24/1/14

ΠΕΡΙ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗΣ. ΕΠΙΛΕΚΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ


Περί ανθρώπου και ηθικής. Επίλεκτα κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας

Κείμενα από τα έργα: Ομήρου, Ησιόδου, Μιμνέρμου, Σιμωνίδου, Πινδάρου, Αισχύλου, Σοφοκλέους, Ευριπίδου, Δημοκρίτου, Πλάτωνος, Αριστοτέλους
Επιλογή-Μετάφραση-Σχόλια: Κωνσταντίνος Ι. Δεσποτόπουλος, Κυριακή Ξυλά, Διονύσιος Τσελέντης, Πολυάνθη Τσίγκου
Αθήνα, Ευρωπαϊκό Ίδρυμα Προαγωγής της Ανθρωπιστικής Παιδείας / Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2013
383 σελ.
ISBN 978-960-250-573-1
Τιμή 17,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 15,30 €  



«Το βιβλίο αυτό, περί του ανθρώπου και της ηθικής, αποτελείται από αυστηρά επιλεγμένα κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας στο πρωτότυπο, μετάφρασή τους και σχολιασμό τους. Κριτήριο κύριο επιλογής υπήρξε η συμβολή του κειμένου στην παιδεία.

Προτάσσεται Εισαγωγή, όπου συνοπτικά παρουσιάζονται: α) καίρια στοιχεία της ιδιοσυστασίας του ανθρώπου και η ουσία της ηθικής ως κορυφαίας ενέργειας της ελευθερίας του· β) ο βίος και τα έργα των ποιητών Ομήρου, Ησιόδου, Μιμνέρμου, Σιμωνίδου, Πινδάρου, Αισχύλου, Σοφοκλέους, Ευριπίδου και των φιλοσόφων Δημοκρίτου, Πλάτωνος, Αριστοτέλους.

Στο Πρώτο Μέρος θέμα είναι ο άνθρωπος. Εξαίρεται η νοημοσύνη ως ιδίωμά του σωστικό για την ύπαρξή του· ανιστορείται ο αρχέγονος βίος του και η πρόβασή του προς τον πολιτισμό· μυθολογείται η μετάβαση από την εκδικητική αυτοδικία στη θεσπισμένη δικαιοσύνη· χαρακτηρίζεται η ευτυχία του εφήμερη, αλλά επισημαίνεται και το μερίδιό του σε θεϊκότητα· γεραίρεται η μεγαλουργία του αντίκρυ στη Φύση· ανυμνείται η υψηλοφροσύνη του, αντίρροπη στην τραγική μοίρα του.

Στο Δεύτερο Μέρος θέμα είναι η σχέση της ηθικής με τον άνθρωπο. Τονίζεται η αξία της ηθικής και προβάλλονται σπουδαία αιτήματα ηθικής· εξαίρονται με τρόπο έμμεσο τα σύμφυτα με την οικογένεια συναισθήματα, αναλύεται η έννοια της αρετής, περιγράφεται η φιλία ως ηθικό αγαθό και παρουσιάζονται η φιλαυτία και άλλα ηθικά ελαττώματα· χαρακτηρίζεται η έφεση προς τη δικαιοσύνη ως ομοίωσις του ανθρώπου προς τον θεό και αναζητούνται οι διάφοροι τρόποι βίου του ανθρώπου και οι όροι της ευδαιμονίας του...».

(απόσπασμα από τον Πρόλογο του Ακαδημαϊκού Κωνσταντίνου Ι. Δεσποτόπουλου)

23/1/14

ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ. ΦΥΣΙΚΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΣ 1934-1993. 3+1 ΘΕΜΑΤΑ, 3 ΟΥΡΑΝΟΙ

Παράταση της έκθεσης

Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης 
ΦΥΣΙΚΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΣ 1934-1993
3+1 Θέματα, 3 Ουρανοί

στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
(Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108)

Θεσσαλονίκη, 1972, τέμπερα σε χαρτόνι, 22,1x31,2 εκ.
ιδιωτική συλλογή, Θεσσαλονίκη

Λόγω της μεγάλης επισκεψιμότητας (στον ένα μήνα λειτουργίας ξεπέρασε τα 1.000 άτομα), παρατείνεται έως και την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2014 η αναδρομική έκθεση ζωγραφικής Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, ΦΥΣΙΚΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΣ, 1934-1993. 3+1 Θέματα, 3 Ουρανοί στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108).

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αναδρομική θεματική έκθεση του μεγάλου Θεσσαλονικέα, η οποία συγκεντρώνει πάνω από τριακόσια πενήντα έργα όλων των περιόδων.

Επιμελητής της έκθεσης είναι ο γιος του καλλιτέχνη, Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης.

Η έκθεση λειτουργεί με το εξής ωράριο: Τρίτη 9:00-16:00, Τετάρτη & Πέμπτη 14:00-21:00, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή 10:00-18:00 (Δευτέρα κλειστά), με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Ξεναγήσεις θα συνεχίσουν να πραγματοποιούνται στην έκθεση από τον ιστορικό τέχνης Μιγκέλ Φερνάντεθ Μπελμόντε κάθε Τετάρτη στις 18.00 και κάθε Κυριακή στις 12.00. Για κρατήσεις, στο 2310 295 171 τις καθημερινές 10.00-14.00. Για ομαδικές επισκέψεις παρακαλούμε να προηγείται συνεννόηση με το ΜΙΕΤ.


ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

Τα έργα που θα παρουσιαστούν κατανέμονται σε τρεις χρονολογικές ενότητες (ουρανούς):
- 1934 ἕως 1952, «Οὐρανὸς τὰ ἐσώρουχα»
- 1952 ἕως 1967, «Οὐρανὸς τὸ παράθυρο»
- 1967 ἕως 1993, «Οὐρανὸς τὸ σπήλαιο»
και σε τρία + ένα θέματα:
- το θήλυ
- η γενέτειρα πόλη Θεσσαλονίκη
- η φύση και, τέλος,
- το σημειωματάριο από την επίσκεψη στο Άγιον Όρος το 1952.

Κίνηση και στάση είναι οι δύο συνιστώσες του αφηγήματος της αναδρομικής έκθεσης: κίνηση είναι η εξηντάχρονη σχεδόν διαδρομή του συγγραφέα και ζωγράφου (παιζωγράφου, όπως αρεσκόταν να αυτοχαρακτηρίζεται) στην τέχνη και στάση το εικοσαήμερο προσκύνημα στο Άγιον Όρος τον Ιούλιο-Αύγουστο του 1952. Πυρήνας της έκθεσης είναι η παρουσίαση του σημειωματαρίου που κράτησε ο Ν.Γ. Πεντζίκης κατά τη διάρκεια αυτού του προσκυνήματος. Τα πενήντα φύλλα του είναι κατάγραπτα και στις δυο όψεις με σχέδια, σημειώσεις για χλωρίδα και πανίδα, αντιγραφές επιγραφών, σχόλια για τοιχογραφίες, καλογέρους, προσκυνητές. Πολλά από τα σχέδια χρησιμοποιήθηκαν ως αφετηρία για πίνακες που ο καλλιτέχνης ζωγράφισε κι εξέθεσε στη δεύτερη ατομική του έκθεση, τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς, και πολλές από τις σημειώσεις αντανακλώνται στη διάλεξη με θέμα «Προσεγγίσεις στο Άγιον Όρος», με την οποία είχε εγκαινιασθεί η έκθεση.

