31/10/15

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ «ΕΞΟΔΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ» ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΤΟΥ ΜΙΕΤ

Το βιβλίο του Michael Walzer

Έξοδος και επανάσταση

που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άρτος Ζωής σε μετάφραση του Βαγγέλη Καργούδη,
θα παρουσιαστεί στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, Τσιμισκή 11,
την Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2015, στις 19:00.


Θα μιλήσουν οι:
Μιλτιάδης Κωνσταντίνου, καθηγητής στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ
Ρίκα Μπενβενίστε, καθηγήτρια στη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών
Επιστημών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Νικόλας Σεβαστάκης, καθηγητής στη Σχολή Οικονομικών και Πολιτικών
Επιστημών του ΑΠΘ

Συντονιστής της εκδήλωσης:
Σταύρος Ζουμπουλάκης, πρόεδρος του Δ.Σ. του Άρτου Ζωής

Το παρόν βιβλίο πραγματεύεται μια ιδέα με έντονη παρουσία και επίδραση στη δυτική πολιτική σκέψη, την ιδέα της απολύτρωσης από τα δεινά και την καταπίεση· μια εγκόσμια λύτρωση, απελευθέρωση, επανάσταση. Ο συγγραφέας προσπάθησε να περιγράψει τις απαρχές αυτής της ιδέας στην ιστορία της απολύτρωσης του λαού του Ισραήλ από την Αίγυπτο και κατόπιν να δώσει μια ανάγνωση της Εξόδου, των Αριθμών και του Δευτερονομίου σχεδιασμένη έτσι ώστε να εξηγεί τη σημασία τους για τόσες γενιές θρησκευτικών και πολιτικών ριζοσπαστών. Η απόδραση από την αιχμαλωσία, η περιπλάνηση στην έρημο, η ανάβαση στο όρος Σινά, η γη της επαγγελίας: όλα αυτά δεσπόζουν στη γραμματεία της επανάστασης. Πράγματι, η επανάσταση έχει συχνά αποδοθεί ως αναπαράσταση της Εξόδου και η Έξοδος έχει ιδωθεί πολλές φορές ως πρόγραμμα επανάστασης.

Στόχος του βιβλίου δεν είναι να παραθέσει μια ιστορία της ιδέας της απολύτρωσης αλλά μια μελέτη της σημασίας της, και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να το πετύχει αυτό από το να μιμηθεί τους πολλούς συνηγόρους και ακτιβιστές της απολύτρωσης που μάζεψαν τους οπαδούς τους γύρω τους και τους διάβασαν τη βιβλική ιστορία· που διάβασαν και ανέπτυξαν και ερμήνευσαν την ιστορία· επειδή κάθε ανάγνωση είναι ταυτόχρονα και μια εκδοχή, μια επανεφεύρεση του παρελθόντος προς χάριν του παρόντος. Γιατί όμως επανεφευρίσκεται αενάως αυτή η ιστορία; Ακριβώς αυτό προσπαθεί να εξηγήσει το Έξοδος και επανάσταση.

Ο Μάικλ Γουόλζερ γεννήθηκε το 1935 στη Νέα Υόρκη. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Μπράνταϊς (Μασσαχουσέτη) και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ. Δίδαξε στα Πανεπιστήμια του Πρίνστον (1962-1966) και του Χάρβαρντ (1966-1980). Το 1980 εκλέχτηκε καθηγητής κοινωνικών επιστημών στο Institute for Advanced Study του Πανεπιστημίου του Πρίνστον, του οποίου είναι σήμερα ομότιμος καθηγητής. Το 2006 ανακηρύχθηκε επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Διετέλεσε επί τέσσερεις δεκαετίες, μέχρι την άνοιξη του 2013, συνδιευθυντής του περιοδικού Dissent, το οποίο εκφράζει τη φιλελεύθερη και σοσιαλδημοκρατική αριστερά της Αμερικής.

Ο Μάικλ Γουόλζερ είναι από τους κυριότερους εκπροσώπους της αμερικανικής πολιτικής φιλοσοφίας. Στα ελληνικά κυκλοφορούν τα βιβλία του: Περί ανεκτικότητας (Καστανιώτης 1998), Η ηθική εντός και εκτός των συνόρων (Πόλις 2003), Δίκαιοι και άδικοι πόλεμοι (Ιωλκός 2008).


