14/8/14

ΚΟΝΔΥΛΟΦΟΡΟΣ

Κονδυλοφόρος
 

Ετήσια έκδοση νεότερης ελληνικής φιλολογίας, τεύχος 12-2013
Κείμενα: συλλογικό
Θεσσαλονίκη, University Studio Press 2014
279 σελ. 

ISSN 1109-4907
Τιμή 18,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,20 € 




ΚΟΝΔΥΛΟΦΟΡΟΣ
Ετήσια έκδοση Νεότερης Ελληνικής Φιλολογίας
ΤΟΜΟΣ 12/2013

Περιεχομενα

Ναταλία Δεληγιαννάκη, Στυλιανός Αλεξίου (1921-2013)
Όλγα Μπεζαντάκου, Νεοελληνικός "αντιβαγκνερισμός" Η περίπτωση μιας "φιλολογικής συνάντησης" διαμέσου μιας αντιπαράθεσης
Nicolas Evzonas, La condamnation de l'hymen ou le coit mortifere. Une relecture des Rivages roses d' Alexandre Papadiamantis
Benedikt Wolf, Αντιτσιγγανισμός στην ελληνική λογοτεχνία. Μια γενεαλογική απόπειρα
Peter Mackridge, Ο άναρχος Ρυθμός. Η στιχουργία του Προλόγου στη ζωή του Σικελιανού
Εμμανουέλα Κάντζια, Μαρσέλ Προυστ, Γιώργος Σεφέρης: compagnons de silence
Γιώργος Καλλίνης, Ειρωνεία και αυτοειρωνεία. Από την Κορομηλιά στην Eroica
Κώστας Φρουζάκης, Εννέα γράμματα του Δ. Νικολαρεΐζη στον Γ. Θεοτοκά (1936-1961)
Χ. Λ. Καράογλου, Ο φιλολογικός επιμελητής ανάμεσα στον συγγραφέα και στον αναγνώστη. Υπηρέτης δυο αφεντάδων;

Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ - ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ. ΜΙΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ

Δημήτρης Πολυχρονάκης, Η ιδιοτελής παρηγοριά της ποίησης. Ο Μανόλης Αναγνωστάκης κριτικός του Κ.Π. Καβάφη
Κώστας Καραβίδας, Καβάφης, Αναγνωστάκης και μικροϊστορία. Από την αισθηματοποίηση της ιστορίας στην ιστορικοποίηση του αισθήματος
Μιχ. Γ. Μπακογιάννης, Ο Αναγνωστάκης και η καβαφική "παρα-φιλολογία". Η "άρνηση" ως αντίσωμα
Γιάννης Παπαθεοδώρου, Υπέρ ή κατά; Σημειώσεις κριτικής/σήματα της ποίησης. (Ο Καβάφης του Αναγνωστάκη)

Μονοκοντυλιές

Χ. Λ. Καράογλου, Καβαφικά βιβλιογραφικά πελεκούδια και ροκανίδια

Μελανοδοχείο

Αλέξης Πολίτης, Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής, Ο Αυθέντης του Μωρέως [1850], κριτική έκδοση Henri Tonnet
Νίκος Φαλαγκάς, Το εύρος των προσεγγίσεων στο έργο του Βιζυηνού. Το εύρος του έργου του Γ. Βιζυηνού. Παλαιότερες αναγνώσεις και νέες προσεγγίσεις. Εις μνήμην Κυριακής Μαμώνη, επιμ. Νίκος Μαυρέλος
Φίλιππος Παππάς, Ο δεύτερος τόμος ενός εμβληματικού έργου (και κάποιες παρατηρήσεις). Κ.Γ. Κασίνης, Βιβλιογραφία των ελληνικών μεταφράσεων της ξένης λογοτεχνίας. ΙΘ'-Κ' αι. Αυτοτελείς εκδόσεις. Τόμος Δεύτερος (1901-1950)

Πίνακες

Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Γιώργος Σεφέρης, Μέρες. Τόμοι Α', Β', Γ', Δ', Ε'. Ευρετήριο ονομάτων