Η επίσκεψη εκείνη του 1952 δεν ήταν ασφαλώς ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία, αφού ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης σε διάστημα εξήντα ετών επισκέφθηκε το Άγιον Όρος 94 φορές. Είναι όμως η τελευταία τεκμηριωμένη φορά που ο Πεντζίκης επισκέφθηκε τον Άθω όσο ασκούσε το επιτήδευμα του φαρμακοποιού και ταυτόχρονα η πρώτη φορά που πήγε εκεί ως συνειδητοποιημένος καλλιτέχνης που έχει στο ενεργητικό του μια ατομική έκθεση και μια συμμετοχή σε ομαδική, ως συνειδητοποιημένος συγγραφέας που έχει στο ενεργητικό του τέσσερα εκδοθέντα βιβλία. Το γεγονός που ξεχωρίζει τον Ν.Γ. Πεντζίκη από άλλους ομότεχνούς του, ζωγράφους και συγγραφείς, που επισκέφθηκαν το Όρος είναι ότι εκείνοι έφτασαν στη μοναστική πολιτεία λίγο πολύ καταξιωμένοι, με διαμορφωμένους εκφραστικούς τρόπους και είτε κονταροχτυπήθηκαν με τους αγιορείτες καλογέρους είτε θήτευσαν στον Άθω. Ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης φτάνει στον Άθω αδιαμόρφωτος· δεν θητεύει στον Άθω, είναι θρέμμα του Άθω.

Αρχικά, η έκθεση στο ΜΙΕΤ προέβλεπε μόνο την αυτοτελή παρουσίαση του αγιορείτικου σημειωματαρίου με συνοδεία τεκμηριωτικού υλικού που θα αναψηλαφούσε την έκθεση του 1952, δίνοντας την ευκαιρία κάποια από τα αγιορείτικα έργα του καλλιτέχνη να αναρτηθούν ξανά μαζί, για πρώτη φορά μετά από 61 χρόνια. Στην πορεία όμως, η έκθεση εξελίχθηκε σε αναδρομική και επεκτάθηκε σε όλη την καλλιτεχνική διαδρομή του Ν. Γ. Πεντζίκη.

Γ. Ν. Π.

 
Φυσικός εκκλησιασμός, 1988, σινική μελάνη και κραγιόνια σε χαρτόνι, 19,1x25,7 εκ.
Ιδιωτική συλλογή, Θεσσαλονίκη


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ν. Γ. ΠΕΝΤΖΙΚΗ

Στερνοπαίδι του Γαβριήλ και της Μαίρης Πεντζίκη μετά από τρεις κόρες, ο Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης γεννήθηκε στις 17/30 Οκτωβρίου 1908 και ανατράφηκε σε οικονομικά εύπορο μεγαλοαστικό περιβάλλον που εμφορείτο από τα ιδανικά του αλύτρωτου Ελληνισμού. Ο πατέρας ίδρυσε το πρώτο επιστημονικό φαρμακείο στη Θεσσαλονίκη (1887)· η μητέρα, διδασκάλισσα με πλούσια κοινωνική δράση· πρωτότοκη αδελφή του, η ποιήτρια Ζωή Καρέλλη.

Σπούδασε οπτική φυσική και φυσιολογία στο Παρίσι (1927), βοτανική και φαρμακευτική στο Στρασβούργο (1928-9). Ο αιφνίδιος θάνατος του πατέρα (Φεβρουάριος 1927) έφερε ραγδαία οικονομική κατάρρευση της οικογενείας. Διαχειρίστηκε το πατρώο φαρμακείο (1930-1953), το οποίο εξελίχθηκε σε μείζον λογοτεχνικό στέκι.

Το 1933 επισκέφθηκε το Άγιον Όρος για πρώτη φορά· ακολουθούν άλλες 93 επισκέψεις σε διάστημα 60 ετών.

Εμφανίστηκε στα γράμματα με το μυθιστόρημα Αντρέας Δημακούδης (1935). Συνεργάστηκε με τα περιοδικά Το 3ο Μάτι, Μακεδονικές Ημέρες, Κοχλίας. Το 1944 πρωτοπαρουσίασε ζωγραφική του εργασία σε ομαδική έκθεση, και την ίδια χρονιά εκδόθηκαν η συλλογή ποιημάτων Εικόνες και το μυθιστόρημα Ο Πεθαμένος και η Ανάσταση. Έγραψε τεχνοκριτικές και δοκίμια για τον Μπουζιάνη, τον Παπαλουκά, τον Χατζηκυριάκο-Γκίκα, τον Τσαρούχη. Η πρώτη ατομική έκθεση στη Θεσσαλονίκη (1951) εγκαινίασε περίοδο έντονης ζωγραφικής παραγωγής που κορυφώθηκε με την πρώτη ατομική έκθεση στην Αθήνα (1958).

Από τον γάμο του με την Νίκη Λαζαρίδου (1948) απέκτησε έναν γιο (1952) και από το 1953 έως τη συνταξιοδότησή του (1969) εργάστηκε ως επιστημονικός συνεργάτης ελβετικής φαρμακευτικής εταιρίας.

Η Αρχιτεκτονική της σκόρπιας ζωής (1963) ήταν το πρώτο βιβλίο του που εκδόθηκε από καθιερωμένο εκδοτικό οίκο. Το Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης, κυκλοφόρησε λίγο πριν από το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1967.

Η έκδοση (1970) των πεζογραφημάτων Μητέρα Θεσσαλονίκη και Συνοδεία καθώς και των δοκιμίων Προς εκκλησιασμό, εγκαινίασε την ιδιαιτέρως έντονη όψιμη περίοδο συγγραφικής και ζωγραφικής δημιουργίας, που τροφοδοτείται από την καθημερινή –από το καλοκαίρι του 1967– συναναστροφή του καλλιτέχνη με τον Συναξαριστή του αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτη. Το Αρχείον (1974) αποτελεί παλίμψηστη επεξεργασία παλαιότερων ανέκδοτων κειμένων και το Πόλεως και Νομού Δράμας Παραμυθία (1983) τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος. Μεγάλο μέρος του ποιητικού έργου θησαυρίστηκε το 1988 στα Ποιήματα (Παλαιοντολογικά).

Απεβίωσε στις 13 Ιανουαρίου 1993 και ενταφιάστηκε στο κοιμητήριο του Ιερού Κοινοβίου του Ευαγγελισμού, στην Ορμύλια Χαλκιδικής.
 
 Εκ του Ευανθούς Λειμώνος των συναξαρίων (οι Άγιοι της 10ης Ιουνίου), 1971,
 σινική μελάνη και κραγιόνια σε χαρτόνι, 27,1x17,9 εκ., Ιδιωτική συλλογή, Θεσσαλονίκη


INFO – έκθεσης «Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, ΦΥΣΙΚΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΣ, 1934-1993. 3+1 Θέματα, 3 Ουρανοί»


ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ 
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφ. Βασ. Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22


 



ΛΗΞΗ
Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2014

Ωράριο λειτουργίας
Τρίτη: 9.00-16.00 Τετάρτη & Πέμπτη: 14.00-21.00
Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή: 10.00-18.00
Δευτέρα: κλειστά

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30
και 2310 295 149 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης

ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα) 

21/1/14

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ. ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ (1930-1941)

Εθνικό Θέατρο. Τα πρώτα χρόνια (1930-1941)

Κείμενα: Δημήτρης Σπάθης, Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Αντιγόνη Μανασσή
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2013
327 σελ. με 342 έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-250-586-1
Τιμή 50,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 45,00 €


Η έκδοση αυτή παρουσιάζει σε χρονολογική σειρά τη σκηνική δραστηριότητα του Εθνικού Θεάτρου από την έναρξη της λειτουργίας του (1932) μέχρι την ανακοπή της καλλιτεχνικής του πορείας, εξαιτίας της γερμανικής κατοχής (1941). Ο κατάλογος των παραστάσεων βασίστηκε κυρίως στην πλήρη σειρά θεατρικών προγραμμάτων της κρατικής σκηνής, που φυλάσσονται στη Συλλογή Τεκμηρίων Παραστατικών Τεχνών του ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ. Στην έκδοση δημοσιεύονται επίσης μελέτες για την ίδρυση και τα πρώτα χρόνια της ιστορίας του Εθνικού Θεάτρου, ανέκδοτες μεσοπολεμικές μαρτυρίες καλλιτεχνών και συνεργατών της κρατικής σκηνής και χρονολόγιο (1930-1941). Η εικονογράφηση του τόμου προέρχεται στο μεγαλύτερο μέρος της από τα αρχεία των φωτογράφων Τάσου Μελετόπουλου (1908-1969) και Λέοντα Φραντζή (1889-1965) (ΕΛΙΑ/ΜΙΕΤ). Με μια μεθοδική εργασία ιχνηλασίας, επιχειρήθηκε να μεταφερθούν στον τόμο αυτό τα σωζόμενα χνάρια και ο απόηχος της πορείας ενός επίσημου καλλιτεχνικού φορέα και να αναγνωριστούν, όσο αυτό είναι εφικτό, τα πρόσωπα και τα γεγονότα που τη σφράγισαν.

1934, ΣΠΥΡΟΣ ΜΕΛΑΣ, Ιούδας
Ανάγνωση του έργου. Μπροστά: Φώτος Πολίτης, Σπύρος Μελάς. Πίσω: Ιωάννης Αυλωνίτης, 
Μήτσος Μυράτ, Μιλτιάδης Λιδωρίκης, Κατίνα Παξινού, Αλέξης Μινωτής, Μιράντα Μυράτ, 
Γεώργιος Ταλάνος, Μανώλης Σκουλούδης, Χρήστος Ευθυμίου, Άρης Μαλλιαγρός. 
Φωτ. Τάσος Μελετόπουλος

Η ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου, την άνοιξη του 1930, άνοιγε νέες προοπτικές για τη θεατρική παιδεία του τόπου. Ο Δημήτρης Σπάθης επισημαίνει: «Στην αρχική φάση της λειτουργίας του, το Εθνικό Θέατρο διέθετε πόρους επαρκείς, χάρη στην κρατική επιδότηση, εξοπλισμό ικανοποιητικό στη σκηνή του ανακαινισμένου κτιρίου της οδού Αγίου Κωνσταντίνου, έναν κανονισμό που μπορούσε να εξασφαλίσει τότε στο ίδρυμα ομαλή λειτουργία και σχετική αυτοτέλεια, διοίκηση από αρμόδια πρόσωπα (διευθυντής ο Ιωάννης Γρυπάρης), σκηνοθέτη τον Φώτο Πολίτη και καλλιτεχνικό δυναμικό που ανάλογό του δεν είχε συγκεντρωθεί ποτέ άλλοτε σε ελληνικό θίασο. Ο Φώτος Πολίτης (1890-1934) θα ανεβάσει από το 1932 ως το Δεκέμβρη του 1934, άλλοτε μόνος, σπανιότερα με το βοηθό και διάδοχό του Δημήτρη Ροντήρη, γύρω στα τριάντα έργα, αρχαία δράματα και ξένους συγγραφείς, κυρίως κλασικούς αλλά και νεότερους. Η αξιοποίηση του αρχαίου δράματος στη σύγχρονη σκηνή, η συστηματική και σε βάθος ερμηνεία των κλασικών έργων, η ενσωμάτωση στη θεατρική παιδεία ξεχασμένων στοιχείων της νεοελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, η πρόοδος που σημειώνει τα χρόνια εκείνα η σκηνοθεσία και η υποκριτική και γενικότερα η άνοδος της καλλιτεχνικής στάθμης του θεάτρου είναι επιτεύγματα στα οποία η συμβολή του Πολίτη υπήρξε πολύτιμη.

1937, ΟΥΙΛΛΙΑΜ ΣΑΙΞΠΗΡ, Άμλετ. 
Αναμνηστική φωτογραφία: Αιμίλιος Βεάκης, Μάνος Κατράκης, Μίχης Ιακωβίδης, 
Δημήτρης Ροντήρης, Αλέξης Μινωτής, Κλεόβουλος Κλώνης. 
Φωτ. Λέων Φραντζής

Στο συγκρότημα του Εθνικού Θεάτρου αντιπροσωπεύτηκαν όλες οι γενιές ηθοποιών με τους πιο αξιόλογους εκπροσώπους τους. Ο κρατικός θίασος αποτέλεσε έτσι την πιο εντυπωσιακή συμπαράταξη δυνάμεων που μπορούσε τότε να επιτευχθεί. Με αυτό το δυναμικό, ο Φώτος Πολίτης και ο Δημήτρης Ροντήρης (από το 1934 και μετά) έδωσαν τις αρτιότερες παραστάσεις που είχε γνωρίσει ως τότε η ελληνική σκηνή». Οι μεσοπολεμικές παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου χαρακτηρίστηκαν από ομαδικό πνεύμα, ξεχωριστές επιδόσεις στην υποκριτική, υψηλή αισθητική, τεχνική αρτιότητα και ενδιαφέροντες πειραματισμούς στην όψη (σκηνικά, κοστούμια, φωτισμοί), στη μουσική και στην κίνηση. 

20/1/14

ΚΥΒΕΡΝΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΑΣ ΙΔΕΑΣ

Mark Mazower
Κυβερνώντας τον κόσμο. Η ιστορία μιας ιδέας

Μετάφραση: Ελένη Αστερίου
Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2013
476 σελ.
ISBN 978-960-221-590-6
Τιμή 31,95 € / στο βιβλιοπωλείο μας 28,75 €



Το 1815 oι εξαντλημένοι νικητές των συγκρούσεων που είχαν απορροφήσει την Ευρώπη επί μια γενιά συμφώνησαν σ’ ένα νέο σύστημα για τη διατήρηση της ειρήνης. Αντί τα ανεξάρτητα κράτη να αλλάζουν πλευρές, να κλείνουν συμφωνίες και να προδίδουν το ένα το άλλο, μια νέα «Ευρωπαϊκή Συμφωνία» θα εξασφάλιζε ότι η βαρβαρότητα και το χάος των Ναπολεόντειων πολέμων δεν θα επαναλαμβάνονταν ποτέ πια.

Το εντυπωσιακό νέο βιβλίο του Μαρκ Μαζάουερ αναπλάθει δύο αιώνες διεθνούς διακυβέρνησης – τον αγώνα για τη διάδοση αξιών και την οικοδόμηση θεσμών που θα έφερναν τάξη σε ένα άναρχο και επικίνδυνο σύστημα κρατών. Δείχνει πώς αυτό που ξεκίνησε ως ευρωπαϊκή υπόθεση έγινε το πλαίσιο του σημερινού κόσμου, καθώς υπέρμαχοι του ελεύθερου εμπορίου, κομμουνιστές και εθνικιστές πρόβαλαν τα δικά τους ριζοσπαστικά οράματα για μια διεθνή αρμονία. Οι ουτοπικές μυθοπλασίες του Ιουλίου Βερν και του Χ. Τζ. Γουέλς αναμείχθηκαν με τα σχέδια της εσπεράντο, τα όνειρα για μια καθολική επιστήμη της πληροφορίας και τους νομικούς κώδικες ενός δικαστηρίου για όλη την ανθρωπότητα. Βρετανοί και Αμερικανοί πολιτικοί στήριξαν τη δημιουργία ενός ενιαίου παγκόσμιου οργανισμού ασφαλείας.

Κάθε φορά που ο κόσμος καταστρεφόταν από ένα νέο ξέσπασμα βίαιου κυνισμού και μεταβαλλόμενων συμμαχιών, πρόβαλλε η απαίτηση για κάτι που θα μπορούσε να κάμψει τα βραχυπρόθεσμα εθνικά συμφέροντα προς όφελος ενός ευρύτερου κοινού αγαθού. Ωστόσο σήμερα εξασθενεί η πίστη στα παλιά ιδανικά και στην πολιτική ικανότητά μας να διαμορφώνουμε το μέλλον. Η συντριπτική δύναμη του παγκόσμιου χρηματοπιστωτικού κεφαλαίου έχει κάνει αγνώριστη την ίδια τη δυνατότητα να κυβερνηθεί ο κόσμος, που αμφισβητείται πλέον όσο ποτέ άλλοτε.

Σε μια εποχή που ο ΟΗΕ απαξιώνεται, η αμερικανική ισχύς υποχωρεί και ασταθείς συνασπισμοί ισχύος ή κοντόθωρες δυνάμεις της αγοράς απειλούν και πάλι μεγάλα τμήματα του κόσμου, το βιβλίο αυτό δεν θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρο.


«Ένα μοναδικό έργο: ένας μεγάλος ιστορικός ανασυνθέτει τον τρόπο με τον οποίο άτομα και έθνη επιδίωξαν να προωθήσουν εθνικά συμφέροντα σε μια όλο και πιο περίπλοκη διεθνή σκηνή. Μια δραματική, καινοτόμα περιγραφή ιδεών και θεσμών που έρχονται σε σύγκρουση με σκληρές πραγματικότητες.»

Fritz Stern

«Ο Μαζάουερ αποδεικνύει ότι είναι ο επιφανέστερος ιστορικός της γενιάς του... Προσφέρει την πιο πειστική εξήγηση που έχει διατυπωθεί ώς τώρα για τις υπερβολικές, υστερικές ακόμη, προσδοκίες της δεκαετίας του 1990 και την κατοπινή κατάρρευση της αισιοδοξίας μετά το 2000, η οποία μεταφράζεται τώρα στο φόβο που καταλαμβάνει μεγάλα τμήματα του Δυτικού κόσμου. Σπανίως εμφανίζεται ένα βιβλίο ιστορίας που όχι μόνο αναμορφώνει ριζικά την κατανόηση του παρελθόντος, αλλά μας επιτρέπει επίσης να επανεκτιμήσουμε το παρελθόν και, με λίγη καλή τύχη, να επηρεάσουμε το μέλλον μας.»

Misha Glenny

«Κυβερνώντας την Ευρώπη, κι έπειτα ολόκληρο τον κόσμο... Η ιδέα έχει βρει τον τέλειο χρονικογράφο της στο πρόσωπο του Μαρκ Μαζάουερ, οι προσεγγίσεις του οποίου αποπνέουν κοσμοπολιτική αντίληψη, ανθρωπιά, πολυμάθεια και τον δέοντα σκεπτικισμό. Επιπλέον, η ιστορία του είναι γραμμένη σε καθαρή, κομψή πρόζα. Ένα θεμελιώδες έργο όχι μόνο για ιστορικούς, αλλά και για όποιον ενδιαφέρεται για τον ταραγμένο κόσμο όπου ζούμε.»

Ian Buruma

«Μια σημαντική συμβολή στην ιστορική έρευνα – τα κεφάλαια για την εντυπωσιακή περιδίνηση της πολιτικής, των ιδεών και των μορφών οργάνωσης τον 19ο αιώνα είναι ιδιαίτερα πρωτότυπα και πολύτιμα... Ο Μαζάουερ αξίζει την ευγνωμοσύνη μας μόνο και μόνο γι’ αυτή τη διαυγή περιγραφή που μας δίνει. Όμως το Κυβερνώντας τον κόσμο είναι επίσης ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα χάρη στο ισχυρό επιχείρημα που το διατρέχει.»

Paul Kennedy, Financial Times

(πηγή: εκδόσεις Αλεξάνδρεια)

18/1/14

ΓΚΑΜΠΡΙΕΛ ΓΚΑΡΣΙΑ ΜΑΡΚΕΣ. Η ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ

Τζέραλντ Μάρτιν
Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες. Η βιογραφία του

Μετάφραση: Άδωνις Σάμψων
Επιμέλεια: Γιώτα Καραγιάννη
Αθήνα, Μικρή Άρκτος 2013
752 σελ.
ISBN 978-960-8104-51-8
Τιμή 32,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 28,80 €



Συγγραφέας των κλασικών έργων Εκατό Χρόνια Μοναξιά και Ο Έρωτας στα Χρόνια της Χολέρας, ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες είναι αναμφισβήτητα ένας από τους πιο δημοφιλείς συγγραφείς του εικοστού αιώνα.

Ο συγγραφέας του βιβλίου, Τζέραλντ Μάρτιν, αφηγείται τη συναρπαστική πορεία του Γκαρσία Μάρκες προς την επιτυχία και τη διεθνή αναγνώριση, αποκαλύπτοντας τις πολύπλοκες σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στην καταξίωση και την αξία, στην πολιτική θέση και τη συγγραφική αποστολή, στην εξουσία και τη σύνδεσή της με την αγάπη και τη μοναξιά.

Το υλικό του συγγραφέα συνθέτουν 300 και πλέον συνεντεύξεις από σημαίνοντα πρόσωπα. Ανάμεσά τους, ο Φιντέλ Κάστρο, ο Φελίπε Γκονζάλες, ο Κάρλος Φουέντες ο Μάριο Βάργκας Γιόσα, μέλη της μεγάλης οικογένειας του Μάρκες και βέβαια ο Γκάμπο αυτοπροσώπως.

Ο Μάρτιν βυθίζεται στον κόσμο του Μάρκες δημιουργώντας έτσι την απόλυτη βιογραφία: τολμηρή και αποκαλυπτική, όπως ακριβώς η δημοσιογραφία του Μάρτιν, πολυεπίπεδη και γεμάτη πάθος, όπως η γραφή του Μάρκες.

Η περιπέτεια της συγγραφής της Βιογραφίας κράτησε 17 ολόκληρα χρόνια, κι όπως εξομολογείται ο ίδιος ο Μάρτιν στην εισαγωγή της : «αν ποτέ υπήρχε ένα θέμα για το οποίο άξιζε να αφιερωθεί το ένα τέταρτο της ζωής κάποιου ανθρώπου, τότε αυτό αναμφισβήτητα θα ήταν η εξαιρετική ζωή και η πορεία του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες.»

Ίσως αξιολογώντας αυτή την αφοσίωση και αυταπάρνηση ο ίδιος ο Μάρκες, με δήλωση του το 2006, τον ανήγγειλε στον διεθνή τύπο ως επίσημο βιογράφο του.

(πηγή: Μικρή Άρκτος)

17/1/14

Ο ΝΟΥΣ ΚΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ


Τζών Μακντάουελ
Ο νους και ο κόσμος         

Μετάφραση –Εισαγωγή: Θάνος  Σαμαρτζής
Επίμετρο: Αριστείδης Μπαλτάς
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2013
430 σελ.
ISBN 978-960-524-405-7
Τιμή 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €



Η σχέση ανάμεσα στον ανθρώπινο νου και τον φυσικό κόσμο αποτελεί για τη φιλοσοφία των Νέων Χρόνων ένα πρόβλημα. Από τη μια μεριά, ο άνθρωπος πρέπει να νοηθεί ως ένα φυσικό πλάσμα υπαγόμενο στους ίδιους ακριβώς νόμους με αυτούς που διέπουν την υπόλοιπη φύση. Από την άλλη μεριά, μοιάζει να είμαστε υποχρεωμένοι να αναγνωρίσουμε στον άνθρωπο την ικανότητα να δρα ελεύθερα και, συνεπώς, να φέρει την ευθύνη για τις αποφάσεις και τις πράξεις του. Όμως, η ιδέα μιας τέτοιας ελευθερίας δύσκολα μπορεί να συμφιλιωθεί με την ιδέα μιας νομοκρατούμενης φύσης.

Αυτός ο δυϊσμός φύσης και ελευθερίας κρύβεται πίσω από ένα άλλο κεντρικό ερώτημα της φιλοσοφίας των Νέων Χρόνων: το ερώτημα κατά πόσο είναι δυνατό να αποκτήσουμε αντικειμενική γνώση του κόσμου. Η έννοια της αντικειμενικής γνώσης του κόσμου είναι άμεσα συνδεδεμένη με την έννοια της εμπειρικής γνώσης. Από τη μια μεριά, η εμπειρία πρέπει να λειτουργήσει ως το θεμέλιο πάνω στο οποίο θα βασιστούμε για να γνωρίσουμε τον έξω από μας κόσμο. Από την άλλη μεριά, όμως, ο τρόπος με τον οποίο καλούμαστε συνήθως να κατανοήσουμε την εμπειρία μάς υποχρεώνει να θεωρήσουμε πως είναι αδύνατο να βασιστούμε σ’ αυτήν. Και αυτό μοιάζει να ακυρώνει τη δυνατότητα να γνωρίσουμε αντικειμενικά τον κόσμο.

Το Ο νους και ο κοσμος του Τζων Μακντάουελ πρωτοδημοσιεύτηκε το 1994 και ήδη αναγνωρίζεται ως κλασικό. Ο Μακντάουελ εξετάζει το πρόβλημα της σχέσης νου και κόσμου, επικεντρωνόμενος στις δυσκολίες που γεννά η έννοια της εμπειρικής γνώσης. Ο Μακντάουελ αντλεί από μια εντυπωσιακή ποικιλία φιλοσοφικών πηγών, συνδυάζοντας νήματα της αγγλοσαξονικής φιλοσοφίας του 20ού αιώνα με κεντρικές έννοιες του γερμανικού ιδεαλισμού και της αριστοτελικής σκέψης. Το εγχείρημά του στόχο έχει να μας επιτρέψει να κατανοήσουμε τον άνθρωπο ως ένα φυσικό και ταυτόχρονα ελεύθερο πλάσμα μέσα σε έναν νομοκρατούμενο κόσμο.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


Ο John McDowell (1942) γεννήθηκε στη Νοτιοαφρικανική Ένωση. Δίδαξε για χρόνια στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ενώ από το 1986 διδάσκει στο Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ. Είναι μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας και της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών. Αναγνωρίζεται ως ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή φιλοσόφους. Το έργο του εκτείνεται από τη μεταφυσική και τη φιλοσοφία του πνεύματος μέχρι τη φιλοσοφία της γλώσσας και την ηθική.

Κύρια έργα του: Mind, Value, and Reality ( 1998), Meaning, Knowledge, and Reality (1998), Having the World in View ( 2009) και The Engaged Intellect (2009).

16/1/14

ΤΟ ΜΟΝΤΕΡΝΟ ΣΤΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ού ΑΙΩΝΑ


Το μοντέρνο στη σκέψη και τις τέχνες του 20ού αιώνα

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Β. Κιντή, Π. Τουρνικιώτης, Κ. Τσιαμπάος
Αθήνα, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2013
246 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-221-563-0
Τιμή 14,91 / στο βιβλιοπωλείο μας 13,42 €



Η γεωγραφία του μοντέρνου στη διάρκεια του 20ού αιώνα περιλαμβάνει πόλεις όπως η Βιέννη, το Βερολίνο, το Παρίσι, η Πράγα, η Μόσχα, το Λονδίνο, η Νέα Υόρκη. Η Αθήνα, η οποία φιλοξένησε το 1933 το 4ο Διεθνές Συνέδριο Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής (IV CIAM), πώς τοποθετείται στον χάρτη αυτό; Ποιος ήταν ο δικός της μοντερνισμός; Ποιες μορφές και ποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά πήρε ο μοντερνισμός -και ο ελληνικός μοντερνισμός ειδικότερα- στη σκέψη και τις τέχνες του 20ού αιώνα;

Στο βιβλίο διερευνώνται και αναλύονται χαρακτηριστικά του μοντέρνου όπως η αυτοαναφορικότητα, ο κατακερματισμός της συνέχειας, η αφαίρεση, ο φορμαλισμός, η λειτουργική καθαρότητα, η ορθολογικότητα και το παράλογο, η έμφαση στην πρόοδο, η αναφορά στη μηχανή και την τεχνολογία, η ρήξη με την παράδοση, ο ελιτισμός, ο κοσμοπολιτισμός, η ουτοπία, ενώ αναπτύσσεται ένας διάλογος για τις μορφές που πήρε η εκδήλωση του μοντέρνου σε διάφορους χώρους: από την Αρχιτεκτονική μέχρι τη Φιλοσοφία, από τη Μουσική μέχρι τις Φυσικές Επιστήμες και τα Μαθηματικά, από την Πολιτική μέχρι τη Λογοτεχνία.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

15/1/14

TA MHXANAKIA

Γιαν Χένρικ Σβαν
Τα μηχανάκια

Μετάφραση: Μαρία Φραγκούλη
Επιμέλεια – Επίμετρο: Μαργαρίτα Μέλμπεργκ
Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις του Εντευκτηρίου 2013
174 σελ.
ISBN 978-960-7568-35-9
Τιμή 10,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,00 €



«Τα Μηχανάκια του Μανόλη είναι το συγκινητικό και μεγαλειώδες πορτρέτο ενός ηλικιωμένου Έλληνα που θα μπορούσε να ήταν ο γραφικός τύπος μιας τουριστικής διαφήμισης ή ενός γαλακτοκομικού προϊόντος, αν δεν του εμφυσούσε ζωή και δεν του έδινε φωνή ο συγγραφέας Γιαν Χένρικ Σβαν [...] Η πλοκή είναι απλή. Σίγουρα ενσυνείδητα [...] Αυτό που περιγράφεται μάλλον στερείται πλοκής. Η απουσία, οι μνήμες μιας ζωής, ζωής που είχε τις αναλαμπές της. Και τελικά, η προσμονή του θανάτου που τα ακυρώνει όλα. Και τι δεν βάζει ο συγγραφέας στο έργο για να γεμίσει αυτή την απουσία και την προσμονή! Ο Σβαν έχει εντρυφήσει στην καθημερινότητα της ένδειας στην Ελλάδα. Έχει δει το ταλαιπωρημένο και απλό πρόσωπό της, τις παλιές ταβέρνες, τα στεγνά και ανεμοδαρμένα τοπία, τα υγρά σπίτια όπου οι χήρες τουρτουρίζουν από το κρύο στο φως μιας λάμπας ασετυλίνης [...] Ξεχάστε για λίγο όλες τις εγωπαθείς "βασίλισσες" και τους 'υπουργούς" αστυνομικών μυθιστορημάτων και απολαύστε ένα βιβλίο που αγγίζει τα έργα της μεγάλης λογοτεχνίας!»

Ake Leijonhufvud,
(εφημερίδα "Sydsvenska Dagbladet")


O Γιαν Χένρικ Σβαν γεννήθηκε στη Λουντ της Σουηδίας το 1959. Μεγάλωσε στην Κοπεγχάγη και φοίτησε στα πανεπιστήμια της Σορβόνης και της Στοκχόλμης. Ζει και εργάζεται στην Στοκχόλμη.
Πεζογράφος, μεταφραστής και κριτικός. Μερικά από τα μυθιστορήματά του: Μπορώ να σταματήσω μια θάλασσα (1986)· Η καταραμένη χαρά (1987 ― ελληνική μετάφραση Γιάννη Αλεξάκη, Εκδόσεις Εντευκτηρίου 2002)· Έρωτες και περιπέτειες (1991), η τριλογία Τα χρήματα (1996), Ζητιάνοι (1999) και Οι περιπλανώμενοι (2001, βραβείο των κριτικών της εφημερίδας Göteborg Posten ― ελληνική μετάφραση Θεοφανώς Καλογιάννη, Κέδρος 2007)· Η Δράκαινα (2005) είναι το πρώτο του μυθιστόρημα που εκτυλίσσεται στην Ελλάδα, όπως και το αφήγημα Τα μηχανάκια του Μανόλη (2008). Τελευταίο βιβλίο του: Η ζωή μου σαν μυθιστόρημα (2011).

Μεταφράζει λογοτεχνία από τα δανέζικα, τα γαλλικά, τα πολωνικά, τα αραβικά και τα ελληνικά. Έχει μεταφράσει την Αμοργό του Νίκου Γκάτσου, ποιήματα των Μίλτου Σαχτούρη και Βύρωνα Λεοντάρη, ποιητές της γενιάς του ’70, καθώς και σύγχρονους Έλληνες πεζογράφους. Το 2013 εκδόθηκε σε μετάφρασή του Η φόνισσα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

14/1/14

Ο ΧΩΡΟΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ. Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΗ ΜΟΥΣΕΙΟΛΟΓΙΑ


Καλή Τζώρτζη
Ο χώρος στο μουσείο. Η αρχιτεκτονική συναντά τη μουσειολογία

Αθήνα, Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς 2013
398 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-244-159-6
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 22,50 €



Τα μουσεία ανήκουν στα κτήρια-σύμβολα των αρχών του 21ου αιώνα, τόσο για την αρχιτεκτονική ετερογένειά τους όσο και για το εύρος των πολιτιστικών στόχων που υπηρετούν.

Τα ερωτήματα που θέτει το βιβλίο είναι: Πώς η αρχιτεκτονική επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε τα μουσεία; Πώς σχετίζεται με την "τέχνη του εκθεσιακού σχεδιασμού"; Η απάντηση, κατά τη συγγραφέα, είναι εν πολλοίς "μέσω του χώρου". Προσεγγίζοντας τον χώρο ως κοινή γλώσσα του κτηρίου και της έκθεσης, και επομένως ως κοινό σημείο αναφοράς αρχιτεκτονικής και μουσειολογίας, μπορούμε να κατανοήσουμε βαθύτερα τον ιδιαίτερο χωρικό, οπτικό, νοητικό και κοινωνικό χαρακτήρα κάθε μουσείου. Η συγγραφέας εξηγεί, για παράδειγμα, πως κάποια μουσεία δημιουργούν στους επισκέπτες την αίσθηση της προσωπικής εξερεύνησης ενώ άλλα έχουν κυρίως διδακτικό χαρακτήρα, πώς η επίσκεψη σε ορισμένα μουσεία μετατρέπεται σε χωρική εμπειρία ενώ σε άλλα σε κοινωνικό γεγονός.

Το βιβλίο αρχίζει με ιστορική αναδρομή στην εξέλιξη του μουσείου ως κτηρίου και ως οργανωμένου χώρου, καθώς και στην παράλληλη εξέλιξη των εκθεσιακών αντιλήψεων. Εν συνεχεία, επικεντρώνεται στη σε βάθος μελέτη επιλεγμένων σύγχρονων μουσείων, αναλύοντας την αρχιτεκτονική του χώρου, το εκθεσιακό σκεπτικό, τη συμπεριφορά των επισκεπτών. Συνδυάζοντας τη διαισθητική παρατήρηση με τη λεπτομερή περιγραφή και ανάλυση, αναπτύσσει μια μεθοδολογία για τη μελέτη των μουσείων και καταλήγει προτείνοντας ένα θεωρητικό μοντέλο για την ερμηνεία τους.

Θεωρητικά εξοπλισμένο, μεθοδολογικά καινοτόμο, πλούσια εικονογραφημένο, το βιβλίο αυτό συνιστά βασικό έργο, τόσο για αυτούς που δημιουργούν και μελετούν τα μουσεία (αρχιτέκτονες, επιμελητές και μουσειολόγους, φοιτητές) όσο και για εκείνους που επισκέπτονται τα μουσεία και αποτελούν το κοινό τους.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

13/1/14

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΧΩΡΟΤΑΚΤΗΣ


Νίκος Σκουτέλης
Ο πόλεμος χωροτάκτης. Το δίκτυο των πόλεων-οχυρών στο κατά θάλασσαν κράτος της Βενετίας, 16ος-17ος αιώνας

Αθήνα, Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς 2013
232 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-244-158-9
Τιμή 45,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 40,50 €



Το κατά θάλασσαν κράτος της Βενετίας, από τη χερσόνησο της Ίστριας και τις κτήσεις στο Ιόνιο έως την Κύπρο, αποτέλεσε για τους Βενετούς μιαν εκτεταμένη διοικητική περιφέρεια με ελαστικά γεωγραφικά όρια, τόσο ως προς τις χρονικές περιόδους της συμπερίληψης όσο και ως προς την ίδια τη φυσική υπόσταση τέτοιων ορίων. Ενώ έως το δεύτερο μισό του 15ου αιώνα τα εδάφη στην ανατολική Βαλκανική και στο Αιγαίο αποτελούσαν όχι μόνο διαμετακομιστικούς σταθμούς, αλλά και την κυρίως αγροτική γη του κράτους, με την είσοδο στον 16ο αιώνα αρχίζουν να αντιμετωπίζονται ως ασπίδα για την αναχαίτιση του οθωμανικού επεκτατισμού.