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΤΟΥ ΜΙΕΤ, Τσιμισκή 11, τηλ. 2310 288 036 bookstore@miet.gr
ΑΡΤΟΣ ΖΩΗΣ, τηλ. 210 88 24 547 artos@otenet.gr

Ο ΤΥΠΟΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΟΝ Α' ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΠΟΛΕΜΟ

Μανώλης Κανδυλάκης
Ο τύπος της Θεσσαλονίκης στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Σειρά: Η Θεσσαλονίκη στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (αρ. 5)
Θεσσαλονίκη, University Studio Press 2015
98 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-12-2238-7
Τιμή 11,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,80 €





Ο Μανώλης Κανδυλάκης στο βιβλίο του «Ο Τύπος της Θεσσαλονίκης» διερευνά τη σχέση αλλά και το ρόλο που έπαιξε ο Τύπος στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Συγκεκριμένα, μελετάται η συμβολή του ελληνικού τύπου στην ανάδειξη των γεγονότων καθώς και στην προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί ως μέσον όχι μόνο για την καλύτερη ενημέρωση της κοινής γνώμης αλλά και για τη διαμόρφωσή της κατά τα συμφέροντα των κρατικών και εθνικών συνασπισμών, ενώ παράλληλα κρατούσε συντροφιά στους στρατιώτες στα χαρακώματα. Ο Τύπος, ελληνικός και ο παγκόσμιος, είχε χρησιμοποιηθεί μόνο για την περιγραφή των πολεμικών γεγονότων στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ωστόσο χρησιμοποιήθηκε και ως όπλο για τη διεξαγωγή των διαφόρων επιπέδων του πολέμου αλλά και για την προπαγάνδα, είτε των επιδιωκόμενων από τα διάφορα κράτη στόχων, είτε για την επίκριση επιδιώξεων των αντιπάλων κρατών.




30/10/15

OPERATION MINCEMEAT ASIDES [ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ "ΚΙΜΑΣ"]

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
παρουσιάζει την εγκατάσταση
του Χρήστου Βενέτη

Operation mincemeat asides
[ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ”ΚΙΜΑΣ”]

την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015, στις 20:00
στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ – Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη

Επιμέλεια: Γκαλερί TinT

Η έκθεση θα διαρκέσει έως το Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015.
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00,
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00.
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό. 


Η εγκατάσταση αυτή του Χρήστου Βενέτη έχει ως αφορμή την επιτυχημένη επιχείρηση παραπλάνησης των Ναζί από τη Βρετανική Μυστική Υπηρεσία ΜΙ 5, κατά τη διάρκεια του β’ παγκοσμίου πολέμου, που ονομάστηκε Operation Mincemeat (Επιχείρηση Κιμάς). Στην πραγματική αυτή ιστορία, ο Χρήστος Βενέτης θολώνει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας με την ένθεση μιας προσωπικής αφήγησης. Έτσι, στον συλλογικό και αντικειμενικό χαρακτήρα του αρχείου υπεισέρχεται μια προσωπική ανάγνωση και ερμηνεία.

Το φαντασιακό στοιχείο του έργου επιτείνεται από τη μεταφορά φωτογραφικών εικόνων σε σχέδια με μολύβι και η αποσπασματικότητα της αφήγησης από τις διαφορετικές πηγές των εικόνων αυτών (mass media, κινηματογράφος, προσωπικές φωτογραφίες, κ.ά.)

Τα σχέδια της εγκατάστασης του Χρήστου Βενέτη δεν εικονογραφούν το πραγματικό. Το πραγματικό καθίσταται μυθοπλαστικό προκειμένου να γίνει αντικείμενο σκέψης «του ορατού, του νοητού και του εφικτού», όπως εισηγείται ο Jaques Ranciere.

Ο ίδιος φιλόσοφος και στοχαστής επισημαίνει ότι «κάθε απελευθερωμένη κοινότητα είναι μια κοινότητα αφηγητών», στρέφοντας το ενδιαφέρον μας από την ιδιοποίηση ''εικόνων'' στην ιδιοποίηση ολόκληρων ''ιστοριών''. Και είναι γνωστό από την εποχή της Σεχραζάτ ότι ιστορίες υπάρχουν μόνο μέσα σε άλλες ιστορίες (για να αποφευχθεί το μοιραίο ή έστω να αναβληθεί).


O ίδιος ο Χρήστος Βενέτης σημειώνει για τη δουλειά του:

«Στο έργο μου, εικόνες, σημεία και σύμβολα επισωρεύονται και εγγράφονται σε επιφάνειες που είχαν προηγούμενη ή άλλη χρήση ή ενθέτονται σε παλιότερες και ανολοκλήρωτες ιστορίες. Σαν η φασματικότητά τους (των εικόνων) να αποζητά την εγγραφή της στο σώμα της πραγματικής πραγματικότητας ή ακόμη καλύτερα σαν η απουσία πραγματικότητας να γίνεται ύλη.

Δημιουργούνται, έτσι, αρχεία ή μεταφορές αρχείων και τα συνακόλουθα ερωτήματα σειριοποίησης (serialization), αντιγραφής και εκτύπωσης, τα οποία μέσω της επανάληψης παράγουν ομοιότητες και διαφορές. Οι διαφορές αυτές κατά την ανεπαίσθητη μετατόπισή τους καθιδρύουν τα εξωπραγματικά δεδομένα ενός ερωτήματος που “στοιχειώνει” την εικόνα, προσφέροντας έτσι ανακουφιστικές ρωγμές στην αδιάλειπτη παραγωγή πραγματικότητας των σύγχρονων μορφών επικοινωνίας.»

