26/9/18

ΕΚΘΕΣΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΗ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ ΜΕ ΤΙΤΛΟ "ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ 1985-2018" ΣΤΟ ΠΟ.ΚΕ.Θ.

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
σε συνδιοργάνωση με το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Μπενάκη
παρουσιάζει –στο πλαίσιο της PhotoΒiennale 2018 / 23ης Διεθνούς Φωτογραφικής Συνάντησης–

την έκθεση φωτογραφίας του 
Κωστή Αντωνιάδη 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ 1985-2018

την Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2018 στις 20:30
στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108

Fragments II, 2014


Η έκθεση φωτογραφίας του Κωστή Αντωνιάδη «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ 1985-2018», που συνδιοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Μπενάκη στο πλαίσιο της PhotoΒiennale 2018 / 23ης Διεθνούς Φωτογραφικής Συνάντησης, εγκαινιάζεται την Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2018 στις 20:30 στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή - Βασιλίσσης Όλγας 108).

Τα επίσημα εγκαίνια θα γίνουν την Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου, στις 20:30.

Διάρκεια έκθεσης: 14 Σεπτεμβρίου έως 11 Νοεμβρίου 2018
Ωράριο έκθεσης: Τρίτη – Κυριακή: 10:30-18:00 (Δευτέρα κλειστά)


ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

H έκθεση ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ 1985-2018 αναπτύσσεται σε οκτώ θεματικές ενότητες οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους από το 1985 έως το 2018. Θραύσματα εικόνων της πόλης, εικονικές προτομές ηρώων, μυστικές συλλογές και υποθετικά ντοκουμέντα διερευνούν τη σχέση της φωτογραφίας με τη μνήμη, την πραγματικότητα και το φανταστικό. Ο Κωστής Αντωνιάδης, προσκαλώντας συστηματικά ετερόκλητα στοιχεία και μορφές σε νέους συσχετισμούς, αναδεικνύει την ιδιότητα της φωτογραφίας να ελίσσεται ανάμεσα σε χρήσεις και νοήματα.

Φθαρμένες εικόνες προσώπων και σωμάτων συνθέτουν το νήμα των αφηγήσεών του. Τη δεκαετία του 80, εμφανίζονται αρχικά σε διαφημιστικά ταμπλό και στους τοίχους ερειπωμένων κατοικιών της Αθήνας ενώ λίγα χρόνια αργότερα αναδύονται μέσα από γυάλινες φωτογραφικές πλάκες του 19ου αιώνα και ξεθωριασμένες σελίδες σημειωμάτων. Το 2013, ανανεώνοντας τα φωτογραφικά υλικά και τις μεθόδους επεξεργασίας τους υιοθετεί νέες προσεγγίσεις: Πρόσωπα τυπωμένα σε αιωρούμενες διαφάνειες συσχετίζονται με ήρωες ή ηρωίδες της αρχαίας τραγωδίας, της όπερας και του θεάτρου ενώ σε άλλη ενότητα, τεμαχισμένα αντρικά και γυναικεία σώματα συνθέτουν νέες μορφές. 

Αφίσα στα Εξάρχεια ΙII, 1985

Η πιο πρόσφατη εργασία που παρουσιάζεται στην έκθεση αποτελεί συνέχεια των ερωτημάτων που έχουν τεθεί και παλαιότερα από τον Κωστή Αντωνιάδη για τη σχέση της πραγματικότητας με την απεικόνισή της. Υιοθετώντας τη μορφή φωτογραφικού δοκιμίου ακολουθεί τις μεταλλάξεις που υφίστανται φωτογραφικά ντοκουμέντα της πορείας των προσφύγων μέχρι την ενσωμάτωσή τους σε μουσειακούς χώρους, καλώντας μας να αναρωτηθούμε τι απομένει εντέλει σε αυτά από την πραγματική ιστορία που αναπαριστούν.

Ιδιαίτερη θέση στο έργο του Αντωνιάδη κατέχουν φωτογραφίες του οικογενειακού του λευκώματος, το οποίο ο ίδιος ανασυνθέτει σε μια συνεχώς εξελισσόμενη εγκατάσταση με πόζες ανοίκειες – στιγμιότυπα στα οποία ο καλλιτέχνης διεισδύει ψηφιακά ή σκηνές στις οποίες φαντάσματα της οικογένειας εμφανίζονται σε ύφος πνευματιστικής φωτογραφίας του 19ου αιώνα.

Κάθε θεματική ενότητα αποτελεί μια σύντομη ως επί το πλείστον σπουδή πάνω στη υλική φθορά και τη μνήμη, την αλήθεια και το ψέμα – έννοιες που ο Κωστής Αντωνιάδης φαίνεται να δοκιμάζει στο σώμα της φωτογραφίας με την προειδοποίηση (ή ομολογία) πως στις φωτογραφίες του «οποιαδήποτε ομοιότητα με την πραγματικότητα ή άλλες εικόνες είναι αναπόφευκτη». 

Μεταλλάξεις IX, 2018

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Αφίσες (1985-1986) | Τοιχογραφίες (1989)
Στην πρώτη ενότητα της έκθεσης με τίτλο Αφίσες (1985-1986) οι εικόνες των διαφημιστικών ταμπλό της Αθήνας αντικαθίστανται με πρόσωπα και σκηνές της καθημερινότητας. Πόσο διαφορετικά μοιάζουν αυτά τα πρόσωπα όταν παίρνουν τη θέση των εξιδανικευμένων προσώπων της διαφήμισης και πόσο αλλάζει η εικόνα της πόλης με την παρουσία τους στους δρόμους και τις γειτονιές της; Οι απεικονίσεις προσώπων και σκηνών της μυθολογίας ή της καθημερινής ζωής στους τοίχους ρωμαϊκών επαύλεων αποτέλεσε το σημείο εκκίνησης της σειράς Τοιχογραφίες (1989). Σε αυτή την ενότητα ο Κωστής Αντωνιάδης εισάγει για πρώτη φορά τη σκηνοθεσία της πόζας των μοντέλων, όπου τα πρόσωπα στέκονται ή χειρονομούν απηχώντας αναγνωρίσιμες σκηνές από τη ζωγραφική και τη γλυπτική. Το εννοιολογικό υπόβαθρο της τοιχογραφίας αποδίδει εδώ μια ιδιαίτερη αύρα στην ταπεινή όψη των προσώπων που εικονίζονται στους τοίχους ερειπωμένων κατοικιών της Αθήνας. Στην πρώιμη αυτή διαδικασία ένθεσης των φωτογραφιών, ο Κωστής Αντωνιάδης χρησιμοποίησε φωτογραφικές μηχανές μεγάλου φορμά, αυτοσχέδιες εκτυπωτικές μηχανές και φωτογραφικά υλικά, επιδιώκοντας την καλύτερη δυνατή ευκρίνεια που θα απέδιδε στις φωτογραφίες του την αληθοφάνεια του φωτογραφικού ντοκουμέντου.