13/8/14

ΣΚΙΕΣ ΣΤΗ ΛΙΜΝΗ

Περσεφόνη Γ. Καραμπάτη
Σκιές στη λίμνη

Σειρά: Μακεδονικός Αγώνας / Ιστορίες για παιδιά
Εικονογράφηση: Αγγελική Πατρινού
Θεσσαλονίκη, Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα 2014
62 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-618-80328-2-8
Τιμή 12,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 10,80 €




1906-1907: Ο Μακεδονικός Άγώνας περνάει στη σκληρότερη φάση του στη λίμνη των Γιαννιτσών, στον  ξακουστό Βάλτο. Στις φλόγες του πολέμου δυο παιδιά, το Ελληνάκι ο Νάκος και το Βουλγαράκι ο Ίτσο, βρίσκονται σε αντίθετα στρατόπεδα. Πώς βλέπουν όμως τον πόλεμο, τον εχθρό, τον αντίπαλο οι νεανικές ψυχές, που απότομα μεγάλωσαν μέσα στην αντάρα της πολεμικής αναμέτρησης;

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


«...Ο Λουδίας κυλούσε ήρεμος, μα ο Νάκος δεν ξεγελιόταν. Ήταν όπως πάντα σε εγρήγορση. Μήνες τώρα μετέφερε αντάρτες κι είχε συνηθίσει να βλέπει να χαλάει η δουλειά εκεί που δεν το περίμενες. Οι Τούρκοι παραφύλαγαν, οι προδότες ξεφύτρωναν παντού. Και έπρεπε οπωσδήποτε να αποβιβαστούν με ασφάλεια στη Σκάλα της Κρυφής. Είχαν περάσει ώρες που παρέλαβε τους νεοφερμένους από το καϊκι στις εκβολές του ποταμού. Είχαν διασχίσει το Ρουμλούκι χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις, μα τα πράγματα δυσκόλευαν. Μέρες τώρα οι κομιτατζήδες είχαν λυσσάξει με τα ελληνικά σώματα και βάλθηκαν να τα ξεπαστρέψουν. Βλέπεις ο καπετάν Ματαπάς τα είχε καταφέρει. Πολλά χωριά, που έως τότε φοβούνταν τις βουλγαρικές αγριότητες, ξεθάρρεψαν και στείλαν γράμμα στη διοίκηση πως έμεναν πιστά στο Πατριαρχείο...». 

(απόσπασμα από το βιβλίο)




12/8/14

ΤΑ ΧΡΗΣΤΗΡΙΑ ΕΛΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΩΔΩΝΗΣ

Σ. Δάκαρης, Ι. Βοκοτοπούλου, Α. Φ. Χριστίδης
Τα χρηστήρια ελάσματα της Δωδώνης.Των Ανασκαφών Δ. Ευαγγελίδη
Ι. Επιγραφές 1-2220
ΙΙ. Επιγραφές 2221-4216


Επιμέλεια: Σωτήρης Τσέλικας
Ευρετήριο: Γεώργιος Παπαδόπουλος

Αθήνα, Η εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία 2013
1113 σελ. με α/μ σχέδια (τόμοι Ι & ΙΙ)
ISBN 978-618-5047-07-8 / 978-618-5047-08-5
Τιμή 205,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 184,50 €




Πρόκειται για τη συστηματική δημοσίευση σε δύο τόμους 1113 σελίδων, των χρηστηρίων επιγραφών χαραγμένων σε μολύβδινα ελάσματα τα οποία βρέθηκαν στις ανασκαφές του ιερού του Διός στη Δωδώνη από τον Δημήτριο Ευαγγελίδη.







11/8/14

ΤΟ ΙΕΡΟ ΤΟΥ ΘΕΡΜΟΥ ΣΤΗΝ ΑΙΤΩΛΙΑ

Ι. Α. Παπαποστόλου
Το Ιερό του Θέρμου στην Αιτωλία

Αθήνα, Η εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία 2014
252 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-618-5047-10-8
Τιμή 27,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 24,30 €