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Χρήστος Βενέτης γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1967 και αποφοίτησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Έχει παρουσιάσει τις εγκαταστάσεις του στην Κολωνία (γκαλερί Martin Kudlek 2015), τη Ζυρίχη (γκαλερί Roemerapotheke 2014), το Λονδίνο (γκαλερί Patrick Heide 2013), τη Λεμεσό (Κέντρο Ε. Λανίτη 2012), τη Θεσσαλονίκη (γκαλερί TinT 2012 και 2010, Εβραϊκό Μουσείο 2011, Πεδίο Δράσης Κόδρα 2009, Πολιτιστικό Κέντρο Ίρις 2009, Βαφοπούλειο Ίδρυμα 2001, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης 1997), την Άμφισσα (2011), τα Ιωάννινα (Δημοτική Πινακοθήκη Ιωαννίνων 2006), την Αθήνα (Rooms, γκαλερί Καππάτος 2000), τη Νίκαια (Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών της Μεσογείου 1999) και έχει συμμετάσχει σε διεθνείς φουάρ όπως το Art Projects / Art London στο Λονδίνο (συμμετοχή με τη γκαλερί TinT 2015), το DRAWING NOW στο Παρίσι (συμμετοχή με τη γκαλερί Patrick Heide 2015 και 2014, συμμετοχή με τη γκαλερί TinT 2013), το AMSTERDAM DRAWING στο Άμστερνταμ (συμμετοχή με τη γκαλερί Patrick Heide 2014), η ART ATHINA στη Αθήνα (συμμετοχή με τη γκαλερί TinT 2014 και 2011, συμμετοχή με τη γκαλερί ΖΜ 1998), τη VOLTA στη Βασιλεία (συμμετοχή με τη γκαλερί TinT 2012).


INFO – Έκθεση
ΧΡΗΣTΟΣ ΒΕΝΕΤΗΣ – OPERATION MINCEMEAT ASIDES










Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015 στις 20:00

Διάρκεια
Παρασκευή 30 Οκτωβρίου έως Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015

Ωράριο λειτουργίας


Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2310 288.036, fax: 2310 226.460

bookstore-thessaloniki@miet.gr
http://www.miettsimiski11.blogspot.com

29/10/15

ΓΙΑΝ ΒΑΝ ΑΪΚ (ΠΕΡ. 1395-1441). ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ

Χρύσανθος Χρήστου
Γιάν Βαν Άϊκ (περ. 1395-1441). Αφετηρία της Ευρωπαϊκής Αναγέννησης

Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών 2015
117 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-404-300-2
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 12,00 € 




«...Ο Γιάν βάν Άικ (ορθή φλαμ. προφορά: Γιάν φάν Έικ), είναι ο δημιουργός για τον οποίο είναι γνωστές πολλές δραστηριότητες, όχι μόνο καλλιτεχνικές αλλά και πολιτικές και διπλωματικές καθώς και διάφορα ταξίδια του. Τα έργα και οι καλλιτεχνικές προσπάθειές του έχουν καθοριστικό χαρακτήρα όχι μόνο για την τέχνη των Κάτω Χωρών, αλλά και για όλη την πορεία της ευρωπαϊκής τέχνης. Ο Γιάν βάν Άικ, ο οποίος είχε επονομαστεί "ο βασιλευς των ζωγράφων", έγινε γνωστός ως εισηγητής νέων τεχνικών, ειδικά στην ελαιογραφία, χάρη στο πασίγνωστο έργο του σημαντικότατου ιστορικού της τέχνης Τζόρτζιο Βαζάρι Οι βίοι των εξοχότατων ζωγράφων, γλυπτών και αρχιτεκτόνων, που εκδόθηκε για πρώτη φορά στη Φλωρεντία το 1550. Επιπλέον, όπως έχει εύστοχα τονιστεί, ο Γιάν βάν Άικ είναι ο δημιουργός που είχε ως στόχο να φέρει στο φως και μάλιστα με μια χωρίς προηγούμενο ικανότητα την εξωτερική αλλά και την εσωτερική πραγματικότητα του ανθρώπου και του κόσμου...»

(από το βιβλίο)





27/10/15

ΟΙ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΤΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ

Α. Γαρύφαλλος, Π. Σαββαΐδης, Δ. Χριστοδούλου
Οι υγειονομικές υπηρεσίες στο Μακεδονικό Μέτωπο

Σειρά: Η Θεσσαλονίκη στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (αρ. 7)
Θεσσαλονίκη, University Studio Press 2015
112 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-12-2242-4
Τιμή 11,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,80 €




Στο έργο των Α. Γαρύφαλλου, Π. Σαββαΐδη και Δ. Χριστόδουλου, «Οι υγειονομικές υπηρεσίες στο Μακεδονικό Μέτωπο» μελετάται η απόβαση και η εγκατάσταση στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία μιας τεράστιας στρατιάς εκατοντάδων χιλιάδων στρατιωτών και αξιωματικών του συμμαχικού στρατού που άλλαξε πολλές από τις υπάρχουσες κοινωνικές δομές, επηρεάζοντας την οικονομία και βελτιώνοντας τις υποδομές και τις συνθήκες υγιεινής της περιοχής. Περιγράφονται οι πρώτες συμμαχικές υγειονομικές εγκαταστάσεις, η περίθαλψη και μεταφορά των τραυματιών, τα συμμαχικά νοσοκομεία στην περιοχή της Θεσσαλονίκης καθώς και οι σημαντικότερες ασθένειες που απασχόλησαν το Μακεδονικό Μέτωπο. Η εικονογράφηση της έκδοσης έγινε στη συντριπτική της πλειοψηφία με υλικό από το αρχείο του Γιάννη Μέγα.

