30/11/20

Η ΚΟΛΑΣΗ ΤΗΣ ΤΡΕΜΠΛΙΝΚΑ

Βασίλι Γκρόσσμαν
Η κόλαση της Τρεμπλίνκα

Εισαγωγή – Μετάφραση: Αλεξάνδρα Ιωαννίδου
Αθήνα, εκδόσεις Άγρα, 2020 (Οκτώβριος)
Σελίδες: 136, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 12 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-505-452-6
Τιμή: 12,94 € // στο βιβλιοπωλείο μας 11,65 €




Ακόμα και να διαβάζεις κάτι τέτοιο είναι ανείπωτα δύσκολο. Ας με πιστέψουν οι αναγνώστες, μού είναι εξίσου δύσκολο να το γράφω. Μπορεί κάποιος να ρωτήσει : «Για ποιό λόγο να τα γράφουμε, για ποιό λόγο να τα θυμίζουμε όλ' αυτά ; »
Το χρέος του συγγραφέα είναι να διηγείται τη φρικτή αλήθεια, το χρέος του πολίτη-αναγνώστη είναι να τη γνωρίζει. Όποιος στρέψει το βλέμμα από την άλλη, όποιος κλείσει τα μάτια και προσπεράσει, θα προσβάλει τη μνήμη των νεκρών.


Το κείμενο Η κόλαση της Τρεμπλίνκα του Βασίλι Γκρόσσμαν είναι η πρώτη μαρτυρία στον κόσμο για στρατόπεδο συγκέντρωσης. Ο συγγραφέας είναι πολεμικός ανταποκριτής του σοβιετικού στρατού που φτάνει στην Τρεμπλίνκα το καλοκαίρι του 1944. Ο Γκρόσσμαν προσπαθεί να περιγράψει στην Κόλαση της Τρεμπλίνκα το αδύνατο να ειπωθεί. Αγγίζει τα όρια της γραφής.

Εξετάζοντας τα αφηγηματικά χαρακτηριστικά της Κόλασης της Τρεμπλίνκα που καλούνται να υπογραμμίσουν το πρωτόγνωρο και ανίερο της εξόντωσης χιλιάδων ανθρώπων, παρατηρεί κανείς ότι οι πληροφορίες ξεδιπλώνονται σιγά σιγά, διαδοχικά, παράλληλα με την πορεία θανάτου των πρωταγωνιστών αυτής της τρομακτικής αφήγησης. Ξεκινώντας από το ήρεμο, ειδυλλιακό τοπίο του πευκόφυτου, «πληκτικού », καθώς λέει ο αφηγητής, τοπίου της πολωνικής επαρχίας, η πληροφόρηση του αναγνώστη ακολουθεί σαν σε κάποιου είδους θρίλερ τη σταδιακή αποκάλυψη και συνειδητοποίηση της πραγματικότητας σε μια μαρτυρική διαδρομή προς το θάνατο και συγχρόνως προς την αλήθεια.

Στην Κόλαση της Τρεμπλίνκα ο Γκρόσσμαν παρατηρεί με ενάργεια και φρικιάζει με τη μεθοδικότητα και την οργάνωση της μαζικής δολοφονίας, την οποία παρομοιάζει επανειλημμένως με βιομηχανία : Πρόκειται, τονίζει, για το στρατόπεδο ως εργοστάσιο παραγωγής θανάτου, για «σφαγείο-ιμάντα παραγωγής ».

Με τον τίτλο ήδη του κειμένου του, ο Γκρόσσμαν αναφέρεται στην Τρεμπλίνκα ως «κόλαση» μιλώντας για «κύκλους» σε μια σαφή σύνδεση με την Κόλαση του Δάντη : «Ας περιηγηθούμε λοιπόν στους κύκλους της κόλασης της Τρεμπλίνκα». Λίγο αργότερα αυτή ακριβώς τη μετωνυμία θα χρησιμοποιήσει και ο Πρίμο Λέβι.


