29/4/14

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΜΑΣΣΑΒΕΤΑ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ, ΤΟΝ ΜΠΑΛΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΒΛΑΧΕΡΝΕΣ» ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΤΟΥ ΜΙΕΤ


Το νέο βιβλίο του Αλέξανδρου Μασσαβέτα «Διαδρομές στο Φανάρι, τον Μπαλατά και τις Βλαχέρνες», που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ιστός, θα παρουσιαστεί στο Βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη, την Τρίτη 6 Μαΐου 2014, στις 20:00.

Θα μιλήσουν ο Φωκίων Κοτζαγεώργης, επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας ΑΠΘ, ο Αναστάσιος Τάντσης, λέκτορας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας ΑΠΘ και ο συγγραφέας.


ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Μετά την καταξιωμένη Πόλη των Απόντων ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας ξεναγεί τον αναγνώστη, βήμα-βήμα, σε τρεις από τις ιστορικότερες γειτονιές της Επταλόφου: το Φανάρι, το πνευματικό και εθνικό κέντρο του Ελληνισμού με τις εκκλησίες του, τα Πατριαρχεία, τα φημισμένα σχολεία του· τον Μπαλατά με τις εβραιογειτονιές του και τις θρυλικές ρωμαίικες ταβέρνες· τις Βλαχέρνες με το μακραίωνο βυζαντινό παρελθόν και το μοναδικό τους συμβολισμό. Πρόκειται για ένα οδοιπορικό στο χώρο και το χρόνο, μία ανασκόπηση των μνημείων και της δαιδαλώδους κοινωνικής ιστορίας των διαφορετικών πληθυσμών που διαμόρφωσαν τον αστικό ιστό στις γειτονιές του Κερατίου. Έμφαση δίνεται στα ρωμαίικα μνημεία και την ιστορία των τοπικών ρωμαίικων κοινοτήτων, πάντοτε όμως υπό το πρίσμα της ένταξής τους στο γενικότερο καλειδοσκόπιο της πολυπολιτισμικής κληρονομιάς της Πόλης από τη βυζαντινή περίοδο μέχρι σήμερα.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Ο Αλέξανδρος Μασσαβέτας γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε νομικά στην Αθήνα και το Cambridge. Το 2003 μετοίκησε στην Κωνσταντινούπολη, όπου διαμένει το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου. Από τότε εργάζεται ως δημοσιογράφος για ελληνικά και βρετανικά μέσα, ενώ παράλληλα μελετά την ιστορία των χριστιανικών και εβραϊκών κοινοτήτων της Πόλης και της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα ασχολείται ερασιτεχνικά με τη φωτογραφία και έχει πρεγματοποιήσει ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα. Η Πόλη των απόντων απέσπασε το κρατικό βραβείο χρονικού-μαρτυρίας-ταξιδιωτικής λογοτεχνίας. Τελευταία ετοιμάζει μια σειρά οδοιπορικών για τη Μικρά Ασία, ενώ παράλληλα διατηρεί, με δύο Τούρκους φίλους του, το ξενοδοχείο Άνεμος στο Κάστρο της Ίμβρου. 

24/4/14

ΤΑΝΙΑ ΚΑΜΙΔΟΥ «Η ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ ΜΟΥ»

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
παρουσιάζει την φωτογραφική έκθεση της

Τάνιας Καμίδου
 Η ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ ΜΟΥ

την Πέμπτη 24 Απριλίου 2014, στις 20:00
στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ – Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη


Έκθεση φωτογραφίας της Τάνιας Καμίδου με τίτλο Η σκιά του μπαμπά μου εγκαινιάζεται την Πέμπτη 24 Απριλίου 2014, στις 20:00, στον εκθεσιακό χώρο του Βιβλιοπωλείου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Τσιμισκή 11). Η έκθεση εντάσσεται στην ενότητα Τρεις Φωτογράφοι, τρεις αφηγήσεις για τη Θεσσαλονίκη. Τάνια Καμίδου – Κωστής Αργυριάδης – Λίλη Ζουμπούλη και θα διαρκέσει μέχρι τις 7 Μαΐου 2014.

Η Τάνια Καμίδου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Παρακολούθησε φωτογραφικά σεμινάρια στην stereosis και στο studiotessera με τον Στράτο Καλαφάτη. Το έργο της πηγάζει από τα προσωπικά της βιώματα και σπονδυλωτά εξελίσσεται σε μια ιδιότυπη αυτοβιογραφία. Έχει εκθέσει σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις από το 2006. Οι φωτογραφίες της παρούσας έκθεσης δημιουργήθηκαν μεταξύ 2006 και 2012 και παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Φωτογραφίας Voies Off – Photographie, Arles 2013.


ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

Οι φωτογραφίες της Καμίδου είναι βαθιά αυτοβιογραφικές. Απεικονίζουν τον εαυτό της, την οικογένειά της, τη μητέρα της, το σπίτι της. Ξεκινούν από τη Θεσσαλονίκη και το πατρικό της και καταλήγουν σε όποιο τόπο και χρόνο ένιωθε κάθε φορά την επιθυμία να φωτογραφήσει. Είναι μια σειρά από δυνατά στιγμιότυπα που εξελίσσονται σε μια προσωπική φωτογραφική αφήγηση.

Η ίδια αναφέρει σε συνέντευξή της στην εφημερίδα LIFO σχετικά: «Πρόκειται για έναν αυτοβιογραφικό φωτογραφικό λόγο. Φωτογραφίζω επειδή δεν μπορώ να μιλήσω, οπότε χρησιμοποιώ τις εικόνες σαν λεξικό. Συνθέτουν συμπεριφορές, συναισθήματα, εποχές και σχέσεις της ζωής μου. Στη φωτογραφία μεταφέρω τα ένστικτα μου. Οι εικόνες που τραβάω λειτουργούν σαν σύμβολα, σαν τόποι όπου νιώθω ελεύθερη, χωρίς όρια και παρεξηγήσεις, καμιά φορά χωρίς κι εμένα την ίδια».


Η φωτογραφία λειτουργεί για την Καμίδου σαν μνήμη. Φωτογραφίζει αυτό που δεν θα ήθελε να ξεχάσει ενώ χαρακτηρίζει τη θεματολογία της σαν σύνδρομο παιδικής περιέργειας· μία κατασκοπική ενδοσκόπηση και παρατήρηση της σχέσης της με τον κόσμο που την περιβάλλει.