Μυστικά (2012-2013) | Συλλογή (2012)Στις ενότητες Μυστικά και Συλλογή, ο Αντωνιάδης χρησιμοποιεί πλέον την ψηφιακή τεχνολογία και επιχειρεί νέες προσεγγίσεις στη μελέτη της συνειρμικής εμβέλειας των φωτογραφικών εικόνων, σχηματίζοντας δύο φανταστικές συλλογές. Στα Μυστικά, πρόσωπα νέων αναδύονται μέσα από τις ξεθωριασμένες σελίδες, με εμφανή σημάδια φθοράς από το συχνό ξεδίπλωμα, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με την προέλευσή τους: ποια είναι αυτά τα πρόσωπα και σε ποια ιδιωτική τελετουργία συμμετέχουν οι εικόνες τους; Στη Συλλογή, οι ενθέσεις των προσώπων γίνονται σε γυάλινες πλάκες από τις οποίες έχει αφαιρεθεί το θέμα. Το υπόβαθρο είναι κι εδώ απογυμνωμένο από κάθε πληροφορία, εκτός από τα επίκτητα ίχνη του χρόνου. Ποια εμμονή οδηγεί τη συγκρότηση μιας τέτοιας φανταστικής συλλογής; Ποια αόρατα νήματα πλέκουν εδώ αφηγήσεις ανάμεσα σε πρόσωπα, αρχεία και εποχές;

Ήρωες και Ηρωίδες (2012-2013)Στη σειρά Ήρωες και Ηρωίδες, μετωπικά φωτογραφημένα πρόσωπα συσχετίζονται με πρωταγωνιστές από κλασικές τραγωδίες, όπερες και θεατρικά έργα. Αποσπάσματα των έργων, στην πρωτότυπη συνήθως γλώσσα, σχηματίζουν ένα κειμενικό βάθρο που στηρίζει την εικονική «προτομή», επιβεβαιώνοντας τη βαρύτητα της δημόσιας γλυπτικής (και του λόγου) για τη συλλογική μνήμη. Η ουδέτερη έκφραση, οι γυμνωμένοι ώμοι και το καλοσχηματισμένο πρόσωπο συναντούν τον Οθέλλο του Σαίξπηρ ή την Ελένη από τις Τρωάδες του Ευριπίδη, συγκροτώντας ένα αρχετυπικό, παράδοξο star-system. Αλλάζει η αύρα μιας μορφής όταν συνδεθεί με ένα επικό όνομα; Πού σταματούν οι δυνατότητες της φωτογραφίας να αναμιγνύει το πραγματικό με το επινοημένο; 

Μυστικά Ι, 2012 

Fragments (2014)
Η ενότητα Fragments εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο φωτογραφικών έργων με τα οποία από το 1985 ο Κωστής Αντωνιάδης διερευνά συστηματικά την εικονογραφική φύση της φωτογραφίας. Στην ενότητα αυτή, τεμαχισμένα ανδρικά και γυναικεία σώματα, ενσωματω­μέ­να σε ξύλινο υπόστρωμα, συμπλέκονται και αυτονομούνται ως εικόνες προτείνοντας νέες αφηγήσεις. Στο The Drop (2014), η απεικόνιση του συμπλέγματος αρσενικού-θηλυκού προ­εκτείνεται σε ένα βίντεο διάρκειας 4΄ 50΄΄. Με εικονογραφική αναφορά στην απει­κόνιση της Μέδουσας, ένα ανδρικό και ένα γυναικείο πρόσωπο εμφανίζονται, μεταμορφώνονται και χάνονται σε μια συνεχή εναλλαγή, στην επιφάνεια μιας πέτρας βυθισμένης στο νερό.

Αλήθειες και Ψέματα (1991-2013)Ιδιαίτερη θέση στο έργο του Κωστή Αντωνιάδη έχει η εγκατάσταση Αλήθειες και Ψέματα (1991-2013). Πρόκειται για ένα έργο το οποίο συγκροτήθηκε σε διάστημα είκοσι περίπου χρόνων από τρεις ενότητες που όλες αφορούν την οικογενειακή φωτογραφία. Στην πρώτη ενότητα, τις Μαύρες Φωτογραφίες (1991), ο Αντωνιάδης αντέγραψε και μεγέθυνε φωτογραφίες της στενής και ευρύτερης οικογένειας χωρίς καθόλου επεμβάσεις. Επέλεξε όμως πόζες ελαττωματικές, σφιγμένες, αλλόκοτες, που δεν επικύρωναν το προκατασκευασμένο σενάριο οικογενειακής ευτυχίας και κοινωνικής αφομοίωσης. Στην ενότητα Τετράδια (1995), προχωρά ένα βήμα πιο πέρα διεισδύοντας ψηφιακά στις οικογενειακές αναμνήσεις: στέκει αντίκρυ από τους γονείς του ενώ ποζάρουν, αγκαλιάζει τη μητέρα του από τη μέση, παρακολουθεί τον εαυτό του και τον αδελφό του να παίζουν. Στο πιο πρόσφατο μέρος (2012), οικογενειακά φαντάσματα –σε ύφος πνευματιστικής φωτογραφίας του 19ου αιώνα– έρχονται να ταράξουν τη γαλήνη του. Αλλού, σε μια εξίσου εμφατική προσφυγή στο φανταστικό, εικονίζει τον εαυτό του να ίπταται, ή μια θάλασσα να αψηφά προκλητικά τη βαρύτητα. Στην εγκατάσταση της σειράς αυτής, ο Αντωνιάδης συνταιριάζει αναμνήσεις, ψηφιακές ωριμάνσεις και ανοιχτές υπερβολές. Το πέπλο μυστηρίου που πλανάται εδώ επιτρέπει να αναλογιστεί κανείς το δαιδαλώδες μονοπάτι που χωρίζει, στις φωτογραφίες (και στις οικογένειες), τις αλήθειες από τα ψέματα.

Μετά τη δεκαετία του ’90 ακολούθησε μια περίοδος στην οποία η σχέση του Κωστή Αντωνιάδη με τη φωτογραφία βασίστηκε κυρίως στην επιμέλεια εκθέσεων και τη συγγραφή –αποστασιοποίηση που απέκτησε και ενεργητική μορφή: τραβούσε φωτογραφίες χωρίς να εμφανίζει τα φιλμ, ελπίζοντας ότι μια μελλοντική θέασή τους θα αποδεικνυόταν ελεύθερη συμφραζομένων, όπως όταν ανασύρει κανείς εικονικές αναμνήσεις από αρχεία αγνώστων. Από αυτή τη μικρή συλλογή ασπρόμαυρων φιλμ γεννήθηκε η εγκατάσταση με τίτλο Κενό Μνήμης (1981-2001).

Μεταλλάξεις (2017-2018)
Η πιο πρόσφατη εργασία, που παρουσιάζεται στην έκθεση με τίτλο Μεταλλάξεις, αποτελεί προέκταση των ερωτήσεων που έχουν τεθεί και παλαιότερα από τον Κωστή Αντωνιάδη για τη σχέση της πραγματικότητας με την απεικόνισή της. Εδώ, υιοθετώντας τη μορφή φωτογραφικού δοκιμίου, ακολουθεί τις μεταλλάξεις που υφίσταται η απεικόνιση της πορείας των προσφύγων: από φωτογραφικό ντοκουμέντο στα μέσα επικοινωνίας μέχρι την ενσωμάτωσή της σε έργα τέχνης στους μουσειακούς χώρους. Ως αντικείμενα-ευρήματα αυτής της πορείας χρησιμοποιεί σανίδες πάνω στις οποίες είναι αποτυπωμένα πρόσωπα προσφύγων. Περιγράφοντας με σχολαστική επιμέλεια τη συλλογή, τον καθαρισμό, την μελέτη και την παρουσίασή τους ως πολύτιμων πλέον αντικειμένων τέχνης, μας καλεί να αναρωτηθούμε τι απομένει εντέλει σε αυτά από την πραγματική ιστορία που αναπαριστούν.