Και όλοι αυτοί οι χιλιάδες, οι δεκάδες, οι εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, όλα αυτά τα φοβισμένα, γεμάτα ερωτηματικά μάτια, όλα αυτά τα νεανικά και τα γερασμένα πρόσωπα, οι καλλονές με τις μαύρες μπούκλες και τα χρυσά μαλλιά, οι καμπουριασμένοι και ακατάστατοι, οι καραφλοί γέροι, οι δειλοί έφηβοι – όλοι ενώνονταν σε ένα και μοναδικό ποτάμι που κατάπινε και τη λογική, και την υπέροχη ανθρώπινη επιστήμη, και την αγάπη των κοριτσιών, και την απορία των παιδιών, και το βήχα των γερόντων, και την ανθρώπινη καρδιά. […]



(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)






28/11/20

ΦΥΛΗ, ΜΟΝΟΓΑΜΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΨΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΣΑΣ ΛΕΝΕ. ΚΑΤΑΡΡΙΠΤΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΜΥΘΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΦΥΣΗ

Augustin Fuentes
Φυλή, μονογαμία και άλλα ψέματα που σας λένε. Καταρρίπτοντας τους μύθους για την ανθρώπινη φύση

Μετάφραση: Θεόδωρος Παραδέλλης
Αθήνα, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, 2020 (Δεκέμβριος)
Σελίδες: 328
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-5118-59-4
Τιμή: 20,14 € // στο βιβλιοπωλείο μας 18,13 €




Υπάρχουν τρεις ευρύτατα διαδεδομένοι μύθοι για την ανθρώπινη φύση: α) οι άνθρωποι διαιρούνται σε βιολογικές φυλές· β) οι άνθρωποι είναι από τη φύση τους επιθετικοί· γ) οι άνδρες και οι γυναίκες διαφέρουν πραγματικά στη συμπεριφορά, τις επιθυμίες τους και την εγκεφαλική τους «καλωδίωση». Οι μύθοι αυτοί δεν είναι μόνο εσφαλμένοι αλλά και εξαιρετικά βλαβεροί, καθώς διαμορφώνουν τις αντιλήψεις μας για τον κόσμο, επηρεάζουν τις καθημερινές μας αλληλεπιδράσεις και υπονομεύουν τις στοχεύσεις της κοινωνίας μας. Μέσα από μια συναρπαστική και ευρείας εμβέλειας αφήγηση, η οποία περιλαμβάνει την ανάπτυξη επιστημονικών επιχειρημάτων και την παρουσίαση δεδομένων από διαφορετικές επιστήμες (ανθρωπολογία, βιολογία, ψυχολογία), ο διακεκριμένος ανθρωπολόγος Agustin Fuentes καταρρίπτει τους τρεις μεγάλους αυτούς μύθους και συγκροτεί μια έγκυρη βάση γνώσεων που μας κάνουν να αναθεωρήσουμε τις κοινές μας απόψεις σχετικά με την ύπαρξη βιολογικών φυλών, την έμφυτη φύση της επιθετικότητας και της βίας, καθώς και τη φύση της μονογαμίας και των έμφυλων διαφορών. Στο τέλος του βιβλίου, ο συγγραφέας παραθέτει μια σειρά από καίρια συμπεράσματα και χρήσιμες οδηγίες που βοηθούν τους αναγνώστες να αξιολογούν και να αποδομούν τους μύθους για την ανθρώπινη φύση από μόνοι τους. Προσιτό, συναρπαστικό και πρωτότυπο, το βιβλίο αυτό αποτελεί μια πλούσια και εμπεριστατωμένη περιγραφή τού πώς η φύση, ο πολιτισμός και η εμπειρία αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, διαμορφώνοντας την πραγματικότητα του πολύπλοκου αυτού όντος που αποκαλείται «άνθρωπος».