Την έκθεση συνοδεύει φωτογραφικό λεύκωμα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΑΓΡΑ.

INFO – έκθεσης «Η ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ ΜΟΥ»

 






Εγκαίνια: Πέμπτη 24 Απριλίου 2014 στις 20:00

Διάρκεια
24 Απριλίου – 7 Μαΐου 2014

Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2310 288.036, fax: 2310 226.460


bookstore-thessaloniki@miet.gr
http://www.miettsimiski11.blogspot.com

23/4/14

ΤΟ ΙΕΡΟ ΤΗΣ ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ ΤΑΥΡΟΠΟΛΟΥ ΣΤΙΣ ΑΛΕΣ ΑΡΑΦΗΝΙΔΕΣ (ΛΟΥΤΣΑ)

Κωνσταντίνος Καλογερόπουλος
Το Ιερό της Αρτέμιδος Ταυροπόλου στις Αλές Αραφηνίδες (Λούτσα)
 

Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών 2013
917 σελ. (τόμοι Α & Β) με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-404-272-2
Τιμή 85,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 76,50 €




«Η περιοχή που περιέβαλλε το παραλιακό ιερό της Αρτέμιδος Ταυροπόλου αποτελούσε στην αρχαιότητα την επικράτεια του δήμου των Αλών Αραφηνιδών. Σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, οι Αλές Αραφηνίδες βρίσκονταν στην Ανατολική Αττική, ανάμεσα στον Μαραθώνα και στην Βραυρώνα, απέναντι περίπου από την Κάρυστο της νότιας Εύβοιας.

Η ονομασία του αρχαίου δήμου Αλαί Αραφηνίδες είναι σύνθετη και συνίσταται από τη λέξη Αλαί, που σημαίνει "αλυκές", και το συλλογικό πατρωνυμικό Αραφηνίδες. Η πρώτη λέξη παραπέμπει στην παραγωγή αλατιού, ενώ η κατάληξη σε "-ίδες" στο δεύτερο συνθετικό υποδηλώνει ότι οι ιδρυτές του δήμου προέρχονταν από τον βορείως ευρισκόμενο δήμο Αραφήνα...»


«Σημαντικές πληροφορίες για τις τελετουργίες αλλά και γενικότερα για τον χαρακτήρα της λατρευτικής ζωής στο ιερό της Αρτέμιδος Ταυροπόλου προσφέρει η τραγωδία του Ευρυπίδη Ιφιγένεια εν Ταύροις. Σύμφωνα με την ευριπίδεια εκδοχή του μύθου, η λατρεία της Αρτέμιδος Ταυροπόλου στις Αλές Αραφηνίδες διαδόθηκε από την Ταυρική Χερσόνησο (Κριμαία). Ιδρυτής της λατρείας της Ταυροπόλου ήταν ο Ορέστης, που ιδρύει κατόπιν εντολής της Αθηνάς τον ναό της Ταυροπόλου και εισάγει στις Αλές Αραφηνίδες τον τελετουργικό εορτασμό της άφιξης του λατρευτικού της αγάλματος.

Κεφαλαιώδη σημασία για την κατανόηση του χαρακτήρα της λατρείας της Αρτέμιδος Ταυροπόλου έχει, συνεπώς, η απάντηση στα ακόλουθα ερωτήματα:

●Ποιά η σχέση της λατρείας της Ταυροπόλου με την μακρινή Ταυρική Χερσόνησο;
●Σε ποιά χρονική στισγμή επιτυγχάνεται η ίδρυση της νέας λατρείας;
●Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά της παλαιάς λατρείας;
●Γιατί ιδρυτής της νέας λατρείας είναι ένας μη αττικός ήρωας, όπως ο Ορέστης;
●Τί αντιπροσωπεύει αυτή η άφιξη του λατρευτικού αγάλματος στις Αλές;
Και, τέλος,
●Ποια η σχέση της Αθηνάς με τη νέα λατρεία;

Είναι προφανές ότι τα ερωτήματα αυτά μπορούν να απαντηθούν μόνο αν προχωρήσουμε σε βαθύτερο επίπεδο και προπαθήσουμε να αποκωδικοποιήσουμε τον μύθο, συνεκτιμώντας προσεκτικά τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της τραγωδίας καθώς και τα δεδομένα της εποχής κατά την οποία γράφτηκε...» 

(αποσπάσματα από το βιβλίο)

22/4/14

ΦΑΝΑΡΙΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΣΤΙΚΑ ΣΤΙΧΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ

Φαναριώτικα και αστικά στιχουργήματα στην εποχή του νεοελληνικού Διαφωτισμού
 

Κείμενα: συλλογικό
Επιστημονική επιμέλεια: Ίλια Χατζηπαναγιώτη-Sangmeister, Χαρίτων Καρανάσιος, 

Matthias Kappler, Χαράλαμπος Χοτζάκογλου
Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών 2013
556 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-404-271-5
Τιμή 32,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 28,80 €



«Τα φαναριώτικα και αστικά στιχουργήματα, ανώνυμα ή επώνυμα ποιήματα και άσματα, αποτελούν οπωσδήποτε το πιο δημοφιλές και ενδεχομένως το μεγαλύτερο κομμάτι της νεοελληνικής λογοτεχνίας της εποχής του Διαφωτισμού. Παρότι από το 1790 και εξής πολλά από αυτά δημοσιεύτηκαν είτε αυτόνομα είτε ενσωματωμένα σε άλλα κείμενα, ή συμπεριλήφθηκαν σε έντυπες ανθολογίες, η πλειονότητα τους παραδίδεται σε χειρόγραφη μορφή. Περιέχονται στις γνωστές ‹‹μισμαγιές››, ‹‹μισμαγιά›› ή ‹‹καταστιχάκια››, χειρόγραφες συλλογές του 18ου και 19ου αι. με σύμμικτο, συνήθως, περιεχόμενο. Ένας σημαντικός αριθμός τέτοιων χειρογράφων, περί τα 50, απόκεινται σήμερα σε ελληνικές και ρουμάνικες βιβλιοθήκες· πλην δύο περιπτώσεων, το υλικό των χειρόγραφων συλλογών είναι ανέκδοτο.