Συλλογή VII, 2012

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Κωστής Αντωνιάδης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1949. Σπούδασε Φυσική στο ΑΠΘ και φωτογραφία στο Institut Français de la Photographie στο Παρίσι. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Φωτογραφικού Κέντρου Αθηνών (1979). Από το 1985 έως το 2018 είχε θέση καθηγητή στο Τμήμα Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών στo ΤΕΙ Αθήνας. Διετέλεσε διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης από το 2003 έως το 2005. Θεωρητικά και κριτικά κείμενά του για τη φωτογραφία δημοσιεύονται από το 1979 σε εικαστικά και φωτογραφικά περιοδικά. Έχει οργανώσει και επιμεληθεί πολυάριθμες εκθέσεις φωτογραφίας ελλήνων και ξένων φωτογράφων για λογαριασμό του Φωτογραφικού Κέντρου, του Διεθνή Μήνα Φωτογραφίας, του Γαλλικού Ινστιτούτου και του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη στην Αθήνα. Έχει επίσης πραγματοποιήσει πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό ενώ έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές και εθνικές συλλογές.

INFO – έκθεσης Κωστή Αντωνιάδη «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ, ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ 1985-2018»

ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22


Η έκθεση θα εγκαινιασθεί την Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2018 στις 20:30

Διάρκεια
Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2018 έως και Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2018
Ωράριο λειτουργίας
Από Τρίτη έως και Κυριακή: 10.30-18.00
Δευτέρα: κλειστά

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30
και 2310 295 149 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης

ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3, 5, 6, 8, 33, 39 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 5, 6, 8, 33 (στάση Πέτρου Συνδίκα)


25/9/18

ΟΙ ΕΞΑΡΤΗΣΕΙΣ

Οι εξαρτήσεις. Αίτια, μηχανισμοί, εκδηλώσεις, αντιμετώπιση

Κείμενα: συλλογικό
Επιστημονική επιμέλεια: Θωμάς Παπαρρηγόπουλος, Χριστίνα Δάλλα
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2018
Σελίδες: 263, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 16,5 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-527-6
Τιμή: 18,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 16,20 €




Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η χρήση ψυχοτρόπων ουσιών ευθύνεται για 450.000 θανάτους ετησίως και η επιβλαβής χρήση αλκοόλ για 3,3 εκατομμύρια θανάτους, ενώ συνδέεται με τουλάχιστον 60 διαφορετικές ασθένειες και επιπλέον επιβαρύνει την υγεία και την καθημερινότητα των ανθρώπων στο περιβάλλον του εξαρτημένου ατόμου. Αυτές είναι δύο χαρακτηριστικές όψεις του φαινομένου των εξαρτήσεων, το οποίο παραμένει διαχρονικά επίκαιρο και χαρακτηρίζεται από διαρκείς μεταμορφώσεις και νέες προκλήσεις. Κι αυτό, γιατί η εξάρτηση είναι στενά συνυφασμένη με την ίδια τη φύση του ανθρώπου, ο οποίος επιδιώκει την ευχαρίστηση, την ηδονή και την ανταμοιβή, αλλά εγκλωβίζεται στην καταναγκαστική αναζήτησή τους χάνοντας συχνά τον έλεγχο της συμπεριφοράς του και την ικανότητα διαχείρισης της προσωπικής του ζωής. Και βέβαια, αυτό δεν αφορά μόνο τις εξαρτήσεις από εθιστικές ψυχοδραστικές ουσίες, αλλά και τους συμπεριφορικούς εθισμούς, οι οποίοι αγγίζουν πολλές πτυχές της ανθρώπινης ζωής: τη χρήση του διαδικτύου, τα τυχερά παιχνίδια, τη διατροφή, τη σεξουαλική δραστηριότητα ή τη σωματική άσκηση.

Σήμερα, η επιστημονική κοινότητα θεωρεί ότι η εξάρτηση είναι μια χρόνια νόσος του εγκεφάλου την οποία καθορίζουν περιβαλλοντικοί, φαρμακολογικοί και γενετικοί-βιολογικοί παράγοντες. Αυτή την αντίληψη έχουν υιοθετήσει και οι ειδικευμένοι επιστήμονες που υπογράφουν το βιβλίο αυτό. Εκθέτουν τις τρέχουσες επιστημονικές απόψεις για τις ουσιοεξαρτήσεις, αποφεύγοντας κάθε δαιμονοποίηση, και σκιαγραφούν με εύληπτο, συνοπτικό αλλά και ολοκληρωμένο τρόπο τις βασικές γνώσεις και τα κύρια σημεία του πεδίου της «εξαρτησιολογίας».

Το βιβλίο απευθύνεται σε φοιτητές (ιατρικής, φαρμακευτικής, βιολογίας, νοσηλευτικής, ψυχολογίας, νευροεπιστημών και όχι μόνο), σε επαγγελματίες του χώρου της υγείας, αλλά και στο ευρύτερο αναγνωστικό κοινό που θέλει να ενημερωθεί υπεύθυνα για το συγκεκριμένο θέμα.

Γράφουν οι: Σωτήρης Αθανασέλης, Κατερίνα Αντωνίου, Στυλιανή Βλάχου, Χριστίνα Δάλλα, Φωτεινή Δελή, Γιάννης Διακογιάννης, Αθανάσιος Δουζένης, Ευάγγελος Καφετζόπουλος, Νικόλαος Κόκρας, Μένη Μαλλιώρη, Μάριος Μαρσέλος, Ελευθέριος Μέλλος, Γεώργιος Παναγής, Παναγιώτης Παναγιωτίδης, Γεώργιος Παπαδόπουλος, Θωμάς Παπαρρηγόπουλος, Αλεξία-Βικτώρια Πολυσίδη, Βαλέρια Πομίνι, Ναυσικά Πούλια, Μανίνα Τερζίδου, Δόμνα Τσακλακίδου.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


20/9/18

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ, 19ΟΣ-20ΟΣ ΑΙ.

Λογοτεχνία και λογοτέχνες της Λευκάδας, 19ος-20ός αι.