(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)







27/11/20

Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΖΩΗΣ

Ρόλφ Ντομπέλλι
Η τέχνη της ψηφιακής ζωής. Πώς να αποφεύγετε τα δελτία ειδήσεων και να διαχειρίζεστε την υπερπληροφόρηση

Μετάφραση : Σώτη Τριανταφύλλου
Εικονογράφηση: El Bocho
Αθήνα, εκδόσεις Πατάκη, 2020 (Νοέμβριος)
Σελίδες: 271, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 14 x 18,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-16-9007-0
Τιμή: 13,30 € // στο βιβλιοπωλείο μας 11,97 €


 

Πριν από µερικά χρόνια, η αγγλική εφηµερίδα The Guardian µε κάλεσε να παρουσιάσω το βιβλίο µου Η τέχνη της καθαρής σκέψης, που µόλις είχε µεταφραστεί στα αγγλικά. Ο αρχισυντάκτης Alan Rusbrid­ger µάζεψε τη συντακτική οµάδα και η αίθουσα είχε γεµίσει. Ο Rusbridger ξερόβηξε και είπε βλοσυρά: «Μόλις µπήκα στον ιστότοπό σας και ανακάλυψα ένα µάλλον αµφιλεγόµενο άρθρο σας. Θα θέλαµε να µιλήσετε γι’ αυτό, όχι για το καινούριο σας βιβλίο».

 Ξεροκατάπια. Στο άρθρο αυτό πρόβαλλα επιχειρήµατα εναντίον της «κατανάλωσης» αυτού που παρήγαν κάθε µέρα οι παγκοσµίως αναγνωρισµένοι επαγγελµατίες της εφηµερίδας: τις ειδήσεις. Και προσπαθούσα να εξηγήσω γιατί µπορούµε να ζήσουµε καλύτερα χωρίς αυτό το τόσο δηµοφιλές προϊόν. Ανέπτυξα για είκοσι λεπτά περίπου τη θέση που διατύπωνα στο άρθρο και κατέληξα: «Ας το παραδεχτούµε, κυρίες και κύριοι, βασικά εδώ παράγετε διασκέδαση». Σιωπή. Και καρφίτσα να έπεφτε, θα ακουγόταν. Ο Rusbridger µισόκλεισε τα µάτια, κοίταξε ολόγυρά του και είπε: «Θέλω να δηµοσιεύσουµε τα επιχειρήµατα του Dobelli. Σήµερα κιόλας». Ύστερα έκανε µεταβολή και βγήκε από την αίθουσα χωρίς να χαιρετήσει. Τέσσερις ώρες αργότερα, δηµοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του Guardian µια συντοµευµένη εκδοχή του άρθρου µου. Μέσα σε λίγη ώρα 450 αναγνώστες –ο µέγιστος αριθµός από τεχνική άποψη– είχαν γράψει σχόλια. Το άρθρο «Οι ειδήσεις σάς κάνουν κακό» απεδείχθη, παραδόξως, ένα από τα πιο διαβασµένα άρθρα της χρονιάς.

 Το βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας βασίζεται σε αυτό το «αµφιλεγόµενο» άρθρο, αλλά περιέχει περισσότερα στοιχεία: περισσότερες έρευνες για το τι µας κάνουν οι ειδήσεις και περισσότερες συµβουλές για το πώς να απαλλαγούµε από τον εθισµό σε αυτές. 

Η ψηφιακή επανάσταση έχει µετατρέψει τις ειδήσεις από ακίνδυνο µέσο ψυχαγωγίας σε όπλο µαζικής καταστροφής εναντίον της κοινής λογικής. Ένα πράγµα µού φαίνεται πολύ σηµαντικό: ο περιορισµός της κατανάλωσης ειδήσεων δεν σηµαίνει πικρία και παραίτηση. Αντιθέτως, σηµαίνει πολλά δώρα: περισσότερο ελεύθερο χρόνο και µια καινούρια µατιά για όσα έχουν πραγµατική σπουδαιότητα και µας κάνουν ευτυχισµένους.