[…] Ο ανά χείρας τόμος αποτελεί την πρώτη προσπάθεια να αποτιμηθούν συνολικά τα αποτελέσματα της προγενέστερης έρευνας για τα φαναριώτικα στιχουργήματα, να συγκροτηθεί ένας συστηματικός ερμηνευτικός διάλογος και να ανακαθοριστούν τα ερευνητικά ζητούμενα. Αποτελεί κατ’ αυτόν τον τρόπο ένα είδος αναστοχαστικού σταθμού μετά από μία πορεία τριών δεκαετιών, η οποία, εκτός από πολλά άρθρα και κάποιες φιλολογικές εκδόσεις, περιλαμβάνει δύο επιστημονικές συναντήσεις…»

(από τον πρόλογο του βιβλίου)

19/4/14

ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας: προϋποθέσεις μαζικής διείσδυσης στην ηλεκτροπαραγωγή  

Κείμενα: συλλογικό  
Επιμέλεια: Λουκάς Γ. Χριστοφόρου
Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών 2014
298 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-404-281-4
Τιμή 35,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 31,50 €




Πρόκειται για τον τόμο των πρακτικών της Ημερίδας με θέμα Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Προϋποθέσεις μαζικής διείσδυσης στην ηλεκτροπαραγωγή που διοργανώθηκε από την Επιτροπή Ενέργειας της Ακαδημίας Αθηνών και πραγματοποιήθηκε την 1η Νοεμβρίου 2013 στο Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας.

Σκοπός της Ημερίδας ήταν η σε βάθος συζήτηση των ερευνών, μελετών, τεχνολογιών και των δυνατοτήτων μαζικής διείσδυσης της ανανεώσιμης ενέργειας στην ηλεκτροπαραγωγή της Ελλάδος. Έμφαση δόθηκε στις εξής τρεις βασικές ενότητες:

1. Αύξηση διαθεσιμότητας στην ηλεκτροπαραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας.
2. Επιπτώσεις μαζικής διείσδυσης της ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας στο ηλεκτρικό σύστημα.
3. Επιπτώσεις μαζικής διείσδυσης της ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας στο σύστημα διανομής και διαχείριση ζήτησης.

Στην Ημερίδα μετείχαν Ακαδημαϊκοί, Καθηγητές του ΕΜΠ και του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, κορυφαίοι εμπειρογνώμονες, ειδικοί σε θέματα ενέργειας και υψηλόβαθμα στελέχη από τις Διοικήσεις και Διευθύνσεις του ΙΟΒΕ, της ΔΕΗ, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, του Λειτουργού της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, της Περιφερειακής Ομάδας για τη Ν.Α. Ευρώπη του European Network of Transmission System Operators for Electricity.

(πηγή: Ακαδημία Αθηνών)

18/4/14

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ, ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ

Νίκος Καμπέρης
Αγροτική κρίση, εργασιακή ανασφάλεια και κοινωνική αβεβαιότητα στους νέους αγρότες. Έρευνα στον Νομό Αιτωλοακαρνανίας 1997-2001

Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών 2013
187 σελ.
ISBN 978-960-404-275-3 

Τιμή 14,50 € / στο βιβλιοπωλείο μας 13,05 €



Οι νέες μορφές διακρίσεων, διαφορών και ανισοτήτων, οι οποίες οδηγούν τους νέους αγρότες στην εργασιακή ανασφάλεια και στην κοινωνική αβεβαιότητα, είναι αποτέλεσμα των κοινωνικών μετασχηματισμών και, κυρίως, των μεταβάσεων σε καταστάσεις άλλες, νέες, πρωτόγνωρες και μη διαχειρίσιμες.

Η πολύπλευρη οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική κρίση του αγροτικού χώρου, τα κοινωνικά οδοιπορικά των νέων αγροτών εξετάζονται στον Νομό Αιτωλοακαρνανίας για την περίοδο 1997-2001. Το συγκεκριμένο πλαίσιο ανέδειξε τους επιμέρους μηχανισμούς κοινωνικής αναπαραγωγής και πολιτικής χειραγώγισης που ενέχονται με θετικό ή αρνητικό τρόπο, στις στρατηγικές βελτίωσης ή διατήρησης της ταυτότητας, των ρόλων και της κοινωνικής θέσης των ατόμων και των ομάδων.

Ωστόσο, η συνειδητοποίηση των μηχανισμών που καθιστούν οδυνηρή τη ζωή, η αποκάλυψη των αντιφάσεων δεν συνεπάγεται και επίλυση τους. Το μήνυμα της κοινωνιολογικής έρευνας επιτρέπει, τουλάχιστον, στα άτομα που υποφέρουν, να κατανοήσουν την οδύνη τους και να την αποδώσουν σε κοινωνικές αιτίες, έτσι ώστε να αισθανθούν λιγότερο ενοχοποιημένοι.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

17/4/14

ΤΡΕΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ. ΤΡΕΙΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
παρουσιάζει την έκθεση

ΤΡΕΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΙ
ΤΡΕΙΣ ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΤΑΝΙΑ ΚΑΜΙΔΟΥ – ΚΩΣΤΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ – ΛΙΛΗ

στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ – Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη 

Έργο της Τάνιας Καμίδου

Έκθεση φωτογραφίας με τίτλο Τρεις Φωτογράφοι, τρεις αφηγήσεις για τη Θεσσαλονίκη. Τάνια Καμίδου – Κωστής Αργυριάδης – Λίλη εγκαινιάζεται την Πέμπτη 24 Απριλίου 2014, στις 20:00, στον εκθεσιακό χώρο του Βιβλιοπωλείου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (Τσιμισκή 11). Η δουλειά των τριών φωτογράφων θα παρουσιαστεί διαδοχικά και για διάστημα δύο εβδομάδων η καθεμία. Αρχικά παρουσιάζεται το έργο της Τάνιας Καμίδου. Η έκθεσή της θα ολοκληρωθεί την Τετάρτη 7 Μαΐου. Η έκθεση του Κωστή Αργυριάδη θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 9 Μαΐου και θα διαρκέσει έως τις 21 Μαΐου ενώ από την Παρασκευή 23 Μαΐου έως τις 4 Ιουνίου θα παρουσιαστεί η δουλειά της Λίλης.

Τα τεύχη/κατάλογοι που συνοδεύουν την κάθε έκθεση έγιναν από τις εκδόσεις Άγρα, σε συνεργασία με το studiotessera του Στράτου Καλαφάτη. Σε τρία διαφορετικά τεύχη παρουσιάζονται οι τρεις ιδιαίτερα ταλαντούχοι νέοι φωτογράφοι της Θεσσαλονίκης: τρεις φωτογραφικές αφηγήσεις πολύ διαφορετικές μεταξύ τους, με μεγάλη τόλμη και αλογόκριτη ελευθερία γύρω από το σώμα, τη σεξουαλικότητα, το τραύμα, τα δύσκολα προς διαπραγμάτευση συναισθήματα και τη μετριότητα του αισθητικού ερεθίσματος στη σύγχρονη πόλη· τρεις δουλειές στην πρώτη γραμμή του διεθνούς διαλόγου γύρω από τη σημερινή φωτογραφία.