«Ο Θέρμος ήταν γνωστός τόσο στον αρχαίο κόσμο, όσο και στη σύγχρονη Αρχαιογνωσία, ως το θρησκευτικό και πολιτικό κέντρο της Αιτωλικής Συμπολιτείας. Ακόμη και αν δεν ήταν το ιερό η έδρα των υπηρεσιών, ωστόσο η φύλαξη των θησαυρών του Κοινού, οι σύνοδοι και οι εκλογές των αρχών, οι εμπορικές συναλλαγές, οι θρησκευτικές εορτές και οι αθλητικές αγώνες είναι δραστηριότητες που συγκεντρώθηκαν εδώ, γιατί ο τόπος είχε αναχθεί δια μέσου εξελίξεων που διήρκησαν αιώνες σε υπερτοπικό κέντρο και ασκούσε ήδη από καιρό λειτουργίες όμοιες με αυτές του Θέρμου της Συμπολιτείας…»

(από το βιβλίο)





9/8/14

ΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΑΡΑΤΟΥ ΣΤΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΟΥΣ ΤΟΥ

Χαρίλαος Ε. Αυγερινός
Τα Φαινόμενα του Αράτου στους σύγχρονους και τους μεταγενέστερους του

Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών / Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής και της Λατινικής
Γραμματείας 2014
919 σελ.
ISBN 978-960-404-282-1
Τιμή 38,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 34,20 €




«Η επιβίωση των Φαινομένων του Αράτου από τους Σόλους αποτελεί σημαντικό φαινόμενο της ελληνικής γραμματείας. Το έργο αυτό κυκλοφόρησε τη δεκαετία 280-270 π.Χ. και, όπως φαίνεται, εντυπωσίασε με την πρωτότυπη θεματολογία του και τις ποιητικές αρετές του. Η απήχηση, που προκάλεσε, διαγιγνώσκεται καταρχάς στα ποιητικά έργα των σύγχρονων και μεταγενέστερων του Αράτου. Μολονότι η αστρονομία, και σε μικρότερο βαθμό τα προγνωστικά του καιρού, είχαν αξιοποιηθεί στην ποίηση πριν από τον Άρατο, φαίνεται ότι αυτός πέτυχε να τα αναγάγει σε μοτίβο κατάλληλο για αισθητική εκμετάλλευση. Συνοπτικά, μπορούμε να επισημάνουμε την επίδρασή του: (1) στην αλεξανδρινή ποίηση (Καλλίμαχος, Απολλώνιος ο Ρόδιος, Θεόκριτος), (2) σε επιγράμματα διαφόρων περιόδων (Παλατινή Ανθολογία), (3) στη διδακτική ποίηση της ελληνιστικής και της αυτοκρατορικής περιόδου (Νίκανδρος, Διονύσιος ο Περιηγητής, Οππιανός από την Ανάβαρζο, Οππιανός από την Απάμεια), (4) στο έπος της ύστερης αρχαιότητας (Νόννος). Η μίμηση εκδηλώνεται με την υιοθέτηση (α) εικόνων, (β) χαρακτηριστικής αράτειας ορολογίας, (γ) με τον συνδυασμό των δύο προηγούμενων, και (δ) με την ανάδειξη της θεματολογίας της αστρονομίας σε καίρια σημεία των έργων…»

(από την εισαγωγή του βιβλίου)   

 


8/8/14

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ;

M. H. Abrams
Τι είναι μια ανθρωπιστική κριτική;
 

Σειρά minima, αρ. 5
Μετάφραση – Επίμετρο: Άρης Μπερλής
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2014
97 σελ.
ISBN 978-960-250-603-5
Τιμή 11,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 9,90 €




