Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
και το Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή
παρουσιάζουν την έκθεση αρχαιολογικής φωτογραφίας τού
Σωκράτη Μαυρομμάτη
Σωκράτη Μαυρομμάτη
Αποσπάσματα
την Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018 στις 19:30
στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108 – α΄ όροφος.
Ο Σωκράτης Μαυρομμάτης θα ξεναγήσει το κοινό στην έκθεση
το Σάββατο 8 Δεκεμβρίου 2018 στις 12:00.
Μουσείο Μυκηνών. Λεπτομέρεια τοιχογραφίας.
Η Σιτοπότνια, η θεά που προστατεύει τη σοδειά και εγγυάται την ευφορία της γης (2015)
Η έκθεση φωτογραφίας του Σωκράτη Μαυρομμάτη «Αποσπάσματα» εγκαινιάζεται την Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018 στις 19:30, στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή – Βασιλίσσης Όλγας 108 – α΄ όροφος). Η έκθεση είναι παραγωγή του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή και παρουσιάστηκε με επιτυχία για πρώτη φορά στην Αθήνα τον Φεβρουάριο του 2017. Συνοδεύεται από ομότιτλο κατάλογο.
Διάρκεια έκθεσης: 7 Δεκεμβρίου 2018 έως και 27 Ιανουαρίου 2019
Ωράριο έκθεσης: Τρίτη έως και Κυριακή: 10:30-18:00 (Δευτέρα κλειστά)
Αφροδίτη. Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (2005)
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ
Το Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή ιδρύθηκε το 1979 από την Έφη Μιχελή με σκοπό τη μελέτη και έρευνα της φιλοσοφικής Αισθητικής –τόσο σε θεωρητικό επίπεδο, όσο και στις εφαρμογές της– με την ταυτόχρονη διεύρυνση των ορίων της. Στο πλαίσιο αυτό διοργάνωσε την έκθεση του Σωκράτη Μαυρομμάτη, με στόχο να θέσει ερωτήματα και προβληματισμούς στον διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ Φωτογραφίας, Αρχαιολογίας, Τέχνης και Αισθητικής.
Στην έκθεση παρουσιάζεται ένα μικρό μέρος από το έργο του διεθνούς φήμης φωτογράφου Σωκράτη Μαυρομμάτη, που έχει αφιερώσει τη ζωή του στην «εφαρμοσμένη» αρχαιολογική φωτογραφία. Η επιλογή των φωτογραφιών έγινε από τον ίδιο τον φωτογράφο και περιλαμβάνει τόσο ασπρόμαυρες όσο και έγχρωμες φωτογραφίες. Τα έργα που απεικονίζονται προέρχονται από μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας καθώς και από την καταγραφή των αναστηλωτικών έργων στην Ακρόπολη.
Οι φωτογραφίες του Μαυρομμάτη δεν αποτελούν απλώς τεκμήρια για τους αρχαιολόγους μελετητές –αναδεικνύοντας λεπτομέρειες πολλές φορές αθέατες στο γυμνό μάτι–, αλλά αποκαλύπτουν την προσωπική του συγκίνηση. Το βλέμμα του είναι παρόν και διακριτό. Μέσα από αυτό προβάλλονται σημαντικά στοιχεία μνημείων και αρχαιολογικών ευρημάτων.
«Η αισθητική στην εφαρμοσμένη αρχαιολογική φωτογραφία διαμορφώθηκε στα πρώτα εκατό περίπου χρόνια φωτογραφικής παρουσίασης μνημείων και αντικειμένων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Από τη δεκαετία του 1850 έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1960, η μετατροπή της έγχρωμης πραγματικότητας σε μαυρόασπρη καθιέρωσε την ανάγνωση του αρχαίου κόσμου με αφαιρετικό τρόπο και κατά συνέπεια με αποδοχή της καλλιτεχνικής υπόστασης της απεικόνισής του.
Τα επόμενα χρόνια, που η έγχρωμη αποτύπωση ξεπέρασε τις αδυναμίες της ως προς την αξιοπιστία και την αντοχή της στον χρόνο, οι φωτογραφημένες αρχαιότητες έχασαν κάπως εικαστικά, αλλά κέρδισαν σε τεκμηρίωση.