Ρ.Ντ.
(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)





26/11/20

ΜΙΚΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ

Brian Fagan
Μικρή ιστορία της αρχαιολογίας


Μετάφραση: Κατερίνα Σέρβη
Αθήνα, εκδόσεις Πατάκη, 2020 (Οκτώβριος)
Σελίδες: 416, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 14 x 19,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-16-8424-6
Τιμή: 18,80 € // στο βιβλιοπωλείο μας 16,92 €

 

 

Όταν φέρνουμε στο μυαλό μας την αρχαιολογία, φανταζόμαστε ανθρώπους να σκάβουν για αρχαιοελληνικούς θησαυρούς, να τρυπώνουν μέσα στους τάφους των Αιγύπτιων φαραώ ή να ανακαλύπτουν κρανία Νεάντερταλ. Η αρχαιολογία όμως δεν είναι μόνο αυτά. Είναι μια επιστήμη που δημιουργήθηκε για να ικανοποιήσει την περιέργειά μας σχετικά με το παρελθόν μας. Αναζητά απαντήσεις, πληροφορίες και στοιχεία, όχι μόνο πολύτιμα αντικείμενα. Και καλύπτει ολόκληρη την ιστορία του ανθρώπινου είδους – πάνω από τρία εκατομμύρια χρόνια. 

Η Μικρή ιστορία της αρχαιολογίας μάς αφηγείται την ιστορία ορισμένων από τους μεγάλους αρχαιολόγους και των ανακαλύψεών τους σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι σπηλαιογραφίες από την Εποχή των Παγετώνων, τα ερείπια των Μάγια, οι πρώτοι οικισμοί Ευρωπαίων αποίκων στην Αμερική, το μυστηριώδες Στόουνχεντζ και η Πομπηία – η πόλη που τάφηκε κάτω από ηφαιστειακή τέφρα το 79 μ.Χ. Μέσα από σύντομα, συναρπαστικά κεφάλαια ο Μπράιαν Φέιγκαν ανιχνεύει την εξέλιξη της αρχαιολογίας, από τις απαρχές της, τον 18ο αιώνα, μέχρι τη σύγχρονη εποχή. Μας δείχνει πώς σταδιακά σχηματίστηκε μια όλο και πιο λεπτομερής εικόνα του παρελθόντος, μέσα από επαναστατικές μεθόδους όπως η τηλεπισκόπηση και οι δορυφορικές φωτογραφίες. Στο βιβλίο αυτό ο Φέιγκαν ρίχνει φως στις ανακαλύψεις, στις μεθόδους και στα μυθικά σχεδόν πρόσωπα που συνθέτουν την παγκόσμια περιπέτεια που ονομάζεται αρχαιολογία.


«Στον κόσμο της σημερινής αρχαιολογίας ο Μπράιαν Φέιγκαν είναι ένας από τους πιο σπουδαίους συγγραφείς, αυτούς που έχουν την ικανότητα να επικοινωνούν ξεκάθαρα και αποτελεσματικά με το ευρύ κοινό. Το βιβλίο του αυτό δεν αποτελεί εξαίρεση».

Jeremy A. Sabloff, συγγραφέας του Archaeology Matters

«Ένα υπέροχο, καθηλωτικό ανάγνωσμα από έναν δεξιοτέχνη στην καλύτερη στιγμή του, γραμμένο με μεγάλο κέφι, εμπνευσμένο από μια ζωή γεμάτη ταξίδια, ανασκαφές, παρατήρηση και σκέψεις για το τι σημαίνει άνθρωπος».

Michael Wood, συγγραφέας του In Search of the Trojan War

«Ο Μπράιαν Φέιγκαν είναι ένας χαρισματικός αφηγητής. Προβάλλει την προσωπικότητα της αρχαι-ολογίας, μέσα από τις φωνές αυτών που όρισαν την πορεία της για πάνω από δύο αιώνες. Θαυμάσιο».