Το δοκίμιο Τι είναι μια ανθρωπιστική κριτική; είναι η εναρκτήρια ομιλία του Έιμπραμς στο συμπόσιο με τίτλο The Emperor Redressed: Critiquing Critical Theory (Ο αυτοκράτορας ντυμένος ξανά: Κριτική της κριτικής θεωρίας), που έγινε το 1992 στο Πανεπιστήμιο της Αλαμπάμα. Στο συμπόσιο έλαβαν μέρος διακεκριμένοι κριτικοί της λογοτεχνίας, φιλόσοφοι και μελετητές, όπως ο Τζων Σέαρλ, ο Ιχάμπ Χασάν, ο Ντέβιντ Λέμαν, ο Ρίτσαρντ Λέβιν κ.ά. Θέμα (και προφανής στόχος) του συμποσίου ήταν ο “ενδελεχής έλεγχος” των μεταστρουκτουραλιστικών, ριζοσπαστικών θεωριών, μεταξύ των οποίων εξέχουσα θέση κατέχει η αποδόμηση. Ο τόνος πολλών εισηγήσεων ήταν μαχητικός, ειρωνικός ή και σαρκαστικός. Αλλά ο Έιμπραμς, διδακτικός και μεθοδικός πάντα, αφού θυμίσει ότι “κριτική δεν σημαίνει πολεμική”, αναλαμβάνει να αναλύσει βασικές θέσεις των μεταστρουκτουραλιστικών θεωριών, ιδέες και πρακτικές, και να δείξει τόσο τις εσωτερικές τους αντιφάσεις όσο και τις συνέπειές τους. Θα εξετάσει ορισμένες κριτικές θεωρίες “εκ των έσω”, θα δει “ποια στοιχεία και ποιοι παράγοντες τις έχουν κάνει να φαίνονται όχι μόνον αξιόπιστες αλλά και πειστικές σε ανθρώπους νοήμονες”, και θα δείξει “ποιες ενδιαφέρουσες συλλήψεις υπάρχουν σε αυτές τις θεωρίες, τις οποίες όσοι από μας έχουμε διαφορετική στάση ως κριτικοί καλό θα ήταν να προσέξουμε”. Θα δείξει επίσης γιατί “οι σύγχρονες θεωρίες, όταν εφαρμόζονται στη λογοτεχνική κριτική”, είναι “ανεπαρκείς για τα λογοτεχνικά κείμενα τα οποία αναλαμβάνουν να ερμηνεύσουν και συχνά παραμορφωτικές στους τρόπους ανάγνωσης που χρησιμοποιούν και προτείνουν”. ... Ένα μεγάλο μέρος του δοκιμίου καλύπτει η περιγραφή του αντιανθρωπισμού των στρουκτουραλιστικών και των μεταστρουκτουραλιστικών θεωριών (Κλωντ Λεβί-Στρως, Ρολάν Μπαρτ, Μισέλ Φουκώ, Ζακ Ντεριντά, Πωλ ντε Μαν), της αμφισβήτησης θεμελιωδών εννοιών και αναφορών της παραδοσιακής σκέψης και κριτικής, όπως “άνθρωπος”, “ανθρώπινος”, “το υποκείμενο”, “υποκειμενικότητα”, “το πρόσωπο”, “το εγώ”. Για αυτούς τους θεωρητικούς οι άνθρωποι –ο συγγραφέας, ο αναγνώστης– δεν υπάρχουν ως υποκείμενα, είναι –όπως και το λογοτεχνικό έργο– “λειτουργίες” ή “αποτελέσματα” της γλώσσας».

(απόσπασμα από το επίμετρο του μεταφραστή)


Ο ΜΕΓΕΡ ΕΪΜΠΡΑΜΣ γεννήθηκε το 1912 και σπούδασε στο Χάρβαρντ και στο Καίμπριτζ. Το σημαντικότερο βιβλίο του, The Mirror and the Lamp (ελληνική έκδοση: Ο καθρέφτης και το φως, μτφρ. Άρης Μπερλής, Κριτική, 2001), εκδόθηκε το 1953 και αποτελεί έκτοτε βασικό πανεπιστημιακό εγχειρίδιο για τη μελέτη του ρομαντισμού. Ο Έιμπραμς δίδαξε στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ και στη σκιά του ανδρώθηκαν πολλοί περιφανείς κριτικοί της νεότερης από αυτόν γενιάς, όπως ο Χάρολντ Μπλουμ. Το δεύτερο μεγάλο βιβλίο του για τον ρομαντισμό, με τον τίτλο Natural Supernaturalism, εκδόθηκε το 1971. Ήταν επιμελητής της γνωστής Ανθολογίας Νόρτον της αγγλικής λογοτεχνίας και συγγραφέας ενός χρηστικού γλωσσάριου λογοτεχνικών όρων (ελληνική έκδοση: Λεξικό λογοτεχνικών όρων, μτφρ. Γ. Δεληβοριά, Σ. Χατζηιωαννίδου, Πατάκης, 2005) και πολλών μελετών και άρθρων. Μολονότι θεωρητικός της παλαιάς σχολής, ήταν σε θέση να παρακολουθήσει τις νεότερες εξελίξεις της κριτικής θεωρίας στη δεκαετία του ’70 και να εμπλακεί σε γόνιμο διάλογο με εξέχοντες αποδομιστές, δίνοντάς μας μια σειρά θαυμάσιων δοκιμίων.