Η οργάνωση της πόλης των εμπόρων, των τεχνιτών και των εκκλησιαστικών ταγμάτων υποτάσσεται σταδιακά στο ενδεχόμενο του πολέμου. Η Ζάρα, όπως ο Χάνδακας, η Σίμπενικ, η Κέρκυρα, το Σπάλατο, το Ρέθυμνο και τα Χανιά, θα δεχτούν επεμβάσεις αρχιτεκτόνων και μηχανικών του στρατού, άλλοτε ως στοιχεία νεωτερισμών στο αστικό τοπίο, άλλοτε ως σπασμωδικές λύσεις σε μια πυρετώδη κίνηση ανθρώπων και ιδεών.

Στο βιβλίο, οι πρωταγωνιστές, οι οχυροί τόποι, τα λιμάνια και οι πόλεις, αλληλεπιδρούν στην προοπτική οργάνωσης ενός συχνά ανομολόγητου σχεδιαστικού υπόβαθρου, με πρώτιστο κριτήριο τις πιθανές συρράξεις. Ο επικείμενος πόλεμος, ως χωροτάκτης, καθορίζει πλέον την καθημερινότητα, όχι μόνο στις πόλεις αλλά και στην ύπαιθρο, σφραγίζοντας οριστικά την προσπάθεια για περισσότερη ενότητα και συνοχή σε μια από τη φύση της κατακερματισμένη περιφέρεια.

 (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

11/1/14

Ο ΕΡΧΟΜΕΝΟΣ ΘΕΟΣ. ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΣΧΑΤΟΛΟΓΙΑ


Jürgen Moltmann
Ο ερχόμενος Θεός. Χριστιανική εσχατολογία

Μετάφραση: Πέτρος Γιατζάκης
Αθήνα, Άρτος Ζωής 2013
462 σελ.
ISBN 978-960-8053-441
Τιμή 28,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 25,20 €



Στην εσχατολογία του ο Γιούργκεν Μόλτμαν δεν πραγματεύεται τη θρησκευτική τελική απάντηση όλων των ερωτημάτων, γιατί θέμα της χριστιανικής εσχατολογίας δεν είναι το τέλος αλλά η νέα δημιουργία όλων των πραγμάτων. Η χριστιανική εσχατολογία ακολουθεί σε όλες τις διαστάσεις της, την προσωπική, την ιστορική και την κοσμική, το χριστολογικό πρότυπο: στο τέλος, η αρχή. Ο Γιούργκεν Μόλτμαν εξετάζει τις ειδικές εφαρμογές της θεολογίας της ελπίδας, δηλαδή τους ορίζοντες προσδοκίας για την προσωπική ζωή, για την πολιτική και την ιστορική ζωή και, τέλος, για τη ζωή του σύμπαντος κόσμου. Ποια είναι και πως εκδηλώνεται η ελπίδα της αιώνιας ζωής, της βασιλείας του Θεού και του καινού ουρανού και της καινής γης; Ποια είναι και πως εκδηλώνεται η ελπίδα της δόξας του Θεού;

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


O Γιούργκεν Μόλτμαν γεννήθηκε το 1926 στο Αμβούργο. Άρχισε να σπουδάζει θεολογία ως αιχμάλωτος πολέμου στην Αγγλία. Μετά την επιστροφή του το 1948 στη Γερμανία, συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Γοττίγης, από όπου και έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα το 1952. Το 1958 έγινε καθηγητής στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική Σχολή του Βούπερταλ και το 1963 καθηγητής Συστηματικής Θεολογίας και Κοινωνικής Ηθικής στο Πανεπιστήμιο της Βόννης. Από το 1967 έως το 1994 διετέλεσε καθηγητής Συστηματικής Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο της Τυβίγγης. Έχει λάβει πλήθος τιμητικών διακρίσεων για το έργο του και έχει ανακηρυχθεί επίτιμος διδάκτωρ από πολλά πανεπιστήμια. Επί είκοσι έτη ήταν μέλος της Επιτροπής Πίστης και Τάξης του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών. Μεταξύ των πολλών άλλων επιστημονικών δραστηριοτήτων του, υπήρξε εκδότης του περιοδικού Evangelische Theologie και ένας από τους διευθυντές του καθολικού περιοδικού Concilium.

Ο Γιούργκεν Μόλτμαν θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους θεολόγους της εποχής μας. Από τις εκδόσεις Άρτος Ζωής κυκλοφορεί επίσης το έργο του Τί είναι θεολογία σήμερα; Δύο μελετήματα για την επικαιροποίησή της, μτφρ. Πέτρος Γιατζάκης, 2008

10/1/14

ΙΔΑΝΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΚΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ. ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΩΝΤΑΣ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΒΑΦΗ

Ιδανικές ‘μορφές’ κι αγαπημένες. Εικονογραφώντας ποιήματα του Καβάφη

Κείμενα: Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδης, Μαρία Δόγκα-Τόλη, Μιμίκα Γιαννοπούλου
Αθήνα, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης – Ίδρυμα Νικολάου και Ντόλλης Γουλανδρή 2013
100 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-618-5060-03-9
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 13,50 €



«Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το «Έτος Καβάφη» το 2013, το οποίο αποτελεί επέτειο για τα 150 χρόνια από την γέννηση και 80 από τον θάνατο του μεγάλου αλεξανδρινού ποιητή, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης διάλεξε να παρουσιάσει μια ενδιαφέρουσα έκθεση με τίτλο «Ιδανικές ʻμορφέςʼ κι αγαπημένες − Εικονογραφώντας τα ποιήματα του Καβάφη». Είναι γνωστό ότι μεγάλο μέρος του καβαφικού έργου, που ολόκληρο συνθέτει μια δυνατή φωνή στη διαχρονία, αποτελούν τα ποιήματα με μυθολογικό και ιστορικής έμπνευσης περιεχόμενο, πολλά από τα οποία έχουν ως κέντρο τον ελληνιστικό κόσμο, όπως διαμορφώθηκε μετά τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου αλλά και την αγαπημένη πόλη του ποιητή, την Αλεξάνδρεια. Από αυτά το Μουσείο επέλεξε είκοσι επτά (27) ποιήματα και με εξήντα επτά (67) συνολικά αρχαία έργα, προερχόμενα στην πλειονότητά τους από τα ελληνικά δημόσια μουσεία, επιχειρεί να πραγματευτεί την παρουσία της αρχαίας ελληνικής σκέψης στο έργο του ποιητή και να «εικονογραφήσει» περιόδους και πρόσωπα της ιστορίας που βρίσκονται στο επίκεντρο της καβαφικής δημιουργίας…»

Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη
Γενική Διευθύντρια Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς

9/1/14

MARTIN KIPPENBERGER. A CRY FOR FREEDOM


Martin Kippenberger. A cry for Freedom

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης – Ίδρυμα Νικολάου και Ντόλλης Γουλανδρή 2013
144 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-618-5060-02-2
Τιμή 10,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,00 €



«…Η Ιστορία της Τέχνης μπορεί να γίνει αντιληπτή ως μια διαδοχική διεύρυνση του ορισμού του έργου τέχνης, διαδικασία που συνεπάγεται την προοδευτική απελευθέρωση του καλλιτεχνικού δημιουργικού πνεύματος. Ο Martin Kippenberger εξαπέλυσε μιαν αδυσώπητη επίθεση ενάντια σε ότι μέχρι τότε συνιστούσε το έργο τέχνης, θέτοντας τα όριά του υπό αμφισβήτηση σε όλα τα μέτωπα. Τη σκληρότητα αυτής της επίθεσης μεγέθυνε η έμφυτη, ασυγκράτητη ορμή με την οποία διεκδικούσε την προσωπική του ελευθερία στην έκφραση του δημιουργικού οράματός του, συνθήκη από την οποία προκύπτει και ο συγκερασμός προσωπικής ζωής και καλλιτεχνικής δράσης σε ένα αδιαίρετο, συμπαγές και αμετάβλητο Gesamtkunstwerk (συνολικό έργο τέχνης). Ακολούθησε έναν και μοναδικό Κανόνα: Πάντα να παραβαίνεις τους Κανόνες! Πλανήθηκε με τόλμη στις άγνωστες, αχαρτογράφητες εκτάσεις της ελευθερίας, εγχείρημα ριψοκίνδυνο το οποίο πλήρωσε ακριβά με τον πρόωρο θάνατό του σε ηλικία 44 ετών από καρκίνο του ήπατος. Εξήντα χρόνια μετά τη γέννησή του, η έκθεση αυτή επιχειρεί να ακολουθήσει τα χνάρια εκείνης της περιπλάνησης, την ιστορία ενός άνδρα αφοσιωμένου στο κυνήγι της ελευθερίας ενάντια σε όλους τους περιορισμούς που η ορθόδοξη σκέψη όρθωνε στο διάβα του, και να ρίξει φως στις τόσες πτυχές της ρηξικέλευθης δράσης μέσα μέσα από την οποία παρέβαινε συστηματικά τους κανόνες…»

Δημήτρης Παλαιοκρασσάς
(από την εισαγωγή του βιβλίου)

8/1/14

Η ΑΝΑΔΥΣΗ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. ΙΣΤΟΡΙΕΣ, ΠΡΟΣΩΠΑ, ΤΟΠΙΑ


Αλέκα Καραδήμου-Γερόλυμπου
Η ανάδυση της σύγχρονης Θεσσαλονίκης. Ιστορίες, πρόσωπα, τοπία

 Θεσσαλονίκη, University Studio Press 2013
232 σελ. με έγχρωμες, α/μ εικόνες και σχέδια
ISBN 978-960-12-2166-3
Τιμή 32,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 28,80 €


Οι πολύμορφες αλλαγές που γνώρισε η Θεσσαλονίκη στο κρίσιμο διάστημα των τελευταίων 150 χρόνων έχουν ερευνηθεί και ερμηνευθεί από ποικίλες οπτικές γωνίες - ιστορικές, κοινωνικές, οικονομικές, αρχιτεκτονικές, πολεοδομικές, φωτογραφικές. Η πόλη με την πολυδιάστατη φυσιογνωμία της δεν μπορούσε παρά να είναι ευαίσθητη στις διεθνείς και τοπικές εξελίξεις και στην πολυπλοκότητα των ιστορικών διεργασιών. Ωστόσο όσο η έρευνα πάνω στην ιστορία της Θεσσαλονίκης προχωράει, νέα στοιχεία έρχονται συνεχώς στο φως, τυχαία ή μετά από επίπονες προσπάθειες. Ο συνδυασμός των παλιών με νέα δεδομένα γεννά νέες υποθέσεις, αμφισβητεί τα παλιά αξιώματα και αναδιατυπώνει ερωτήματα πραγματολογικά, μεθοδολογικά ή ερμηνευτικά.

Τα κείμενα και η εικονογράφηση του τόμου αυτού αφορούν ιστορίες, πρόσωπα και τόπους που συνδέονται με το βασικό θέμα του τίτλου, την ανάδυση της σύγχρονης πόλης. Δουλεύτηκαν σε διάστημα πολλών χρόνων μετά από έρευνες σε αρχεία εντός και εκτός Ελλάδας, και άλλοτε διερευνούν τα νέα ή μετασχηματιζόμενα χωρικά φαινόμενα, άλλοτε αφηγούνται ιστορίες που συνδέονται με αυτά. Το βιβλίο περιέχει επίσης έναν σημαντικό αριθμό από άγνωστα ή λιγότερο γνωστά σχέδια, χάρτες και φωτογραφίες, σύγχρονες και παλιές, που υποστηρίζουν ουσιαστικά και εμπλουτίζουν τα ερευνητικά δεδομένα, επιτρέποντας στον αναγνώστη να κατανοήσει, μέσα από οικείες εικόνες, τις μορφές που παίρνει η πόλη κατά την μετάβασή της από την προνεωτερική στην σύγχρονη εποχή.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

ΧΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΧΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ. ΕΛΛΑΔΑ 1974-2010

Βίκυ Καραΐσκου
Χρήσεις και καταχρήσεις του πολιτισμού. Ελλάδα 1974-2010

Θεσσαλονίκη, University studio Press 2013
312 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-12-2162-5
Τιμή 17,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 15,30 €



Πώς αντιλαμβανόμαστε τον πολιτισμό και την τέχνη; Με ποιον τρόπο τα ηρωικά πρότυπα και οι παρωχημένες ρομαντικές αφηγήσεις επηρεάζουν την τρέχουσα ελληνική πραγματικότητα; Πώς η ταύτιση της πολιτιστικής παραγωγής με την εθνική μας ταυτότητα συνηγόρησε στην κατά περίπτωση χειραγώγηση της πολιτισμικής μας παρακαταθήκης;

Γιατί προχωρούμε προς το μέλλον κοιτάζοντας το παρελθόν; Με ποια κριτήρια και κίνητρα γινόμαστε μέτοχοι της καλλιτεχνικής παραγωγής;
Τελικά, πώς αυτές οι χρήσεις και οι καταχρήσεις καθόρισαν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την ατομική μας ταυτότητα στο σήμερα;

Το βιβλίο επιχειρεί μια ερμηνεία της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας απαντώντας στα παραπάνω ερωτήματα. Με γνώμονα την τέχνη και την καλλιτεχνική παραγωγή γενικότερα, προσεγγίζει κοινωνικά φαινόμενα οικεία σε όλους μας.

(από στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)


Η Βίκυ Καραΐσκου είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο πρόγραμμα «Σπουδές στον Ελληνικό πολιτισμό» στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Επί σειρά ετών έχει διδάξει στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο καθώς και στα Πανεπιστήμια Θεσσαλίας και Πατρών. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν στις σχέσεις μεταξύ καλλιτεχνικής δημιουργίας και κοινωνικού περιβάλλοντος και σε θέματα οπτικού πολιτισμού.