Vernon L. Scarborough, Πανεπιστήμιο του Σινσιννάτι

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

 


 

25/11/20

ΠΕΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ

Fernando Pessoa
Περί θανάτου και άλλων μυστηρίων

Εισαγωγή – Μετάφραση – Σημειώσεις: Μαρία Παπαδήμα
Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, 2020 (Νοέμβριος)
Σελίδες: 96
Διαστάσεις: 14 x 20,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-01-2103-2
Τιμή: 7,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 6,30 €

 


Από την τρυφερή του ηλικία, ο Φερνάντο Πεσσόα θα έρθει αντιμέτωπος με την εμπειρία της απώλεια στις πιο οδυνηρές της εκφάνσεις και η θεματική του θανάτου θα απασχολήσει εξίσου τον ορθώνυμο συγγραφέα και τους ετερώνυμούς του: τον Αλμπέρτο Καέιρο, τον Ρικάρντο Ρέις, τον Άλβαρο ντε Κάμπος, τον Μπερνάντο Σοάρες, τον Μπαράο ντε Τέιβε.

Σ' αυτά τα ανέκδοτα μέχρι προσφάτως διηγήματα που φέρουν την υπογραφή του Φερνάντο Πεσσόα ‒ορισμένα εκ των οποίων συναγωνίζονται σε λυρικότητα την ποίησή του και άλλα μαρτυρούν τις κοινωνιολογικές, ψυχολογικές και εν γένει επιστημολογικές ανησυχίες του‒ προαναγγέλλονται και αναπαριστώνται αυτοκτονίες, διαπράττονται φόνοι, συμβαίνουν θάνατοι αιτιολογημένοι και αναιτιολόγητοι, ενώ πάντα στο βάθος ακούγεται η απαράμιλλη φωνή του ποιητή που ορίζει: 

Θάνατος είναι η στροφή του δρόμου,
Πεθαίνω είναι δεν με βλέπουν πια.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


 

24/11/20

Ο ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ. Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΗΡΩΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΠΟΥ ΔΙΕΙΣΔΥΣΕ ΣΤΟ ΑΟΥΣΒΙΤΣ

Jack Fairweather
Ο εθελοντής. Η αληθινή ιστορία του ήρωα της αντίστασης που διείσδυσε στο Άουσβιτς

Μετάφραση: Θεοδώρα Δαρβίρη
Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, 2020 (Νοέμβριος)
Σελίδες: 528, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 15,5 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-01-2171-1
Τιμή: 25,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 22,50 €


Aυτή είναι η αληθινή ιστορία ενός αφανή ήρωα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, του Βίτολντ Πιλέτσκι. Ενός γενναίου αξιωματικού του πολωνικού στρατού και μέλους της αντίστασης της Βαρσοβίας, ο οποίος το φθινόπωρο του 1940 και ενώ οι Ναζί έχουν καταλάβει την Πολωνία διεισδύει εθελοντικά στο Άουσβιτς, συγκροτεί αντιστασιακό πυρήνα και συντάσσει αναφορές για τις ναζιστικές φρικαλεότητες. Επί τρία χρόνια περίπου βιώνει τον εφιάλτη και βλέπει το στρατόπεδο συγκέντρωσης να μετατρέπεται σε εργοστάσιο θανάτου. Κι όμως, όταν τελειώνει ο πόλεμος και οι Σοβιετικοί γίνονται οι νέοι κύριοι της αγαπημένης του πατρίδας, καταδικάζεται για εσχάτη προδοσία και εκτελείται έπειτα από μια παρωδία δίκης.Οι ηρωικές του προσπάθειες να ενημερώσει τις συμμαχικές δυνάμεις για την κόλαση του Άουσβιτς και να τις πιέσει να αντιδράσουν αποκαλύφθηκαν δεκαετίες αργότερα, μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης και το άνοιγμα των πολωνικών κρατικών αρχείων. Ο Βίτολντ Πιλέτσκι έφυγε από τη ζωή νομίζοντας πως είχε αποτύχει. Η φωνή του, καθαρή και αισιόδοξη στην αρχή, στο τέλος έγινε ψίθυρος, έσβησε εξαντλημένη και απογοητευμένη. Κι όμως, η συνεισφορά του στην αποκάλυψη της αλήθειας για το τέρας του ναζισμού θεωρείται πλέον ανυπολόγιστη.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)