Οι εκδόσεις Άγρα, στον καιρό της κρίσης, προτείνουν μια ανατρεπτική μορφή εντύπου στη μορφή εφημερίδας, στον αντίποδα του μέχρι τώρα γνωστού φωτογραφικού λευκώματος με πολυτελή χαρτιά και βιβλιοδεσία. Προτείνουν, σε υψηλής ποιότητας απόδοση, μια σελιδοποίηση όπου τα μεγέθη των φωτογραφιών διπλασιάζονται και όπου η οικονομία των υλικών συμβάλλει στο φωτογραφικό επιχείρημα. Μια ρηξικέλευθη πρόταση για το cheap-art στο χώρο του φωτογραφικού εντύπου, με αφορμή τη δουλειά των τριών πρωτοπόρων νέων δημιουργών.

  Έργο του Κωστή Αργυριάδη

Για τους φωτογράφους

Τάνια Καμίδου
Η ΣΚΙΑ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ ΜΟΥ
(διάρκεια έκθεσης 24 Απριλίου – 7 Μαΐου 2014)

Η Τάνια Καμίδου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Παρακολούθησε φωτογραφικά σεμινάρια στην stereosis και στο studiotessera με τον Στράτο Καλαφάτη. Το έργο της πηγάζει από τα προσωπικά της βιώματα και σπονδυλωτά εξελίσσεται σε μια ιδιότυπη αυτοβιογραφία. Έχει εκθέσει σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις από το 2006. Οι φωτογραφίες της παρούσας έκθεσης δημιουργήθηκαν μεταξύ 2006 και 2012 και παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Φωτογραφίας Voies Off – Photographie, Arles 2013.

Κωστής Αργυριάδης
ΚΑΘΕ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΘΕ ΠΟΛΗ
(διάρκεια έκθεσης 9 – 21 Μαΐου 2014)

Ο Κωστής Αργυριάδης γεννήθηκε το 1981 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο Πολυτεχνείο της Ξάνθης και στο esp Θεσσαλονίκης. Μαθήτευσε κοντά στον Στράτο Καλαφάτη, παρακολουθώντας τα σεμινάρια του studiotessera (2010, 2012, 2013). Συμμετείχε στην έκθεση «Μπεχ Τσινάρ» σε επιμέλεια του Ηρακλή Παπαΐωάννου, καθώς και στο φεστιβάλ καλλιτεχνών «re:act». Οι φωτογραφίες της έκθεσης δημιουργήθηκαν μεταξύ 2010 και 2013.

Λίλη Ζουμπούλη
ΑΠΟΧΡΩΜΑΤΙΣΜΟΣ
(διάρκεια έκθεσης 23 Μαΐου – 4 Ιουνίου 2014)

Η Λίλη Ζουμπούλη γεννήθηκε το 1994 στη Θεσσαλονίκη. Ξεκίνησε μαθήματα φωτογραφίας στη φωτογραφική ομάδα stereosis. Παρακολούθησε δύο σειρές σεμιναρίων του Στράτου Καλαφάτη στο studiotessera και ένα πενταήμερο workshop του Jacob Aue Sobol. Σήμερα σπουδάζει στο University of Arts London (UAL) Camberwell. Οι φωτογραφίες της παρούσας έκθεσης δημιουργήθηκαν μεταξύ 2010 και 2013.

Έργο της Λίλης Ζουμπούλη


INFO – έκθεσης «Τρεις Φωτογράφοι. Τρεις αφηγήσεις για τη Θεσσαλονίκη. Τάνια Καμίδου - Κωστής Αργυριάδης - Λίλη»









Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Πέμπτη 24 Απριλίου 2014 στις 20:00 με φωτογραφίες της Τάνιας Καμίδου.

Διάρκεια
Τάνια Καμίδου: 24 Απριλίου – 7 Μαΐου 2014
Κωστής Αργυριάδης: 9 – 21 Μαΐου 2014
Λίλη: 23 Μαΐου – 4 Ιουνίου 2014

Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 10:00-15:00
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 10:00-21:00

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2310 288.036, fax: 2310 226.460
bookstore-thessaloniki@miet.gr

16/4/14

ΛΟΓΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΙΟΝ

Μαρίνος Φαλιέρος
Λόγοι διδακτικοί του πατρός προς τον υιόν

Επιμέλεια: Arnold van Gemert, Wim Bakker
Θεσσαλονίκη, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 2014
113 σελ. με α/μ εικόνες
ISBN 978-960-231-157-8
Τιμή 12,78 € / στο βιβλιοπωλείο μας 11,50 €




Οι Λόγοι διδακτικοί του πατρός προς τον υιόν του βενετοκρητικού φεουδάρχη και ποιητή Μαρίνου Φαλιέρου είναι ένα δημώδες παραινετικό ποίημα του πρώτου μισού του 15ου αιώνα. Έχει αποδέκτη τον γιο του ποιητή, τον Μάρκο, αλλά αποτυπώνει και γενικότερα προβλήματα της αρχοντικής κοινωνίας στη βενετοκρατούμενη Κρήτη: τις σχέσεις με τους χωρικούς και την αντιμετώπιση καινούργιων κοινωνικών δεδομένων, όπως η ανατροφή των αγοριών, η διεύθυνση μιας οικογένειας, οι απειλές που απορρέουν από τον πλούτο και τη χλιδή, ο χειρισμός του δεύτερου γάμου και οικονομικών-κληρονομικών ζητημάτων. Το έργο του Φαλιέρου φαίνεται να ακολουθεί την ηθικοδιδακτική παράδοση της ελληνικής υστερομεσαιωνικής λογοτεχνίας (π.χ. Σπανέας, Διδαχή Σολομώντος ή Ψευδο-Σπανέας, Συμβουλές στον Φραντσισκή του Στέφανου Σαχλίκη). Στην πραγματικότητα, αποτελεί, σε ένα τμήμα του, διασκευή μιας μορφής του μεσαιωνικού πεζού έργου De cura rei familiaris, που γνώριζε τότε εξαιρετική επιτυχία. Πάντως ο Φαλιέρος χρησιμοποιεί το πρότυπο αυτό, και άλλες πηγές, επιλεκτικά, για να διατυπώσει τις δικές του, επίκαιρες και πρακτικές συμβουλές για τη ζωή μέσα στον κόσμο. Είναι η πρώτη φορά που δημώδες λογοτέχνημα συμβουλεύει λεπτομερειακά για την επιλογή της νύφης, τις συζυγικές σχέσεις, την κατανομή καθηκόντων μέσα στην οικογένεια και τη μοίρα των παιδιών.