 

7/8/14

ΠΡΩΤΗ ΑΓΑΠΗ

Ιωάννης Κονδυλάκης:
Πρώτη Αγάπη
Κέλη Δασκαλά
Πρώτη αγάπη και παντοτινή: μεταμορφώσεις ενός λογοτεχνικού μύθου

Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2014
260 σελ.
ISBN 978-960-524-423-1 

Τιμή 9,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 8,10 €



Στην Πρώτη αγάπη του Κονδυλάκη τρία πρόσωπα αναμετρούνται με αφορμή το πρωτόφαντο ξύπνημα της αγάπης. Ο έφηβος Γιώργης ερωτεύεται την κατά δεκαπέντε περίπου χρόνια μεγαλύτερή του Βαγγελιώ. Η μητέρα του αντιδρά έντονα. Τη στιγμή που φαίνεται πως καταφέρνει να απομακρύνει τον γιο από την αγαπημένη, η τελευταία αρρωσταίνει. Το πάθος του αγοριού αναζωπυρώνεται, οδηγώντας στα άκρα τη σύγκρουση των δύο γυναικών. Ο Κονδυλάκης συνθέτει μια πρωτότυπη αφήγηση με θέμα την αφύπνιση του ερωτικού ενστίκτου, εξιστορώντας τον αγώνα του ήρωα να ισορροπήσει ανάμεσα στην αγάπη για τη μάνα και στον έρωτα για τη Βαγγελιώ. Υπάρχει τελικά κερδισμένος στην Πρώτη αγάπη; Η Βαγγελιώ που αποθεώνεται; Η μάνα που «σώζει» τον μονάκριβό της;

Η μελέτη της Κέλης Δασκαλά παρακολουθεί αρχικά πώς διαχειρίζεται ο Κονδυλάκης τον μύθο της ανυπέρβλητης, ιερής, άδολης πρώτης αγάπης. Κατόπιν, αντλώντας παραδείγματα και από άλλες μορφές έκφρασης (κινηματογράφο, κόμικς, τηλεόραση), σκιαγραφεί την εξέλιξη του μύθου από τον ρομαντισμό ώς τις μέρες μας. Οι cougar ladies αντικαθιστούν τις εξιδανικευμένες γυναικείες μορφές του παρελθόντος. Τη νοσταλγία για τη μοναδική πρώτη αγάπη αντικαθιστά τώρα η σαγήνη του παθιασμένου «μεγάλου έρωτα», ανεξάρτητα αν είναι ο πρώτος, ο δεύτερος, ο τρίτος…

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


6/8/14

ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ Η ΚΥΠΡΟΣ

Το αρχαίο θέατρο και η Κύπρος
 

Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Άντρη Χ. Κωνσταντίνου, Ιωάννα Χατζηκωστή
Λευκωσία, Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου 2013
250 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-9963-42-944-8
Τιμή 21,50 € / στο βιβλιοπωλείο μας 19,35 €




Ο τόμος αποτελεί μια από τις πλέον συντονισμένες προσπάθειες που έγιναν έως σήμερα για να μελετηθούν πτυχές της θεατρικής δραστηριότητας στην αρχαία Κύπρο αλλά και η πρόσληψη του αρχαίου δράματος στη σύγχρονη θεατρική δημιουργία. Ανάμεσα στους συγγραφείς συγκαταλέγονται διακεκριμένοι ειδικοί από την Κύπρο, την Ελλάδα και το εξωτερικό, πανεπιστημιακοί καθηγητές αλλά και άνθρωποι του θεάτρου, οι οποίοι αναλύουν ζητήματα θεατρικής αρχαιολογίας, φιλολογίας και θεατρολογίας.