Στην ήδη διαμορφωμένη αισθητική της μαυρόασπρης απόδοσης, το χρώμα ανάγκασε φωτογράφους και κοινό στην αποδοχή μιας «αλήθειας» πιο κοντά στην πραγματικότητα, προσθέτοντας όμως μια νέα παράμετρο που αναζητούσε νέες φόρμες, αφηρημένα σχήματα, αλλά και λεπτομέρειες ενός απροσδόκητου μικρόκοσμου, μιας δυσδιάκριτης πληροφορίας σε ένα μικρό απόσπασμα.
Τα συνδετικά στοιχεία που συνοψίζουν το περιεχόμενο αυτής της παρουσίασης είναι η αποσπασματική απόδοση μνημείων και αντικειμένων που φθάνουν έως τη λεπτομέρεια ενός σχεδόν αόρατου σημείου, εκεί που η τεκμηρίωση και η εικαστική πρόθεση συνυπάρχουν. Όλες οι εικόνες εντάσσονται στην εφαρμοσμένη αρχαιολογική φωτογραφία και έχουν γίνει για τις ανάγκες καταγραφής των αναστηλωτικών έργων στην Ακρόπολη και την εικονογράφηση αρχαιολογικών βιβλίων και καταλόγων».
Το Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή ιδρύθηκε το 1979 από την Έφη Μιχελή με σκοπό τη μελέτη και έρευνα της φιλοσοφικής Αισθητικής –τόσο σε θεωρητικό επίπεδο, όσο και στις εφαρμογές της– με την ταυτόχρονη διεύρυνση των ορίων της. Στο πλαίσιο αυτό διοργάνωσε την έκθεση του Σωκράτη Μαυρομμάτη, με στόχο να θέσει ερωτήματα και προβληματισμούς στον διάλογο που αναπτύσσεται μεταξύ Φωτογραφίας, Αρχαιολογίας, Τέχνης και Αισθητικής.
Στην έκθεση παρουσιάζεται ένα μικρό μέρος από το έργο του διεθνούς φήμης φωτογράφου Σωκράτη Μαυρομμάτη, που έχει αφιερώσει τη ζωή του στην «εφαρμοσμένη» αρχαιολογική φωτογραφία. Η επιλογή των φωτογραφιών έγινε από τον ίδιο τον φωτογράφο και περιλαμβάνει τόσο ασπρόμαυρες όσο και έγχρωμες φωτογραφίες. Τα έργα που απεικονίζονται προέρχονται από μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας καθώς και από την καταγραφή των αναστηλωτικών έργων στην Ακρόπολη.
Οι φωτογραφίες του Μαυρομμάτη δεν αποτελούν απλώς τεκμήρια για τους αρχαιολόγους μελετητές –αναδεικνύοντας λεπτομέρειες πολλές φορές αθέατες στο γυμνό μάτι–, αλλά αποκαλύπτουν την προσωπική του συγκίνηση. Το βλέμμα του είναι παρόν και διακριτό. Μέσα από αυτό προβάλλονται σημαντικά στοιχεία μνημείων και αρχαιολογικών ευρημάτων.
«Η αισθητική στην εφαρμοσμένη αρχαιολογική φωτογραφία διαμορφώθηκε στα πρώτα εκατό περίπου χρόνια φωτογραφικής παρουσίασης μνημείων και αντικειμένων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Από τη δεκαετία του 1850 έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1960, η μετατροπή της έγχρωμης πραγματικότητας σε μαυρόασπρη καθιέρωσε την ανάγνωση του αρχαίου κόσμου με αφαιρετικό τρόπο και κατά συνέπεια με αποδοχή της καλλιτεχνικής υπόστασης της απεικόνισής του.
Τα επόμενα χρόνια, που η έγχρωμη αποτύπωση ξεπέρασε τις αδυναμίες της ως προς την αξιοπιστία και την αντοχή της στον χρόνο, οι φωτογραφημένες αρχαιότητες έχασαν κάπως εικαστικά, αλλά κέρδισαν σε τεκμηρίωση.