(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

15/4/14

ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΗΣ ΟΠΕΡΑΣ. Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΜΑΣ

Στέφανος Τραχανάς
Το φάντασμα της όπερας. Η επιστήμη στον πολιτισμό μας  


Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2014
164 σελ.
ISBN 978-960-524-416-3
Τιμή 10,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,00 €




Τούτο το βιβλίο χτίζεται πάνω σε μια αλληγορία. Στο Φάντασμα της Όπερας πασίγνωστο μιούζικαλ ένας ιδιοφυής συνθέτης με παραμορφωμένο πρόσωπο διευθύνει τις παραστάσεις από τα σκοτεινά υπόγεια της Όπερας του Παρισιού. Οι θεατές απολαμβάνουν τις δημιουργίες του, το πρόσωπό του όμως αρνούνται να το αντικρίσουν.

Η επιστήμη, ως άλλο φάντασμα της όπερας, είναι μια δημιουργική δύναμη που επίσης κυβερνά τον κόσμο από το «υπόγειο». Εμφανίζεται όμως σε δύο διαφορετικές εκδοχές: το φάντασμα στη φύση και το φάντασμα στον πολιτισμό μας. Το φάντασμα στη φύση είναι οι θεμελιώδεις νόμοι οι νόμοι του μικρόκοσμουπου κυβερνούν τον φυσικό κόσμο από τα έγκατα της ύλης, ενώ το φάντασμα στον πολιτισμό μας είναι πλέον η ίδια η επιστήμη ως κοινωνικός θεσμός.

Και στις δύο εκδοχές του, το φάντασμα έχει ένα πολύ ανοίκειο πρόσωπο. Οι νόμοι του μικρόκοσμου είναι ό,τι πιο παράξενο έχουμε δει στη φύση μέχρι τώρα, ενώ και το πρόσωπο της ίδιας της επιστήμης ως κοινωνικού θεσμού δεν είναι περισσότερο προσφιλές στον σύγχρονο άνθρωπο.

Οι κοινωνίες μας θαυμάζουν την επιστήμη. Γνωρίζουν ότι σ’ αυτήν οφείλουν την υλική ευμάρεια που απολαμβάνουν. Όμως το αληθινό της πρόσωπο, τον θεμελιώδη αντιδογματισμό της, το πνεύμα του υγιούς σκεπτικισμού που τη χαρακτηρίζει, προτιμούν να μην το βλέπουν. Ας μένει καλύτερα στο σκοτάδι, στο υπόγειο.

Τούτο το βιβλίο επιχειρεί να συμφιλιώσει τον αναγνώστη μ’ αυτές τις λιγότερο οικείες όψεις της επιστήμης, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει και το ηθικό περιεχόμενο που ενυπάρχει στην επιστημονική μέθοδο καθ’ εαυτήν: το δικαίωμα να αμφιβάλλεις έλλογα και η υποχρέωση να σκέφτεσαι ελεύθερα, αναγνωρίζοντας ως μόνη αυθεντία την εμπειρική πραγματικότητα.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


Ο Στέφανος Τραχανάς σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στο Κέντρο Πυρηνικών Ερευνών «Δημόκριτος» και στο Πανεπιστήμιο του Harvard. Διδάσκει φυσική στο Φυσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης. Το 2012 του απονεμήθηκε το εθνικό «Βραβείο Εξαίρετης Πανεπιστημιακής Διδασκαλίας Β. Ξανθόπουλου - Στ. Πνευματικού». Υπήρξε ιδρυτικό μέλος και διευθυντής των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης μέχρι πρόσφατα. Σήμερα είναι πρόεδρος της εκδοτικής του επιτροπής. Σημαντικότερα έργα του: Κβαντομηχανική Ι & ΙΙ, Συνήθεις Διαφορικές Εξισώσεις, Μερικές Διαφορικές Εξισώσεις 

14/4/14

ΤΟ ΠΡΩΤΕΙΟ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ. Η ΣΟΣΙΑΛΔΗΜΟΚΤΡΑΤΙΑ ΚΑΙ Η ΕΥΡΩΠΗ ΤΟΥ 20ού ΑΙΩΝΑ

Sheri Berman
Το πρωτείο της πολιτικής. Η Σοσιαλδημοκρατία και η Ευρώπη του 20ού αιώνα

Μετάφραση: Ελένη Αστερίου
Επιμέλεια: Παναγιώτης Σουλτάνος, Νίκος Κουμπιάς
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2014
542 σελ.
ISBN 978-960-524-415-6
Τιμή 15,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 13,50 €




Τι είναι η σοσιαλδημοκρατία; Μια απονευρωμένη εκδοχή του μαρξισμού; Ιδεολογική στέγη των αριστερών που δείλιασαν μπροστά στην επανάσταση; Ή μήπως ένα πλαδαρό ιδεολόγημα για εκείνους που αμήχανα ζητούν έναν «καπιταλισμό με ανθρώπινο πρόσωπο»;

Το Πρωτείο της πολιτικής απαντά με σαφήνεια: η σοσιαλδημοκρατία είναι μια αυτοτελής πολιτική ιδεολογία, δοκιμασμένη με επιτυχία στην πράξη. Η άνευ προηγουμένου οικονομική ευημερία και κοινωνική ομαλότητα που γνώρισε η μεταπολεμική Ευρώπη υπήρξαν εν πολλοίς έργο του σοσιαλδημοκρατικού κινήματος. Απόρροια αμφισβήτησης του ορθόδοξου μαρξισμού και θεμελιωμένη στην πεποίθηση ότι την ιστορία την κινούν πρωτίστως πολιτικές και όχι οικονομικές δυνάμεις, η σοσιαλδημοκρατία κατάφερε ιστορικά να συνδυάσει τον παραγωγικό δυναμισμό του καπιταλισμού με την προστασία των κοινωνιών από τις επιπτώσεις του.