Ειδικότερα, οι συγγραφείς εξετάζουν θέματα σχετικά με τους Κύπριους δραματικούς συγγραφείς της αρχαιότητας και άλλους διονυσιακούς τεχνίτες, τη χρήση και κατασκευή των αρχαίων θεάτρων στην Κύπρο καθώς και ζητήματα που αφορούν στη σύγχρονη πρόσληψη του αρχαίου θεάτρου στο νησί, όπως η παρουσίαση έργων για ένα σύγχρονο κοινό, η συμβολή της Κύπρου στην παρουσίαση των έργων και η ανάδειξη των λιγότερο γνωστών, αναγνώσεις και παραστάσεις επηρεασμένες από τη σύγχρονη κυπριακή ιστορία και άλλα.






5/8/14

ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ

Πάνος Τζώνος
Μουσείο και Νεωτερικότητα
 

Θεσσαλονίκη, Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών
«Μουσειολογία» & Εκδόσεις Εντευκτηρίου 2014
(2η έκδοση) 
88 σελ. με έγχρωμες και α/μ εικόνες
ISBN 978-960-7568-36-6
Τιμή 18,35 € / στο βιβλιοπωλείο μας 16,52 €




«Κατά τις τελευταίες τρεις δεκαετίες παρατηρείται μια πρωτοφανής και συνεχώς επιταχυνόμενη ανάπτυξη των μουσείων στις οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες, από πλευράς τόσο θεσμού όσο και κτιριακής υποδομής. Η ανάπτυξη αυτή είναι τόσο ποσοτική όσο και ποιοτική.

Το φαινόμενο δεν είναι χωρίς προηγούμενο. Από τις αρχές του 19ου αιώνα, οπότε δημιουργήθηκε ο θεσμός του μουσείου, με τη σημερινή του έννοια, και κτίστηκαν τα πρώτα κτίρια μουσείων, μέχρι το τέλος του αιώνα, παρατηρήθηκε, τηρουμένων των αναλογιών, ανάλογη έκρηξη.

Στις σημερινές, βιομηχανικά ανεπτυγμένες και εύπορες, κοινωνίες της «ύστερης νεωτερικότητας» το μουσείο έχει γίνει ένα από τα sine qua non ιδρύματα πολιτιστικού εξοπλισμού, και μάλιστα αυτό που έχει τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, χρησιμοποιείται ως ναυαρχίδα μεταξύ των κτιρίων κύρους τόσο σε μητροπόλεις όσο και σε κωμοπόλεις ή κώμες με στοιχειώδεις φιλοδοξίες προβολής και ανάπτυξης.

Το μουσείο είναι δημοφιλέστατος τόπος επίσκεψης σχολικών τάξεων κατά το πρόγραμμα μαθημάτων, οικογενειών κατά την έξοδο του σαββατοκύριακου, και φυσικά μαζών από τουρίστες κατά την ατομική ή οργανωμένη επέλαση σε άγνωστους τόπους. Τα εγκαίνια της επανέκθεσης μιας μόνιμης συλλογής ή, ακόμη περισσότερο, μιας πανάκριβα οργανωμένης θεματικής έκθεσης γίνονται δημόσιο θέμα συζήτησης και προσελκύουν αφάνταστους αριθμούς επισκεπτών.

Το μουσείο αποτελεί το πιο περιζήτητο αντικείμενο αρχιτεκτονικού σχεδιασμού για το διεθνές αρχιτεκτονικό star system, έχει αναχθεί σε αιχμή του δόρατος για πειραματισμό κάθε νέας αρχιτεκτονικής ιδέας ή τάσης, με απόσταση περισσότερο από κάθε άλλη κτιριακή κατηγορία. Έχει γίνει όργανο αστικής ανάπλασης σε υποβαθμισμένες περιοχές μεγάλων πόλεων, εργαλείο δημοτικής ή κρατικής πολιτικής για τη διαμόρφωση ή αναβάθμιση του προσώπου ολόκληρων μεγαλουπόλεων, όπως η Φρανκφούρτη, το Παρίσι ή το Βερολίνο, ή και περιφερειακών πρωτευουσών, όπως το Μπιλμπάο...»