Πρακτικά ΚΒ΄Συμποσίου / Πνευματικό Κέντρο Δήμου Λευκάδας / Γιορτές Λόγου και Τέχνης / Λευκάδα, 9-10 Αυγούστου 2017
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών 2018
Σελίδες: 276
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-7498-60-1
Τιμή: 15,90 € // στο βιβλιοπωλείο μας 14,31 €




Τριαντάφυλλος Ε. Σκλαβενίτης, Λογοτεχνία και λογοτέχνες της Λευκάδας, 19ος-20ός αιώνας. Γενική σκιαγραφία 
Γιάννης Ξούριας, «Περί ιστορίας εν τη ποιήσει». Σχόλια στο έργο του Ιωάννη και του Σπυρίδωνα Ζαμπέλιου.
Γιάννης Παπαθεοδώρου, Αριστοτέλης Βαλαωρίτης: Ποίηση και πολιτική στον καιρό της Μεγάλης Ιδέας
Βασίλης Φίλιππας, Υπό την σκιάν του Βαλαωρίτη. Οι «ελάσσονες»
λευκαδίτες λογοτέχνες του 19ου αιώνα
Ευθαλία Παπαδάκη, Χνούδια και πούπουλα, μικρά φτερά, ξυλάκια, φύλλα, όσα σωρεύει το πουλί στου δάσου τη μαυρίλα...Μια περιδιάβαση στην ποίηση του Άγγελου Σικελιανού
● Δημήτρης Σπ. Τσερές, Λευκάδιοι πεζογράφοι: Από την ηθογραφία του 19ου αιώνα προς την ψυχογραφία και την κοινωνική αναζήτηση. Ευστάθιος Βερροιώτης (1860-1928) - Νικόλαος Ι. Σταματέλος (1861-1889) - Διονύσης Δεβάρης (1883-1955) - Ανδρέας Δεβάρης (1887-1973) - Ανδρομάχη Φίλιππα-Χαριτωνίδου (1891-1969) - Φίλιππος Λάζαρης (1914-2000) - Κώστας Καλάνης (1916-1985)
 Παρασκευή Κοψιδά-Βρεττού, Λογοτεχνία και λογοτέχνες της Λευκάδας τον 20ό αιώνα. Κατευθύνσεις και όρια
 Παντελής Μπουκάλας, Ο Νίκος Κατηφόρης, ο Γεράσιμος Γρηγόρης και η τέχνη της ξερολιθιάς
Τριαντάφυλλος Ε. Σκλαβενίτης, Επιλογή Βιβλιογραφίας για τη Λογοτεχνία, την Κριτική και τη Φιλολογία της Λευκάδας, 19ος-20ός αιώνας 

 (από τα περιεχόμενα)



ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ

Matthew Johnson
Αρχαιολογική θεωρία. Μια εισαγωγή

Μετάφραση: Θεόδωρος Γ. Γιαννόπουλος
Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2018
Σελίδες: 464, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 16,5 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-526-9
Τιμή: 16,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 14,40 €





Δεν υπάρχει πράξη χωρίς θεωρία. Δεν υφίσταται δυνατότητα κατανόησης μιας κοινωνίας, χωρίς ένα ουσιαστικό θεωρητικό υπόβαθρο. Ακούγοντας και διαβάζοντας καθημερινά κάθε είδους αποφάν­σεις περί της κοινωνίας, συ­χνά δεν υποψιαζόμαστε ότι η θεωρητική μελέτη της δεν είναι μόνο μια «εμπειρο­τεχνική» ενασχόληση, αλλά και μια εξειδικευμένη επιστημονική δραστηριότητα. Ένα ση­μαντικό κομμάτι της θεωρίας των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών συνιστά πλέον η αρ­χαιολογική θεωρία, δηλαδή η θεωρητική μελέτη των κοινωνιών του παρελ­θόντος μέσα από τα υλι­κά τους κατάλοιπα.

Το βιβλίο είναι μια πραγματική αποκάλυψη για τον αναγνώστη. Ο εξαιρετικά ταπει­νόφρων και φαινομενικά εξειδικευμένος τίτλος του δεν προϊδεάζει για τον πλούτο και τη σημασία του περιεχομένου του. Αφενός, με αφορμή την αρχαιολογική θεωρία το βιβλίο μυεί τον αναγνώστη σε ένα πολύ ευρύτερο φάσμα βασικών κοινωνιολογικών και επιστημολογικών εννοιών (π.χ. θετικι­σμό, εξελικτισμό, μαρξισμό, δαρβινισμό, μεταμοντερνισμό, κλπ.). Αφετέρου, οι σύνθετες αυτές θεω­ρητικές έννοιες καθίστανται προσιτές στον καθένα μέσω της σπάνιας γλα­φυρότητας της αφήγη­σης και του ιδιαίτερου χαρίσματος του συγγραφέα. Ο Βρετανός αρ­χαιολόγος Matthew Johnson δεν είναι απλώς ένας από τους καλύτερους γνώστες της αρχαιο­λογικής και κοινωνικής θεωρίας διε­θνώς, αλλά και ένας εμπνευσμένος ακαδημαϊκός δάσκαλος

Σύμφωνα με τον συγγραφέα, «είμαστε όλοι θεωρητικοί», είτε το θέλουμε είτε όχι. Το βιβλίο αυτό ανοίγει τον δρόμο για να γίνουμε καλοί και καταρτισμένοι θεωρητικοί, συνειδητοποιώντας τη σημασία της θεωρίας, τον διαρκή διάλογο μεταξύ παρελθόντος και παρόντος και τη θεμελιώδη αξία του θεωρητικού πλουραλισμού και της κριτικής σκέψης.

(από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


Ο Matthew Johnson είναι Βρετανός αρχαιολόγος και καθηγητής στο Τμήμα Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Νορθγουέστερν στις ΗΠΑ. Κύρια ερευνητικά του πεδία είναι η αρχαιολογική θεωρία, καθώς και η αρχαιολογία των μεσαιωνικών και νεοτέρων χρόνων (περ. 1200-1800) στη Βρετανία και την υπόλοιπη Ευρώπη. Στα επιστημονικά του ενδιαφέροντα ανήκει η μελέτη των κάστρων, των παραδοσιακών οικιών, καθώς και η αρχαιολογία του τοπίου. Μεταξύ των πολυάριθμων επιστημονικών του συμβολών ξεχωρίζουν οι μονογραφίες English Houses 1300-1800: Vernacular Architecture, Social Life (2010), Ideas of Landscape (2006), Behind the Castle Gate: From Medieval to Renaissance (2002) και An Archaeology of Capitalism (1996).

Ο Θεόδωρος Γ. Γιαννόπουλος είναι Δρ. Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης και διδάσκει στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου ( Πτυχιακό Πρόγραμμα «Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό») και το Ευρωπαϊκο Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΜΠΣ στις Ελληνικές Σπουδές). Από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης κυκλοφορεί το βιβλίο του Πόθεν και πότε οι Έλληνες; (2012).

(από το βιβλίο)



ΟΙ ΣΥΝΟΙΚΙΕΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ

Ελευθέριος Γ. Σκιαδάς
Οι συνοικίες των Αθηνών. Η πρώτη επίσημη διαίρεση (1908). Ονομασία, αρίθμηση και πινακίδες οδών

Αθήνα, Εκδόσεις Μένανδρος 2018
Σελίδες: 175, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-618-5033-76-7
Τιμή: 16,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 12,80 €




Οι εκδόσεις «Μένανδρος» παρουσιάζουν μία νέα ιδιαίτερη έκδοση-αφιέρωμα στην Αθήνα, με τίτλο: «Οι Συνοικίες των Αθηνών». Παρουσιάζεται η γοητευτική πορεία και ανάπτυξη της πόλης των Αθηνών από τη σύσταση του νέου ελληνικού κράτους μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα και τον επίσημο σχηματισμό των συνοικιών (1908). Ουσιαστικά, προβάλλεται η μακρά πορεία της μετάβασης των Αθηνών, από τις συνθήκες της Τουρκοκρατίας και της εποχής του Όθωνα, τους μαχαλάδες και τα πλατώματα, στη λαμπερή πόλη με τον νεοκλασικό χαρακτήρα, τη σύγχρονη οργάνωση, τα τμήματα και τις συνοικίες της. Δηλαδή, τα ιστορικά δρώμενα, τα οποία επηρέασαν άμεσα την πόλη, και οι διαδικασίες μέσω των οποίων «η πόλις εγένετο πρωτεύουσα».