Στο Πρωτείο της Πολιτικής περιγράφεται η γέννηση και η εξέλιξη της σοσιαλδημοκρατικής ιδεολογίας και των ετερόκλητων πολιτικών κινημάτων που συνδέθηκαν με αυτήν. Όμως το βιβλίο δεν αποτελεί μια απλή ανασκόπηση του παρελθόντος. Η Σέρι Μπέρμαν υποστηρίζει ότι η σοσιαλδημοκρατία διατηρεί ανέπαφη την επικαιρότητά της και στον 21ο αιώνα. Κι αυτό γιατί το θεμελιώδες ερώτημα που έθεσε η σοσιαλδημοκρατία ―οφείλουν ή όχι τα κράτη να ελέγχουν τις δυνάμεις της αγοράς, κι αν ναι, σε ποιον βαθμό;― εξακολουθεί να αποτελεί το μείζον πολιτικό ζήτημα της παγκοσμιοποιημένης εποχής μας.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


Η Σέρι Μπέρμαν σπούδασε στα πανεπιστήμια του Yale και του Harvard. Δίδαξε πολιτική στα πανεπιστήμια του Princeton και του Columbia. Σήμερα είναι καθηγήτρια πολιτικής επιστήμης στο Barnard College του Columbia University. Έχει γράψει επίσης το The Social Democratic Moment: Ideas and Politics in the Making of Interwar Europe (Harvard University Press, 1998).

ΔΟΚΙΜΙΑ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ

Μιχαήλ Μπαχτίν
Δοκίμια ποιητικής

Μετάφραση από τα ρωσικά: Γιώργος Πινακούλας
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2014
284 σελ.
ISBN 978-960-524-412-5
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 10,80 €




Στον παρόντα τόμο περιλαμβάνονται πέντε δοκίμια του Μιχαήλ Μπαχτίν που αφορούν ζητήματα ποιητικής. Με τον όρο ποιητική ο Μπαχτίν αναφέρεται στην αισθητική της λογοτεχνίας ως επιστημονικό κλάδο. Τα δοκίμια βρέθηκαν στα κατάλοιπα του συγγραφέα και εκδόθηκαν το 1979, τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό του. Στην πραγματικότητα, δεν είναι ολοκληρωμένα δοκίμια αλλά σημειώσεις που κρατούσε κατά τη διάρκεια πολλών ετών. Παρ’ όλα αυτά, έχουν ιδιαίτερη αξία για τη θεωρία της λογοτεχνίας. Εδώ ο Μπαχτίν αναπτύσσει τη θεωρία του για τη σταδιακή διαμόρφωση του μυθιστορήματος μαθητείας, παρουσιάζει τις απόψεις του για τα είδη λόγου, επιμένοντας στην επικοινωνιακή λειτουργία της γλώσσας, εκθέτει την αντίληψή του για το κείμενο και για τη σχέση του με τον συγγραφέα και τον αναγνώστη· διευκρινίζει έννοιες που εισήγαγε σε άλλα έργα του, όπως η διαλογικότητα, η εξωτοπία, ο μεγάλος χρόνος, η σχέση μεταξύ του εγώ και του άλλου· επεκτείνει, τέλος, τη θεωρία του για το γέλιο, το καρναβάλι και τη μυθιστορηματική πολυφωνία. Στα Δοκίμια ποιητικής, ο Μπαχτίν συνδυάζει τη φιλοσοφία με τη λογοτεχνική κριτική και προτείνει μια νέα μέθοδο για τη μελέτη της λογοτεχνίας, τη διαλογική μέθοδο, που διαφέρει τόσο από τη μαρξιστική όσο και απ’ τη μέθοδο των φυσικών επιστημών.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Ο Μιχαήλ Μπαχτίν, Ρώσος θεωρητικός της λογοτεχνίας και φιλόσοφος, γεννήθηκε το 1895 στο Οριόλ. Τα πρώτα έργα του ήταν φιλοσοφικές μελέτες που δημοσιεύτηκαν κατά τη δεκαετία του 1920. Το 1929 δημοσιεύτηκε το βιβλίο του για τον Ντοστογιέφσκι, το πρώτο μείζον έργο του, που είλκυσε αμέσως την προσοχή. Την ίδια χρονιά όμως συλλαμβάνεται και καταδικάζεται σε δεκαετή απομάκρυνση από τη Μόσχα.

Για τριάντα περίπου χρόνια θα ζήσει στην αφάνεια, μακριά από το κέντρο της σοβιετικής πνευματικής ζωής. Το 1960 τον ανακαλύπτουν στο Σαράνσκ τρεις φοιτητές φιλολογίας, που είχαν διαβάσει το έργο του αλλά τον θεωρούσαν νεκρό. Τον πείθουν να επανεκδώσει το βιβλίο του για τον Ντοστογιέφσκι (Ζητήματα της ποιητικής του Ντοστογιέφσκι, 1963) και την αδημοσίευτη διατριβή του για τον Ραμπελαί (Το έργο του Φρανσουά Ραμπελαί και ο λαϊκός πολιτισμός του Μεσαίωνα και της Αναγέννησης, 1965). Το 1969 επιστρέφει στη Μόσχα, όπου θα ζήσει μέχρι τον θάνατό του το 1975. Ο Μπαχτίν θεωρείται σήμερα ένας από τους κορυφαίους στοχαστές του 20ού αιώνα. Με το έργο του εισήγαγε στη μελέτη της λογοτεχνίας τις έννοιες της πολυφωνίας, της διαλογικότητας, του καρναβαλικού στοιχείου, του χρονοτόπου. Επηρέασε όμως και πολλούς άλλους επιστημονικούς κλάδους: την επιστημολογία, την πολιτισμική θεωρία, τη φιλοσοφική ανθρωπολογία.

12/4/14

ΑΝΤΙΠΑΛΟΝ ΔΕΟΣ. ΕΞΩΘΕΝ ΦΟΒΟΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΔΡΑΣΗ


Γιάννης Ευρυγένης
Αντίπαλον δέος. Έξωθεν φόβος και συλλογική δράση

Μετάφραση: Αθανάσιος Κατσικερός
Επιμέλεια κειμένου: Αργύρης Παπασυριόπουλος, Γιώργος Καράμπελας
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2014
448 σελ.
ISBN 978-960-524-346-3

Τιμή 16,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 14,40 €



Τι είναι αυτό που ωθεί άτομα με διιστάμενα και, συχνά, συγκρουόμενα συμφέροντα να ενώνονται και να δρουν από κοινού; Το βιβλίο διερευνά τους τρόπους με τους οποίους ο φόβος των εξωτερικών απειλών διαμορφώνει τις πολιτικές ομάδες κατά τη θεμελίωσή τους και συμβάλλει στη διατήρησή τους, ενισχύοντας την ενότητά τους σε περιόδους κρίσης· αναπτύσσει τη θεωρία του «αρνητικού συνασπισμού», η οποία μελετά τη δυναμική που εκφράζει το γνωμικό «Ο εχθρός του εχθρού μου είναι φίλος μου» και, εν συνεχεία, σκιαγραφεί τον ρόλο της από την αρχαιοελληνική και ρωμαϊκή πολιτική σκέψη μέχρι τον Μακιαβέλλι και τους θεωρητικούς του κρατικού συμφέροντος, και από τον Χομπς και τους οπαδούς του —αλλά και τους επικριτές του— μέχρι τους υποστηρικτές του πολιτικού ρεαλισμού που κυριάρχησε τον 20ό αιώνα.

Επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον του στον ρόλο του φόβου και της εχθρότητας στη συγκρότηση της ταυτότητας των ατόμων και των ομάδων, φωτίζει μια σημαντική παράδοση της πολιτικής σκέψης και προσεγγίζει με καινοτόμο τρόπο κείμενα που θεωρούνται γνωστά. Το βιβλίο δείχνει ότι ο φόβος των εξωτερικών απειλών αποτελεί ουσιώδες στοιχείο της δημιουργίας και διατήρησης των πολιτικών ομάδων, ενώ η απουσία του καθιστά τον πολιτικό συνασπισμό μη βιώσιμο.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


Ο Γιάννης Δ. Ευρυγένης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Tufts.

11/4/14

Η ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
παρουσιάζει την έκθεση

Η ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 
Από τη λήψη του 1863 στο χαρακτικό του 1866
Ανακαλύπτοντας το άφαντο πρωτότυπο

στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ, στη Βίλα Καπαντζή
11 Απριλίου – 13 Ιουλίου 2014

Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 11 Απριλίου 2014, ώρα 20:00
(Βίλα Καπαντζή, Βασιλίσσης Όλγας 108)

Το χαρακτικό από τη φωτογραφία του 1863 (Συλλογή Κώστα Σταμάτη) 

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει ένα δίπτυχο φωτογραφικό πανόραμα 150 χρόνων: την, τεκμηριωμένα, παλαιότερη μέχρι στιγμής φωτογραφία της Θεσσαλονίκης, καθώς και την πολυσχιδή ιστορία της: τη λήψη της στα 1863 από τον φωτογράφο Γιόζεφ Ζέκελυ που συνόδεψε μια ταξιδιωτική αποστολή από το Δυρράχιο έως τη Θεσσαλονίκη· την εκτύπωσή της, ως χαρακτικό, σε βιβλίο το 1866 – διαφορετικό από το βιβλίο για το οποίο αρχικά προοριζόταν· το πέρασμα της πρωτότυπης φωτογραφίας στην ‘αφάνεια’ για πάνω από έναν αιώνα και την επανεμφάνισή της στα αρχεία της Αυστριακής Εθνικής Βιβλιοθήκης.

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Παρασκευή 11 Απριλίου 2014 στις 20:00 στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή - Βασ. Όλγας 108), ταυτόχρονα με την έκθεση «Μακεδονία. Χαρτογραφία και Ιστορία, 15ος – 18ος αιώνας». Θα διαρκέσει έως την Παρασκευή 13 Ιουλίου 2014 και θα λειτουργεί ως εξής:

μέχρι την Παρασκευή 20 Ιουνίου, χειμερινό ωράριο: Τρίτη 9:00-16:00, Τετάρτη & Πέμπτη 14:00-21:00, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή 10:00-18:00 (Δευτέρα κλειστά) και
από τη Δευτέρα 23 Ιουνίου και εξής, θερινό ωράριο: Δευτέρα & Τρίτη 14:00-21:00, Τετάρτη, Πέμπτη & Παρασκευή 9:00-16:00.

Τις ημέρες του Πάσχα το ωράριο της έκθεσης διαμορφώνεται ως εξής:
Μ. Δευτέρα (κλειστά)
Μ. Τρίτη: 09:00-16:00
Μ. Τετάρτη: 14:00-21:00
Μ. Πέμπτη, Μ. Παρασκευή, Μ. Σάββατο, Κυριακή του Πάσχα και Δευτέρα της Διακαινησίμου: κλειστά.

ΓΙΑ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Το φωτογραφικό πανόραμα είναι τραβηγμένο, όπως όλες οι πρώιμες λήψεις της Θεσσαλονίκης, από την περιοχή του Μπέστσιναρ. Εμφανίζει την πόλη εγκλωβισμένη μέσα στα τείχη της και μια εντυπωσιακή ερημιά έξω από αυτά. Αντικρίζουμε για πρώτη φορά τα, κατεδαφισμένα σήμερα, θαλάσσια τείχη, τον θρυλικό Πύργο της Αποβάθρας, τον βυζαντινό λιμενοβραχίονα, τη Χρυσή Πύλη· και από κοντά, το Επταπύργιο και τα φρούρια Βαρδαρίου και Λευκού Πύργου· τις εκκλησίες που μετατράπηκαν σε τζαμιά: του αγίου Δημητρίου, της αγίας Σοφίας, του προφήτη Ηλία, του αγίου Παντελεήμονα, των δώδεκα Αποστόλων· τους μιναρέδες των τζαμιών Καρά Αλή, Ακτσέ Μετζίτ, Χαμζά Μπέη, Φετιγιέ, Πισμανιγιέ, Μπουρμαλί και άλλων· το παλιό οθωμανικό δικαστήριο και τον τουρμπέ του Μουσά Μπαμπά· τη δεύτερη χρονολογικά καθολική εκκλησία και την οικία Άμποτ στον Φραγκομαχαλά· τις αποθήκες του λιμανιού, την Τούμπα και τη βρύση του Σέιχ Σου.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

Το ΜΙΕΤ, με τη συνδρομή της καθηγήτριας Αλέκας Καραδήμου-Γερόλυμπου που πρώτη εντόπισε τη φωτογραφία, ανέκτησε από τη Βιέννη ένα υψηλής ανάλυσης αντίγραφο του πανοράματος και το εκτύπωσε σε ανάπτυγμα 3,00 μέτρων. Παράλληλα, μια σύγχρονη δορυφορική λήψη μεταφερμένη σε μακέτα βοηθά στην ταύτιση των κτιρίων και την τεκμηρίωση της τοπογραφίας. Αναλύεται η χρονολογία και η θέση των μνημείων (εκκλησιών, τζαμιών, τειχών, μιναρέδων, δημόσιων κτιρίων και αστικών κατοικιών) στην οθωμανική πόλη των μέσων του 19ου αιώνα. Συγκρίνονται οι αλλαγές ανάμεσα σε αυτή και στη δεύτερη αρχαιότερη φωτογραφία του 1875-78, (εκείνη του αρχείου Δέλλιου που απόκειται στο ΕΛΙΑ-ΜΙΕΤ, που έχει ήδη παρουσιαστεί στην έκθεση Η Δύση της Ανατολής το 2012-13). Στη νεότερη αυτή φωτογραφία –που επίσης εκτίθεται προς σύγκριση– τα θαλάσσια τείχη έχουν κατεδαφιστεί και νέα κτίρια, όπως το πρώτο Δημαρχείο του 1869, έχουν ανεγερθεί.