(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου) 



ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΕΚΘΕΣΗ. ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ

Πάνος Τζώνος
Μουσείο και μουσειακή έκθεση. Θεωρία και πρακτική
 

Θεσσαλονίκη, Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών
«Μουσειολογία» & Εκδόσεις Εντευκτηρίου 2014
277 σελ. με έγχρωμες εικόνες
ISBN 978-960-7568-34-2
Τιμή 35,00 € / στο βιβλιοπωλείο μας 31,50 €




Το μουσείο είναι για τις σημερινές κοινωνίες ένας κεντρικός θεσμός τόσο παραγωγής ιδεολογίας και κοινωνικής συνοχής όσο και παιδείας και αναψυχής. Είναι προνομιακός τόπος άσκησης δημιουργικότητας στην νοηματική σύλληψη των φαινομένων πολιτισμού και στην μέσω των αισθήσεων επικοινωνία τους με το κοινό.

Μια μουσειακή έκθεση-και ένα μουσείο γενικότερα- είναι ένα συνολικό και συλλογικό προϊόν, του οποίου οι επιμέρους συνιστώσες ενδέχεται να είναι μεν λογικώς διακριτές, είναι όμως πρακτικώς αξεδιάλυτες, δηλαδή δύσκολα μπορούν να λειτουργήσουν χωριστά ή να παρατηρηθούν και να επισημανθούν μεμονωμένα.

Το βιβλίο αυτό απευθύνεται σε όλους όσοι εμπλέκονται στη δημιουργία μιας μουσειακής έκθεσης. Έχει τον χαρακτήρα εγχειριδίου και διαρθρώνεται σε τρία μέρη:

Το 1ο Μέρος αφιερώνεται στη θεωρία: Τι είναι θεωρία, τι είναι μουσειολογία και τι μπορεί να συνιστά τη θεωρία, ή καλύτερα τις θεωρίες της μουσειολογίας.

Το 2ο Μέρος ασχολείται με την πρακτική της δημιουργίας μουσειακών εκθέσεων, με την ευρύτατη έννοια του όρου. Το κέντρο βάρους βρίσκεται στην πλευρά του χωρικού ή υλικού μουσειολογικού σχεδιασμού, δηλαδή της υλικής υπόστασης της μουσειακής έκθεσης. Βέβαια από την φύση του αντικειμένου, η ακριβής περιγραφή και προδιαγραφή αυτής της πλευράς δεν είναι δυνατή χωρίς και την παράλληλη συνεκτίμηση της άλλης, του νοηματικού ή άυλου μουσειολογικού σχεδιασμού, δηλαδή του άυλου αντικειμένου της έκθεσης. Έτσι ενώ περιγράφεται η διαδικασία του εκθεσιακού σχεδιασμού στο σύνολό της, η ανάλυση και η εμβάθυνση επικεντρώνονται στο χωρικό ή υλικό μουσειολογικό σχεδιασμό.

Το 3ο Μέρος θίγει το ζήτημα της αξιολόγησης των προϊόντων του συνολικού μουσειολογικού σχεδιασμού, νοηματικού και χωρικού, και αναγκαστικά της αξιολόγησης του ʻμουσείουʼ, ως συνολικού φαινομένου.

Στα τρία Παραρτήματα, που ακολουθούν, παρατίθενται κάθε είδους παραδείγματα και υποδείγματα, χρήσιμα τόσο για την κατανόηση του επιχειρήματος, όσο και για την άσκηση της συνολικής εκθεσιακής πρακτικής.

Τέλος στο Γλωσσάρι συγκεντρώνεται η ορολογία που χρησιμοποιείται στο βιβλίο και συσχετίζεται με την αντίστοιχη αγγλόφωνη.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)



4/8/14

ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟΥ ΜΙΕΤ 4-23/8/2014


Σας ενημερώνουμε για μία πρόσκαιρη αλλαγή στο πρόγραμμα λειτουργίας του βιβλιοπωλείου μας: από την Δευτέρα 4 Αυγούστου και έως το Σάββατο 23 Αυγούστου 2014, θα λειτουργούμε Δευτέρα έως Σάββατο 9.00 – 15.00.

Πολλές ευχές για καλό υπόλοιπο καλοκαιριού.


Διαφημιστική αφίσα του Ελληνικού Οργανισμού
Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.), 1948, φιλοτεχνημένη από τον
ζωγράφο Παναγιώτη Τέτση.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