23/11/20

Η ΣΙΩΠΗ

Don DeLillo
Η σιωπή

Μετάφραση: Ζωή Μπέλλα-Αρμάου
Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg, 2020 (Νοέμβριος)
Σελίδες: 120
Διαστάσεις: 13 x 20 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-01-2170-4
Τιμή: 10,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 9,00 €



Μια απότομη προσγείωση ενός αεροπλάνου που εκτελεί την πτήση Παρίσι-Νέα Υόρκη· ένα ανεξήγητο σβήσιμο της οθόνης της τηλεόρασης... και όλα χάνουν τον λογικό τους ειρμό. Σ’ ένα διαμέρισμα στο Μανχάταν, πέντε άνθρωποι πασχίζουν να καταλάβουν τι σημαίνουν τα πρωτόγνωρα γεγονότα που εκτυλίσσονται γύρω τους.

Ο Don DeLillo άρχισε να γράφει τη Σιωπή το 2018, ωστόσο η ατμόσφαιρα του έργου αποπνέει την ερήμωση που επικράτησε στους δρόμους της Αμερικής, και όχι μόνο, στη διάρκεια των μέτρων για τον έλεγχο του Covid-19. Ο μεγαλύτερος ίσως εν ζωή Aμερικανός συγγραφέας μας παρασέρνει στο σκοτεινό σπήλαιο των φόβων που γεννούν η επιστήμη, η τεχνολογία και ο έλεγχός τους από εξουσίες που ο άνθρωπος δεν γνωρίζει. Οι προβλέψεις του για την αντίδραση της κοινωνίας ηχούν προφητικές όσο ποτέ.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου) 




20/11/20

ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ

Γεώργιος Σουρής
Δον Ζουάν

Εισαγωγή: Γιώργος Κοροπούλης
Επίμετρα: Γεώργιος Σουρής, Εγώ – εις Ρωσίαν / Γρηγόριος Ξενόπουλος, Ο άλλος Σουρής
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 2020 (Νοέμβριος)
Σελίδες: 240
Διαστάσεις: 12 x 18,5 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-960-250-773-5
Τιμή: 17,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 15,30 €


 

Εκατό χρόνια έκλεισαν πέρσι από το θάνατο του σατιρικού ποιητή Γεωργίου Σουρή (1853–1919). Για να τιμήσει την επέτειο, το ΜΙΕΤ αποφάσισε να εκδώσει το εκτενές ποίημά του «Δον Ζουάν».

Πολυγραφότατος και δημοφιλέστατος την εποχή του, ο Σουρής εξέδιδε επί τέσσερις σχεδόν δεκαετίες (1883–1918) την εβδομαδιαία εφημερίδα Ο Ρωμηός, την οποία έγραφε εξολοκλήρου μόνος του, και μάλιστα σε έμμετρη μορφή. Παράλληλα εξέδωσε πέντε τόμους ποιημάτων, έγραψε κωμωδίες και μετέφρασε Αριστοφάνη. Παρά τις σποραδικές, και συνήθως ευκαιριακές, αναφορές σε στιχουργήματά του, παραμένει εν πολλοίς άφαντος από το σημερινό εκδοτικό τοπίο.

Στην εμπεριστατωμένη μελέτη του με την οποία μάς εισάγει στο εκτενές ποίημα του Σουρή «Δον Ζουάν», ο Γιώργος Κοροπούλης εξετάζει μέσα από ένα πολυεπίπεδο πρίσμα το έργο του σατιρικού ποιητή αλλά και την περιρρέουσα πνευματική ατμόσφαιρα της εποχής.

Την έκδοση συμπληρώνουν: το αυτοβιογραφικό ποίημα του Σουρή «Εγώ – εις Ρωσίαν», μια ολοζώντανη υπεράσπιση του Σουρή από τα βέλη του Ψυχάρη γραμμένη από τον Γρηγόριο Ξενόπουλο και δημοσιευμένη στο περιοδικό των δημοτικιστών Νουμάς το 1905, σε μια παθιασμένη στιγμή του γλωσσικού ζητήματος, καθώς και ευρετήριο κυρίων ονομάτων που απαντούν στον τόμο.

(πηγή: ΜΙΕΤ)