Το ΜΙΕΤ ευχαριστεί: την κ. Αλέκα Γερόλυμπου, σύμβουλο της έκθεσης για την ιστορία και την πολεοδομία της Θεσσαλονίκης· τον συλλέκτη Κώστα Σταμάτη για την παραχώρηση των χαρακτικών του πανοράματος και της Χρυσής Πύλης· τον συλλέκτη Άγγελο Παπαϊωάννου για την παραχώρηση του βιβλίου των Μακένζυ Ίρμπυ και τη χρήση των καρτποστάλ που συνοδεύουν την ιστορική περιήγηση. Τον Σάββα Δεμερτζή, τον Άρη Παπάζογλου, την Ευτέρπη Μαρκή και την Σοφία Ακριβοπούλου για τις γόνιμες συζητήσεις και τις πληροφορίες που παρείχαν. Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Επαμεινώνδας.


ΓΙΑ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ

Υπήρξε εποχή που οι άνθρωποι γνώριζαν καλά την τυπογραφία και τύπωναν εκατομμύρια σελίδες κάθε χρόνο· γνώριζαν επίσης τη φωτογραφία και τύπωναν μερικές εκατοντάδες φωτογραφίες· δεν είχαν όμως καταφέρει ακόμα να συνδυάσουν αυτές τις δύο τεχνικές ώστε να παράγουν εκατομμύρια φωτογραφίες. Μέχρι το 1890 το νέο μέσο ήταν καταδικασμένο να εκτυπώνεται μόνο σε ειδικά, πανάκριβα φωτογραφικά χαρτιά. Για να μπορέσει να διαδοθεί χρειάστηκε την τυπογραφία. Η μαζική αναπαραγωγή της φωτογραφίας σε κοινό χαρτί, έγινε εφικτή προς το τέλος του 19ου αιώνα από τους εκδότες των μεγάλων εφημερίδων –αγγλικών, γαλλικών, αμερικανικών– που είχαν το κίνητρο και εφάρμοσαν διάφορες τεχνολογίες για να την πραγματώσουν: αρχικά, την ορθή ξυλογραφία (wood engraving)· μετά, την τεχνική της φωτοαπεικόνισης πάνω σε φωτοευαίσθητη ξύλινη μήτρα· τέλος, την ‘επανάσταση’ του ράστερ. Μέχρι τότε όμως –από την εφεύρεση της φωτογραφίας το 1839 και για τα επόμενα 50 χρόνια– κάθε φωτογραφία που θα τυπωνόταν σε κοινό χαρτί έπρεπε να μετατραπεί σε χαρακτικό – κυρίως ξυλογραφία· ρεαλιστικό και άψογο στην προοπτική όπως η φωτογραφία από την οποία προήλθε, αλλά πάντως χαρακτικό· που σήμαινε πολλή δουλειά για το σχεδίασμα του έργου πάνω στο ξύλο, τη χάραξη της μήτρας και τελικά την εκτύπωση μαζί με τα κείμενα σε ένα πιεστήριο. Διαθέτουμε πάμπολλα χαρακτικά που προέκυψαν από φωτογραφίες με αυτόν τον τρόπο, των οποίων όμως το πρωτότυπο, η αυθεντική φωτογραφία, μας διαφεύγει. Είναι από τις ευτυχείς στιγμές της έρευνας η ταύτιση ενός γνωστού χαρακτικού πανοράματος της Θεσσαλονίκης με τη φωτογραφία από την οποία αυτό προήλθε. Και μάλιστα, της παλαιότερης φωτογραφικής απεικόνισης της πόλης που διαθέτουμε μέχρι στιγμής.


Ξεναγήσεις-διαλέξεις θα δοθούν γύρω από την ιστορία των δύο φωτογραφιών, των μνημείων και της πόλης του 19ου αιώνα. Οι ξεναγήσεις στο Πολιτιστικό Κέντρο του ΜΙΕΤ, στη Βίλα Καπαντζή, θα πραγματοποιούνται κάθε Τετάρτη στις 18.00 και κάθε Κυριακή στις 11.00 ξεκινώντας από την Κυριακή 27 Απριλίου.


INFO – έκθεσης «Η ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Από τη λήψη του 1863 στο χαρακτικό του 1866. Ανακαλύπτοντας το άφαντο πρωτότυπο» 


ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφ. Βασ. Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22

Η έκθεση θα εγκαινιασθεί την Παρασκευή 11 Απριλίου 2014, στις 20:00


Διάρκεια
Σάββατο 12 Απριλίου έως και Παρασκευή 13 Ιουλίου 2014

Τις ημέρες του Πάσχα το ωράριο της έκθεσης διαμορφώνεται ως εξής:
Μ. Δευτέρα (κλειστά)
Μ. Τρίτη: 09:00-16:00
Μ. Τετάρτη: 14:00-21:00
Μ. Πέμπτη, Μ. Παρασκευή, Μ. Σάββατο, Κυριακή του Πάσχα και Δευτέρα της Διακαινησίμου: κλειστά.

Ωράριο λειτουργίας

Μέχρι την Παρασκευή 20 Ιουνίου, χειμερινό ωράριο: Τρίτη 9:00-16:00, Τετάρτη & Πέμπτη 14:00-21:00, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή 10:00-18:00 (Δευτέρα κλειστά) και
Από τη Δευτέρα 23 Ιουνίου και εξής, θερινό ωράριο: Δευτέρα & Τρίτη 14:00-21:00, Τετάρτη, Πέμπτη & Παρασκευή 9:00-16:00.

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30
και 2310 295 149 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης

ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)