Στην ήδη διαμορφωμένη αισθητική της μαυρόασπρης απόδοσης, το χρώμα ανάγκασε φωτογράφους και κοινό στην αποδοχή μιας «αλήθειας» πιο κοντά στην πραγματικότητα, προσθέτοντας όμως μια νέα παράμετρο που αναζητούσε νέες φόρμες, αφηρημένα σχήματα, αλλά και λεπτομέρειες ενός απροσδόκητου μικρόκοσμου, μιας δυσδιάκριτης πληροφορίας σε ένα μικρό απόσπασμα.
Τα συνδετικά στοιχεία που συνοψίζουν το περιεχόμενο αυτής της παρουσίασης είναι η αποσπασματική απόδοση μνημείων και αντικειμένων που φθάνουν έως τη λεπτομέρεια ενός σχεδόν αόρατου σημείου, εκεί που η τεκμηρίωση και η εικαστική πρόθεση συνυπάρχουν. Όλες οι εικόνες εντάσσονται στην εφαρμοσμένη αρχαιολογική φωτογραφία και έχουν γίνει για τις ανάγκες καταγραφής των αναστηλωτικών έργων στην Ακρόπολη και την εικονογράφηση αρχαιολογικών βιβλίων και καταλόγων».
Σωκράτης Μαυρομμάτης
Παρθενώνας. Λεπτομέρεια κιονόκρανου του πρόναου (1980)
Ο Σωκράτης Μαυρομμάτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1949. Έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το 1979 έως το 2010 διετέλεσε επικεφαλής φωτογράφος στην Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης του Υπουργείου Πολιτισμού.
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ
Με αφορμή την έκθεση του Σωκράτη Μαυρομμάτη, ο διευθυντής του Πολιτιστικού Κέντρου Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ Γιάννης Επαμεινώνδας θα πραγματοποιήσει τέσσερις διαλέξεις με θέμα «Γιατί ο Παρθενώνας», τις Τετάρτες 19 Δεκεμβρίου 2018 και 9, 16 και 23 Ιανουαρίου 2019, στις 18:00.
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό αλλά, λόγω της παλαιότητας του κτιρίου, ο αριθμός των επισκεπτών σε κάθε ομάδα είναι περιορισμένος. Για να δηλώσετε συμμετοχή στις διαλέξεις, παρακαλούμε να επικοινωνήσετε με τη γραμματεία του Κέντρου, καθημερινά 9:00 – 15:00, στα τηλέφωνα 2310 295.170 και 2310 295.177.
INFO – έκθεσης Σωκράτη Μαυρομμάτη «Αποσπάσματα»
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22
ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ & ΕΦΗΣ ΜΙΧΕΛΗ
Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας 79, 115 21 ΑΘΗΝΑ
Τηλ.: 210 72 18 626
Email: info@michelisfoundation.gr , www.michelisfoundation.gr
Η έκθεση θα εγκαινιασθεί την Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018 στις 19:30
Διάρκεια
Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018 έως και Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2019
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22
ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ & ΕΦΗΣ ΜΙΧΕΛΗ
Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας 79, 115 21 ΑΘΗΝΑ
Τηλ.: 210 72 18 626
Email: info@michelisfoundation.gr , www.michelisfoundation.gr
Η έκθεση θα εγκαινιασθεί την Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018 στις 19:30
Διάρκεια
Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018 έως και Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2019
Ωράριο λειτουργίας
Από Τρίτη έως και Κυριακή: 10.30-18.00
Δευτέρα: κλειστά
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό
Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30
και 2310 295 150 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης
ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3Κ, 5, 6, 8 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 3Κ, 5, 6, 8 (στάση Πέτρου Συνδίκα)
Από Τρίτη έως και Κυριακή: 10.30-18.00
Δευτέρα: κλειστά
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό
Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30
και 2310 295 150 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης
ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3Κ, 5, 6, 8 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 3Κ, 5, 6, 8 (στάση Πέτρου Συνδίκα)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου