράς, Γ. Χ. Ώντεν και Αναστάσιου Δρίβα) και τη στήλη του Γιώργου Κορδομενίδη «Βιβλία στο κομοδίνο».

Φωτογραφία του Ingo Dünnebier

Η Camera Obscura, τοειδικό τετράχρωμο ένθετο 16 σελίδων για την καλλιτεχνική φωτογραφία, παρουσιάζει έργα του Ingo Dünnebier, για τα οποία γράφει, μεταξύ άλλων, ο Ηρακλής Παπαϊωάννου: «Ο Ingo Dünnebier, στη σειρά “Blisters” (2002-2007), επιχειρεί μια πολύ διαφορετική, όσο και πρωτότυπη, κριτική προσέγγιση: φωτογραφίζει, σε συνθήκες ειδικού φωτισμού, πλαστικές συσκευασίες βιομηχανικών προϊόντων, το διαφανές δηλαδή interface που χωρίζει στο ράφι το αντικείμενο του πόθου από τον υποψήφιο ιδιοκτήτη του. […] [Οι συσκευασίες αυτές), αφανείς στη διαφήμιση, όπου όλα μοιάζουν γυμνά με έναν παραπλανητικό τρόπο, μετατρέπονται εδώ, μέσα από μια γοητευτική ανατροπή, σε πρωταγωνιστές της σκηνής και αναδύονται μια μια, με τυπολογική συνέπεια, μέσα από ένα απειλητικά σκούρο πλαίσιο».

Σχέδιο του Απόστολου Βέττα

Την ενότητα της λογοτεχνίας κοσμούν σχέδια του Απόστολου Βέττα. Ο ίδιος διευκρινίζει: «Τα σχέδιά μου δεν εικονογραφούν τα κείμενα που συνοδεύουν. Απλώς, συμπάσχουν με το περιεχόμενό τους. Ωστόσο, το καθένα από αυτά έχει την προσωπική του ιστορία, κυρίως σε θέματα φιλίας. Τα αφιερώνω στους φίλους μου, ιδιαιτέρως σε όσους έχασα».
(πηγή: περιοδ. Εντευκτήριο)

20/11/13

Η ΒΙΑ ΤΗΣ ΑΝΕΡΓΙΑΣ

Νίκος Παναγιωτόπουλος
Η βία της ανεργίας

Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2013
608 σελ.
ISBN 978-960-221-597-5
Τιμή 31,95 € / στο βιβλιοπωλείο μας 28,75 €



Γνωρίζουμε τι είναι η ανεργία όταν μιλάμε γι’ αυτήν; Κατανοούμε ακριβώς τι εννοούμε όταν λέμε πως: «κάποιος είναι άνεργος»; Τι βιώνουν οι άνεργοι; Πόσο απέχει η ζωή των ανέργων από την εικόνα που διαμορφώνουν γι’ αυτούς εκείνοι που καθορίζουν τις εθνικές πολιτικές για την αντιμετώπιση της ανεργίας; Πόσο απέχει η ζωή τους απ’ αυτή που περιγράφουν όσοι την αναλύουν, ασκώντας, κυρίως, κριτική στην «ορθολογικότητα» των πολιτικών αυτών; Ποια πολιτική για την αντιμετώπιση της ανεργίας θα ήταν αποτελεσματική;

Αν τα ερωτήματα αυτά ήταν κρίσιμα λίγα χρόνια πριν, τότε που οι πολιτικές απασχόλησης επιχειρούσαν τη νομιμοποίηση της έλλειψης εργασίας, της απόσυρσης του Κράτους, σήμερα, την εποχή της Μεγάλης Κρίσης, της Νέας Καταστροφής, της Μεγάλης Ανεργίας, τίθενται εκβιαστικά. Και είναι σε αυτά τα ερωτήματα που επιχειρεί να απαντήσει η παρούσα κοινωνιολογική ανάλυση των πολιτικών αντιμετώπισης της ανεργίας, των μορφών εμπειρίας και συνείδησης της ανεργίας, και των κοινωνικών συνθηκών παραγωγής τους, συμβάλλοντας στην αποθεμελίωση της οικονομίας της δυστυχίας που επιβάλλει η σημερινή πολιτικο-οικονομική κυριαρχία νεοφιλελεύθερης προοπτικής.


Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος είναι Καθηγητής Κοινωνιολογίας του Τμήματος Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, επιστημονικός συνεργάτης ερευνητικών κέντρων και πανεπιστημίων της Ελλάδας και του εξωτερικού, μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Bourdieu (Ελβετία) καθώς και μέλος συντακτικών επιτροπών διεθνών επιστημονικών περιοδικών και επιθεωρήσεων. Από το 2012, διευθύνει την ετήσια τρίγλωσση επιθεώρηση κοινωνικών ερευνών KE (Κοινωνικές Επιστήμες) που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Αλεξάνδρεια.


(πηγή: Εκδόσεις Αλεξάνδρεια)

19/11/13

ΣΠΙΝΟΖΑ

Stuart Hampshire
Σπινόζα. Μια εισαγωγή στον φιλοσοφικό του στοχασμό

Εισαγωγή, επιμέλεια: Βασιλική Γρηγοροπούλου
Μετάφραση: Στέλλα Τσιλεδάκη
Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2013
ISBN 978-960-221-541-8
Τιμή 18,10 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,29 €



Ο Στιούαρτ Χάμσαϊρ, ένας από τους εξέχοντες βρετανούς φιλοσόφους του 20ού αιώνα, θα μείνει ίσως περισσότερο γνωστός στην ιστορία της σκέψης για τη δουλειά του γύρω από τον Μπαρούχ Σπινόζα, τον μεγάλο στοχαστή με την τεράστια επίδραση στη νεωτερική φιλοσοφία. Επιδιώκοντας όσο λίγοι άλλοι να διαμορφώσει μια ενιαία θεώρηση του κόσμου και της θέσης του ανθρώπου μέσα σ’ αυτόν, ο Σπινόζα δημιούργησε ένα ολοκληρωμένο φιλοσοφικό σύστημα αντάξιο του πλατωνικού, με κρίσιμες συμβολές σε όλα τα μείζονα φιλοσοφικά θέματα: χαρακτήρας της μεταφυσικής, πνεύμα και σώμα, ενέργεια και δράση, γνώση και νους, αιωνιότητα και ύπαρξη του Θεού, ελευθερία και ηθική, ατομικότητα και πολυπλοκότητα, πολιτική και θρησκεία.

Το βιβλίο προσφέρει μια πολύτιμη εισαγωγή σ’ αυτό το έργο, συγκεντρώνοντας τη θεμελιώδη εισαγωγή του Χάμσαϊρ στη σκέψη του Σπινόζα (1951), το δοκίμιό του για τον Σπινόζα και την ιδέα της ελευθερίας (1960) και το τελευταίο κείμενό του για τον Σπινόζα και το σπινοζισμό (2001-4), απόσταγμα της πολυετούς ενασχόλησής του με το θέμα. Περιλαμβάνει επίσης το υποδειγματικό βιογραφικό σημείωμα που είχε συντάξει για τον φιλόσοφο και το προοίμιό του στην οριστική αγγλική έκδοση αυτών των κειμένων, καθώς και την εισαγωγή στην ελληνική έκδοση της επιμελήτριας Βασιλικής Γρηγοροπούλου.


«Ο Σπινόζα απέκτησε πολλά πρόσωπα στο πέρασμα του χρόνου μετά το θάνατό του: ο παρμενίδειος Σπινόζα, ο καρτεσιανός Σπινόζα, ο υλιστής-αθεϊστής-ντετερμινιστής Σπινόζα, ο μυστικιστής-πανθεϊστής Σπινόζα. Καθεμιά από τις υπεραπλουστεύσεις αυτές βασίζεται σε κάποιο βαθμό στα κείμενα. Αλλά το ζήτημα είναι να κρατήσουμε τα ποικίλα νήματα της σκέψης του συγχρόνως σε πλήρη θέαση.»
Στιούαρτ Χάμσαϊρ



Ο Stuart Newton Hampshire (1914-2004) υπήρξε φιλόσοφος, κριτικός λογοτεχνίας και ένας από τους αντιρασιοναλιστές στοχαστές της Οξφόρδης που έδωσαν νέα κατεύθυνση στην ηθική και πολιτική σκέψη μετά τον πόλεμο. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, όπου στη συνέχεια ανέλαβε ερευνητικά και διδακτικά καθήκοντα, ενώ συμμετείχε σε άτυπη ομάδα συζήτησης με φιλοσόφους όπως ο Τζ. Λ. Ώστιν και ο Αϊζάια Μπερλίν. Κατά τον Β′ Παγκόσμιο Πόλεμο, εργάστηκε στη στρατιωτική υπηρεσία πληροφοριών. Η εμπειρία του από την ανάκριση ναζί αξιωματικών στο τέλος του πολέμου θεμελίωσε την πεποίθησή του για την πραγματικότητα του κακού. Από το 1947 δίδαξε στο University College του Λονδίνου, όπου το 1960 διαδέχθηκε στην έδρα φιλοσοφίας τον Α. Τζ. Άιερ παντρεύτηκε δε την πρώην σύζυγό του Ρενέ Άιερ, με την οποία έμελλε να ζήσει ώς το θάνατό της το 1985. Στο διάστημα 1963-1970 υπήρξε πρόεδρος του τομέα φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον και το 1970 επέστρεψε στην Οξφόρδη ως κοσμήτορας του Wadham College. Αποσυρόμενος το 1984, αποδέχτηκε μια καθηγητική έδρα στο Πανεπιστήμιο Stanford, και το 1985 παντρεύτηκε τη συνάδελφό του εκεί Nancy Cartwright. Από το 1960 ήταν μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας, ενώ το 1979 χρίστηκε ιππότης. Έργα του είναι: Spinoza: An Introduction to His Philosophical Thought (1951, αναθ. έκδ. 1988), Age of Reason: The Seventeenth-Century Philosophers (1956), Spinoza and the Idea of Freedom (1960), Feeling and Expression (1962), Freedom of the Individual (1965, αναθ. έκδ. 1975), Thought and Action (1970), Freedom of Mind and Other Essays (1971), Knowledge and the Future (1976), Two Theories of Morality (1977), Public and Private Morality (1978), Morality and Conflict (1987), Innocence and Experience (1992), Justice is Conflict (2000), Spinoza and Spinozism (2005).

 
(πηγή: Εκδόσεις Αλεξάνδρεια)

18/11/13

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ

Η επιστροφή της ηθικής. Παλαιά και νέα ερωτήματα

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Σταύρος Ζουμπουλάκης
Αθήνα, Άρτος Ζωής 2013
602 σελ.
ISBN 978-960-8053-43-4
Τιμή 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €



 Το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, ειδικά μετά το 1968, η ηθική σκέψη, στις περισσότερες χώρες της Δύσης, απαξιώθηκε και περιέπεσε σε ανυποληψία. Την απαξίωση αυτή δεν τη συναντάμε μόνο στο διανοητικό πεδίο, τη συναντάμε επίσης και στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων, με όλο εκείνο το κίνημα αμφισβήτησης, σεξουαλικής απελευθέρωσης, ηδονισμού και καθημερινού, χαρούμενου μηδενισμού. Η απαξίωση της ηθικής δεν άφησε ανεπηρέαστη και την Ορθόδοξη θεολογία. Η θεολογία των Ρώσων της Διασποράς και η θεολογία του '60 στην Ελλάδα, που εμπνέεται σε μεγάλο βαθμό από την πρώτη, ταυτίζουν την ηθική με τον ηθικισμό και υποτιμούν τη σημασία της.

Τα τελευταία χρόνια ωστόσο η ηθική έχει επιστρέψει δυναμικά στην πνευματική σκηνή, αλλά ο τρόπος με τον οποίο υπάρχει σήμερα είναι διαφορετικός από ό,τι κατά το παρελθόν, είναι ένας τρόπος μάλλον διάχυτος. Δεν αφορά δηλαδή μόνο τη φιλοσοφική σκέψη, δεν αποτελεί έναν κλάδο της, αλλά διαπερνά ποικίλα πεδία της δραστηριότητας του ανθρώπου, την επιστήμη, την έρευνα, την ιατρική, την εργασία, τα μέσα επικοινωνίας.

Στο παρόν βιβλίο η έμφαση πέφτει περισσότερο στη χριστιανική ηθική, εκκινώντας από τη βιβλική πηγή, αυτήν που καθόρισε μια για πάντα την ηθική σε σχέση με τον άλλο και όχι σε σχέση με τον εαυτό. Η χριστιανική ηθική ωστόσο δεν μπορεί να αναπτυχθεί ερήμην των ηθικών ερωτημάτων και των φιλοσοφικών ηθικών αναζητήσεων της εποχής μας, αλλά σε συνεχή αναμέτρηση μαζί τους.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

16/11/13

ΠΕΝΤΕ ΟΨΕΙΣ ΤΗΣ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑΣ. ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ, ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ, ΠΑΡΑΚΜΗ, ΚΙΤΣ, ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΣ


Matei Calinescu
Πέντε όψεις της Νεωτερικότητας. Μοντερνισμός, Πρωτοπορία, Παρακμή, Κιτς, Μεταμοντερνισμός

Πρόλογος: Νίκη Λοϊζίδη
Μετάφραση: Ανδρέας Παππάς
Αθήνα, Σχολή Καλών Τεχνών 2011
428 σελ.
ISBN 978-960-6842-12-2
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 22,50 €



Αν και η ακαδημαϊκή θητεία του στην Αμερική βοήθησε καθοριστικά στην ενασχόλησή του με το ευρύτατα συζητούμενο τότε ζήτημα της σχέσης μεταξύ της νεωτερικότητας και του μοντερνισμού, η ιστοριογραφική και ταυτόχρονα ερμηνευτική προσέγγιση που επιχειρεί ο Calinescu σχετικά με τους όρους μοντερνισμός, πρωτοπορία, παρακμή, κιτς είναι προϊόν πολύμοχθης έρευνας, η οποία, σε ότι αφορά κυρίως τη διαμάχη «Αρχαίων» και «Μοντέρνων», διατρέχει την πολιτισμική ιστορία της Δύσης, φτάνοντας έως τον Μεσαίωνα και την Αρχαιότητα. Έχοντας, ως ευρωπαίος στοχαστής, βαθιά συνείδηση του χρόνου και των δραματικών «επιταχύνσεων» της Νεότερης Ιστορίας, ο Calinescu προσπαθεί να αναλύσει με όσο το δυνατόν περισσότερη διαύγεια έννοιες και όρους που υποτιμήθηκαν (όπως ο όρος πρωτοπορία/avant-garde) ή ακόμα και αγνοήθηκαν από την αμερικανική κριτική. Αντίθετα με τις θέσεις που υιοθετήθηκαν εδώ και δεκαετίες από θεωρητικούς του Νέου Κόσμου, ο Calinescu είδε την πρωτοπορία όχι ως απλό συνώνυμο της μοντέρνας καλλιτεχνικής έκφρασης, αλλά ως ακραία αισθητική και ιδεολογική έκφραση της νεωτερικότητας, ως την πλεον οριακή και ταυτόχρονα αυτοκαταστροφική από τις «όψεις» της.

Η αισθητική, βέβαια, προσέγγιση των φαινομένων που εξετάζει δεν τον φέρνει αντιμέτωπο με ιστορικού-κοινωνικού χαρακτήρα ερωτήματα, όπως γιατί οι συνθήκες που οδήγησαν την ευρωπαϊκή πρωτοπορία στην καλλιέργεια μιας βαθύτατης «κουλτούρας της κρίσης» δεν διαμορφώθηκαν, αντίστοιχα, και στην Αμερική. Εντούτοις, η προσέγγισή του στη χρονική και εννοιολογική οριοθέτηση της νεωτερικότητας και της σχέσης της με την πρωτοπορία, αν και σε μερικά σημεία αρκετά σχηματική, χαρακτηρίζεται από κριτική ευστοχία και βαθιά εξοικείωση με την ιστορία των ευρωπαϊκών ιδεών κατά τους δύο τελευταίους αιώνες.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

15/11/13

ΧΡΩΜΟΦΟΒΙΑ

David Batchelor
Χρωμοφοβία

Μετάφραση: Νατάσσα Χασιώτη
Επιστημονική επιμέλεια: Φαίη Ζήκα
Αθήνα, Εκδόσεις Άγρα 2013
154 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-325-644-1
Τιμή 16,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 14,40 €



Η Χρωμοφοβία –δηλαδή ο φόβος της καταστροφής ή της γενικευμένης παρακμής εξαιτίας του χρώματος– ενυπάρχει στη δυτική τέχνη από την αρχαιότητα. Αυτό γίνεται φανερό στις πάμπολλες απόπειρες να απαλλαγεί η τέχνη, η λογοτεχνία και η αρχιτεκτονική από το χρώμα, καθώς αυτό παρουσιάζεται άλλοτε ως στοιχείο του «ξένου» σώματος –του ανατολικού, του γυναικείου, του παιδαριώδους, του πρόστυχου ή του παθολογικού– και άλλοτε ως συστατικό του επιφανειακού, του ασήμαντου ή του καλλωπιστικού, χαρακτηριστικά που σε μερικές περιπτώσεις συμπίπτουν.

Στη Χρωμοφοβία ο David Bachelor αναλύει την ιστορία και τα αίτια της χρωμοφοβίας από τότε που πρωτοεμφανίστηκε, χρησιμοποιώντας παραδείγματα από τη λογοτεχνία του 19ου αιώνα, την αρχιτεκτονική και τον κινηματογράφο του 20ου, αλλά κσι την Πόπ άρτ, τον μινιμαλισμό και την τέχνη και την αρχιτεκτονική του σήμερα. Ο Μπάτσελορ προτείνει τη θέση πως το χρώμα άλλοτε συμβαδίζει και άλλοτε απορρίπτεται από την πολιτισμική φαντασία της Δύσης, μέσα από τη διερεύνηση τόσο διαφορετικών θεμάτων όπως η «μεγάλη λευκή φάλαινα» του Μέλβιλ, το «ταξίδι στην Ανατολή» του Λε Κορμπυζιέ, τα πειράματα του Χάξλεϋ με τη μεσκαλίνη, τα ταξίδια της Ντόροθυ στη Χώρα του Όζ και οι συνέπειες των πειραμάτων της σύγχρονης τέχνης με τα βιομηχανικά χρώματα και υλικά.

 (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

14/11/13

ΜΑΡΚΟΣ ΚΑΜΠΑΝΗΣ 365

Μάρκος Καμπάνης 365 Markos Kampanis

Ημερολόγιο 2014 Calendar
Ζωγραφική: Μάρκος Καμπάνης
Αθήνα, Εκδόσεις «Τέχνης Οίστρος» 2013
166 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-618-5083-01-4
Τιμή 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €



Το Ημερολόγιο του 2014 κοσμείται με έργα τα οποία αποτελούν το σύνολο ενός εικαστικού εγχειρήματος που ολοκλήρωσα κατά τη διάρκεια ενός έτους. Από τον Μάιο του 2012 έως τον Μάιο του 2013 ζωγράφιζα ένα έργο κάθε μέρα ώστε να συμπληρωθεί ο αριθμός των ημερών του έτους (365). Ο μοναδικός περιορισμός ήταν η διάσταση, και η "υποχρέωση" να ολοκληρώνεται ένα έργο για κάθε μέρα. Δεν υπάρχει θεματικός, τεχνικός ή τεχνοτροπικός περιορισμός. Η σειρά αυτή δεν είναι ημερολογιακή καταγραφή γεγονότων του έτους, αλλά μάλλον μια προσωπική καταγραφή διαθέσεων και επιλογών που προέκυπταν κατά την καθημερινή εργασία.

Το Ημερολόγιο είναι εβδομαδιαίας μορφής με επιλεγμένα ολοσέλιδα έργα που συνοδεύουν κάθε εβδομάδα, ενώ στο τέλος παρουσιάζεται ολόκληρη η σειρά σε μικρογραφία, με την ακολουθία που ζωγραφίστηκε, υπό μορφή πλήρους καταλόγου των 365 έργων.

Στη σειρά αυτή υπεισέρχεται η έννοια του Χρόνου. Εντός των ορίων του καλείσαι να επιλέξεις ή να αφήσεις στην τύχη εικόνες και χρώματα που μπορεί να είναι συμπληρωματικά ή και να αλληλοαναιρούνται (όπως συμβαίνει και στην υπόλοιπη ζωή μας), που μπορεί να είναι σημαντικά ή και εντελώς αδιάφορα, ώστε να καλυφθεί όλος ο διαθέσιμος χρόνος. Από την άλλη βέβαια, δεν είναι ο χρόνος που κυλάει, αλλά εμείς που τον διανύουμε. Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού πολύ σπάνια προγραμμάτισα το τι θα ζωγραφίσω την επομένη, ενώ κατά τη διάρκεια της ίδιας της μέρας οι επιλογές και επιθυμίες ήταν τόσο πολλές που από μόνες τους θα ήταν αρκετές για μήνες δουλειάς. Η καθημερινή πειθαρχία δια της ζωγραφικής ήταν αυτό που μου έδινε την ηδονή να συνεχίσω, θέλησα να παίξω, όχι να διηγηθώ μια σοβαρή ιστορία. Όπως έλεγε ο Jean Cocteau: «...διατρέχουμε τον κίνδυνο να μας πάρουν στα σοβαρά, και αυτό θα είναι η αρχή του τέλους!»

Μάρκος Καμπάνης
(από την εισαγωγή του ημερολογίου)

13/11/13

ΤΟ ΔΑΦΝΟΚΟΥΚΟΥΤΣΟ & ΑΛΛΑ ΘΡΑΚΙΩΤΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Ανθή Θάνου – Παναγιώτης Κούλελης
Το Δαφνοκούκουτσο & άλλα Θρακιώτικα Παραμύθια

Εικονογράφηση: Μάρθα Αποστολίδου
Ξάνθη, Πολιτιστικό Αναπτυξιακό Κέντρο Θράκης 2013
56 σελ. με έγχρωμες εικόνες και CD
ISBN 978-960-5056-00-1
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 13,50 €




«...Πρόκειται για μια μικρή συλλογή θρακιώτικων λαϊκών παραμυθιών λιγότερο ή περισσότερο γνωστών. Η επιλογή και η αφήγησή τους είναι της Ανθής Θάνου και η μουσική τους ένδυση του Παναγιώτη Κούλελη, ένα δίδυμο αυθεντικών παραμυθάδων. Η Ανθή κι ο Παναγιώτης ...μας παίρνουν από το χέρι με το "μια φορά και έναν καιρό" σ' ένα φανταστικό ταξίδι και μας επιστρέφουν στην πραγματικότητα με το "και έζησαν αυτοί καλά και μεις καλύτερα", την οποία όμως αντικρίζουμε με άλλη ματιά».

(από τον πρόλογο του βιβλίου)

12/11/13

ΤΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΚΑΡΟΤΣΑΚΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΞΑΝΘΗ

Το παιδικό καροτσάκι στην ιστορία και στην Ξάνθη

Έρευνα – Επιμέλεια: Β.Δ. Αϊβαλιώτης, Σ.Δ. Παπαζήση-Αδαμαντίδου
Ξάνθη, Πολιτιστικό Αναπτυξιακό Κέντρο Θράκης 2012
36 σελ. με α/μ και έγχρωμες εικόνες
Τιμή 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €



«Ο άνθρωπος είναι το είδος του επίγειου βασιλείου του οποίου τα τέκνα χρειάζονται πολύ χρόνο να αυτονομηθούν. Απαιτείται για αρκετά χρόνια φροντίδα και εκπαίδευση. Και στην αρχή ατέλειωτο…κουβάλημα. Παρότι ο τροχός είναι αρχαιοτάτη υπόθεσις μόνον τα τελευταία πάνω κάτω χρόνια άρχισε να χρησιμοποιείται σε παιδικά καροτσάκια που ωθούνται (ή σύρονται). Αναφέρεται πως πρώτος ο Άγγλος αρχιτέκτονας William Kent κατασκεύασε το 1733 ένα καροτσάκι για τα παιδιά του 3ου Δουκός του Ντέβονσάϊρ. Στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα αντιγραφές ιππήλατων αμαξών χρησιμοποιούνταν ως παιδικές άμαξες συρόμενες από μικρόσωμα αλογάκια ή ακόμη και κατσίκες!»

(από την εισαγωγή του βιβλίου)

11/11/13

ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ (20ος ΑΙΩΝΑΣ)



Ανθολογία της Ελληνικής Ποίησης (20ός αιώνας) / Τόμος Δ΄ (1970-2000)

Ανθολόγηση – Επιμέλεια: Κώστας Γ. Παπαγεωργίου, Βαγγέλης Χατζηβασιλείου
Αθήνα, Κότινος 2013
472 σελ.
ISBN 978-960-6727-12-2
Τιμή 18,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,20 €



«ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΙΑ ΤΗΣ ΑΡΝΗΣΗΣ ΣΤΗ ΓΕΝΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗΣ ΜΟΝΑΞΙΑΣ

Τι ακριβώς συμβαίνει όταν καλούνται να δοκιμάσουν την τύχη τους στην τέχνη του ποιητικού λόγου όσοι κάνουν την πρώτη τους εμφάνιση στα γράμματα στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ή και λίγο νωρίτερα; Οι προκάτοχοί τους, οι ποιητές της πρώτης και της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς, έχουν προλάβει να αφήσουν το στίγμα τους όταν πέφτει το καθεστώς των συνταγματαρχών. Θρεμμένοι από τις αγωνίες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, της Κατοχής και του Εμφυλίου, καθώς και από την ταραγμένη περίοδο του 1950 και του 1960, οι πρώτοι και οι δεύτεροι μεταπολεμικοί, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις συμπορεύονται τόσο από την άποψη του χρόνου εμφάνισης όσο και από την άποψη του θεματικού προσανατολισμού, ολοκληρώνουν στη μεταπολίτευση και ως το τέλος του αιώνα, περνώντας έτσι και στις ημέρες μας, μια πορεία που εκκινεί από την καρδιά του συλλογικού, για να σταθμεύσει συχνά και στην περίμετρό του, χωρίς να κατευθυνθεί, ωστόσο, ποτέ έξω από τα όριά του.

Αποθαρρυμένοι από την περίτρανη ήττα της ηθικής συνείδησης μετά τη δραματική εμπειρία του ναζισμού, ιδιαίτερα επιφυλακτικοί ως προς τη δυνατότητα της Αριστεράς να παίξει τον ρόλο μιας ριζικά ανανεωτικής και ζωογόνας δύναμης ικανής να αλλάξει όντως τον κόσμο και πρόθυμοι να μιλήσουν με μια χαμηλόφωνη και συγκρατημένα ελλειπτική γλώσσα, ταιριαστή με τις περιοριστικές συνθήκες τις οποίες νιώθουν σαν καυτή ανάσα στον σβέρκο τους, πολλοί από τους εκπροσώπους της πρώτης και της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς δεν θα διστάσουν να ταυτίσουν τη μοίρα της ποίησης με τη μοίρα μιας κοινωνίας που αδυνατεί να ξεφύγει από τη διάψευση, το συνεχές κατρακύλισμα των αξιών και, εντέλει, τη δια βίου ακύρωση των μελών της.

Παράλληλα, βέβαια, με αυτή την τροχιά θα διαμορφωθούν κι άλλες, αρκετά διαφορετικές και σαφώς πιο εσωτερικές τάσεις: από τις φωνές του μεταφυσικού, του υπαρξιακού και του ερωτικού άγχους και τον καθαρό, καταστατικού προορισμού λυρισμό ως την υποβλητική ατμόσφαιρα της κρυπτικής γραφής ή τις ποικίλες μεταϋπερρεαλιστικές δοκιμές και προσπάθειες. Οι έντονες, παρόλα αυτά, ανάγκες της δικτατορίας και των πρώτων ετών της μεταπολίτευσης για πολιτικές ανιχνεύσεις και αναγωγές θα φέρουν μέχρι και τα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1980 στο επίκεντρο τη συλλογική διάσταση της ποίησης, τοποθετώντας σιωπηρά στο περιθώριο ομάδες οι οποίες δεν προσφέρονται για τέτοιου τύπου αξιοποίηση...»

(από την εισαγωγή του βιβλίου)

10/11/13

ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΓΙΑ ΓΛΩΣΣΑ. ΜΙΚΡΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ


Φοίβος Παναγιωτίδης
Μίλα μου για γλώσσα. Μικρή εισαγωγή στη γλωσσολογία

Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2013
272 σελ.
ISBN 978-960-524-409-5
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 10,80 €



Πώς μαθαίνουμε να μιλάμε; Από τι είναι φτιαγμένη η γλώσσα; Ποια είναι η παλιότερη γλώσσα του κόσμου; Ποια η διαφορά γλώσσας και διαλέκτου; Τι σημαίνει μιλάω σωστά (ελληνικά); Γιατί μαθαίνουμε αρχαία; Θα μιλάμε όλοι αγγλικά σε 50 χρόνια; Πάσχουν οι νέοι μας από αφασία; Κινδυνεύουν τα παιδιά που μεγαλώνουν σε δίγλωσσο περιβάλλον; Είναι η πολυγλωσσία τεκμήριο ευφυΐας; Γιατί μας δυσκολεύουν οι ξένες γλώσσες; Πού βρίσκεται η Λατβία; Σε τι χρησιμεύει η γλωσσολογία;

Αυτά είναι μερικά από τα ερωτήματα που εξετάζονται σε τούτη τη σύντομη επιστημονική εισαγωγή στη γλωσσολογία. Το Μίλα μου για γλώσσα απευθύνεται στον μέσο αναγνώστη επιχειρώντας να δείξει πώς η σύγχρονη γλωσσολογία μπορεί να προσφέρει απαντήσεις σε κοινές απορίες και προβληματισμούς γύρω από τη γλώσσα εν γένει και την ελληνική γλώσσα ειδικότερα.
(πηγή: ΠΕΚ)

9/11/13

ΜΕ ΤΗΝ ΣΦΡΑΓΙΔΑ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ


Επιστημονικό Συμπόσιο
«Με τη σφραγίδα του καλλιτέχνη» 100 χρόνια από τη γέννηση του Στρατή Τσίρκα
(Λευκωσία – Λεμεσός, 7 και 8 Οκτωβρίου 2011)

Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού & Γενικής Παιδείας / Ιδρυτής Σχολή Μωραΐτη 2013
302 σελ.
ISBN 978-960-259-135-2
Τιμή 18,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,20 €



Πρόκειται για τα πρακτικά του επιστημονικού συμποσίου Με τη σφραγίδα του καλλιτέχνη. Εκατό χρόνια από τη γέννηση του Στρατή Τσίρκα, που διοργάνωσαν από κοινού η Εταιρεία Σπουδών και η Εταιρεία Θεατρικής Ανάπτυξης Λεμεσού (Ε.Θ.Α.Λ.) στη Λευκωσία και τη Λεμεσό στις 7 και 8 Οκτωβρίου του 2011.

Στις 300 σελίδες του τόμου Κύπριοι και Ελλαδίτες ακαδημαϊκοί, φιλόλογοι, συγγραφείς και κριτικοί λογοτεχνίας ασχολούνται με θέματα που αφορούν τη σχέση του Τσίρκα με τον Σεφέρη, την εμπλοκή του με την ποίηση, τη σχέση του με τον Θ. Πιερίδη και την παράλληλη λογοτεχνική και πολιτική τους δράση, τις επαφές του με τον κύκλο του κυπριακού περιοδικού Νέα Εποχή, τα λογοτεχνικά βιβλία της βιβλιοθήκης του, την επίδραση των Ακυβέρνητων πολιτειών -έργου πολιτικού και αντι-αποικιοκρατικού- στην ελληνική πεζογραφία και τη σύγκρισή τους με το οριενταλιστικό Αλεξανδρινό κουαρτέτο του Λόρενς Ντάρελ, την αποκωδικοποίηση της συμπεριφοράς των ηρώων του στη Χαμένη άνοιξη, αλλά και τη Λέσχη υπό το πρίσμα της αστυνομικής λογοτεχνίας.

 (πηγή: Σχολή Μωραΐτη)

8/11/13

Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ


Χρήστος Δ. Διονυσόπουλος
Η μάχη του Μαραθώνα. Ιστορική και τοπογραφική προσέγγιση

Αθήνα, Εκδόσεις Καπόν
272 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-6878-57-2
Τιμή 44,73 € / στο βιβλιοπωλείο μας 40,26 €