 (πηγή: University Studio Press)

Η ΚΑΤΑΡΡΙΨΗ ΤΟΥ ΖΕΠΕΛΙΝ (ΜΑΪΟΣ 1916)

Γιάννης Μέγας
Η κατάρριψη του Ζέπελιν (Μάιος 1916)


Σειρά: Η Θεσσαλονίκη στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο (αρ. 6)
Θεσσαλονίκη, University Studio Press 2015
57 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-12-2236-3
Τιμή 9,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 7,20 €





Τη νύχτα της 4ης προς την 5η Μαΐου 1916 εμφανίστηκε για τρίτη, και τελευταία φορά, στον ουρανό της Θεσσαλονίκης το γερμανικό αερόπλοιο Ζέπελιν LZ-85 με σκοπό το βομβαρδισμό στρατιωτικών εγκαταστάσεων. Τα παρατηρητήρια των Άγγλων κατά μήκος του Αξιού το εντόπισαν και αμέσως ειδοποιήθηκε η αντιαεροπορική άμυνα της πόλης. Το LZ-85 έφθασε πάνω από την πόλη και άρχισε σειρά ελιγμών για να αποφύγει τα τροχιοδεικτικά. Μόλις όμως παρέκκλινε από την πορεία του, λόγω της παρενόχλησης από τα γαλλικά αεροπλάνα, στις 03.15, το εγγλέζικο θωρηκτό HMS Agamemnon του κατάφερε τη χαριστική βολή. Τελικά έπεσε στους βάλτους των εκβολών της αριστερής όχθης του Αξιού, στην περιοχή Κουλακιάς, τη σημερινή Χαλάστρα. Το πλήρωμα συνελήφθη και στάλθηκε στη Γαλλία. Τα συντρίμμια του Ζέπελιν συναρμολογήθηκαν και ολόκληρος ο σκελετός εκτέθηκε για πολλές εβδομάδες στην πλατεία του Λευκού Πύργου. Το γεγονός πήρε πολύ μεγάλη δημοσιότητα και για πολλές εβδομάδες τα ευρωπαϊκά περιοδικά είχαν ανταποκρίσεις και φωτογραφίες.



26/10/15

ΣΥΝΤΑΓΜΑ (CORPUS) ΧΑΡΑΓΜΑΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΜΟΝΩΝ ΤΗς ΚΡΗΤΗΣ

Δημήτριος Τσουγκαράκης, Ελένη Αγγελομάτη-Τσουγκαράκη
Σύνταγμα (Corpus) χαραγμάτων εκκλησιών και μονών της Κρήτης

Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών 2015
354 σελ. με έγχρωμες εικόνες και σχέδια
ISBN 978-960-404-296-8
Τιμή 26,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 20,80 €




«...Στο παρελθόν φαίνεται ότι σε πολλές περιπτώσεις οι άνθρωποι κατέφευγαν στο να χαράξουν, να γράψουν, να απεκονίσουν κάτι σε μη αναμενόμενη επιφάνεια από έλλειψη άλλων κατάλληλων υλικών είτε ως βάσης είτε ως μέσου γραφής. Αυτό είναι προφανές κατά την αρχαιότητα, αλλά ισχύει επίσης και για τον Μεσαίωνα και τους νεώτερους χρόνους. Ένας τοίχος π.χ. μπορούσε να αντικαταστήσει το ακριβό και δυσεύρετο χαρτί, ή την ανάγκη κατασκευής μελάνης, προκειμένου να γραφεί μια ενθύμηση ή να εκφραστεί μια σκέψη, ένα αίσθημα κλπ. Έτσι, κατέληγε συχνά ένας τοίχος να είναι τόσο φορτωμένος με χαράγματα που και στο παρελθόν, όπως και σήμερα, προξενούσε έκπληξη στον θεατή...»