Στην έκδοση περιέχονται:
•Τα βασιλικά διατάγματα, οι αποφάσεις, οι νομοθεσίες και οι χάρτες συνοικιών σε ομοιοτυπική αναπαραγωγή των πρωτοτύπων
•Πίνακες ονοματοθεσιών συνοικιών και οδών
•Πίνακες πληθυσμού ανά συνοικία και χρονική περίοδο
•Τα πορτρέτα, οι βιογραφικές πληροφορίες και η προσφορά σημαντικών προσωπικοτήτων που συντέλεσαν καθοριστικά με το έργο τους
•Αρχειακές φωτογραφίες εποχής




ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΚΑΙ Η ΑΤΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

Δημητρίου Αλ. Γέροντα
Οι Αθηναίοι και η Αττική στην Επανάσταση του 1821
Αθήνα, Σύλλογος των Αθηναίων 2018
Σελίδες: 753, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-618-82213-3-8
Τιμή: 35,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 29,75 €




«Το μνημειώδες έργο του Δ. Γέροντα για τους Αθηναίους Αγωνιστές του 1821 αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της βιβλιοθήκης της εθνικής παλιγγενεσίας. Παράλληλα έχει ένα ιδιαίτερα εμβληματικό χαρακτήρα, ενώ είναι μεστό συναισθηματικής φόρτισης και ευγενούς εθνικού φρονήματος. Οι Αθηναίοι απέδειξαν το 1821 ότι παρέμεναν επί αιώνες θεματοφύλακες των αξιών του έθνους μας, και ότι κρατούσαν άσβεστη τη φλόγα του πατριωτισμού κάτω από την σκιά του Ιερού Βράχου της Ακροπόλεως, αντάξιοι της κληρονομιάς των προγόνων τους. Τους τιμούμε όλους με δέος και σεβασμό...».

Κωνσταντίνος Βελέντζας
(από το βιβλίο)



«ΣΙΔΕΡΕΝΙΑ ΓΗ, ΧΑΛΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ. PHOTOBOOKS ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ, PHOTOBOOKS ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ», ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΤΟΥ ΜΙΕΤ

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
σε συνεργασία με το FUAM (Istanbul Photobook Festival)
και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
παρουσιάζει –στο πλαίσιο της Thessaloniki PhotoΒiennale 2018–

τη δίγλωσση (ελληνικά – αγγλικά) έκθεση photobook
ΣΙΔΕΡΕΝΙΑ ΓΗ, ΧΑΛΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ
Photobooks από την Τουρκία, photobooks για την Τουρκία /
IRON EARTH, COPPER SKY
Photobooks from Turkey, photobooks on Turkey

την Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2018 στις 19:30
στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ
Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη

Επιμέλεια έκθεσης: Volkan Kızıltunç

Coşkun Aşar

Η έκθεση photobook «ΣΙΔΕΡΕΝΙΑ ΓΗ, ΧΑΛΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ. Photobooks από την Τουρκία, photobooks για την Τουρκία», που διοργανώνεται από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, το FUAM (Istanbul Photobook Festival) και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της Thessaloniki PhotoΒiennale 2018, εγκαινιάζεται την Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2018 στις 19:30 στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 11). Επιμελητής της έκθεσης είναι ο καλλιτέχνης Volkan Kızıltunç, καθηγητής στο Τμήμα Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Καλών Τεχνών Μιμάρ Σινάν.

Διάρκεια έκθεσης: 25 Σεπτεμβρίου έως 3 Νοεμβρίου 2018
Ωράριο έκθεσης: Δευτέρα-Τετάρτη 9:00-15:30
Τρίτη-Πέμπτη-Παρασκευή 9:00-20:00
Σάββατο 9:30-16:00


Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Coşkun Aşar (TR), Kürşat Bayhan (TR), Federico Buzzoni (IT), Haluk Çobanoğlou (TR), Mathias Depardon (FR), Bekir Dindar (TR), Cagdas Erdogan (TR),
Alp Esin (TR), George Georgiou (UK), Korhan Karaoysal (TR), Volkan Kızıltunç (TR),
Paola de Pietri (IT), Ahmet Polat (NL), Yusuf Murat Şen (TR), Yusuf Sevinçli (TR),
Özlem Şimşek (TR), Selim Süme (TR), Ali Taptik (TR), Altay Tuz (TR),
Vanessa Winship (UK), Arjen Zwart (NL)

Kürşat Bayhan

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

«Σιδερένια γη, χάλκινος ουρανός» είναι μια τουρκική έκφραση που αναφέρεται σε μια κατάσταση στην οποία κάθε δυνατότητα να βρει κάποιος βοήθεια και ελπίδα έχει εξαντληθεί. Ταυτόχρονα, είναι και ο τίτλος του δεύτερου τόμου της περίφημης τριλογίας The wind from the plain του Γιασάρ Κεμάλ, ενός από τους σημαντικότερους μυθιστοριογράφους της Τουρκίας. Γραμμένο με βαθιά συμπόνια και λυρική ομορφιά, το μυθιστόρημα αποτελεί μια βαθιά διεισδυτική ματιά στην ανθρώπινη φύση των κατοίκων της Ανατολίας. Η ιστορία εκτυλίσσεται γύρω από μια κλειστή, εκτός της καπιταλιστικής αγοράς, κοινωνίας, που βρίσκεται σε απελπισία. Με τον καιρό δημιουργεί τους δικούς της μύθους και ήρωες, μόνο για να τους καταστρέψει στη συνέχεια.

Αντλώντας έμπνευση από το ομώνυμο μυθιστόρημα, η έκθεση photobook Σιδερένια γη, χάλκινος ουρανός παρουσιάζει μια επιλογή από photobook από και για την Τουρκία. Πρόκειται για εκδόσεις και αυτοεκδόσεις σύγχρονων photobook από Τούρκους καλλιτέχνες, περιορισμένης έκδοσης, photobook που παράχθηκαν σε εργαστήρια του FUAM, καθώς και photobook για την Τουρκία από φωτογράφους από διάφορες χώρες. Τα έργα που παρουσιάζονται έχουν πολιτικές προεκτάσεις, κοινωνικά υπόβαθρα, ιστορικές αναφορές ή προσωπικές προσεγγίσεις σε σχέση με καταστάσεις που αφορούν κάποιο στοιχείο ή κάποιο μέρος στην Τουρκία. Όλα τα βιβλία έχουν διαφορετικό υπόβαθρο και αφηγούνται διαφορετικές ιστορίες: για αστική εξυγίανση και ανάπλαση μέχρι για κοινωνικό και πολιτικό μετασχηματισμό, και για τη ζωή των ξένων στο αστικό περιβάλλον μέχρι τις τοπικές ιστορίες της επαρχίας.