 
Το ενδιαφέρον των ερευνητών για τον Μαραθώνα παραμένει πάντα αδιάπτωτο. Ήδη από τον 17ο αιώνα μέχρι σήμερα, ένας μεγάλος αριθμός διακεκριμένων μελετητών έχει ασχοληθεί με τα προβλήματα που παρουσιάζει το σημαντικό αυτό κεφάλαιο της ιστορίας της ανθρωπότητας και έχει προτείνει λύσεις γι’ αυτά. Όμως οι προτάσεις αυτές έρχονται συχνά σε αντίθεση μεταξύ τους, επειδή τα αρχαία κείμενα, στα οποία στηρίχθηκαν, αφήνουν ένα ευρύ πεδίο που ευνοεί τη δημιουργία ποικίλων υποθέσεων και θεωριών. Ο Ηρόδοτος, που είναι η κύρια και η πιο έγκυρη πηγή της έρευνας, μας δίνει μια συνοπτική εικόνα των γεγονότων και αποσιωπά κάποιες βασικές λεπτομέρειες που αφορούν τη μάχη του Μαραθώνα. Για να καλύψουν τα κενά και τις ελλείψεις της Ηροδότειας αφήγησης, οι ερευνητές βασίστηκαν σε δευτερεύουσες πηγές οι οποίες όμως, αντί να χρησιμοποιηθούν επικουρικά, οδήγησαν κάποιους σε αυθαίρετα συμπεράσματα και τους μετέβαλαν σε δημιουργούς φανταστικών σεναρίων, καθώς οι θεωρίες τους έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την κύρια πηγή αλλά και με την κοινή λογική, μερικές φορές.

Στον Ηρόδοτο, όπως και στις άλλες πηγές, υπάρχουν κάποιες λέξεις ή φράσεις που, από κακή εκτίμηση, μπορεί να μας παραπλανήσουν. Και άλλες που, με μια πρώτη ματιά, δεν μας λένε τίποτα. Αν όμως τις εξετάσουμε προσεκτικά, μπορεί να διαπιστώσουμε πως η σιωπή τους είναι φαινομενική και ότι κρύβουν μέσα τους αλήθειες, που μας αποκαλύπτονται μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις, με τον πιο ηχηρό τρόπο.

Στο βιβλίο αυτό, ο συγγραφέας εκθέτει τις διάφορες θεωρίες που έχουν διατυπωθεί, μελετά τις δυσκολίες που παρουσιάζουν τα θέματα και καταθέτει τη δική του άποψη, έχοντας ως γνώμονα, σε ότι αφορά τις γραπτές μαρτυρίες, κυρίως την αφήγηση του Ηροδότου. Τις δευτερεύουσες γραπτές πηγές, αξιολογεί και χρησιμοποιεί, ανάλογα με την αξιοπιστία τους, στο μέτρο που συνάδουν με την Ηροδότεια αφήγηση και δεν έρχονται σε αντίθεση με αυτήν».

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

7/11/13

ΘΑΛΑΣΣΙΟΙ ΔΡΟΜΟΙ. ΚΥΠΡΟΣ


Θαλάσσιοι Δρόμοι. Κύπρος

Ντοκιμαντέρ διάρκειας 60΄
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λουκόπουλος
Αθήνα, Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
Τιμή 13,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 11,70 €


Οι Έλληνες, πάντοτε ανήσυχο πνεύμα, ταξίδεψαν σε πολλά μέρη της Μεσογείου και κατέθεσαν το στίγμα τους είτε δημιουργώντας εμπορικούς σταθμούς είτε ολόκληρες πόλεις, τις αποικίες. Έτσι τα λιμάνια της Μεσογείου αποτελούν ένα σημείο αναφοράς της επίδρασης του ελληνικού πολιτισμού, αλλά και της αγαστής συνύπαρξης και επικοινωνίας πολλών πολιτισμικών στοιχείων.

Η Κύπρος, με τα φυσικά της λιμάνια και τη διαχρονική παρουσία του ελληνικού στοιχείου, αποτελεί το θέμα αυτού του ντοκιμαντέρ. Η νότια ακτή της, πιο κοντά στην Αίγυπτο και στις ακτές της Συρίας και της Παλαιστίνης, κατοικήθηκε ήδη από τη Νεολιθική εποχή. Η εμφάνιση των αποικιών στις περιοχές αυτές και η δημιουργία εμπορικών κέντρων ευνοήθηκε από την ειρηνική πολιτική των Αιγυπτίων και την εξάπλωση των Μυκηναίων στην Ανατολική Μεσόγειο και οδήγησε στην ανάπτυξη σειράς μεγάλων λιμανιών.

Στο ντοκιμαντέρ παρουσιάζεται η ιστορία των λιμανιών του Κιτίου, της Λάρνακας, της Λεμεσού, της Πάφου, της Αμμοχώστου, της Κερύνειας και της αρχαίας Αμαθούντας. Η παρουσίαση καλύπτει όλες τις ιστορικές περιόδους: την Αρχαιότητα (από το 16ο αιώνα π.Χ.), το Βυζάντιο, τη Φραγκοκρατία και Ενετοκρατία, την Οθωμανική εποχή μέχρι σήμερα. Οι μύθοι της Κύπρου, η ιστορία της, ο φυσικός της πλούτος, οι άνθρωποί της, η δύναμη της θάλασσας που την περιβάλλει συνθέτουν το πορτρέτο ενός τόπου με ισχυρές παραδόσεις κι ενός λαού με τεράστια αποθέματα ψυχικής δύναμης.

Ξεχωριστή διάσταση στο ντοκιμαντέρ δίνουν οι τρισδιάστατες αναπαραστάσεις παραγωγής του Ιδρύματος. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε το Νεώριο του Κιτίου, το μύθο της Μελουζίνης, το εσωτερικό ναού αφιερωμένου στην Αφροδίτη και το εσωτερικό του ναού της Αστάρτης.