«...Τα χαράγματα που περιλαμβάνονται στην παρούσα έκδοση εκτείνονται χρονολογικά από τον 14ο μέχρι τις αρχές του 19ου αιώνα (1821). Από την περίοδο αυτή και μέχρι τις μέρες μας τα χαράγματα πολλαπλασιάζονται σε τέτοιο βαθμό που η καταγραφή και έκδοσή τους δεν θεωρήθηκε σκόπιμη. Δύο μόνο από τα σύγχρονα χαράγματα αυτά έχουν περιληφθεί κατ' εξαίρεση στο σύνταγμα των χαραγμάτων λόγω της ιστορικής τους σημασίας καθώς ανήκουν στα έτη 1940-1 και τη μάχη της Κρήτης και απαντούν στην εκκλησία του Αρχαγγέλου στα Καπετανιανά Μονοφατσίου και στον Άγιο Γεώργιο στο Βραχάσι. Συνολικά εκδίδονται 2.707 χαράγματα που έχουν συλλεγεί από 235 εκκλησίες και μονές από όλη την έκταση της Κρήτης...»

 (αποσπάσματα από την εισαγωγή του βιβλίου)





24/10/15

VINSANTO. ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΓΛΥΚΟ ΚΡΑΣΙ ΤΗΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ

Σταυρούλα Κουράκου
Vinsanto. Το παραδοσιακό γλυκό κρασί της Σαντορίνης

Αθήνα, Εκδόσεις του Φοίνικα 2015
77 σελ. με έγχρωμες εικόνες
Γλώσσες: ελληνική και αγγλική
ISBN 978-960-6849-52-7
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 10,80 € 




«...Όποιος σταθεί σήμερα, ένα καλοκαιρινό ή φθινοπωρινό δειλινό, στη θέση όπου υψωνόταν το καστέλι της Απανωμεριάς στην Οία της Σαντορίνης, την ώρα που ο ήλιος ετοιμάζεται να βυθιστεί στα νερά του Αιγαίου, μπορεί να ευτυχήσει να δει τον "πόντο" βαμμένο με το χρυσαφένιο χρώμα του λευκού Vinsanto. Έτσι ονομάστηκε ο γλυκός οίνος από λιασμένα σταφύλια του νησιού στα χρόνια της Βενετοκρατίας, όταν ο αρχαίος κόσμος είχε πια ξεχαστεί, η δωρική Θήρα "μαρμαρώσει" στην κορυφή του Μέσα Βουνού και το όνομα Santo Erini-Santorini καθιερωνόταν στη γλώσσα των Ιταλών ναυτικών, των σταυροφόρων και των προσκυνητών που, πηγαίνοντας για την Κωνσταντινούπολη, τα λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου και τους Αγίους Τόπους, εφοδιάζονταν με κρασί από το παράξενο αυτό νησί, το σημαδεμένο από τη φωτιά της Κόλασης...»

 (από το βιβλίο)


23/10/15

ΝΑΞΟΣ. ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΙΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΜΠΟΥΡΓΟ

Νάξος. Περιδιαβαίνοντας τον Μπούργο
Σειρά: Νησιωτικά θέματα, αρ. 3

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια σειράς: Δημήτρης Δημητρόπουλος
Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 2015
86 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-9538-38-1 / 978-618-80406-5-6
Τιμή 9,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 7,20 €




«Ο Μπούργος αποτελεί έναν από τους παλαιότερους συνοικισμούς της Χώρας, της πρωτεύουσας της νήσου Νάξου. Βρίσκεται βορείως του Κάστρου, με το οποίο συνορεύει. Στα ανατολικά γειτνιάζει με τον συνοικισμό της Εβριακής, βόρεια με την παράκτια περιοχή της Γρόττας και δυτικά με το λιμάνι της Χώρας. Η ονομασία του προέρχεται πιθανότατα από τις μεσαιωνικές λατινικές λέξεις "burgus" και "burgum" (οχυρωμένος τόπος) και την ιταλική λέξη "borgo" (οικισμός εκτός των τειχών), οι οποίες θεωρείται ότι συσχετίζονται με τη γερμανική λέξη "Burg" (πύργος, οχυρό).»

 Θανάσης Δ. Κωτσάκης

«Πρώτο μέλημα του Μάρκου Σανούδου, όταν το 1207 ιδρύει το Δουκάτο του Αιγαίου και καθιστά τη Νάξο έδρα της ηγεμονίας του, ήταν να κτίσει μια οχυρωμένη βάση που θα του επέτρεπε να την χρησιμοποιεί ως καταφύγιο-ορμητήριο για τις βλέψεις του στην ευρύτερη περιοχή του Αιγαίου. Γι' αυτό το σκοπό επέλεξε το λόφο ύψους 42 μέτρων περίπου, κοντά στη θάλασσα, στη θέση όπου στην αρχαιότητα υπήρχε η πόλη της Νάξου, η οποία είχε παρακμάσει μέσα στους αιώνες και σχεδόν εγκαταλειφθεί από τους κατοίκους της κατά τη βυζαντινή περίοδο. Οι τελευταίοι, για λόγους ασφαλείας, είχαν βρει καταφύγιο στο εσωτερικό του νησιού μακριά από τους επιδρομείς που έρχονταν από τη θάλασσα...»

Στέλιος Μαρινάκης
(από το βιβλίο)



22/10/15

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΦΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ

Δώρα Φ. Μαρκάτου, Ευθυμία Ε. Μαυρομιχάλη, Δημήτρης Παυλόπουλος
Νεοελληνική ταφική γλυπτική

Αθήνα, Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή 2015
387 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-7588-37-1
Τιμή 24,80 € / στο βιβλιοπωλείο μας 19,84 €  

 



«Βασικός σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να ερευνηθεί η ταφική γλυπτική, από τις αρχές του 19ου αιώνα έως το 1940, ώστε να αναδειχθεί η καλλιτεχνική αξία των σημαντικότερων μνημείων και η συμβολή τους στην ανάπτυξη της νεοελληνικής τέχνης, σε συνδυασμό μάλιστα με τις σχέσεις της με την κοινωνία και το γενικότερο ιστορικό πλαίσιο. Για τον σκοπό αυτό ερευνήθηκαν περισσότερα από 45 νεκροταφεία στην ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα, ώστε η μελέτη να στηρίζεται σε πρωτογενή έρευνα και σε μεγάλο αριθμό μνημείων. Εξυπακούεται ότι η επιτόπια έρευνα δεν απέβλεπε στη γενική καταγραφή των ταφικών μνημείων αλλά στον εντοπισμό και στην καταγραφή των μνημείων που, κατά την κρίση μας, είχαν καλλιτεχνική αξία και εξυπηρετούσαν τον βασικό σκοπό της μελέτης μας.

Τα χρονικά όρια που θέσαμε στη μελέτη μας υπαγορεύονται από τις ιστορικές συνθήκες. Συγκεκριμένα, το 1830 ιδρύθηκε το νεοελληνικό κράτος, οπότε αρχίζουν να διαμορφώνονται τα νεκροταφεία, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, ενώ εισάγεται επίσημα και ο Νεοκλασικισμός, ο οποίος κυριαρχεί στην ταφική γλυπτική. Από την άλλη, στα Επτάνησα, όπου από τον 18ο αιώνα αναπτύσσεται η ταφική γλυπτική που ασκείται κυρίως από ξένους, από τις αρχές του 19ου αιώνα ασκείται και από Έλληνες. Το 1940 είναι μια ιστορική τομή, από την άποψη ότι αφενός ο Νεοκλασικισμός έχει ολοκληρώσει τη μακρά πορεία του και έχουν κάνει την εμφάνισή τους και τα μοντέρνα ταφικά γλυπτά και αφετέρου έχει επικρατήσει το βιομηχανοποιημένο μνημείο χωρίς αισθητικές αξιώσεις, με παράλληλη αλλαγή της στάσης των ανθρώπων απέναντι στον θάνατο. Μ' άλλα λόγια, αλλάζει ο χαρακτήρας των νεκροταφείων και οι τάφοι ως προς τη διαμόρφωση τους ελάχιστα διαφοροποιούνται μεταξύ τους, ενώ σπάνια τοποθετείται πάνω σ' αυτούς ένα έργο τέχνης.

Η ταφική γλυπτική αποτελεί σήμερα αντικείμενο μελέτης όχι μόνο από τους ιστορικούς της τέχνης αλλά και από άλλους κλάδους των κοινωνικών επιστημών, αφού τα νεκροταφεία αποτελούν τον καθρέφτη της κοινωνίας που τα δημιούργησε και παρέχουν πολλές πληροφορίες για τη διαδρομή της μέσα στο χρόνο. Έτσι η μελέτη των ταφικών μνημείων πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ενδιαφέροντος για τη λειτουργία της μνήμης γενικά και ειδικά στο πλαίσιο της συστηματικής μελέτης της ανάπτυξης των μεγάλων ιδιαίτερα αστικών κέντρων, γιατί τα γλυπτά και οι επιγραφές τους συμβάλλουν στην κατανόηση της οικονομικής, της κοινωνικής και της πολιτισμικής δομής τους...»

 (από την εισαγωγή του βιβλίου) 





21/10/15

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΔΕΙΝΑ. ΑΠΟ ΤΟΝ ΒΙΜ ΒΕΝΤΕΡΣ ΣΤΟΝ ΓΙΑΣΟΥΧΙΡΟ ΟΖΟΥ

Θωμάς Λιναράς
Κινηματογραφικά δεινά. Από τον Βιμ Βέντερς στον Γιασουχίρο Όζου

Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Εντευκτηρίου 2015
464 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-7568-43-4
Τιμή 20,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,00 €  





Μέσα από κείμενά του δημοσιευμένα στη διάρκεια τριάντα χρόνων (1983-2013), τα οποία ο συγγραφέας έχει επιλέξει και τα οποία συνιστούν μέρος μιας διανοητικής και αισθητικής περιπέτειας, χαρτογραφείται μια κινηματογραφική γεωγραφία όπου, σε μια ενωτική χειρονομία, αξιολογούνται τόσο οι κλασικοί auteurs (Ντράγιερ, Μπρεσσόν, Αντονιόνι, Ταρκόφσκι, Όζου κ.ά.) όσο και οι νεότεροι, κυρίως Ευρωπαίοι, των τελευταίων δεκαετιών (Κισλόφσκι, Βέντερς, Σκολιμόφσκι, Καουρισμάκι, Μάικ Λη, Κεν Λόουτς, Μορέτι, Νταρντέν, Μπέλα Ταρ, Σοκούροφ, Χάνεκε, Λοζνίτσα κ.ά..)