Yusuf Sevinçli 

Η έκθεση έχει ως στόχο να διευρύνει τις οπτικές των ιστοριών από την Ανατολία, έτσι ώστε να παρουσιάσει μια διαφορετική άποψη της σύγχρονης Τουρκίας, χρησιμοποιώντας την καινούρια φόρμα στη σύγχρονη φωτογραφία που λέγεται photobook. Το photobook αποτελεί ένα πιο μόνιμο και φορητό μέσο σε σχέση με την κλασική έκθεση φωτογραφίας, καθώς η φωτογραφία, αντί να είναι ένα απλό αντικείμενο στον τοίχο ενός μουσείου, προσανατολίζεται πλέον περισσότερο προς τη φόρμα του βιβλίου. Ως υλικά αντικείμενα, τα photobook έχουν αποκτήσει προνομιακή θέση, διευκολύνοντας την επιμέλεια, τη μεταφορά και τη διανομή ενός έργου. Παράλληλα, τα photobook που προέκυψαν μέσα από τις προσπάθειες καλλιτεχνών που αναζητούν συνεχώς μια διαφορετική εικαστική γλώσσα, βρίσκονται στα πρόθυρα της δημιουργίας μιας καινούριας μορφής επικοινωνίας μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών.

Yusuf Sevinçli 

Το FUAM (Photography Practice and Research Centre) ιδρύθηκε το 2015 στο Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών Μιμάρ Σινάν της Κωνσταντινούπολης ως απάντηση στο φαινόμενο του photobook, το οποίο επηρεάζει τους τρόπους παραγωγής και διανομής στον κόσμο της τέχνης. Σκοπός του είναι η υποστήριξη καλλιτεχνών που εργάζονται πάνω στο μέσο των σύγχρονων photobook. Στο πλαίσιο της λειτουργίας του, το FUAM έχει οργανώσει εννέα εργαστήρια για photobook υπό την καθοδήγηση διεθνώς αναγνωρισμένων ειδικών, για τα οποία υπέβαλαν αίτηση συμμετοχής 500 άτομα από 30 διαφορετικές χώρες. Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, το FUAM υποστήριξε την παραγωγή 90 dummy book, καθώς και την περιορισμένη έκδοση 20 αντιτύπων για καθένα από τα 40 πρώτα από αυτά. Παράλληλα, το 2016 το FUAM ξεκίνησε το πρώτο και μοναδικό φεστιβάλ photobook της Τουρκίας: το Istanbul Photobook Festival, στους στόχους του οποίου συμπεριλαμβάνεται η παραγωγή photobook, μέσω της δημιουργίας ενός νέου δικτύου συζήτησης και παραγωγής και ενός ανοιχτού χώρου για νέες προοπτικές και ερωτήματα σχετικά με την παρουσίαση του φωτογραφικού έργου με τη μορφή βιβλίου.

Volkan Kızıltunç
Καλλιτέχνης / Πανεπιστημιακός


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Volkan Kızıltunç είναι Τούρκος καλλιτέχνης που δουλεύει μεταξύ στατικής και κινούμενης εικόνας. Σπούδασε αρχαιολογία και φωτογραφία και είναι καθηγητής στο Τμήμα Φωτογραφίας του Πανεπιστημίου Καλών Τεχνών Μιμάρ Σινάν. Είναι συνιδρυτής ενός μη-κερδοσκοπικού χώρου που λειτούργησε από καλλιτέχνες από το 2015 έως το 2017, ενώ πρόσφατα ίδρυσε και το NOKS Independent Art Space, που εστιάζει στη φωτογραφία, στα photobook και σε βίντεο-πρότζεκτ. Είναι μέλος του FUAM (Photography Research & Applications Center), καθώς και συντονιστής του Istanbul Photobook Festival. Στο επίκεντρο της ακαδημαϊκής του έρευνας βρίσκεται το εννοιολογικό ντοκιμαντέρ, η Νέα Αντικειμενικότητα και η deadpan φωτογραφία. Στο έργο του ασχολείται με τον χρόνο, την αναδόμηση, τη μεταμόρφωση, την παρατήρηση, τη μνήμη, τις τυπολογίες και την ηδονοβλεψία.

Το έργο του έχει εκτεθεί σε πολλά μουσεία, μπιενάλε και κέντρα σύγχρονης τέχνης, όπως τα ESSL Contemporary Art Museum, TRAFO Center for Contemporary Art, Elgiz Museum of Contemporary Art, MAS Museum, Centre Of Contemporary Art in Torun, Taipei Biennial, Istanbul Modern και Sinopale–International Sinop Biennial.


INFO – έκθεσης photobook «ΣΙΔΕΡΕΝΙΑ ΓΗ, ΧΑΛΚΙΝΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ. Photobooks από την Τουρκία, photobooks για την Τουρκία»









Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου 2018 στις 19.30.

Διάρκεια
Τρίτη 25 Σεπτεμβρίου έως και Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2018

Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα, Τετάρτη 09:00-15:30
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 09:00-20:00
Σάββατο 09:30-16:00

Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2310 288.036


www.miet.gr
bookstore-thessaloniki@miet.gr
http://www.miettsimiski11.blogspot.com

14/9/18

ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΕΠΛΟ ΤΗΣ ΩΡΑΙΟΤΗΤΑΣ

Ευθαλία Παπαδάκη
Πίσω από το πέπλο της ωραιότητας. Ο Μυστικός κόσμος της Εύας και του Άγγελου Σικελιανού

Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2018
Σελίδες: 348, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 16 x 23,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-476-234-7
Τιμή:18,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 16,20 €




Καρπός εξαντλητικής έρευνας αρχειακών τεκμηρίων και ευρύτατης βιβλιογραφίας, η έκδοση κατορθώνει να ανασυστήσει το αποκρυφιστικό και μυστικιστικό υπόβαθρο της σικελιανικής ποίησης, αλλά και των Δελφικών Γιορτών, του έργου ζωής του ζεύγους.

Υπογραμμίζεται η κυρίαρχη επίδραση των πνευματικών και αισθητικών αναζητήσεων της Εύας στον νεαρό και κατόπιν στον ώριμο Σικελιανό. Επίσης, αποδεικνύεται η ενεργή συμμετοχή του ζεύγους σε διεθνείς κύκλους, οι καλλιτεχνικές και πολιτικές αναζητήσεις των οποίων περιλάμβαναν μια μεγάλη γκάμα ενδιαφερόντων: από τον αποκρυφισμό και τον μυστικισμό, το ελεύθερο ανοιχτό θέατρο, την αναβίωση του αρχαίου ελληνικού δράματος και τα μοντερνιστικά καλλιτεχνικά ρεύματα, ως τα ριζοσπαστικά κινήματα κοινωνικής αναμόρφωσης και τις ουτοπικές κοινότητες του Μεσοπολέμου.

Ένα βιβλίο που βαθαίνει και διευρύνει τη γνώση μας για τον κόσμο του ζεύγους των Σικελιανών και για το έργο τους, παρουσιάζοντάς μας ολοζώντανα δύο διανοούμενους που ήταν ενεργά όσο και μαχητικά μέλη κάποιων από τα πιο προωθημένα πνευματικά και κοινωνικά ρεύματα της ανήσυχης εποχής τους.