(πηγή: ΙΜΕ)

6/11/13

ΕΡΜΟΓΕΝΟΥΣ ΟΙΚΟΣ


Ερμογένους οίκος

Ντοκιμαντέρ διάρκειας 8:41΄
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Χριστοδούλου
Αθήνα, Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
Τιμή 9,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,10 €



Το 146 π.Χ., ενώ η Κόρινθος πυρπολείται από τους Ρωμαίους, ο Ερμογένης, ένας νέος αρχιτέκτονας από την Πριήνη, επιστρέφει μετά από μακρόχρονη απουσία στη γενέτειρά του, με σκοπό να μελετήσει το πολεοδομικό σχέδιο του Πυθεού και, κυρίως, να επισκεφθεί τον παλαιό οίκο των προγόνων του προτού αυτός κατεδαφιστεί.

Η ταινία είναι μια αναπαράσταση της τυπικής κατοικίας της Πριήνης με χρήση, αποκλειστικά και μόνο, τρισδιάστατων γραφικών και βασίζεται στις έρευνες του Καθηγητή του Πανεπιστημίου του Βερολίνου Δρ. Wolfram Hoepfner. Σκοπός της είναι η παρουσίαση της διαρρύθμισης και της λειτουργικότητας της κατοικίας κατά την Κλασική περίοδο. Η ιδιαιτερότητά της έγκειται στο εξολοκλήρου ψηφιακό περιεχόμενό της.

Ο Ερμογένους Οίκος ήταν μέρος της έκθεσης The Greek Classical Period - Illusion or Reality, στο τμήμα "Proportion, Measurement, Precision and Grandeur", που αναφέρεται στην αρχιτεκτονική της Ελλάδας των Κλασικών χρόνων και πραγματοποιήθηκε στη Βόννη και στο Βερολίνο το 2002. Η ταινία αποτελεί μόνιμο έκθεμα του Altes Museum στο Βερολίνο, ενώ έχει συμμετάσχει στα παρακάτω διεθνή φεστιβάλ ταινιών αρχαιολογικού περιεχομένου:
"Rassegna Internationale del Cinema Archeologico", Ροβερέτο, Ιταλία
"Festival du Film d'Archeologie d'Amiens", Aμιένη, Γαλλία
The Archeology Channel International Film and Video Festival (Eύφημη μνεία - 4η θέση στην κατηγορία "use of animation")

(πηγή: ΙΜΕ)

5/11/13

ΤΟ ΚΕΡΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΒΗΝΕΙ. ΣΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ


Το κερί που δεν σβήνει. Στα χνάρια του χριστιανισμού της Μικράς Ασίας

Ντοκιμαντέρ διάρκειας 30΄
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λουκόπουλος
Αθήνα, Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 10,80 €



Συνεχίζοντας την ενασχόληση με θέματα που αφορούν τη Μικρά Ασία, το ημίωρο ντοκιμαντέρ με τίτλο Το Κερί που δε Σβήνει πραγματεύεται την ιστορία χριστιανικών ναών που βρίσκονται στα μικρασιατικά παράλια από τους Πρωτοχριστιανικούς χρόνους έως τις αρχές του εικοστού αιώνα. Οι χριστιανικοί ναοί, τεκμήρια ιστορίας, αποκαλύπτουν τη διαδοχή του ελληνικού, του χριστιανικού και του μουσουλμανικού στοιχείου στο μικρασιατικό χώρο. Πολλοί απ' αυτούς χτίστηκαν πάνω σε ερείπια αρχαίων ελληνικών μνημείων, όπως ο ναός της Παναγίας στην Έφεσο, ενώ στις μέρες μας όσοι δεν έχουν καταστραφεί διατηρούνται ως μουσουλμανικά τεμένη. Ξεχωριστή θέση στο ντοκιμαντέρ κατέχει η τρισδιάστατη αναπαράσταση του ναού της Κοίμησης της Θεοτόκου στη Νίκαια Βιθυνίας, που χτίστηκε στα τέλη του 7ου με αρχές του 8ου αιώνα και καταστράφηκε ολοσχερώς το 1922.

Ο κινηματογραφικός φακός μάς «ταξιδεύει» στις παράλιες πόλεις της Μικράς Ασίας και εστιάζει σε ναούς που «εξιστορούν» την ιστορική πορεία του Χριστιανισμού. Στην Έφεσο υπάρχει η πρώτη εκκλησία που αφιερώθηκε στην Παναγία καθώς και ο ναός του Ιωάννη του Θεολόγου, που αρχικά χτίστηκε πάνω στον τάφο του Αποστόλου. Ο ναός υπέστη διαδοχικές καταστροφές το 14ο και 15ο αιώνα, ενώ σήμερα τελεί υπό την αιγίδα της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας. Στον Κιρκιντζέ, μια εύφορη περιοχή πολύ κοντά στην Έφεσο, οι γιορτές συνδέονταν με λαογραφικού περιεχομένου τελετουργίες και απηχούσαν την επίκληση στο θείο για γονιμότητα. Στην Πέργαμο, το ιερό του θεού Σέραπι μετατράπηκε σε χριστιανικό ναό και αποτέλεσε πόλο έλξης για τους χριστιανούς από τον ευρύτερο χώρο της Μικράς Ασίας. Στα Μύρα, η εκκλησία του Αγίου Νικολάου έχει ιστορία που ανάγεται στον 4ο αιώνα, οπότε ο Άγιος Νικόλαος έγινε μητροπολίτης Μύρων. Η ιστορία άφησε τα ίχνη της πάνω στο ναό, ο οποίος σήμερα βρίσκεται κάτω από την προστασία διεθνών οργανισμών. Η κινηματογραφική περιήγηση τελειώνει στο Αϊβαλί -τις παλιές Κυδωνίες- που στην εποχή της ακμής του αριθμούσε έντεκα εκκλησίες και δύο μοναστήρια, ενώ σήμερα διασώζει ακόμα ορισμένους, ναούς για να θυμίζουν την ακμή του Ελληνισμού μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα.

(πηγή ΙΜΕ)