Σημειώνει στο εισαγωγικό του σημείωμα ο Μισέλ Δημόπουλος:

Ο Θωμάς, φίλος και παλιός συνεργάτης από τη Θεσσαλονίκη, ανήκει σ’ αυτούς τους σκληροπυρηνικούς σινεφίλ παλαιάς κοπής, με ανήσυχο πνεύμα και ανοιχτό μυαλό. Το σινεμά έχει αλλάξει, ο κόσμος έχει αλλάξει, κι ο Λιναράς δεν έμεινε αδρανής, αλλά παρ-ακολούθησε αυτήν τη μεταβολή. Δεν είναι τόσο απλό να θέτεις στο καινούργιο τα σωστά ερωτήματα, να διεισδύεις στα νέα ρεύματα και να μπορείς να αμφισβητήσεις παλιότερες αντιλήψεις, ιδιαίτερα σήμερα που το τοπίο είναι θολό και τα κριτήρια αξιολόγησης ακατέργαστα και παρεξηγήσιμα.

Η λέξη δεινά στον τίτλο υποδηλώνει τα βάσανα της κινηματογραφικής γραφής, ενώ ο υπότιτλος σηματοδοτεί δύο μεγάλες αγάπες του συγγραφέα: την παθιασμένη σχέση με το σινεμά του Βιμ Βέντερς και του Γιασουχίρο Όζου, που είναι πρώτος στην προσωπική λίστα (που ο καθένας έχει) για τους μεγαλύτερους όλων των εποχών. Ακολουθούν, από κοντά, ο Καρλ Ντράγιερ και ο Ρομπέρ Μπρεσσόν. Να σημειωθεί ακόμα ότι υπάρχει μια κόκκινη γραμμή που συνδέει τον Βέντερς με τον Όζου, η οποία αποτελεί και τον κρυφό άξονα του βιβλίου (αρχή-τέλος), καθώς ο Γερμανός υπήρξε ένας από τους πρώτους που ανέδειξαν στον παγκόσμιο κινηματογραφικό χάρτη το τεράστιο μέγεθος και τη μεγάλη αξία του Ιάπωνα δημιουργού.

Το βιβλίο δεν ακολουθεί μια προκαθορισμένη αφηγηματική γραμμή, αλλά υιοθετεί τη λογική μιας σινεφίλ περιπλάνησης στον κινηματογραφικό χάρτη. Τα κείμενα είναι ποικίλα και ετερογενή όσον αφορά τη δομή, τη μορφή και την έκτασή τους: μεγάλα εργοβιογραφικά κείμενα, κριτικές «παλαιού τύπου», κριτικά σημειώματα, τέσσερις «φάκελοι» αφιερωμένοι στο έργο του Βιμ Βέντερς, του Κριστόφ Κισλόφσκι, στην κινηματογραφία της Ιταλίας και σε κάποιες από τις σπουδαιότερες ταινίες της δεκαετίας του ’90, μια σύντομη αναφορά σε δύο βασικά κινηματογραφικά είδη (τρόμος και επιστημονική φαντασία), και μια εκτενέστερη σε δύο από τις κορυφαίες ταινίες της πρώτης δεκαετίας του αιώνα που διανύουμε: την Επιστροφή του Αντρέι Σβιαγκίντσεφ και τη Λευκή κορδέλα του Μίκαελ Χάνεκε, το οποίο είναι και το μόνο ανέκδοτο κείμενο του βιβλίου.

Όλα τα κείμενα έχουν δημοσιευτεί στις εκδόσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, καθώς και στα κινηματογραφικά και λογοτεχνικά περιοδικά Σύγχρονος Κινηματογράφος, Οθόνη, Καθρέφτης, Εντευκτήριο, Δέντρο και στον Ετήσιο κινηματογραφικό οδηγό της Π.Ε.Κ.Κ.



20/10/15

Η ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ. ΑΠΟ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ

Roderick Beaton
Η ιδέα του έθνους στην ελληνική λογοτεχνία. Από το βυζάντιο στη σύγχρονη Ελλάδα

Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2015
523 σελ.
ISBN 978-960-524-347-0
Τιμή 25,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 20,00 €




Ποια είναι η θέση της λογοτεχνίας στη συγκρότηση της εθνικής ταυτότητας; Ποιο ρόλο διαδραμάτισε η λογοτεχνία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης του νεότερου Ελληνισμού; Σε ποιο βαθμό η σημερινή νεοελληνική συνείδηση βασίζεται σε παλαιότερες εξελίξεις που ανάγονται στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία ή και στα πρώτα μεταβυζαντινά χρόνια; Πώς αντιμετώπιζαν τα ζητήματα αυτά οι Έλληνες λογοτέχνες μετά τη συγκρότηση του νεότερου ελληνικού κράτους, κατά τη διάρκεια του 19ου και του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα;