 

13/9/18

ΜΕΤΑΞΥ ΚΑΝΤ ΚΑΙ ΧΕΓΚΕΛ. ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΙΔΕΑΛΙΣΜΟ

Ντήτερ Χένριχ
Μεταξύ Καντ και Χέγκελ. Διαλέξεις για τον γερμανικό ιδεαλισμό

Επιμέλεια – πρόλογος: Ντέιβιντ Σ. Πατσίνι
Μετάφραση: Θοδωρής Δρίτσας
Επιμέλεια ελληνικής έκδοσης: Γιώργος Ξηροπαΐδης

Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 2018 
Σελίδες: 423
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-524-522-1
Τιμή: 20,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 18,00 €




Το 1973 ο καθηγητής Φιλοσοφίας και φιλόσοφος Ντήτερ Χένριχ, αναγνωρισμένος ήδη για την έρευνά του στον Καντ, τον Φίχτε, τον Χαίλντερλιν και τον Χέγκελ, ιδίως με τις δημοσιεύσεις του γύρω από τα προβλήματα της αυτοσυνείδησης, κλήθηκε να παραδώσει στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ μια σειρά διαλέξεων για την περίοδο της κλασικής γερμανικής φιλοσοφίας (1781-1844). Οι 21 αυτές διαλέξεις, οι οποίες εκδόθηκαν δύο δεκαετίες αργότερα με τη φροντίδα του Ντέιβιντ Πατσίνι, αποτέλεσαν και αποτελούν σταθμό στην εξοικείωση της «αγγλοσαξονικής» με την «ηπειρωτική» παράδοση της φιλοσοφίας, στην ανάπτυξη ενός διαλόγου μεταξύ τους, καθώς και μια διεισδυτική εισαγωγή στις μεταπτώσεις του γερμανικού ιδεαλισμού.

Στην πορεία από τον Καντ στον Χέγκελ ο Χένριχ διακρίνει τρεις διακριτές θέσεις: τη θέση του Καντ, τη θέση του ύστερου Φίχτε και τη θέση του Χέγκελ. Υπογραμμίζει ότι δεν υφίσταται μεταξύ τους μια γραμμική πορεία βελτίωσης, αλλά ότι πρόκειται για θέσεις ισοδύναμες και ανταγωνιστικές, ότι και οι τρεις παραμένουν ανοιχτές στον γόνιμο φιλοσοφικό διάλογο, ότι η καθεμία έχει τα δικά της φιλοσοφικά ερείσματα και δεν μπορούν να αναχθούν η μία στην άλλη. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο επέλεξε να τιτλοφορήσει το βιβλίο Μεταξύ Καντ και Χέγκελ, και όχι «Από τον Καντ στον Χέγκελ», τίτλος που θα υπονοούσε μια αναγκαία κίνηση από τον πρώτο στον δεύτερο στοχαστή.

Περιγράφοντας την πορεία αυτή, ο Χένριχ αναλύει τη σχέση ανάμεσα στο φιλοσοφικό σύστημα του Καντ και στον ιδεαλισμό που το διαδέχτηκε, επιχειρεί να προσδιορίσει με ακρίβεια τις σχέσεις ανάμεσα στους ιδεαλιστές φωτίζοντας τις μείζονες διενέξεις που ξέσπασαν μεταξύ μαθητών και δασκάλων (όπως οι διαμάχες μεταξύ του Φίχτε και των καντιανών, μεταξύ του Φίχτε και του Σέλλινγκ και μεταξύ του Χέγκελ και του Σέλλινγκ), αλλά και να δώσει απάντηση στο ερώτημα τι ακριβώς συνέβη τη στιγμή που η ιδεαλιστική φιλοσοφία κατέρρευσε και τη θέση της κατέλαβαν ο υπαρξισμός και ο μαρξισμός.

 (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)



12/9/18

ΟΨΕΙΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΜΥΚΟΝΟΥ ΣΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ

Όψεις της ιστορίας της Μυκόνου στα νεότερα χρόνια


Κείμενα: συλλογικό
Επιμέλεια: Δημήτρης Δημητρόπουλος
Αθήνα, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών / Μύκονος, Κ.Δ.Ε.Π.Π.Α.Μ.
Σελίδες: 205, με α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-9538-70-1
Τιμή: 14,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 11,20 €



«Ο τόμος αυτός περιλαμβάνει μελέτες ερευνητών του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών, αφιερωμένες σε θέματα της ιστορίας της Μυκόνου από την εποχή της λατινικής κυριαρχίας έως τον αρχόμενο 20ό αιώνα. Τα κείμενα αποτελούν επεξεργασμένες μορφές ανακοινώσεων, που παρουσιάστηκαν στη Μύκονο την άνοιξη του 2016 και του 2017, στο πλαίσιο των σεμιναρίων με τίτλο "Όψεις της νεότερης ιστορίας της Μυκόνου", που διοργάνωσε η Κοινωφελής Δημοτική Επιχείρηση Περιβάλλοντος, Παιδείας και Ανάπτυξης Μυκόνου (ΚΔΕΠΠΑΜ) σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΙΙΕ/ΕΙΕ)...».

Στον τόμο γράφουν:

Κώστας Γ. Τσικνάκης, Η Μύκονος τον 16ο αιώνα. Από τη βενετική στην οθωμανική εξουσία.
Αγγελική Πανοπούλου, Δημογραφικά τεκμήρια για τον καθολικό πληθυσμό της Μυκόνου στην πρώιμη νεότερη εποχή.
Ζήσης Μελισσάκης, Το αρχείο της Μονής Παναγίας της Τουρλιανής Μυκόνου.
Ευγενία Δρακοπούλου, Όψεις του πολιτισμικού περιβάλλοντος της Μυκόνου. Εκκλησίες και Μοναστήρια (17ος-18ος αι.).
Δημήτρης Δημητρόπουλος, Το Κοινό και τα ήθη, Μύκονος, 18ος-19ος αι.· σκέψεις με αφορμή τρία τεκμήρια.
Ουρανία Πολυκανδριώτη, Αφηγήσεις και εικόνες της Μυκόνου. Στερεότυπα και παράδοση.

 (από το βιβλίο)

7/9/18

ΓΙΑΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ. ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟΝ ΠΥΡΓΟ

Γιαννούλης Χαλεπάς. Επιστροφή στον Πύργο

Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, Τώνια Γιαννουδάκη
Επιστημονική επιμέλεια: Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά
Αθήνα, Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς 2018
Σελίδες: 164, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 21 x 29 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-244-199-2
Τιμή: 25,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 22,50 €




«…Ο Πύργος, ζωντανό μουσείο γλυπτικής, αποκαλύπτει σε κάθε βήμα, σε κάθε γωνιά, θαυμάσια δείγματα επεξεργασίας μαρμάρου: πλακόστρωτοι δρόμοι, θυρώματα, διάτρητοι φεγγίτες, λιθανάγλυφα, κρήνες, επιτύμβια στο νεκροταφείο, διάκοσμος στις εκκλησίες του. Τα σπίτι του Χαλεπά, το Μουσείο Τηνίων Καλλιτεχνών, η Σχολή Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου, καθώς και το πρόσφατο κόσμημα, το Μουσείο Μαρμαροτεχνίας του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, συμπληρώνουν την εικόνα της παράδοσης της τέχνης του μαρμάρου σε αυτόν τον ξεχωριστό τόπο. Εν μέσω όλων αυτών, ένα όνομα ξεφεύγει από το μέτρο, κινείται πάνω από τα συνηθισμένα, τα γήινα: ο Γιαννούλης Χαλεπάς, θρυλικό όνομα για τη νεοελληνική γλυπτική, ο μεγάλος τραγικός μύθος. Ο νεαρός καλλιτέχνης που γνωρίζει πολύ νωρίς τεράστια αναγνώριση, η τραγική του μοίρα, η τρέλα και η απομόνωση, η δύστυχη μάνα, που δαιμονοποιεί και απαγορεύει τη γλυπτική του, που καταστρέφει τα έργα του –την ταυτίζει με τη Μήδεια (;)-, η ανακάλυψη του γηραιού πλέον Γιαννούλη, η επιστροφή στα ανθρώπινα, σε μια ήρεμη οικογενειακή ζωή τα τελευταία οκτώ χρόνια, οδηγεί σε μια εκπληκτική παραγωγή, που όλοι τη θαυμάζουν, ωστόσο παραμένει αμφίβολο αν την καταλαβαίνουν. Διθυραμβικά σχόλια για την Κοιμωμένη και η συγκίνηση για την τραγική του μοίρα. Αυτός είναι ο Χαλεπάς για το πανελλήνιο: μια μυθιστορηματική μορφή-σύμβολο, με χαρακτηριστικά αγίου, που εξακολουθεί να συγκινεί ειδικούς, καλλιτέχνες, αλλά και ένα ευρύτερο κοινό. Η ακτινοβολία της Κοιμωμένης λίγο επιτρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι το μεγαλύτερο μέρος του Χαλεπά φιλοτεχνήθηκε στην Τήνο, μετά την επάνοδό του από το ψυχιατρείο της Κέρκυρας, και αργότερα στην Αθήνα, ότι το έργο αυτό έχει ξεχωριστή σημασία για τη νεοελληνική γλυπτική και ότι έχει ιδιαίτερα στενούς δεσμούς με το νησί της Τήνου.