Οι μελέτες του βιβλίου πραγματεύονται το επίμαχο ζήτημα των απαρχών της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας και τις νεωτερικές τάσεις που χαρακτηρίζουν τη λογοτεχνική παραγωγή από τον 12ο ώς τις αρχές του 17ου αιώνα• εξετάζουν τη διαμόρφωση και την εμπέδωση της εθνικής συνείδησης από τη συγκρότηση του έθνους-κράτους ώς τα τέλη του 19ου αιώνα, και αναλύουν λογοτεχνικά κείμενα του 20ού αιώνα σε σχέση με τον γενικότερο προβληματισμό που διατρέχει όλο το βιβλίο, ο οποίος συνοψίζεται στη φράση ενός ήρωα του μυθιστορήματος Αργώ του Γιώργου Θεοτοκά: «Εγώ, κύριοι, πιστεύω στην ιδέα του έθνους».
 
(από το οπισθόφυλλο) 





19/10/15

ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ

Πέτρος Θέμελης
Το παρελθόν και το σήμερα. Επιφυλλίδες και μικρά κείμενα

Αθήνα, Εταιρεία Μεσσηνιακών Αρχαιολογικών Σπουδών 2015
127 σελ. με α/μ εικόνες
Τιμή 10,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,00 €





«Τα κείμενα που περιλαμβάνονται στην έκδοση με τίτλο Το παρελθόν και το σήμερα, που γράφτηκαν στη διάρκεια των ετών 2004-2010 δεν διεκδικούν λογοτεχνικές διακρίσεις. Τα περισσότερα δημοσιεύτηκαν με τη μορφή επιφυλλίδων στην εφημερίδα Τα Νέα, με τους ισχύοντες περιορισμούς στον αριθμό λέξεων, ενώ ορισμένα παρουσιάστηκαν στον ημερήσιο τύπο της Καλαμάτας.

Στο πρώτο μέρος του βιβλίου σχολιάζονται θέματα του πολιτιστικού μας παρελθόντος που αγγίζουν πλευρές του σήμερα, στο δεύτερο θίγονται ποικίλα θέματα του μεσαίωνα, της νεοελληνικής ιστορίας, της πολιτικής και των πολιτικών μας.

[...] Οι αρχαιολόγοι δεν είναι πια μονόπλευροι κλασικιστές, έχουν διευρύνει τον ορίζοντά τους στην εκτίμηση των μνημείων όλων των εποχών και έχουν αναγνωρίσει ταυτόχρονα τη μεγάλη οικονομική αξία του πολιτισμού. Οι απόψεις της γενιάς του '30 για την αξία όχι μόνο της αρχαιότητας, αλλά και του Νεοελληνικού πολιτισμού και της σύγχρονης δημιουργίας βρήκαν συνεχιστές που κατάφεραν με επιμονή, πίστη και αγώνες να κάνουν πράξη το όραμά τους. Το Βυζάντιο, η Νεοελληνική τέχνη, η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία αντιμετωπίζονται ισότιμα με την αρχαιότητα. Μέσα στο πνεύμα αυτό κινούνται και τα μικρά κείμενά μου.»

Πέτρος Θέμελης
(από τον πρόλογο του βιβλίου)


 

17/10/15

ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ

Θεοδώρα Παπαδοπούλου
Συλλογική ταυτότητα και αυτογνωσία στο Βυζάντιο. Συμβολή στον προσδιορισμό της αυτοαντίληψης των Βυζαντινών κατά την λόγια γραμματεία τους (11ος –αρχές 13ου αι.)

Αθήνα, Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων 2015
391 σελ.
ISBN 978-960-8351-72-1
Τιμή 19,90 € / στο βιβλιοπωλείο μας 15,92 €





«Το βασικό ζήτημα που απασχολεί αυτή την μελέτη είναι ο αυτοπροσδιορισμός των Βυζαντινών ως συνόλου, η εικόνα και η συνείδηση που οι ίδιοι έχουν για τον εαυτό τους ως λαό. Θα πρέπει ωστόσο να παρατηρηθεί ότι πρόκειται για έναν σύγχρονο προβληματισμό, για ένα ερώτημα που απασχολεί τον σημερινό άνθρωπο, την προσέγγιση του οποίου ερωτήματος εντάσσει στην προσπάθειά του να κατανοήσει το παρελθόν με σύγχρονους όρους και έννοιες και έτσι να ερμηνεύσει το παρόν πλησιέστερα. Αρχίζοντας από την ορολογία, διευκρινίζουμε ότι ο αυτοπροσδιορισμός μιας ομάδας ονομάζεται συλλογική ταυτότητα, η δε συλλογική ταυτότητα που κατ' εξοχήν χαρακτηρίζει τους λαούς στην νεώτερη εποχή είναι η εθνική, στην οποία αυτοί αποδίδουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά αλλά και αξίες.»

(από την εισαγωγή του βιβλίου)