Στην παρούσα έκθεση, γλυπτά και σχέδια του Γιαννούλη σε μονόφυλλα ή σε κατάστιχα λογαριασμών της πατρικής επιχείρησης (δάνεια της Εθνικής Πινακοθήκης), άγνωστα σχέδια από τη συλλογή Νικολάου Δούκα (Πύργος Τήνου), σπάνιο φωτογραφικό υλικό (αρχείο Κ. Π. Καλαϊτζίδη), καλύπτουν όλες τις δημιουργικές του περιόδους και παράλληλα αποκτούν άλλες διαστάσεις, φορτίζονται με άλλη σημασία∙ ξαναφέρνουν και τοποθετούν τον καλλιτέχνη στον δικό του «φυσικό» χώρο, δίπλα στον πατέρα του και στο εργαστήριό τους, στους συγχωριανούς του γλύπτες και μαρμαράδες, στον τόπο της μαρμαροτεχνίας, στον τόπο του.»

Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά
(από τον κατάλογο)


6/9/18

ΠΑΛΙΑ ΛΑΤΟΜΕΙΑ ΚΑΙ ΣΧΙΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΤΗΝΟΥ

Αλέκος Ε. Φλωράκης
Παλιά λατομεία και σχιστήρια της Τήνου

Αθήνα, Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς 2018
Σελίδες: 275, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 21,5 x 21,5 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-244-200-5
Τιμή: 26,20 € // στο βιβλιοπωλείο μας 23,58 €




«Ολόκληρο σχεδόν το έδαφος της Τήνου είναι από μάρμαρο· επίσης υπάρχουν λατομεία πέτρας σε συνεχή λειτουργία". Αυτά μαρτυρεί ο περιηγητής J. Sandrart στα 1687. Ανάλογα μαρτυρούν και άλλοι περιηγητές, ενώ στα 1801 ο G. A. Olivier γράφει χαρακτηριστικά "οι κάτοικοι των χωριών Πύργος, Υστέρνια και Καρδιανή δουλεύουν και λαξεύουν το μάρμαρο που βρίσκεται στα μέρη τους, με προορισμό τη Σμύρνη, τη Θεσσαλονίκη και την Κωνσταντινούπολη", για να συμπληρώσει ότι το μεροκάματό τους κυμαινόταν από 20 έως 40 παράδες την ημέρα.

Έχει πλέον καταδειχτεί από την έρευνα ότι η Τήνος κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ των νεοελληνικών κέντρων μαρμαροτεχνίας και γλυπτικής. Αυτό συμβαίνει επειδή εδώ -σε αντίθεση με άλλα κέντρα- ισχύουν συμπλεκτικά επτά παράμετροι αποφασιστικής σημασίας, οι οποίες και αιτιολογούν το γεγονός: (α) η επί αιώνες αδιάλειπτη ενάσκηση της τέχνης· (β) η παρουσία συμπαγούς ομάδας οικισμών στην "Οξωμεριά" με κύρια επαγγελματική απασχόληση το μάρμαρο· (γ) η αφομοίωση των τεχνολογικών και τεχνοτροπικών μεταβολών, των εκπορευόμενων από κέντρα μεγάλης διάρκειας (Ιταλία-Κρήτη, Κωνσταντινούπολη), και η διαμόρφωση τοπικού τεχνικού ύφους· (δ) η ευρεία διασπορά των τεχνιτών εντός και εκτός του ελλαδικού χώρου και η ίδρυση εκεί εργαστηρίων· (ε) η προσαρμογή των τηνιακών μαρμαρογλυπτών στο κλίμα του Νεοκλασικισμού και η δημιουργία, μετά την απελευθέρωση, ενός ακμαίου δευτερογενούς κέντρου στην Αθήνα· (στ) η ανάδειξη από τους κόλπους των εργαστηρίων τους μεγάλων εκπροσώπων της νεοελληνικής γλυπτικής· και (ζ) η επιτυχής, μεταπολεμικά, ένταξη της τοπικής τέχνης του μαρμάρου στις δομές της "σύγχρονης χειροτεχνίας".»     

(από το βιβλίο)
      


5/9/18

ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ «ΒΑΚΧΑΙ»

Ευριπίδου
Βάκχαι

Εισαγωγή, αρχαίο κείμενο, μετάφραση, σχόλια: Αθανάσιος Δ. Στεφανής
Αθήνα, Ακαδημία Αθηνών / Βιβλιοθήκη Α. Μανούση 2018
Σελίδες: 361
Διαστάσεις: 16,5 x 24 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-404-343-9
Τιμή: 15,00 € // στο βιβλιοπωλείο μας 13,50 €




«Η τραγωδία του Ευριπίδη Βάκχες είναι ένα πολύ σημαντικό όσο και δύσκολο έργο από το οποίο προβάλλουν διαρκώς αναπάντητα ερωτήματα, ενώ εγείρονται και σοβαρές αμφιβολίες για την ορθότητα της ερμηνευτικής του προσέγγισης. Δεν παύει, ωστόσο, να αποτελεί πρόκληση για τους μελετητές, καθώς η μελέτη αυτού του κειμένου συνδέθηκε με μείζονα φιλολογικά προβλήματα, όπως είναι ο τόπος συγγραφής του και ο χρόνος της παράστασης, η σχέση του με τη διονυσιακή λατρεία και τελετουργία, οι «στόχοι» του ποιητή, αλλά και η συσχέτιση που έγινε κατά καιρούς με νεότερες απόψεις και θεωρίες, οι οποίες αναφέρονται , μεταξύ άλλων, στην παρενδυσία και την ταυτότητα φύλου, στην ψυχανάλυση και την ψυχοθεραπεία και, τελευταία, στο μεταθέατρο. Η παρούσα ερμηνευτική έκδοση έρχεται να προσθέσει μια ακόμη απόπειρα για τη διασαφήνιση και όσο το δυνατόν πληρέστερη κατανόηση του αινιγματικού αυτού έργου του Ευριπίδη…».

(από τον πρόλογο του βιβλίου)